21
jun
Seneste opdatering: 22/6-09 kl. 0128
21 kommentarer - Tryk for at kommentere!

“A young woman, Neda Soltani, who was standing aside with her father watching the protests was shot by a basij member hiding on the rooftop of a civilian house. He had clear shot at the girl and could not miss her. However, he aimed straight her heart. I am a doctor, so I rushed to try to save her. But the impact of the gunshot was so fierce that the bullet had blasted inside the victim’s chest, and she died in less than 2 minutes.” (Graphic!)

Neda – revolusjonens symbol. Søren Pind: Magtesløshedens manifest.Victor Davis Hanson:Why Should Obama Speak Out on Iran? Let Me Count the Ways.  Styret siger 19 døde i dag. Igår lød det uofficielle tal på 250.

Abdul Wahid: Allahs steningsstøttende slave på Nørrebro

Journalistik bliver nok ikke meget ringere end dette eksempel fra Berlingeren. Jeg skrev forleden at jeg ikke fatter at nogen vil betale for at blive talt ned til af en journalist, og dette skamløse eksempel på mikrofonholderi og stillingstagen for interviewets genstand antager enten en massiv uvidenhed om Abdul Wahids udtalelser gennem tiden, eller også er det et lille lumpent stykke ønsketænkning – ‘nu lader vi som om Abdul Wahid er sådan som vi gerne ville have det’. Fordi den grimme virkelighed er at Wahid har udtrykt ønske om en fremtid i Danmark hvor dødsdømte kvinder vil blive dræbt ved gentagne stenkast mod deres hoveder, og dén virkelighed er ubærlig at måtte erkende. Man kunne af journalistens valg af fjogethed som virkemiddel formode, at netop dette ønske om selvbedrag er hvad han søger at indfri hos læserne i denne endeløse artikel – fjogetheden opstår fordi løgnen og fortielsen ligger lige under overfladen, i de kokette henvisninger som f. eks. “har taget imod og selv uddelt verbale øretæver”, der imidlertid ikke bliver gravet i af journalisten, som tværtimod prøver at skabe et enfoldigt hyggenyggebillede af imamen som en jordbunden jysk dreng.

Artiklen indeholder dog også et foruroligende eksempel på lemfældig omgang med sandheden: Det påstås at Abdul betyder ‘Guds tjener’, og det har jo også en beroligende klang af noget velkendt. Imidlertid betyder det ‘Allahs slave’, hvilket enhver kan forvisse sig om ved at google ’slave of allah’, og se de utallige henvisninger til muslimske hjemmesider, f. eks.: “In conclusion, therefore, we may say that slave (‘abd) means the one who is enslaved by Allāh and who submits and humbles himself to Him” (Al-Uboodiyyah: Being a True Slave of Allāh). Ingen skal fortælle mig at den iranskfødte journalist ikke er bekendt med dette. Og er det ikke fantastisk at det er helt uproblematisk at støtte en hjælpeorganisation for muslimer? Hvad ville reaktionen blive hvis en kristen nødhjælpsorganisation udelukkende hjalp kristne? (LFPC).

[…]  Det er langtfra første gang, at aviserne har en historie, hvor Abdul Wahid Pedersen har udtalt sig tvetydigt. Hvad mener imamen om Irans stening af kvinder og somaliske pigeomskæringer? Er han i virkeligheden en fundamentalist i hvide klæder? […]

Her bruger han tiden på at tage et andet slag. I den islamiske boghandel, der også er hans kontor, bruger han de fleste af sine vågne timer på at hjælpe verdens lidende muslimer gennem nødhjælpsorganisationen Danish Muslim Aid. […]

De første par år efter, han var flyttet til København, fik alle forbipasserende et jysk »goddaw« med på vejen. Det gjorde man hjemme i den lille landsby Rodskov, 20 kilometer fra Århus, hvor han er opvokset. Den landsbystemning vil han også have i sin nye landsby midt i København. Og så gjorde han det vist også for at provokere københavnersnuderne. […]

