15
jul
Seneste opdatering: 15/7-09 kl. 2151
34 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Moses on hans Tavsens Plads

Michelangelo kopi, Hans Tavsens Parks, 2200 Nørrebro, foto JB.

Rapskole-rollemodel truede anmelder med tæsk

Underviser på rapskolen lovede anmelder tæv efter dårlig omtale i musiktidsskriftet Gaffa: “Du er et svin!”Det, du skriver, er noget lort!”

15. juli 2009 Uwe Max Jensen

image001Når en 11-årig elev på rapskolen i Rosenhøj rapper en trussel mod EU-politikeren Morten Messerschmidt og i øvrigt opfordrer politikeren til at sutte sin pik, er der ifølge rapskolernes leder Henning Winther blot tale om en “voldsom metaforik”, der ikke skal tages for pålydende.

Når underviseren på rapskolen i Toveshøj/Gellerup, den professionelle rapper Ham Den Lange med det borgerlige navn Thorbjørn Bech-Rossen, på sin debutplade fantaserer om at brænde Pia Kjærsgaard som en heks på bålet, er det ifølge rapperen “en symbolik på, at jeg (Ham Den Lange, red.) synes, det er pinligt, vi har hende (Pia Kjærsgaard, red.) som repræsentant for Danmark.” Men måske er der ikke så langt fra de hadefulde ord til handling blandt rapskolernes undervisere.

Lovede anmelder tæsk…… sappho.dk

Narrehatten Henning Winther

Denne aktuelle sag er det seneste eksempel på en til ulidelighed stadfæstet tendens: Velmenende myndigheder der gerne vil indynde sig hos et særdeles vanskeligt segment af ghettounge, og derfor ukritisk accepterer de værdier der ellers er problemet. Ikke blot accepterer man dem, man lefler for dem og udpeger rollemodeller der er alt andet end det. Det er så pinligt, det er så forudsigeligt, og først og fremmest er det udtryk for desperation over en situation om hvilken man ikke aner sine levende råd. Man hyrer det omvandrende Stockholmsyndrom Henning Winther, som Jyllands-Posten gavmildt har tildelt en fin blog. Se her hvilket himmelråbende paradoks og hykleri som han ikke selv har fanget før han klikkede på Publish – one rule for you, one rule for Messerschmidt:

[…] den efterfølgende debat i forbindelse med denne artikel kørte meget hurtigt ud på et rent ud sagt racistisk sidespor, hvor den 11-årige rapper dels blev kaldt alskens skældsord, dels blev truet korporligt og opfordret til at rejse “hjem” sammen med sin familie.[…]

Winther har ikke den mindste forståelse for at den pågældende raptekst med offentliggørelsen flyttede problematikken ud i den offentlige sfære i det omgivende samfund, hvor dødstrusler normalt ikke er et accepteret virkemiddel til at opnå større “gennemslagskraft”.

[…] Efterfølgende blev jeg kontaktet af en medarbejder fra Klubben i Rosenhøj, som forklarede mig sagens sammenhæng. Jeg skrev derpå en mail til alle undervisere i rapskolerne over hele Århus, hvor jeg bl. a. indskærpede, at de som de voksne og ansvarlige undervisere har pligt til at følge klubbernes og ungdomsskolernes regler for sprog og ytringer i undervisningen.

Det er et emne, vi har gennemgået ved flere lejligheder, da raptekster ofte benytter sig af stærke vendinger, voldsom metaforik og trussellignende udsagn. Det er den måde, teksterne får deres gennemslagskraft på, og det er selvfølgelig også det, der er tilfældet med den konkrete tekst – overdrivelse fremmer forståelsen.[…]

Hans abstraktionsevne rækker kun til at vurdere trusselslyrikken konkret, ikke som noget der i værste fald kan medvirke til at gøde jorden for reel vold mod en politiker fra et dæmoniseret parti, en politiker der ofte er afhængig af beskyttelse fra ordensmagten. Tænk Pim Fortuyn. Sammenligningen af Messerschmidt med Bubber er hvor Henning Winther endegyldigt kaster håndklædet i ringen:

[…] I 1997 indspillede jeg nummeret “Psykopat På Fri Fod” med rapperen Clemens. I teksten indgår passagen “Jeg tog på besøg i Bubbers Badekar/Jeg hader den nar, ha-ha-hader den nar/Bubber han skal dø, sagen den er klar”… Så vidt jeg er orienteret, har kredsen omkring Bubber ikke kontaktet pressen, og Bubber lever i bedste velgående med en dejlig kone og tre børn, der højst sandsynligt har et Clemens-album eller to på deres computer.

