30
Aug
Seneste opdatering: 1/9-09 kl. 0213
72 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Fra SR Studio Ett. 28 august:

Sydsvenskan har de rigtig store ord fremme og er i total virkelighedsfornægtelse. Nu skal Lena Sundströms Danmarks-bog så rigtig kapitaliseres til hjemmemarkedet. Der er et år til det svenske valg. Det er nu svensk journalistik begynder at yde deres bidrag til at gøre Sverigedemokraterna så små som vel muligt. Det må de om, jeg hepper ikke på nogen. Det er bare ikke pressen i et vestligt demokrati, der ageren sådan. Med bagrund i hvad der foregår i svenske forstæder i disse uger af dybt foruroligende, vedvarende småopstande*, forekommer Sydsvenskans attitude nærmest livsfarlig. Længere og længere ind i et hjørne, mere og mere foder til tigeren. Man skulle tro efter iveren at Sydsvenskan forsvarede en succeshistorie, men det er en potentiel og allerede meget kostbar katastrofe, de forsvarer. Man kan dårligt vente til TV 4 dokumentaren over bogen den 2.9. Koger den danske kulturdebat forresten over Aftonbladets Lena Sundström?

Journalisten Lena Sundströms rapport från Danmark, boken “Världens lyckligaste folk” är inget kärleksporträtt precis – och den får dansk kulturdebatt att koka. Hur jävligt är det i det dejlige landet egentligen? Den som läser Lena Sundströms bok kan inte gärna svara på annat sätt: Fruktansvärt jävligt.

Den beskriver ett helt land i händerna på ett storljugande missnöjesparti med en på en gång fullständigt infantil och rävslug partiledare. Den beskriver ett offentligt samtal som präglas av rädsla och inskränkningar och bojkotter. Och den beskriver framför allt ett land där främlingsfientligheten slutligen har institutionaliserats. [...]

Varför fjäskar danska politiker för rasister?
– För att vinna väljare. Där det finns en vind är det frestande att sätta segel.

Mot slutet av boken intervjuar Lena Sundström Berlingske Tidendes chefredaktör Lisbeth Knudsen – som visar hur även hon gradvis har normaliserat tankar som innehåller ren främlingsfientlighet. Det var som en intervju med Kristi brud som jag såg på tv. Länge kan man föra ett helt normalt samtal, där man delar samma världsbild, men så plötsligt öppnar sig en avgrund när man inser att personen befinner sig någon helt annanstans. Verkligheten känns overklig. Så har jag upplevt det emellanåt i Danmark. Kritiken mot Danmark.

Dér fik Lisbeth Knudsen lidt at tygge på. Svensk hykleri er massivt, læs f.eks. Låt flyktingar bo i rika områden. Så længe ulykkerne kun rammer pøblen, går det lige an. Se også Kommande doku om SD bygger på nysläppt bok om danskarna/Dansk Folkeparti. (*Tre bränder i Oxie under natten, Flera nya bränder i Gottsunda.)
Socialdemokrat: 19% muslimer i København

Hamid El Mousti, a Moroccan-Danish municipal counsellor for the Social Democrats in Copenhagen was interviewed recently on French radio station RFI, regarding the city’s approval for a mosque. What’s most interesting in this interview is the El Mousti claims that the Muslim population of Copenhagen is 19%, and that the municipality is courting the Muslims due to the upcoming elections.

H.EL : 19% of the residents of the city are Muslim, and the municipal elections will be held on November 17th. This is a signal to the Muslim community saying: you’re part of the community.

Copenhagen: Municipality courting Muslims og RTL Première mosquée à Copenhague. Nu er der ingen der kender det nøjagtige antal, men kommunens integrationsforvaltning skriver  i juni 2009 i et svar til Finn Rudaizky:

Der findes ikke nogen præcis angivelse af, hvor mange muslimer,der bor i Københavns Kommune. Det skønnes, at der er godt 200.000 muslimer i Danmark. 22 % af landets indvandrere og efterkommere er bosiddende i Københavns Kommune, hvorfor forvaltningen skønner at der bor ca. 43.000 muslimer i kommunen. Målemetoden er temmelig usikker, fordi det er ulovligt at registrere personers religiøsitet i Danmark. Derimod er det muligt at registrere indvandrere og efterkommeres oprindelsesland og andelen af muslimer i oprindelseslandet bruges til at beregne antallet af muslimer i de pågældende etniske grupper. Herudover er det skønnet antal danske konvertitter og børn af efterkommere, som i statistiske opgørelser optræder som danskere medregnet.

I Københavns Kommune bor 518.574 mennesker. Det giver altså cirka 6-7 procent. More is less og Mousti er ikke kræsen med procenter. I den franske tekst siger han ” jeg tror, uden at være helt sikker på, at det er Iran, der vil finansiere opførelsen.” Det vides heller ikke om man kan stole på det.

Virkeligheden har ‘muslimer på hjernen’

I den fastfrosne debat om islam høres ofte at vores side har ‘muslimer på hjernen’. Engang imellem kan det derfor være gavnligt at foretage enkle reality checks. Således tæller jeg her kl. 21:30 på jp.dk hele 14 historier, eller links til historier, der relaterer sig til islam eller muslimer. Ingen af dem er udtænkt af onde, kolonihavebefængte islamofober, og ingen af dem ville blive til ikke-historier hvis vi bare ‘åbnede os for verden’. Vi taler om historier som “46-årig iraker dræbt af skud”, “Præst: Irakere fik tæsk i bussen”, “Svensk Muhammedkrise, jødehad og antisemitisme” og “Ultimatum til danske aviser” (LFPC).

Alan Stivell: Brian Boru

Harpespillende bretonske Alan Stivell kan nok ene mand krediteres for den renæssance som denne landsdels traditionelle musik oplevede fra 1970′erne og frem. Stivell har vistnok været noget omstridt blandt purister og traditionalister for sin fusion af mere arkaiske klange med moderne rockrytmer, men dette er en almen debat i folkemusikken: Strøm og rytmer må der til hvis musikken skal videreføres og ikke uddø. Der er mange overlap og fællestræk med den irske folkemusik, og jeg ved som regel ikke om en bestemt melodi er det ene eller det andet. Både det irske og det bretonske – eller ‘keltiske’ som det brand’es – er karakteriseret ved særdeles iørefaldende melodier. En af dem er Brian Boru’s March, også kendt som bare Brian Boru. Stivells stemme er faldet noget af på denne version i forhold til den indspillede version, men lyt alligevel (LFPC).

