21
jul
Seneste opdatering: 21/7-09 kl. 1847
27 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Carsten Jensen tror det eneste som kan endre situasjonen er en internasjonal omveltning. Han mener valget av Barack Obama kan bære bud om noe slikt. Men han frykter det vil ta tid før omveltningen når Danmark.

“Uten sammenligning forøvrig: Jeg så nettopp en film om Anne Frank. Jeg føler det litt slik hun må ha følt det, da hun lå i dekning i Amsterdam. Hun visste at de allierte hadde gått i land, og at frigjøringen var i gang. Men den kom aldri tidsnok for henne. Det ser ut til at vi må vente lenge på at de nye vindene skal slå inn her også. Her sitter vi på et trangt loftskammer og forgår åndelig.” Dagsavisen via Document.no. Carsten Jensen føler seg som Anne Frank, med kommentar.

Rifbjerg står i Politiken. Der er tonvis af kommentarer, men jeg får det næppe læst. Rifbjerg er udenfor den politiske virkelighed og pædagogikkens rækkevidde. K.R. og C.J. virker som medlemmer af Ædedolkenes Klub, der sidder på – lad os sige Falsled Kro – og behandler den politiske situation, som en vin der har fået prop. “En bytter, somlier, men gerne lidt flere vagtelæg inden fasanen.” CJ truer med at vende tilbage til samfundsdeatten. Så må han håbe for hans eventuelle læsere, at han begynder at læse engelsk, svenske, norske, tyske, hollandske og  franske aviser og tidsskrifter. Dem allesammen. Hvor megen virkelighed kan man tillade sig at abstrahere fra, og stadig kalde sig intellektuel ? Han er svenske journalisters  yndlingsdansker, deres lillebitte håb om, at vi alle vil omkalfatre vores lande så radikalt,  som den svenske elite har gjort med Sverige. Jensen er altså her et symptom på og gallionsfigur for den svenske elites medietyranni, ensidighed og  antidemokratiske ånd: Hans analyse af Sveriges asylpolitisk helt enestående situation i Norden, ser ud som følger. Den kan man ikke argumentere imod, debatten er knækket over, eller måske lige her, sammen i grin:

Danmark har over 1.000 år med selvstendighet bak seg. Nasjonalismen vi ser i Norge er nærmest et pubertetsfenomen. Men likevel ser vi de samme tendensene i innvandringsdebatten i de to landene. I Sverige er situasjonene en helt annen, sier han, og forklarer det med ulikheter i den nasjonale psyken.Se på folkeeventyrene. I Norge er trollene store og truende. I Sverige er de små og nærmest lattervekkende. Svenskene har hatt sin stormaktstid. De føler seg trygge i forhold til fremmede, sier Jensen.

Måske er også det, der plager dem begge – bortset fra en udstrakt negligering af hårde kendsgerninger -, at de to forfattere er fra en tid, hvor offenligheden hang ved skønlitterære orkaklers læber, bare man havde fået trykt en håndfuld bøger. (Dengang udkom der godt nok ikke en brøkdel af det, der udkommer dag). Altså en slags agterudsejlet megalomani. Suzanne Brøgger i Weekendavisen  17.07.2009:

I løbet af min levetid er lyrikken/litteratur en faldet ned fra piedestalen som den centrale erkendelseskilde i samfundet til en niche-produktion på linje med sydesalt og rygeost. Der er flere digtoplæsninger i byen end nogen sinde før i historien. Men de har mistet betydning. Der bliver trykt og solgt flere bøger end nogen sinde før, men det betyder ingenting.

