7
mar
Seneste opdatering: 3/7-10 kl. 0448
38 kommentarer - Tryk for at kommentere!

“Jag ska knulla hela din familj, Allahu Akhbar.” Tilsidst trækker en betjent sin pistol. Se mere her. Godt med dialog i Malmø idag.

Gatstenar på 8,4 kilo haglade över polisen.De uppbrutna stenarna var aktivisternas huvudbeväpning när demonstrationen urartade. Men de använde även livsfarliga slangbomber, hemmagjorda knallbomber, rökbomber, färgbomber, bengaliska eldar, flaskor och raketer.Här är deras vapen.

Utan ansikten som Vänsterpartiledaren Lars Ohly, förre Miljöpartiledaren Per Gahrton och SSU-ordföranden Jytte Guteland, så förlorar militansen sitt politiska sammanhang, och blir till rent och skärt våld. Det finns inga ursäkter för kravallerna, Ohly,Endnu en video ses her.Man ser at det er mellemøstlige sikkerhedsvagter, der forsøger at forhindre folkemængsden i at nå frem til politibilerne.

»Den der blir tysk, er forrædder«

Den unge tyrkiske alevit  Güner Balci fra Berlin er en overbringer af ubehagelige “nyheder”. Interview i fire  You Tube dele.

1. Mange tyrkere er præget af et arkaisk menneskebillede, som er svært  at bringe i overensstemmelse med de grundlæggende værdier i dette land.

2. Islamisterne fejrer stadig større succeser.

3. Ligegyldigt om det er i pragtmoskéer eller i baggårde, prædikes der  had mod jøder, kristne og tyskere . Envher vestlig værdi betragtes som en krigserklæring. Moskeerne i Tyskland er samlingssteder for radikale islamister.

4. Kvinder er udelukkende mænds ejendom og deres massefødemaskiner, midler til at gennemtvinge Islam i Tyskland og Europa.

5. Forbindelserne i det tysk/ tyrkiske samfund med Tyrkiet, er tættere end nogensinde.

6. Fortidens integrationsindsats fra  er  bragt tilbage til et nulpunkt.

7. Især jøder i Tyskland er på grund af tyrkere og araberes  had mod Israel og jødedommen, ikke længere i sikkerhed.

8. Uddannelses- og integrationsvillige tyrkiske borgere bliver chikaneret og forstødt; modige unge tyrkiske kvinder bliver omtalt som “svinekødsædere” eller “luder-yngel” og ydmyget eller endda truet med vold og mord .

Frankfurter Allgemeine Zeitung: Im Schatten der Al-Nur-Moschee, (Snaphanens sammendrag og oversættelse.) Güner BALCI – Eine moderne Deutsche aus Neukölln,   In her book “Arraboy” Güner Balci Describes Violence Among Refugees from the Middle East in Berlin. Hvis man vil forstå tyrkernes selvbevidste fremfærd i Tyskland, bør man se ARD´s dokumentar fra 18 februar 2009 , “Für Allah und Vaterland“,(43 minutter), der viser hvorledes den tyrkiske stat gennem organisationen DITIB, nøje kontrollerer 3 mio. tyrkere i Tyskland på en facon, der ikke kan kaldes andet end tyrkisk imperialistisk. Aktiv integrationssabotage, kunne man også kalde det, styret fra højeste sted i den tyrkiske stat.

Voice of America: Don’t mention the jihad

Det er vanskeligt at afgøre om den sprogbrug og det valg af ord man møder i medierne når talen drejer sig om en bestemt hyper-nærtagende religion/ideologi er resultatet af redaktionelle overvejelser, evt. af politisk natur, eller om det blot er journalistens ureflekterede berøringsangst og frygt for at blive anset for uanstændig. Her er i hvert fald ét eksempel på en statsfinansieret radiostation (BBC er en anden) med helt udspecificerede retningslinjer. Man må formode at dette udspringer af det paradigme der udsiger, at hvis de vantro ikke kalder en spade for en spade, og en jihadist for en jihadist, ja, så trækker man tæppet væk under ham i andre muslimers øjne, og den multikulturelle harmoni vil så endelig indfinde sig. Denne fatale amerikanske naivitet er som bekendt også dryppet nedad til den britiske regering og vores eget PET. Via Gates of Vienna (LFPC):

[…] I’ve been wondering how this change in vocabulary actually occurs: is it a spontaneous mood shift, a group decision, or a directive from on high? The answer just arrived, in the shape of a leaked memo dated March 2 from Jennifer Janin, head of the Urdu service at the Voice of America. The directive can be found in its entirety at “Urdu Language Style & Guidelines #3.” Addressed to the Urdu radio, television, and web teams, as well as to the director and program manager of VOA’s South Asia Division, her diktat insists on no connection being drawn from Islam to politics. In gist:

Islamic terrorists: DO NOT USE. Instead use simply: terrorist.
Islamic Fundamentalism/ Muslim Fundamentalists: AVOID.
Islamist: NOT NECESSARY.
Muslim Extremists: NOT NECESSARY. Extremist serves well. […]

Daniel Pipes: The Voice of America, Silenced on Radical Islam

Den organiserede antisemitisme i Danmark

Af  FARSHAD KHOLGI, MARTIN HIRSCH, CLAUS BENTOW

I Politiken 28. februar skriver overrabbiner emeritus Bent Melchior, at »der ingen organiseret antisemitisme findes i Danmark«. Derimod, skriver han videre, »har han ingen problemer med at finde organiseret islamofobi med mere«. To spørgsmål melder sig umiddelbart: Hvor organiseret skal noget være for at kunne kvalificere sig til at være organiseret i Melchiors optik? Og hvorfor vælger han i en tid, hvor antisemitiske trusler og had når nye højder, at flytte fokus fra antisemitismen til et helt andet problem, nemlig islam og muslimers ve og vel i Danmark? Angående det første spørgsmål om organiseringsgraden af antisemitismen i Danmark, så kan man remse op i flæng:  [opremsning følger]

MEN HVORFOR vælger Melchior så at nedtone den ovennævnte antisemitiske virkelighed, i forhold til f. eks. muslimers situation i Danmark? Først er det vigtigt at slå fast, at truslerne og volden er en ensrettet gade i Danmark.

Det er muslimer og kun muslimer, der truer og overfalder jøder her til lands.

Her er ingen jævnbyrdighed. Ingen jøder truer eller overfalder muslimer eller deres institutioner.

Vi skal derimod søge forklaringen på Melchiors politisering af antisemitismens problem i Danmark helt andre steder.

Når jøder som Melchior mærker antisemitismens klamme hånd, så truer det ganske enkelt deres danskhed. I og med at de er mål for antisemitismen, så gør det dem anderledes end alle andre danskere.

Og for den generation af jøder, som Melchior tilhører, er der lighedstegn mellem det at være anderledes, og så det at være mindre dansk. Der er med andre ord en god portion konformisme på spil, parret med en altoverskyggende trang til at tage sig godt ud i den ikkejødiske majoritets øjne.

