9
jun
Seneste opdatering: 10/6-08 kl. 1331
6 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Europas spöke tillbaka

Og det er nok ikke det kommunistiske manifest, den anstÊndige men begrÊnset indsigtsfulde Per Wirtén tÊnker  pÄ. Hvis denne  verdens  Wirténér fÄr deres vilje, skal europÊerne  nok vÊlge  fascistoide  regeringer til slut. Se bare til neo-nazisternes succés i Sachsen igÄr:

Nationalistisk uteslutningspolitik tar över stora scenen, skriver Per Wirtén. Inte bara ytterlighetspartier driver kraven pÄ rasdiskriminerande och utestÀngande politik.Europatanken var ett försök att stÀnga strömbrytaren till kontinentens dödliga nationalismer. FramgÄngen Àr egentligen osannolik. Elektriciteten har kopplats bort. Where have all the soldiers gone? frÄgar titeln pÄ en ny bok om Europas historia efter 1945.

Men nu kryper nationalismen tillbaka i ny form. Fienden Ă€r inte lĂ€ngre landet bredvid, utan lever i stĂ€llet djupt inne i de egna stĂ€derna och anlĂ€nder varje dag med flyg frĂ„n fjĂ€rran lĂ€nder. Nationalismens spöke Ă€r tillbaka pĂ„ politikens stora scen. FörĂ€ndringen Ă€r dramatisk men har knappt noterats. […]

De hollÀndska integrationstesterna Àr Ànnu unika i Europa. Men liknande regler finns i Danmark och diskuteras pÄ annat hÄll. I höst nÀr Frankrike Àr ordförandeland i EU tÀnker Nicolas Sarkozy driva förslag om integrationskontrakt med alla invandrade i EU.  Plötsligt hÀnder det omöjliga: att alla sluter upp i konsensus runt nationalismen och integration förvandlas till diskrimineringens nyckelargument. FÀllan slÄr igen. Media stÀmplar ut diskussionen som gnÀll. Europas spöke Àr tillbaka.

“Om mĂŠnd og mandslinge”

Katrine Winkel Holm om smÄ og store mÊnd
Fra lĂžrdagens Berlingske Tidende. Katrine Winkel Holm om Eyvind Vesselbo og Geert Wilders.

Om smÄ mÊnd og store
”Jeg mener, han er en lille mand”. Ordene var Eyvind Vesselbo’s, folketingsmedlem fra Venstre, og gjaldt den efterhĂ„nden meget omtalte Geert Wilders, der var i Danmark sidste weekend. For lille til at Vesselbo ville bruge en sommersĂžndag pĂ„ at tage ind og hĂžre ham tale pĂ„ Christiansborg. SĂ„ TV 2 Nyhederne mĂ„tte ud af byen for at hĂžre den store mands dom over den lille.En dasedag i solen skal vĂŠre Vesselbo vel undt. Men tĂŠnk at sidde i sin hyggelige, trygge villahave og udtale foragtelighedsdomme over en mand, der i fire Ă„r har mĂ„ttet give afkald pĂ„ den frihed, Vesselbo og vi andre nyder. (KWH og Wilders, foto © Snaphanen)

Afkald pĂ„ frihed mĂ„ vĂŠre den rigtige betegnelse. Jeg har som nĂŠstformand i Trykkefrihedsselskabet vĂŠret med til at arrangere Wilders’ besĂžg i KĂžbenhavn og ad den vej fĂ„et indblik i sikkerhedsforanstaltningerne omkring det. De har vĂŠret sĂ„ massive og arrangementet i det hele taget omgĂŠrdet sĂ„ meget af tys-tys, at man ind i mellem fĂžlte man var med i en James Bond-film. Og sĂ„ var det bare en islamkritisk parlamentarikers besĂžg i KĂžbenhavn, det drejede sig om.

Velkommen til virkeligheden i Europa 2008.