I snart 30 år har han udbredt islam til offentligheden. Han har taget imod og selv uddelt verbale øretæver til politikere og andre meningsdannere, siden han i 1982 tilføjede »Guds tjener«, Abdul Wahid, på arabisk til sit navn. Det var året, hvor han konverterede til islam. Siden har han taget rollen som Guds tjener for det muslimske folk bogstaveligt. Han har stiftet flere hjælpeorganisationer for at hjælpe verdens muslimer, han har været medstifter af og skoleleder på flere friskoler på Nørrebro, den seneste primært for somaliske børn. […]

Jeg er nem at kalde tvetunget, fordi det er godt at have en prügelknabe. Der er muslimer gode emner, fordi vi er nemme at identificere. Vi spiser halalkød og nogle klæder sig endda i sjovt tøj. Vi er blevet kåret til at være farlige, ligesom jøderne i sin tid blev det, og derfor er jeg så også ekstremist. Det er set ske i historien før, og det klæder ikke danskerne at være så smålige. Vi har råd til mere i det her land.« […]  Nilo Zand: Allahs jyske tjener på Nørrebro

Den nødvendige antiintellektualisme

Hernede i folkedybet er spørgsmålet om kultur og kausalitet måske ret enkelt: Hvis en bestemt kulturs grundlæggende helligtekster siger noget klart og umisforståeligt, og slynglerne med denne kulturbaggrund legitimerer deres ugerninger med henvisning til samme tekster, så er der en sammenhæng. Og så er det inderligt ligegyldigt om flertallet af kulturbærere ikke handler i overensstemmelse med teksterne. Vi har et problem med denne kultur.

David Dreyer Lassens teoretiske og metodologiske indvendinger mod Nicolai Sennels’ undersøgelse af kriminelle muslimer er jeg ikke i en position til at afvise. Alligevel er der flere indvendinger at komme med. For det første den at Sennels har udført en kulegravning af et område der – vil jeg som lægmand ikke tøve med at påstå – er befængt med apologi for tredjeverdenskulturer og i det hele taget en afvisning af fremmede kulturers betydning så snart disse forbindes med samfundsproblemer. Det er let nok at grine og gøre nar, vanskeligere er det at benægte at Sennels har sparket døren ind til et område som medløberkulturen i den akademiske verden helst så blive liggende.

I og med at dette er et forskningsområde af allerstørste relevans for borgerne i samfundet, kunne man i al beskedenhed foreslå en anden tilgang end den som Lassen her tager for givet: Man kunne f. eks. prøve at afdække hvorvidt Sennels’ observationer karakteriserer noget generelt i mødet mellem muslimsk og vantro kultur der, som dette, kan aflæses i historiens empiri. Er det f. eks. en helt overvejende tendens, at hvor islam rykker ind fortrænges de vantro gradvist, og de nytilkomne tiltager sig mere og mere magt? Bemærk, at en sådan tilgang ikke nødvendiggør bestemmelse af kausalitet fra “aggregerede størrelser” til “individuel adfærd”. Eksisterer tendensen som ren empiri, så er dette svar nok – det er lige præcist dette der er relevant for os som samfundsborgere (LFPC).

[…] Skråsikkerheden i Sennels konklusioner står i grel kontrast til den videnskabelige litteratur, hvor det er svært at finde solide årsagssammenhænge mellem kultur og kriminalitet; det kan godt være, at Sennels har ret, men der er foreløbigt intet i hans omgang med samfundsvidenskabelig metode, der giver ham belæg for at hævde, hvad han gør.

Sennels , og andre med ham, begår to helt fundamentale og klassiske, fejlslutninger: Den første er det, som i samfundsvidenskabelig metode hedder udvælgelse på den afhængige variabel. Titlen alene siger jo, at Sennels har udvalgt sin helt særlige gruppe: (Unge) Kriminelle muslimer. For at se på, hvilke faktorer der bidrager til kriminalitet, også blandt muslimer og andre trosretninger, er det imidlertid nødvendigt at forholde sig til det faktum, at der faktisk er muslimer, der ikke bliver kriminelle.

Hvis vi, for at blive i den lidt krasse kategorisering, antager, at alle muslimer er vokset op med samme normer og regler, bliver det svært at opretholde konklusionen om, at det er den muslimske religions regler og normer, der alene, eller i samspil med det danske sociale system, er skyld i kriminalitet blandt muslimer. […]

Jeg ved ikke, hvorfra Sennels har den opfattelse, at der ikke er nogen sammenhæng mellem krigstraumer og kriminalitet, men han henviser, ligesom Carsten Ringsmose og Kirsten Damgaard i et debatindlæg i WA den 20. marts, blandt andet til tal fra Danmarks Statistik.

