22
okt
Seneste opdatering: 23/10-08 kl. 0015
18 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Det er ikke præcis nogen nyhed at ungdommen er rød og idealistisk, det interessante ved denne ungdom, er måden de er røde på. Nemlig lyserøde, man kunne kalde nuancen “empatisk pink”. Mere Marianne og Margrethe end Marx. Er det det moderlige, bløde velfærdssamfund, der producerer denne specielle nuance? Hvad ved bønder om agurkesalat? Jeg bliver mindet om denne  englænder, jeg kravlede pubs med i Bryssel sidste år: “What happened to the British was the Welfare State”. (scroll lidt)

Det er ikke nok at være verdensmester i sit fag. Den typiske danske studerende er også engageret politisk, globalt og miljømæssigt.Det er blot nogle af resultaterne i en holdningsundersøgelse, som Capacent Epinion har foretaget for Urban blandt 601 repræsentativt udvalgte studerende på videregående uddannelser. Undersøgelsen tegner først og fremmest et billede af en studerende, der ser længere end til sin egen næsetip. Eksempelvis køber 69 procent økologiske fødevarer. Kun 9 procent går efter pengene i et kommende job, mens 49 procent opfatter sig selv som venstreorienterede. Langt størstedelen rejser minimum en gang om året, og kun fem procent interesserer sig ikke for politik.

Jakob Lange, chef for Den Koordinerede Tilmelding, har fulgt de studerende gennem mange år og ser en ændring i mentaliteten i de senere år. »Der er sat en helt ny dagsorden blandt studerende, som går ud på at være politisk korrekt. Det er ikke længere nok at vide alt om Søren Kirkegaard eller kvantefysik. Du skal også deltage i arbejdsweekenden i andelsboligforeningen, være referent på dine børns vuggestuemøder, holde op med at ryge, drikke og i stedet spise sundt og være god ved miljøet,« siger han. En ting er dog ikke ændret. De studerende på landets videregående uddannelser ligger overraskende langt til venstre for midten, når det handler om politik. Ifølge undersøgelsen er det halvdelen, der betegner sig selv som venstreorienterede, 24 procent ligger på midten, mens 20 procent er højreorienterede.

Anti-autoritær og tolerant’Venstreorienteret’ betyder i denne sammenhæng dog ikke nødvendigvis socialistisk, påpeger adjunkt Rune Stubager fra Aarhus Universitet, der forsker i sammenhængen mellem politiske holdninger og uddannelse. »Mange studerende har en venstreorientering, som er forbundet til værdier inden for rets-, udlændinge- og miljøområdet. De ser ikke lange fængselsstraffe som løsningen på al kriminalitet, de mener, at udlændingepolitikken er for hård og vil gerne beskytte miljøet, også selv om det koster penge. Fællesnævneren er, at man er tolerant og anti-autoritær,« siger han. Traditionen for venstreorientering er solidt rodfæstet – særligt på de lange videregående uddannelser. »Hvorfor det er sådan, ved vi ikke. Men vi ved, at det smitter. Den sociale påvirkning er stor, når et ungt menneske begynder på en uddannelse,« siger Rune Stubager.  Ritzau

Vores læsere kan sikkert huske at vi havde Rune Stubager på lynvisit i kommentarerne til en ældre tråd for et par uger siden. Hans ord, som de er gengivet her i Ritzaus artikel, giver anledning til den samme indvending jeg havde dengang: Brug af stråmænd og uargumenteret gengivelse af ‘den rigtige’ sides selvbillede. F. eks. ved jeg ikke om der er nogle der “ser … lange fængselsstraffe som løsningen på al kriminalitet”. Gør du, Rune? Og jeg finder det personligt ikke fyldestgørende at få at vide at man “er” “tolerant og anti-autoritær”. “Er” i gruppens selvopfattelse, eller i forskerens objektive målestok? Det lyder måske som mere fluekopulation fra min side, men jeg savner ganske en perspektivering af disse plusords-etiketter. “Tolerant” over for Dansk Folkeparti som blot et demokratisk parti med samme ret til at markere sig som andre? “Anti-autoritær” forstået som anti en vis autoritær mellemøstlig ideologi forklædt som religion? Anti den autoritære Che Guevara? Måske falder dette uden for Stubagers rammer for sin forskning, men for mig bekræfter det blot igen behovet for forskning i medløberi, flokmentalitet, og tidsbestemte feelgood-paradigmer. Måske en opgave for andre end Rune Stubager? (LFPC)