Advokat Yamanis sene ultimatum

Atten (18!) måneder efter “forbrydelsen” fremsender det saudiske firma nedenstående. Firmaet er grundlagt og ejes af Saudernes tidligere magtfulde olieminister fra 1962-1986, og har blandt andre kunder som Mohamed Bin Laden Company LTD. En længe overvejet “legal-jihad” under opsejling ? Yamani har tætte  bånd til det saudiske konghus og er ikke hvem som helst. Dette brev vil ikke tage kegler i  Danmark:

AHMED ZAKI YAMANI, Lawyers and & Legal Consultants Since 1956

Dear Ms. Lisbeth Knudsen,

Re.: Mr. Kurt Westergaard’s drawing of the Prophet Mohammed

I am writing to you in relation to your newspaper’s re-publication, on 13 February 2008, of Mr. Kurt Westergaard’s drawing of the Prophet Mohammed (peace be upon him). Over the past months my law firm has been contacted by several thousand descendants of’ the Prophet, who have learned about your newspaper’s re-publication of the drawing, depicting their esteemed ancestor as a terrorist suicide bomber with a bomb in his turban.

As descendants of the Prophet, these individuals feel personally insulted, emotionally distressed and defamed by your newspaper’s re-publication of the drawing. They have therefore retained my law firm and instructed me to approach you, as well as the editors of other Danish newspapers, which re-published the drawing last year.

Accordingly, I am now contacting you with the request that you, first of all, remove the drawing of the Prophet Mohammed from any Internet websites, which your newspaper owns, controls, or have [sic] posted the drawing on. The drawing must be removed before the end of September 2009.
- – - – - – - – -
I secondly request that you, on behalf of your newspaper, before the end of September 2009, issue a clear, public and unconditional correction and apology for the insult and injury which your newspaper committed when it re-published the drawing by Mr. Westergaard last year. The correction and apology must be announced in a “teaser” on the front page and printed on one of the first three pages of your newspaper in all four of the English, French, Danish and Arabic texts that are contained in the appendix attached to this letter. These four texts must furthermore be published on the Internet version of your newspaper as one of the top headline stories. which must be available for at least 30 days from the date of the publication.

Thirdly, my clients have instructed me to request you to confirm and undertake that your newspaper will not again print or otherwise make public any similar drawings or materials concerning the Prophet Mohammed, since they affect my clients directly and personally due to their common ancestry and their status in the Muslim world. The apology in the attached appendix contains wording to this effect, as you can see.

If you fulfil these conditions before the end of September 2009 my clients will be satisfied and refrain from taking further legal action against your newspaper.

Furthermore, it is my belief that your newspaper’s fulfilment of the above-mentioned conditions would be perceived as a sign of respect and understanding throughout the Muslim world in general, and your newspaper might thus help resolve the severe conflict, which your re-publication of the drawing has created. As you may be aware, this conflict is still affecting Danish and Arab interests, in particular in the Middle East, where a number of Danish products are still being boycotted.

I invite you to respond to this letter at your earliest convenience and in any event before 30 days from the date of this letter by informing me whether you intend to fulfil the above-mentioned conditions.

If you decide not to fulfil the above-mentioned conditions, please note that this letter is by no means a waiver of any legal rights of my clients, including in particular their fight to bring a lawsuit against you and your newspaper for defamation. Accordingly, I reserve all rights of my clients in this matter.

Sincerely yours,

[signature]

Faisal A. Z. Yamani
Attorney-at-Law

[seal]

Appendix

Correction and Apology

[Name of newspaper] hereby unconditionally apologises for the insulting, malicious and defamatory re-publication of Mr. Kurt Westergaard’s drawing of the Prophet Mohammed (peace be upon him), which appeared in [name of newspaper] on 13 February 2008. We regret our decision to re-publish the drawing, which has insulted so many people across the world, and we hereby undertake to refrain from printing or otherwise making public any defamatory drawings or materials concerning the Prophet Mohammed in the future.

[Danish, French, and Arabic versions of the apology follow]

Bervet kan læses på Berlingske i faksimile eller på Gates of Vienna i tekst. Historien ses i Norge, men ikke i Sverige. Advokat blåser nytt liv i karikaturstriden, Advokat forlanger unnskyldning for Muhammed tegninger


Emeritus

Posted: 30 August 2009 - 16:57 - Reply

Det bliver rigtignok spændende, hvordan Lisbeth Knudsen vil reagere på den svada. Nu får vi at se, hvilket stof, hun og avisen er gjort af.
Skal resultatet af Durban II allerede i spil? Hvad nu med det danske diplomatis og Per Stig Møllers indsats.
Og hvem er de klienter, som hævder at være efterkommere af profeten Mohamed?
Mig sender den helt op i det røde felt.

Med venlig hilsen

Thomas Bolding Hansen

Posted: 30 August 2009 - 17:01 - Reply

I Danmark gælder danske love, og ikke Sharia love, punkt slut.

Jeg tror ikke der er nogle medier som bider på den her, men man ved aldrig.

JensH

Posted: 30 August 2009 - 17:25 - Reply

Mon ikke Tøger Seidenfaden alllerede har udfyldt vedlagte undskyldning og sendt den til Saudi Arabien per express-brev??

    Morten - - -

    Posted: 30 August 2009 - 21:24 - Reply

    Desværre gør han det modsatte. Han benytter lejligheden til at fremstå som beslutsom forsvarer af ytringsfriheden.

    - – -

Mette

Posted: 30 August 2009 - 17:34 - Reply

Jeg går ud fra, at Lisbeth Knudsen står fast, og jeg mindes tidligere chefredakør Carsten Juste, Jyllands-Posten, der konkluderede, at han og hans “medskyldige” aldrig vil blive tilgivet af ummaen og derfor vil have trusler hængende over sig resten af livet.