Dernæst er der muligvis også et element af taknemmelighedsgæld over for danskernes heroiske indsats under krigen, i forhold til danske jøder. Det er svært efterfølgende som hjælpeløs minoritet at gå ud og kritisere de forhold, der hersker hos redningsnationen.

KONKLUSIONEN ER den følgende: Man kan ikke levere en virkelighedstro analyse på en politiseret baggrund. Her fejler Melchior så åbenlyst. Og Melchior gør i øvrigt alle danskere – muslimer, jøder såvel som alle andre – en kæmpe bjørnetjeneste ved at nægte at se virkeligheden i øjnene.

For gør vi ikke det, fortsætter vi blot adskillige årtiers forfejlet og naiv integrationspolitik.

Og det er ikke til gavn for Danmark, ej heller for nogen slags danskere.

(Vil  vil gerne tilføje for egen regning: Melchior er ikke kendt for at lade ville nogen belære sig om ret meget. Fordi han og andre ikke har opdateret deres verdensbillede i adskillige årtier, er vi blevet påført en mini krig med vækspotentiale  af rigtige racister og herrefolk, og vi har – måske i modsætning til Kholghi, Bentow og Hirsh,-  igen forventning om at Melchior et. al. har til hensigt at vågne  op til det faktum. Heldigvis er der  jøder i Danmark, også i Mosaisk Trossamfund, der er  mindre intellektuelt  træge. Der foreligger en ny situation for danske jøder, og det har de vidst et godt stykke tid.)

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • li

    Spaden! Melchior…undskyld! det ER han altså, slået med en spade! i hoved dum!! tidligere medlem af rødvinsdranker partiet CD med rødvinstågede forestillinger om, at racistiske danskere var hovedproblemet for idelogien iSLAM’s modbydeligheder, MEN det er altså ikke danskere der har nedskrevet koranen og dens menneskefjendske budskaber om udryddelse af jøder og vantro. Det kan Spaden Melchior bare ikke forstå!!

    Må jeg hermed ønske Bentow(både hr og fru) velkommen til at være jødernes fornuftige tals m/k’er for jøderne, disse to fornuftige nutidige mennesker vil jeg meget gerne høre mere fra, og lad så Mimi’s melchior forrykte virkeligheds fjerne demente udsagn forblive i den fantasi drømmeagtige tilstand som ingen fornuftige mennesker tager for gyldigt udsagn, men kun forrykt virkelighedsfjern Stockholmsyndrom angst fobiske underkastelses overlevelses tricks, som vi absolut ikke har brug for, i denne nye jødeforfølgelses tid!

    Væk med Spade dumme Melchior og ind med de realistiske modige Bentow’er.

  • Magga

    Melchior-familien har det med at idyllisere. Jeg ved ikke, om det er en hævdvunden måde at overleve mentalt på, men det turde være klart for enhver, at det går den forkerte vej med syvmileskridt. Vi andre er nu tæt på at være i samme situation.

    Nogen øver sig i at bombe om natten, men jeg synes da ikke, at det plejer at vare så mange nætter. Af erfaring ved jeg, at de gerne vil flyve lavt her i området, før de forsvinder ud over havet. Det lyder højt, men det er betryggende, at de er der.

    http://jp.dk/indland/article1625596.ece

  • Johansen

    Der var også nogle jøder i nazityskland, der ikke i tide fattede, hvad der foregík lige for øjnene af dem. De slog forfølgelserne hen, blev – og kom til at betale den højeste pris.
    Melchior burde fjerne sløret fra øjnene. Fakta går ikke væk ved bortrelativering.

    Apropos F-16 overflyvningerne. Sådan er det i Israel døgnet rundt. Total kontrol af luftrummet ved IAF.
    I folkemunde hedder det: “They practice in the daytime and bomb in the night”.

  • falkeøje

    Tyskland må se at involvere sig i en storkrig igen.
    Så har de et kæmpe materiale blandt tyrkerne at rekruttere soldater fra, hvis de ikke pludselig kommer i tanker om, hvor de har hjemme.

    falkeøje

  • Magga

    Document.no på vildspor.

    http://www.document.no/2009/03/hvem_truer_danske_joder.html

    “Og så er der denne beretning fra et københavnsk gymnasium anno 2009. Læreren viser en ren indvandrerklasse en dokumentar om jødefejden i København i 1800-tallet, hvor jødisk ejendom blev brændt og jøder overfaldet og dræbt. Da filmen viser dette, rejser klassen sig op og jubler. Læreren udbryder forfærdet »STOP!«. Hvorpå en tørklædeklædt pige lægger hovedet på skrå og roligt siger til læreren: »Men vi er jo opdraget til at hade jøder!”

    Hvor stammer denne historie mon fra, som nu gengives i Norge?

    I 1813 fandt der en litterær jødefejde sted. Og i 1819-1820 nogle kortvarige tumulter, hvor pøbel begik hærværk mod jødisk ejendom og desuden vold mod nogle få personer. Pøblen rettede også sin vrede mod Frederik 6., som de kaldte “Jødekongen”.

    DER VAR INGEN DØDE, og det er snart 200 år siden, lad os lige få det slået fast med syvtommersøm, inden en lille fjer bliver til en masse høns.

    Der blev skredet hårdt ind mod de kriminelle, som man fik fat i, og at optøjerne ikke blev slået ned fra første færd, skyldtes en lidet dygtig politimester, som blev afskediget for sin uduelighed. Der var på ingen måde tale om en generel dansk forfølgelse af jøder.

    Oplysninger findes nemt på fx Wikipedia og andre steder.

  • Magga – det er FARSHAD KHOLGI, MARTIN HIRSCH,og CLAUS BENTOW derskriver det, ikke Document. Har heller aldrig hørt om det.

  • li

    Undskyld mig!! jeg har lige set overstående video.
    Er jeg helt forkert på den, når jeg får lignelser til Knudenborg safari park, hvor det er på eget ansvar et kører ind til den aflukkede abe indretning!!!! hvor vindusviskere kan blive revet af af ABER!!

  • Magga

    Steen.

    Ja, jeg så jo, at det var skrevet på dansk.

    Den første jødefejde fandt sted 1813 under Napoleonskrigene, da Danmark var i en frygtelig nød og tæt på at blive rendt over ende militært. I Norge var der hungersnød.

    1807 havde vi mistet flåden, og København var blevet meget ødelagt af det engelske bombardement.

    1813 indtraf den såkaldte statsbankerot.

    1814 Mistede vi Norge.

    I disse år og lang tid frem, gik alle de store handelshuse konkurs, det gik kun langsomt med at få en ny flåde, og det var en udpræget hård tid.

    Den pøbel, der var skyld i optøjerne, var for manges vedkommende iklædt matrostøj, og alt tyder på, at der var tale om det, som vi i dag kalder social uro. Den såkaldte florissante periode, hvor vi havde tjent godt på at være neutrale og sejle med krigsførende landes varer (og illegal kontrabande), var definitivt slut.

    Vi går også mod social uro, frygter jeg. Vores florissante tid er ligledes forbi.

