28
jul
Seneste opdatering: 28/7-08 kl. 2239
7 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Jeg tilegner  denne lille oversÊttelse fra Die Welt til tyskprofessor Per Øhrgaard, der  i den forgangne  uge sagde  til Politiken:

»Jeg synes, at asylpolitikken og Dansk Folkepartis position viser, at danskerne er blevet bange for verden. Vi vil godt have globaliseringen som en ensrettet gade, men vi vil helst ikke have, at den kommer til os«.

Blandt  fjender


I mange tyske bydele vover politiet sig knapt ind, fordi de straks bliver angrebet. Et besĂžg i “et  farlig sted” i Ruhr-omrĂ„det:

Endnu et par  skridt over  Viehofer Strasse, og en usynlig grĂŠnse er overskredet. Den er usynlig, der er  ingen advarsel om den pĂ„ Essens bykort . Bagved grĂŠnsen gĂŠlder andre love.  Ved  Viehofer begynder “de farlige steder “. SĂ„dan kalder det lokale politi, den nordlige del af det centrale Essen.  De “farlige steder” omfatter 35-40 gader. De lokale   embedsmĂŠnd kommer  kun i store grupper med politieskorte, nĂ„r de  skal inspicere “kulturforeninger”, snackboder, mobiltelefonbutikker og internetcafeer.  De er  forsigtige  og hĂžflige, som om de betrĂŠder  udenlandsk territorium.

I den nordlige del af  Essen er  forbrydelse  dagens orden. ParkeringsovertrĂŠdelser, narkotikasalg, hĂŠleri, slagsmĂ„l , sort arbejde. “Det er ikke  acceptabelt, at dette er et juridisk tomrum”, sagde lederen af Essen vigtigste station, politichef Dietmar Jensen, i april 2007. Derfor er omrĂ„det af Nordrhein-Westfalens myndigheder udnĂŠvnt til  “farligt sted”. Siden da er strengere justits indfĂžrt. “Men hvis vi lĂžsner  grebet, taber vi omrĂ„det igen”.

“Problemer med vold mod politifolk er i de seneste Ă„r Ăžget. Politiet skal i tiltagende grad  koncentrere sig om egen sikkerhed,”  formanden for den fĂžderale politi union (BNP), Konrad Freiberg. “Hvis politifolk skal foretage en indsats, ved  de ikke  lĂŠngere om de kommer godt fra det”.
Unge som selv kalder sig “arabere”, kender ingen grĂŠnser og respekt  mere.  Otte-Ă„rige  foreslĂ„r forbipasserende kvinder   samleje, smider fyldte vand balloner mod butikskunder pĂ„ gaden gĂ„r over for rĂždt lys og fremprovokerer trafikpropper. Hele tiden sĂžger de  konflikter, ogsĂ„ nĂ„r  der er en patruljevogn i nĂŠrheden.  ”Dette er vores gade”, siger de.

Die Welt: Unter Feinden – koncentreret  uddrag  af artiklen, min oversĂŠttelse. Øhrgaard mĂ„ jo mene, at politiet i Essen lider af en slags “etnocentrisk fobi” .  LĂŠs resten !

“Fler poliser som Ă€r kvinnor och invandrare”

Jeg sÄ godt lÊserbrevet i papiravisen i sidste uge. Og jeg kender forresten Nilsson som en pÄlidelig og vidende mand, der kunne skrive gode kronikker, hvis Sydsvenskan var interesseret i den slags. Det er de ikke.

För att fĂ„ fler poliser som Ă€r kvinnor och invandrare har rapporten “Framtidens polisutbildning (SOU 2008:39)”, av bland andra rikspolischefen Bengt Svenson och SĂ€pochefen Anders Danielsson, föreslagit att i stort sett samtliga fysiska och psykiska krav för att bli polis ska slopas. PĂ„ sidorna 15 och 16 skriver rapporten följande:

“Vissa av de krav som gĂ€ller i dag vid antagningen till polisutbildningen kan emellertid slopas. Hit hör de nuvarande kraven pĂ„ svenskt medborgarskap, de fysiska kraven (styrka, kondition, simning), de personliga egenskaperna (lĂ€mpligheten för polisyrket) och svenskprovet. Genom att ta bort dessa krav bör skapas större förutsĂ€ttningar att rekrytera kvinnor och personer med utlĂ€ndsk bakgrund”.

