13
dec
Seneste opdatering: 3/6-11 kl. 0150
18 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Jeff Buckley

 

Hollandsk taqiyya

Ingen dag uden endnu en antydning af grønne grise og rystende hænder i den hollandske regering. Nu er det kommet for en dag at man til det hjemlige publikum formulerede sig noget anderledes om Ehsan Jamis Muhammedfilm, end man gjorde til det internationale – primært muslimske – publikum. Vi havde nogle vistnok ubekræftede rygter om noget lignende hos danske diplomater i forbindelse med Muhammedkrise 1.0, men i Holland står den på krisehåndtering 24/7. Nå, det er jo nok bare noget forbigående. Om et par år falder der ro på, og dette land bliver igen forbundet med tulipaner og diger, blot med et nyt og spændende islæt af fjerne kulturer. Det skal såmænd nok gå altsammen. Ikke sandt? Via Gates of Vienna (LFPC):

The Dutch government has given its own population a different statement than the international community on the Islam film of Ehsan Jami. […]

In an English-language statement, apparently mainly intended for the Islamic world, Premier Jan Peter Balkenende condemned the film on Wednesday. The Dutch government “regrets that Mr Jami’s film deeply offends the feelings of many Muslims.” But the Dutch version of the same statement, however, said the government “regrets it if Mr Jami’s film deeply offends the feelings of many Muslims.” […] Dutch Govt Juggles with Islam Film Statement

Som man spørger, får man svar

Amnesty og Catinet konkluderede på baggrund af spørgsmål som “Kan du nævne  nogle eksempler  på situationer, hvor du synes  menneskerettighederne i Danmark må brydes?”  at Befolkningen er imod udvisning af terrormistænkte og DR forkortede til  Vælgerne afviser tuneser-håndtering. Gør de det ? Vi ved det ikke,  heller ikke  hvilke spørgsmål A&B analyse  har stillet for at få dette svar: Danskerne støtter stramning af tålt ophold.

Det viser en ny meningsmåling, som A&B Analyse har udført for Altinget.dk. Ifølge målingen støtter 61,0 procent af vælgerne stramningerne, mens kun 28,5 procent er imod. 10,4 procent har ikke nogen holdning. Flertallet i befolkningen er dermed væsentligt større, end det er i Folketinget, hvor loven ventes at blive vedtaget inden længe med det snævrest mulige flertal, og hvor oppositionen har fået stadig flere betænkeligheder ved forslaget.

Skal man sætte sig på den ene eller den anden stol ? Emnet  er kompliceret og egner sig rigtig godt til at pleje  særinteresser med.  I England  har Gordon Brown sat sig lige midt imellem i et andet spørgsmål om statistisk spin. Ingen der læser engelske aviser, har på fornemmelsen at “knife crime” i  England ligefrem er faldende,. Samtlige  aviser er enige om at kalde knivstikkerierne for en epedemi. så denne var nok alligevel for tyk:

The Prime Minister was embroiled in a spin row after the chief of the statistics authority attacked ministers for releasing “selective” knife crime figures against their advice. The figures seemed to show a 17 per cent fall in serious injuries and deaths in knife-crime hotspots. There were also claims that hospital admissions for knife injuries had dropped by 27 per cent in areas targeted by the authorities.Prime Minister embroiled in spin row over knife crime figures

“Massoud Kamalis” anførselstegn : “Indvandringen”

Kapplöpningen inför nästa val har bara börjat och det verkar som att de flesta partier inklusive socialdemokraterna har insett att “invandringen” kommer att vara en viktig fråga inför nästa val. Det verkar dock som att den enda potential partierna ser i invandringsfrågan är dess bärkraft för att vinna främlingsfientliga och rasistiska röster.   “Främlingsfientliga partiers indirekta inflytande på de etablerade partierna är viktigare än deras direkta inflytande visar ny forskning.” “Svensk politik har inte råd att gå mot en ännu mer exkluderande och främlingsfientlig hållning.” SD ännu farligare utanför riksdagen.