“Det vamle, utflytende politisk korrekte som er vanskeligere å få has på”

Det er formentlig ikke en stråmand at tillægge Rune Stubager en rent analyserende, ikke-valoriseret tilgang til sit felt: Der er de-og-de sammenhænge mellem nærmere bestemte holdninger og positioner på den ene side, og uddannelsesniveau på den anden; deraf følger vel ikke implicit at ‘højere uddannelsesniveau’ betyder at ‘pæne, anstændige idealer’ er mere ‘rigtige’ i nogen forstand, på samme måde som 1970’ernes akademiske elite ikke havde mere ‘ret’ i kraft af at kunne belægge totalitære sympatier med lærde analyser. Der var i høj grad tale om tidsbundet sværmeri og medløberi. Såre menneskeligt. På Document.no reflekterer Hans Rustad i præsentationen af Danskerens interview som vi bragte her forleden over den samme kontrast mellem dengang og nu (LFPC):

[…] Muren står fortsatt. Det er det vamle, utflytende politisk korrekte som er vanskeligere å få has på. Det bygger på det gode, er mot det onde, og fungerer dikotomisk: menneskene kan stå på den riktige siden. Det gjelder bare om å velge. Smaksdommerne forteller hva som er hva. Dette er en langt vanskeligere materie å trenge gjennom en gammelsosialistiske floskler. […] Hans Rustad: Hva man ikke kommer utenom

Nedlæg lejren ? By all means.

Etter en rekke hendelser der kvinner har blitt ofre for vold og seksuell trakassering i asylmottak, krever nå Amnesty International døgnbemanning på alle norske mottak.

På mange norske asylmottak er situasjonen for enslige kvinner svært vanskelig. Enslige kvinner er i mindretall på mottakene og kan lett bli ofre for overgrep fra strømmen av unge, mannlige asylsøkere.
Det er verre på norske asylmottak enn i norske fengsler. Norske myndigheter bruker boforholdene som avskrekking, sier Petter Eide, generalsekretær i Norsk folkehjelp. Asylmottak er usikre for kvinner

Miljøpartister

ikke nogle man just savner  i Danmark. Nu får  Sverige  sikkert en S-MP regering. Velbekomme.  Fra deres partiprogram:

“Alla människor skall ha rätt att leva och bo var de vill. Vi vill därför på sikt införa en helt fri in – och utvandring ur Sverige och övriga Europa.”

Socialdemokrater och moderater har en ohelig allians i asylpolitiken. Sveriges största partier trappar upp sin nationalstatsvurmande retorik för att de är rädda att förlora väljare till Sverigedemokraterna. Men vad socialdemokrater och moderater gör är att de förskjuter debatten i en mer främlingsfientlig riktning.

Vår gröna syn skiljer sig radikalt från dessa stora gråa bakåtsträvare och vi vill ha en öppen, human asylpolitik och ökade möjligheter till laglig migration. Migration är positivt. Särskilt för ett land som Sverige med en allt större andel äldre i befolkningen, och allt färre personer i arbetsför ålder. Invandring är nödvändigt för att kunna upprätthålla den välfärdsstandard vi har idag. Personer som flyttar till ett annat land är i många fall unga driftiga individer vars kompetens vi i Sverige måste bli allt bättre på att ta tillvara på.  De tävlar i nationalism.

Hvis vi ser bort fra  indvandrigens enorme økonomiske omkostninger, – (SvD har forkortet voldsomt i  artilen siden den blev offentliggjort, man må selv søge videre på Mångkultur eller  Välfärd.)-   hvad er der  ellers  sket i Sverige  i indvandringsårene siden 1975- 2007 ?  (fra BRÅ.SE, klik grafik.)

Nej, det er jo nok der problemet ligger

[…] »Jeg ved ikke, hvad den her avis har gjort ved os«, sagde Roald Als […] Politikens tegner Roald Als hædres med avisens egen Edvard-pris

Ny ‘heltedåd’ i Gellerup?

Hvad skal vi så finde på denne gang? I et anfald af “kedsomhed” forsøgte en gruppe etageklippede 12-årige at slukke et brændende “buskads” i Gellerup, hvorved ilden uheldigvis bredte sig til børneinstitutionen –  den traumatiske oplevelse for de “udsatte” drenge fører nu til en særlig indsats fra pædagogbranchens kriseterapeuter – og branden har absolut intet med noget som helst at gøre, og nu går det støt fremad i ghettoen hvor “99,9%” af beboerne stod brandvæsenet bi, så dette vil være den sidste “brandepisode” vi oplever. Det er ganske vist (LFPC).

