10
mar
Seneste opdatering: 11/3-08 kl. 1105
1 kommentar - Tryk for at kommentere!

 I Nederland dér nøffede
en sparegris så nedrig
i fromheds-øjne å så styg
så svinsk og flæskesvedrig

Den tillod sig – ja tænk det Blot!
at forurene mønten
med flæskegrynt, brændt om til lér
og krøllesvans Bag pynten

Du guldgris-øf-: å vidste blot
du hvilke himmelhøje
forkrænkelser din urenhed
de Rettro nu la’r døje

Thi fuldt i fordum længst tør ligg’
den tid hvor Nederlandet
gav mønt-ly bag et urent skød
som grisefløjt på vandet

Dengang ku børn af hver en slags
la’ ringle deres mønter
i ryggen på et rasledyr
som øffer rundt og grynter

– Nu gælder det om at Forstå,
du nederlandske suppe:
hvor anderledes boller nu
har ror om din chaluppe

De fromskridts-boller går i  spask
udaf den blotte tanke
om på så skrupbesvinskt et dyr
at trildre mønt i flanke

– Og derfor, Holland, fra i dag
Helt Andre dyr Må Hverves
til mønt-ly for De rettros Børn
så de Skal Ej fordærves

Simon Grabowski    (Sparegris slagtet efter muslimsk klage)

  »Akademikere«

Der var engang, hvor der ikke var så mange af dem som nu, og  hvor deres fornemmeste pligt  var at søge sandheden. Såvidt muligt og uanset lempligheden og universitetskarrieren. Jeg havde den ære  at møde en af dem fra dengang på Vartorv i København i weekenden, Sigurd Skirbekk fra Norge. Måske ikke noget tilfælde, at det er en nordmand og ikke en svensker., selvom der visselig også var  fem trofaste svenskere , der ville  høre Ibn Warraq. (foto © Snaphanen)

 skirbekk.jpg

 (tv. “Skålfrugt” af Jean Arp indkøbt til Københavns Universitets 500 års jubilæum i 1979 af Svend Wiig Hansen)

 »Rotterne  forlader den synkende skude«

Det ligger mig fjernt at kalde  nydelighedens inkarnation Margrethe Vestager for “en rotte”. Ej  heller  Thorning  eller  Søvndal. Men jeg har ikke opfundet udtrykket, og forresten kaldte Abu Laban Naser Khader for “en rotte” for mindre end to år siden. Ganske vist i en “helt anden kontekst”, som Bæk Simonsen ville udtrykke sig. Men det er  heller ikke ment  som en beskrivelse  af “Zahles´s Højere Pigeskole- segmentet” og de velbonede  parketgulve på det ydre Frederiksberg. Det føres  høvisk tale – lidt endnu, dog sjældent efter den 5. genstand.   Vestager er ikke dummere end at hun ved, hun snart er alene på tømmerflåden sammen med Tøger Seidenfaden, Femvejens  aflægger af “Der Untergang“. Borte er  S og SF til nye, forsinkede  indsigter. Et mareridtsscenarie de Radikale Landsforræddere (som sønderjyderne har kaldt dem i 88 år) fuldstændigt har gjort sig fortjent til: Ene  og alene med Enhedslisten.

 – Der er bevægelse og nervøsitet i det politiske billede, men venstrefløjen og R har  i 30 år stillet Danmark overfor et fait accompli, som Ole Hasselbalch gør rede for i dagens JP kronik. Der er ingen nem vej ud, hvis der er  nogen overhovedet, og  hvem andre end  historikerne  bekymrer sig om Vestagers lykkeligvis marginelle parti i den situation ? Og forresten Vestager, var det nu ikke på tide  at sætte børnene i den lokale  skole , som enhver med  kendskab til  Københavnsk geografi ved, er  nærmere en Den Classenske Legatskole? Bare som en begyndelse og til  en øgning af den lyn- vitrende  troværdighed. Forresten taler et af Vestagers ofre ud her, det varer vel en tid inden de  finder ud af at bevæbne sig, nu de endelig har flyttet deres kryds. (kl. 22:  Jeg beklager der  stod “Marianne Vestager” hele  eftermiddagen – et  faktisk helt  ægte “freudian slip” fra min side. To alen af ét stykke.)