To ting  falder i øjnene. Hvorfor skal  indvandringen  i anførselstegn ? I sammenhængen skal det  givetvis angive et forbehold overfor udtrykket. Hvorfor må det ikke hedde indvandringen, og hvad skal man så kalde det ? Skal det antyde alle mennskeres lige ret til landet Sverige? Vi ved det ikke. Vi vil  dog  selv ud fra samme motiver,  herefterdags  skrive professor “Kamali” i anførselstegn. Vi tager med andre ord forbehold overfor “Kamali”.  Yderligere vil “Kamali” ophæve de politiske naturlove:  Store partier, der er inde i varmen, har altid levet af at stjæle opkomlinges mere  eller mindre gode ideer, for at holde sig selv ved magten. Svenske socialdemokrater har været eksperter i det i flere menneskealdre. Det var sådan de blev grønne, feminister osv osv og det er  også sådan de engang i fremtiden – ligesom danske socialdemokrater – vil blive strukturracister, for at blive  i “Kamalis” tankeunivers. Det kan selv ikke  en” professor i strukturracisme “ændre på.

Svensk kulturkonservatisme?

Modernismen og socialismen har været efterkrigstidens overideolgogier i Sverige. Hvorfor har de kulturkonsertative, der vitteligt  har eksisteret i hele perioden, været langt mere usynlige og marginaliserede  end i Danmark ?  Nogle emigrerede, andre som prof. Jacob W.F. Sundberg har paralleleksisteret som en slags  særlinge og systemkritikere på tålt ophold. Lidt om det store emne her:

“Att inta en kulturkonservativ hållning i Sverige år 2008 är verkligen inget för den som vill ligga på latsidan. Den kulturkonservative tror nämligen på något, vilket naturligtvis kan förbrylla och förundra en och annan i ett kulturklimat som det svenska: ett klimat som präglas av ängslighet, hållningslöshet och en flockmentalitet värdig vilken fårskock som helst. Konsensus, politisk korrekthet, förutsägbarhet och attityd tycks vara några av ledorden i svensk kulturdebatt.I ett sådant klimat är en kulturkonservativ hållning radikal.” Ann Heberlein I hjärntvätten

“Antinazismen i efterkrigstidens Sverige vidgades till antikonservatism som också drabbade nazismens fiender. Det är tesen i Johan Östlings avhandling ”Nazismens sensmoral”. Lite överraskande går Lundahistorikern Johan Östlings doktorsavhandling om nazismens betydelse för idéklimatet i efterkrigstidens Sverige rakt in i den pågående debatten om kulturkonservatismen.

Varför väcker hyllningar till en terrorist som Ulrike Meinhof mindre indignerade reaktioner i den svenska debatten än Axess-redaktören Johan Lundbergs plädering för estetiska värden, frågade Ann Heberlein nyligen  i en artikel på Expressens kultursida.

I idéhistorikern Svante Nordins och historikern Alf W Johanssons efterföljd ringar Östling in ”1945 års idéer”, de attityder och föreställningar som kom att prägla den svenska efterkrigstiden. Nazismen hade varit nationalchauvinistisk, irrationell, auktoritär, tysk. Segern över ondskan manifesterade sig i konsensus kring nazismens negationer: rationalitet, relativism, modernism, anglosaxisk kultur. Idéerna lyftes fram av en bred informell koalition av intellektuella och politiker som i kraft av den moraliska auktoritet segern över hitlerismen givit dem kunde marginalisera alternativa förhållningssätt till kulturen och samhället. Det är helt uppenbart att modernismen efter kriget kom att bli svensk överideologi – och att denna ideologi präglades av ett ointresse eller ett förakt för allt som doftade gammalt och borgerligt: från rimmande poeter i slips till villor med spröjs.”  När det tyska  städades bort

Frukost på en främmande planet  (2003)

Ulf Lundell, en frispråkig nationalromantiker

”Unga killar födda utomlands bestämmer sej här för
att råna till sej inte i första hand sakerna dom tar
utan i första hand makt inflytande respekt
tillträde. Det blir fängelser gangstaklubbar och ghetton av det
Varför har vi valt att ha det så?