I første omgang blev politiet kaldt ud til institutionen Falken i Gellerup, men da patruljen ankom udbad den sig assistance fra brandvæsenet. […]

Det viste sig, at nogen havde tændt ild i en papirkurv i fletværk og sat den ind på en reol. Heldigvis lykkedes det brandvæsenet at slukke branden før den bredte sig. Ny påsat brand i Gellerup

En lige højre for kulturen


Det er på tide at gøre op med forvrøvlede forestillinger om vestlig kultur som ”canceren i den menneskelige historie”, mener den britiske journalist Peter Whittle, der har oprettet tænketanken New Culture Forum

Af Helle Merete Brix

LONDON – Journalisten Peter Whittle er ryger. Vi er derfor trukket uden for pubben et stenkast fra parlamentet i Westminster og har bænket os på en art asfaltpille sammen med andre velklædte cigaretnydere. Jeg er mødtes med Whittle for bl.a. at høre om den tænketank, han er direktør for, New Culture Forum.

New Culture Forum blev stiftet i juni 2006 af Peter Whittle og fire kolleger i protest mod venstrefløjens dominans på kulturområdet. Kulturrelativisme og politisk korrekthed, mener man i tænketanken, dominerer medier, det akademiske liv, undervisningssektoren og kulturen. Som det hedder i New Culture Forums programerklæring: ”Hvad der begyndte som en modkultur, er endt som en herskende ortodoksi”.

Og i en tid, hvor ekstremister truer vores civilisation, er tiden er kommet til et opgør med forvrøvlede forestillinger om vestlig kultur som ”canceren i menneskelig historie”. Citatet, som står at læse i tænketankens brochure, stammer fra den nu afdøde amerikanske forfatter og tidligere PEN-præsident Susan Sonntag. For sandheden er, mener New Culture Forum, at Vesten er en ”unik bastion” for fornuft og frihed. Særligt Storbritannien bør være stolt af den vigtige rolle, som landet har spillet med hensyn til vestlig undervisning, kunst og kultur. Det er derfor vigtigt at hylde den nationale historie og Vestens bidrag på kulturområdet og samtidig fremme en udvikling inden for kunstens verden, der er præget af ”æstetisk ærlighed”, og som er fri for politisk indoktrinering.

Derudover er det tanken, at New Culture Forum skal blive et samlingssted for mennesker, der arbejder inden for kultur og medier, og som politisk hører til på centrum-højre-fløjen. Whittle fortæller, at man i øjeblikket søger penge til at kunne drive tænketanken på fuldtid og også håber at få egne lokaler. For, som den venlige journalist siger, mens vi balancerer med vinglas, båndoptager og cigaret på vores asfalterede forhøjning: “Det ville være så rart at have et sted, hvor man kunne byde gæster som dig fra udlandet velkommen. Men det er dyrt her i byen, så i øjeblikket lejer vi os ind forskellige steder.”

Siden starten for to år siden har New Culture Forum afholdt en række møder i London. Talere og gæster har blandt andet været den konservative politiker Michael Gove, journalisten og forfatteren til Londonistan Melanie Philips, direktøren for Migration Watch sir Andrew Green, cellisten Natalie Clein og dramatikeren Richard Bean. Tænketanken stod således bag et interessant debatmøde om venstre-højreorienteret teater, som Sappho dækkede.

Tidligere i år var New Culture Forum også medarrangør af et møde med den verdensberømte britiske designer Dame Vivienne Westwood. Mødet trak 200 tilhørere og blev filmet af CNN.

Peter Whittle og Dame Vivienne Westwood De selvudråbte verdensborgere
Whittle er egentlig filmkritiker. Han skriver bl.a. for Sunday Times og nu også for det nye magasin Standpoint, som Sappho omtaler andetsteds i dette nummer. Whittle var også sidste år vært for en nyskabelse i den britiske medieverden: “Culture Clash”, et ugentligt kulturprogram på Storbritanniens første internet-tv, 18 Doughty Street.

