30
aug
Seneste opdatering: 31/8-08 kl. 2142
6 kommentarer - Tryk for at kommentere!

En fegare och försiktigare journalistik.” Mere end  allerede? Iøvrigt samme  dag hvor Trykkefrihedsselskabets Bibliotek får egen hjemmeside.  Jeg se DN , SvD og Sydsvenskan i papirversionen hver  dag.  DN dyrker overhovedet ikke læserindlæg, og Sydsvenskans daglige  tre til fire  i kultursektionen, handler med forkærlighed  om global warming,  løsgående hunde og cykler  på fortovene. Bred folkelig debat i Sverige, betyder altså “debat mellem fagfolk, journalister”, til hvis ære aviserne og pressestøtten i virkeligheden  findes. Folket skal manuduceres og  belæres af øvrigheden, ikke omvendt. Svensk trykkefrihed  kan åbenbart blive  værre end den allerede er.  Til sammenligning har Politiken, Berlingske og Jyllands Posten i gennemsnit to (2) hele sider med  læseropinion hver dag.   (klik grafik)

SIFO uundersøgelsen, 13 sider pdf. Färre politiker försvarar yttrandefriheten

– “Jag tror att våra riksdagsledamöter vill väl. Men det som till synes kan verka vettigt kan få allvarliga konsekvenser som går i fel riktning. Vi riskerar att få smakdomstolar, sämre information till medborgarna om vad som egentligen händer i samhället och inte minst en fegare och försiktigare journalistik vilket skulle vara till skada för svenska folket och demokratin. Detta tror jag riksdagsledamöterna förstår och att de skulle svara annorlunda om de tänkte på konsekvenserna. Resultatet visar att vi behöver jobba hårdare för att öka kunskapen och medvetenheten om yttrandefrihetens och tryckfrihetens betydelse för medborgarna, samhället och demokratin”, säger Anna Serner, VD för Tidningsutgivarna på hemsidan.”

Hvor mange ord er en voldtægt  værd?

Sex våldtäkter anmäldes i Stockholmsområdet natten till lördagen (105 ord)

Århus: Politiet leder efter manden bag voldtægtsforsøg   (143 ord)

Gay festival during ramadan sparks fury

“It is unnatural, sick and deviant behaviour,” said Rajko Vasic of the Social Democrats, who hold power in Bosnia’s Serb entity of Republika Srpska. “There are also many believers among us,” she said. “It is a festival of culture and art.”  News.com.au

Ny Muhammedbog: Hvad mener Abdul Wahid?

Af Katrine Winkel Holm og Lars Hedegaard , Næstformand Og Formand I Trykkefrihedsselskabet

Kære Abdul Wahid Pedersen. Tak for dit åbne brev til Trykkefrihedsselskabet . Vi er behørigt smigrede over, at du uopfordret giver os gode råd. Du vil have os til at lade være at udgive den amerikanske forfatter Sherry Jones’ bog ‘Juvelen fra Medina’ om Muhammeds niårige kone. Men hvorfor du krydrer dine gode råd med advarsler, forstår vi ikke. Advarsler om »fornyet vrede« mod os og Danmark, advarsler om en ny »tegningkrise«.

Skal det virkelig forstås sådan, at danskerne kan se frem til bål, brand, boykot, had og hysteri, blot fordi et forlag udgiver en bog, som du og dine imamkolleger ikke bryder jer om? Det spørgsmål vender vi tilbage til. Allerførst må vi korrigere lidt af det, der er kommet dig »for øre«, og som du forbløffende ukritisk tager for gode varer.

Det er for det første ikke rigtigt, at det er Trykkefrihedsselskabet , der udgiver Jones’ bog. Bogen bliver udgivet af Trykkefrihedsselskabets Bibliotek, som er en selvstændig virksomhed med egen ledelse og redaktion. Dermed ikke sagt, at Trykkefrihedsselskabet ikke bakker udgivelsen op. Selvfølgelig skal frygt for trusler ikke holde udgivelsen af en bog tilbage.

For det andet er det rent opspind, når du hævder (hvor har du det mon fra?), at vi har at gøre med »racistisk«, »nynazistisk propaganda« og »xenofobisk litteratur«. Det er en mærkelig samling skældsord, du har samlet op om en bog, du ikke kender, men som efter alt at dømme er lige så harmløs som et eventyr af H.C. Andersen, som den tyske forfatter Henryk Broder har formuleret det.