Hur har det gått till?
Det har gått till genom björntjänsteri
förfelad humanism, drömd liberalism
och genom att undanflyktbestämma våld av det här slaget¼br /> som “klassfråga” därmed inföst i en klasskampsdimma
där inget händer och inte mycket heller kommer att hända.
Säjer man däremot att det är ett problem
av etnisk natur då kan vi börja jobba med det¼br /> då vet vi vad det är
kan vi inte hantera den här problematiken
så ska vi erkänna det nu eller helst
för längesen men åtminstone nu¼br /> när vi vet att vi inte kan det. Vi kan inte fortsätta  att ta på oss ett av höga ideal uppumpat ansvar som inte har substans nog att ikläda oss. Vi får avstå

eller: fine with me: vi har etniska friktioner här
inte klasskamp
vad vi har är grovel i kvarnen¼br /> såhär är det¼br /> vi integreras via kniven rohypnolen pistolen¼br /> hjältegäng med kulhål genom musklerna¼br /> våldtagna flickor¼br /> sömnlösa offer. Sverige idag. Men då ska vi
säja det
vi ska inte blunda för vad vi ser
vi ska inte teoretisera in och bort vår¼br /> verklighet i sociala konstruktioner för att rädda vårt lands idealistiska skinn
vårt ansikte inför oss själva och världen”

“Ja, vi är identitetslösa här, godtrogna
fina idealistiska, tämligen världsfrånvända
och lite sömniga, tröga
och brutalt självkritiska: minsta antydan om
Evert Taube och syrenbersåer och man
förpassas till ett förlegat
nationalromantiskt fack. Ja, skit samma kära ni
jag sjunger väl min Calle Schewens vals lik förbannat
med eller utan brännvin
och håller fast vid det “svenska”
(jag garderar ju med citationstecken)
jag har i mitt blod
Vreden flammar upp, vad i helvete NU! den
brinner, slocknar, flammar upp igen. Vi assimileras
när vi förstår varann. Eller så förstår vi varann
men kan just därför inte assimileras”