Jag ser rapportens förslag att slopa dessa krav som ett hÄn mot alla poliser som har haft just dessa krav nÀr de antogs till polisutbildningen.

Paul Nilsson” “Ett hĂ„n mot alla poliser – se mere pĂ„ den fortrinlige blog “Muslimska Friskolan”

“Monokulturel sommerferie”

Ingen der fĂŠrdes i KĂžbenhavn i disse sommedage, har undlagt at bemĂŠrke at herrer i pyjamas, ĂŠgte Ăžrkenbeduiner* og damer udklĂŠdt til omvendt sĂŠkkevĂŠddelĂžb, er betydeligt fĂŠrre end til daglig. Et slag pĂ„ tasken – en formindskning med 60-70 %. Da jeg ikke har melding om at de er i HornbĂŠk, Skagen eller BlĂ„vand, mĂ„ man tro at de er hjemme i de lande de er flygtet fra, for at tjekke om de stadig er uvenner med de indfĂždte magthavere. Det er nok ogsĂ„ nu, de gĂ„r og bider negle i Undenrigsministeriet for, om Hamas skulle benytte sommeren til en rask offensiv mod Israel, at Pakistan bliver ramt af jordskĂŠlv, eller at Tyrkiet bryder sammen i tĂžrklĂŠdestridigheder. Hvor mange evakueringer af danske pasholdere der skal til, fĂžr der er folketingsflertal for at be dem blive derhjemme og fĂ„ pensionen tilsendt fra Vestager og Østergaard, med venlig hilsen og tak for besĂžget – det er ikke godt at vide. Det forlyder at politiet har en velundt rolig tid. (* foto: fĂžr ferien, kraftig zoom, © Snaphanen )

En utilsigtet indrĂžmmelse

Britiske Channel 4 viser en dokumentar om Koranen – trods en relativt beskeden procentandel i samfundet giver muslimerne af en aller anden grund anledning til betydeligt stĂžrre opmĂŠrksomhed – og som forventeligt affĂžder den et hylekor af forargelse fra de implicerede parter. Det mĂ„ de selv ligge og rode med. Hvad der derimod er tankevĂŠkkende er den upĂ„talte indrĂžmmelse af vi vantros mindrevĂŠrd, og vores status af fjender der skal bekĂŠmpes. NĂ„r vi siger dette, er vi islamofober som overser at islam er mange forskellige ting – nĂ„r en shia-muslimsk leder siger det samme, er det taget for givet, og bare registreret i en bisĂŠtning. Verden anno 2008 (LFPC).

One of those who signed the letter to Channel 4 was Yusuf al-Khoei, grandson of Grand Ayatollah Sayyid Abul-Qassim al-Khoei, spiritual leader for much of the Shia world until his death in 1992. He told the Guardian: “The film-maker depicted Shia Islam as a foreign belief system that has no place in Islam. It promoted the idea that Shias, as well as Wahhabis, are extremists. It even featured one academic, Taj Hargey from Oxford, referring to Shias as sinners. There are already people who think of us as kaffirs [infidels], and a primetime documentary airing these opinions will only inflame that view and provide justification for sectarian hatred and violence.” [min fremhĂŠvelse, LFPC] Misleading and defamatory: Channel 4 accused over documentary on Qur’an

Alt imens, i et parallelt univers: “Det officielle Danmarks etablering af et parallelsamfund”

