31
jul
Seneste opdatering: 1/8-09 kl. 1802
22 kommentarer - Tryk for at kommentere!

F.Y.C.

Den irakiske abe

Enkle, oplagte løsninger kan aldrig lade sig gøre. Endnu mere oplagte løsninger – at de stenrige arabiske oliestater sørger for irakiske flygtninges situation, og at arabiske lande i almindelighed giver dem asyl – bliver aldrig nævnt. Aldrig. Hvad der til gengæld altid er præmissen er at danskerne både kan og skal sidde med aben. Altid (LFPC).

Dansk Folkeparti kræver nu, at regeringen får anholdt de afviste irakiske asylansøgere og sendt dem til særlige asyllejre i Irak, hvor de kan opholde sig, mens deres sager behandles. Forsker tvivler på ideen.

Politiet skal øjeblikkeligt skride til anholdelser af de afviste irakiske asylansøgere og sende dem til særlige flygtningelejre i Irak. […]

»Det vil være den allerbedste løsning at oprette lejre i Irak eller så tæt på Irak som muligt, hvis man ikke kan komme ind i landet. Den tilstand vi har i Brorsons Kirke kan ikke fortsætte,« siger Pia Kjærsgaard […]

Thomas Gammeltoft-Hansen, ekspert i international asylpolitik på Dansk Institut for Internationale Studier, mener, at det bliver svært at oprette lejrene, fordi hverken Irak eller landende omkring er forpligtet til indgå sådan en ordning. »Det vil formentlig kræve en meget stor kompensation, som næppe står mål med formålet,« siger han. DF: Nu skal irakerne sendes hjem

Globalisternes kræsenhed: “Visse kulturer”

Muslimska studenter har allra svårast att hitta rum.Utländska manliga studenter har mycket svårt att hitta bostad i Lund, i synnerhet om de är muslimer. Lundaborna vill helst hyra ut rum till svenska, tyska eller kinesiska flickor.

Mest ovilliga att hyra ut till studenter tycks Lunds höga politiker och tjänstemän vara. Av 140 tillfrågade ville bara två hyra ut. Minst 1000 studenter söker bostad höst i Lund, samtidigt som det finns ytterst få lediga studentrum. Många tvingas leta efter privata rum, men den marknaden är nästan stängd för en del utländska studenter.De grupper som är mest impopulära är muslimer, säger Elisabeth Gehrke, vice ordförande i Lunds studentkårer. Människor har förutfattade meningar om studenter från vissa kulturerFå politiker vill hjälpa bostadslösa studenter m. video

Modernists in Medieval Clothing

Kenan Malik traces Islamic terror to twentieth-century influences

Multiculturalism, at least in Britain, has been another unwitting ally of Muslim extremism, Malik rightly argues. Multiculturalism has created an informal system, like the late Ottoman empire’s millet system, in which various groups receive their privileges but are expected to live separately and distinctly from everyone else. This serves to prevent the various groups from developing any common identity and stimulates the ascent of political entrepreneurs whose power depends on the maintenance, aggravation, and inflammation of supposed grievances. Islamists are political entrepreneurs with a plausible doctrinal reason for violence. They are now able to extract from society the kind of respect that street muggers demand, and multiculturalism has become the ideological wing of sheer cowardice. Theodore Dalrymple: From Fatwa to Jihad: The Rushdie Affair and Its Legacy, by Kenan Malik

“Respekt” mod radikalisering

Våldsbenägna jihadister försöker värva nya rekryter på fängelser runt om i Europa. Recepten mot deras värvningsförsök kan vara fler måttfulla imamer på fängelserna, mer respekt för troende muslimer och bättre samarbete mellan EU-länderna. Jihadister värvar i EU:s fängelser

»Liderligheden er der altid«

Schopenhauer mente det var en velsignelse, den forsvandt med alderen, men ikke Leth. Måske var Schopenhauer aldrig noget erotisk gemyt, – næppe – vi kan ikke vide det. Man måtte spørge hans husholderske og hans pudel. Tøger Seidenfaden var det åbenlyst heller ikke. At være mand eller kvinde eller midt imellem, er en skæbne, og burde ikke være karrierer, universitetsstudier, professorater og parader. Altså, burde. Men det er det, ikke mindst i Sverige. “Kom og se min smukke genuskarriere”. Eller – i Politiken og Information udkæmpes kønskampen af dem, der stadig gider slås om det givne. (se også: Och vart tog alla feminister vägen?)