Vestager: Søvndal er en party-stopper
Den radikale leder Margrethe Vestager anklager SF-formand Villy Søvndal for at snakke udenom.
Margrethe Vestager drikker gerne kaffe med Villy Søvndal, men hun er ikke glad for hans nye integrationspolitik. 

 Villy Søvndal prøver at skjule sin sande hensigt med SF’s nye udlændingekurs bag kaffesnak og spekulationer om andres følelsesliv. Det mener den radikale leder Margrethe Vestager.

»Det er jo også en måde at stoppe diskussionen på – at stille sig uforstående an«, siger Vestager som svar på SF-formandens undren over, at hun har reageret så vredt og voldsomt på hans kursskifte i udlændingepolitikken.

»Men jeg er sådan set ikke i tvivl om det ærinde, som SF er ude i med den nye linje«.

Hvad tror du, at det er for et ærinde?

»Set fra min stol handler det om, at flertallet indtil nu har haft en hård linje over for mennesker med anden herkomst og med andre holdninger. Det vil SF gerne være med på, fordi det er adgangsbilletten til det selskab, som har flertallet«.

Erkendt uenighed med S og R


Hvilket flertal tænker du på? Er det VKO?

»En ting er VKO. Socialdemokraterne har jo i mange sammenhænge stemt sammen med VKO på dele af udlændingepolitikken, og vi kender jo socialdemokrater fra gamle dage. Mellem socialdemokrater og radikale vil der altid være en kritisk dialog om udlændingepolitik og integration. Det er der ikke noget nyt i«.

»Hvis man skulle være i tvivl, kan man se på Socialdemokraternes seneste integrationsforslag med tvungen børnehave og kvoter for børn i skolerne og penge for at rejse ud af landet«.

»Når Søvndal så kobler sig på det tog, så synes jeg, at behovet for en udlændingepolitisk opposition bliver meget større. Og behovet for at nogen sætter sig i spidsen for at finde løsninger bliver meget større«.

Troede på et værdifællesskab mellem SF og R
Du har følt, at I med udlændingepolitikken havde mere fælles med SF. Også om at kunne lægge pres på S?

»Jeg skal ærligt indrømme, at jeg har faktisk været i tvivl. Men jeg har haft den oplevelse, at der har været et værdifællesskab mellem SF og radikale. Også om at hvis man gerne vil løse ting, praktisk, jordnært, hverdagsorienteret, så er der ingen grund til at stille sig op og råbe om ting, vi er enige om«.

Gør Søvndal det?

»Jeg synes, at det er et paradoks at stille sig op og sige – med en retorik som er uhørt i mine ører – at Hizb ut-Tahrir kan gå ad helvede til. For hvem støtter Hizb ut-Tahrir? Jeg kan ikke finde nogen. Det er derfor, jeg kalder det for fodboldretorik«.

»Mistænkeliggørelsen bliver for tyk«
»Det afleder diskussionen fra det, som er her og nu. Vi er jo alle sammen blevet forskrækket, når der bliver brændt containere og biler af og skoler af. Det skal løses, men så vidt jeg har forstået er det ikke Hizb ut-Tahrir, der har opfordret til det. Der er en mangfoldighed af dårlige grunde til, at det sker, så lad os finde nogle løsninger på det«.

»Når den retorik så bliver bakket op af forslag som menneskelige armlænker og at børn, som ikke har gjort noget som helst, skal følges i skole af politiet bare for en sikkerheds skyld, så synes jeg, at mistænkeliggørelsen bliver for tyk. Og for Det Radikale Venstre er integration altså noget, vi gør sammen. Det er ikke noget, vi gør mod nogen«.

»Vi ser en mulig læge, tømrer, murer, sosu-assistent i enhver 12-årig. Ikke en potentiel brandstifter«.

Et fantastisk retorisk trick
Søvndal mener også, at du reagerer så voldsomt, fordi du er småbitter, og sur over, at S-formand Helle Thorning-Schmidt kun har inviteret ham til møde om et fælles integrationsudspil og ikke dig?

»Det er jo sådan en party-stopper. Nå, er du uenig med mig, så er der sikkert noget galt med dig. Og det er jo sådan et fantastisk retorisk trick, som også gør, at man så skal stå og sige: »nej, jeg er i hvert fald ikke sur«. Det er altså ikke det, det her handler om«.

