28
maj
Seneste opdatering: 29/5-08 kl. 1815
7 kommentarer - Tryk for at kommentere!

…pflücke die Rose, noch ist es Mai” . Esrom Kloster (år 1151) idag og Esrom Sø.  Foto © Snaphanen.klik f. helbillede

Sam Harris: Læren af ‘Fitna’

Vi vil miste vores rygrad for at redde vores hals? Hvor var de vestlige politikere og medier, der rejste sig til forsvar for den dødstruede Geert Wilders selvfølgelige ret til at lave sin korankritiske film?

Den hollandske ‘provo-politiker’ Geert Wilders er blevet det seneste projektil i verdens vigtigste kulturkamp: Nulsums-konflikten mellem det demokratiske civilsamfund og den traditionelle islam. Wilders, som lever under konstant bevogtning på grund af dødstrusler, udsendte for et stykke tid siden en 15 minutter lang film kaldet Fitna (arabisk for ‘strid’). Filmen er blevet fordømt som stødende, fordi den sidestiller billeder af muslimsk vold med skriftsteder fra Koranen. I betragtning af at gerningsmændene til samme vold jævnligt påberåber sig de samme skriftsteder for at retfærdiggøre deres handlinger, er det svært at indse, hvorfor en filmisk skildring af denne sammenhæng skulle være kontroversiel, men uanset om filmen er kontroversiel eller ej, skulle man forvente, at politikere og kommentatorer i ethvert frit samfund ville tage entydigt til orde for at forsvare Wilders ret til at lave en sådan film…………….. Information

»Debate between Ayaan Hirsi Ali and Tariq Ramadan«

nogen har netop lagt Axess Engelsberg debat på You Tube i tre dele. Blandt tilhørerne ses bla. Lars Hedegaard

»Respekt og  anerkendelse«

Politiken meddeler at en del veluddannede unge muslimer overvejer at udvandre.Det er værd at bemærke at kommentatorer på Politikens rundspørge ( nej ,det var ikke en undersøgelse ) understreger, at de unge føler manglende anerkendelse af deres muslimske identitet.
Før de oprevne begræder et stort tab på det danske samfunds vegne, skulle de måske lige nærlæse den britiske psykiater Philip Racks overvejelser over sammenhængskraft :
”Enten det er ønskeligt eller ikke, er fuldstændig kulturel relativisme egentlig umulig :

a) det er selvmodsigende af natur ,siden princippet om at vi bør respektere alle kulturers værdier er en værdierklæring i sig selv,

b) det er utænkeligt i praksis, da ingen kan magte at frigøre sig fra sin egen kultur og opnå sådan olympisk upartiskhed og

c) det fører til den konklusion at alle bør få lov at ”være sig selv” , noget som er en afvisning af social struktur og hindrer kulturer i at opstå i det hele taget.”

Netop. Anerkendelse er ligesom respekt noget omgivelserne tildeler personer de kan lide, udfra om personens opførsel bringer godt til samfundet altså fremmer den ønskede sociale struktur. Ellers får man hverken respekten eller anerkendelsen .

Kulturpsykolog Kirsten Damgaard

Innvandrere , kultur og psykiatri .Tano 1986 s.30-31 Oversat fra norsk af Kirsten Damgaard

Hvorfor skamroser Politiken pludselig Fogh ? 

DAGBLADET Politiken bragte i tirsdags en forsidetophistorie over fem spalter med overskriften »Fogh er storfavorit til at lede Nato«, og på toppen af side 4 bragte bladet en såkaldt nyhedsanalyse i fuld bredde med overskriften »Fogh kan bygge bro over Atlanten.« Så er det, at vi slås med forundring over, hvad der dog kan være sket i løbet af et års tid eller to.  [..]
Politiken og de statsejede elektroniske medier buldrede dagligt frem med faste klichéer som ”Danmarks belastede renomme” og ”Danmarks flossede image”.Ringe interesse havde det, at det alene var muslimske diktaturstater, deres ledere og deres villige stormtropper, der råbte op . 

Jyllands Postens  leder  glemmer at nævne, at Politiken er en slags realister. De ved, det er den eneste måde de kan slippe af med ham på, med lidt held med  hele  VKO holdet.