leth 012

Det jeg har levet– kærlighedsraga. (en hilsen til Inger Christensen)

Jeg gør som Dan Brown.
Bekendtgør at alt er facts
stederne findes
tunnelerne
kunstværkerne
kunstnerne selv
alle personerne findes
det jeg har levet findes
et eller andet sted
kan det findes igen
min fantasi findes
liderligheden er der altid

det jeg har levet
er i mit hoved og findes
skriften findes og har det godt
det ene ord efter det andet
kommer på plads
forskubber sig kun lidt
bliver til sætninger som findes

Dorothie findes
Viagra er til at få
jeg er der selv findes
han er malet blå findes
opfindsomheden er til at få
besatheden er der
til hver en tid findes
holder hendes hænder
over hovedet eksisterer
trænger ind i hende findes
nydelse forglemmelse findes
det går ikke væk findes
lægger mig og tænker
hvert billede er der findes
det er alt sammen sandt er der
blå blå og atter blå er der
findes og findes på ny
duftene er der og kommer igen
armhuler findes Claires knæ er der
alt sammen virkeligt
kroppen under vand er så let
at holde er der
kærtegnene kommer tilbage
i hænderne findes
de hemmelige steder
de er der alle sammen
tunnelerne kunsten er der
kunstnerne selv
kæresterne er der
et sted findes de findes
forførelsen folder sig ud
ordene er der findes
og kærtegnene igen og igen
er der som et katalog
jeg kan udenad som i søvne
ventetiden er der
de halve timer
minutterne er der
utålmodigheden findes
kærligheden eksisterer er der
jeg var der er der
omfavnelsen igen findes
at komme tilbage er der
den mørke hud findes
åbningerne
pik og kusse er der
de frække ord kan bruges
bruge sproget findes
fylde tiden ud er en kendsgerning
være ufornuftigt findes
tage hende kan siges
tager hende også bagfra
det skrækkelige forbudte findes
liderligheden er der
den unge kvinde på vej over gulvet
er ikke en løgn findes
hendes mund findes
en hviske kommer ud er der
mund til øre og så igen
at falde i søvn i hinandens arme
er historie findes
kærligheden kan kaldes meget
findes
at komme tilbage findes
at finde sin kvinde igen findes
at leve at dø findes
at leve at dø
sekunderne minutterne
er der hele tiden tikker af sted
dagene nætterne er der
bruges en efter en er der
sødmen i natten til rådighed ja
mørkets hemmeligheder
svøbt ind i kærtegn findes
livet dag på dag bruges bruges
nat på nat eksisterer alting
findes tomhed falder på plads
hvad er der sket med mig findes
billederne i hovedet kommer igen
og igen kører frem og tilbage
kan redigeres og mixes er der
den evindelige pirrende film
palmernes heftige brusen
naturens liderlighed findes
havets obskøne dybe rallen
kommer efter mig findes
vinden er der hele tiden
fordi stedet jo er der
stedet er der unægtelig
det er virkeligt
derfor kommer bedøvelsen er der
jeg lader duftene lydene kvæle mig
naturens voodoo trænger sig på
uhæmmet er den er der
de fligede palmeblade bæver
er der jeg bæver er der
og kan ikke sætte punktum findes

et gulnet blad flyver gennem luft og lægger sig

det er som det skal være
bølgerne brager ind
gråblå brydes over revet
skum skum skum brydes
udtoning billedet ud

Jørgen Leth

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Bjovulf

    Off topic:

    Ha, har I set den her ? Ja, det kunne man jo næsten have sagt sig selv 🙂
    Hvor “dejligt” ydmygende for sådan en homofob perlefætter at blive løbet op og holdt fast af en bøsse –
    før politiet! Gad vide, hvad Fakkel-Rune og Politiken mfl. nu vil sige? 😉

    http://hodja.wordpress.com/2009/07/29/nyt-perle-synonym-mand-fra-%c3%b 8sterbro/#comments

    “29 juli 2009Nyt perle-synonym: “Mand fra Østerbro”.

    “Pressens nysprogs-ekvilibrister har det svært. Påhitsomheden er strakt fra Nørrebro til det yderste Østerbro.”