I dag sidder Whittle i panelet på BBCs program “Newsnight Review”, der sendes hver fredag aften og er Storbritanniens mest sete kulturprogram. Til september er han inviteret til at deltage i en rundbordsdiskussion arrangeret af Royal Society of Arts, der som tema har Kunst og mangfoldighed. Det værdsætter han: “Jo, vi bevæger os ind på disse områder af kulturlivet. Det er jeg rigtig glad for. Det tager tid at nå dertil. Den eksponering, det for eksempel giver at optræde på ‘Newsnight Review’, er meget vigtig.”

Tidligere i år udgav Whittle sin første bog: Look at Me: Celebrating the Self in Modern Britain. En lille, vittig bog om den maniske trang til at være noget særligt. Den tager også den selvudråbte ”verdensborger” under kærlig behandling. For er man borger i verden, som Whittle skriver, risikerer man at være borger intetsted. Det er folk, der for eksempel arbejder inden for medier eller marketing, som altid har en forståelse for ”den anden” og som kan finde på at karakterisere den bydel, som de bor i London som ”fantastisk”, men også som et ”temmelig hvidt” område. Men som aldrig ville beklage sig over, at London-bydelen Brixton er et ”temmelig sort” område.

De samme ”verdensborgere” plukker fra fremmede kulturer hist og pist og følger sig mere forbundne med kolleger i New York og Tokyo end måske deres egen familie eller deres egen arbejderklasse. De er uforfærdede over, eller måske endda uvidende om behandlingen af kvinder og bøsser i islamiske stater, Kinas grove menneskerettighedskrænkelser og det seksuelle misbrug af babyer i Afrika som en kur mod AIDS. At burkaer, æresdrab og den slags nu også har vundet indpas i Storbritannien, er ikke noget de spekulerer over. Som den amerikanske satiriker P.J. O`Rourke bemærker: ”Alle vil frelse verden. Ingen ønsker at hjælpe mor med opvasken.”

I øjeblikket arbejder Whittle på sin næste bog, der bliver den første, som New Culture Forum selv udgiver, og den er sponsoreret udefra. Den er planlagt til udgivelse i slutningen af året. Bogen består af interviews med centrale personer i først og fremmest USA og Storbritannien, der har fået deres arbejde censureret eller har udøvet selvcensur, ikke mindst i forbindelse med islam. Det er en undersøgelse af, hvor vi er nu i det kulturelle landskab og af hvordan tingene har ændret sig i forhold til for ti, tyve eller tredive år siden.

Et emne, som bogen utvivlsomt vil komme ind på er immigrationen fra de muslimske lande til Vesten. Et emne, som også Storbritanniens konservative parti, mener Whittle, behændigt forsøger at undgå: “De konservative ønsker ikke at tale om immigrationsspørgsmålet. De ønsker ikke at blive set som bange, de ønsker heller ikke at tale om sikkerhedsspørgsmål. Immigration diskuteres kun i økonomiske termer, ikke kulturelle.”

Og det er et problem, mener han: “Hvad angår spørgsmålet om islam, er det ind imellem som om, der har været et gennembrud. Andre gange forekommer det mig desværre, at vi går ti skridt tilbage.”

Sappho,   Whittle kommer til Danmark d. 18 november.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Peter Buch

    Selv om savn ej forekommer efter miljøpartister er her i stedet lidt krimi-stof:
    http://www.bt.dk/article/20081022/pckrimi/810220416/

  • Limewoody

    Traditionen for venstreorientering er solidt rodfæstet – særligt på de lange videregående uddannelser. »Hvorfor det er sådan, ved vi ikke. Men vi ved, at det smitter. Den sociale påvirkning er stor, når et ungt menneske begynder på en uddannelse,« siger Rune Stubager.

    Det er fordi skolesystemet kun formidler et verdensbillede der i store træk ligner SFs, Enhedslistens, Socialdemokratiets og De Radikales verdensbillede.

    Det sker gennem en fødekæde af ensrettede undervisningsmidler og metoder, midler og mål.

    Gennem børnenes lærebøger, gennem påvirkning af lærernes uddannelse og den faglitteratur lærerne og de kurser og den efteruddannelse lærerne tilbydes.

    Dernæst er skolesystemet offentligt betalt og således underlagt bureaukratiets mekanismer mere end markedsmekanismerne. Og befinder sig langt, langt væk fra dem.

    Derfor formidler skolen i virkeligheden også en slags planøkonomisk
    tænkning uden for virkeligheden.
    Derfor stortrives Frankfurterskolens ideologiske tænkning i skolesystemet ligefra første klasse og opefter til universiteterne.