Georg Metz mener  helt rigtigt, at debatten i Danmark er utåleligt polariseret. Jeg mener, at den netop er polariseret af de samfundstilstande Metz, Jensen og Rifbjerg så ivrigt har advokeret. Så altså de er årsagen og DF  det forventelige symptom. Og nu står vi der så og skal fordele skylden, og måske har Jensen kun lige set begyndelsen af “den europæiske højredrejning”. Det er i al fald et muligt skrækscenarie, som vil blive langt værre i lande, der ikke har haft et demokratisk sindet DF,  til at opsuge modstand. England, Frankrig og Tyskland vil være oplagte kandidater, at holde øje med. Sverige desværre også, for få er mere “usikre overfor fremmede”, end netop dér. Det kan jeg forsikre Jensen om.

Jamen, det er jo det vi hele tiden siger

Fra hestens mund. De evige Tantaluskvaler, når vi siger dette er vi racister og islamofober, når herrefolksaspiranterne siger det får det ingen som helst opmærksomhed fra de samme kritikere. For det er jo på ingen måde gjort ved f. eks. at hævde at folk som Ali her ikke er repræsentative for muslimer i Danmark, og at flertallet af disse bare vil leve i fred og ro. Går man ind på dette spor må man også for det første opstille screeningsmetoder der kan frasortere folk som ham ved indrejse i Danmark, og for det andet acceptere at vi i vores overlevelses interesse må kunne sparke dem ud igen – når de nu er så få? Men vi kommer aldrig dertil i debatten, denne erkendelse må komme ved smertefuld erfaring, måske om de 30 år som han her – sin religion tro – truer os med (LFPC).

21. jul 07:43 af Ali Sayad: Jacques d’Biann

Hvorfor kan du ikke bare respektere at nogle præferere islam over din hellige demokrati religion? Demokrati er på alle måder unaturligt. Jeg siger jer. Bare vent 30 år. Så vil vi have noget mere at skulle have sagt, og så ville din flæben ikke blive en realitet. Islam er kommet for at blive for den bygger på det mest naturlige her i verden. [læserkommentar til Leder: Om månelandinger og tørklæder]

Sløjt med bare, kvindelige, sekundære kønskarakteristika Malmø

Den svenske seksual- og genusundervisning har i virkeligheden aldrig gået  ud på andet, end at aferotisere erotikken. Allerhelst helt afskaffe de to køn – evt ved at gøre dem til en tyve – tredive stykker. Den har lige vundet en papirsejr, der vil frem i verden. En af artiklerne  om farcen udtrykker tydligt idealet i rubrikken: “Rätten att avsexualiseras.” Foreningen Bara Brösts seneste sejr i Malmø, er – også når man tager byens demografi i betragtning – et skoleeksempel på et vänsterpartistisk luftkastel. Burkinier og bare, indfødte bøster i samme bassin, skån lige vores lattermuskler.Topless bathers conspicuously absent at Malmö pools.  Man aktuelt kan studere det aferotiserede ideal i dette slipseportræt af Gudrun Schyman, en bannerfører i kampen mod tokønnetheden.

Mawla – med egne  ord

Tilsyneladende parat til at tale sig baglæns ud af hjemmeværnet:

“Jeg fortsætter min kamp indtil videre. Jeg dukker op til alle vores civile møder. Og hvis det kommer så vidt, at jeg ikke får lov til at fortsætte, jamen så tar´jeg det næste springbrædt, og det må være at melde mig ind i politiet, for de har heller ikke sat retningslinjer for, hvad de gør.” TV Avisen, mandag kl 21.

ScreenShot010

Hvad hun helt præcis “vil kæmpe for”, er en blandet landhandel, men hun har ytret sig før:

“Kald mig fundamentalist, men jeg sætter islam højere end mit eget liv og det såkaldte demokrati, vi i Danmark praktiserer. Jeg nægter at blive “demokratiseret”, hvis demokrati indebærer forfølgelse og undertrykkelse af mennesker med en bestemt trosretning.”

De tre ugentlige, tyske æresmord

Detr er ikke fordi vil skal til at opregne dem allesammen, men igår skete det så i München igen. Vi noterer bare at ummahén har forholdt sig i absolut ro også denne gang.