Raptekster har som tidligere nævnt en voldsom metaforik – men at tro at en 11-årig knægt i et udsat område i Århus Syd udgør en reel trussel mod en folkevalgt politiker, der oven i købet arbejder i Bruxelles er måske lidt at fordreje virkeligheden.[…]  Rap vs. ytringsfrihed

Noget kunne tyde på at ikke blot valget af Henning Winther som leder, men også valget af rap som offentligt støttet fritidstilbud var en rigtig skidt idé. Fjols (LFPC).

Tyrkisk leder i unåde i Kina

Erdogan var så frejdig at komme til Køln, og forkynde overfor 3 mio tyske tyrkere, at “integration er en forbrydelse mod menneskeretighederne.”  Kineserne  frabeder sig hans indblanding:

Kinesisk avis kræver, at den tyrkiske leder, Recep Tayyip Erdogan, trækker udtalelser om “folkemord” på uighurerne i Xinjiang tilbage .Den tyrkiske ministerpræsident, Recep Tayyip Erdogan, er faldet i unåde i Beijing, efter at han i sidste uge kaldte uroen i Xinjiang-provinsen for et “folkemord”. Den officielle kinesiske avis China Daily krævede i en harmdirrende leder i går, at Erdogan trækker udtalelsen tilbage. Erdogans beskrivelse af optøjerne i Xinjiang som “en slags folkemord” er en uansvarlig og aldeles grundløs anklage, skriver avisen under overskriften “Lad være med at fordreje fakta”. ‘Sandheden om uroen’, Al Qaida hotar Kina efter protester i Xinjiang

“Danske” kriminelle fører krig i Halmstad

Exempel finns på uppstickare som utmanat de etablerade gängen: Black Cobra i Danmark som ligger i strid mot Hells Angels och Gårdstensalliansen i Göteborg som stred mot Bandidos.Som namn på de nya kriminella grupperingarna i Halmstad har just Black Cobra, La Familia eller Klubben nämnts. Den 21-åring som bor i lägenheten som besköts i tisdags har tidigare varit bosatt i Danmark.Kriminella för krig i Halmstad.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Janne

    De siger at intolerante og rå rap tekster bare er metaforer og de siger, at man ikke kan kritiserer rap tekster, for så er de taget ud af sin kontekst.

    Det er de sammen argumenter der bruges, når intolerancen og råheden i koranen kritiseres.

    Hvor meget inspiration hentes fra koranen, når der laves rap tekster?

    Hvor meget hamas TV bruges som inspiration, når der laves rap tekster?

  • Tonny

    Jeg var ved at kaste op, da jeg så Enhedslisten Keld Hvalsø brokke sig over lukningen.

    Hvlasø var selv inititativtager til en byrådsbeslutning mod ekstremisme. Godt nok var han kun ude efter højreekstremister, men byrådet besluttede i stedet, i øvrigt til Hvalsøs store fortrydelse, at modgå al ekstremistisk adfærd og ytringer.

    Der er altså ikke noget at rafle om. Rap-skolen handlede imod byrådets beslutning.

    Læse mere om byrådets indstilling her:
    http://209.85.135.132/search?q=cache:5GlDN9Jx-q4J:www.indblik-udsyn.dk  /Baggrund/Byraadets%2520indstilling.aspx+%C3%A5rhus+kommune+ekstremis me&cd=9&hl=da&ct=clnk&gl=dk&client=firefox-a

  • Mette

    Henning Winther har sat en kaskade af kritik på selv på de spørgsmål, som folk forståeligt nok har stillet ham, og Snaphanen får et ordentlig fur af en en af de “anstændige”. Det kan I heldigvis tage jer let.

  • Mette

    Nu er min pc helt tosset. Indlægget var i orden, da det blev sendt.

    Det er vel forståeligt, trods alt. Blot skal tilføjes, at Henning Winther ikke svarer folk, men er gået i offerposition.

  • Hvis Trykkefrihedsselskabet mener at kunsten skal holde sig indenfor lovens rammer, hvorfor promoverer selskabet så Uwe Max Jensen?

    Hvis Trykkefrihedsselskabet mener at kunsten skal holde sig indenfor samfundets normer, hvorfor promoverer selskabet så Uwe Max Jensen?

    Hvis Trykkefrihedsselskabet mener at kunsten skal være respektfuld overfor samfundets basale værdier, hvorfor promoverer selskabet så Uwe Max Jensen?

    Hvis Trykkefrihedsselskabet IKKE mener at kunsten skal holde sig indenfor love, normer, rammer, værdier og hegnspæle, hvorfor skriver de så tre artikler om dette normbrydende århusianske kunstværk?

    Svar med udgangspunkt i principielle overvejelser udbedes.

  • Mette

    Dit spørgsmål er fejlplaceret, William Jansen. Dette er ikke Trykkefrihedsselskabet.