    “Fra Samarbejds-Politiken: En Østerbro-borger [!!!] er fængslet i 13 dage efter gårsdagens kanonslag-angreb mod deltagere i World Outgames. Manden sigtes for at have kastet kanonslag ind på Østerbro Stadion under et idrætsstævne med deltagelse af homo-, bi-, og transseksuelle fra hele verden….[…]…Manden er også sigtet for ulovlig våbenbesiddelse…[…]Den nu fængslede 31-årige er for otte måneder siden blevet løsladt efter at have afsonet tre og et halvt års fængsel. Han bor på Østerbro og er i behandling for et omfattende hashmisbrug.Og så var han selv offer for en forbrydelse for et par måneder siden, da han blev skudt i maven på Nørrebro.

    En google-søgning på den af mig fremhævede tekst bringer følgende frem fra samme tryksag d. 22. april:

    Gerningsmændene kørte hen til en mand og gerningsmanden affyrede adskillige skud i maven på en yngre mand med indvandrerbaggrund, der gik forbi med en barnevogn. Der er tilsyneladende affyret mellem syv og ti skud mod offeret.

    Altså: Når man er offer, er det OK at oplyse etnicitet. Er man derimod gerningsmand, er man fra Østerbro. Eller hvad med: “gik i flade sko”… eller “havde bukser på”…eller ….?

    Desuden sætter den kendsgerning at gerningsmanden er kulturberiger både politiet og DanMarx Radio i et svært dilemma. Politiet, fordi man nu må neddrosle sigtelsen fra “hate crime” til “drengestreger”. Det vil utvivlsomt gøre bøsserne kede af det, men mon ikke man kan indsætte PET’s dialog-politi til at forklare dem, at i “those-who-must-not-be-criticized-hierarkiet” ligger homosexuelle et par niveau’er under såvel muslimer som voldsmænd? – DanMarx Radio, fordi den initiale ekstase omkring “hate crimes” og en mulig dansker som gerningsmand nu må opgives og tvinge historien helt ud af radaren…Så snakker vi ikke mere om det. Hurtigt videre til en vox-pop om regnvejret.”

  • OT: har skrevet et Essay, over et Essay af Pascal Bruckner, som en del nok vil finde interessant:

    Nøgleord, Multikultur er legaliseret apartheid, er racisme, underkender individ og eget ansvar, bortkaster de værdier vores civilisation bygger på.

    Findes i øvrigt et godt interview med Pascal Bruckner på Uriasposten.

    http://logisksnit.blogspot.com/2009/08/det-individuelle-og-det-kollekt ive-samt.html

  • Peter Buch
  • Pingback: Irakiskt självmål « Fria Nyheter()

  • Janne

    Sanselighedens mester. Det kan man vel godt kaldet Leth. For pokker hans digtning er vital og ånder en i nakken, så de små hår rejser sig. Han er og kan noget af det samme som Søren Ulrik Thomsen er og kan. Den evige kamp – forstået som anstrengelse – imellem det at opleve og erfare og være – og så sproget der ofte aldrig rækker til at beskrive det – til at fange det – til at gøre det levende igen – så digteren og vi alle kan se at det findes – så vi kan mærke at vi er til.

    Det digt snaphanen citerer viser hvor meget sanselighed og æstetik kan trænge igennem ordenes ordnende love ved blot at antyde – og ved at bevæge sig på den ambivalente følelse det er både at huske og mærke – og så vide at det ikke er der mere – andet i erindringen, i fantasien og i de ord man forsøger at beskrive det med – og så naturligvis i kroppens mørke, tyste museum. Og jo færre, kræsne og delikate ord og traditionelle sætninger, der bruges om det erfarede – det kroppen og det urolige hjerte gemmer på – jo mere lever det, jo tydeligere rejser det sig strunk og glødende – ikke kun for den der skriver, men også for den der læser digtet.

    Evigt ejes (kun) det tabte – er mit motto. Og det ER der tabserfaring i. Det er et livsvilkår at intet varer evigt. Og det kan gøre ondt. Men det er også moden konstatering af, at det der er oplevet og erfaret – det ejes for evigt i kroppens bløde, mørke museum, i bevidstheden og i sproget, hvis det bruges sanseligt, kræsent og jonglerende. Som Leth så pragtfuldt viser os i digtet Det jeg har levet.

