14
feb
Seneste opdatering: 15/2-09 kl. 0144
6 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Af  Uwe Max Jensen

Det har vakt berettiget opsigt, at de britiske myndigheder har nægtet den hollandske politiker, Geert Wilders, indrejse i Storbritannien. Indrejseforbuddet afslører, hvor betændt situation er blevet i det multikulturelle Storbritannien, hvor myndighederne for længst har erkendt, at de sidder på en krudttønde, hvor den mindste gnist kan føre betydelige uroligheder med sig. 

Historien om det britiske indrejseforbud er ikke mindst interessant i en dansk sammenhæng. Her er der nemlig en pendant til den igangværende Wilders-sag. I 1970’erne fik billedkunstneren og filmmageren Jens Jørgen Thorsen et tilsvarende indrejseforbud i Storbritannien under arbejdet med sin Jesus-filmen (i Frankrig vedtog myndighederne en lov, der forbød, at Thorsens Jesus-film blev optaget på fransk jord). 

Der er imidlertid en interessant forskel på datidens Thorsen-sag, hvor det var kristendommen, der stod for skud, og den aktuelle Wilders-sag, der er opstået som en følge af Wilders’ korankritiske film “Fitna”. 

Mens Jens Jørgen Thorsen i 70’erne og 80’erne modtog støtte til sit bibelkritiske projekt fra en enig venstrefløj (og en kulturradikal som forfatteren Carsten Jensen, der i forbindelse med Thorsens maleri af en opstemt Jesus på en væg i Birkerød i sin klumme i Politiken krævede flere “profet-tissemænd”), har den selv samme venstrefløj i forhold til Wilders’ korankritiske projekt enten reageret med fordømmelse eller en eksplicit tavshed, der leder tankerne henimod spørgsmålet om, hvorvidt religionskritik overhovedet længere er en del af venstrefløjens (og det kulturradikale) program. …….Betændt situation, Nordjyske. dk

“Racistisk tøj”

Så er det tid at gennemse gardaroben for langskaftede støvler, Lederhosen og skråremme. Svenske flag bør også være i kikkerten. Og er landets statsminister ikke lige lovlig velbarberet på issen ? Hagekors er OK, når bare det er “förtryckte” palestinensere, der bærer det. Politisk diskurs på et højt  niveau. Bromölla ligger i det østligste Skåne, et af det smukkeste områder landskabeligt:

“En debatt om skolelever som bär ”rasistiska” kläder, skor och symboler har blossat upp i Bromölla.– På Humleskolan kan vi inte hindra någon från att ha rakat huvud eller kängor, säger rektor Sven Håkansson.

– Men här tillåter vi inte hängslen, kängor eller bomberjackor, säger fritidsledare Jenny Ahlgren-Bleckert på fritidsgården Tunnan. (kängor = støvler).  Förbjuder ”rasistiska” kläder, Radioindslag,  Swedish town debates ban on ‘racist’ clothing

Sherin Khankan analyse: “Kun saglig religionskritik, tak”

Konstrueret modsætning:  Intet menneske med sund fornuft vil mene, at man skal angribe religion. Jeg mener, at undersøgelsen er manipulerende, fordi Cepos er med til at konstruere et modsætningsforhold mellem islam og demokrati og islam og ytringsfrihed. At angribe en religion har intet med saglig religionskritik at gøre,« siger hun.

Hun mener, at tænketanken bevidst har forsøgt at manipulere virkeligheden ved at bruge udtrykket angribe religion i spørgsmålet.

»Det er usagligt, fordi hvad skulle formålet med at angribe religion være? Ved at bruge ordet angribe får Cepos det til at se ud, som om halvdelen af indvandrere og efterkommere er imod religionskritik, men det tror jeg ikke, at de er,« siger hun.Ifølge Sherin Khankan bør man skelne mellem at angribe religion og saglig religionskritik.

»Religionskritik er en væsentlig del af demokratiet og noget, de fleste støtter. At angribe religion er efter min mening et værre udtryk end hån, spot og latterliggørelse af religion. Det rammer muslimerne hårdt, og derfor tror jeg, at de svarer, som de gør,« siger hun.