MĂ„ske er det ikke fair at fremdrage Ole Espersen fra historiens glemsel. Ligesom BjĂžrn Elmquist og JĂžrgen Poulsen kunne man for Espersens vedkommende tale om et syndrom karakteriseret ved rigid antiautoritet, altsĂ„ et begreb af typen ‘oxymoron’, et selvnegerende udtryk. Rigiditet associeres jo netop med autoritĂŠre holdninger, men dets mindre velbeskrevne modsĂŠtning har overtaget mange af fjendens karaktertrĂŠk – bare med modsat fortegn. Disse institutioner i den danske debat er mĂ„ske sĂ„ rundet af en anden tid, at de ikke retfĂŠrdiggĂžr fremhĂŠvelse for andet end spot og hĂ„n for adspredelsens skyld. NĂ„r jeg alligevel, her i agurketiden, holder Espersen ud mellem to fingre for Snaphanens lĂŠsere, er det fordi han godt her kan ses bekrĂŠfte nogle formodninger jeg lĂŠnge har haft: At vores modstandere pĂ„ venstre- og kulturradikale flĂžj allerede nu er ved at komponere en alternativ forklaring pĂ„ det sammenbrud for multikulturalismen som bliver vanskeligere og vanskeligere at ignorere – en slags dolkestĂždslegende, hvor onde, uanstĂŠndige gammeldanskere ved deres afvisning og manglende forstĂ„else for at vi lever i en globaliseret verden har kuldsejlet de ellers sĂ„ smukke visioner.

Vi er ved at opbygge et parallelsamfund, bygget pĂ„ en forskelsbehandling, som vil fĂžre til alt andet end ‘sammenhĂŠngskraft’.

Dannelsen af et parallelsamfund med henblik pĂ„ indvandreres og flygtninges forhold mĂžder generel modstand. […]

… at vi ‘danskere’ i de senere Ă„r i fred og ro har etableret, hvad der kun kan kaldes et parallelsamfund for de mange udlĂŠndinge, der befinder sig her i landet, eller som mĂ„ske, efter at vĂŠre blevet danske statsborgere, fortsat bĂŠrer udenlandsk klingende og naturligvis isĂŠr muslimske navne.

Det er ikke overraskende, at det ikke fĂžrer til samme frygt, nĂ„r det er vores egne behov, vi tror, vi sĂžger dĂŠkket, og ikke andres behov for at lade dem – pĂ„ visse omrĂ„der – fĂžlge deres skik og brug. Vi er sĂ„ ogsĂ„ villige til at acceptere, hvad der jo i hĂžjere grad er en udskubningseffekt end sammenhĂŠngskraft.

Dette parallelsamfund er ikke bygget i lĂžbet af en mĂ„ned eller et Ă„r. Det er opstĂ„et ved en rĂŠkke forskellige initiativer taget og vedtaget i adskillige Ă„r – initiativer, der alle nok mĂ„ fĂžles negativt af de berĂžrte. Og ikke positivt sĂ„ledes som et parallelsamfund indfĂžrt af dem selv mĂ„tte antages at gĂžre. […]

NĂ„r vi nu er ved Folketinget: Det er ikke lĂŠnge siden, at flere folketingsmedlemmer, valgt pĂ„ GrĂžnland af et af vore folketingspartier, blev omtalt i en stĂŠrkt nedladende tone: »De er lige kommet ned fra indlandsisen, og sĂ„ tror de at…«. Man mener, at de ikke burde stemme i sager, der ikke direkte vedrĂžrer GrĂžnland. Man kunne nĂŠppe tĂŠnke sig medlemmer fra det sydlige Danmark behandlet pĂ„ samme mĂ„de, selv om de mĂ„ske kom fra et afgrĂŠnset geografisk omrĂ„de. De pĂ„gĂŠldende grĂžnlandske medlemmer fik parallelsamfundet at fĂžle. Men de har jo ogsĂ„ en anden etnisk baggrund end den sĂŠdvanlige. […]

Megen snilde udfoldes af det danske folketing for at sĂ„ tvivl om de fremmedes loyalitet og lovlydighed. De afkrĂŠves troskabs- og loyalitetserklĂŠringer i stigende omfang. […]