    Tak til snaphanerne for musik og lyrik. Det gør Snaphanen.dk til noget særligt.

  • JensH

    @Bjovulf

    “fordi den initiale ekstase omkring “hate crimes” og en mulig dansker som gerningsmand nu må opgives og tvinge historien helt ud af radaren”

    Ja, når det er en muslim der står bag en såkaldt ‘hate-crime’ bliver både myndigheder og medier forbavsende ‘ineffektive’. Jeg deltog i pro-Israel demonstrationen på rådhuspladsen i januar 2009, hvor heilende Palæstinensere stod ‘underholdt’ med tilråb som “Kill, kill, the jews”. Der blev faktisk indgivet en anmeldelse til Politiet, men de måtte droppe sagen, da de ‘desværre’ ikke kunne finde de pågældende Palæstinensere. Og det til trods for, at der på internettet nærmest ‘flød’ med billeder af disse heilende nazisympatiserende islamofascister. Enten er Københavns politi nærmest at sammenligne med ‘The Keystone cops’ eller også tør de ikke lægge sig ud med det nye muslimske herrefolk.

  • nimu

    Det kan undre at Leth indleder med at henvise til Dan Brown. En mindre faktuelt funderet forfatter ( historiserende fiktion) skal man da lede længe efter.
    For resten af Leths tekst er jo ét langt credo: En ubetinget bekendelse til sanselighed, meget direkte beskrevet som liderlighed. Og med alle sidemotiver og øvrige tilknyttede aspekter inddraget. Her tror man på, at det er faktuelt stof der ligger bag, med erfaringer fra et længere livsforløb, der sætter digteren i stand til at sortere og vurdere sine antagelser, følelse og holdninger. Og formidlet gennem en helt usædvanlig beherskelse af sproget og dets nuancer.

    Man må tilslutte sig Jannes tak til Snaphanen, for at formidle musik og lyrik.

    Mvh
    Nimu

  • Janne

    Thomas

    De er gode og aktuelle de tanker du har gjort dig om multikultur som legalisering af apartheid kultur og racisme. Multikultur og de efterhånden mange særregler og særhensyn bl.a. venstrefløjen har fået indført i offentlige institutioner i Danmark (det er slemt på bl.a. danske hospitaler og universiteter som har indført bederum) – af hensyn til en mindre gruppe – gør at vores samfund på flere områder efterhånden ligner den bænk, hvor halvdelen er malet sort og den anden halvdel er malet hvid. Mennesker og aktiviteter deles nu op efter tro og baggrund i offentligt regi. Det er uværdigt for et moderne, demokratisk samfund som Danmark. Og det er ulækkert. Vi skal ikke have fortidens sydafrikanske tilstande i Danmark.

    Nogle religiøse borgere kræver kønsapartheid i offentlige svømmehaller, enetimer i svømmehaller for kun kvinder, kønsapartheid på soveafdelinger på højskoler og i folkeskolers gymnastikundervisning og religiøs mad – hvor andres mad betragtes som urent. Kravene er efterhånden legio. Og venstrefløjens ukritiske og slappe eftergivenhed ligeså. Se blot Københavns Kommune, der efterhånden minder om en mullah satellit by. Tørklæder er i den forbindelse også et kæmpe problem – for vores samfund og for kvinder – og for mænd. Vi skal naturligvis ikke have et sort/hvid bænk samfund. Så væk med sort/hvid bænk kulturen i offentlige institutioner. Væk med apartheidkultur tørklædet fra kvindelige ansatte i offentlige embeder.

  • Mette

    Sådan skulle du skrive noget tiere, Janne. 🙂

    Vi er meget enige, blot ville jeg aldrig vælge slutreplikken fra “Brand” som mit motto. Den dag jeg opgiver at håbe, kan man godt lukke og slukke omkring mig. For mig er hver dag en ny begyndelse, og det er ikke uden grund, at jeg er uddannet planlægger. Mine dagbøger kan overordnet betegnes som planlægningen, der hele tiden må revideres.

