3
nov
Seneste opdatering: 3/11-07 kl. 0917
1 kommentar - Tryk for at kommentere!

Dansk kunstner visker svensk Muhammed-tegning ud

Den svenske kunstner Lars Vilks har fået stor opmærksomhed på grund af sine tegninger af den muslimske profet Muhammed som en såkaldt “rundkørselhund”. Lars Vilks’ Muhammed-tegninger har – udover fuldt lovlige demonstrationer – medført dødstrusler fra svenske islamister og al-Qaeda i Irak. Desværre får de svenske islamister og al-Qaeda nu støtte fra en uventet kant. Støtten leveres af det svenske demokrati og dets repræsentanter.

Lars Vilks var oprindeligt inviteret til at deltage på kunstudstillingen Eslövs Biennalen 2007 (Medborgarhuset 3-28. november), der har fernisering lørdag 3. november. Men Eslöv Kommune, der er medproducent på biennalen, har valgt at udelukke Lars Vilks, selvom kunstneren ikke ønskede at udstille en af sine Muhammed-tegninger. Alligevel har Eslöv Kommunes kulturchef Eva Hallberg besluttet, at Vilks ikke som planlagt må deltage i biennalen. Kulturchefen frygter angiveligt ballade, hvis Lars Vilks er blandt deltagerne.

Den danske kunstner Uwe Max Jensen, der også er inviteret til at deltage i Eslövs Biennalen 2007, finder det ganske urimeligt, at en kollega udsættes for denne behandling. Den holdning deler han med flere af de deltagende kunstnere, der heller ikke er enige i udelukkelsen af Lars Vilks. Derfor har Uwe Max Jensen besluttet at lade sit bidrag til biennalen tematisere Lars Vilks’ fravær. (udvisket Vilks : Snaphanen)

vilks_2__oktb_2007_084.jpg
Uwe Max Jensen har fået overdraget en af Lars Vilks’ Muhammed-tegninger, som Uwe Max Jensen bearbejder med et viskelæder.Det hvide stykke papir, der fremkommer efter arbejdet med viskelæderet, bliver herefter Uwe Max Jensens bidrag til Eslövs Biennalen 2007.

Uwe Max Jensens værk får titlen “Erased Muhammed” og er naturligvis en parafrase over Robert Rauschenbergs mesterværk “Erased de Kooning Drawing” fra 1953, hvor Rauschenberg på tilsvarende vis viskede en af de Koonings tegninger ud og bagefter udstillede det hvide papir som et selvstændigt værk.

Uwe Max Jensen lader Muhammed forsvinde fra Lars Vilks’ tegning ved hjælp af viskelæderet og skaber qua det hvide papir et værk, hvor alle referencer findes udenfor det konkrete værk.

Samtidig fjerner Uwe Max Jensen ved sin gestus det problematiske aspekt ved Lars Vilks’ tegninger – nemlig gengivelsen af Muhammed – men i samme bevægelse accentuerer det formelt tomme værk Lars Vilks’ fravær. Denne effekt forstærkes, da Uwe Max Jensen har besluttet, at det hvide papir bliver Uwe Max Jensens eneste bidrag til biennalen.

Uwe Max Jensen overtager endvidere Lars Vilks’ oprindelige udstillingsplads – et rum på 100 kvadratmeter med seks meter til loftet (hvor det hvide papir altså vil være eneste genstand) – for at understrege Vilks’ fravær yderligere.

Den udviskede Muhammed-tegning kan endvidere tolkes som et symbol på den religionskritik, der er mulig i fremtiden, hvis religiøse fundamentalister – hånd i hånd med pragmatiske politikere – får held til at nedbryde ytringsfriheden og dens iboende mulighed for religionskritik.

Ministry of art og Vilks net

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?