    Marxismen er et bedrag som børn fodres med fra dag et i skolen. Et system som kan forekomme logisk, men som bygger på række usande antagelser om samfundet og dets institutioner.

    Skolesystemet er blevet socialiseret og socialiseringen åbner for islamiseringen.

    Som dette indslag fra Orientering fra 21 0ktober vidner om:

    Fokus på forskelligheder kan forstærke dem
    21. oktober 2008 kl. 17:10 på P1 Fokus på forskelligheder kan forstærke dem (14:50)
    Af:
    Astrid Fischer

    Udenrigsministeriet er i dag og i morgen vært for en konference om interkulturel forståelse og dialog i undervisningen.

    På konferencen skal eksperter og praktikere fra vestlige og muslimske lande, udarbejde anbefalinger om bl.a. læreplaner og undervisning i religioner og kulturel mangfoldighed.

    Men man skal passe på ikke at fokusere for meget på kultur og kulturelle forskelligheder, lyder det fra en ekspert, der er inviteret til at tale ved konferencen. Det professor i pædagogik, Ove Korsgaard. Han opfordrer til man i højere grad skaber forståelse for dét, vi har til fælles og det der kan give grundlag for et fællesskab.

    Det gælder både i skoleundervisningen og på internationalt plan.

    Konferencen i København er bl.a. organiseret i partnerskab med de islamiske landes organisation OIC, Den Arabiske Ligas uddannelsesorganisation ALECSO og FN-organisationen UNESCO.

    Det er målet at de deltagende eksperter og praktikere fra vestlige og muslimske lande i morgen skal præsentere nogle anbefalinger til bl.a. hvordan interkulturel dialog kan indarbejdes i skolers læreplaner og i undervisningsbøger og til, hvordan man i skolerne kan undervise i tro, religioner og kulturel mangfoldighed. Medvirkende: Ove Korsgaard professor og institutleder ved Institut for Pædagogik på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole.

    http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2008/10/21/183601.htm

    Links Om konferencen ‘Education for Intercultural Understanding and

    Ove Korsgård betoner demokrati og dannelse og forvandling. Så er vi sporet ind på projektet:
    I et interview 22/4 2004 siger han:
    ”Årsagen til ændringerne er samfundets bevægelse i retning af det globale, det internationale og det multikulturelle. Siden 1972 har vi været i fællesskab og siden union med en række andre europæiske lande. Viden, varer og værdier flyder på kryds og tværs af landegrænser, og flygtninge og indvandrere med baggrund i andre kulturer bosætter sig i Danmark. Og denne udvikling kalder på en revision af folkelighedsbegrebet.”

    Med denne tilgang håber jeg at han har sat sig grundigt ind i islamisk tankegang og herrefolkmentalitet, dhimmibegrebet og hellige krige, begreber som taqqia/kitman, jazya.
    Det har han formentlig ikke da han er akademiker og højskolemand med benene solidt plantet i den blå luft.

    I bedste fald er han medløber og naiv udover alle grænser – i værste fald en forræder og hans foresatte nogle quislinge.

  • @Limewoody – jeg har hørt det der så mange gange, at det må være sandt. Mit eget gymnasium, var apolitisk. Selvom nogle af super-lektorerne sad i Borgerrepræsentationen, var politik ikke et emne. Og da jeg stort set ikke har gået på universitetet, ved jeg ikke så meget om atmosfæren der. Efterhånden skal man vel prise sig lykkelig, at man ikke har frekventeret humaniora.

    @Peter: Tror Fanden man har måttet opfinde en særlig psykiatri for indvandrere:

    Videnscenter for Transkulturel Psykiatri
    http://www.vftp.dk/

  • Peter Buch

    Hver sit speciale Steen!
    Ja, det kan blive så lattervækkende- hvis ikke det også var alvor.

    Capacent- undersøgelsen har jeg ikke været med i, og heller ikke i andre selv om jeg var indskrevet som studerende fra 1984 til 2003 dog uden at være aktiv siden 1990.
    Om problematikken med hvem der er aftagere af kandidater fra studierne indgår på nogen måde i materialet har jeg ikke set efter endnu. Det kunne spille en rolle for meget også m.h.t. påvirkning af studerendes aktiviteter, mentaliteter med videre, ville jeg mene.