Måske vil LK efterhånden forstå, hvorfor vi har kritiseret hende så kraftigt og i så lang tid. Hun har undervurderet den muslimske verdens behov for at hade, og at hadet er en del af den bevidste propaganda mod vestlig kultur. Brevskriverne er ligeglade med hende og hendes avis, og de er også ligeglade med Kurt Westergaards tegning, de vil blot markere sig og deres forbandet sygelige æresbegreber..

Når propagandaen fænger så godt i de muslimske lande, må det skyldes altid latente og mindreværdskomplekser af et hysterisk omfang. De hader os for alverden ting ikke mindst vores dygtighed og hudfarve. De er jaloux og misundelige.

HelgeD-H

Posted: 30 August 2009 - 17:40 - Reply

Eller også fabrikerer Araberne selv en løgnagtig undskyldning fra en navngiven dansk redaktør
( lie factory ), så denne danske redaktør må dementere en løgn.
Dette beskidte trick har vi set før.

Jeg gad nu vide hvilke midler den saudiarabiske advokat vil gribe til, men det er påskud til et politisk spil
mod lille latterlige land Danmark.

I øvrigt er det absurd at der kommer muslimer til et land, hvor det hedder sig, at man har fornærmet
Deres profet :-D

Peter Buch

Posted: 30 August 2009 - 17:51 - Reply

Thomas Bolding Hansen

Ja, det kunne man da godt ønske,( at danske love galt i Danmark), men virkeligheden er, at Danmark er med i EAW, EU-samarbejde der på et antal områder giver mulighed for rejsen af sigtelser og eventuel udlevering til andre parter/lande i samarbejdet. Lande med ganske andre procedurer, strafferammer, områder hvorpå der overhovedet KAN rejses sigtelse- med videre end de i Danmark vante.

Balder har på en side oversigten over områderne dækket, jeg har fundet linket (igen) her:
http://blog.balder.org/?p=473

hp

Posted: 30 August 2009 - 18:04 - Reply

Seidenfaden har vel selv fabrikeret vrøvlet, idet hans speedsnakker og overvrøvlehoved Engelbreth ellers stiller ham for en sharia-domstol.

Fint for mig, lad dem smage deres egen medicin.

Peter Buch

Posted: 30 August 2009 - 18:04 - Reply

Mette

Jeg kan ikke afgøre om det er misundelse, had, jalousi, mindreværd, eller hvad der nu ligger bag den mail, fru Knudsen såvel som andre i pressen har modtaget.

Det væsentlige finder jeg er, at dansk suverænitet her specifikt på ytringsfrihedsområdet genetableres. At dansk lov hersker i Danmark.

Danmark bør ikke kunne udlevere personer i landet til udlande på grundlag af andres opfattelse af ytringsfrihed.

Ingen person og intet land skal kunne røre den danske ytringsfrihed. Efter min mening.

Så kan nogle kalde det ytringsfanatisme eller lokal-dit-eller-dat eller andet nok så meget. Dem om det.

http://www.berlingske.dk/article/20090826/kommentarer/708260070/#comme nt-15581435

steen

Posted: 30 August 2009 - 18:41 - Reply

@ Peter: Det er en udmærket kommentar fra Berlingske. Jeg kan heller ikke holde hysteriet i noget af den amerikanske debat ud mht Obama.

Om ham sagde Amir Taheri til forleden. “Putin will have ten Obamas for lunch”. Det var hans indtryk af Obamas dømmekraft og rutine efter at have interviewet Putin. Jeg tror det er medi videoen som er på trapperne.

Mette

Posted: 30 August 2009 - 18:45 - Reply

Jeg kunne ikke få linket til Finn Rudaizkys brev til at fungere.

Muligvis er det det samme brev, som det der har ligget et stykke tid på nettet og er adresseret til Carl Christian Ebbesen og Finn Rudaizky og dateret den 9. juni i år. Dette brev er underskrevet af den administrerende direktør for København Kommunes Beskæftigelses- og Integrationsforvaltning, cand.polit. Phd Morten Binder og drejer sig om svar på modtagernes spørgsmål vedr. Muslimernes Fællesråd, som jeg anser for at være organ for Det Muslimske Broderskab. Derfor har jeg interesseret mig for det.

Det brev er tankevækkende læsning. For det første lyser det ud af det, at der ikke er styr på forholdene, men endnu vigtigere er det efter min mening, at Morten Binder undervejs får omdefineret Muslimernes fællesråd fra at være en forening til at være et trossamfund. Det betyder nemlig, at det kan modtage store pengegaver, der ikke udsættes for almindelig beskatning.

Brevet afslører, at Muslimernes Fællesråd allerede har modtaget meget store offentlige tilskud, og det handler desuden om “at der i lokalplanen for Faste Batteri er udpeget en moské-grund, som en potentiel investor skal lade opføre (BR 57/05)”. (der er vist faldet nogle ord ud). Jeg ved ikke, om dette er moské-byggeriet på -Vibevej eller et andet.

steen

Posted: 30 August 2009 - 18:47 - Reply

Mette: Det virker her – et word dokument. Prøv a gå ind via dette

http://www.tinyurl.dk/9813 – her som pdf hvis du ikke har Word

Jo, det er Vibevej, “en stor sejr” iflg. hans udtalelser til RTL

Finn Rudaizky og Carl Christian Ebbesen
pr. mail.
Direktionen

Bernstorffsgade 17, 3.
1592 København V.

Telefon
33 17 33 17

Direkte telefon
33 17 36 02

Telefax
33 17 32 04

E-mail
Morten.Binder@bif.kk.dk

http://www.kk.dk
Dato: 03-06-2009

Sagsnr.: 2009-61947
Dok.nr.: 2009-309770

Kære Finn Rudaizky og Carl Christian Ebbesen

Tak for jeres henvendelse af 14. maj 2009, hvor I stiller 14 spørgsmål til forvaltningen.

Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens svar:

Spørgsmål 1: Det ønskes oplyst, hvor mange foreninger, der er tilsluttet Muslimernes Fællesråd?

Svar
Muslimernes Fællesråd oplyser, at foreningen har 13 medlemsforeninger.

Spørgsmål 2: Hvilke foreninger er der tale om?

Svar
Muslimernes Fællesråds oplyser, at følgende foreninger er medlem af Muslimernes Fællesråd: Dansk- Tyrkisk Islamisk Forening (DTIS), Danish Muslim Aid, Muslimer i Dialog, Muslim Cultural Institute, den Islamiske Forening, Islamisk Forum, Dialog Forum, Afghansk Islamisk Kulturinstitut, Parkistan Welfare Society, Vestegnens Kulturforening, Den Albanske Forening, Dansk Informationsforum for Islam og Ahl-ul-sunnah waljamaa (ny somalisk forening).

Spørgsmål 3: Der ønskes et skøn over det samlede antal af medlemmer, som Muslimernes Fællesråd repræsenterer.

Svar
Muslimers Fællesråd oplyser, at foreningen skønner at have 30.000- 35.000 medlemmer. Der er tale om et skøn, da de samme personer kan være medlem af flere af foreningerne.
Spørgsmål 4: Er Muslimernes Fællesråd holdningsmæssigt repræsentativ i forhold til den samlede muslimske population i København?
Svar
Forvaltningen skønner, at Muslimernes Fællesråd repræsenterer et bredt udsnit af de muslimske borgere i København.. Muslimernes Fællesråd repræsenterer ikke nødvendigvis et bredt udsnit af de religiøse retninger, som de københavnske muslimer bekender sig til. Muslimernes Fællesråds medlemsforeninger har en bred sammensætning, for så vidt angår foreningernes nationale baggrund. Herved findes belæg for at foreningen repræsenterer en stor del af de minoriteter i København, der er muslimer. Det er forvaltningens vurdering, at Muslimernes Fællesråd repræsenterer foreninger, der har en moderat og sekulariseret tilgang til islam. Muslimernes Fællesråd arbejder for at skabe en fælles platform for muslimer i Danmark, og til at medvirke til at skabe dialog og tolerance. Det kan oplyses, at to foreninger er udtrådt af Muslimernes Fællesråd, da disse foreninger ikke kunne tiltræde foreningens formål. For en uddybning af foreningens formål henvises i øvrigt til Muslimernes Fællesråds formåls paragraf, som er gengivet i svar på spørgsmål 5.

Der findes ikke nogen præcis angivelse af, hvor mange muslimer, der bor i Københavns Kommune. Det skønnes, at der er godt 200.000 muslimer i Danmark. 22 % af landets indvandrere og efterkommere er bosiddende i Københavns Kommune, hvorfor forvaltningen skønner at der bor ca. 43.000 muslimer i kommunen. Målemetoden er temmelig usikker, fordi det er ulovligt at registrere personers religiøsitet i Danmark. Derimod er det muligt at registrere indvandrere og efterkommeres oprindelsesland og andelen af muslimer i oprindelseslandet bruges til at beregne antallet af muslimer i de pågældende etniske grupper. Herudover er det skønnet antal danske konvertitter og børn af efterkommere, som i statistiske opgørelser optræder som danskere medregnet. For yderlige oplysninger se Lene Kühles ”Mosker i Danmark”, side 42.
Spørgsmål 5: Hvordan er Muslimernes Fællesråd organiseret?
Svar
Muslimernes Fællesråd er en selvejende uafhængig sammenslutning af muslimske organisationer, foreninger, institutioner, centre m.v. i Danmark og har hjemsted i Københavns Kommune, Hovedstadsregionen. Organisationens formål er:
1. At forene muslimske organisationer i Danmark og fungere som fælles platform.
2. At bidrage til aktivt medborgerskab, og arbejde for udbredelse af dialog og gensidig tolerance og respekt i det danske samfund og internationalt.
3. At rådgive ministerier, myndigheder, medier, ngo’er og private institutioner vedrørende spørgsmål af principiel betydning for muslimer i Danmark.
4. At varetage opgaver og initiere projekter, som kan fremme og sikre danske muslimers interesser såvel som forhold af almen gavnlighed for det danske samfund.

Muslimernes Fællesråds vedtægter af 24. september 2006, findes på foreningens hjemmeside. http://www.mfr.nu
Spørgsmål 6: Hvem udgør den daglige ledelse?
Svar
Muslimers Fællesråd oplyser, at Stine Høxbro er daglig leder af Muslimernes Fællesråd.
Spørgsmål 7: Hvem sidder i bestyrelsen?
Svar
Muslimers Fællesråd oplyser, at følgende personer er medlem af bestyrelsen: Asmat Mojaddedi (formand), Dialog Forum: Sami Kücükakin (Næstformand), Danish Muslim Aid: Abdul Wahid Petersen, Muslimer i Dialog: Sumeera Ashraf (kasserer), Dansk-Tyrkisk Islamisk stiftelse: Ismail Gögenus, Abdullah Simsek og Isa Kuyucouglu, Den Albanske forening Abduraahim Kurtes. Følgende personer er suppleanter: Muslimer i Dialog: Ricardo Lemus Barrales, Dansk Informationsforum for Islam: Selaheddin Ipek