Anmeldelse: Når menneskerettigheder bruges og misbruges

Ezra Levant: Shakedown – How Our Government is Undermining Democracy in the Name of Human Rights. McClelland & Stewart Ltd. Toronto, Ontario.2009.

Bogens primære ærinde er at udstille det canadiske menneskeretssystem, herunder reglerne om ”hate speech”. Som sådan har den også interesse for danske læsere, selv om de problemer vi har i vort system kommer noget anderledes til udtryk. Levant er på ingen måde objektiv. Bogen er stærkt polemisk (og disse steder ligeså underholdende). Men den er underholdende og viser med sin præcise kritik, hvordan et retssystem kan komme i problemer, hvis det tillader administrative og dømmende instanser at lægge grænser for den frie udfoldelse på grundlag af de moralsk fordømmende gummiparagraffer.  af Mads Bryde Andersen

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Peter Buch

    Vi har Danmark, men Danmark er ikke blot klitter og marehalm og sand og himmel og hav, Danmark er en sindstilstand og eksisterer kun, så længe vi er i stand til at bevare og forsvare dets anstændighed eller – for at sige det på en anden måde – til Dansk Folkeparti og resten af VKO stjæler landet fra os og forvandler det til ukendelighed.

    Skrev hr. Rifbjerg i Politiken, jeg skrev selv som kommentar derunder:
    Rifbjerg er en sindsstilstand.

  • Janne

    “I løbet af min levetid er lyrikken/litteratur en faldet ned fra piedestalen som den centrale erkendelseskilde i samfundet til en niche-produktion på linje med sydesalt og rygeost. Der er flere digtoplæsninger i byen end nogen sinde før i historien. Men de har mistet betydning. Der bliver trykt og solgt flere bøger end nogen sinde før, men det betyder ingenting.”

    Lyrik og litteratur har da aldrig været ALLES erkendelseskilde. Og litteratur og særligt poesi har netop førhen været en nicheproduktion og hvorfor skulle det ikke også være det i dag, med så mange mediemæssige valgmuligheder – ja valgmuligheder i det hele taget. Sig mig har Brøgger ikke set den verden der ligger længere væk, end hvor hun selv har befundet/befinder sig? Det er ikke litteratur der ikke har betydning mere – for den har glødende betydning for litteraturelskere – det er tværtimod Brøggers litteratur der måske ikke betyder så meget mere. Og det er Brøgger selv. Det samme gælder for Rifbjerg, der kalder dem han ikke er enige med for pøbel.

    Brøgger har selv sagt, at da hun begyndte at skrive, da havde hun som kvinde dårlig samvittighed over at skrive. Det fortæller noget om hvad det var for en verden og tid hun skrev ud fra. Måske hendes mission – og Rifbjergs – er overstået. De skulle åbne nogle døre, det lykkedes og det var godt. Det mener jeg. Nu er der bare andre døre der skal åbnes – og det kan hverken Brøgger eller Rifbjerg hjælpe os med. De har simpelthen ikke den brugbare nøgle.

  • li

    Det da helt åndsvagt, at Carsten Jensen “føler” sig som Anne Frank, nej, han burde føle sig som en idiot!