  • Tanken om at den kultur, som har skabt det største bidrag til skabelsen af retfærdige, demokratiske, rige og velstillede, kulturelt og videnskabeligt avancerede samfund, skulle være en cancer er noget af det mest syge udtænkt af en marxistisk ideologi, der skulle vise sig at være nærmere en cancer end noget andet i historien.

    jeg foretrækker dog Dawkins MEME, eller mental virus, som en bedre forklaringsmodel:

    http://en.wikipedia.org/wiki/Meme

    Hvor en enkelt meme er en enkelt forestilling, bliver det i tilfældet religion og ideologi, at mangfoldige memer samler sig som et vældigt kompleks, af “vedtagne” “sandheder”, irrespektibelt i forhold til deres tvivlsomme trosbaserede grundlag spreder sig.

  • Janne

    Apropos masseindvandringens økonomiske omkostninger så vil socialdemokratisk borgmester i København bruge kommunale penge til islam konsulenter. Det kan åbenbart ikke gå hurtigt nok med at få islamiseret København – skatteyderbetalt. Samme by har for nyligt holdt ramadan fest på rådhuset.

    [http://www.180grader.dk/nyheder/Muslimer_vil_have_kommunalt_finansier ede_islam-kurser_for_unge.php]

    Socialdemokratiet aldrig mere i regering! Partiet forærer Danmark væk.

  • Peter Buch

    http://tinyurl.com/6pf6fa
    Bringer mig videre – det gør andre kommentatorer også- til at mindes J. der forsøgte at lære mig matematik i min ungdom og senere blev underviser på RUC, er det private erhvervsliv ikke i stand til at give muligheder til et tilstrækkeligt antal Jér og andre kunne man formode at et enormt antal direkte forventer at “det offentlige” er deres domæne. Hvilket da er at tyde i deres politiske holdningers rubriceren.

  • Limewoody

    -> steen.

    Jeg tror, at dannelses og demokratibegrebet gennemsyrer uddannelsessystemet og at marxisterne har formået at påvirke den pædagogiske tænkning langt ud over hvad deres faktiske antal burde have berrettiget til. Jeg tror at mange marxistisk indstillede pædagoger drives af en næsten religiøs besættelse af det kapitalistiske samfund, som de tror at have gennemskuet. Denne besættelse omsættes i en nidkær forfølgelse af målet: socialismen. I det pædagogiske wasteland hed det med slet skjult nik til Formand Mao – den lange vej til magten gennem institutionerne.

    Jeg glemmer ikke min røde samfundsfagslærer, der fortalte i forbindelse med diskussionen om dannelse om strategien i de højere pædagogiske luftlag. Spørgmålet i fagkredsen var “om man bevidst måtte påvirke elever i en bestemt retning” underforstået i retning af en marxistisk verdens/samfundsopfattelse.

    Og her er det at det bliver interessant. For umiddelbart ville man synes, at det var vigtigt at nære den enkeltes elevs syn på verden.

    Men nej – strategien for fagkredsen var, at have en diskussion offentliggjort i faghæfter for og læst af fagundervisere hvor konklusionen var, at man godt måtte tilrettelægge undervisningen så eleverne ville drage en slutning i retning af et marxistisk samfundssyn. Altså med andre ord: at indoktrinering er OK.

    Så ti-femten års skolegang og en længerevarende uddannelse med små dryp af ideologisk holdningsbearbejdelse giver en langsom, men støt undergravning af samfundets institutioner.

    Man skal huske på at f.eks. USSR havde en konstitution, der på papiret hyldede demokrati, menneskerettigeheder, retfærdighed og jeg skal komme efter dig……

    Virkeligheden var som vi ved en anden.

    Og nu har de allieret sig med islam, i deres antivestlige had.

  • Erfaringbaseret – det er den viden de der ikke har gået på Universitet har.

    Så ti-femten års skolegang og en længerevarende uddannelse med små dryp af ideologisk holdningsbearbejdelse giver en langsom, men støt undergravning af samfundets institutioner.

    Kommer de ud, og lever videre i deres egen sociale ghetto, så kan det kun gå galt.
    Derfor er det nok stærkt beklageligt, at masser af unge går på humaniora, hvor de burde lave noget nyttigt, der modsvarer deres intellektuelle potentiale. Til gengæld ligger der et vist håb i, at gennemsnitalderen i samfundet stiger.

