2
sep
Seneste opdatering: 8/9-08 kl. 2015
18 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Ramadantræthed. Jeg ville gerne have æren for at have skabt dette udtryk, men der er sikkert en eller flere rundt om der er kommet på det når denne tid på året har indfundet sig. Jeg søgte på Google, men der var kun tre-fire sider med hits, og så vidt jeg kunne se handlede de om de pinsler som Allahslaverne oplever under denne årligt tilbagevendende OCD-fest. Lige meget, udtrykket skal nok slå igennem uanset ophavet, for der kan ikke være tvivl om dette: At ingen nulevende vil opleve postyret omkring Ramadanens komme som aftagende. Tværtimod. Lige så langsomt, som frøen i gryden, accepterer vi endnu en uvelkommen indtrængen i vores liv, med hvad dertil hører af sultfremkaldt aggression eller manglende opmærksomhed i trafikken. Stop Ramadanen, jeg vil af. Kære læsere, hvad kan man gøre? Gå ned og købe en shawarma og spise den foran ekspedienten? I New York spøger de mytiske hate crimes og ‘backlash against Muslims’ (prøv at google dette udtryk) – forbrydelser der stort set ikke sker, men som spiller så stor en rolle at politiet der indsætter ekstra styrker for at forhindre sådan nogle som os i at spolere ‘festen’ omkring Ramadanadingdong. Via Jihad Watch (LFPC):

The NYPD Tuesday announced heightened security for the city’s mosques during the upcoming Islamic holy observance of Ramadan.

Local precincts will dispatch more officers on foot patrol and in squad cars to patrol the areas surrounding the mosques during the month-long religious observance that begins on Monday.

“Collaboration with the public is a vital ingredient in our efforts to keep the city safe,” said Police Commissioner Raymond Kelly during the NYPD’s annual pre-Ramadan conference with 250 Muslim community leaders.

Cops will also be briefed on the religious guidelines specific to Ramadan in anticipation of the observances, Kelly said.

The community leaders were warned to be mindful of the mosque’s donation boxes, some of which were robbed last year. NYPD beefs up security for Ramadan

Imam sparkede og slog så blodet flød

Den voldelige imam, Akhmed Akkari – Word. dok.
Imam slap for ubetinget dom Lærer kom blødende og grædende dreng til hjælp, da han var blevet sparket af Ahmad Akkari, Word dok.

Man må jo håbe, han møder en fjendtligt  sindet isbjørn. De indfødte grønlændere, er  alt, alt  for ukrigerriske.

Knesset-medlem Arieh Eldad viser FITNA i Jerusalem

MK Eldad to Screen ‘Fitna’ in Jerusalem .  Knesset Member Arieh Eldad  will screen a section of the controversial short film Fitna, as part of a press conference announcing the formation of a new coalition of European lawmakers on Wednesday.

The new coalition, Eldad explained, is geared towards those European Parliament members who recognize that the expansion of Islam poses a severe threat to Western civilization. He plans to host a summit of like-minded European legislators in Jerusalem towards the end of 2008. “The jihad must be stopped,” Eldad said. “If Jerusalem capitulates, Europe is next.”

By way of introduction to the theme of his proposed coalition, MK Eldad will screen scenes from the 15-minute March 2008 film Fitna, produced by Dutch parliamentarian Geert Wilders. The film portrays the Koranic verses and teachings that inspire jihadist terrorism and Muslim triumphalism today. Release of the video on the Internet was accompanied by threats and boycotts from Muslims aimed at the Netherlands and Dutch assets abroad.

Israel news.  MK Eldad forms anti-Islam coalition GoV  The Death of Free Speech in the Netherlands Foto ©  Snaphanen

Sørlander : Ytringsfrihed eller hensyntagen

Kai Sørlander skriver om Trine og venstrefløjen, der mener, det er vigtigere, hvem man står sammen med, end hvad man står for.

For kort tid siden opgav det anerkendte amerikanske forlag Random House i sidste øjeblik at udgive en planlagt roman, fordi man frygtede, at den ville krænke mange muslimer og føre til lignende uroligheder som dem, der ramte Salman Rushdies De Sataniske Vers og de danske Muhammed-karikaturer. Som reaktion på denne selvcensur stod det lille, relativt nystartede forlag Trykkefrihedsselskabets Bibliotek her fra Danmark frem og tilbød at udgive bogen. I den anledning har Trine Pertou Mach, folketingskandidat for SF og formand for Mellemfolkeligt Samvirke, været fremme med en meget stærk fordømmelse af det lille danske forlag (bl.a. fremført i den sene Deadline på DR2 den 28. august).