    Familien Leth er en af de store bondeslægter fra Århusegnen, som ganske godt illustrerer, at danskerne er en stamme. Vi kender descendenterne tilbage fra middelalderen, og på Landsarkivet i Viborg findes bl.a. en stor slægtstavle, som kan få en til at falde i undren over gener og arvelighed. For der er utrolig mange skrivende mennesker i den efterslægt, historikere, kendte forfattere, hele to nobelpristagere i litteratur samt talrige efterkommere i vore store præsteslægter og på landets største herregårde. Men først og fremmest bønder med hænderne i frodig muld. Jørgen Leth er selv født i byen og vist i beskedne kår, men han har det, som jeg kalder et typisk Leth-ansigt.

    Jeg synes, at Jørgen Leth pralede lidt dumt, men den hysteriske overreaktion fra kvindekredse stod ikke i forhold til denne beskedne provokation og virkede uendelig småborgerlig. Hvis de ikke kan tåle den slags, bliver der tomt på bibliotekernes hylder, hvis de begynder at udrense.

    Jørgen Leth har siden givet et interessant interview i JP, hvis indhold jeg meget gerne havde set behandlet i store fora og af de samme mennesker, som blev forargede over ham, men det skal vi nok ikke vente sker. Han fortalte, at han lider hårdt af angstanfald, som skyldes et tidligere hashforbrug, og at det ofte er helvede for ham, men bedst kan tackles langt fra Danmark. Samt at Klaus Rifbjerg har det på samme måde og har givet ham gode råd.

    Hvor ville det være befriende, om disse erfaringer blev vendt og drejet noget mere i det offentlige rum og suppleret med den omfangsrige forskning, der vitterligt findes om emnet. I øjeblikket står de to herrer som nogle af deres generations frihedserobrende trendsættere, der gav pokker i forargelse og frimodigt kastede sig over hashen til stor fryd for mange. Jeg synes, at den historie kræver en epilog om, at alt har sin pris.

    Det er ikke alen i de nypuritanske kredse, der angreb Leth, at vi har hashbrugerne. De findes også i de mange hashklubber i ghettoerne. Da bandekrigene også beror på misbrug af stoffer, er det sært, at en offentlig modoffensiv ikke sættes ind med brask og bram. Det er, som om man er ved at opgive og endda foretrækker at legalisere hash, der er den hyppigste indgang til de farlige kemiske lege med sansene.

    Nuvel, det var en lidt kedelig måde at vende et dejigt digt på, men jeg har jo arbejdet indenfor sundhedsvæsenet, så I må have mig undskyldt. Det er for øvrigt ikke første gang, at jeg er inde på emnet.

    Ang cykelløb interesserer de mig ikke det mindste, men det er gået op for mig, at mange mænd er bidt af Tour de France, og at de elsker at høre Jørgen Leth spinde en historie over kampene mod bjergene, hinanden og de indre dæmoner, og dem tvivler jeg ikke om, at han ved det meste om. Godt at mænd har noget for sig selv, vi behøver ikke at blande os i alt. 🙂

  • Vivi Andersen

    Hvad er det hele værd hvis der skal Viagra til for at komme i forbindelse med ekstasen ?

    Kroppe-viagra, Hjerne-viagra, Religiøsitets-viagra, Viagra mod naturens gang for at undslippe DE oplevelser der er indbygget i aldringen!

    Der skal åbenbart Viagra til !

  • Vivi Andersen

    NIMU

    Mig undre det ikke at Leth trækker Dan Brown frem – for han trækker også Viagra frem !

  • Bjovulf

    Ja, og de er jo også begge to meget BEREJSTE 🙂

  • Bjovulf

    @ Janne

    Grunden til, at man stort set kun kan få halal-mad – eller neutral vegetarmad – i fx.københavnske skoler nu, er bla., at det ellers ville være alt for besværligt og dyrt at have begge dele. For det er nemlig ikke nok for muslimerne, at de SELV kan få deres tåbelige halalkød – og vi andre vort svinekød af og til. Næj, nej – tallerkener og bestik må heller ikke NOGENSINDE have været i berøring med svinekød, selv om det er blevet vasket op mange gange sidenhen. Så det ville nemlig kræve dobbelt service
    og “dobbelt bogholderi” – altså separat håndtering og sortering + separate opvaskemaskiner. Så hysteriske er de!
    I hvert fald har de tidligere fald forsøgt sig med sådanne særkrav andre steder (diverse institutioner – ved ikke hvordan det så er gået der), så det er jo ret nærliggende at antage, at det er det samme, vi ser i dette tilfælde.