  • “ökade möjligheter till laglig migration. Migration är positivt. Särskilt för ett land som Sverige med en allt större andel äldre i befolkningen, och allt färre personer i arbetsför ålder. Invandring är nödvändigt för att kunna upprätthålla den välfärdsstandard vi har idag. Personer som flyttar till ett annat land är i många fall unga driftiga individer vars kompetens vi i Sverige måste bli allt bättre på att ta tillvara på.”

    Gider ikke at undersøge det, men er ret sikker på man kan finde en analog udvikling i Sverige til den vi har i Danmark. Hvor væksten i arbejdspladser mellem 1988 og 2008 kan tilskrives vækst i offentlig forbrug og offentlige arbejdspladser og de fleste kommende pensionister allerede er på pension, under alle omstændigheder er manglen på arbejdskraft meget begrænset og for længst dækket af den indvandring som allerede er foretaget.
    Det eneste Sverige har opnået, er at skabe stor arbejdsløshed, hvor de stort set ingen havde i firserne og gjort det ekstremt svært at finde et hæderligt arbejde.
    Fortsat indvandring vil kun gøre det hele meget værre, indvandring er ikke lig med vækst i stillinger, men lig med sociale udgifter til det offentlige i øget og uholdbart omfang.

    http://logisksnit.blogspot.com/2008/10/konklusioner-og-perspektivering .html

    Men alene at kigge på antallet af beskæftigede og væksten i offentligt, historisk set i Sverige, vil kunne afsløre meget, hvor gør man det henne?

  • Jeg tror du kan finde det her:

    http://www.ekonomifakta.se/sv/

    ellers skal du ind på fagministerier eller Statistiska centralbyrån, det tar lidt længere tid

  • jeg kan hurtigt se, at Sverige adskiller sig fra Danmark ved at de ikke har opnået ekstra arbejdspladser siden krisen i slutningen af firserne.

    http://www.scb.se/templates/tableOrChart____23330.asp

    Altså, det er lidt spændende, og værd at kigge nærmere på, du siger jo du mangler poster, så jeg kigger lige lidt på det en gang i næste uge, det bliver dog ikke så omfattende som den med Danmark, der tog lidt rigeligt tid 🙂 Men det har jo med at gribe om sig.

  • Robin_Shadowes

    Mao genomdrev på sin tid “Det Stora Språnget”. Vad vi ser ske nu i europa skulle därför kunna betecknas “Det Ännu Större Språnget”. Bäva månde vi då för det tredje och slutgiltiga “Det Allra Största Språnget”…

  • Victor

    Illustrationen med en kobling mellem Che og Islam fik mig til at mindes et seminar sidste år i Teheran, hvor mullaherne prøvede at gøre netop det. Uheldigvis for dem var Ches børn med – og det sludder gad de ikke høre på det. En af dem gik på talerstolen og frabad sig, meget bestemt, at få spændt Guevara for nogen religiøs vogn.

    Så var dét seminar slut.

  • Pølsen

    “Ny påsat brand i Gellerup”

    Denne artikel er tilsyneladende ikke længere tilgængelig på nettet.

  • Heller ikke på Infomedia, kan jeg se. Der var et eksempel jeg nævnte med en anden artikel fra JP som så vidt jeg kunne se var en omarbejdet udgave af en anden jeg citerede fra, og med ny rubrik. Dette er vel grunden til at artikler tilsyneladende kan forsvinde, i yderste tilfælde uden noget af den oprindelige tekst? Den artikel du nævner har vel kun været tilgængelig online, så den aldrig når Infomedia.

  • Peter Buch

    Steen

    Personligt begyndte jeg på et historiestudie da jeg var 29 og levede af lån 2 år, studieaktiv i 6 år samt del- og fuldtidsarbejde de næste 15 år af de 17 jeg var indskrevet, studiet det var jo ment som en interesse, ikke noget jeg skulle bruge til at leve af.
    Om at lave noget der modsvarer deres potentiale- om universiteter og vækst ikke specifikt om danske eller svenske forhold og dog alligevel, mønsteret er muligvis det nævnte i nedenævnte artikel generelt verden over- link til artikel:
    Quadrant Online
    http://www.quadrant.org.au/magazine/issue/2008/10/the-prehistory-of-19 68

  • Peter Buch

    Kulturelt forstyrrede, ja det havde jeg godt nok ikke hørt om før:
    http://danmark.wordpress.com/?s=ADHD
    Mere om at lave noget- her nogle der laver noget andet:
    http://danmark.wordpress.com/2007/06/17/folkeskolen-stempler-kloge-boe rn-som-socialt-handicappede/