  • monse

    Magga, jødefejderne i begyndelsen af 1800-tallet var da anti-semitisme om noget. Deltagerantallet i 1819-20 fejden (progromen) tyder da også på, at anti-semitismen var ret udbredt i befolkningen. At enevoldskongen (diktatoren) anvendte cencur for at dæmpe uroen, at politidirektøren var udelig, at dele af borgervæbningen selv deltog i løjerne bortforklarer ikke anti-semitismen i befolkningen. Jeg har ingen anelse om hvilken procentdel af befolkningen, der var anti-semitiske, men jeg tror ikke man skal bagatellisere den. Derimod tror jeg gerne at mange var anti-semitter fordi de ikke vidste bedre, dvs. de troede, at hvad der nu var af elendigheder i tiden, så var det jødernes skyld, hvilket jo dengang som nu var løgn. Det bliver historien bare ikke mindre anti-semitisk af, tværtimod.
    Det der efter min mening er sket i de forløbne 200 år er, at vi danskere har lært jøderne bedre at kende og derfor kommet til at holde mere af dem.
    Det er sker i disse år i forhold til muslimerne er, at vi også er ved at lære dem bedre at kende. Det medfører desværre, at vi kommer til at holde mindre og mindre af dem. Beklager.

  • Robin_Shadowes

    Don’t mention the jihad… Var fan håller Basil Fawlty hus nu när vi verkligen behöver honom? 🙂

  • Peter Jensen

    Politiken skriver>
    Nynazister blev væk
    Den nynazistiske gruppering Kamratskap Karlskrona, der tidligere på ugen havde proklameret, at også de ville demonstrere mod Israels politik i Gaza, holdt sig tilsyneladende helt væk fra demonstrationen. Og det fik Merima Lulic, politiets talskvinde til at konkludere, at demonstrationen var foregået fredeligt.

    »Alt i alt synes vi, at det er forløbet roligt. Der var enkelte uromagere, men det er svært at undgå ved sådanne begivenheder«, siger hun til Ritzau.

  • Vivian

    Jeg læste B. Melchiors artikel i søndags Politiken. Hvad har han gang i?
    Tror han virkelig, at han gavner de danske jøder med en sådan omgang fejt ævl.

    Jøderne har ingen problemer med muslimerne, skriver han. 20 overfald indenfor den sidste måned er rene bagateller i Melchiors optik.
    Nej, det er danskerne, der udgør det problemet.
    Det er nu ikke første gang Melchior søger, at sætte muslimerne op imod danskerne. Han skrev også en bog med samme ærinde for en 10-12 år siden.
    Den mand er ikke bare en gammel nar, men en farlig gammel nar for både jøder, dansker og muslimer.

  • Fritz

    Ordensmagten gemmer sig i deres biler, politiet er jo totalt værdiløst, og hvad fanden skal vi almindelige borgere så gøre når vi møder selvmordsklanen, vi køre jo ikke i skudsikre biler, et EUSSR i totalt opløsning.

  • Magga

    monse

    Jeg er totalt uenig med dig, men jeg har desværre ikke tid til at forklare mig før senere på dagen.

    Man kan ikke tale om pogromer, det er et alt for stærkt udtryk

    Som en historiker skrev for nogle år siden som forord til et historisk tidsskrift, er historien blev en valplads. Og det er så meget desto værre, fordi de yngre årgange ikke har lært historie. Jeg har set masser af eksempler på, at folk opdigter deres egen danmarkshistorie, og jeg er dødtræt af det.

    Kan I ikke se, hvad en dum anekdote som den citere kan sætte i gang? Så skal jeg forklare det: Danskerne kunne, og derfor kan vi (muslimer) også.

    Da jeg skrev i går, regnede jeg med, at der hurtigt ville komme et dementi i Danmark, og det var derfor et hint om at give besked i Norge.

  • Janne

    li

    “…MEN det er altså ikke danskere der har nedskrevet koranen og dens menneskefjendske budskaber…”

    Rigtig god pointe.

    Og så glæder jeg mig over at Farshad har slået sig ned i Danmark. Farshad er vor tids og dansk enmands Monty Phyton – tilpas irriterende provokerende og rigtig morsom på samme tid. Det er der brug for nu – særligt når det gælder religion. Og så er Farshad selvfølgelig sin egen. :o) Det glæder mig også at han har været med til at lave ovenstående artikel, for det er vigtigt at der er nogen der taler de jøders sag, som faktisk oplever at blive chikaneret i Danmark.

    Det er desuden morsomt at se Farshad i kontrast til mange danske stand up komikere – det er tydeligt at det er Farshad der har mest mod og mest indsigt i hvad det er nødvendigt at lave satire om lige nu. Det er Farshad der har fingeren på pulsen og det er Farshad der er mest provokerende og befriende – helt konkret – i sit emnevalg.

  • Janne

    M.h.t. den voldelige og hærgende demonstration i Malmø, så kan vi se hvor udemokratiske og voldelige flere af demonstranterne er. En israeler – 1 person – skal spille en tenniskamp i Malmø, og så skaber en masse hætte- og maskeklædte mænd sig så primitivt. Og de bliver åbenbart ikke engang anholdt for at dække deres ansigt til eller for at kaste med kampesten. Dele af venstrefløjen er lige så udemokratisk anlagt og primitive som nynazister – og den svenske regering er mærkværdigt passive. Dialogpoliti haha…

    Og så hørte vi igen det religiøse og politiske kampråb fra mænd med partisan tørklæde. Det samme tørklæde som militante islamister har på når de har henrettet mennesker (fra Vesten), som de har kidnappet.

  • Janne

    Vi har ellers snakket om at tage til Skåne nogle dage her til sommer, men med den holdning til Israel der hersker i det skånske, så føles det ikke mere så tillokkende.

  • Johansen

    “Jag ska knulla hela din familj, Allahu Akhbar”.
    Hvad skal det betyde? Hvad er det afsenderen af sådan en bemærkning gerne vil sige til det omkringliggende samfund?
    Det er meget påfaldende, at adskillige personer fra fredens religion er så optaget af det seksuelle. Det virker som en forskruet seksualmoral.
    Også ord som hvide luder, kvinder gør samfundet beskidt uden tørklæde, etc. benyttes af islamiske mørkemænd.

    Ærlig talt så virker det som om, at disse anti-israelske demoer, som vi beklageligvis også har haft i Danmark, er en tikkende bombe under vores samfundsorden, kvindesyn og almindelig menneskelig og civiliseret omgang med hinanden.

  • Johansen – jeg tror det handler om, at det på arabisk er en udsøgt fornærmelse at tale om andres mødre. Så ingen yo-mama-jokes*), med mindre man absolut vil slås.

    Det er en udæsken til vold, ikke andet.

    (* Yo mama so stupid when your dad said it was chilly outside, she ran outside with a spoon.
    Yo mama so stupid she got stabbed in a shoot out.

  • Janne

    Johansen

    Ja, det er da interessant at se at den fromme mand sætter sin gud og massevoldtægt i samme sætning.