Man kan imidlertid hverken påvise eller afvise, om der er en sammenhæng mellem krige og kriminalitetsindeks baseret på Danmarks Statistiks indeks baseret på oprindelseslande. Det helt grundlæggende problem er her, at man ikke uden videre kan slutte fra aggregerede størrelser, som for eksempel forekomsten af krige, til individuel adfærd. […]

Dette forårs bud er så, at det er den muslimske kultur. Spørgsmålet er, om det ikke siger mere om en særlig dansk kultur, nemlig at gøre sociale problemer til religiøse spørgsmål. Selv, hvis der er en særlig kultur, hvad sagkundskaben åbenbart er uenige om, blandt grupper af unge med overvejende muslimsk baggrund, gør det jo ikke (sub)kulturen til muslimsk.

Man taler i USA om en særlig sort kultur, der har mange lighedstræk med de miljøer, man finder blandt indvandrere herhjemme, men den sorte kultur ses netop ikke i en religiøs optik, ej heller i en indvandringsretorik, men som en socialt betinget subkultur. David Dreyer Lassen professor, Økonomisk Institut, Københavns Universitet: Fejlslutninger [Weekendavisen 19.6.2009]

France Moves to Impose Ban on Burqa

The French government says it may impose restrictions on wearing the burqa, or face-and-body-covering veil, if a parliamentary probe finds the garment degrading for women. The burqa debate is dividing politicians and the Muslim community.

Government spokesman Luc Chatel became the latest politician to wade into a growing debate over the burqa in France, telling French television on Friday the government may consider curbs on wearing the head-to-toe garment if it is found to be degrading for women.

A group of nearly 60 French lawmakers are asking for a parliamentary panel to consider restrictions on the burqa, which is also called the niqab. […] France Moves to Impose Ban on Burqa

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Victor

    Okay – skal vi lige lave et tankeeksperiment: Det lykkes for de mere sekulære kræfter at vælte mullaherne og hele den islamiske republiks struktur.

    Glimrende – men hvad bliver,helt sikkert, det næste, som sker: Vi vil i Europa se en ny flygtningestrøm – og denne gang vil det blive af skvaddermikler, som ønsker sig en gudsstat.

    Hvor mange gamle top-talibaner er det nu, som har fået asyl i Noreg?

  • Der er ingen løsning på dette dilemma i virkelighedens verden. Jeg undlader gerne at gå ind i diskussioner om hvad Vesten ‘burde’ gøre, f. eks. her hvor det eneste rigtige ville være at have et udgangspunkt der hed at vores egne samfunds overlevelse havde forrang over alt andet, og vi derfor ikke lukkede folk ind der ville udgøre en trussel mod os.

    Det burde være et banalt udgangspunkt, men vi ved jo alt for godt at det er det ikke. Hele godhedsindustrien ville kaste sig ud i et frådende modangreb. Det er forresten ikke mere end nogle få uger siden at der var demonstration mod udvisningen af en iraker der var dømt for overgreb på et barn. Hvor tydeligere kan det siges?

  • Denne post er blot for at lægge noget frem. Politikere er i løsningsbranchen, det er vi gudskelov ikke. Verden er fuld af små mennesker med hurtige meninger om stor politik. Det er vigtigt at vide, hvad man ikke ved, og der er skam meget vi ikke ved. Men der kommer lidt mere til denne post i løbet af dagen, derfor begyndte den sådan.

  • Victor

    Ang. Hansons – og andre kommentatorers – krav om, at Obama siger noget. Det vil da være det dummeste, manden kunne gøre. Måke vil det se godt ud på hjemmefronten; men jeg tvivler sgu på, at det vil blive taget nådigt op inde i Iran.

    Jeg mindes, da herr. doktor Bundeskanzler Kohl anbefalede danskerne at stemme ja til Maastricht-traktaten.

    Hvad er det nu, man siger: Der flyver ingen fluer ind i en lukket mund.

  • Mange har nok opdaget, at Berlingske nu forhindrer onlineadgang hvis man har en ad blocker installeret. Ja ja, de har jo også hårdt brug for reklamepengene. Men det er nemt at omgå blokeringen hvis man googler f. eks. artiklens overskrift “Allahs jyske tjener på Nørrebro”, og klikker på linket til Googles cache i stedet.