    Den slags fuldstændigt vanvittige særkrav er der kun én kur imod: “OK, I tager SELV jeres eget service med – og I vasker det SELV op!”
    Så ville det LYNHURTIGT holde op, men i stedet foretrækker vore slatne myndigheder og folkevalgte altså gang på gang at give
    sig på sådanne områder for at få fred. Så kan man jo selv ekstrapolere sig frem til, hvad fremtiden vil bringe af den slags “læggen sig på maven for endeløse islamiske krav om særbehandling” på andre felter, og hvordan de igen og igen vil vælge at tyrannisere den danske befolkning og underminere dansk kultur trin for trin, da det er det letteste – og sikreste! -, fordi de ikke vil skabe sig og true lige så meget som vore ædle “kulturberigere”.

    Det var nok værd at undersøge nærmere, kære Snaphaner.

  • Bjovulf

    OT:

    Ha, nogle folk er sgu hurtige og meget foretagsomme 🙂

    http://timkl.posterous.com/free-rigmor-zobel

  • Jocke

    Angående “Modernists in medieval clothing”:

    Enligt Malik skulle första generationens muslimska invandrare inte ha varit våldsbenägna, eller i alla fall inte haft jihadistiska tendenser, men vi som var med på tidigt 80-tal minns mycket väl att samma förakt för värdfolken visades redan då. Samma oförklarliga ökning, från i princip noll, av våldtäkter och fall av oprovocerad misshandel, ja t.o.m. enstaka “hedersmord” förekom redan då, och på den tiden rapporterade tidningarna om allt, även om gärningsmännens ursprung. Den främsta skillnaden är nog helt enkelt att andelen muslimer då var betydligt lägre. De som kom riktade in sig på att etablera sitt brohuvud för att sedan steg för steg så obemärkt som möjligt utöka sin maktbas. Jag påstår alltså att det, i ljuset av dessa historiska fakta, närmast är att gå islamisternas ärenden att hävda att jihadismen har vuxit fram ur eller kan exploatera muslimers “känsla av utsatthet” eller “reaktioner på diskriminering och segregation”.

    En annan oerhört viktig faktor som helt saknas i resonemanget är klanväldets betydelse. Det skulle vara intressant att höra någon verkligt seriös samhällsvetare, om sådana finnes, redogöra för dess samband med islamismens framväxt och styrka. Vi har ju alla förstått att när det är dags att ta livet av en dotter eller syster som har “vanhedrat” en familj, så deltar hela familjen (och klanöverhuvudet ?) i beslutet, ja ibland t.o.m. i genomförandet. Detsamma gäller när äktenskap ska arrangeras. Oftast går det förstås inte så långt som till mord, utan stannar vid andra bestraffningar, men av alla vittnesmål som finns från kvinnor som har utsatts för “hedersproblematik” framgår det tydligt att de har stått ensamma mot klanen, utom kanske någon syster eller mor som ibland har försökt hjälpa dem i smyg.

    Jag är tacksam för seriösa motargument, men jag är rädd att vi måste dra två fruktansvärda slusatser av detta:

    1. När vänstern och andra multikulturförespråkare säger “Vi kan inte dra alla över samma kam”, så är man bara tvungen att ta i beaktande att klanledarna har i det närmaste oinskränkt makt över sina anförvanter, vilket innebär att dessa knappast kan ses som individer med möjlighet, eller ens vilja eller förmåga, att fatta självständiga beslut. De muslimska samhällena och subkulturerna är förmodligen mer hierarkiskt uppbyggda och hårdare kontrollerade än något västerländskt samhälle någonsin har varit, inklusive Hitlers Tyskland, om det nu kan räknas dit. Det innebär att om toppen av hierarkin, t.ex. huset Saud eller shiiternas Ayatollah (d.v.s. Khomeini) eller imamerna på Al Azhar-“universitetet” i Kairo “radikaliseras”, så radikaliseras resten av pyramiden mer eller mindre per automatik. Det kan vara sant att det finns enstaka undantag från regeln, men de har ingen möjlighet att påverka skeendet och måste därför tyvärr lämnas utan avseende.