    I øvrigt finder jeg Uwe Max Jensens fækale “kunst” barnlig og temmelig syg.

  • @ Janssen : Uwe Max Jensen og Trykkefrihedsselskabet kan svare for sig selv. Dine spørgsmål ser rent retoriske og polemiske ud, men jeg kan da sige for mit eget vedkommende: Trusler bør exponeres og påtales. De hører ikke hjemme i et demokrati, hvor enhver kan ytre sig frit. Rapskolen holder sig ikke indenfor lovens rammer. Det er vel svar nok. Og det her er jo vås:

    Hvis Trykkefrihedsselskabet mener at kunsten skal være respektfuld overfor samfundets basale værdier, hvorfor promoverer selskabet så Uwe Max Jensen?

    Hvem siger det sludder ? Så skulle Lars Vilks have haft mundkurv på fordi der var nogle sissyes i Stockholm, der fik kolde fødder. Det er ivørigt kun kort tid siden, at Trykkefrihedsselskabet gik i brechen for en kunstner, der blev udelukket fra Frederiksberg Rådshus.

  • @ Steen, du spørger: Hvem siger det sludder ?

    WJ: Det er et spørgsmål. Selskabets aktive promovering af UMJ i deres tidsskrift og med den Sappho-pris han har fået lov at designe synes ikke at harmonere med en eventuel holdning om at kunstnere skal holde sig indenfor loven.

    Det er hykleriet og principløsheden hos Selskabet, som jeg prøver at udstille.

    Hvis kunsten skal holde sig indenfor lovens rammer, hvad vil de så med deres mange UWJ-projekter?
    Hvis kunsten ikke skal holde sig indenfor lovens rammer, hvilke standarder gælder der så for den iflg. selskabet?

    Lad os få en debat om de involverede principper.

  • Det hænder ofte at fodboldfans synger voldelige og truende smædesange.

    Hvis Trykkefrihedsselskabet har principper, så får de travlt, når Superligaen starter op igen.

  • William Jansen, må du diskutere med Uwe, hvis han gider. Han har jo også fået sine sanktioner, for at have tisset hvor han efter nogles mening ikke måtte. Det er en kunstteoretisk diskussion, og ikke mit bord.

    Jeg ser ikke andet end, at han helt berettiget påtaler dødstrusler. Det er det, der interesserer mig. Det er en uskik, som jeg dog ikke har nogen illusioner om at kunne komme til livs. Jeg kan kun eksponere den. (Og så taler vi ikke om alle dem, jeg vælger ikke at eksponere, og der er en hel del derude.)

    William Jansen, jeg ved ikke hvilket ærinde, du er ude i. Jeg er også ligeglad, hvis jeg skal dømme efter dine søgte spørgsmål. Du bliver ikke udelukket herfra, – der er anbdre der er langt værre end dig – men jeg gider ikke diskutere dine pseudo-dagsordener. Det har jeg slet ikke tid til. Andre er selvfølgelig velkomne. Det er et frit land. Endnu.

    @ Mette: Jeg synes faktisk Uwe Max Jensen er skideskæg. Det gjorde jeg allerede da jeg hørte ham i P 1 for cirka 8 år siden.
    Ja, også Vilks er så sjov, så jeg krymper mig. “Al Qaeda kommer ridende med krumsabler efter mig henover Kullaberg” 🙂

    Det er godt nok noget andet en Palle Nielsen og Svend Wiig, som jeg også holdt meget af.

  • hp

    William Jansen er – velargumenteret, bevares – atter på tynd is. Rapskolen er offentligt støttet, hvilket er problemet.

    Hvis unge svagtbegavede ønsker at få suttet deres pik eller skyde en politiker, be my guest, men så skal det bare ikke foregå for offentlige midler. William Jansen er da velkommen til at skyde (undskyld) penge i foretagendet.

  • Mette

    Steen

    Jeg ved næsten intet om Uwe Max Jensen, men når de begynder at sælge deres afføring som kunst, er jeg gået. .

    Et andet fænomen, som jeg ikke brød mig om, var den med de små fisk i blenderen. Det forfærdelige var, at man stod der og var forfærdet over, at der kunne være nogen fristelse i at se, hvad der skete, hvis man drejede på knappen. For det vidste man jo godt, og man ønskede ikke at se resultatet. Eller jeg gjorde i hvert fald ikke. Var det for at vise, at vi alle kan handle makabert? Det tvivler jeg ikke om, at vi kan, hvis vi skal. De fleste af os.

    Helt enig, Vilks er sjov på den der let kulrede måde med system i. Palle Nielsens billeder er måske nok lidt rigeligt ingeniøragtige efter min smag, der har været rigeligt med ingeniør i min tilværelse. Men Svend Wiig er bare dejlig. Det må mange kvinder have syntes.