“8 invandrarkillar
våldtar en 14-årig svensk tjej i
ett parkeringshus. Fyra av dom fullbordar
våldtäkten
Detta sker sent på kvällen
Bild i tidningen: En av dom gripna killarna
sätter upp ett långfinger mot fotografen
I tv: en samlad dyster socialpsykolog säjer
att ja, så går det när vi inte öppnar upp
samhället för dessa pojkar
jag tänker: OK, ditt djävla rättopräkto
gå och säj det till den där flickan
som ligger på intensiven
idag i DN intervjuas ett gäng “pojkar
med invandrarbakgrund”. Dom säjer, visst
det är för djävligt det som har hänt
tjejerna borde få ha tårgas
men dom får skylla sej själva också
Är dom ute sent på kvällen
och om dom är fulla
då får dom skylla sej själva
Svenska tjejer kallas “svenska horor”
Dom gifter man sej absolut inte med
Dom ligger man bara med. Eller våldtar”
“främlingskapet…vi..dom
är det Sverige idag? och vad göra åt det
så att vi inte blir
en nordlig stat i en europeisk efterapning
av Amerikas Förenta Stater
där revolvern alltid sitter löst i hölstret
och där etnokrigen härjar med
20 000 döda varje år
eller
är det mer?
Jag sjunker ihop av det här
Efter uppblåsningen, efter vreden
jag kan ju inte ha det så här
i mej
det förstår jag ju
Det går inte ihop. Det heller
Måste väl läsa några sufier igen för att
komma på andra, bättre tankar men varje gång
jag slår på tv:n och översköljs av islamsk
fundamentalism mår jag illa av det jag ser
Jag kan inte göra så mycket åt det heller
Jag tycker inte om fundamentalism
i synnerhet inte religiös sådan
Kelterna då? Som sprang nakna ut i striden
rätt in i romarnas kohorter, totalt dödsföraktande
ity dom “visste” eller snarare visste
att någon egentlig död existerade inte
dog den kropp man för tillfället var i så
förflyttades man omedelbart till en annan i
dödsögonblicket. Den tidens självmordsbombare?
För folk som kommer hit från patriarkala
kulturer och tar med sej den kulturen hit
måste ju vår kultur framstå som totalt
ociviliserad, om än matriellt välmående
men allt här flyter ju bara omkring i vår
degenererade västerländska frihet
så måste dom väl se det? Rena
upplösningskatastrofen. Och vi tycker att dom
är kvar i medeltiden. Var ska vi mötas?
Kommunism ingift i fundamentalistisk islam
den verkligt högexplosiva röd-gröna röran?
Marx goes middle ages”
“I framtiden, från nu
men kanske ännu mer i framtiden:
vad ska sönerna fostras till?
Vad ska mannen vara bra för?
Sönerna kan inte fostras till krigare
inte försörjare, till “fäder” men för att
kunna fostras till att bli en bra far
ska lära ut
vill säja: vad ska han lära sin son, sina söner?
Vad av det manliga ska vara kvar?
Inte mycket väl?
Hårdrar man det så…nästan inget?
Inget av det
är ju bra
I en av-manlad värld, i en framtid
måste ju nästan allt manligt utom
själva fortplantningsfunktionen tas bort
Inte nödvändigt
Ivägen, passé
Nu menar jag allvar
Jag är inte ironisk
Tänk efter: vad ska vara kvar?
Och kvinnorna måste givetvis vara på
alerten här nu också och inte låta sej falla
tillbaka i uråldriga tankemönster, i lathet
i dubbelspel av arten: jamenvafan vad vi vill
är att ändra på mannens beteende
men ändå inte
ska det vara så svårt att fatta?
Ja, det är väldigt svårt att fatta
Man fattar liksom inte när vad ska vara vad
i vilken situation
Håller vi käften och är stabila och manliga
så suckar ni av hänförelse men redan i nästa
sekund kan givetvis en sådan man
vara en tung mansgris
En sån man behövs inte längre
ändå dröms han om, för att i nästa sekund dömas ut
Vi behövs inte som beskyddare
inte som försörjare
inte som krigare
som barnvakter som fortplantningsmekanismer, ja
men inte som som racerförare
eller manliga sportidioter, sånt måste
bort, ska bort, vi måste bli konsekventa här nu
Män ska inte vara
mekaniker
brandmän
oerhörda idioter som paddlar över
Atlanter och går upp för berg på 8000 meter
utan syrgas
och sånt
Män ska inte vara manliga
det måste bli konsekvensen
för ska män fortsätta att vara manliga
då kan vi inte förändra det här
Män ska inte vara händiga. Gud och feminismen
förbjuder alla hemmafixiga män som bygger och donar
sånt
ska vi faktiskt inte ha, det är att betrakta
som återfall
Vi vill inte se små damer stå och vara förnöjsamma
över den i hemmet skruvandes och snickrande mannen
det är ett
hyckleri att ha det så
och
jag menar fortfarande allvar här
ska vi ur rollerna eller inte?”

via Nordsol

 

ulf_lundell_3_stor

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Seidenfaden og Blædel: (Når gentagelser bliver til ’sandheder’ – af en eller anden grund kan man ikke kommentere nedenunder den).

    De to ville være interessantere, hvis de rent faktisk argumenterede for deres holdninger. For eksempel: “Seidenfaden insists that the threat of Islamic radicalism in Denmark is vastly overstated.” (Frontpage interviewet)

    Er alle Englands terrorårvågninger udtryk for realisme og nødvendighed eller paranoia ? Og, hvor står de millioner af almindelige muslimer i virkeligheden henne i tilfælde af konflikt. Er de engelske og tyske undersøgelser – og nu seneste den hollandske, foruroligende, eller er de ikke ?

    Men de meddeler sig bare begge to til folket – “tag det nu roligt børn, ingen grund til ængstelse”. Jeg kan forstå på LFPC´s Blædel forskning, at han ikke argumenterer for sin sag, fordi han ikke rigtig ved noget om emnet. Og det er da en udmærket grund.

