11
jan
Seneste opdatering: 12/1-08 kl. 0524
15 kommentarer - Tryk for at kommentere!

 Der er netop blevet lavet en film efter en eller anden kulørt roman af den svenske venstreekstremist Jan Guillou. Det er ham, der i sin tid skrev en hyldestbog til Saddam Hussein, hvori Irak blev fremhævet som et idealsamfund, og hvori han udtrykte sit håb om, at jøderne ville blive fjernet fra Palæstina. Hvorfor er filmen blevet lavet? Som han udtalte til tv: Det er en modfilm til Pia Kjærsgaard. Den skal lære danskere at elske muslimer. Det er ufatteligt, så mange millioner, der bliver brugt for at lave propaganda mod Pia Kjærsgaard. Udgør hun så stor en fare? Åbenbart.

Hans Hauge

Låget på 

nĂĄ hva, det er jo ogsĂĄ deres egne penge de spenderer……………..”Den interna kritiken blev  för  hĂĄrd”. Forkun to dage siden lød det sĂĄdan her.

Tyrkiet køres i stilling – don’t mention the genocide

Endnu inden medlemsskabet er en formaliseret kendsgerning, giver regeringen en antydning af hvad der er i vente i de kommende år og årtier. At man allerede nu viser eftergivenhed i dette vigtige, principielle spørgsmål, giver ingen anledning til at tro at der vil blive udvist kompromisløshed når Tyrkiets skeletter kommer væltende ud af skabet: Ikke-muslimske mindretals situation (nu nede på 1% af befolkningen), herunder muligheden for at kristne missionærer kan arbejde frit, tørklædeforbud, situationen mht. Cypern, ytringsfriheden m.v. Bush presser på, europæerne arbejder målrettet. Skal man gætte på hvad enden bliver, og hvad konsekvenserne bliver for Europa?

– Det er regeringens opfattelse, at der er tale om et historisk spørgsmĂĄl, som det bør overlades til historikere at besvare, skriver Per Stig Møller i et svar til Folketingets Udenrigsudvalg.

Dansk Folkepartis EU-ordfører, Morten Messerschmidt, mener, at Per Stig Møller frygter Tyrkiets reaktion, hvis han anerkender folkedrabet. Danmark anerkender ikke armensk folkedrab

LFPC

»HRS RADIO: Danmark i perpektiv«

 Journalisten Jon Hustad dro på befaring til Danmark. I en lengre reportasje i Dag og Tid jevnfører han det bildet norske medier har tegnet av dette landet, i den senere tid, med det han selv finner på sin reise. Samsvaret mellom bilde og virkelighet er ikke spesielt slående, skal vi tro Hustad. HRS radio har intervjuet Hustad for nye perspektiver på spørsmålet om hvorfor Danmark, og særlig den offentlige debatten i Danmark, er så veldig annerledes enn den vi har i Norge – for ikke å snakke om Sverige – når det kommer til spørsmål som har å gjøre med innvandring og det nasjonale.

Audio:  Jon Hustad analysere den danske situasjonen i samtale med Jens Tomas Anfindsen.

 Depression inden depressionen

Det skapas   inget nytt på bolagsidan. Bara uppköp som som gör att de små aktieägarna kläms åt tex Skandia, WM-data. Så framtiden i Sverige ser ganska dyster ut när politikerna dessutom drar på oss utgifter i en sällan skådad omfattning. Dags att emigrera, varför inte till Danmark innan danskarna stoppar den fria bosättningen mellan nordiska länder. 

Kommentar på Dagens Industri 

 »Särskilda brottsaktörer«

Gärningsmänn frĂĄn Balkan:   Brottet “stöld ur lastbil” till stor del har sitt ursprung pĂĄ Balkan och hör hemma i Landskrona/Malmö samt Hässleholm/Kristanstad.

Polisrapport Brottssituationen i Skåne, pdf. s. 24     via Landskroniten

Ramadan og Holocaust-kortet

ÉN gang havde måske lige gået an at sammenligne med holocaust, forudsagt at den var tilflydt en flod af forbehold. Men ni gange? Og så helt uden den mindste fodnote af forsigtighed? I sidste uge bragte Weekendavisens 1. sektion en samtale mellem Tariq Ramadan, den i England bosiddende schweiziske euromuslim, og JyllandsPosten’s kulturredaktør Flemming Rose. Aldrig er disse to hoveddebattører fra hver sin lejr blevet sat sammen før, så ideen var oplagt, og emnet gav sig selv: Muhammed-tegninger og krænkede religiøse følelser.