For hende er forlagets tilbud alene udtryk for en anti-islamisk holdning og for en utilstedelig fjendtlighed imod almindelige muslimer. Hun bebrejder forlaget, at det graver grøfter i stedet for at vise hensyn og bygge broer. Heroverfor svarer folkene fra Trykkefrihedsselskabets Bibliotek, at de ikke er specielt anti-islamiske eller anti-muslimske, men at de kun forsvarer de menneskerettigheder, som vi har antaget i vor del af verden, og som indbefatter værdier som ytringsfrihed og religionsfrihed. Og at det tværtimod er Trine Pertou Mach, som med sit krav om hensyntagen til muslimernes krænkede religiøse følelser sætter disse fundamentale værdier på spil. Her er tale om en klar politisk konflikt. En konflikt, som angår tolkningen af de demokratiske grundværdier. På den ene side står Trine Pertou Mach, som selv hævder at gå ind for ytringsfriheden, men som synes, at det er forkert at bruge denne frihed til at udgive en bog, fordi den kan forventes at krænke mange muslimers følelser.

På den anden side står Trykkefrihedsselskabets Bibliotek, som vil udgive bogen, fordi de mener, at ytringsfriheden undergraves, hvis den kan trumfes af hensynet til religiøse følelser. Så langt har jeg blot præsenteret konflikten uden overhovedet at tage stilling. Men hvem har egentlig ret? Hvorledes skal vi selv stille os til sammenstødet mellem ytringsfrihed og krænkede religiøse følelser? Hvad skal trumfe hvad?

Skal ytringsfriheden trumfe de krænkede religiøse følelser, eller skal det tværtimod være følelserne, som trumfer ytringsfriheden? For at kunne vurdere, hvor megen vægt der skal tillægges de religiøse følelser, må vi begynde med at se, hvad religionsfriheden indebærer. Religionsfriheden er retten til at bekende sig til, hvilken religion man vil, uden statens indblanding. Men det er også retten til at skifte religion og til at forkaste alle religioner. Det er altså ikke kun friheden fra statens tvang, men også fra religionens tvang. Man får sin religionsfrihed under den forudsætning, at man også anerkender andres religionsfrihed. Ens egen ret til at vælge religion er derfor forbundet med, at man skal anerkende andres ret til at forkaste den selv samme religion. Og når man selv har ret til at give udtryk for, at man tror på en bestemt religion, så må andre også have en tilsvarende ret til at give udtryk for, at de ikke tror på den. Skal man selv have lov til at vise, at man er alvorligt troende, så må andre også have lov at vise, at de ikke kan tage troen alvorligt, og at de finder den latterlig og fordummende. Det er religionsfriheden i sin indre konsekvens. Således indebærer en konsekvent religionsfrihed, at man ikke bør kunne trumfe ytringsfriheden ved at henvise til sine krænkede religiøse følelser. Det er religionsfriheden selv, som i sin egen konsekvens implicerer, at ytringsfriheden bør trumfe religiøse følelser.

At man bør acceptere andres ret til at krænke ens religiøse følelser, er simpelthen bagsiden af ens egen religionsfrihed. Hvis man ikke vil respektere andres ret til at krænke ens religiøse følelser, så respekterer man ikke deres religionsfrihed, og så indskrænker man åndsfriheden. Så indskrænker man i sidste instans det rum, hvor det ikke skal være den fysiske magt, men alene det rationelle arguments tvang, der skal herske. Det korte af det lange er, at hvis man ikke vil acceptere, at ytringsfriheden skal trumfe religiøse følelser, så er man i færd med at undergrave selve den principielt konsekvente religionsfrihed. Så er denne frihed sat på spil. Og så er man på vej ud i en sump, hvor religionerne skal bestemme, hvad der må siges. Det er den sump, som Trine Pertou Mach er på vej ud i. Ganske vist uden klar erkendelse af, hvor hun er på vej hen.