  • polinos

    Mor’n, Steen og LFPC! Tak for at have skaffet mig morgenens gode grin! Carsten Jensens teori om de svenske versus de norske trolde er stor humor, det er længe siden, jeg har grinet så godt. Det er jo helt fantastisk, at man kan udgyde den slags, og stadig af “seriøse” medier i Norden blive betragtet som en stemme, det er værd at lægge spalteplads og øre til. En bedre illustration af desperationen og den intellektuelle elendighed på “venstresiden” skal man lede længe efter.
    Nu, da jeg er færdig med at tørre øjnene, vil jeg da godt udtrykke en undren over selve den tanke, at skønlitteraturen eller – især – poesien har noget som helst samfundsomvæltende at skulle have sagt. Eller nogen sinde har haft det. Jeg aner ikke fra, hvad discount-vølven og Blixen-klonen (kun m.h.t. udseendet og prætentionerne, ikke den litterære tyngde!), Suzanne Brøgger har fra, at poesien og litteraturen nogensinde har været en “central erkendelseskilde” i samfundet. Måske i en begrænset intellektuel kreds, men aldrig i befolkningens brede lag. Der har virkeligheden som regel været grundlag, man har baseret sin erkendelse på.
    Faktisk mener jeg, at man med en vis ret kan hævde, at aldrig har fiktionen haft så stor en gennemslagskraft og en så stor påvirkning af virkelighedsopfattelsen som nu i kraft af altgennemtrængende massemedier. Man kan f.eks. betragte den politiske korrekthed som “en fortælling”, endda en “stor fortælling” i post-moderne forstand, der forsøger – og med et vist held – at omstøbe samfundet efter sit blåtryk. Men en fiktion (endda en form for poesi, som Carsten Jensens trolde-fortælling) er og bliver den. Og – i det omfang, jeg har læst dansk og udenlandsk skønlitteratur (er næsten ophørt, man bliver jo ikke udfordret på andet end sin tålmodighed længere) – kan jeg konstatere, at den samme fortælling gennemsyrer alt.
    Så Suzanne Brøgger har kun ret i sin klagesang i den forstand, at fortællingen, litteraturen og fiktionen har sejret ad helvede til. Den har omskabt vort samfund til et parallelsamfund: Den virkelige verden, hvor folk bløder, når de bliver slået ned på gaden. Og den virtuelle, Stig Larsson-samfundet (som stort set hele det intellektuelle miljø tilsyneladende er enige i), hvor verden styres af onde fascistiske kræfter, og mænd bare hader kvinder (og muslimer, og bøsser, og…, ja udfyld selv resten).
    Kort sagt en verden, hvor selv folketroens trolde tages som gidsler i den store fiktion, som størstedelen af det intellektuelle miljø i vores del af verden har tvunget os til at leve i.

  • Janne

    Ahmed her fortæller noget fra virkeligheden, som mange politikere – særligt venstrefløjspolitikere – (grumt) ikke vil at tale om, måske netop fordi de – som polinos er inde på – har alt for travlt med at skrive videre på deres multikult fiktion:

    “Den lange samtale sluttede med, at manden bad mig om aldrig at ringe til hans kone igen. Jeg var lidt rystet, for min tørklædeklædte medstuderende opfattede sig selv som frigjort og selvstændig. Hvor fri er man, når man ikke engang kan tale med sine studiekammerater uden nærmest at blive beskyldt for utroskab? Lige så lidt fri som pigerne i Yemen?”

    h t t p://jp.dk/opinion/breve/article1759378.ece

  • Janne

    I multikulturens verden reduceres pigen Anne Franks ulykkelige skæbne til noget man kan bruge som metafor i sin multikult fiktion.

  • polinos

    -> Janne!
    Godt set! Anne Frank er netop et konkret menneske, der er blevet omformet til en metafor. I virkeligheden den ultimative form for misbrug.

  • Bjovulf

    Desværre er der vel næppe nogle slemme fyre, der vil komme og hente Carsten Jensen midt om natten –
    dertil er han sgu alligevel for ubetydelig, uvidende og harmløs 😉

    Hvem Fanden har egentlig bildt folk som Ribjerg, Jensen og Brøgger mfl. ind, at de er noget helt særligt med ret
    og pligt til at opdrage alle os i den uvidende “pøbel” af “xenofobiske, Morten Korch-læsende landsbytosser” ?
    Hvorfor er deres meninger overhovedet interessante, bare fordi de engang har fået udgivet nogle mere eller mindre
    vellykkede bøger ? Hvilke særlige kvalifikationer besider de egentlig, som gør dem berettiget til deres selvbestaltede
    rolle som “pøbel”-revsere og gloriepudsere med fuld skrue på andres bekostning? INGEN !