Ni gange brugte Tariq Ramadan de jødiske lidelser som skjold mod Roses principper om, at alle ideer skal kunne debatteres og gøres grin med. For var det ikke sådan, at Rose aldrig ville le ad det europæiske folkemord på jøderne, men hjertens gerne latterliggøre islam? At han ophøjede jødernes lidelser og nedgjorde muslimernes dyrebareste eje? Var han ikke en hykler? Spurgte Ramadan. Ikke én, men ni gange.

Med holocaust-eksemplet ønskede Ramadan selvsagt at få Rose til at fatte, hvor voldsom en krænkelse JyllandsPosten’s tegninger var. Flemming Rose svarede Ramadan, at der er forskel på massemord og en religiøs autoritet. Men måske skulle kulturredaktøren have vendt holocaust-argumentet mod Ramadan selv. For det er ikke umiddelbart indlysende, hvorfor Ramadan så uophørligt vendte tilbage til det massemord.  [..]

Og så alligevel. Ni gange? For en mand, der angler så meget efter ikke-muslimers respekt for islam, kan det virke en kende ufølsomt så massivt at låne jødiske lidelser til at opbygge islams ukrænkelighed med. Mon det jødiske samfund føler sig helt tryg ved det? [..]

 Vil man være ondsindet, kan man jo mistænke Ramadan for at ville sige noget om holocausts sandfærdighed. Hævder han, at holocaust er blevet en europæisk religion – ikke en faktuel begivenhed? Ramadan tror på Allah, Rose tror på Holocaust?

Til det ville Ramadan svare, at det handler om følelser. Og at holocaust er det nærmeste, europæerne kommer en helligdom, som ikke står til diskussion. I interviewet beskyldte han Rose for at ville rangere beskyttelsen af nogle følelser – jødiske lidelser – højere end andre.Og her rejser der sig, hvad der virker som en uoverstigelig mur mellem to verdner. For sandt er det: En sekulær offentlighed bør hellere beskytte de følelser, der knytter sig til viden, end dem, der knytter sig til tro. Der er forskel. [..]

Spørgsmålet er, hvorfor Ramadan forventer at kunne slippe af sted med så vedholdende at trække holocaust-kortet.

Det må være, fordi sammenligningen vækker genklang hos adskillige europæere. Betydningen af holocaust har inden for de seneste årtier været udsat for en umærkelig drejning. Hvor det før handlede om det helt konkrete folkemord på europæiske minoriteter – i særlig grad jøderne – har det i dag antaget en langt mere abstrakt betydning.

Er man skamløs nok, kan man få holocaust til at betyde hvad som helst. Ramadan vil have, at den stemning af ukrænkelighed, som holocaust er omgivet af, også skal gælde islam. Det tillader han sig, fordi han ved, at årtiers dårlig samvittighed over kolonialismen og egen rigdom har gjort europæerne sårbare. Ramadan skamrider skyldsbevidsthedens kornfede krikke.

Måske skulle han klappe hesten. Betyder holocaust noget, må det være, at mennesker er ukrænkelige og ideer i allerhøjeste grad krænkelige. Men det er næppe der, Ramadan vil hen med sin sammenligning.

Tænker man efter, hvem der ligeledes i tide og utide har mindet om Europas umorsomme forhold til jødeuddrivelsen, toner Ahmadinejad frem for det indre øje. Ligesom Ramadan ville også den iranske præsident finde ud af, om europæernes humoristiske sans omfattede holocaust. Han lavede en hel udstilling til samme formål.

Ramadan er den første til at modbevise sit eget argument om, at europæere ikke vil krænke det jødiske samfunds lidelser.

Klaus Wiwel i Weekendavisen

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

15 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
2008
2008
16 years ago

“…Pia Kjærsgaard. Udgør hun sĂĄ stor en fare? Ă…benbart.”

Ja, det er der mange, der mener. Det skyldes, at hun er det eneste bolværk mod en masseindvandring, der på sigt vil få vores velfærdsdemokrati til at bryde sammen. Da det er socialisternes mål, er Pia Kjærsgaard selvfølgelig hovedfjenden. Socialisterne har ikke opgivet verdensrevolutionen. Nu vil de bare gennemføre den med islamisternes hjælp.