Hvad skulle Omar Marzouk dog gøre uden Dansk Folkeparti?

Omar Marzouk har ganske rigtigt grund til at lide Dansk Folkeparti, men ikke af den primitivt manipulerende grund han angiver – overbærenhed og stråmænd – men fordi partiet er et særdeles brugbart redskab, en lynafleder, til at afværge den islamkritik som man fremsætter her. Så tager jeg den lige en gang igen: Den islamkritik som Dansk Folkeparti står for, har mange sammenfald med samme kritik fra folk som Nonie Darwish, Ayaan Hirsi Ali, Salman Rushdie, Ali Sina, Walid Phares, Wafa Sultan, Irshad Manji, Chahdortt Djavann, Ibn Warraq, Tashbih Sayyid, Azam Kamguian, Irfan Khawaja og Walid Shoebat. Folk med forskellige baggrunde og tilgange, men med fokus på de samme problemer. Og ingen af dem er kakkelbordsdanskere. Så Omar har grund til at være tilfreds, når nu der er opbygget en bred konsensus om at islamkritik kommer fra småtskårne gammeldanskere. Tillykke, Omar, den slap du let fra (LFPC +  S)

[…] At jeg skriver en klumme om Dansk Folkeparti, er vel lige så forudsigeligt som tårer til et kongeligt bryllup. Misforstå mig nu ikke – jeg kan faktisk meget godt lide partiet, det er en uudtømmelig kilde til underholdning for mig.

For eksempel synes jeg, at deres burka-annonce var hylende morsom, fordi muslimer, som er så ortodoske, at de går i burka, aldrig ville blive dommere, fordi sådanne kvinder ikke må opholde sig i lokaler med fremmede mænd. Tænk at være så bange for noget, man ikke aner en pind om.Jeg er ikke anti-DF’er – det er jeg langtfra – jeg elsker Dansk Folkeparti, og det synes jeg ærligt talt, at alle DF-modstandere skulle tage at gøre: Se DF som det monster, som er med i den gamle 80’er-film ‘Ghost Busters’.

Her var der et monster, som fik sin energi på negative vibrationer. Jo mere had og negativitet, jo stærkere blev det her monster, og Dansk Folkeparti fungerer på nøjagtigt samme måde.Så giv dem en krammer og et kys på panden, hver gang I ser en af dem, for i Danmark har vi plads til alle – også dem, som mener, at der ikke er plads til andre.

Omar Marzouk: I får aldrig Danmark tilbage!  –  Marzouk optrådte i 2006 for en af de største forsamlinger af islamister,  Danmark endnu har set, “Islamofobikonferencen”. Jeg forlod  salen, da jeg i forvejen ikke  udholder “stand-up-komikere”. Trængte nok også til luft ovenpå Yvonne Ridley,  den saudiske  kulturminister, Abu Laban, Tøger og Kamal Qureshi.

 Church of England: “UK will be Islamic nation in 30 years”

If recent reports of trends in religious observance prove to be correct, then in some 30 years the mosque will be able to claim that, religiously speaking, the UK is an Islamic nation, and therefore needs a share in any religious establishment to reflect this. The progress of conservative Islam in the UK has been amazing, and it has come at a time of prolonged decline in church attendance that seems likely to continue.

This progress has been enthusiastically assisted by this government in particular with its hard-line multi-cultural dogma and willingness to concede to virtually every demand made by Muslims. Perhaps most importantly the government has chosen to allow hard-liners to act as representing all Muslims, and more liberal Muslims have almost completely failed to produce any leadership voices to compete, leading many Britons to wonder if there are indeed many liberal Muslims at all, surely a mistake.

At all levels of national life Islam has gained state funding, protection from any criticism, and the insertion of advisors and experts in government departs national and local. A Muslim Home Office adviser, for example, was responsible for Baroness Scotland’s aborting of the legislation against honour killings, arguing that informal methods would be better. In the police we hear of girls under police protection having the addresses of their safe houses disclosed to their parents by Muslim officers who think they are doing their religious duty.