  • Limewoody

    “In conclusion, therefore, we may say that slave (‘abd) means the one who is enslaved by Allāh and who submits and humbles himself to Him” (Al-Uboodiyyah: Being a True Slave of Allāh)

    Og så kommer spørgsmålet hvad er på arabisk betegnelsen for et mørkhudet menneske fra kontinentet der ligge syd for den arabiske halvø.

    Abd: slave..

  • li

    LFPC
    OK, hvordan undgår jeg så også das Frau islamist sækketilbeder Knudsen?
    Hvordan kan jeg ‘omgås’ denne affaldssække modne diliTANTE Frau berufsverbot Knudsen? Das Frau’en er trods alt særdeles omfangsrig!
    Fortæl mig venligst alle de knapper jeg febrilsk kan trykke på, for at undgå misfostret das Frau Knudsen og samtidig undgå at trykke penge ind til Røde Kors i røvens million fadese med at indsamle penge til Jørgen *forlader arbejdspladsen i utide* og får million ’støtte’!!
    Fortæl, fortæl..så jeg undgår begge asociale tilfælde!

  • Victor

    Berlingeren – det har jeg lille opera-bruger sgutte opdaget.

  • Pk

    Jeg ser det for mig.Stening Petersen er kommet til byen og hilser på de ca.1200 han møder på strøget.Bare på Strøget.
    Alle siger han “Goddaw” til.
    Hold da kæft, sjældent har jeg læst noget mere åndsvagt….

  • Robin_Shadowes

    Nån som vet vad den kvinnliga motsvarigheten till allahs slav betyder? Det kan ju knappast vara Abdullah för det är ett mansnamn. Eller tänker dom som så att det är en självklarhet eftersom kvinnan är underordnad att det inte ens behövs ett namn för det? Oavsett vilket så lär det ju de facto finnas väldigt många slavinnor åt allah över hela världen.

    Så den dumme fan har varit slav så pass länge? Inte för att jag kan påstå att jag har gjort det bästa av mitt liv men jag är då innerligt glad att jag inte blev allahs slav åtminstone.

    Steen, vill du ha ett tips från Dhimmi-Sverige, så kolla in på Newsmill där vår dumme fan, Mohammed Omar har skrivit en lång tråkig litania där han prisar Mad Jad och framförallt sin store idol khomeini. Han är verkligen som amerikanen skulle ha uttryckt, full of it…

  • -> li “OK, hvordan undgår jeg så også das Frau islamist sækketilbeder Knudsen?”

    Vi kommer nok til at bide tænderne sammen og vente på at markedsmekanismerne gør arbejdet. Lige her og nu gælder det om ikke at bidrage til deres slunkne kasse ved at slå ad blockeren fra. Jeg er bare i tvivl om hvad konklusionen bliver når Berlingske lukker og slukker – er det så p.g.a. dårlig ledelse, en følge af finanskrisen, eller fordi de fuldstændig havde mistet deres borgerlige profil i jagten på læserne, som ikke ønskede at betale for en Politiken-klon?

  • En frygtelig film, får helt lyst til at invadere landet. Men det løser ikke flere problemer end det skaber.

    jeg er bange for der ikke er de store hæmninger med hensyn til brugen af brutalitet i det land.

    Men som falkeøje har nævnt på Uriasposten, så er der jo den mulighed at lave en generalstrejke, der kunne omverdenen så sende penge, så de ikke sulter.

  • @ Robin – læste Omar igår, länker til den nedenfor. Usch ! Kommentatorerne gir´ham tørt på.

  • ->Robin_Shadowes

    “Nån som vet vad den kvinnliga motsvarigheten till allahs slav betyder?”

    Abd-Ulla? 🙂 . Jeg prøvede at google lidt på dette spørgsmål, og så vidt jeg kan forstå er ‘abd’ både hankøn og hunkøn. Jeg kunne dog ikke finde et tilsvarende kvindenavn.

  • Henrik Petersen

    @Li

    Opskriften findes – blandt andet – hos bohemianrhapsody.dk

    Det er blot et javascript.