Spørgsmål 8: Hvordan udpeges ledelse og bestyrelse?
Svar

Bestyrelsen for Muslimernes Fællesråd udpeges på foreningens generalforsamling. Således fremgår det af vedtægterne for Muslimernes Fællesråd § 4 stk. 1, at: ”Generalforsamlingen består af repræsentanter for organisationens medlemsforeninger. Enhver forening kan selv delegere en repræsentant fra sin midte. Kan den af foreningen delegerede ikke deltage, kan en anden fra foreningen deltage ved fremvisning af fuldmagt fra foreningen”. Af § 4 stk. 2. fremgår det desuden, at ”Den ordinære generalforsamling afholdes hvert år på organisationen eller et andet sted i hjemstedskommunen inden udgangen af maj måned. Generalforsamlingen indkaldes af bestyrelsen ved opslag på organisationens hjemmeside samt ved besked til organisationens medlemmer (foreninger, institutioner m.v.) med mindst tre ugers varsel. Indkaldelsen skal mindst indeholde følgende dagsorden:
a) Valg af dirigent & referent
b) Bestyrelsens beretning
c) Fremlæggelse og godkendelse af revideret regnskab for organisationen
d) Valg af bestyrelsesmedlemmer og suppleanter
e) Valg af revisor
f) Indkomne forslag
g) Eventuelt.”
Endvidere fremgår det af § 5 stk. 1, at ”Bestyrelsen, som vælges af generalforsamlingen består af mindst 9 medlemmer. Generalforsamlingen vælger formand for bestyrelsen. Bestyrelsen konstituerer sig selv hurtigst muligt efter generalforsamlingen og senest inden for en uge med som minimum besættelse af posterne som næstformand, sekretær og kasserer.” Endvidere fremgår det af § 5 stk. 2, at ”Det tilstræbes, at bestyrelsen sammensættes med en ligelig repræsentation af mænd og kvinder, jvf. Ligestillingsloven.” Endelig fremgår det af § 5 stk. 8, at ”Bestyrelsesmedlemmer skal være myndige muslimer og bo i Danmark.”

For så vidt angår den daglige ledelse af Muslimernes Fællesråd fremgår det af § 5 stk 5. at: ”Organisationens daglige leder og andre ansatte ved organisationen kan ikke være medlemmer af bestyrelsen. Organisationens daglige leder kan indkaldes til deltagelse i bestyrelsesmøder uden at have stemmeret. ”Det fremgår endvidere af § 6 stk. 3 at: ”Bestyrelsen ansætter og afskediger organisationens daglige leder og/eller andet fastansat personale.”

For yderligere information om bestyrelsen for Muslimernes Fællesråd henvises til vedtægter for Muslimernes Fællesråd, som kan findes på foreningens hjemmeside. http://www.mfr.nu.

Spørgsmål 9: Det ønskes oplyst, hvor meget Muslimernes Fællesråd har modtaget i økonomisk støtte fra Københavns Kommune, herunder til hvilke aktiviteter og/eller hvilke formål?

Svar
Muslimernes Fællesråd har modtaget 7.000 kr. i 2008 Af VI KBH’R’ kampagnen, i forbindelse med de udgifter som foreningen har haft i forbindelse med arrangementet EID reception 4. oktober 2008.

Spørgsmål 10: Hvor meget økonomisk støtte har Muslimernes Fællesråd modtaget fra statslige instanser, fx puljer administreret af Kultur- og Velfærdsministeriet (nu: Indenrigs- og Socialministeriet) og andre?
Svar
Kulturministeriet og Indenrigs- og Socialministeriet tidl. Velfærdsministeriet oplyser, at der ikke er ydet tilskud til Muslimernes Fællesråd. Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration oplyser, at Muslimernes Fællesråd har opnået støtte af ministeriet. Således oplyser ministeriet:

” Ministeriet har ved brev af 10. februar 2009 bevilget 278.500 kr. i støtte til Muslimernes Fællesråd til projektet ”Etniske Minoriteter og Diskrimination” fra puljen til fremme af ligebehandling og bekæmpelse af diskrimination. Formålet med projektet er at øge bevidstheden blandt borgere med tokulturel baggrund om deres rettigheder og muligheder for at indberette diskriminationssager.

Ministeriet har ved brev af 10. oktober 2008 bevilget 200.000 kr. i støtte til Muslimernes Fællesråd til projektet ”Kvinder er den halve verden” i forbindelse med Kvindeinitiativerne – med særlig henblik på ministeriets initiativ, som skal få flere kvinder ind i foreningslivet. Formålet med projektet er at støtte og styrke kvinder med tokulturel baggrund ved oprettelse af kvindegrupper og kvindenetværk i relation til MFR’s medlemsforeninger og at gøre kvinderne interesserede i foreningsarbejde.”

Spørgsmål 11: Er der foretaget evalueringer af de projekter, aktiviteter mv., der har modtaget kommunal og/eller statslig støtte?

Svar
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration oplyser, at projekterne nævnt i besvarelsen af spørgsmål 10 endnu ikke er afsluttet og derfor ikke evalueret.
Spørgsmål 12: Hvem har foretaget evalueringerne – brugerne selv, forvaltningen, eksterne evaluatorer eller andre?
Svar
For så vidt angår retningslinier for evaluering af projekter, der har opnået støtte i Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration henvises til ministeriet hjemmeside http://www.nyidanmark.dk.
Af ministeriets hjemmeside fremgår blandt andet, at projekter over ét års varighed skal indsende en årlig statusrapport, der beskriver, hvor langt projektet er nået, og om der har været eventuelle ændringer i projektet. Ved projekters afslutning indsendes evalueringsrapport, som følger et digitalt evalueringsskema, der er udarbejdet af ministeriet.
Spørgsmål 13: Eksisterer der en samarbejdsaftale mellem Kommunen og Muslimernes Fællesråd?
Svar
Der findes ikke en samarbejdsaftale mellem Københavns Kommune og Muslimernes Fællesråd.

Spørgsmål 14: Hvilke arrangementer, projekter eller andet, har kommunen afholdt i samarbejde med Muslimernes Fællesråd?

Svar
Københavns Kommune har samarbejdet med Muslimernes Fællesråd om to arrangementer. Muslimernes Fællesråd deltog i VI KBH’R’ kampagnes Eid reception i september 2008, med praktisk bistand. Københavns Kommune arrangerede i samarbejde med Mosaisk Trossamfund og Muslimernes Fællesråd arrangementet ”Islamofobi og Antisemitisme – Ikke i vores by”, hvor en række forskere deltog. Muslimernes Fællesråd har desuden deltaget i ressourcegruppen for Københavns Kommunes Integrationskonference den 22. januar 2009 under titlen ” Køn, kultur og ligestilling – fakta og fordomme i et integrationsperspektiv”. Samt deltaget i ressourcegruppen for VI KBH’R’. Formålet med ressourcegrupperne har været at give sparring i forbindelse med arrangementerne. Disse ressourcegrupper er nu lukket.