  • hp

    Hold da helt op: En mand på 27, som synes det er sjovt at brænde Pia Kærsgaard, at få at vide, at han har en lille pik, og at bøsse er et skældsord. Mama Mia. Måske lidt sjovt, hvis man er 10 år og synes, det er hamrende skægt at prutte og bøvse. Men 27 år…..hmmmm.

  • Hagekors på Moses på Nørrebro. Gerningsmændene er vel indiskutable, men ved de ikke at Moses/Musa er en muslimsk profet? Måske de mere tumpede bare har internaliseret jødehadet uden at bekymre sig om hvem de hader helt præcist og hvorfor.

  • Poul Højlund

    Om rappernes kunstneriske udtryk blot disse citater fra straffeloven:

    § 266. Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.

    § 266 a. Med bøde eller fængsel indtil 1 år straffes den, der, uden at forholdet omfattes af §§ 136 og 266, offentligt fremsætter udtalelser, der tilstræber at fremkalde voldshandlinger eller hærværk.

  • Mette: afføring som kunst, Manzoni, det er der jo en del danske kunstnere, der abbonerer på. Jeg orker ikke rigtig have en mening om det, men det er jo ikke lige Uwe Max Jensens boldgade. Måske er det interessant, måske ikke. (Når man blogger på 5 år, sker der af og til det: Man vågner og spørger sig selv – er der overhovedet noget jeg orker mene noget om i dag ? Avisernes kronikører skal bare mene noget en gang om ugen. De kan endda polere på det, så det bliver uangribeligt.)

    Js, Svend Wiig. Jeg var så lykkelig at kende ham i 30 år, og få mænd kan man sige, man har elsket som ham. Men man havde jo en del konkurence fra kvinderne :-), det er sandt.

    Palle Nielsen var jeg ikke så tæt på, men jeg har da studeret og fotograferet ham, når jeg så ham. Jytte Rex´ kongeniale film siger, hvad man måtte have at sige om ham. Og han kunne skrive et udsøgt prosa, det er der ikke mange billedkunstnere der kan.

    @ Poul Højlund: Vi er fuldstændig enige.

  • Det er slet ikke Uwe Max Jensens fækalier der bekymrer mig, det er lige så meget hans gentagne lovbrud og hans løgnagtighed. Han har bl.a. skrevet adskillige læserbreve i falsk navn, hvilket førte til at han blev smidt ud af Kunstakademiet (men så er det jo godt at Trykkefrihedsselskabet tager imod).

    Men så er det jo sjovere at snakke om mandens pis og lort end om det forhold at manden ikke er hæderlig…

  • JensH

    @Mette

    Jeg kenderstort set heller intet til Uwe Max Jensens kunst, men jeg har fulgt hans virke i den offentlige debat i de senere år, og ud fra det vil jeg sige, at jeg ville ønske der var flere kunstnere som ham, der turde udfordre og kritisere islam.

    Dertil kommer, at i takt med MSM store svigt, så har Sappho i de senere år udviklet sig til et af de vigtigste nyhedsmedier. Såvidt jeg husker var det også via Sappho, at Helle Merete Brix fik bragt til offentlighedens kendskab, at talsmanden de afviste Irakiske asylansøgere i Brorson Kirken rent faktisk var dømt for endog meget grov kriminalitet, og som følge deraf rent faktisk var udvist af Danmark, (han var her dog stadig på ‘tålt ophold’). Det var vel og mærke på et tidspunkt, hvor MSM ivrigt lystigt labbede alt hans offerretorik i sig. Mne det lykkedes altså i dette tilfælde Sappho, at få ‘nyheden’ ud til MSM, og dermed udfyldte Sappho egentlig den rolle Ritzaus egentlig skulle have spillet, (d.v.s. som ‘leverandør’ af nyhedsstof til MSM).

  • Janne

    hp

    Den såkaldte macho rap kultur er på flere områder sørgelig infantil. Det er blevet trendy for nogen gran voksne mænd at dyrke pattebarnet (at snobbe nedad) i sig selv? De har gjort det vrælende pattebarn i sig selv til en dyd. Og hvis rap kulturen får kritik så opfører nogle rappere sig også infantilt ved at hævde at det ikke er til debat, idet det er en kritik fri ‘kultur’. Nogen af dem kan ikke engang argumentere for det de laver, men truer hvis de får dårlig kritik. Det er dyrkelse af det præmoderne umælende trækølle-menneske. Den ædle vilde? Det er et problem at så mange dyrker det uciviliserede og at børn oplæres i ucivilisation og udemokrati også. Særligt når det sker med kommunal støtte.