I modsĂŠtning til Vesselbo fik jeg tid til at danne mig mit eget indtryk af manden. Og Ă©n ting lĂŠrte jeg: Man skal ikke skue nogen, hverken hunde eller politikere, pĂ„ hĂ„ret. For Wilders hĂ„blĂžse hĂ„rstil – det er latterligt, men det spiller altsĂ„ en rolle – har, sammen med pressens mĂŠrkat ”hĂžjreekstremist” bidraget til billedet af en lidt billig, skinger populist. En person, som pĂ„ grund af anslagene mod hans liv har krav pĂ„ opmĂŠrksomhed og stĂžtte, javel, men ikke nĂždvendigvis pĂ„ mere. Og sĂ„ mĂžder man en person, der – hĂ„ret ufortalt – slet ikke lever op til de fordomme, man er blevet udstyret med. Han er ikke racist, han er ikke populist. Han holdt en velformet, velargumenteret tale, baseret pĂ„ en solid analyse af islam og afslĂžrede, at han, udover at vĂŠre velbegavet, ogsĂ„ vidste mere om islam end Vesselbo og hele Venstre folketingsgruppe tilsammen.

Bare sĂ„dan en lille ting, som at han havde lĂŠst Koranen. Hvor mange danske MF’ere kan prale af det?

Han er ikke hÞjreekskremist og det véd den hollandske presse efter sigende godt. Han er udbryder fra det liberale parti VVD, som Ayaan Hirsi Ali tilhÞrer. Det, der i 2004 fik ham, der pÄ tidspunkt var udenrigsordfÞrer for VVD, til at forlade det, var partiets holdning til Tyrkiets medlemskab af EU. VVD var tilhÊngere, Wilders var, ligesom flertallet af den danske befolkning, imod. I dag har hans parti, Frihedspartiet, 9 mandater i det hollandske parlament og stÄr ifÞlge meningsmÄlingerne til en pÊn fremgang.

Wilders er fuldstĂŠndig afvisende i sit syn pĂ„ islam som politisk ideologi, men understreger hele tiden, at han skelner mellem islam som ideologi og muslimer som mennesker. Det fremgĂ„r i Ăžvrigt ogsĂ„ klart af hans film ”Fitna”. Alligevel kunne stort set alle her i landet blive enige om, at han dĂŠmoniserede alle muslimer. Hvem er det mon, der dĂŠmoniserer?

Der er ingen grund til at bruge tid pÄ at argumentere imod hans forslag om at forbyde Koranen, som man klart mÄ afvise.

Men hvordan er personen Wilders? Han virker som om han helt nÞgternt har set i Þjnene, at han aldrig mere kommer til at leve et liv i frihed. Hvor sjovt er mon det, nÄr man kun er 44? Hvor sjovt er det at skulle sige, at det trods alt nok er bedst, at man ikke har nogen bÞrn med det liv, man er henvist til at leve? Alligevel virkede han om han havde sin sindsligevÊgt og sit gode humÞr i behold. Absolut en mand, det ville vÊre hyggeligt at drikke en Þl med.

Er Wilders en stor mand? Jeg ved det ikke. Men jeg véd, at Wilders er langt mere vidende og langt mere modig end den massive majoritet af danske politikere, regeringschefen inklusive. Og mod og karakter er, tror jeg mere og mere, vigtigere end formel begavelse. For hvad hjÊlper det at vÊre velbegavet, hvis man alligevel ikke tÞr tÊnke ubehagelige tanker til ende, hvis man ikke vover at vide?