  • monse

    Magga, jeg forstår ikke hvor du vil hen. Vil du påstå at vi danskere ikke kan være anti-semitiske? Andet kan jeg ikke få ud af det, du skriver, og det er noget vrøvl. Vist har der da været anti-semitiske strømninger blandt danskere, og det er der åbenbart stadig, hvis man ellers skal tage folk som Mogens Lykketoft, Margrethe Auken m. fl. alvorligt.
    At der ikke i dag er udbredt anti-semitisme blandt danskerene skyldes vel først og fremmest at jøderne har assimileret sig i det danske samfund og bidraget til dets udvikling. Det er grunden til, at vi er kommet til at holde mere af dem, jo bedre vi har lært dem at kende i tidens løb.

    Til sammenligning skylder muslimerne os stadig at modbevise, at alt det grimme vi siger om dem er løgn.

  • Vivi Andersen

    Det Melchior skriver hænger da meget godt sammen med familiens holdning, at indvandring af muslimer fra Mellemøsten ville være en berigelse for Danmark og danskerne.

    Den familie har på intet tidspunkt talt IMOD denne indvandring – tværtimod!

    For år tilbage skrev jeg at dette har undret mig, lige fra det første gang gik op for mig, at netop en jødisk familie som Melchiors kunne finde en sådan indvandring helt OK.

    Det var, og er, at savae den gren over man selv sidder på.

    Og endnu mere forundret bliver man sørme over, at Melchior fortsætter på samme, bevidste (?) blinde spor, når man tænker på, at familien ikke har kunnet undgå viden om, hvordan det går for sig både i Mellemøsten og i de vestlige lande, der har modtaget flygtninge og indvandrere fra de arabisk/islamiske lande .

    Bent Melchiors søn Michael er bosat i Israel, politiker og sidder i Knesset.

  • monse

    Rettelse: Til sammenligning skylder muslimerne os stadig at bevise, at alt det grimme vi siger om dem er løgn.

  • Magga

    Monse.

    Du skrev:

    ”jødefejderne i begyndelsen af 1800-tallet var da anti-semitisme om noget. Deltagerantallet i 1819-20 fejden (progromen) tyder da også på, at anti-semitismen var ret udbredt i befolkningen.”

    Jeg stejlede især over udtrykket pogrom, som jeg finder alt, alt for stærkt i dansk sammenhæng. Under Jødefejden i 1813 var det pressen, der afreagerede statsbankerotten og den store arbejdsløshed og krig under opsejling ved at udråbe jøderne som syndebukke. Fejden opstod, da både jøderne selv og to af datidens ikke-jødiske litterære fyrtårne Jens Baggesen og St. Steensen Blicher gik til modangreb.

    Det var Chr. 4. der oprindeligt inviterede jøder til Danmark, fordi han havde fundet ud af, at de kunne have en positiv indflydelse på et lands økonomi, dygtige som de ofte var. Han lokkede dem til landet ved at give skattelettelser og tillade, at de klædte sig, som de ønskede. Det var højst ualmindeligt på den tid. Siden levede de side om side med den danske befolkning og blev selv danske. Det ved vi alle. Jøder er danske.

    Du skal huske, at alle dengang var kristne, og at den øvrige befolkning blev holdt strengt til kristendommen. Gik man ikke til alters, kunne man fx tvangsindlægges til at stå offentligt skrifte i kirken mens hele menigheden, der nærmest var tvunget til at gå i kirke, sad og godtede sig over synderne. Endnu værre var det, når en pige blev gravid uden at være gift. Så stod hun der med sin tykke mave foran menigheden og Vorherre, udskældt og vanæret på livstid. Mens barnets far ofte betalte hende for at tie, hvilket kunne være hendes eneste mulighed for at klare sig videre. Eller han stod selv offentligt skifte og var en brav karl, som alle mændene kunne forstå, mens pigen var en dum lille tøs, der kun havde sig selv at takke for sin ulykke. Det kan vi godt lige tænke på i dag på kvindernes kampdag. Der er sket meget siden dengang.

    Jødedommen ændrede sig i årenes løb og i slutningen af 1700-tallet var danske jøder gennemgående ortodokse. De havde endnu ikke opnået ret til at sende deres børn i de samme skoler som de kristne danske børn, og det var også svært for dem at komme i lære. Dette var en gammel historie, som man træffer på mange steder og havde noget at gøre med, at det var jøder, der korsfæstede Jesus. Det tog lang tid at tilgive det.

    Blandt jøderne som i resten af befolkningen gik der en ny udvikling i gang som et af oplysningstidens resultater. Jødedommen blev liberaliseret, og jødiske børn fik bedre uddannelsesforhold. Myndighederne og kongen tog deres parti, og da ordet jøde var blevet et skældsord, forbød Fr. 6. simpelthen ved lov at bruge ordet. Det var efter jødefejden i 1813.

    På samme tid fik Norge Europas frieste forfatning, der vist helt forbød jøder at indvandre til landet. I Danmark var som oftest fri indrejse, men man skulle klare sig selv. Vi taler jo om en tid, hvor danskere stadig døde af sult og armod og det i det hele taget var småt med at tage sig af andre end de nærmeste. Livet var langt hårdere, end vi kan forestille os i dag, og folk vogtede meget på hinanden og især hinandens moral.

    Faldt man udenfor, blev man ofte hårdt behandlet uanset social status. En kvinde på ca. 35 i min familie blev nægtet at gifte sig igen efter skilsmisse, fordi hun havde været sin mand utro og nægtet at opgive en svensk oberst, som hun rejste borte med en tid. Hendes ægtemand var en helt fra Slaget på Reden og beholdt hendes arv, der stammede fra salget af en herregård. Det skrev Blicher også om, og han påstod, at hun gik rundt og tiggede, da forholdet til obersten røg sig en tur, hvilket jeg på det skarpeste må fordømme som ren og skær løgn, og folk syntes da også, at han gik for langt, hun levede jo stadig. Men det måtte hun pænt finde sig i, og børnene tog sig af hende. Dem havde hun født mange af, inden hun som voksen mødte en stor kærlighed. Der er bestemt sket fremskridt for os kvinder. Dette skete et par år før den første jødefejde. Dvs. at Blicher forsvarede jøderne men fordømte en forelsket kvinde.

    Kort sagt vi skal ikke betragte fortiden gennem nutidens briller.

    Du skriver:

    ’’At enevoldskongen (diktatoren) anvendte censur”

    Enevoldskonger har et dårligt ry blandt skolelærere, og det er i nogle henseender ufortjent, når det gælder de danske. Hvis vi ser bort fra den sindssyge Chr.7., må man lade alle vores enevældige konger, at de var sig bevidst, at de kun besad magten, fordi de fungerere som mellemled mellem undersåtter og Gud, der ville afregne hårdt med dem på dommensdag, hvis de var ubarmhjertige. Så de, blev om jeg så må sige født i en fælde, hvor det fgm. bare havde at udvise barmhjertighed, hvis de ikke ville risikere at ende i Helvede.

    Kongerne lempede ustandselig dommene af humanitære grunde, sommetider nærmest pr. automatik. De forsøgte i det hele taget at være barmhjertige ud fra de normer, som herskede i samtiden. De var velmenende om end ikke alle lige begavede.