Borgerrepræsentationen har vedtaget, at der i lokalplanen for Faste Batteri er udpeget en moské-grund, som en potentiel investor skal lade opføre (BR 57/05). Beskæftigelses og – Integrationsforvaltning er blevet kontaktet af Teknik og -Miljøforvaltningen samt ejerne af Faste batteri vedr. potentielle interessenter til et moske-byggeri. På den baggrund har Beskæftigelses og – Integrationsforvaltning afholdt møder med Muslimernes Fællesråd og gjort opmærksom på, at moskeen skal være åben for offentligheden, og at moskeen skal appellere til et bredt udsnit af de muslimske trossamfund i København. Som det er tilfældet med alle religiøse trossamfund i København, er Muslimernes Fællesråd alene ansvarlig for økonomi, drift og anlæg af byggeriet mv. etc. Kommunen har ingen forpligtigelser i den forbindelse. Beskæftigelses og – Integrationsforvaltning har rådet Muslimernes Fællesråd til, at fundraising til moskeen sker under størst mulig åbenhed.

Muslimernes Fællesråd har i august 2008 anmodet om at indgå i samarbejder med Københavns Kommune vedrørende undervisningsmateriale i forbindelse med forebyggelse af radikalisering og ekstremisme. Denne henvendelse blev drøftet med Integrationsministeriet mhp. finansiering af projektet. Integrationsministeriet har ikke ønsket at fremme projektet, hvorfor projektet ikke er søgt implementeret.

Venlig hilsen

Morten Binder

Cc: Karina Langhoff de Thurah

Mette

Posted: 30 August 2009 - 19:11 - Reply

Steen

Brevets svar på spørgsmål 2 er en opremsning af, hvilke foreninger, der er organiseret under Muslimernes Fællesråd, og da I begyndte at skrive om moskéen på Vibevej, ledte jeg efter det nævnte trossamfund på listen, men det er der ikke.

Jeg fandt heller ikke andet på nettet, der officielt kæder Vibevej sammen med Muslimernes Fællesråd. Men det undrer mig ikke. Helle Merete Brix skriver i “Mod Mørket. Det Muslimske Broderskab i Europa”, at Islamisk Trossamfund, det største i Danmark, også er supportere for Muslimernes Fællesråd med lidt på afstand, og det står heller ikke på listen, er vel ikke formelt medlem.

Disse forbindelser er ofte meget vanskelige for ikke at sige umulige at overse for de uindviede, og det virker tit, som om danske myndigheder er alt for naive om deres formål og udbredelse. I alle tilfælde kan vi konstatere, at med Broderskabet inde i billedet, er penge intet problem, og at de kan flyde gennem mange kanaler.

Jeg var engang inde på hjemmesiden for trossamfundet på Vibevej og fandt masser af had mod Danmark, grove påstande om at landet er en politistat og mange klager over påstået racisme fra politiets side. Jeg ved ikke, om de siden er blevet fjernet, men man skulle tro, at PET holder øje med den slags.

Jeg forstår ærlig talt ikke, at Københavns Kommune vil tillade, at der bygges en moské, hvor dette had kan udvikle sig ved at trække flere til.

For byrødderne er vel ikke så ubegavede, at de tror, at hadet fortager sig med moskéen?

Vi kan også konstatere, at med Muslimernes Fællesråd som paraplyorganisation er man under PET’s og politiets forstående vinger og vel også integrationsministereren, da hun synes at stole fuldt og helt på politiets vurderingsevne.

Mette

Posted: 30 August 2009 - 19:12 - Reply

Nå, der kom du mig i forkøbet, Steen, men det meget godt. For det brev er værd at nærlæse.

Peter Buch

Posted: 30 August 2009 - 19:12 - Reply

steen

Ja, såmænd da, men jeg tror ikke, jeg lægger så meget vægt på det specifikke nævnt om Obama, T. Lund , Thorning-Schmidt m.fl.

Hr. Jensen er for mig at se bedst i: “Forstå mig ret: Debatten skal være fri og ytringsfriheden skal ikke begrænses.”.

Hvorpå han desværre glemmer at beskrive og uddybe både hvorfor, og NAVNLIG HVORDAN han forestiller sig det- når Danmark er del af et samarbejde, ( Balder-linket nævnt i min kommentar 30 August 2009 – 17:51), der kan medføre udlevering på basis af sigtelser rejst i lande, hvis opfattelse af ytringsfrihed er en ganske anden end den lokale. Generelt set. For der er jo også her folk der mener begrænsninger i ytringsudfoldelse, lovmæssigt defineret eller frivilligt “at nynne med ynde” er bedst.

Jeg er slet ikke tryg med det samarbejde på ytringsfrihedsområdet.

Beklager de store bogstaver, det er mig ikke en fornøjelse at anslå dem i sådanne ord, det er for at gøre ekstra opmærksom på, hvad jeg finder væsentligt.

Victor

Posted: 30 August 2009 - 19:16 - Reply

Var Hamid El Mousti i øvrigt ikke, i 2001, en af værterne for den saudisk financierede islam-konference på djævleøen?

Mette

Posted: 30 August 2009 - 19:27 - Reply

Mener du den, hvor Lebech gik helt i knæ?

Enkefru Madsen

Posted: 30 August 2009 - 19:34 - Reply

Utroligt spændende brev! Faste Batteri ligger imellem KBH’s Universitet og SAS-hotellet. Muslimernes Fællesråd er ekstremister, jeg håber PET har dem på sigtekornet.

Enkefru Madsen

Posted: 30 August 2009 - 19:36 - Reply

Og for det brev, får Finn Rudaizky min stemme til næste valg.