    Hvorfor lytter vi egentlig til dem ? Hvornår har de sidst været ude i virkeligheden og rigtigt prøve at “nyde” af
    “kulturberigelsen” for alvor ? Hvornår har de sidst prøvet at sætte sig ordentligt ind i forholdene og se lidt ud
    over deres egne frelste PK-holdninger, hvor alting er lige godt ? – om det så var kannibaler, hovedjægere eller
    folk med hang til ofring af børn, der krævede at kunne slå sig ned her og endog at kunne dyrke deres “ædle”
    “kultururer” for fuld udblæsning, så ville det sikkert bare være eksotiske og spændende for disse naivister.

    Er det deres børn og børnebørn eller bekendte, der konstant bliver forulempet, voldtaget, plyndret, slået til lirekassemænd
    eller endog myrdet ? Er det deres børn/ børnebørn, der tvinges til at gå på sorte skoler, hvor alting sejler og ledelsen
    konstant retter ind efter muslimernes endeløse og ekstreme krav?
    Nej, hvorfor mon så ikke det? Jo, disse “brave” folk kunne da sandelig aldrig drømme om selv at bo op ad den slags
    eller udsætte sig for de ubehagelige konsekvenser. Det har de da sandelig os til at gøre for sig.

  • Bjovulf

    Hmm, jeg troede egentlig, at det var Rifbjerg selv, der var Anna ? 🙂

    (“Anna, Jeg Anna” for de der ikke fangede den )

    • Pyha – jeg ble’ lige lidt nervøs….

      • Bjovulf

        Ja, det er da klart 😉

        Kunne bare ikke lade være …

  • Broholm

    Sjovt at læse den stakkels muslim, der ikke må få våben i hånd, fordi allahn er vigtigere end alt andet i hendes liv. Nu vil hun fortsætte sin kamp for at gennemtvinge islamistiske særrettigheder, ved at angribe politiet, med sin offerrolle. Det kunne være sjovt at høre en kritisk journalist stille spørgsmål ved om hun ikke bare er en agent provocatur.

  • Bjovulf

    Hun vil “melde sig ind i politiet” … ?!??!

    Øh, hvor længe har hun egentlig boet her ? Vi taler ghm. om en uni-studerende, der formulerer sig
    på så barnlig og underlig en måde.

    Jeg tror sgu ikke mange af hendes kolleger – hverken i HV eller i politiet for den sags skyld-
    vil være trygge ved at en muslimsk fundamentalist som hende får lov til at rende rundt med et ladt våben.

  • Janne

    God artikel på JP om kvinder når kvinder er kvinder værst:

    “I dag handler kønskampen ind imellem snarere om kvinders forsøg på at tiltvinge sig magt over andre kvinder.”

    Og ikke nok med det. Nogle selvretfærdige kvinder forsøger også som rasende at pakke Hjemmeværnet, politi, brandvæsen og andre organisationer ind i det snerpede, kropsforskrækkede og uniforme (og Kvinfo’ske) kvindesymbol; tørklædet. Nogle kvinder og Kvinfo er med til at bygge en ’Berlinmur’ op mellem kvinder og kvinder og mellem mænd og kvinder. Præcis som nogle religiøse fundamentalister.

    h t t p://kpn.dk/article1759035.ece?page=2

    I JP artiklen får Jørgen Leth også en god kommentar med på vejen. Godt at han er tilbage i Touren. Så kan Kvinfo Kvindemuseet snerpe videre på sidelinien, mens JP befriende slår et slag for at kvinder selv skal kunne bestemme over egen krop og slår et slag for Out Games i København.