    Mette

    “Et andet fænomen, som jeg ikke brød mig om, var den med de små fisk i blenderen. Det forfærdelige var, at man stod der og var forfærdet over, at der kunne være nogen fristelse i at se, hvad der skete, hvis man drejede på knappen. For det vidste man jo godt, og man ønskede ikke at se resultatet. Eller jeg gjorde i hvert fald ikke. Var det for at vise, at vi alle kan handle makabert?”

    For mig at se så laves der lort og ’plukfisk’ når både kunstnere og modtagere af kunst har opgivet at skabe (og forvente) fælles idemæssige, historiske og kulturelle referencerammer (som f.eks. Moses skulpturen) og derfor kun har infantile følelser (om kunsten er ulækker, makaber eller ej, om den provokerer) som samlingspunkt. Kunsten har i flere sammenhænge tabt hovedet og det intellektuelt nysgerrige.

    Det var sjovt (synes jeg) da der første gang for mange år siden blev fyldt lort på dåse og lignende, men det er en gammel nyhed nu og der er så mange der i overført betydning gør det nu. Nogle rappere f.eks., putter verbalt lort på dåse med deres tekster og det har de gjort i årevis. I længden er det bare trættende og uopfindsomt. Som grise der går og roder i eget skidt i en svinesti. De kan ikke finde ud af at forny sig og finde nye veje. Nogle rappere er triste defaitister, sådan som jeg ser det.

    M.h.t. at der trues med patroner (til mennesker man er uenig med) på en rap skole i Århus, så synes jeg at det hele skrider – det gode vores samfund er bygget op på – f.eks. tillid og tryghed – når voksne lærer børn at true meningsmodstandere. Det minder om hamas børne-TV. Det er at svigte børn at lære dem at true andre; mennesker der har en anden mening end de selv har. Det gør børn til absolutte tabere, som de slet ikke kan overskue konsekvenserne af – hvis de ikke lærer at bruge hovedet i stedet for bagdelen i den store sociale sammenhæng som vores samfund er. Infantile voksne skader børns muligheder for at klare sig godt som voksne. Derfor er det også forkert at Århus kommune har ansat ’voksne’ rappere der ikke kan hjælpe børn med at tænke sig om. Nogle rap tekster viser blot den indre svinehund og det er vel ikke det bedste at lære børn at dyrke?

    Hvad blev der af en ungdomskultur a la ”Vil du se min smukke navle”? Hvor blev optimismen af?

  • Janne

    Det interessante og spændende ved manden Uwe Max Jensen, er, at han både kan bruge hoved OG røv. ;o)

    Pardon mit franske.

  • Janne

    En ‘Rikke’ har en ret skæg motivanalyse af rap ‘chefens’ rapskolesysler og fabrik for verbal dåselort:

    h t t p://blogs.jp.dk/gademusik/2009/07/15/performancekunst/#comments

    Jeg kender selv flere danske mænd over 35, som tager fri fra kone og børn for at løbe på skateboard med kasketten omvendt i weekenden – for at være ung og rappe med de helt unge. Det er så gu’ en smule patetisk.

  • Janne

    Jeg elsker at se ‘Pricernes’ madprogram Spise med Price på DR2. Pragtfuldt program med en masse skøn humor og god mad. En af ‘Pricerne’ kan desuden andet end at lave mad og teater. Han kan f.eks. sætte ord på den triste forvandling der er ved at ske med vores engang dejlige hovedstad København:

    »Jeg synes det er trist, at man efterhånden skal se sig for, når man bevæger sig igennem byen om aftenen. Der har sneget sig en utryghed ind, som jeg ikke synes har været der før.«

    h t t p://www.aok.dk/byen-rundt/artikel/mit-koebenhavn-james-price

  • hp

    Henning Winther gør et stort nummer ud af, at han ikke er kommunalt ansat. Gad vide, hvem der så betaler hans løn, eftersom det var Århus kommune, der lukkede sommerrapskolen i Rosenhøj?

    Dernæst skriver han om ‘mine undervisere’. Måske har han ikke opdaget, at det er kommunens undervisere, som han – af uransagelige årsager – har en ledelsesret over. Betal selv, Henning Winther, så kan du måske bruge udtrykkene.

    Jeg er sikker på, at William Jansen med sine idiosynkrasier gerne donerer tilskud. Da han glad og gerne og med usvigelig sikkerhed rammer ved siden af emnet, som han altid gør.

    I et tidligere indlæg kom jeg til at skrive, at WJ er velargumenteret. Undskyld fejlen, der skulle naturligvis stå velformuleret. Argumentation er ikke just WJ’s stærkeste side.

  • Janne

    Politiken spørger hvad der bør ændres i den danske grundlov.