Vist for fĂžrste gang har man i Folketinget i fuld alvor diskuteret, hvad man ville gĂžre, hvis en suppleant blev indkaldt, og den pĂ„gĂŠldende mĂždte op med en bestemt pĂ„klĂŠdning. […] Jeg har meget bevidst sparet lĂŠserne for en omtale af, at vi nu ogsĂ„ vil fastsĂŠtte regler om tilladelig pĂ„klĂŠdning for parallelsamfundets medlemmer. Kriteriet for, om man tilhĂžrer det ene eller det andet, er oftest, om man har dansk eller fremmed statsborgerskab […] {mine fremhĂŠvelser, LFPC]Ole Espersen: Det danske parallelsamfund

I et parallelt univers, hvor tĂžrklĂŠder bare er “pĂ„klĂŠdning”, og “de pĂ„gĂŠldende grĂžnlandske medlemmer fik parallelsamfundet at fĂžle” ikke har med den etniske fordrivelse fra Gellerup at gĂžre (Espersen har hĂžjst tĂŠnkeligt slet ikke hĂžrt om dette) (LFPC).

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

7 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] Det er set fĂžr. Tysk politi er i fare mange steder, men i forgĂ„rs trappede det op. Havde angriberne brugt skydevĂ„ben, som der ikke er mangel pĂ„, kan man prĂžve at forestille sig resultatet. You Tube finder videoen “upassende”, sĂ„ vi har downloadet en kopi. Uploaderen kalder den “politi-brutalitet”. Man kan finde en passende titel, nĂ„r man har lĂŠst teksten. (Se  ogsĂ„ : Blindt had mod tysk politi, Hamburg-Billstedt: En bydel tipper, “Det er vores bydel. Vi er arabere!”, “Angstrum” – no-go zoner i Tyskland.) […]

Janne
Janne
15 years ago

“Vi er ved at opbygge et parallelsamfund, bygget pĂ„ en forskelsbehandling, som vil fĂžre til alt andet end ’sammenhĂŠngskraft’.” Det er da helt utroligt. Det er ikke os der Ăžnsker at der skal sĂŠttes skilte op pĂ„ arabisk og ikke dansk i Danmark. Skilte som vi gammeldanskere ikke kan lĂŠse og forstĂ„. Det er ikke os der fremmedgĂžr etniske danskere i Danmark. Det er ikke os der krĂŠver at kvinder skal deles op i indpakkede og det modsatte. Det er ikke os der krĂŠver at kvinder i forskellige sammenhĂŠnge skal parkeres for sig selv (som det sker i moskeer, i… Read more »

O. Jensen
O. Jensen
15 years ago

Den fÞrste person jeg sÄ nÊsten 100% maskeret kun med en sprÊkke hvor Þjne er var for omkring to Är siden pÄ Valby Bakke.
Hvor det store spĂŠndende udenbys begynder hvis man starter i staden KĂžbenhavn.
Der var dog endnu en eller mĂ„ske den samme maskerede gestalt at se ved et rĂ„dhuset sidste uge, sĂ„ personen eller flere med samme trang til “stofmisbrug” er skam ikke alle vĂŠk.

LFPC
15 years ago

En anden gang mÄ vi huske at eksportere kommentarerne med over i den nye post. Det ser ikke ud til at kommentarer bliver bevaret i historikken.

JensH
JensH
15 years ago

Jeg mÄ stille samme spÞrgsmÄl somn Janne. Vivi Andersen og jeg havde startet en debat om hvad vi kan forvente i fremtidens Europa.

LFPC
15 years ago

De kommentarer der var kommet til denne post er desvĂŠrre forsvundet i forbindelse med nogle tekniske problemer i koderne. Vi har ikke slettet jeres kommentarer, men vi blev nĂždt til at opbygge posten igen fra bunden af. Hvis I stadig har teksten liggende lokalt er I meget velkomne til at poste dem igen.

Janne
Janne
15 years ago

Der var i denne trÄd startet en debat om hvad/hvem der skaber parallelsamfund i Danmark, hvor bl.a. Vivi Andersen og jeg deltog, hvor er de indlÊg blevet af?

7
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x