    Enevældens embedsmænd var også meget bedre end deres rygte nu til dags. Folk skulle ikke vente længe på afgørelser og domme, der var en effektiv og kort sagsbehandling, som nutidens domstole og offentlige myndigheder sjældent lever op til.

    Ang. censur var den stadig vidt udbredt i Europa.

    Jødefejden i september 1819 varede kun en uges tid, og i Danmark udartede den aldrig som i Tyskland, hvor der var mange voldsomme pogromer i de store byer. Der gik rygter om, at det var tyskere, der igangsatte fejden i Danmark, men derom vides intet med bestemthed. Justitsminster Kaas skrev på kongens foranledning til politidirektøren i København den 4. September 1819

    ”Ligesom jeg har modtaget Underretning om, at der skal være talt om, at man iaften vil insultere de Jøder, som promenere i Rosenborg Have, og at man ligeledes vil samle sig udenfor Raphaels Hus paa Østergade, formodentlig for at ængstige Beboerne, saaledes modtager jeg nu en Skrivelse fra Hs. Maj. Kongen, hvori han behager at underrette mig om, at de samme Rygter ere komne ham for Øre, og han anbefaler mig derfor at henvende Politiets Opmærksomhed paa disse tvende Steder.

    Derhos befaler Hs. Majestæt Opmærksomhed fra Politiets Side med Alt, hvad der i denne Tid udgives i Trykken, at man forekommer, at Intet i offentlige Blade, i noget Skrift, som underkastes Censur, eller i Viser trykkes, som kan enten være til Fornærmelse for Jøderne eller forøge den Stemning, som man søger tilveiebragt mod dem. Det Samme maa ogsaa gjælde alle Karrikaturstykker, stukne i Kobber, malede eller tegnede, som kunde frembydes til Salg eller til Skue.
    Jeg maa da meget bede Ds. Vlbhed at holde et vaagent Øie med Rosenborg Have og med Østergade, samt at De ville i eget og mit Navn anmode Assessor Danchell om at være særdeles opmærksom paa Alt, hvad der foreligges ham til Bedømmelse af trykte Sager. Det er meget magtpaaliggende at forekomme nogetsomhelst Optrin her i Byen, da jeg har megen Grund til at tro, at Udlændinge søge, om mulig, i Øieblikket at fremvirke lignende Optrin som de i Hamborg, Frankfurt og andre Stæder. Kaas.”

    Kortsagt, kongen og myndighederne ønskede at beskytte jøderne mod at lide verbal og fysisk overlast.

    Wikipedia oplyse videre:

    ”På grund af kommissionen faldt dommene hurtigt i månederne efterfølgende urolighederne. Dommene faldt 1820 og var følgende:
    13. september: 4 personer dømt til 4-1 års tvangsarbejde.
    27. september: 28 personer. De fleste straffe på mellem 30-5 dages fængsel, en enkelt idømt 8 måneders strafarbejde.
    5. oktober: 2 personer dømt til hhv 1 og 2 års strafarbejde.
    5. november: 1 person dømt til 10 dages fængsel.
    At der ikke blev dømt flere personer skyldes sandsynligvis politiets ineffektive indgriben i den første og voldsomste del af urolighederne. Rundt omkring i købstæderne i Danmark skete der især i september 1819 efterligninger.”

    I 1818 udførte en af Danmarks bedste kunstmalere gennem tiderne et familiebillede, som nok er værd at se på. Det forestiller en af tidens førende skikkelser i det Københavnske forretningsliv, jøden M. L. Nathanson, der gjorde meget godt for sine trosfæller. Han smutter ind i billedet i sidste øjeblik, hvor fruen troner med deres veltrimmede børn i et finkulturelt miljø. Meget bedre kunne det ikke blive i DK 1818.

    http://artscandinavia.dk/ECKERSBERG/det_nathansonske_familiebillede_.h tm

    Jeg vil på ingen måde benægte, at der altid har kunnet findes antisemitisme i Danmark, men der er grader af den, og de skal vurderes ud fra deres samtids forhold. I den sammenhæng mener jeg, at jøder har haft det relativt godt i Danmark, skønt man jo altid kunne ønske sig det bedre. Skulle jeg fremhæve noget, som jeg finder grund til at skamme sig over, er det, da Staunings regering i 1930’erne forbød flere jøder at flygte til Danmark fra Tyskland, forudgående var der kommet mange, der frygtede udviklingen under Hitler. Vi må have afvist mange af de ofre, der endte deres dage så tragisk. Må jeg minde om, at det også var socialdemokrater, der gennemtvang, at vi afhændede de danske vestindiske øer. Socialdemokraterne fandt dem ikke lønsomme nok.

    Kan vi mon blive enige om, at det burde undersøges, hvad det er for en film, der blev fremvist i den danske gymnasieskole, og som omtales i den artikel, der var udgangspunktet på denne tråd?

    Findes filmen overhovedet, og hvis den findes, er der i så fald tale om løgnagtig propaganda, der indirekte fortæller muslimer, at danskerne ikke har noget at lade dem høre, fordi danskere også har myrdet jøder?

  • Emeritus

    Til Monse.
    Antisemitismen i Danmark har en skidt klang. Når man er god, fordi man er SF’er, socialdemokrat eller EL’er, så er man selvfølgelig ikke antisemit, MEN der kan ikke være noget forkert i at udtrykke sine følelser ved at være anti-Zionist eller være imod staten Israel, eller jødernes forsøg på at forsvare sig mod selvmordsbombere, tilfældig raketregn, og boykot af alt, hvad der er israelsk, eller i at støtte Palæstinenserne BERETTIGEDE kamp mod Israel, uanset om det måtte være PLO, Hamas eller Hizbollah. Selvfølgelig er de ikke fjender af jøder som sådan, det siger sig selv. På den anden side: Israel er jo en militær stormagt, derfor er det helt naturligt, at venstrefløjen støtter Israels hjælpeløse naboer.

    Joh, antisemitismen trives i det skjulte, men den hedder noget andet.

    Med venlig hilsen

  • Kakao

    Malmø:

    “Jag ska knulla hela din familj, Allahu Akhbar.”

    Hvad er det med Allah og knepperi?

    I den hellige by Qom:

    Her bliver Danmarks Brydeforbunds kommunikationsmedarbejder Jane Sunesen forsøgt voldtaget:

    “Forsoning efter Muhammed-krisen

    I forlængelse af Muhammed-krisen er Danmark med i et venskabsprojekt, som skal skabe større forståelse mellem dansk og muslimsk kultur. I den forbindelse takkede Danmarks Brydeforbund ja til en invitation fra det iranske brydeforbund, som indbød danskerne til at deltage i en brydeturnering i den religiøse hovedby Qom.

    For at vise deres velvilje havde arrangørerne sågar tilladt Danmarks Brydeforbunds kvindelige kommunikationsmedarbejder, Jane Sunesen, at hun kunne få lov til at overvære begivenheden.

    Men her havde arrangørerne imidlertid lovet mere, end de kunne holde. 20 minutter efter Jane Sunesen havde taget plads på tilskuerpladserne – iført sort tærklæde som de muslimske regler foreskriver – blev hun bedt om at forlade sportshallen. Synet af en kvinde var for stærk kost for de mandlige muslimske tilskuere.