Nej, kÊre Eyvind i villahaven. Wilders er ikke nogen lille mand. Hvis det er en sÄdan én, du er pÄ jagt efter, skal du kikke andre steder hen. Begynd eventuelt med spejlet. Uriasposten

Om mÊnd og smÄpiger: Dén der lille historie om Aisha, 9 Är gammel

Af alle usĂŠlgelige historier i den islamiske kanon byder historien om Muhammeds ‘ĂŠgteskab’ med 6-Ă„rige Aisha, og fuldbyrdet seksuelt samkvem med hende ved 9-Ă„rsalderen, utvivlsomt pĂ„ den stĂžrste udfordring i forsĂžget pĂ„ at overbevise et vantro publikum om islams lyksaligheder. Problemet er jo ikke kun selve handlingen, som i sig selv kunne sĂŠttes ind en eventuel historisk ‘kontekst’ som man sĂ„ med stĂžrre eller mindre held kunne prĂžve at bruge til at bagatellisere overgrebet. Problemet opstĂ„r for apologeter og troende for alvor i og med at Muhammed opfattes som ‘uswa hasana, al-insan al-kamil’, dvs. fuldkomment menneske og rollemodel for alle tider. Der har vĂŠret gjort forsĂžg pĂ„ at benĂŠgte Aishas alder (mere om lidt), men imam Akkari satser her pĂ„ en vinkel der handler om kĂžnsmodenhed og definitionen pĂ„ pĂŠdofili:

Islam er imod pÊdofili, og det er uforbeholdent. Det er nemlig forbudt at have samleje med en mindreÄrig uanset hvad. Der er dog to forkerte opfattelse her:

1. En mindreÄrig i islam er den som ikke har fÄet sin fÞrste menstruation, og en pige der har fÄet den en gang er i princippet klar til intim kontakt, hvis modenheden er der. Modenhed defineres forskelligt over tid og sted, og dengang var det hverken 15 eller 18 Ärs-reglen, der gjaldt, men pigens fysiske parathed.

En lille note: Det betyder ikke, at man skal gÄ imod de aktuelle regler for dagens samfund, for de er ikke i modstrid med islams syn pÄ pigens frie valg og modenhed m.m. fÞr direkte samleje kan finde sted, men jeg mener bare: man skal ikke dÞmme historiske hÊndelser efter nutidens mÄl og aktuelle regler.

2. Profeten (fvmh) indgik Êgteskab med Aisha, efter hun var blevet seksuel klar til det, og der er dermed ingen pÊdofili der. Det skete ogsÄ med bifald og opfordring fra flere kvinder og ledende skikkelser omkring ham, sÄ der var ingen forbrydelse i det set fra samfundets side. Det er nemlig ikke den aktuelle modenhedsalder(18 Är), der bestemte forskellen dengang, men pigens modenhed skete tidligere end nu og samfundet betragtede det som en normal procedure. Det viser de mange historier og kilder fra datiden. Jeg holdt et langt foredrag om emnet sidste Är og besvarede denne falske beskyldning om Aishas umodenhed og at hun var underlagt tvang.

Shia-muslimerne mÄ svare for sig selv, for jeg er kun inde i sunni-holdningen pÄ dette punkt.

Historien i Yemen er ikke et argument for at beskylde islams kendte lov for noget den er fri for.

Og jeg personligt stĂžtter enhver bekĂŠmpelse af pĂŠdofili og udnyttelse af piger og ser ingen undskyldning for nogen.

Venlig Hilsen

Ahmed Akkari, imam Islam er imod pĂŠdofili

I autoritative hadithsamlinger kan man bl. a. lĂŠse:

Narrated ‘Aisha:

that the Prophet married her when she was six years old and he consummated his marriage when she was nine years old, and then she remained with him for nine years (i.e., till his death). (Sahih Al-Bukhari, Volume 7, Book 62, Number 64; see also Numbers 65 and 88)

Aisha said: The Apostle of Allah (may peace be upon him) married me when I was seven years old. The narrator Sulaiman said: Or six years. He had intercourse with me when I was nine years old. (Sunan Abu Dawud, Number 2116)

An Examination of Muhammad’s Marriage to a Prepubescent Girl And Its Moral Implications

PĂ„ samme site kan man lĂŠse denne fatwa som lovliggĂžr visse former for seksuelt samkvem (“thighing”) med mindreĂ„rige, med henvisning til Muhammeds samkvem med Aisha:

It has become wide spread these days, and especially during weddings, the habit of mufa’khathat of the children (mufa’khathat literally translated means “placing between the thighs” which means placing the male member between the thighs of a child). What is the opinion of scholars knowing full well that the prophet, the peace and prayer of Allah be upon him, also practiced the “thighing” of Aisha – the mother of believers – may Allah be please with her.