  • Elefanten

    D. 9. april 1940 kom tyske soldater hertil sydfra. Danmark krænkede deres menneskerettigheder og slog 300 ihjel. Bagefter blev det gjort til et stort problem, at der ikke var ydet mere modstand.

    I modsætning til Hitlers soldater har nutidens terrorhær hverken uniform eller synlige våben. Dette åbner et marked for menneskerettighedseksperter. Agentvirksomheden skal belønnes.

    Med nutidens briller kan det undre, at Hitler ikke besejrede Danmark med civile agenter. Men måske gik Hitler ind for fair play i modsætning til de aktuelle islamister og deres støtter i menneskerettighedskredse?

  • Lad mig sige det på den måde, at jeg i hvert fald ikke kunne konstatere nogen indsigt i emnet hos Blædel. Og når han sætter Søren Krarup i bås med amerikansk teokrati, og bruger primitiv opstilling af moralsk ækvivalens, så blinker advarselslamperne. Hvis han havde haft grundlag for at afvise Hedegaard m. fl.s kritik ville det nok have skinnet igennem, både kvantitativt og kvalitativt.

  • Janne

    Kamali lyder næsten som ‘komikeren’ Omar fra Danmark. Jeg synes bare ikke at paranoide jokes er sjove. Ordet racisme hopper som frøer ud af munden på dem i hver anden sætning. Det er ensformigt og trættende at høre på i længden. A la Jacob Holdt emne menuen.

  • Janne

    Halal folkeskoler i Danmark:

    “Både Ålholm Skole i Valby, Rådmandsgade Skole på Nørrebro, Humlehaveskolen i Odense og Tovshøjskolen i Århus giver fridage i forbindelse med ramadanen, serverer halalslagtet kød og undlader svinekød, og tillader børn at bade med undertøj på eller bag bruseforhæng, hvis de ikke vil være nøgne sammen med andre.”

    h t t p://jp.dk/indland/indland_politik/article1542860.ece

  • Janne

    Mere religiøs intolerance og flere religiøse fordomme:

    “Fordelingsudvalget trækker støtten, fordi Frelsens Hærs Ungdom ikke tillader hverken homoseksuelle eller samboende at blive soldater i hæren. Og når man ikke kan blive soldat, kan man heller ikke blive leder – og betingelsen for statsstøtte er, at der skal være lige betingelser for alle i organisationen.”

    h t t p://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/307569:Kirke—tro–Teologi-koster- statsstoette

  • Magga

    BLINDE BLÆNDEDE LUCIA og ANNA LINDH EURO-MEDITERRANEAN FOUNDATION FOR DIALOGUE BETWEEN CULTURES.

    Janne.
    Tak for din fine beretning om, hvad salon også kan kan være, håber TorstenJ ser den. Jeg læste den i aftes, men kunne ikke genfinde den, så du får en kommentar fra mig på et forkert sted.

    Jeg glæder mig til at kaste mig ud i det projekt, som jeg længe har truet med, og som netop skal handle om en salondame i gennemsigtigt musselin og kun til nød salonfähig. Ikke en kvalm blomst under dække, nej.

    OK, ”salon” kan betyde flere ting, og sidst jeg hørte en nordmand bruge det, handlede det om bløde møbler. Men vi vælger, at se positivt på det, ja. Og nu hvor du er ved socialdemokratiske Skagen, hvor jeg også har været for nylig, vil jeg lige sende dig et link med et af mine yndlingsmusselinsbilleder, der er månedens billede. Det er højst ti dage siden, at min egen Nevadarose, som er ca. 2 X 2 meter, stod med hvide udsprungne blomster, og da havde den blomstret fra sidst i maj. Men nu har frosten taget dem.

    http://www.skagensmuseum.dk/index.php?id=86

    Det er Lucia, og der er bagt lussebrød med safran og spillet svensk musik ved morgenbordet med mange levende lys i mørket. Som sædvanlig. Men jeg kan ikke lade være at tænke på, om alle disse svenske Luciaer, hvor gode naboer, dog ikke kunne tænke lidt mindre på ligestilling og noget mere på deres børns fremtid.

