6
dec
Seneste opdatering: 6/12-08 kl. 1408
10 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Det var et nyt ord, jeg lærte da jeg faldt over Asterisk nr 44, dec. 2008 fra Danmarks Pædagogiske Universitetsskole og Århus Universitet forleden. Vi shopper alle og skal be’ om lov i ét væk. Jeg kender det fra mig selv, den der “dobbelthed”. De Radikale har den også:

“Skal koranens vers afgøre forholdet mellem mænd og kvinder i Danmark i år 2008? Vil unge danskere med muslimsk baggrund hellere følge imamen i deres lokale moske end de danske love? Religiøs autoritet og særligt de unge muslimers forhold til religionen er kommet i centrum af den danske integrationsdebat, ikke mindst blandt kritikere af indvandring fra muslimske lande. Men i virkeligheden er de unge muslimer ikke så forskellige fra unge danskere med kristen baggrund, fortæller forsker fra Aarhus Universitet.”

”De unge muslimer søger råd hos forskellige muslimske lærde. Det foregår på den måde, at man stiller et spørgsmål til en muslimsk lærd, der så giver et svar – udsteder en fatwa,” fortæller Lene Kühle. Lene Kühle ser de unge muslimers diskussionslyst på nettet som udtryk for en dobbelthed i deres forhold til den religiøse autoritet: ”Man ser gang på gang, at folk stiller spørgsmål: ’Må jeg det her, og kan det være rigtigt’? Så søger de på nettet og kommer tilbage til diskussionen med noget fra ’den her haditsamling’ eller ’den her fatwa’, som siger sådan. Selv om de i vid udstrækning diskuterer uden tekstreference, er det i deres egen selvforståelse kun legitimt, hvis man har det et sted fra. Dermed er der en dobbelthed: De diskuterer og fortolker selv, og samtidig er de meget afhængige af at kunne komme med en reference.” Dobbeltheden bliver endnu mere tydelig, når de unge kaster sig ud i det, som Lene Kühle kalder ’Fatwa-shopping’: ”Nogle muslimer bliver ved med at afsøge fatwaer, indtil de får et svar, der passer dem,” fortæller hun.”

For to år siden kom Lene Kühle til samme konklusion: Lene Kühle: Muslimerne er nogenlunde ligeså religiøse som kristne danskere, så det må jo passe (Steen).

Jeg synes efterhånden det er tydeligt hvorfor den herskende akademiske islamforskning og den kritik som vi gerne refererer til taler helt forbi hinanden, og Lene Kühle er et perfekt eksempel herpå: Den akademiske verden er kun interesseret i at påvise tilstedeværelsen af pluralitet, mens vi helt modsat tager udgangspunkt i ligheder og tendenser; vi kan se nogle systematiske konsekvenser for de samfund hvor islam slår rod, og disse konsekvenser er altid negative, og ophæves ikke af pluralitet i græsrodshøjde. Den akademiske verden vil derfor altid have et pædagogisk problem i forhold til at forklare befolkningen hvad det er de oplever foregå i samfundet – dette interesserer dem overhovedet ikke. Bemærk, at den påviste pluralitet ikke er udtryk for islamisk værdirelativisme: Der er et magtaspekt som den akademiske verden (i hvert fald i deres offentlige udmeldinger) helt ignorerer, nemlig at magten, voldsparatheden og pengene er associeret med traditionel islamisk herrefolksdogmatik. Sagt lidt forenklet, så er det altså ikke tilslørede kvinder der presses, trues eller chikaneres til at aflægge sig indpakningen (LFPC).

Politisk vold i Sverige

Hvor samtalen slutter, begynder volden. Eller krigen, om man vil. I den forstand er krigen begyndt i Sverige forlængst. På lavt niveau, naturligvis. Voldhistorierne er allerede for mange til at remse op. Olof Palme og Anna Lindh er bare toppen af isbjerget. Det er ikke længere en loppetjans at være politiker i Sverige. Forleden var det de sædvanlige venstreekstremister og Karl d. 12 tosser, der sloges i Lund, og nu idag forstætter de formentlig i Salem ved Södertälje som de plejer. (I den forbindelse bemærkes det at marchens genstand, den dræbte Daniel Wretström, er avanceret fra “skinskalle” til en 17-årig pojke som dödades av en pojke med utländsk bakgrund. En dag blir han måske det, han var: et offer for en racistisk lynchning af en gruppe, der tilsidst pr mobil tilkadte morderen Khaled Odeh, der skar halsen over på ham med en kniv. Odeh fik nogle måneders samfundstjeneste, han var ikke helt velforvaret i hovedet. Afhøringerne af ham var en svada af korancitater.)