    Efterfølgende har Jane Sunesen så vidt muligt holdt sig på sit hotelværelse, da hun følte sig konstant overvåget, hver gang hun gik ud i offentligheden. Men den strategi viste sig også at være forfejlet.

    I søndags blev Jane Sunesen ringet op på sit hotelværelse af roomservice for at høre, om hun kunne tænke sig en kop te. Hun takkede ja til tilbudet, men desværre viste det sig efterfølgende, at hotellet slet ikke har roomservice.

    I stedet for en varm kop te blev Jane Sunesen væltet omkuld på hotelsengen, hvor hun blev forsøgt voldtaget.”

    http://blog.tv2.dk/antisthenes/entry302949.html?ss

  • Carsten

    Jødefejden –

    I bogen ”Spredt blandt Folkeslagene”, bind 4, side 53-60, v/Poul Borchsenius, forlaget Fremad, 1969, findes der en glimrende fremstilling af jødefejden og årsagerne til den – hvis nogen har
    lyst til at anskue fejden med dansk jødiske øjne.
    Afsluttende bemærker forfatteren: ”Når vi i dag ser tilbage på den korporlige jødefejde, som urolighederne benævnes, er den en storm i et glas vand. Den nåede ikke at anrette større ravage.”
    Men som anført, en glimrende fremstilling – også af den litterære jødefejde.

  • Magga

    Carsten

    Som ung læste jeg engang Poul Borchsenius’ bøger om Israel og følte mig i godt selskab, Jeg kunne godt tænke mig at læse mere om den litterære jødefejde, så tak for tippet.

  • Bjovulf

    “Aggressive arter indtager Danmark”

    OT. Dette lyder på en eller anden måde underligt bekendt, ikke ? 😉

    http://politiken.dk/videnskab/article664683.ece

    “Aggressive arter indtager Danmark

    Invasive arter vinder indpas i den danske natur. De truer eksisterende planter og dyr,
    som de æder eller fortrænger.”

    Det er lidt svært at lade være med at tænke på nogle meget SLÅENDE menneskelige paralleller i dagens DK. Der er og var en hel del lallenaive poltikere og gloriepudsende “intellektuelle”, der fuldstændigt glemte at sætte sig ind i, hvad det egentlig var for ekstreme, uforskammede, krævende og anstrengende “kulturerer” de så helt ukritisk og komplet uansvarligt vovede at berige Danmark med i enorme mængder på ganske få årtier – imod den danske befolknings vilje, uden nogen virkelig demokratisk debat og helt uden nogensinde at have overvejet de meget alvorlige langtidskonsekvenser af dette bare det mindste – når bare det gav gode point i de rette kredse og fik deres menneskesyn og glorierne til at skinne som nypudset sølv – og naturligvis helst uden selv at skulle bære de sociale byrder, som man så letsindigt påførte sine egne mindre ressourcestærke landsmænd.

    Man burde nok overveje at indføre brugerbetaling på godhed og frelste holdninger – og at – bare for én gangs skyld – lade de ansvarlige SELV bære de store sociale byrder i langt højere grad end nu. Kunne man mon endda indføre en sådan brugerbetaling med tilbagevirkende kraft ?

    De håbløst forældede menneskerettighedskonventioner på flygtninge- & indvandrerområdet bør naturligvis udvides med nogle hårde og ufravigelige paragraffer om VÆRTSBEFOLKNINGERNES menneskerettigheder. Fx. at det er gæstens – asylsøgeren, indvandrerens – eget ansvar at gøre alt for at lære sproget og integrere sig på anden vis, samt at respektere værtsbefolkningernes
    kultur, love, værdier og historiske udganspunkt ( læs: Kristendom ) samt demokrati og kvinders ligeberettigelse mv. Endelig skal enhver overtrædelse i skrift, tale og handling af disse rimelige krav, medbringing af farlige hjemlige konflikter eller grov kriminalitet – fx. vold , voldtægt, trusler, bandeaktivitet, æresdrab, mord, afpresning, narkodistribution og -smugling – automatisk kunne medføre, at tildelt asyl, opholdstilladelse og et eventuelt statsborgerskab annulleres – fx. inden for en 10 årig prøveperiode, hvad statsborgerskabet angår.

    Der bør således også åbnes mulighed for egentlig repratiering af særligt vanskelige sammenførte familier, der kun bidrager med islamisk fundamentalisme, terrortrusler, had mod samfundet og værterne, vold, årlige ferierejser i lande, hvor man påstår sig truet på livet eller forfulgt, foragt for demokrati og ytringsfrihed, total mangel på evne til opdrage egne børn til at leve i et vestligt demokrati samt endeløse krav om religiøs særbehandling i det offentlige rum og andre steder. Endelig bør der åbnes mulighed for at tilskynde indvandrerfamilier med særligt høje fødselsrater, høj kriminaniltetetfrekvens, meget belastende mentalitet eller hang til islamisk fundamentalisme og terrorsympatier … til at udvandre til oprindelseslandet, evt. mod en passende økonomisk erstatning,

    Disse tiltag bliver bydende nødvendige f’ør eller siden alligevel, så vi kan lige så godt få begyndt nu, og udvisning er efter sigende det eneste mange af vore såkaldte “kuturberigere” frygter for
    alvor, så det vil være et aldeles glimrende middel til at dressere dem med. Det er på tide, at de vestlige befolkninger i Europa igen bliver herrer i egne huse.

  • monse

    Magga, din gennemgang af tiden i første halvdel af 1800-tallet er yderst prisværdig. Den litterære jødefejde i 1813 var ikke en progrom. Det skrev jeg heller ikke. Den ugelange episode i 1819 bestod i at en dansk folkemængde øvede fysisk vold mod jøder og deres ejendom, fordi de var jøder, det mener jeg er anti-semitisme, uanset hvilke andre årsager man kan spekulere i som mulig årsag til folks utilfredshed. Det forhold at årsagerne til utilfredsheden netop intet havde med jøderne at gøre, bestyrker kun min opfattelse af episoden som anti-semitisk. Betegnelsen progrom er naturligvis at sætte sagen på spidsen her, når man betænker de store progromer ude i Europa. Nogle har f. eks. kaldt den for den korporlige jødefejde, dels for at markere en forskel fra den litterære ditto, og vel også for at sige at den var jo ikke så slem som de rigtige progromer. For de jøder det gik ud over i de dage tror jeg ikke forskellen var så interessant. Men selvfølgelig, da det viste sig hurtigt at være overstået med relativt få voldsofre, havde den jødiske befolkningsgruppe naturligvis grund til at være lettede.

    Med hensyn til den omtalte film, som vi altså endnu ikke selv har set, og den angivelige brug af den som propaganda til at legitimere anti-semitisk vold i dagens situation mener jeg ikke, at man bedst imødegår den ved at bagatellisere hverken den historiske eller aktuelle danske anti-semitisme. Det kunne let komme til at se ud som om vi forsøger at feje noget ind under gulvtæppet, hvilket kun vil svække modargumenterne. Det er formentlig lige præcis den reaktion propagandamagerne håber at fremprovokere. Jeg synes det er bedre at pege på det faktum, at jøderne gennem assimilation og meget væsentlige bidrag til den danske samfundsudvikling i tidens løb har aftvunget den danske befolknings respekt, og at den danske befolkning i takt med deres generelle oplysning har indset dette og taget jøderne til sig som sande landsmænd. Det er da en historisk morale der vil noget.