    “Politiken.dk holder liv i grundlovsdebatten. Er tiden løbet fra vores forfatning? Hvad bør ændres?”

    h t t p://politiken.dk/debat/skrivdebat/article751113.ece

    I samme åndedrag er det relevant at spørge:

    Hvad bør ændres i koranen?

  • Henning Winther er gået i selvsving på sin JP-blog. Der er for ham kun tale om ord der udtrykker noget i et lukket miljø, ikke noget der vedrører det offentlige rum hvor de fremsiges. Han kommer nok ikke til at fatte det før dem der betaler festen gør det klart for ham.

  • Hende her burde være kommentarskriver på vores blog. Formidabelt:

    Rikke Andersen, København | Skrevet: 16. jul 09 kl. 09:19

    ‘Rapskole’? ‘Farverig metaforik’? ‘Lære at udtrykke sig verbalt’?

    Er det ikke en kliché? Er der ikke lidt for meget ‘bleg, dansk undermåler med aspargesben og tør IT-uddannelse, der ikke virker hos damerne, bruger unge mænd med voldsfantasier som undskyldning for at udleve sin indre taber med alt hvad der dertil hører af 90er-brillestel og sentimental ordflom i forsøget på at erhverve sig et par gram maskulinitet’?

    It might just be me, selvfølgelig. Men jeg tilhører også det damesegment, der finder det perverst, når små, vindtørre, af pædagoger banket tomme for virilitet-danske knægte tager et par alt for store bukser på og sætter kasketten løst på hovedet, i håbet om, at vi andre så ikke kan se, hvor patetisk han er.

    Og til det med at udtrykke sig verbalt. Kan du ikke få de afstumpede (men sikkert ENORMT begavede – ellers ville de jo ikke dyrke så avanceret en disciplin som dødstrusler på vers) unge mænd til at læse litterære klassikere i stedet? Intet hjælper på den verbale udvikling som at læse. Forudsat, at de kan det – naturligvis (og hvis ikke, så er det OF COURSE den undertrykkende, hvide racismes skyld). Hvis du virkelig kerer dig så meget om deres sproglige udvikling, så er det vel bedre at hjælpe dem til at udvide deres ordforråd, end at bistå dem mens de – på vanlig sofistikeret rap-manér – forfatter sindrige mordtrusler indeholdende de samme 10 ord som alle den type (ja, ‘type’) mennesker råder over i sit prægtige vokabularium.

  • ja, i modsætning til:

    Janne banan
    74.63.75.229

    en forrykt svensker, et psykiatrisk tilfælde, der påstår han bor i Norge, og er sygeligt optaget af alkohol og stoffer. 1) Du kommer aldrig igennem her med dit spam.. 2) Vi får dig spærret, ligegyldigt hvilken IP Adresse du bruger. Du kan godt fise af! Plag nogle andre med dit patologiske lort, dit syge fuck. Æd nogle piller eller tag billetten, hop ud fra et højt sted og gør os allesammen en tjeneste, patetiske low life. Det der endnu ved et uheld kommer igennem, bliver slettet ulæst. ligesom dine 600 andre spamkommentarer. Dine perversiteter er overhovedet ikke omfattet af ytringsfriheden. Sygdom undskylder ikke alt.

    Nå,ja. Jeg glemte helt den glimrende Rikke Andersen. Jeg antager teknikken gør endeligt kål på Janne Banan, hvilken IP adresse han end bruger.

  • polinos

    – William Jansen

    Du har åbenbart ikke fattet, hvor det er pudlens kerne ligger:

    Ingen har noget mod, at kunsten provokerer. Problemet i øjeblikket er nærmest, at den ikke gør det – den trasker bare af sted i allerede gennempløjede furer, angst for at lægge sig ud med resten af “kulturkompagniet”; jfv. Helle Merete Brix’ deprimerende gennemgang af den danske teaterscenes udbud den kommende sæson.

    Men ytringsfrihed, også kunstnerisk, er en skrøbelig ting – så meget har nogen af os da lært af Muhammed-krisen. Den kan ikke overleve trusler om fysiske overgreb. Trusler på livet, trusler om vold dræber ytringsfriheden, og det skal vi ganske enkelt ikke finde os i.
    Derfor skal vi heller ikke finde os i, at en 11-årig knægt med kommunalt betalt offentlig støttepædagog udtrykker sit ønske om at skyde Morten Messerschmidt. Selvfølgelig er der ingen ved deres fulde fem, der tror på, at knægten vil gøre det – ikke nu, i alt fald. Men i betragtning I “progressives” store bekymring for “tonen” i samfundsdebatten, kan man undre sig over, at I tager så let på, at der arrangeres offentligt betalte kurser for ghetto-knægte, hvor voksne mennesker (hvis man kan bruge så ophøjet et udtryk om den infantile og puerile hip-hop/rap-scenes repræsentanter) åbenbart tilskynder dem til at udleve deres voldsfantasier.