    2. Av klanledarnas absoluta makt, som bevisas av “hedersproblematiken”, följer att de onda gärningar som begås i islams namn eller outtalat, systematiskt upprepat oprovocerat våld mot de Europeiska värdfolken t.ex., har klanledarnas godkännande eller t.o.m. uppmuntran.

    Dessa slutsatser måste vara uppenbara för alla journalister och opinionsbildare och att dessa frågor aldrig har behandlats i den offentliga debatten visar hur groteskt surrealistisk den har blivit och avgrunden i dessa opinionsbildares svek mot sina egna folk.

  • Mette

    Hvad havde du ventet, Vivi. Hvis pigen er 50 år yngre eller deromkring. Litteraturen er ikke fattig på den slags konstellationer. Personligt tror jeg, at de bærer straffen i sig selv.

    Gud ved, hvem der gider at gå rundt med Rigmor Zobels portræt. Hendes meget ældre mand havde en gang en herregård ikke så langt herfra, hvor han med henblik på Prinsen opdrættede fasaner i en sådan grad, at man nærmest gik og faldt over de stakkels kræ. Der er mange sære måder at mave sig frem på.

  • Bjovulf

    Ja, Mette – men satiren er da meget sjov, ikke?

    Nu varer det nok ikke længe inden hun får tilbudt
    hovedrollen i “Pusher 4 – High Society”.
    Jeg har hørt, at hun allerede har tabt sig 140 gram …

  • Mette

    Jo, jo. Tænk at hun stadig havde 140 g at tabe af!

    “Down on your knees,
    And thank heaven,
    fasting, for at good man’s love”

    (As you like it”, III,5)

    😉

  • Janne

    nimu skriver bl.a.

    “Det kan undre at Leth indleder med at henvise til Dan Brown. En mindre faktuelt funderet forfatter ( historiserende fiktion) skal man da lede længe efter.”

    Det undrer ikke mig. Både Dan Brown og Leth skriver bl.a. om mænd og seksualitet. Den første om et religiøst ikon og den angivelige frugt af dennes seksualitet og Leth skriver om sig selv – også som et seksuelt væsen. Og begge forfattere skriver om uperfekte mænd. Og det de skriver, er vel også en slags ’historiserende fiktion’ som du skriver. Godt udtryk.

    M.h.t. liderlighed, så tror jeg at liderlighed hos Leth skal forstås på flere måder. Som en metafor for flere ting. Forstås som både motor, muse, som sanselighed og pirring, men også som digterens maskulinitet og manddom – som del af hans tilgang til tid, ting, filosofiske tanker, mennesker og verden samt det kunstneriske projekt.

    Det betyder meget for hans selvfølelse og for hans skriveproces (tror jeg), at han på én gang er både mand og et seksuelt samt skrivende væsen. Både på indholds og udtrykssiden. Det har en fremtrædende plads hos den mandlige, vestlige æstetiker og livsnyder. Måske også derfor at der er så mange moralister og multikulturalister, der ikke kan fordrage Leths ‘historiserende fiktion’ (låner lige nimus fine betegnelse). Der er for mange klassiske vestlige referencerammer, for meget mand og maskulinitet, kulturhistorie – og seksualitet og ikke mindst nydelse – i Leths kunst.

    Han er for fræk, for vestlig og for meget mand, den kære, erotiske og sofistikerede Leth. Alt det han kan kunstnerisk, er det rappere ikke kan, fordi de binder sig selv op på en karikeret, infantil og ydre samt ord- og vidensfattig maskulinitet. Leth behøver ikke at brøle og skabe sig for at blive hørt – og forstået. Eller sige fuck. Han kan nøjes med at hviske (på papir), som der står i oven viste digt.

    Det er lige som med rigtig god malerkunst. Der behøver heller ikke at følge et stort neon skilt (eller en rapper) med pædagogisk vejledning med for at det bliver nærværende, troværdigt og kraftfuldt – og forståeligt. Der behøver heller ikke at være lort, bræk og blod. Kig f.eks. rigtig godt og helt tæt på nogle af Van Gogh’s malerier af naturen og af ansigter. Det er som at få et stød i mellemgulvet. Det er samme intensitet, insisteren og sanselig, maskulin udstråling og levet liv, der er i mange af Leths digte og bøger. (Disse elementer findes også i nogle kvindelige kunstneres værker, så det er ikke altid afhængig af kunstnerens køn – men ofte er det, fordi nogle kvindelige kunstnere er bange for at virke ufeminine og moralsk anløbne)