  • monse

    Emeritus, tak for kommentaren. Jeg er helt enig.

  • Magga

    monse

    Tak for svar. Nå, der er nok nogen, der ikke sover i nat.

    Hvis du tror, at jeg forsøger at bagatellisere andres modgang i tidens løb, tager du fejl, jeg ønsker bare at påpege, at ingen har patent på modgang og lidelser, og at antisemitismens historie i Danmark skal ses i en større sammenhæng.

    Der propaganderes fra begge sider, og der tillader jeg mig af og til at sætte en stopklods ind, skønt min sympati ligger hos Israel.

    Jeg sluger fx ikke den skolehistorie råt, selv om jeg ikke et øjeblik betvivler, at et sådant had kan findes i en dansk skoleklasse med muslimske elever. Umiddelbart synes jeg blot, at den virker en tand for konstrueret, når der ikke følger nogen form for dokumentation med, og at den dermed skader mere, end den gavner.

    Den ene af forfatterne har jeg set på en video, hvor jeg sad med den samme fornemmelse af, at han gik en anelse for langt, som konvertitter tit gør. En af hans kvindelige trosfæller kritiserede ham for det på Uriasposten, og den tråd endte faktisk med, at hun selv fremstod i et lidt uldent skær, som fik andre (ikke jeg) til at kalde hende racist.

    Det er klart for alle, der vil se, at vi har fået en masse muslimer ind i landet, som retter deres had mod jøder. Asmaa Abdol-Hamid er et rædselsfuldt eksempel på det, og det gælder åbenbart pal-araberne en masse eller næsten. Men vi skal heller ikke være blinde for, at dette had bruges helt bevidst til at holde en storpolitisk gryde i kog, og den handler om meget mere end jødehad i gammeldags forstand.

    Her skulle måske lige indskydes, at når jeg skriver om danskerne og den danske befolkning, så mener jeg ikke dem, der bor her, og som kalder sig selv for palæstinensere, pakistanere, tyrkere, somalier osv. Jeg har aldrig kaldt mig syddansker, og jeg vil heller ikke kalde mig daner for at skelne mellem danske statsborgere. Jeg er dansker, og det er typisk for danskerne, at vi er et temmelig vellykket konglomerat af diverse stammer fra forhistorisk tid og fremmede, indvandrere i tidens løb. Det har ikke givet store problemer før nu. Men det ville den nu nok have gjort, hvis jøderne før i tiden var kommet hertil i samme antal, som muslimerne kommer i dag.

    Har du set Wikipedias definition af antisemitisme? Den er mildt sagt kompliceret at forholde sig til, og det er såmænd bare der, jeg vil hen. Er antisemitisme det samme som den antizionisme, Asmaa og hendes tilhængere taler om? Jeg mener, at der er forskel, men også at man skal passe på ikke at blive forført af den.

    Tror du, at personer som Mogens Lykketoft og Anne Grethe Holmsgaard er antisemittiske i den oprindelige betydning? Er det ikke nærmere sådan, at de bruger jødehadetl til at ride deres egne forkvaklede kæpheste?

    http://da.wikipedia.org/wiki/Antisemitisme.

  • Magga
  • @ Magga

    Fremragende gennemgang af forholdende mellem jøder og danskere i starten af 18-hundredetallet.

    Men, du skiver også: “Må jeg minde om, at det også var socialdemokrater, der gennemtvang, at vi afhændede de danske vestindiske øer. Socialdemokraterne fandt dem ikke lønsomme nok.”

    Det er nu ikke helt korrekt. Det var USA, der gav Danmark et tilbud vi ikke nej til. Selvom DK var neutralt og Amerika endnu ikke var gået ind i 1. verdenskrig, så var der frygt i Washington for, at Tyskland skulle besætte Danmark og dermed annektere de Vestindiske øer og bruge dem til U-bådsbaser. Dette ville være katastrofalt for den atlantiske konvojtraffik og for USA’s handel med omverdenen. Man kan måske undre sig over, at det ikke skete, men på den ene side købte Tyskland store mængder fødevarer af Danmark, og på den anden ville et sådant træk med sikkerhed trække USA ind i krigen.

    Dengang var ti millioner dollars i guld også en slags penge, og det underliggende budskab fra USA var: tag imod pengene ellers snupper vi øerne alligevel.

    I øvrigt ville øerne i dag utvivlsomt have været selvstændige for længe siden.

  • Magga

    Michael

    Det var morsomt, at du greb den bemærkning. 🙂

    Til dem, der ikke kender til sagen:

    Siden 1880 havde alle regnskabsår vist negativ balance for de dansk vestindiske øer, og bølgerne gik højt i Danmark, hvor Socialdemokratiet og de radikale fik gennemtvunget en folkeafstemning. Venstre stod splittet, og de konservative mente, at det var skammeligt at kaste ansvaret fra sig, og at man burde rejse kapital og begynde på en frisk. Som du skriver havde USA hastværk pga. faren for ubådskrig og kom med et tilbud, som det var svært at afslå.

    USA gik ind på at betale DK fem gange så meget, som man var enedes om i 1902, da salgsspørgsmålet også var aktuelt. 263.670 danskere støttede salget, og 158.157 sagde nej. Vi endte faktisk med at få 25 mio. dollars.

    Som du sikkert ved Michael, var Charlotte Amalie på St. Thomas i mange år frihavn. En ualmindelig flot beliggende havn vil jeg sige, jeg har været der. I alle de år, vi havde øerne, var det andre nationer, der dominerede handlen på St. Thomas, hvor der var mange udenlandske handelshuse, og det mest talte sprog var hollandsk. Derfor skulle man tro, at USA kunne have nøjedes med at få en base på øerne.

    På den anden side var det i hvert fald på kort sigt godt for befolkningen, at den kom under USA. Sundhedsvæsenet og vandforsyningen blev hurtigt forbedret, og allerede tre år efter overtagelsen i 1917 havde USA udvirket, at fødselshyppigheden overgik dødeligheden. Det var første gang og alt i alt ikke noget, som DK har grund til at være stolt af.

    Tak for de pæne ord. Bagefter synes man altid, at man kunne have gjort det bedre og ikke fik al det væsentlige med, men det blev jo rigeligt langt alligevel.