    Offentlig debat og kunstnerisk frihed skal have vide rammer, men grænsen går ved trusler på livet – de er det rene gift for ytringsfriheden.

    Men I på venstrefløjen har jo altid taget let på trusler mod “den anden”, det I betragter som højrefløjen, Jansen. Det er ikke tilfældigt, at stort set alle de danskere, der har politibeskyttelse, hører til på den borgerlige fløj eller har lagt sig ud med jeres islamo-fascistiske venner.

    Eller måske, de bare er hysteriske? Hvad tror du, Jansen? Lige så hysteriske som Pim Fortyun eller Van Gogh, f.eks.?

  • @ Polinos, du skriver: Problemet i øjeblikket er nærmest, at den ikke gør det – den trasker bare af sted i allerede gennempløjede furer, angst for at lægge sig ud med resten af “kulturkompagniet”; jfv. Helle Merete Brix’ deprimerende gennemgang af den danske teaterscenes udbud den kommende sæson.

    WJ: Jeg følger ikke det danske kulturliv, men fornemmer klart at du har fuldstændigt ret i denne analyse. Vi har virkeligt brug for at kulturlivet griber fat om Islam, integration og alle lignende emner.

    Vi trænger til at se Sascha Barat Cohen i ‘The Life of Mo’ – en slags Borat/Bruno bare om Islam og muslimer. Ja, det trænger vi til.

    Polinos spørger: Eller måske, de bare er hysteriske? Hvad tror du, Jansen? Lige så hysteriske som Pim Fortyun eller Van Gogh, f.eks.?

    WJ: Nej, de er bestemt ikke hysteriske. Faren er reel.

    Det er vigtigt at venstrefløjen vender tilbage til grundværdier som anti-racisme, anti-imperialisme, kvinderettigheder, homorettigheder, demokrati, sekularisme, religions-kritik m.m. og opdage at alle disse værdier sætter venstrefløjen på konfrontationskurs med Islam.

    Jeg vil gerne opfordre dig til at bruge kræfter overfor venstreorienterede på at prøve at sammenholde deres påståede grundværdier med Islam, så vi kan få ‘vækket’ et par folk. Konfrontatoriske anklager om islamofascistiske sympatier er ikke konstruktivt.

    Lad os få så mange som muligt op i den Islam-kritiske båd, og lad os føre en konstruktiv debat med dem som potentielt set kunne være enige med os.

  • Mette

    Steen.

    Det ville være mærkeligt, hvis ikke du jævnligt kørte træt i dette race, og jeg har ligefrem undret mig over den enorme arbejdsdisciplin, som du og LFPC lægger for dagen. Ganske vist har jeg selv tit fået at vide, at jeg arbejdsmæssigt kan give de fleste baghjul, når det griber mig, men jeg har også nogle dage, hvor jeg ligger fuldstændig brak. Jeg dyrker min indre hippi, som andre har haft så travlt med at slå ihjel, men som trives og har det enormt godt, når det tillades at flippe ud. Jeg bliver i eller på sengen, drikker vin, spiser is, mere is, topper med flødeskum, i øjeblikket tilsættes gerne hvid chokolade, sommetider indlemmes wienerbrød som i gamle dage, da man ikke talte kalorier, for det er helt bandlyst den dag, og æsker med NEGERBOLLER er også populære sammen med krimier. Indimellem musik og spændingsfilm på dvd, og det skal være film, hvor det er tindrende klart, at nogen er de gode og andre er ukristeligt onde og gerne må slås ihjel, ikke noget med problemer, helt og aldeles fri. Da jeg fik en svigernor, fandt jeg ud af, at hun havde det på samme måde. Mine mænd har også levet sig ind i det, de kunne vel se fordele ved det, og trofast serveret kølig pinot gris fra Alsace eller kraftig bourgogne og chokoladeæsker fra Magasin. De har også sneget oksemørbrad etc. ind i billedet. Sommetider 12 langstilkede roser. Min søn har ikke forstået det og påpeger lettere forarget, at jeg jo ikke er syg. “Lidt”, hævder jeg glad og næste dag går alt meget lettere, og jeg har fået ladet op. Er det helt og aldeles galt fat, tager jeg en uge op til Nordsøen og traver mellem Højen og Kandestederne.