  • Mia

    Maria’s næste skridt er altså at “melde” sig ind i politiet.
    Jeg synes, det virker som om, Maria gerne vil have et job, der stiller hende i en position, hvor hun kan fortælle os andre, hvad vi må og hvad vi ikke må, og så helst noget der involverer at bære skydevåben naturligvis!
    Højst sandsynligt ikke hovedsageligt for eget egos skyld, men fordi hun føler, at hun tilfører Islam lidt mere magt ved at tvinge os, via loven, til at lystre hende og tørklædet (symbolet på islam).

    Det minder mig om denne her utroligt irriterende unge muslimske kontrollør, jeg stødte på i en københavnsk bus. Selvom der var to danske kontrollører ombord, så var det muslimen der skulle kontrollere os danskere. ÅÅÅhhh hvor han dog nød magten. Det undrer mig også lidt, at danskere skal finde sig i både at blive kontrolleret af muslimske og danske kontrollører, når de kører med movia, mens muslimer helt automatisk bliver kontrolleret af den muslimske kontrollør (for at undgå vrede, naturligvis!).

    Mange muslimer i DK går benhårdt efter magten. De går efter phd’er, vil være dommere, i politiet osv.. Ikke dermed sagt, at danskerne ikke også gør det, men generelt har vi en mere afslappet tilgang til uddannelse (vi tager ikke primært uddannelse for at overtage verdensherredømmet).
    Derfor vinder de frem overalt. De er simpelthen villige til at arbejde fra morgen til aften for at komme op af karrierestigen, hvis de mener, det kan skabe magt omkring Islam.

  • Mette

    Jeg har da aldrig tvivlet om, at Carsten Jensen befandt sig i et meget trangt kammer.

    Men at denne evigt hvæsende og kværulerende mand, der elsker at være udadfarende i spotlyset og provokere andre skulle have den mindste bitte lille smule lighed med Anne Frank, det er godt nok aldrig faldet mig ind.

    Jensen har derimod helt ret i, at han i debatmæssig henseende er blevet en dødssejler. I den grad druknet i resultaterne af fortidens succes, som er nutidens tragedie.

    Drukn du bare, Carsten Jensen i dine flove floskler. Du har gjort, hvad du kunne for at drukne alle, der ikke mente det samme som dig, og det er ikke din skyld, hvis vi overlever.

  • HelgeD-H

    Yes! Mia. Muslimen vil trænge ind i nøglestillinger i det danske samfund, og nyde at have magt over
    ikke-muslimer. -Det har da også været en skrækkelig oplevelse i denne københavnske bus.
    -Denne kontrollør kunne finde på at drage din rejsehjemmel i tvivl.
    Sådan er muslimer præget. Og deres mening er afstemt efter fredagsbønnen.

    Var der ikke noget med uoverensstemmelser mellem Londons muslimske vice politichef og
    Londons (kristne hvide) politichef for nogle år siden ?

    En dårlig sammenligning er, at muslimen er som ild :
    Muslimen er en servil tjener, men en OND Herre .

    • Mia

      Fornemmer jeg lidt ironi??

      Misforstå mig nu ikke. Jeg synes dybest set, at vi skal lade os kontrollere af den, der er kontrollør. Det er fair nok.
      Men når Movia begynder at ansætte kontrollører med anden etnisk baggrund end dansk, alene for at gøre det nemmere for muslimer at acceptere kontrolløren, ja så er jeg så fræk, at jeg mener det skal kunne gå begge veje, og så forventer jeg også, at de, når det kan lade sig gøre, lader mig kontrollere af en dansker.

      Ligesom når lægestuderende får forelæsninger i, hvordan de behandler den etniske patient og bliver rådet til at forsøge at gøre besøget hos lægen mindst muligt krænkende, bl.a. ved at lade muslimske kvinder få et forhæng at klæde om bag ved. Og når muslimer pr. automatik får FADL-vagt af samme køn som dem selv, således at de ikke bliver krænket ved at skulle få kateter skiftet af et medlem af det andet køn, ja så ønsker jeg, at når min gamle bedstemor, hvis hun en dag bliver så syg at hun får behov for FADL-vagt, også får en kvinde i stedet for en fyr på 22 år. Men det får min bedstemor bare ikke automatisk for hun er ikke muslim, og det på trods af, at hun også er et blufærdigt menneske og tilmed har betalt skat i mange mange år.

