14
dec
Seneste opdatering: 15/12-08 kl. 1028
2 kommentarer - Tryk for at kommentere!

  I anledning af julemåneden indlægger vi lidt pauser.   Pauser skal der til.

“Det, som Carl Nielsen i Musikken interesserede sig mest for, var efter hans eget paradoksale Sigende Pausen, og i Artiklen Musikalske Problemer skriver han: »Hvad er nemlig en saadan Pause? Den er i Virkeligheden en Fortsættelse af musiken. Den er ligesom et Klæde, der er bredt over en plastisk Figur, hvoraf det skjuler en Del. Vi ser ikke Formen under Klædet; men vi ved fra det utildækkede, at den er der, og vi føler den organiske Sammenhæng mellem de Partier, vi ser, og dem vi ikke ser. Pausen er i de nævnte Tilfælde ikke en Afbrydelse, men en underforstaaet Fortsættelse af den musikalske strøm«.

I Min fynske Barndom er det lykkedes Carl Nielsen at overføre dette musikalske Virkemiddel til Prosaen, og for at klargøre dette bliver det desværre nødvendigt at understrege Pausen, at gøre den til det modsatte af, hvad den er. Men man tilgive mig, at jeg for een Gangs Skyld gør Pausen til det væsentlige.

Side 87 i Min fynske Barndom fortæller Carl Nielsen om sin ældste Søster, der led af en ulykkelig Kærlighed til en Smed. En Dag er han gaaet en Tur i Skoven med denne Søster. De sidder et Sted i Nærheden af Skovens Udkant og opdager, at de ikke befinder sig ret langt fra Landsbyen med Smedien. Da staar der med danske Ord i dette Stykke fabelagtige, musikalske Prosa: »Gennem Træernes Grene kunde vi se Søbysøgaards Sø uden en eneste Krusning. Nede fra Bredden hørte vi nogen tumle med nogle Heste, men saa kørte de bort, og der blev helt stille igen. Jeg syntes, alting varede saa umaadelig længe, og Jeg vilde nok have plukket nogle Blomster, som stod nede ved Søen, men havde alligevel ikke rigtig Lyst. Pludselig hørte vi en hel munter Klang af Slag paa en Ambolt henne fra Smedien i Søby. Tre og tre raske Slag efter hinanden i nogen Tid. Min Søster rettede heftigt paa sit blaa Skærf, idet hun rejste sig, og jeg lagde mærke til, at hendes Mund stod aaben, og hun drejede Hovedet efter Lyden«.

Pausen er understreget af mig; – men aldrig i dansk Prosa er den Elskedes Nærhed blevet understreget og fremhævet af saa genial en Pause, og aldrig er en Pause blevet saa fint psykologisk fortolket som i dette Stykke Dansk.  Tom Kristensen:  Carl Nielsen som prosaist

Netherlands: Study of Muslim youth

geloofa

Studiet udarbejdet af forskere ved Amsterdams Universitet kan, alt efter temperament og ståsted, læses som at glasset er ‘halvt fuldt’ eller ‘halvt tomt’. Der er belæg for optimisme i udsagn som dette:

Dirk Korf: “Most young Muslims really like Western freedoms.” They must not radicalize or preach violence. Support for such youth has dropped in recent years, the researchers observe. Particularly because radical fanatics stand in the way of faith and happiness for young Muslims.

Kynikere og folk med et dårligt menneskesyn, heriblandt undertegnede, vil imidlertid indvende, at selv i bedste fald repræsenterer dette tilvandrede islæt et tilbageskridt af dimensioner i et Europa der har været gennem en århundredlang sekulariseringsproces, og dertil i det seneste århundrede to opslidende krige med massive tab, for at bevare den tilkæmpede frihed. Nu sættes dette hovedløst over styr af det samfund der opstod ud af den krig hvor tusinder ofrede deres liv i frihedens navn. Ingen skal fortælle mig at det er udtryk for positiv ‘mangfoldighed’, at

For most ROC students it’s important that their future partner be Muslim (91%). Barely 3% think it’s not important. 80% of ROC students think their children shouldn’t decide on their own whether to be Muslim or not, 10% think the children should decide and 10% are in between. Netherlands: Study of Muslim youth

Og dette var altså best case-scenariet, hvor den relative moderation er fremherskende. Jfr. Ibn Warraqs velkendte udsagn at “der findes moderate muslimer, men islam er ikke moderat” bliver freden helt og aldeles afhængig af gode menneskers velvilje som værn mod en ureformeret herrefolksreligions tekster og dogmer. Intetsteds har jeg set eksempler på at dette kan gå godt i længden, spørg f. eks. de tyrkiske kristne, som i dag udgør mindre end 1% af befolkningen (LFPC).

Kuwaiti Islamist: Homosexuals Should Be Tortured in Public Squares

Og dette skulle komme fra en mand i kjole. Vælger man den bæksimonsenske tilgang er dette et godt eksempel på ‘den løbende debat der til stadighed foregår i den muslimske verden’, som mantraet gerne lyder. Tv-vært uden slør og en almindeligt udseende mandlig tilhører med et … vantro smil på læben konfronterer traditionalistisk stivnakke med kikset skæg. Den ikke-essentialistiske akademiske fløj som Carsten Niebuhr-professoren er eksponent for mener efter alt jeg har læst, at eksistensen af denne debat er hele pointen. Andre ser et alvorligt tilbageslag i at vi overhovedet skal forholde os til den slags i vores egne lande. Og atter andre mener at truslen mod de homoseksuelle kommer fra George W. Bush og det kristne  teokrati han skulle pønse på at indføre. Via Europe News (LFPC):

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Ernst W. Jensen

    OT

    Check lige denne, der er sørme kommet ucensoreret billeder på, i forbindelse med en gruppevoldtægt!

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3988144.ab

  • Johansen

    Den mullah-skæggede homofob fra Kuwait giver mig myrekryb. Disse islamiske mørkemænd og deres formørkede synspunkter hører til i fortiden.
    Deres fordomsfuldhed og ekstreme intolerance over for bl. a. homoseksuelle er utålelig. Man bliver træt i kroppen af at høre på deres evindelige islamiske moralprædikener. Desværre er man nødt til ind i mellem at lytte til disse stenaldermænd for netop at vide, hvad man er oppe imod.
    Den kvindelige journalist i programmet er også åndsformørket i sin fremstilling af homoseksuelle og moralbegreber. Hun har åndeligt hijab på.