While men-only gentlemen’s clubs are now being dubbed unlawful, we hear of municipal swimming baths encouraging ‘Muslim women only’ sessions and in Dewsbury Hospitals staff waste time by turning beds to face Mecca five times a day — a Monty Pythonesque scenario of lunacy, but astonishingly true. Prisons are replete with imams who are keen to inculcate conservative Islam in any inmates who are deemed to be culturally ‘Muslim’: the Prison service in effect treats such prisoners as a cultural block to be preached to by imams at will. Would the Prison service send all those with ‘C of E’ on their papers to confirmation classes with the chaplain?! We could go on.

The point is that Islam is being institutionalised, incarnated, into national structures amazingly fast, at the same time as demography is showing very high birthrates. Charles Taylor’s new and classic work on the Secular Age charts the rise of the secular mindset and what he calls the ‘excarnation’ of Christianity as it is levered out of state policy and structures. Christianity is now regarded as bad news, the liberal elite’s attack developed in the 1960s took root in the educationalist empire, and to some extent even in areas of the church.

Today the Christian story is fading from public imagination, while Islam grows apace. There needs to be some fresh thinking in this area where the claims of Christ are sensitively explained. Our church leaders must develop ways of explaining this, as our feature on mission and evangelism this week demonstrates

Church of England :  Religious trends and our religious future

 

 

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

7 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
queer jihad
queer jihad
15 years ago

Hirsi Ali. Fantastisk kvinde. Måske bliver det kvinderne, der besejrer islamismen? Selvom der selvfølgelig også findes en del kvinder, der arbejder i den modsatte retning (ingen nævnt – ingen glemt). Hirsi Ali i Information 24.04.2008: “‘Jeg kan kun få øje på positive effekter af Muhammed-tegningerne’ Forandringer i et samfund kan kun finde sted, hvis relationen mellem de to køn forandres. Det er dybest set det, den kontroversielle Ayaan Hirsi Ali kæmper for Hun er en udfordring, somaliske Ayaan Hirsi Ali, og ikke bleg for at provokere. Hun kan uden at blinke for eksempel finde på at sige, at bin Ladens… Read more »

econ86
econ86
15 years ago

Glemte lige at sige, at jeg faktisk godt kunne lide Omar Marzouk, men det var inden han begyndte at mænge sig med grænse-islamist-segmentet! Der er kun een ting at sige: Taqiyya!

econ86

econ86
econ86
15 years ago

At oversætte fitna til strid mener jeg er en fejlfortolkning. Fitna oversættes langt mere præcist til skisme – netop hvad Geert Wilders ønsker at fremhæve. At islam står ved en skillevej, hvor alle muslimer skal vælge, om de ønsker at gå den ene eller den anden vej – der er ingen gylden mellemvej. Wilders forsøger med filmen at vise, at konservativ politisk islam er ved at vinde værdikampen og vil transformere den islamiske verden – inklusive Eurabia – som vi kender den! Oversættelsen “strid” kan godt synes tilstrækkelig, men set i historisk kontekst er netop det religiøse aspekt af ordet… Read more »

petter
petter
15 years ago

Om Omar Marzouk er sjov, skal jeg ikke kunne afgøre. Jeg finder ham tåkrummende. Men jeg er heller ikke til stand up.

Men i hvert fald var Omar Marzouk sjov på Muhammed-tegnernes bekostning, da det så allermest sort ud.

Det var ikke sjovt.

Det var en svinestreg af Omar Marzouk.

petter
petter
15 years ago

“…de unge føler manglende anerkendelse af deres muslimske identitet.”

Mange i Vesten har det svært med en identitet, der kræver respekt for afdøde religiøse autoriteter. En identitet, der sammenblander religion og politik. En identitet, der tager afstand fra svinekød og øl. En identitet, der ikke tillader uforpligtende sex.

Jeg kan ikke udelukke, at jeg kommer til at underkaste mig denne identitet qua den demografiske jihad, som islamisterne er i fuld gang med at udøve.

Men jeg vil aldrig, aldrig anerkende denne identitet.

Jacob A
Jacob A
15 years ago

Jeg synes faktisk, at Omar Marzoukh er hammer-sjov(men jeg kan også lide genren stand up-komik). Men som politisk kommentator er han ikke meget bevendt. Det er så heldigvis heller ikke det, han levet af. Han lever af at være sjov. Ikke klog.

VH
Jacob

7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x