Godt nok tyder det på, at bogen romantiserer Muhammeds praksis med mangekoneri, ligesom den heller ikke ser ud til at være indigneret over ægteskabet mellem en midaldrende mand og en niårig. Begge dele noget, vi personligt tager stærkt afstand fra, men som selvfølgelig ikke skal forhindre bogen i at komme på gaden.

Men hvorfor en forherligelse af mangekoneri kan støde dig, der gentagne gange har erklæret din støtte til lige præcis polygami, undrer os til gengæld.

Og så tilbage til advarslerne: Vi forstår simpelthen ikke, hvorfor du vil have os til at være »ængstelige« for en »fornyet vrede«. Hvem skulle da finde på at plante så meget vrede blandt muslimer i Danmark og resten af verden, at vi skulle se en reprise på Muhammedkrisens uhyggelige voldsorgie?

Skal vi forstå det sådan, at det er dig, Abdul, der på grund af en »berettiget« indignation vil bidrage til at sætte gang i vreden verden over? Eller nogle af dine imamkolleger? Og hvis ikke, hvem er det så?

Til sidst: Hvad kan vi se frem til, hvis vi ikke pænt gør, som du beder os om? For vi kan godt afsløre, at den redaktionelle linje i Trykkefrihedsselskabets Bibliotek aldrig nogensinde vil blive dikteret af en imam på Nørrebro. Bogen bliver selvfølgelig trykt, hvis ellers aftalen med forfatteren går i orden.

Men nu, hvor vi har fået en advarsel fra dig og alligevel ikke retter ind, er vi så selv ude om den »vrede« og de trusler, der eventuelt måtte komme? Er det det, du prøver at sige, Abdul?

Kære Abdul, det er et meget mærkeligt brev, du har sendt os. Sådan et har vi aldrig modtaget før. Man kunne næsten tro, at du prøver at skræmme os. Politiken | 30.08.2008

Ministrene Karen Jespersen og Brian Mikkelsen: “Abdul Wahid Pedersen er ikke en moderat imam”

Klar og umisforståelig tale om islamisk supremacisme fra ledende politisk hold er som bekendt ikke noget vi er forvænt med, så man udstøder et lettelsens suk ved at læse denne afklædning af Nørrebro-imamen Abdul Wahid Pedersen, hvis cv af menneskefjendske, antidemokratiske udtalelser i tidens løb er hans egen værste fjende. Vi er stadig på et stade i debatten hvor det næste logiske og uomgængelige skridt stort set kun tages blandt debattører i aviserne og her i blogosfæren: At Wahid Pedersens udtalelser blot afspejler islamisk mainstream, og ikke handler om imamens skidte karakter.

Pedersen er ganske rigtigt “ikke en moderat imam”, men dette udtryk er en oxymoron, en mytisk enhjørning som man antager eksisterer, men aldrig udpeger. Islam er en lovreligion, og imamer skal vurderes ud fra deres dogmatiske tilhørsforhold og ikke blot som personligheder. Ministrene kan ikke pege på bare én herboende imam som klart, umisforståeligt og troværdigt bekender sig til demokratiet på ubestemt tid, også ved muslimsk flertal, og lige rettigheder for ikke-muslimer, og som distancerer sig fra barbariske uskikke som stening. Dette er det endnu langt uden for stuerenhedens grænser at påpege, men skridtet til at sætte de rigtige ord på den grimme virkelighed må tages på et tidspunkt. Måtte det ske snarest (LFPC).

Vi vil gerne sende en stor tak til Trykkefrihedsselskabet , fordi det overvejer at udgive amerikaneren Sherry Jones’ bog om profeten Muhammed. […]

Vi finder det helt principielt beskæmmende, at det meget store amerikanske forlag Random House åbenbart bakker ud af en aftale med forfatteren, Sherry Jones, af frygt for repressalier fra den muslimske verden. […]

En af de vigtigste kampe for demokratiet i disse år er kampen for ytringsfriheden. Helt og udeleligt.En anden er kampen for ligestilling mellem kønnene.