Asmaa Abdol -Hamid og Khalid Alsubeihi synes det samme i artiklen, med lidt andre ord. Det skal man nok være politiker, for at tro, der kan ændres noget ved. Sammenstil evt. med dette TV-klip fra dec. 2008, som jeg just genså, og slut selv: Lars Hedegaard i Deadline. Her er vurderinger, der ikke kan forenes med ovenstående muslimers, og man har lov at få sved på panden, som Adam Holm siger. ( Muslimer: Religionskritik er velkommen, JP, ikke online)

Geert Wilders to Show “Fitna” and Receive Italian Anti-Jihad Award in Rome

The International Free Press Society notes:

The February 19 event will also include an address by Mr. Wilders, a press conference, and a ceremony during which “A Way for Oriana” will award Mr. Wilders with the Orianna Fallaci Free Speech Award, an honor that will recognize the parliamentarian, like the late Italian author and journalist, as a “symbol of the fight against Islamic fascism and a knight of the freedom of humankind.”

The event will be held at the Grand Palatino Hotel in Via Cavour 213, Rome, Italy. For security reasons, the conference is being restricted to those who have received invitations only. Fitna will next be screened in smaller gatherings in the United States later this month, including assemblies in the New York and Washington, DC areas. New English Review

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Johansen

    Så må det da også gælde for ideologiske symboler, hijabs. Symboler der sætter skel mellem “rene” og “urene” mennesker. Regulære islamiserings- og apartheidsymboler.

  • @ Johansen – hov, hov, nu glemmer du at KUN svenskere kan være racister (og gå racistisk klædt). Og det er ikke engang for sjov eller for at stramme den. Det er bare sådan det er.

    Ihukommende indvandreres vold (og mord) på bøsser, der ikke dømmes som “hatbrott”, nok det værste modeksempel.

  • Johansen

    Jeg betragter i den grad kulturberigers angreb på f. eks. danske homoseksuelle og jøder for racistisk motiveret. Det er utvetydige hadforbrydelser, hvorfor det er en skærpende omstændighed og skal som sådan straffes derefter.

    Deltagere fra Hiz-ut-Tahrir demonstrationen i København i 2006 som f. eks. Sherin Khankan og taler Asmaa Abdol-Hamid ved en Hizbollah demo er underlødige personer, som man ikke skal lytte for meget til:

    http://www.sappho.dk/Nr.%204%20september%202006/feministerne.htm

    Ufattelig så meget taletid de to får i MSM.

  • Janne

    “…har den selv samme venstrefløj i forhold til Wilders’ korankritiske projekt enten reageret med fordømmelse eller en eksplicit tavshed, der leder tankerne henimod spørgsmålet om, hvorvidt religionskritik overhovedet længere er en del af venstrefløjens (og det kulturradikale) program.”

    Venstrefløjen – og i sagen om Wilders ikke-besøg i England meget bemærkelsesværdige tavse SF – har vel forståeligt nok indset at religion er blevet en væsentlig magtfaktor i dag. Rettere sagt er islam blevet en væsentlig magtfaktor i hele EU. Det er islams fordomsfulde og rigide dogmer (bl.a. halal mad og tørklæder til kvinder og kønsapartheid) der ruler flere steder i offentlige institutioner.

    Jeg er meget imponeret over Uwe Max Jensen, der både er en dygtig og fornuftig skribent og samtidig har en fræk og rebelsk humor. Det er en herlig kombination.

  • “Ifølge Sherin Khankan bør man skelne mellem at angribe religion og saglig religionskritik.”

    Man får helt mindelser til det gamle, tjekkoslovakiske kommunistparti, hvis motto bl. a. var “Man må gerne diskutere med, men ikke mod partiet”. Hæ, hæ – tja … 😉

    – – –

  • li

    Ha..ha..
    Nå, skal kritik nu også opdeles i ren og uren kritik!!!!
    De sgu sjove de muslimer!

    Kan kritik ikke bare være kritik?