  • Emeritus

    Jo, Magga. Både Anne-Grethe Holmsgård og Mogens Lykketoft må jeg betragte som skabs-antisemitter. Især Mogens Lykketoft har svært ved at skjule sin antipati. Han har heller intet imod at blive set sammen med repræsentanter for terrorbevægelser, der mener, at enhver god jøde, er en død jøde. Han tropper gerne op og kan holde tale til disse ved deres offentlige arrangementer. Der er altid kritik i hans mund. Det skulle såmænd ikke undre mig, hvis Snaphanen skulle have en enkelt video eller to liggende, som kan dokumentere min påstand. Anne-Grethe befinder sig lidt længere ude på revolutionsromantikernes venstrefløj, og som sådan kan hun næsten ikke undgå at betragte Hamas, Hizbollah og PLO som revolutionære bevægelser, der forsvarer en god sag og gør oprør mod undertrykkerne, som kun kan være Israel. Hvis du spørger hende, hvor hendes sympati ligger, tror jeg, du kender svaret. Hvis du spørger hende, hvad hun mener om…, nej det tjener ikke noget formål at blive ved. Hun bliver i skabet og slår hammer og segl for sig, hvis du spørger hende, om hun er antisemit.

    Men jeg er enig med dig i, at vi, hvad jøderne angår, som danskere mest har haft vor antipati i munden. Du gør også efter min mening fortræffeligt rede for forholdene..

    Jeg mener dog modsat dig, at det ikke er helt tilfældigt, at der var stor forskel på datidens generelle syn på jøderne og vort nuværende syn på visse grupper af indvandrere med muslimsk baggrund, som ikke kun kan forklares i det relative antal. Mange jøder havde allerede dengang en ganske høj status i samfundet, fordi de var dygtige, veluddannede og i betydelig grad ydede positive bidrag til samfundet.

    Konflikten belyses folkeligt fra jødisk side i ‘Inden for Murene’. Jeg er derfor ikke så sikker på andet, end at muslimer og jøder alt andet lige medfører væsensforskellige reaktioner i et samfund som det danske.

    Islam gør os til vantro og fjender og muslimske mindretal er direkte offensive og stridbare og drengene og mændene er i en helt anden udstrækning opdraget til at være afvisende overfor viden, og de er krigeriske, når de er mange nok. Det udløser én slags reaktioner, dem som vi kender blandt andet fra denne blog.

    Jødiske mindretal er generelt defensive, intellektualiserede og vidensorienterede med trættekære debattører af alt og uenige om alt mellem himmel og jord – men altovervejende indstillet på at gøre en god figur og bidrage til det større fællesskab. Det udløser en helt anden slags reaktioner. Hvis de er FOR dygtige og bliver FOR rige vokser den grønne misundelse eksponentielt.

    Et ekko hang ved min nu afdøde svigerfar. Han var en god socialdemokrat og brød sig pr definition ikke om jøder. Nu omgikkes han tilfældigvis rent privat med en del. Mærkeligt nok undrede det ham aldrig, at der ikke var en eneste af de jøder, han kendte, som passede til hans korrekte og officielle syn på jøder. De jøder, han kendte, var nemlig søde – ALLESAMMEN.

    Med venlig hilsen

  • Magga

    Emeritus skrev:

    “Jeg mener dog modsat dig, at det ikke er helt tilfældigt, at der var stor forskel på datidens generelle syn på jøderne og vort nuværende syn på visse grupper af indvandrere med muslimsk baggrund, som ikke kun kan forklares i det relative antal. Mange jøder havde allerede dengang en ganske høj status i samfundet, fordi de var dygtige, veluddannede og i betydelig grad ydede positive bidrag til samfundet.”

    Hvis jeg har skrevet noget, der kan opfattes i den retning, som du har forstået det, beklager jeg. Jeg troede, at jeg gav udtryk for det modsatte, det var i hvert fald meningen.

    Principielt tror jeg, at en stor indvandring i løbet af kort tid altid vil skabe problemer, uanset hvem og hvor, blot anser jeg muslimerne for at være helt umulige indvandrere. De har en anden psyke.

    I går blev en liste over karaktergennemsnit i skolerne i Århus og omegn offentliggjort i Jyllands-Posten. Karaktererne var sat i relation til antallet af tosprogede elever, som man kalder dem. På de indvandrertunge skoler var gennemsnittene tæt på det halve af de bedste gennemsnit på andre skoler. Der er mange skoler i området, og der var ingen som helst tvivl om, at gennemsnittene stod i direkte relation til antallet af tosprogede. En muslimsk friskole lå helt i bund, og det kan ikke være danske elever og læreres skyld endsige den danske “ånd”.

    Hvem vil lægge børn til skoler, hvor eleverne kun får halvt så gode karakterer? Hvem vil programmere deres egne børn til at få en dårligere skoleuddannelse end nødvendigt af idealistiske grunde og dermed handicappe deres børn fra første færd? Det er idiotisk, at politikerne bliver ved at se fordeling af de tosprogede som en universalløsning. De tosprogede dominerer efterhånden ganske kraftigt på en stor del af skolerne, og snart vil det være sådan på næsten alle skoler, undtagen privatskolerne. Jøder vil kun kunne gå på privatskoler eller egne skoler. Børnene på privatskoler – jødiske og ikke-jødiske – kommer formodentlig til at gå i skole bag hegn og udsat for chikane. Hvor er det en afskyelig udvikling.

    Jeg håber at der bliver handlet klogt af og i forhold til danske jøder, så at de ikke bliver inddraget som samfundsgruppe i et særligt politisk spil. Det var det ønske, der fik mig til at kommentere i denne tråd.

    Blandt bloggerne hersker der en vis begejstring for den intelligente og veluddannede syrisk fødte Sara Azmed Rasmussen i Norge, men jeg tror ikke, at hun handler klogt.. Hun er for glad for stunts og for at vise sig frem som modig og anderledes, dett får en snert af terapi.

    Dette er lidt ondt skrevet, men vi kan lære af det. Sara Azmed Rasmusen fungerer nemlig – så vidt jeg kan se – ikke som den bro mellem to kulturer, hun drømmer om at være, og det er ikke så meget det hun siger og gør, men måden. Muslimerne tager afstand fra hende, og nordmændene nøjes med at kigge og udstille hende, som om hun var noget i Se & Hør. Næste gang tænker de: Nå, er hun nu der igen.

    Sara Azmed Rasmussen buser for hårdt på, men det har hun nok ikke selv fornemmelse for, og måske er hun dårligt rådgivet. For mig må hun hjertens gerne brænde hijabber, det er slet ikke det, der er problemet. Men hvis de muslimske kvinder slet ikke opfatter hende som en af deres egne, en muslimsk kvinde, og hun heller ikke selv gør det og samtidig ifører sig slips og habit til sine demonstrationer, opnår hun ikke at få det budskab ud, som hendes gode hjerne og vilje ellers så fint magter at formulere. Det er synd og dårlig kommunikation, selv om det giver avisartikler. .

    Danske jøder har igennem generationer udviklet en fin sans for at glide diskret ind i samfundet, og ud fra hvad jeg har hørt, har det været fuldt bevidst. Den linie synes jeg, at man om muligt skal holde fast ved, for jeg tror, at det er den, der gør sig bedst her i landet. Men det er naturligvis klart, at der skal siges fra over for intimidering og andre urimeligheder. .

    Misundelse! Den ligger altid på lur omkring en. Janteloven er global.

  • Emeritus

    Godt ord igen, Magga og tak for dit svar.

    ‘Med venlig hilsen