Man kan ikke regere på tværs af befolkningen uendeligt, og forvente at det går godt. I Moderatkommunen Vellinge i Skåne, vil de ikke have indvandring fra 3 verden, sporene skræmmer og det forstår man så godt. En kristdemokrat, der har foreslået modtagelse af “flygtningebørn” – det er dem uden papirer, men med overskæg – er chikaneret ud af politik som så mange andre før ham. I Vellinge er der, modsat de fleste andre skånske kommuner, ikke indvalgt Sverigedemokrater, fordi de lokale moderater fører den politik, befolkningen  foretrækker. Den er ikke fremtidssikret. Riksdagen vil uvægerligt diktere kommunen noget andet før eller siden. Kristdemokraten var genstand for torsdagens SVT Debatt, der kan ses online, og eftersnakken her:

Peter J Olsson: Våldet i politiken, Fokus: Reportage om poltisk vold, Apropos Salem marchen, Daniel Wretström, et tilfældigt offer ved at busstoppested, Svenska liv , Mordet på Daniel Wretström, Den døde Wretström.

Bayefsky: EU vil bide til den muslimske bolle

Interview EU’s lande har ikke rygrad nok til at boykotte Durban 2-konferencen, og derfor vil FN’s menneskerettighedsfundament blive rykket endnu et skridt i den forkerte retning, siger professor Anne Bayefsky, som i går besøgte Danmark

Anne Bayefsky koger de muslimske landes interesser med Durban 2-konferencen ned til fire. Den første er at indskrænke ytringsfriheden, hvad angår kritik af religion. Den anden er at dæmonisere Israel. Den tredje er at indskrænke kampen mod terror og endelig også at fremme det argument, at verdens muslimer er udsat for diskrimination i kølvandet af angrebene 11. september 2001.Hun mener, det vil blive lige så vanskeligt at overtale EU til at boykotte Durban 2, som det er at overtale et to-årigt barn til ikke at spise en isvaffel. – Vi må lære fra historien og huske, at de, der starter med at angribe jøder, ikke begrænser sig til jøder alene, og at angreb mod Israel i virkeligheden er et angreb på alle de vestlige demokratier. Durban 2 vil dæmonisere og radikalisere,OIC: Terrorister må ikke kaldes muslimer

“Rosenkrantz-Theil giver ny energi til Socialdemokrater”

skriver Politikens lederskribent Lars Trier Mogensen. Nu skal S bare ændre holdning til Nato, EU, fremmedpolitikken, Asmaa og et par andre småting, så kører det i olie. Man må håbe hun har fået læst lidt på historien. For få år siden havde hun aldrig hørt om Franco i Spanien og oberst-styret i Grækenland. Men det er måske ligegyldigt, bare man har “star-quality”, som Trier Mogensen skriver.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Janne

    For et stykke tid siden viste og beskrev Snaphanen at Sverige har fået halal TV med tre stramt og religiøst korrekt uniformered kvindelige værter. Danmark har også fået halal TV nu, for den strikse religiøse apartheid kultur har set dagens lys i årets TV2 børnejulekalender; Mikkel og guldkortet. Således blev danske børn i episode 5 gjort opmærksom på at julekalenderfamilien spiser religøst korrekt halal mad.

  • @ Janne – det kan stadig ses online:

    http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=96077&a=1225571

    jeg har kun haft ork til det første, men det kan koges ned: Der er for meget kvindefrigørelse, sex og alkohol i Sverige. Og for lidt indvandring og religiøsitet.

  • Janne

    Steen

    Apropos “for lidt indvandring”, så så jeg det klip I har vist fra SVT. Det er påfaldende hvor lidt solidaritet de interviewede ‘godhedssvenskere’ har med de svenskere der lever i små kår og som er ofre for multikulturens bagside: apartheid kultur, religiøs macho kultur, flere og flere indvandrerkvinder på krisecentre, vold, voldtægter af svenske kvinder, økonomisk kriminalitet, hærværk og kvindeundertrykkelse. De interviewede forekommer også usolidariske med vestlig kultur og frihedsrettigheder. De er med deres politik en del af problemet – ikke en del af løsningen.

    De interwievede snakker om hvor mange penge Sverige har. Hvilket Sverige? Den enlige forældre, indvandrerkvinder på krisecentre, fabriksarbejdere, de arbejdsløse, personer på bistandshjælp, pensionister?

    Hvad er reelle flygtninge i dag? Det kan for mig at se være svenskere, der lever som jaget vildt i eget land. Kurt Westergaard er for mig at se et fint eksempel på en person der må leve på tålt ophold og som flygtning i eget land.