Trykkefrihedsselskabets Bibliotek handler i overensstemmelse med religionsfrihedens indre logik, når det ikke vil acceptere, at krænkede religiøse følelser skal trumfe ytringsfriheden. Dermed har Trykkefrihedsselskabet sat sig på principperne; og fordi Trine Pertou Mach ikke kan lide folkene bag det selskab, så vælger hun principløsheden og er villig til at bøje sig for en tilstand, hvor krænkede religiøse følelser trumfer ytringsfriheden, og hvor det i realiteten bliver islams bestemmelser om, hvad der må siges og skrives om Muhammed, som skal overholdes af alle – både muslimer og ikke-muslimer. I sin fordømmelse af Trykkefrihedsselskabets Bibliotek svigter Trine Pertou Mach principperne om religions- og ytringsfrihed. Hun svigter grundværdierne i et åbent samfund, hvor der er frihed til, at tanker kan brydes, og hvor man møder hinanden med rationelle argumenter. Og som folketingskandidat for SF og formand for Mellemfolkeligt Samvirke trækker hun disse organisationer med i sit svigt. Ja, i grunden står hun som repræsentant for en venstrefløj, som har mistet fodfæstet, og som i sin forvirring kun har ét holdepunkt: Erindringen om, hvem man er uenig med. I sin iver for at tage afstand fra “de onde” – her repræsenteret ved Trykkefrihedsselskabet – nægter man at forstå, at man samtidig svigter principperne om religions- og ytringsfrihed. I sin uselvstændighed forstår man ikke, at når det endelig gælder, så er det vigtigere, hvad man står for, end hvem man står sammen med. 180 Grader

Kai Sørlander er filosof og forfatter. Han har senest skrevet bogen “Forsvar for rationaliteten – religion og politik i filosofisk perspektiv”

Kære Kai Sørlander

Virkelig god klumme, jeg kunne ikke være mere enig. Du bygger den dog på en total forkert præmis – nemlig at jeg er bærer af den politiske position, som du skyder på. Det er jeg ikke. Kritikken af positionen er jeg enig i – men jeg må melder hus forbi for mig personligt.

Din fremstilling af debatten i Deadline er forvansket. Det gør det selvfølgelig lettere for dig at fremføre alle de rigtige argumenter, men jeg byder mig ikke om, at du tager mig som gidsel i dit ærinde.

En præcisering af mine argumenter kan du finde i Politiken i dag her: Trykkefrihed og den evige islamkritik

Kirken ændrede synet på voldtægt

At ødelægge en anden mands tøj, at skade hans kvæg eller at voldtage hans kone. De tre ting, som med nutidens øjne virker vidt forskellige, blev i den tidlige danske middelalder alle betragtet som hærværk mod en mands ejendom.
Særligt opfattelsen af voldtægt som hærværk vil de fleste i dag tænke stritter ud. Den opfattelse ændrede sig da også i løbet af middelalderen, takket være den katolske kirke. For da kirken begyndte at få indflydelse i samfundet, fik den gennem kulturel påvirkning ændret det retslige syn på voldtagne kvinder. Pludselig blev kvinderne betragtet som individer, der skulle have penge af deres voldtægtsmænd for tort og svie[…]. Niels Ebdrup: Kirken ændrede synet på voldtægt

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Pk

    Så debatten i Tv og mener at Hr.Sørlander ikke tager fejl.
    Fru Mach,s holdning er som en rettroen muslims.

    Inderst inde kan hun ikke fatte at hun ikke har ret.
    For som SF,er kan hun jo ikke tage fejl, især ikke overfor
    dem fra højrefløjen.
    Hvorfor er man ikke Muslim eller SF.Hvor ville livet være nemt.

  • Janne

    Det er sådan en fornøjelse at læse ord af fornuftige mennesker der verbalt kan sætte føle politikere uden fremsyn på plads.

    Trine Pertou laver simpelthen evig ytringsfrihedskritik. Og det gør SF med hende.

    SF har gjort det til sit varemærke at være ytringsfrihedskritisk.

    Det er ytringsfrihedskritikken der går igen hos SF. Læg mærke til det. Det mønster har vi set lige siden den første Muhammedkrise.

  • Janne

    Læg også mærke til at Partou kalder sine meningsmodstandere for islamofobiske.

    Hvem var det nu der i tidens løb har kaldt meningsmodstandere for fobiske og det der ligner?

    Totalitære bevægelser og samfund?

  • Emeritus

    Trine Mach føler, før hun tænker.
    Hun har fundet nogle mennesker, hun føler for.
    Føleri forstyrrer perspektivet – gør det absolut ikke større, som hun føler.
    Hvad Trine leger med ude rager ikke Trykkefriheden hjemme.
    Hvis hun mener Trykkefrihedsselskabets aktiviteter påvirker det, hun laver ude, er der så meget mere grund til at gøre op med de forbundne kar og få brudt forbindelsen. Det er der et stort perspektiv i.
    Med venlig hilsen.
    Emeritus

  • Johansen

    Janne

    Jeg vil ikke blot kalde SF for ytringsfrihedskritiske. Det går endnu længere.

