En lĂŠser, der er lĂŠge, vil gerne knytte nogle supplerende forslag, til det tilsyneladende mysterium om indvandrere massive overreprĂŠsentation i retspsykiatrien:
Hvor lĂŠnge endnu skal vi blive ved med at hĂžre pĂ„ alt det pladder om âetniske minoriteterâ i tilfĂŠlde, hvor det ikke er dĂ©t, sagen drejer sig om? Vi har netop set denne endnu en artikel der omhandler om, âde etniske minoriteters massive overreprĂŠsentation i retspsykiatrienâ.
Det er det sÊdvanlige mummespil, som kun har det ene formÄl at bortforklare og forplumre visse ubehagelige detaljer. Skulle man falde for den slags sludder, kunne man komme til den konklusion, at sÄ mÄtte der jo ogsÄ vÊre en hel del hinduer og buddhister og mange andre i den omtalte gruppe.
– Men nej. Det faktiske forhold er det, at der nĂŠsten udelukkende er tale om muslimer. Desuden er der primĂŠrt tale om muslimske drenge og yngre muslimske mĂŠnd. En stor del af dem er endda fĂždt og opvokset her i det lille naive Danmark. En iransk lĂŠge satte mig for en del Ă„r siden pĂ„ sporet af sagen, idet han pĂ„pegede, at en stor del af de ekstremt farlige indsatte pĂ„ de lukkede afdelinger havde en farlighedsgrad, som langt overgik de danske patienters farlighedsgrad.
– Den iranske lĂŠge fortalte om en 12-Ă„rig dreng, der med en ufattelig voldsomhed angreb alt og alle, og som de kun kunne gĂ„ ind til, nĂ„r de var fire mandlige plejere samlet. Den iranske lĂŠge fortalte mig, at flertallet af disse ekstremt farlige patienter havde Ă©t meget vigtigt fĂŠllestrĂŠk: nemlig omfattende ar efter dybtgĂ„ende skoldninger. Arrene var typisk placeret pĂ„ forsiden af kroppen og var ofte beliggende skrĂ„t ned over overkroppen. De var tydeligvis forĂ„rsaget af kogende vand eller olie.
– EfterfĂžlgende har jeg gravet i sagen og fundet frem til, at det er karakteristisk for de muslimske miljĂžer, at de ofte fortolker vrangvillighed eller protest fra deres bĂžrn som et udslag af besĂŠttelse. Her er vi sĂ„ fremme ved et meget uhyggeligt udslag af den religiĂžse overtro: I Koranen stĂ„r der, at hvis en person er besat af en ond Ă„nd, skal den onde Ă„nd uddrives med kogende vand eller olie. Gad vide, om det i grunden kan undre nogen, at et lille barn, som ofte ikke bare Ă©n men flere gange bliver udsat for, at dets egne forĂŠldre overhĂŠlder det med kogende vand eller kogende fritureolie, kan gĂ„ fra forstanden? Burde det ikke vĂŠre indlysende, at sĂ„danne principper for bĂžrneopdragelse kan pĂ„fĂžre bĂžrne varige skader?
– Generelt er den muslimske bĂžrneopdragelse udelukkende baseret pĂ„ vold eller trusler om vold. Men der er ikke bare tale om vold som et grĂ„t og udefineret begreb, der kan dĂŠkke over et lille dask over fingrene i ny og nĂŠ. Der er tale om vedvarende og systematisk anvendelse af vold af sĂŠrlig farlig karakter. En iransk bekendt, som anser sig selv for at vĂŠre meget progressiv, pralede overfor mig af, at han var i stand til at styre sine kvinder og bĂžrn âhelt uden voldâ. Han forklarede mig hele emnet sĂ„dan her: âNormalt skal man jo statuere et eksempel i ny og nĂŠ, sĂ„ kvinder og bĂžrn kan se, at man er mand nok til at slĂ„ ihjel, hvis det er pĂ„krĂŠvetâ.
– Som han sagde: âDet nytter jo ikke meget at true, hvis ikke de tror pĂ„, at man bĂ„de kan og vil udfĂžre sin trusselâ. Men han selv var utrolig stolt af, at han kunne opnĂ„ 100% lydighed alene ved sin stemmes kraft og sit truende ansigt. Hans to (serielle) koner og deraf affĂždte bĂžrn var tydeligvis bange for ham, â og det bringer os forĂžvrigt ogsĂ„ et smut hen forbi den muslimske opfattelse af begrebet ârespektâ. Respekt pĂ„ muslimsk betyder kun Ă©n ting: rĂŠdsel.