    Flygtninge er bestemt ikke de mange mennesker, der har fået ophold i Norden, men som rejser tilbage til hjemlandet flere gange om året.

  • Janne

    Når der skal diskuteres flygtningepolitik i Norden skal problemer med terror selvfølgelig også indgå i debatten.

    h t t p://www.180grader.dk/nyheder/Somaliere_tager_i_terror-tr_ningslejr_fra _Danmark.php

  • Janne

    Julemad halal på Telenor (som i den danske TV2 julekalender for børn)

    Halal mad så alle kan spise det samme. Go’ da’ mand økseskaft!

    “–Telenor er en internasjonal bedrift som er til stede i mange muslimske land. Derfor er det ikke noe problem å ta hensyn til ansatte med muslimsk bakgrunn, legger Wølneberg til.”

    Hvad med de mennesker der ikke er muslimer og som ikke går ind for religiøs opdeling af mad i rent og urent, og de mennesker der er imod dogmet der hedder at mad der ikke er halalslagtet er forkert mad? Hvad med de mennesker der ikke går ind for religiøst diktatur på arbejdspladsen og i det hele taget?

    h t t p://www.aftenposten.no/nyheter/oslo/article2782947.ece

  • HelgeD-H

    Det er godt gjort! I Iran skal vestlige turistinder indordne sig.
    I dagens Berlingske Tidendes rejse-sektion: rejseliv.dk den 6.dec.
    Gives der strikse regler for belædnings-kodeks for selv vestlige
    kvindelige turister som tager på en veninderejse.
    -Der er ingen vej udenom, hvis en vesterlænding skal kunne begå sig
    i et ortodoks præstestyre -det er særdeles indiskutabelt, og Gud
    nåde og trøste den som forser sig.
    Her bringes formaningerne i rejseliv.dk ordret:

    Gode råd til kvindelige turister
    Husk sikkerhedsnåle til tørklædet, så det ikke glider ned eller blæser af. Du kan nøjes med at tage et enkelt tørklæde med hjemmefra. Basaren har et kæmpeudvalg -og de er billige.
    Når du bevæger dig på gaden eller i det offentlige rum -ja, stort
    set allevegne uden for hotelværelset -skal du være tækkeligt klædt
    på. Det vil sige knælang, ikke for kropsnær kjole med lange ærmer og lange bukser eller en lang nederdel. Bare tæer i sandaler er okay.
    Det er ikke velset at kysse hinanden i det offentlige rum -også selv om vielsesattesten for længst er gulnet. kun de mest frivole par drister sig til at holde hinanden i hånden.
    Giv ikke hånd til en mand. De fleste vil meget nødigt give hånd til dig. Din mand eller kæreste derimod får ofte et velment håndtryk af iranske mænd. Du får måske et lille buk med hånden på hjertet eller må nøjes med et afmålt nik. I modsætning til mændene
    får du derimod gerne et håndtryk af iranske kvinder.

    Turister kan også risikere at blive afvist/nægtet indrejse
    hvis formaliteterne ikke er ordnet hjemmefra, eller der er
    israelske stempler i passet eller stempler fra grænseovergangssteder til Israel.
    http://www.iran-embassy.dk

    Artiklen er skrevet af Rie Jerichow.

    Som sagt, når det kan lade sig gøre at rette ind efter reglerne
    som turist i Iran, synes det absurd man lader muslimer i vesten
    sige fra vestens levemåde, og pådutte vantro vesterlændinge deres
    traditioner, skikke, madvaner, levemåde, religion, tro, og islam.

  • Johansen

    En læser skrev følgende i JP i går:
    “Pernille Rosenkrantz-Theil i DR P1 om forskellen på Karen Jespersens partiskifte og sit eget: Hun vil have magt – jeg vil have indflydelse. Tak til PRT for dangens bedste grin.

    Såfremt “terroristen” Theil holder stilen, skulle der være en god chance for, at hun skader socialakrobaterne 🙂

  • Jeg ville ikke være så glad, som Thorning lyder 🙂

  • Norbergssonen

    Man kan bara beundra den moderate kommunalpolitikern, som stod emot detta vedervärdiga PK-käbbel. Och invandraren som påstod att Sverige var ett rikt land! Inte nu längre, efter massinvandringen. Läste nyligen att Sverige enligt en internationell undersökning hamnade på en andraplats vad gäller bistånd, och till våra “förtjänster” hörde att vi tog emot störst andel människor från tredje världen och störst andel outbildade. Så mycket ligger det i allt tal om att invandringen behövs för att rädda våra pensioner!

  • Pingback: Cloud’s Corner » Kildekritik? Ellers tak.()