JensH

Posted: 30 August 2009 - 19:36 - Reply

@Victor

Jo, Hamid El Mousti var med-arrangør af en konference finansieret af Saudike penge i 2001. I en pressemeddelse fra Mogens Camre i 2002 står følgende:

“De fleste husker udmærket, at Hamid el Mousti var medarrangør af den islamiske konference sidste år i København, betalt af fundamentalistiske kræfter fra Saudi Arabien og hvor repræsentanter fra middelalderlige, demokratifjendtlige holdninger truede danske politikere. Han bør rejse hjem og reformere sit eget land – vi danskere skal nok styre vores.”

Baggrunden for Camres udfald fra januar 2002 var, at Hamid el Mousti og andre indvandrerpolitikere var ved oprette en organisation, som skulle presse regeringen og dens flertal til at undlade stramninger i udlændingepolitikken, bl.a. ved at få udlandet til at lægge pres på Danmark . Så den taktik de herboende imamer brugte under Muhammed-krisen med at rejse rundt i mellemøsten og rejse en storm mod Danmark var altså ikke nogen helt ny ide de pludselig havde fået.

http://www.danskfolkeparti.dk/Mogens_Camre_Hamid_el_Mousti_kan_spare_s ig_sine_ulovligheder_.asp

Men Hamid El Mousti var åbenbart også involveret i en eller anden islamistisk konference i 2007. Her er ihvertfald en artikel i Information fra maj 2007:

http://www.information.dk/58318

Mette

Posted: 30 August 2009 - 19:43 - Reply

Så er der alligevel tale om to moskéer?

Jeg er ikke så godt kendt i København, at jeg kan afgøre det. Er Vibevej ikke Brønshøj eller omegn?

Thomas Bolding Hansen

Posted: 30 August 2009 - 19:47 - Reply

Ikke-vestlige indvandrere og efterkommere udgør i alt omkring 75.000 i København, eller 14,4 procent.

http://www.kk.dk/FaktaOmKommunen/KoebenhavnITalOgOrd/StatistikOmKoeben havnOgKoebenhavnere/Noegletal/BefolkningOgPrognoser/BefolkningHerkomst Bydel.aspx

    Victor

    Posted: 30 August 2009 - 20:03 - Reply

    Thomas – hvordan blive ikke-vestlig defineret? Hvad med f.eks. sydamerikanere eller thaier?

Peter Buch

Posted: 30 August 2009 - 20:08 - Reply

Mette

NV.

Hvis din computer er nogenlunde ny prøv da Google Maps: http://maps.google.com/ og skriv Vibevej NV i søgefeltet. Nær Brønshøj jo.
Der er tale om to moskeer.
På nettet ligger også lokalplan fra omkring 1990 hvor området overfor KUA universitetet på Amager bliver udlagt- allerde dengang- til eventuel moske.

Robin_Shadowes

Posted: 30 August 2009 - 20:12 - Reply

Ge Jønke i uppdrag att författa svarsbrevet till Mr Yamani!! Bwahahahaa!!!

Peter Buch

Posted: 30 August 2009 - 20:13 - Reply

Mette

Nej, skriv først Vibevej NV, når du har centreret på København- ellers er der for mange jyske viber/vibeveje Google “ser”.

Mette

Posted: 30 August 2009 - 20:15 - Reply

Peter Buch

Ja, vi har jo før hørt om moskéen på Amager, men er det den, der er tale om i brevet, det kan jeg ikke afgøre?

Thomas Bolding Hansen

Posted: 30 August 2009 - 20:19 - Reply

Ikke vestlige gælder alt uden for EU og lande som USA, Canada, AUS.

Så jo, det er andet, men på landplan udgør muslimer cirka 2/3 dele af ikke vestlige indvandrere og efterkommere, så der er nok nærmere tale om 50.000 muslimer i København.

Det kan man selv man gå ind på Statistikbanken og finde ud af.

Mette

Posted: 30 August 2009 - 20:29 - Reply

Dertil kommer de illegale. I Norge regner man med, at der ikke er færre end 20.000 af dem, og de fleste holder sig i hovedstadsområdet.

I øvrigt tror jeg ikke, at der er færre end 300.000 muslimer i Danmark. Økonomen Ebbe Vig har regnet sig frem til mange flere. Har du set på de tal, Thomas?

Thomas Bolding Hansen

Posted: 30 August 2009 - 20:56 - Reply

Jeg køber ikke Ebbe Vigs tal, selv om der er en pointe i dem. De som Camoufleres som danskere er få.

For at forklare det kort, så vil i tilfældet familiesammenføring en indvandrerkvinde som føder et barn, tælle stadigvæk som at indvandrerkvinde føder et barn, og mislighedsforholdet mellem de børn som angives som født af en indvandrer og væksten i efterkommere er ikke så stort. jeg har skrevet om dette tidligere:

“Ad det andet, kan det nævnes at misforholdet mellem børn født af indvandrere og antallet af efterkommere, er 800/770 for tyrkernes vedkommende.
Her skal det forklares, at de 800 er gennemsnittet for børn født af tyrkiske indvandrermødre i perioden 2003-2007 og de 770 er gennemsnittet af 1 årige efterkommere af tyrkere i perioden 2004-2008.
Altså er 30 gange 5 = 150 i alt, ikke blevet regnet som efterkommere, fordi faderen er født i Danmark og har dansk statsborgerskab. Det antal kan man så angiveligt fordoble, for det tilfælde, hvor kvinden er dansk statsborger, og manden er det ikke, men en familiesammenført indvandrer. Så har man nogenlunde det antal efterkommere, som ikke bliver regnet som efterkommere, som ikke er særligt stort endnu.
I det tilfælde kvinden er indvandrer, er hun jo registreret som en sådan, uanset om manden er er født i Danmark og dansk statsborger. Hun tæller dermed med i statistikken som en indvandrer af tyrkisk eller pakistansk oprindelse, der har født et barn, selv om barnet ikke regnes som efterkommer.

For pakistanerne ser forholdet sådan her ud: 326/276 altså er 50 gange 5 =250 i alt, ikke regnet som efterkommere fordi faderen er født i Danmark og har dansk statsborgerskab.”