    SF´eren mener, at vi skal bruge ytringsfriheden med “omtanke”. Det skal være de rigtigte ytringer, ikke nogen der kan såre f. eks. påståede religiøse følelser. Religiøse følelser er åbenbart vigtigere end ytringsfriheden.
    SF´eren ønsker nærmest ytringsfriheden indskrænket for visse udsagn, som kan såre. SF vil give ytringsfriheden mundkurv på, ytringsfriheden skal bruges “ansvarligt”. Det tangerer opfordring til selvcensur.

    Kai Sørlander er som altid knivskarp og skærer helt ind til benet på sin egen stilfærdige facon!

  • Robin_Shadowes

    Jag tycker ärligt talat det är ett sant nöje att kränka mohamedaner.

  • Janne

    M.h.t. Akkari så er det ironisk at han flytter til Grønland nærmest samtidig med at grønlændere er jaget ud af Gellerup.

  • Johansen

    Janne

    To sjæle én tanke 🙂
    Gad vide om grønlænderne også skal jages ud af Grønland?

  • .

    Akkari skal vel islamisere Grønland som straf for sin fortalelse under Muhammed-krisen, hvor imam Ahmed Akkari bekendtgjorde, at Naser Khader skulle terrorbombes, hvis Khader blev minister.

    Mere om Akkari her:

    http://jp.dk/indland/aar/article1427398.ece

  • .

    Ytringsfrihedskritikeren Trine Pertou Mach har ikke forstået meget af det hele, når hun kan skrive følgende på sin blog:

    “Den bedste støtte til disse piger (muslimske barnebrude) er netop at have en konstruktiv dialog, der ikke ødelægges af ligegyldige konflikter om retten til at gøre grin med profetens skæg.”

    Muhammed som forbillede og legitimator af eksempelvis barnebrude er netop et af problemerne, når islam forsøges tilpasset moderniteten. Det er bundnaive Trine Pertou Mach desværre ikke klar over.

  • .

    At Trine Pertou Mach er formand for Mellemfolkeligt Samvirke og samtidig er så kritisk stemt overfor elementær religionskritik, gør det desværre umuligt at støtte denne organisation fremover.

  • .

    I dagens JP citeres der flittigt fra en grønlandsk avis’ kommentarspor i forlængelse af den grønlandske avis’ inteview med Ahmed Akkari.

    http://jp.dk/indland/aar/article1427398.ece

    En anden interessant bemærkning fra kommentarsporet:

    “Af: Henningsen
    3. September 2008 05:28

    Jeg hører at Akkari overvejer at melde sig ind i Siumut. Så er den hjemme !
    Og han får sin familiesammenføring bragt i orden uden det mindste problem med de andre kammeratisters hjælp og kan rejse hjem til Danamrk igen med hele sin omfangsrige familie.
    På den måde giver pamperne igen mod Danmark.”

    http://sermitsiaq.gl/indland/article53276.ece

    Grønland har muligvis ikke de samme familiesammenføringsregler som Danmark, og samme kommentator har i en anden bemærkning (der nu er slettet) påpeget, at Akkaris ophold i Grønland kan bruges af Ahmed Akkari til at skaffe sin familie opholdstilladelse i Danmark, og at det er opholdets egentlige formål.

  • Janne

    Jeg troede næsten ikke mine egne ører da jeg hørte at Villy Søvndal på DR1 i dag sagde at epilepsi ikke er en synd. Der er da gået religiøst selvsving i SF.

    M.h.t. Trine Partou så lader det ikke til at hun kan forstå, at vi ikke er så interesserede i nogens profet, men at vi vil bevare vores ytringsfrihed som den er i dag. Det skal være muligt at sige fra og skrive bøger om ALT. Også det SF og Muhammeds øvrige klubmedlemmer ikke synes om.

    Hver gang en SF politiker åbner munden og taler om rimelighed og retfærdighed, så mindes jeg om at SF anbefaler boykot af Israel. Hvilket ikke er særlig dialogsøgende, hvis I spørger mig. (Gad vide om de mange nye unge SF-vælgere er klar over at SF boykotter Israel).