Margrethe Vestager mener, at Villy Søvndal i debatten er gået langt videre end til at pege på konkrete problemer, som kan skyldes kulturel baggrund. Såsom tvangsægteskaber.

»Men derfra og så til at sige, at det er kulturen i bestemt form. Som Søvndal for eksempel gjorde med somalierne. Det trækker i den forkerte retning«.

Villy må komme med en termokande
Som billedet er nu, står du jo lidt ensom tilbage på perronen, mens de andre er kørt med et andet tog?

»Hvis politik er et spørgsmål om at koble sig på det tog med flest vogne til enhver tid, så deler jeg ikke den forståelse af, hvad politik er. For mig er det vigtigt at holde fast i, at hvis man står for noget, så må man også forsvare det og finde måder at gøre det til virkelighed på«.

Har du stadig lyst til at drikke kaffe med Søvndal?

»Altså min dør er åben, og han er velkommen til at komme forbi«.

Men hvis han skal give kaffe, så skal du vel komme over til ham?

»Det er da ikke strengt nødvendigt. Man har hørt om termokander«.

Politiken    TV klip:  Venstrefløjen er i øjeblikket i indbyrdes diskussion, da det viser sig, at SF måske vil samarbejde med Socialdemokraterne udenom Radikale Venstre.

Accellererende vanvid: Endnu en dum bortforklaring

Dagen er ikke forbi, men de to historier jeg bragte tidligere, kan nu tilføjes endnu en grotesk virkelighedsfornægtende bortforklaring: Mellemøstens olie er skyld i undertrykkelsen af kvinder på disse kanter. Igen via Jihad Watch:

A new study upends the prevailing belief that women in the Middle East are oppressed because of their societies’ adherence to hard-line Islamic teachings. Far more significant in predicting how women will fare in a given country is that nation’s oil wealth.

Political science professor Michael Ross argues in a new paper (.pdf) that oil booms put more men than women into the workforce and decrease women’s political representation.

“As a result, oil-producing states are left with atypically strong patriarchal norms, laws, and political institutions,” writes Ross, a professor at the University of California Los Angeles.

Ross argues that strong oil economies put women at a disadvantage because the sectors most in need of employees, especially construction, favor men, while textile and other manufacturing industries that traditionally preferred female employees become less vital in the import-rich nations. Ross’s paper, “Oil, Islam, and Women,” was published in February by the American Political Science Review. Study: Oil, not Islam, responsible for oppressed women

Hvad er det der foregår i øjeblikket? Er det ikke som om disse vanvittige historier bliver hyppigere og hyppigere? I fraværet af diskussion af sådanne spørgsmål i medierne (så vidt jeg er bekendt), må mere eller mindre kvalificerede lægmandsgæt være legitime. Mit eget lænestolspsykologiske bud lyder, at jo mere den ubehagelige virkelighed trænger sig på – verden er på vej mod noget der vil medføre store, voldsomme omvæltninger – jo vanskeligere bliver det at opretholde den velkendte livsløgn om multikulturalismens velsignelser og islams fredelige natur. Derfor oplever vi stadigt mere bizarre forsøg på at (bort)forklare det der sker omkring os (LFPC).

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Mackety

    >LFPC

    Du skrev: “Mit eget lænestolspsykologiske bud lyder, at jo mere den ubehagelige virkelighed trænger sig på – verden er på vej mod noget der vil medføre store, voldsomme omvæltninger – jo vanskeligere bliver det at opretholde den velkendte livsløgn om multikulturalismens velsignelser og islams fredelige natur. Derfor oplever vi stadigt mere bizarre forsøg på at (bort)forklare det der sker omkring os (LFPC).”

    Det er smukt udtryk LFPC og jeg er helt enig. Den diskussion havde du og jeg jo forøvrigt også forleden på Uriasposten.

    Ligesom dig oplever jeg også, at bortforklaringerne og apologierne bliver stadigt mere groteske og stadigt mindre troværdige.

    Vanviddet er blevet mere synligt, men egentligt har det været der hele tiden. Nu er det blot ved at komme frem i lyset, hvilket er en god ting.