  • Mia

    Ovenstående er til Helge D-H

  • Elefanten

    Man har indrettet det således, at kun danske forfattere får bibliotekspenge, medens udenlandske forfattere må stille deres værker gratis til rådighed.
    Så hr. Jenser og hr. Rifbjerg bliver forgyldt. Havde Anne Frank været i live i dag, ville hun få 0 kr.

    • PeterK

      Jeg er lidt i et dilemma.
      Jeg gerne vil læse Hr. Jensens bog “Vi – de druknede” om danske søfolk, men jeg vil ikke financiere hans hadske angreb på alt og alle. Reglerne om bibliotekspenge kan umuligt være det en eneste i Danmark, der ikke er reguleret fra Bryssel, så der må foreligge en aftale om at bibliotekspenge kun gives til landets egne forfattere. Skal jeg så bare bevæge mig hen til et tysk bibliotek, det er kun en bette omvej når vi alligevel er nede og købe dagligvarer til lav moms, og bede dem bestille bogen hjem på dansk? Som EU borger er jeg vel ikke ringere stillet på et tysk bibliotek end på et dansk?

  • Bjovulf

    @ Elefanten

    Det er jo egentlig ret underligt, at de undenlandske forfattere så længe
    har fundet sig i den forskelsbehandling, ikke ?

    Skyldes det simpelthen bare, at de slet ikke er klar over den?
    De må vel have et forlag eller en agent, der formodes at repræsentere
    deres interesser og copyright mv. i DK, så det virker da lidt mystisk.

  • steen

    nogle af dem lider ingen nød – socialist og moralist Mankell:

    Sista boken om Wallander

    –Det är ingen hemlighet att jag tjänar väldigt mycket pengar och jag tycker det är rimligt att jag använder dem på ett bra sätt. Jag gör ju naturligtvis också mycket som inte syns. Och så ska det vara.

    sælger man stort i mange lande, må danske bibliotekspenge være pebernødder ?

  • Bjovulf

    @ Steen

    Tjah, det plejer nu ikke at holde dem tilbage 🙂

    Han er måske en anelse speciel i den henseende, men det er jo trods alt ikke alle udenlandske
    forfattere, der sælges i så store oplag som han, vel?

    Aha ?! Det kunne sandelig være interessant at vide, hvad han så filantropisk bruger pengene på –
    behandlingscentre for voldsramte og voldtagne kvinder i Sverige måske? 😉

  • steen

    Han spiller Strindberg i Maputo :

    “Henning Mankell delar sin tid mellan svenska västkusten och Moçambiques huvudstad Maputo, där han är konstnärlig ledare på Teatro Avenida. Ensemblen spelar just nu en omarbetad version av Fröken Julie, där midsommar istället är Alla hjältars dag, Julies pappa minister i regeringen och Jean hennes chaufför.”

  • Bjovulf

    Haha – ja, det skal sgu nok hjælpe på foruroligende resultater af dette usle slængs totalnaivisme
    angående den muslimske masseindvandring og dens meget alvorlige langtidskonsekvenser for
    sammenhængskraften i det “svenske” samfund.

    Hvordan kan på papiret ellers intelligente og “intellektuelle” mennesker som fx. forfattere dog
    være så komplet ignorante og totalt mangle nysgerrighed over for den dybtgående og af langt de fleste
    uønskede omkalfatring af deres samfund, der foregår lige for næsen af dem, mens de er travlt optaget
    af at dyrke deres egen (selv)godhed på andres bekostning?