    Kort sagt, vi har brug for hjælp, for som Konstantinopel er vi ved at blive omringet i en knibtangsmanøvre. Her savnes ikke danske kvinder i debatten, skal jeg love for 🙂 – og bestemt heller ikke mænd. Og de slår hårdt, når det er nødvendigt. Dagens satiriske kronik i JP er et godt eksempel på det. Men her skal det handle om Anna Lindh og at

    ”Hele verden synes ramt af noget, der kunne kaldes ”dialogitis”. Det er et slags universalmiddel, som staten mener kan klare stort set alle sygdomme, især ”ekstremisme”. Dialog kan desuden forebygge fundamentalisme og skabe fred i verden. Rundt om på kloden holdes der utallige statslige konferencer, der alle skal fremme dialogen. Kirker driver ikke mission mere, men dialog.
    Pudsigt er det, at dialog foregår på engelsk. I Egypten, for blot at tage et eksempel, findes et ANNA LINDH EURO-MEDITERRANEAN FOUNDATION FOR DIALOGUE BETWEEN CULTURES. Det er noget, Danmark støtter.

    Centret holder utallige konferencer, hvor der sikkert er en masse dialog. Således var der en om arabisk børnelitteratur – herunder palæstinensisk. Men åbenbart ikke israelsk. Så det blev nok mest til dialog inden for og ikke mellem kulturer.

    Nu har jeg altid undret mig over fænomenet interkulturel dialog. Jeg aner ikke, hvordan en kultur kan samtale. Skal der være dialog dernede mellem svensk og egyptisk kultur? Hvem mon repræsenterer det svenske? Og findes der en svensk kultur? (…).

    Det er ikke let at finde ud af, hvad der skal forstås ved dialog. Hvad nu hvis det er et lægemiddel, der slet ikke virker ekstremismehæmmende, men fundamentalismefremmende?

    Mit forslag er: Luk dialogen. Forståelse kræver afstand og ikke nærhed. De værste ekstremister er naboer. Ikke samtale, men høje hegn skaber gode naboer.”

    Dette skrev Hans Hauge er lektor, dr. phil. på Nordisk Institut, Aarhus Universitet, og skriver på denne plads hver lørdag.

    http://jp.dk/meninger/breve/article1542619.ece

  • HelgeD-H

    Hvordan er det nu med Lucianat ?
    Luciaoptog, denne svenske tradition vi danske har taget til os.
    Er det natten til d. 13.december Lucianat var ?
    Odense Borgmester Jan Boye, er efter min mening, inhabil eller uegnet til at være ceremonimester ved det store officielle
    Luciaoptog, med de smukke udvalgte Luciabrude, når Borgmesteren
    har givet grønt lys til opførelsen af en stor-moské i O’ense.

    Interkulturel dialog -Kun godt for muslimerne, sålænge det er på
    muslimernes præmisser.
    Selv om vi kender muslimsk eufemisme,
    er det alligevel godt at have LFPC-indlæg med ordliste.
    Så er det på skrift.

  • Janne

    Magga

    Da du nævnte den hvide Nevada rose kom jeg til at tænke på hvor meget den kan minde om kamelia blomsten.

    Hvid Nevada rose:

    h t t p://images.google.dk/imgres?imgurl=http://farm1.static.flickr.com/144/ 321054146_aa838c9b5c.jpg%3Fv%3D0&imgrefurl=http://flickr.com/photos/24 039224%40N00/321054146&usg=__nFwk0dqg9z2CDAXvD8cz00xGxFk=&h=375&w=500& sz=98&hl=da&start=8&um=1&tbnid=i_oVGtcLfik20M:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/ images%3Fq%3Dnevada%2Brose%26um%3D1%26hl%3Dda