Også her har Abdul Wahid Pedersen gennem årene kompromitteret sig selv i forhold til disse grundlæggende demokratiske rettigheder. For nogle år tilbage havde han et patetisk forsvar for stening af utro kvinder, fordi det er en del af Koranen og dens omliggende trosgrundsætninger. Det bliver ikke bedre af alle Abdul Wahids efterfølgende søforklaringer. […]

Abdul Wahid har erkendt, at det er en barbarisk straf for ‘hor’, men ikke desto mindre er den givet af Skaberen selv, og derfor skal den forstås bogstaveligt, argumenterede han dengang. Vor herre bevares – fristes vi til at sige! Så var der Nørrebroimamens forsvar for flerkoneri blandt muslimske mænd.

Hans forsvar lød på, at det jo var en meget praktisk foranstaltning for enker. Men kunne enkerne så ikke tage flere mænd? Nej da, det ville være mod Guds ord, og det sætter man sig ikke op imod, lød forklaringen. […]

Så var der Abdul Wahid, som for nogle år siden var mere forarget over, at Kristeligt Dagblad kunne afsløre en hemmelig debat på internettet blandt muslimer. Hans forargelse gik ikke på, at muslimer uden for det offentlige rum diskuterede rimeligheden af at dræbe den hollandske filminstruktør  Theo van Gogh, fordi han havde fornærmet islam.

Nej – den gik på Kristeligt Dagblads afsløring af samtalerne. Abdul Wahid Pedersen er medlem af organisationen Muslimernes Fællesråd, der påberåber sig at være en moderat organisation. […]

Karen Jespersen og Brian Mikkelsen: Debat: Muhammedbog: Abdul Wahid Pedersen er ikke en moderat imam (Politiken 30.8.2008, ikke online)

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • nimu

    Jeg kan kun gentage min opfordrig (fra i går):
    Må vi høre imman Pedersens holdning til mænds ægteskab med mindreårige.

  • Johansen

    Jeg er i latterkrampe efter at have læst Winkel Holm og Lars Hedegaards indlæg mod Wahid Abdul Pedersen.
    Det er det ene guldkorn efter det andet mod nørrebro imamens kedelige islamistiske dagsorden. Abdul er fuldstændig klædt af for åbent tæppe.
    Hurra for Trykkefrihedsselskabet 🙂

  • Janne

    Ja, Hurra for Trykkefrihedsselskabet! Og hurra for politikkerne Brian Mikkelsen og Karen Jespersen for at sige fra over for religiøs fanatisme. Vi (og vores samfund) skal ikke lade os true til ikke at være kritiske overfor forhold, dogmer og mennesker der ikke vil vores sekulære og demokratiske samfund det godt.

  • Robin_Shadowes

    Mycket bra! Fanatiska islamofascister som Stenings-Pedersen och hans gelikar skall kläs av nakna.

  • Petersen vil ikke sige det ligeud som det er: Kuffar må i hans islam overhovedet ikke beskæftige sig med islam. Der går en lige linje tilbage til det Saudi Arabien, hvor kuffar ikke måtte eje en koran. – Men det kan han jo ikke så godt skrive i Politiken.

  • Vivi Andersen

    steen

    Nej – Kuffar/Kafir må ikke eje en Koran.

    Så det må være en højst ubehagelig oplevelse for Rettroende, at kafiren Ellen Wulff har oversat Koranen, hvilken blev udgivet i November 2006.

    Jeg er selv ejer af en Koran, i A.S. Madsens oversættelse, og overvejer om jeg skal investere i Ellen Wulff´s .

    Hvis Wulff´s oversættelse er foretaget med den hensynstagen. at den ikke er oversat bogstavtro, men manipuleret (?) for at fremstå mere spiselig for Kuffar, så vil jeg ikke bruge penge på den.

    Madsen´s Koran oversættelse er på baggrund af hans tilhørsforhold til Ahmadiyya-islam, så der er man indforstået med den er anderledes end den Arabiske.

    Og helt ærligt tror jeg vi, kuffar, gør klogest i primært at orientere os efter den Arabiske.

    For det er tilsyneladende teksterne i den de Rettroende navigerer efter.

    Stenings-Petersen et al vil forhåbentligt fortsætte med deres skriverier og deres udtalelser.

    Vi har brug for disse – og jo flere og mere des bedre.