– Efter denne belĂŠring gik jeg ud og sĂ„ mig om og forhĂžrte mig hos andre muslimer, og det blev klart, at normalbilledet stemmer overens med den lektie, jeg havde fĂ„et. Det var de samme formuleringer og de samme idealer, andre muslimske mĂŠnd blotlagde for mig. Som mand skal man altsĂ„ hele tiden bevise, at man bĂ„de kan og vil slĂ„ ihjel for at fastholde kvinders og bĂžrns lydighed. SĂ„ kan man jo godt forstĂ„, at sĂ„ mange indvandrerkvinder, â ja altsĂ„ helt specifikt kvinder gift med muslimske mĂŠnd â mĂ„ sĂžge tilflugt pĂ„ kvindehjem, hvor de ofte mĂžder op med alvorligt traumatiserede bĂžrn. Mange af bĂžrnene viser sig at have gamle, ubehandlede og ofte uheldigt sammenvoksede knoglebrud efter mandens vold og hindring af kontakt med skadestuen.
– Og sĂ„ var der jo ogsĂ„ lige det dĂ©r med den stigende vold mod bĂžrn i Danmark⊠Den udeladte oplysning var, at det er de muslimske familier, der har fĂ„et statistikken til at gĂ„ i vejret i en sĂ„ skarp kurve, som det er tilfĂŠldet. Kan det virkelig vĂŠre sĂ„ vigtigt at vĂŠre frelst og politisk korrekt, at man mĂ„ ty til forvrĂŠngning af alle relevante data bare for at hindre sandheden i at komme frem i al sin gru?
RKR (forf.s navn er bloggen bekendt)
UfL: Retspsykiatriske patienter – udvikling 2000-2004
UfL: Retspsykiatriske patienter i Danmark
Det retspsykiatriske mummespil 2
Jeg bragte dette forleden, mest fordi jeg har sÄ stor tillid til forfatteren. Jeg havde ellers havde svÊrt ved at tro det. I mellemtiden har jeg fÄet tilsendt dette:
SCALDING INJURIES IN IMMIGRANT FAMILIES
Authors: Carolin Freccero a; Henry Svensson a; Shahram Kalhor a; Anita Larsson a Affiliation:
a From the Department of Plastic and Reconstructive Surgery, Malmö University Hospital, Malmö, Sweden.
DOI: 10.1080/028443100750059075
Published in: Scandinavian Journal of Plastic and Reconstructive Surgery and Hand Surgery, Volume 34, Issue 4 November 2000 , pages 309 – 313
Abstract
From 1990 to 1996, 214 patients aged up to 6 years were treated at our inpatient burns unit. Ages ranged from 3 to 70 months. Scalding was the cause in 186 cases. The median size of the burned areas was 5.0% (range 0.5%-40%). One hundred and nine were deep dermal burns that required surgical treatment, but this was refused in seven instances. Duration of hospital stay was 11 days (2-45). The number of follow-up visits ranged from 0 to 17. Secondary reconstructions for scarring have been done for seven children so far. Ninety-eight (46%) came from immigrant families, mostly from the Middle East and the Balkans. Of the 186 scalded children, 94 (51 %) were immigrants, and they also had a tendency to have more severe injuries. Explanations might be that they were more likely to cook with water and oil, they were unfamiliar with Swedish safety standards and measures, and they had difficulty in communicating (language) and a limited social network. The ensuing scar also may disturb ordelay the child’s adaptation to the new environment. Our preventive work is now based on a model that states that frequency, type, and severity of injury is dictated by the variables: risk, personality, supervision, and education.
[…] Sengepladserne er ikke blevet flere, der gĂ„r altsĂ„ syge frit rundt og er uden varsel til fare, som f.eks. da en indvandrer drĂŠbte englĂŠnderen Martin McCrory med 102 knivstik ved Holmens Kanal i 2006. Der er mange andre af den slags tragiske tilfĂŠlde. Skal man bevĂŠbne sig pĂ„ gaden og pĂ„ jobbet, eller vil staten gerne beholde sit voldsmonopol? Se ogsĂ„ to alarmerende aproposer jeg har fĂ„et fra lĂŠger, nĂ„r jeg har skrevet om det: Det retspsykiatriske mummespil, Det retspsykiatriske mummespil 2. […]
[…] Her er det nĂždvendigt med lidt forbrugeroplysning til Sydansk Universitet. Sidst dette var pĂ„ tapetet i 2007, sendte en erfaren lĂŠge, hvis identitet vi kender, os  fĂžlgende  beretning fra praksis: […]
[…] om den tilvandrede hypervoldelighed: Det retspsykiatriske mummespil, âVi ved ikke prĂŠcis, hvorfor det er […]