    Men jeg prøver efter fattig evne:

    1. Installer Firefox som browser. Duer til det meste, men fx ikke til Danske Netbank. Enkelte Digital-Signatur-steder kan heller ikke afvikles. Der er dog intet til hinder for brug af IE og Firefox samtidig.

    2. Installer Adblocker+ eller foof (google, og du finder). Narh, here goes: http://www.foofme.com/

    3. Under advanced options: Uncheck ‘Collapse blocked elements’.

    4. Under advanced options preferences: Tilføj (add filter): @@adimage.js

    Om det er ulovligt? Aner det ikke.

  • Robin_Shadowes

    @Steen, min kommentar blev bortmodererad. Jag citerade och länkade till lite khomeini-uttalanden om barn, djur-sex och toalett-regler från bl a Fröken Sveriges blogg. Det blev visst lite för mycket för dem.

    “Abd-Ulla? . Jeg prøvede at google lidt på dette spørgsmål, og så vidt jeg kan forstå er ‘abd’ både hankøn og hunkøn. Jeg kunne dog ikke finde et tilsvarende kvindenavn.”

    Of course!! 😀 Slavar åt allah är dom oavsett kön. Det var väl inte så petigt att hitta på ett särskilt kvinno-namn. Kvinnor är väl inte ens värda att tänka på utom när det är dags för sex eller för att kolla vem dom umgås med.

    @ Robin: bortmodererad – af os ? Det kan ikke passe.

  • Janne

    “Er det f. eks. en helt overvejende tendens, at hvor islam rykker ind fortrænges de vantro gradvist, og de nytilkomne tiltager sig mere og mere magt?”

    Selvfølgelig skal det undersøges. Intolerante og konservative religiøse principper vinder i stigende grad indpas i vores kultur nu, så selvfølgelig skal der ses på om det er godt eller skidt for os og for vores samfund og for vores kultur – for kvinder og for mænd og børn og ikke mindst for sekularisme og demokrati.

  • Janne

    M.h.t. Neda så er det frygteligt at se hvordan det teokratiske og præstestyrede Iran behandler sine borgere. Det gør mig frygtelig ondt for Nedas familie og de andre der har mistet familiemedlemmer og venner, ‘blot’ fordi de ønsker frihed og demokrati.

    Imens ser vi at både kvinder og mænd i Danmark bruger energi og tid på at kæmpe for islam-konservative tørklæder og burka til kvinder og halal mad og bederum og kønsapartheid svømning og badning i offentligt regi – i Danmark! Det sætter tingene lidt i perspektiv, ikke sandt. Hvis mænd og kvinder i Danmark så gerne vil have islam-konservative tilstande og principper i offentligt regi, så rejs da til Iran eller tilsvarende lande og så kan vi f.eks. tage imod forfulgte iranere i stedet for.

  • Janne

    Det er virkelig ubehageligt at nogle indvandrere siger at de er nutidens jøder. Som jeg ser det er jøder nutidens jøder. Det var jøder der for ikke så længe siden blev skudt på i et indkøbscenter på Fyn. Det er jødiske forældre der er blevet anbefalet ikke at sætte deres børn i bestemte folkeskoler. Det er jøder der er blevet heilet af i både København og Malmø. Det er jøder der må indhegne deres synagoge og skole i København. Ufatteligt at det nu skal være nødvendigt i Danmark!

  • Janne

    Flere danske offentlige hospitaler har indført hijab som del af arbejdsdresscode til kvinder. Telefonselskabet TDC gør meget ud af at signalere at kvindelige ansatte bruger hijab i arbejdstiden. Hvornår ser vi at danske offentlige hospitaler og TDC og andre firmaer som TDC i flok tager afstand fra det teokratiske regime i Iran og FOR demokrati?

  • Anahita

    Kan ikke sige det smukkere end det allerede er blevet sagt :

    “RIP NEDA, The World cries seeing your last breath, you didn’t die in vain. We remember you.”
    Kan ikke stoppe med at græde siden igår, hvilket ikke er særlig godt i en eksamenssituaton. Græder både Neda og alle de uskyldige unge sjæle som igennem de 30 år er blevet tortureret, stenet og hængt enten fordi de var homoseksuelle, utro, politisk aktive eller andet.

    Du døde ikke til ingen nytte og vil blive husket….. We Love U