    Kamilia blomsten:

    h t t p://www.jagro.dk/Images/Varer/Camelia/Alba-Simplex-Small.jpg

    Har vi ikke alle yndlingsblomster? En af mine er kamelia blomsten dels selvfølgelig grundet blomsten selv, men også på grund af den pragtfulde bog Kameliadamen af Alexandre Dumas.

    h t t p://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.zenos.dk/cms/mod/dkt/cov er/000385a.jpg&imgrefurl=http://www.estrup.org/cms/%3Fmod%3Dauthor%26i d%3D59&usg=__Q3jjB8wd4ryBl1Z-2tfLHPW6jXo=&h=94&w=70&sz=4&hl=da&start=2 &um=1&tbnid=XIZlHBlZ–3aLM:&tbnh=80&tbnw=60&prev=/images%3Fq%3Dbog%2Bka meliadamen%2Bdumas%26um%3D1%26hl%3Dda

    Film:

    h t t p://images.google.dk/imgres?imgurl=http://www.garboforever.com/Bilder/ Films/Camille/films-7.jpg&imgrefurl=http://www.garboforever.com/Film-3 1.htm&usg=__dwmKne_Mvg2J8jE6bdzqsePchLQ=&h=148&w=106&sz=7&hl=da&start= 54&um=1&tbnid=uWcs1nl6N4raQM:&tbnh=95&tbnw=68&prev=/images%3Fq%3Dkamel ia%2Bdumas%26start%3D40%26ndsp%3D20%26um%3D1%26hl%3Dda%26sa%3DN

    Samme skønne og tragiske historie som Giuseppe Verdi har brugt som inspiration for operaen La Traviata.

    h t t p://www.musicalcriticism.com/opera/roh-traviata-b-0108-1.jpg

    h t t p://www.cdklassisk.dk/images/callas-traviata.jpg

    Så findes kunst næsten ikke skønnere. :o)

  • Robin_Shadowes

    Aj då, nu kommer väl “Kamali” anmäla Lundell för HMF och få ett fett skadestånd på köpet, medan riks-skalden hamnar i finkan och får skämmas.

  • Hanzi

    Jeg er dødtræt af Amnesty International. Jeg kan ellers godt lide “godhedsindustrien” i Danmark, og jeg har gennem årene støttet mange både danske og udenlandske godgørende organistaioner.
    Jeg har selv familie der kommer fra Afrika via Dansk Vestindien, og jeg elsker at støtte de glade negerbørn ned i Afrika.
    Men hvor har Amnesty International været, når det har drejet sig om psykisk syges forhold i Danmark?
    Jeg har aldrig hørt et pip fra dem i den anledning. Der er ellers nok at tage fat på.
    Psykisk syge har absolut ingen menneskerettigheder.
    Det er noget, som I må være klar over derinde på Snaphanen. I samme øjeblik en bureaukrat i hvid kittel beslutter sig for, at I ikke har jeres forstand i behold, forsvinder alle jeres normale grundlovsrettigheder, menneskerettigheder og retssikkerhed.
    I kan nu tvangsindlægges, tvangstilbageholdes og tvangsbehandles, og lide en skæbne, der er værre end at sidde i fængsel, hvor I har masser af rettigheder og en hær af Bjørn Elmquister og Amnesty International står i kø for at tale jeres sag.

  • Peter Buch

    Hanzi

    Jeg tror godt de på Snaphanen ved at forhold for psykisk syge ikke er de bedste.
    De har dog valgt ikke at skrive om det, da der i emner som multikulturalisme, og indvandrings følger er rigeligt, men det er selvfølgelig blot min tolkning.

  • Magga

    Janne

    LOL. Jo, de fleste af os har sikkert en yndlingsblomst. Min er lyng og jo vildere jo bedre.

    Men pimpinellerne kan vi ikke undvære, de er nuttede. Anemoner, bøgetræer og kamille ej heller. Skønt ren kamillete er det jo hverken her eller der.

    Da jeg læste farmaci lærte jeg at lave guttae pimpinellae, øjendråber, men de hjælper næppe på luciaer som Liza Marklund, hun bliver ikke frivilligt seende og fri for sin hektiske glorie.