    Leths kunst er mere maskulin – set i et kunstnerisk og kulturhistorisk lys – end alle rappere i landet til sammen. Måske derfor de rød-grønne feminister (bl.a. Kvinfo) kastede sig mere end vildt og frådende over Leth end over alle rappere til sammen. Leth skriver som en rod i mere end en forstand. Når Leth skriver er det mere end Leth, der skriver. De(n) europæiske, mandlige kultur- og kunsthistoriske tradition og rødder skriver med hver evig eneste gang. Og som kvinde føler jeg mig ikke det mindste provokeret, intimideret, holdt udenfor eller truet på min kønsidentitet, når jeg læser Leth. (Hø hø..) Jeg ser hos Leth referencer til og dialog med en storslået, rasende ambitiøs og skøn samt kraftfuld kultur- og kunsthistorie, som også er min kultur og mit sprog. Til en fortid og en verden der også er en del af mit kulturelle, bevidsthedsmæssige og sproglige arnested – hvor fra min og mines verden går.

    Apropos at Leth inddrager Dan Brown i et digt, så kan hverken kropsforskrækkede (hijab) feminister eller dele af den kirkelige eller det meste af moske verden lide uperfekte mennesker og seksualitet. Det kan Leth – og det er vi også andre der kan. Det er vigtigt at netop Leth laver en film om det erotiske menneske. Jeg håber at hans planer bliver ført ud i livet. Det er der brug for i en snerpet neoklerikal tid. Den trænger i den grad til lidt kunstnerisk og humoristisk defloration.

    Leth er en skøn kunstner og det er helt igennem skøn musik og sang, de leverer de fine unge kannibaler. :o) Den udgave har jeg ikke hørt før.

  • Vivi Andersen

    Jamen dog, er det Rigmor der har været en tur i spjældet ?

    Nå, men i de luftlag kommer man hurtigt til at kede sig så gudsjammerligt, fordi den hele verden og næsten alt hvad der kan købes for penge er til rådighed.

    Jeg troede faktisk hun var klogere, men på den anden side er det vel rart med en ekstra indtjening taget i betragtning hvor dyrt det er at bevæge sig i de øverste økonomiske- og royale kredse.

    For det koster kassen at være med der.

    En dragt, et par selskabskjoler + tasker og sko der passer til, fra de rigtige firmaer, kan blanke de fleste af for nogle måneder.

    Hvem ved om Rigmor ikke har oplevet det og fundet det træls ?

    • Bjovulf

      Ja, de har vel satset på, at ingen ville vove at mistænke hende for
      at fragte godbiderne og visitere hende etc.

      Nå, hun kan jo altid lægge skylden for det hele over på sin fattige,
      forsømte barndom – og ikke mindst sit noget særprægede fornavn 🙂

  • Vivi Andersen

    Janne

    Kvinfo, hvad i alverden, eksisterer de stadig ?

    Hvem i alverden gider at anvende tid i det foretagende, som ikke har medvirket til nogen som helst forandringer/ forbedringer for kvinder der virkelig står med problemer til op over ørerne.

    Jeg tænker bl.a. på de af de muslimske kvinder, der drømmer om at kunne klippe deres Hijab, Niqab eller Burka op i småstykker.

    De som ikke kan befri sig for de tekstil-fængsler, som de muslimske mænd har opfundet og pakker deres “ejendom” ind i.

    Hæhæhæ, næe, uperfekte mennesker er ikke lige sagen i den islamiske verden, for Allah skaber intet uperfekt .

    Og hvad angår apartheid, så er den en del af Islams dualistiske opdeling af verden .

    Sjovt nok er det ikke noget man trækker frem i medierne og diskutere, at der her i det 21. årh. i de Vestlige lande indføres Apartheid ….og at man lader det ske for at tækkes dem, muslimerne, der trækken den ind i vores samfund !

    Alt hvad Vesterlingene har kæmpet for at frembringe i form af tolerance, åbenhed og demokrati, vil blive taget i brug for at komme ind i vores samfund og derefter ødelægge dette indefra.

    Intet der kommer fra arabisk-islamisk side er for småt til ikke at bliver taget seriøst, for de er parate til at anvender hvilke som helst midler.