    M.h.t. Mellemfolkeligt Samvirke så lader det til at også den gamle organisation er kuppet af folk med mellemøstlige interesser mere end interesse for Danmarks ve og vel. Nul kroner i den retning før Mellemfolkeligt Samvirke så at sige er blevet afkuppet igen.

  • JensH

    @.said

    “Akkaris ophold i Grønland kan bruges af Ahmed Akkari til at skaffe sin familie opholdstilladelse i Danmark, og at det er opholdets egentlige formål”

    Det er vist på høje tid Grønland får fuld selvstændighed. Ikke nok med vi årligt sender milliarder af skattekroner derop, så prakker de os også Akkaris familie på halsen. Og hvorfor har denne mand overhovedet lov til at opholde sig på Dansk territorium??

  • Gerd

    Trine Mach

    Jeg synes, hun lyder ret irriteret og at hun med sine ord: ”Arbejdet bliver mildest talt ikke lettere af, o.s.v.” og hendes afsluttende sætning kun er et par milimeter fra at sige til al folket: ”Hold kæft! mens vi, der ved, hvordan tingene hænger sammen, arbejder. I ødelægger jo vores arbejde.”
    Jeg har ikke kendt “den sorte skole”, så det er måske en helt forkert association at få ved læsning af hende…

  • .

    “Jeg håber du (Ahmed Akkari) vil tage den grønlandske levevis til dig, og blive et bedre, og mindre religiøs menneske ad den vej. Det ville være godt for dig, hvis du begyndte at drikke mange øl og få mere økonomiske spisevaner, når du oplever din første vinter i Grønland.”

    Grønlænderne vil omvende Ahmed Akkari. Ikke til kristendommen. Men til øl og svinekødsprodukter.

    http://sermitsiaq.gl/indland/article53276.ece

  • .

    En kommentar på Uriasposten mener, at Ahmed Akkari kan være udsendt til Grønland for at missionere:

    “Man kunne faktisk godt forestille sig at Akkari var udsendt “på hemmelig mission” for islam. Det er en kendt sag at grønlænderne i dag på mange områder er, groft sagt, et folk i opløsning og forfald med tilhørende problemer med social elendighed, alkohol osv. Desuden er de, mig bekendt men ret mig hvis jeg tager fejl, ikke religiøse på de kanter. Så alt i alt, set med muslimske øjne, helt klart lette ofrer for muslimsk missionering og indoktrinering. Måske en ny front virkelig er sat ind i forsøget på total overtagelse?”

    http://www.uriasposten.net/?p=6115#comments

  • narhval

    Ahmed Akkari påstår i et åbent brev på en grønlandsk avis’ hjemmeside, at han er kommet til Grønland med “en ren samvittighed, en ren straffeattest og et positivt omdømme fra tidligere arbejdspladser.”

    Det er ikke korrekt.

    Ahmed Akkari blev bortvist fra Lykkeskolen i Århus i sin tid, da han var voldelig overfor en 11-årig elev. Han modtog senere en dom for dette overgreb (40 dages hæfte), og da Ahmed Akkari senere mødte op på skolens område, fik han besked på at forlade området straks.

    Ahmed Akkari har altså ikke, som han påstår, et positivt omdømme fra tidligere arbejdspladser.

    B.T. 15.02.2006:

    “Imam sparkede og slog så blodet flød

    Muslimsk friskole har givet iman Ahmed Akkari livsvarig karantæne, fordi han overfaldt 11-årig dreng

    Af POUL BØGH

    Imam Ahmed Akkari tilbyder sig jævnligt på TV som en fredens mand, der kan skabe dialog mellem Danmark og den muslimske verden.
    Sandheden er, at Akkari er dømt for vold, efter at han i et religiøst raseri gik amok og overfaldt en 11-årig skoleelev på den muslimske friskole Lykkeskolen i Århus.
    Det er baggrunden for, at Akkari , der er uddannet lærer, har fået livsvarig karantæne på skolen. Den håndhæves effektivt. Da den unge imam i november – kort før han tog på turne med Muhammed-tegninger til Mellemøsten – var kommet ind på skolens område, reagerede lærerne prompte, og skolens viceinspektør sørgede for, at Ahmed Akkari blev bedt om omgående at forlade skolen. Det gjorde han ifølge B.T.s oplysninger frivilligt.”

    Ahmed Akkaris åbne brev findes her:

    http://sermitsiaq.gl/indland/article53647.ece