Karsten, Objektivist
Karsten, Objektivist
16 years ago

Træsprit ! fy for den lede. Der er ingen tvivl om, at den konsensus søgende politik som vi har set hos Scharfs forgængere vil blive fortsat. Syntes dog at en vis opstramning er ved at vise sig. I dag er der truffet beslutning om at give to kulturberigere en størrelse 45 (udl. § 45) alene pĂĄ beggrund af PET’s vurderinger. Det sædvanlige hylekor (Amnesty, Stagetorn mv). Det bliver underholdende at følge de næste dage.

Lars Findsen PĂĄ Crack (islamofob)
Lars Findsen PĂĄ Crack (islamofob)
16 years ago

Aaah! Jeg overvejede engang at ændre nick til Jakob Scharf pĂĄ Træsprit, men det gamle er efterhĂĄnden sĂĄ etableret, sĂĄ … Desværre kunne det nye nok være velanbragt, Scharfs hvedebrødsdage kunne godt se ud til at være forbi efter det nylige møde pĂĄ KU, hvor han sad i panel med repræsentanter fra Fredens Religion, men undlod at komme med andet end de samme banaliteter som Findsen og Bonnichsen, i stedet for at debattere kritisk. NĂĄ, vi mĂĄ nok vente til efter Armageddon, nĂĄr the sleeping giant USA vĂĄgner, og der kommer nye, klartseende folk til. Lur mig, om der ikke… Read more »

Karsten, Objektivist
Karsten, Objektivist
16 years ago

# LFPC

JSPK = Jakob Scharf på Kokain 🙂

(nĂĄja mĂĄske lidt langt ude..)

Vivi Andersen
Vivi Andersen
16 years ago

Jeg har dannet mig det billede af Tariq Ramadan – erhvervet gennem flere ĂĄrs om jeg sĂĄ mĂĄ sige studie af manden og hans meritter – som værende en glat og gennem-manipulerende muslim i forhold til den Vestlige verden. Han er født i Schweiz – og har gennem skolegang og studie erhvervet sig et grundigt kendskab til Europæisk historie, Europæisk mentalitet, samt politik. Hans Morfar var grundlæggeren af Det Muslimske Broderskab – og hans broder er den nuværende leder. Selv har Ramadan formĂĄet at fĂĄ smidt slæberne ind hos de forskellige Topdogs i EU hvor han for tid tilbage blev… Read more »

Dorte
Dorte
16 years ago

Ramadan snakkede sĂĄ meget om at fĂĄ trampet pĂĄ sine religiøse følelser (vi tramper pĂĄ dem, mĂĄ man forstĂĄ), mens han selv er fuldstændig is kold overfor de følelser vi har i forhold til vores frihedsrettigheder. Ramadan snakkede om at at religion for ham er som en far/mor for ham. Det kunne slet ikke falde ham ind at se at frihedsrettigheder for os er en slags far/mor. Han mĂĄ være slemt religiøst hjernevasket, at kan ikke kan se det og han er ikke det mindste ked af det. England har et problem ved at have ham boende og Europa har… Read more »

Dorte
Dorte
16 years ago

Gad vide hvor udbredt Ramadans syn på holocaust efterhånden er i England og her i Danmark? Hvor udbredt er det syn i f.eks. religiøse friskoler her i Danmark? Er det noget der undervises i?

Dorte
Dorte
16 years ago

Det undrede også mig meget at Ramadan omtalte jøder så mange gange i interviewet med Flemming Rose.

Jeg synes at han, Ramadan, virker ret ubehagelig. Han virker ikke moderat. Tværtimod virker han som en der har meget travlt med at vi alle skal underkaste os hans syn på verden og mennesker og ikke mindst religion.

Flemming Rose er i mine øjne en helt.

Karsten, Objektivist
Karsten, Objektivist
16 years ago

Hvaøøhhh LFPC, hvornår skifter du navn til JSPK ?

2008
2008
16 years ago

“Lad os dog fĂĄ en tilsvarende om muuuhammed.”

Der er næppe nogen, der tør lave den.

li
li
16 years ago

Ramadan er en farlig og beregnende islamist. Hvorfor brugte han ikke den nærliggende sammenligning “profeten” jesus?
NĂĄ nej….for jesus laver vi jo ogsĂĄ sjov! med, uden at vi hysterisk brander alt af, men sĂĄ ville hans følsomme argument falde helt til jorden.
Vi opfatter filmen “Life of Brian” som sjov…
Lad os dog fĂĄ en tilsvarende om muuuhammed.

15
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x