    Jeg lærte også at lave arsenikpasta til konsevatorer, når de havde flået et eller andet. Og tonika med både strykning og arsenik, for begge dele er styrkende i bittesmå doser. Det er forbløffende, hvordan man i nye sammenhænge kan få brug for gammel lærdom. 🙂

  • Magga

    Helge

    Jeg har fået fortalt, at i gamle dage var det skik på svenske gårde, at unge piger tidligt om morgenen den 13. december vækkede de øvrige beboere med noget varmt at drikke og lækkert bagværk på sengen, og det var vel som afslutningen på lucianat?

    Da jeg boede i Sverige, var det stadig sådan, at mange skolepiger brugte morgenen til at gå rundt på de stedlige hospitaler og plejehjem som luciaoptog. Smuk skik.

  • Janne

    Helge

    M.h.t. Odense halal borgmesteren så er han virkelig en dårlig repræsentant for folkestyret. Han skulle skamme sig sådan at blande religion og politik sammen, nu hvor der netop er brug for det modsatte.

    M.h.t. Lucia traditioner så ved jeg ikke så meget mere end at jeg nyder at se Lucia optog og så nyder jeg når en af mine gode venner fra Sverige hvert år bager lussekatter – de skønneste S-formede søde gule safran boller med en enkelt rosin i hver ende. En ekstra stor og snørklet udgave af sådan en lussekatter kaldes for præstehår. En anden og finurlig slags hedder en Lucia krone osv.
    Lucia optog er på nogle folkeskoler helt almindelige i dag. Jeg har fået fortalt at formen på lussekatter afhang af hvor de kom fra. Hvert sogn eller område sin lussekatter form. I Bonniers gamle store kogebog kan opskriften på lussekatter hentes. Lussekatter er værd at sætte tænderne i. Sådan får man en bid svensk jul.

    Magga

    Ja, var det ikke imponerende lange links jeg dér fik lavet. 🙂

  • Janne

    “Lucia optog er på nogle folkeskoler helt almindelige i dag.”

    Den sætning fik sig vist lige sneget ind hvor den ikke skulle være. Det må være sættenissen, der er på spil. :o)

  • HelgeD-H

    @Janne
    -Det lyder spændende med Lusekatter -bagværket.
    Julen er en herlig tid, og selv om butikskæderne afmonterer det
    kristne -så vi må lave det selv. så skal ingen røre ved min gamle
    jul. Det synes paradoksalt, at en kristen arabisk billedskærer
    fra Bethlehem, er mere modig end danske supermarkedskædebosser som
    farer forvildede og skrækslagne rundt som hovedløse høns, og fjerner traditionelt kristent julepynt, så vi vantro må undvære.

  • Magga

    Jo, Janne, de var vildt florerende med både margueritter og bly violer, der dånede i salonen. Marie Krøyer var mere robust, hun føjtede jo rundt med svenske Hugo Alfvén, som du sikkert ved, og gift blev de også, en tid. Synd, at Marie ikke fik tid til at male noget mere, talentfuld som hun var, men med to stormfulde ægteskaber og en sindsyg mand er der grænser for, hvad man kan nå.

    Jeg er skam også leveringsdygtig i fine lusseopskrifter, men du har jo forklaret det hele så fint. Her mangler heller ikke norske opskrifter, min svigermor bagte 16-17 forskellige slags småkager til jul, alle meget lækre.

    Men jeg kikkede nu alligevel, da min norske kæreste gav mig en mammutkogebog med dedikationen: Til husmoren min. Da vi havde været gift nogle måneder, stod jeg en morgen og ventede på toget på Virum station og spurgte mig selv: hvorfor står jeg her hver morgen klokken ti minutter i syv og i en sky af bacon, når jeg foretrækker Mitsouko fra Guerlain? Det blev en meget nem og kort kvindekamp, for han foretrak også Mitsouko og gik selv i gang med stegepanden.

    Ellers vil jeg sige, at jeg nød Steens pause og stadig gør det.