    Ih, hvor er jeg enig med alle I andre vedr. talentløs kunst, rap og infantile mænd, men det er umuligt at få Henning Winther til at forsvare sine synspunkter, så måske drejer det sig bare om en handel mellem socialkammerater, hvor den enes interesse for rap går lige op med den andens trang til – om blot for nogle få uger – at blive fri for at høre om indvandrerdrenge og føle samvittighedsnag over det vanvid, der er sat i gang. Nu jeg tænker over det, var det da vist Uwe Max Jensen, der holdt et godt indlæg på en video fra Trykkefrihedsselskabet, for ret længe siden. Ang. Jytte Rex købte jeg engang et af hendes billeder fra Lofoten på en udstilling, men siden ville hun alligevel ikke af med det, og det kunne jeg egentlig godt forstå.

    William, du tager for tungt på det. Trykkefrihedsselskabet er noget at være stolt af, og selv når en vis uenighed hersker, trækker vi jo i samme retning, og guderne skal vide, at det er nødvendigt.

  • Janne

    Apropos rap og trusler og – hamas børne-TV:

    “Palæstinensiske børn lægger jævnligt øjne til mord og mordtrusler, når den Hamas-styrede tv-kanal al Aqsa sender børneprogrammet ‘Morgendagens pionerer’. Nu har kanalen valgt at genudsende et af programmets mest kontroversielle episoder – foran et publikum bestående af børn. I episoden, som blev vist første gang for to år siden, sidder to palæstinensiske børn og ser en rekonstruktion af deres egen mors forberedelse til et selvmordsangreb, skriver CNN.”

    h t t p://www.kristeligt-dagblad.dk/artikel/331444:Udland–Boerne-tv-hylder-s elvmordsbomber

    Hvor meget sang og TV med vold og trusler skal børn i Danmark fodres med?

    Og er det at kalde et sted, hvor der undervises i rap hvor der indgår trusler, ikke lige i overkanten at kalde for en skole?

  • Jeg var ikke klar over at der var oprettet stillinger i det kommunale system som fx.rapcenterchef!
    Måske er vi kommet lidt langt ud efterhånden!
    At chefen for denne afdeling brugte et sprog overfor en person der spurgte ham om hvordan denne
    afdeling egentlig fungerede, fik han et møgfald incl.han var et møgsvin,plus det han skrev var noget
    forbandet svineri,og løgn!! Værsgo og skylle..
    […]
    Måske har børnene opfattelsen af, at et uhøvisk sprog er helt ok,incl.trusler på livet oa.”morsomheder”
    (det skrives på regningen retten til at ytre sig) – men Danmarks Riges Grundlov er helt klar her!.
    Det er strafbart. Så rapcenterchef Winther bør efter min mening finde sig et andet job
    Elllers må kommunen fyre ham..
    […]
    Pædagoger kan vi efterhånden fodre svin med her i landet, egentlig undres jeg over at de ALLE er
    politisk placeret på venstrefløjen!-er det uddannelsen?Skal denne ses efter i sømmene..
    BERNADOTTE36
    16.juli 2009

  • Janne

    Jeg er ikke sikker på at ‘rapcenterchefen’ er pædagogisk uddannet. I så fald havde han nok lært at det ikke er ok at lære mindreårige at true eller at skrive om at slikke nogens p.. Er der i det hele taget pædagogisk tilsyn med rap ’skolen’ ? Det er vel også noget Red Barnet skulle ind over og nogen skulle tage at se på børns rettigheder: børns ret til at blive fri for at høre på at nogen skal have en patron og at nogen skal have slikket p.. Det er både klamt og uetisk at lære børn ovennævnte. Jeg er sikker på at hvis rap centerchefen gransker sit hjerte dybest inde, så ville han ikke byde sine egne mindreårige børn (hvis han har nogen) de tekster, der laves på omtalte rap skole. Skal børn fra Gellerup og omegn ikke have lov til at få fri for hårdt og vulgært sprog? Bare fordi nogen af dem oplever det der hjemme, skal de vel ikke også belemres med det når de er væk fra hjemmet? Giv dem dog en chance for at opleve at der er andre veje at gå – at der er valgmuligheder. Lær dem at det ikke er maskulint at vræle pattebarnsagtigt og navlebeskuende samt aggressivt mod mennesker med en anden holdning. Men at lærdom og viden – er maskulint og efterstræbelsesværdigt. Hvorfor skal drenge i Århus lære så meget lort, når de kunne lære (og kende) så meget andet – godt og frugtbart?

    Den ene rap skole blev lukket af en Fritids- og Ungdomsskoleleder. Er det Fritids- og Ungdomsskolen der lønner rapperne?

  • PeterBr

    Det kunne måske være på sin plads at huske på at dele af rap miljøet i USA er dybt betændt af kriminalitet,narko, vold og mord, det har det været fra starten i gettoerne og det er også det de lokale “gangstere” (her Århus) prøver at leve op til.
    At de (lederne) så ikke formår at indse hvilket vildspor de er på vej ud af er skræmmende, sørgeligt og nok, desv. sigende om dele af den offentlige forvaltning.