After the committee studied the issue, they gave the following reply:
It has not been the practice of the Muslims throughout the centuries to resort to this unlawful practice that has come to our countries from pornographic movies that the kufar (infidels) and enemies of Islam send. As for the prophet, peace and prayer of Allah be upon him, thighing his fiancée Aisha. She was six years of age and he could not have intercourse with her due to her small age. That is why [the prophet] peace and prayer of Allah be upon him placed HIS [MALE] MEMBER BETWEEN HER THIGHS AND MASSAGED IT SOFTLY, as the apostle of Allah had control of his [male] member not like other believers.. (Source: http://www.sout-al-haqe.com/pal/musical/mofakhaza.ram)

Konklusionen mĂ„ vĂŠre, at Ahmed Akkari i stedet for at prĂžve at udglatte definitionerne overfor os kuffar, hellere skulle tage kampen op med dem der ud fra autoritative islamiske kildetekster legitimerer en praksis der ikke kan spinnes vĂŠk som noget andet end det det er, pĂŠdofili. I stedet prĂžver han altsĂ„ en tilgang der bygger pĂ„ et postulat om at Aisha frivilligt indgik i sit ‘ĂŠgteskab’ med Muhammed i barnealderen, og tilmed var kĂžnsmoden som 9-Ă„rig. Hvorfor gĂžr Akkari dette? (LFPC).

 

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

6 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
LFPC
15 years ago

“Et forfald som chokerende nok kun kan tilskrives en besynderlig kombination af et vaklende politisk mod og vor statsministers ambitionniveau”. Man kunne nok ogsĂ„ se det som en harmonisering med den dhimmitude som prĂŠger stort set alle andre lande i den vestlige verden. Vi har et ry som jeg er stolt over, men der er nok ikke sĂ„ forfĂŠrdelig meget at have det i – nogle stramninger som 24-Ă„rsreglen, men ikke noget der bare ligner ‘rollback’, og vigtigst af alt har vi mĂ„ske den frieste debat nogetsteds. Men spĂžrgsmĂ„let er hvilke frihedsgrader vi har til virkelig at skille os ud,… Read more »

Janne
Janne
15 years ago

“Europas spöke tillbaka”

Hvad for et spÞgelse tÊnkes der pÄ? Et totalitÊrt og tyrannisk spÞgelse? Et grÊnseoverskridende, anti-demokratisk og herrefolksagtigt spÞgelse?

Det er vel derfor de forskellige lande endelig begynder at tage sine forbehold og forsĂžger at bevare frihedsrettigheder, demokrati og pluralisme.

EH
EH
15 years ago

Vesselbo har politisk stort set levet pĂ„ sin efterhĂ„nden ĂŠldgamle offentliggĂžrelse af en prognose for den demografiske udvikling i Danmark pĂ„ et tidspunkt hvor invandringen var eksceptionel stor under en socialdemokratiske regering. I dag stĂ„r det ikke helt klart, hvad han egentlig ville med dette `scoopÂŽ udover at skaffe sig sin politiske platform naturligvis. Han er ligesom Birthe RĂžnn et usikkert kort for regeringen. Det er svĂŠrt at vĂŠre uenig i det synspumkt at Eyvind er den lille mand. Han har optrĂ„dt dybt illoyalt overfor sit parti i sin flirten med NA, er kvalmende selvgod og og har som mange… Read more »

Ove
Ove
15 years ago

Ak, Akkari.

Janne
Janne
15 years ago

Ja, Katrine Winkel Holm er ikke nogen lille mand, men en stor, tydelig og stĂŠrke kvinde.

Ove
Ove
15 years ago

God stil af Katrine Winkel Holm. Hun bliver bedre og bedre. Hun vokser.

6
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x