Og der er ganske få efterkommere oppe i alderen, altså af dem som er født i Danmark og dermed vil føde børn af dansk herkomst i følge Danmarks Statistik:

At der er under 100 tyrkiske efterkommere over 35 år.
At der er under 100 pakistanske efterkommere over 34 år.
At der er under 100 libanesiske efterkommere over 22 år.
At der er under 100 irakiske efterkommere over 19 år.
At der er under 100 somaliske efterkommere over 16 år.
At der er under 100 afghanske efterkommere over 15 år.

Altså, der er tale om ganske få som sniger sig uden om efterkommer statistikken på den måde, indtil videre, om en generation vil det være mange flere.

Mit bud er på omkring 250.000 muslimer.

http://logisksnit.blogspot.com/2009/07/muslimer-i-danmark.html

Men så er de der illegale, og jeg har for nylig fået vækket en mistanke om, at dem som er i Danmark på studie ophold, og på midlertidig opholdstilladelse går uden om den her statistik.

Jeg har forgæves forsøgt at finde tal, landebaseret på personer som er på studieophold, eller midlertidigt arbejdsophold.

Men over 300.000 tror jeg ikke der er tale om.

I øvrigt, kunne ikke lade være med at tjekke det.

Der er 46.000 indvandrere og efterkommere fra muslimske lande, inklusive Bosnien, fra kun 20 lande.

Det er kun de lande med entydigt muslimsk flertal, som jeg kan komme i tanke om. En masse afrikanske lande, dem som hedder Eks. Joguslaver, Dem fra Indien, og en masse eks. Sovjet stater hvor de godt kan være muslimer fra, er ikke talt med. Beklager at formateringen ryger når jeg copy paster

FOLK1: Folketal 1. januar, 1. april, 1. juli og 1. oktober efter område, køn, alder, civilstand, herkomst, oprindelsesland… (Statistikbanken)

Indvandrere Efterkommere
København 2009M07 Albanien 45 4
Bosnien-Hercegovina 1419 223
Kosovo 35 16
Tyrkiet 4599 3477
Algeriet 381 211
Egypten 501 246
Libyen 32 25
Mali 14 6
Marokko 2473 2375
Somalia 2623 1645
Tunesien 290 178
Afghanistan 829 327
Irak 4274 2006
Iran 2513 569
Jordan 529 568
Kuwait 140 128
Libanon 2268 2222
Mellemøsten uoplyst 76 14
Pakistan 4712 3666
Saudi-Arabien 27 25
Syrien 476 488
28256 18419 46675

næstnederste link, det der starter med orestad… tre linjer fra bunden i kommentaren kl. 20:59, skal ind i søgefelt og det er faktisk et link med en pdf fil

Peter Buch

Posted: 30 August 2009 - 20:59 - Reply

Mette

Faste Batteri nævnt i næstsidste afsnit i brevet ovenfor er beliggende overfor KUA på Amager ved Njalsgade. Så ja, det er moske-planerne på Amager.
Om nederste link i denne kommentar er den sidste lokalplan, har jeg ikke undersøgt og orker det ikke, da jeg må lidt videre…

Lokalplan 1990 se § 3
§ 3. Anvendelse
Stk. 2. For område II gælder:
a) Området fastlægges til
offentlige formål, såsom
kulturelle institutioner, kirke, moske, under-
visningsinstitutioner og lignende.
Nærværende lokalplan
med indhæftede plan nr.
26.282 er vedtaget
af Borgerrepræsentationen i modet
den 6. februar 1992 og endeligt bekendtgjort den
20. februar 1992.
Kobenhavns Magistrat, Ouerborgmesterens Afdeling, den 4. august 1992
http://www.planogarkitektur.kk.dk/upload/pdf-lokalplaner/201.pdf
Faste batteri

I slutningen af 2006 blev de to nabogrunde ”Faste Batteri” på Njalsgade/. Artillerivej og Amager Fælledvej 40 – 44 solgt til Njalsgade K/S. I …
orestadnordgruppen.dk/content/image.asp?id=1320…true&lcid…

http://www.kobenhavnshistorie.dk/bog/gtkb/gtkb_bwd_lex.html
Faste Batteri

Thomas Bolding Hansen

Posted: 30 August 2009 - 21:06 - Reply

Når ganger de tal fem gange, er det i øvrigt fordi de tal jeg har på fødsler af Pakistanske og Tyrkiske indvandrere er gennemsnit af fem års fødsler. så jeg har taget fem års gennemsnit af et årige efterkommere, fra de følgende år af 2003-2007 som fødseltallene dækker.

Så for de fem år sammenlagt er det altså kun 400 som ikke blev registreret som efterkommere.

Følger tilfældene hvor en Efterkommer, bliver familiesammenført med en Pakistansk/Tyrkisk mand, samme trend, taler vi om 800 i alt over fem år.

Dertil har vi så efterkommere som gifter sig med en anden efterkommer, eller en anden med dansk statsborgerskab, konvertitter osv. men som sagt er der ikke mange af dem i fødedygtig alder, endnu.

Så der kan højst være tale om nogle få tusinde.

Peter Buch

Posted: 30 August 2009 - 21:07 - Reply

Jeg mener ikke noget ondt Thomas, det er maskinen der gør det…

Mette

Posted: 30 August 2009 - 21:26 - Reply

Peter Buch

Nå, så er der da heldigvis kun tale om to moskébyggerier, men det er alt rigeligt .Før i tiden gik jeg ind for, at musimer skulle have moskéer, men indrettet efter dansk byggeskik og uden minareter. Jeg syntes, at det var uværdigt, at de bruger gamle fabrikker og kældre. I dag er jeg komplet desillusioneret og ønsker bare islam ud af landet.

Thomas Bolding.

Jeg er for så vidt enig, man når frem til omkring de 250.000 ad de reglementerede kanaler. Men jeg tror, at her er en stadig strøm ud og ind af landet af illegale, og jeg regner med, at vi så når op omkring de 300.000.

En gang lagde Ebbe Vig en masse materiale ind på en af de norske blogge ,hvor jeg holdt til. Det var rystende tal, og jeg forsøgte at komme i dialog med ham, men han vendte tilsyneladende aldrig tilbage, i hvert fald svarede han ikke. Heller ikke jeg har nogensinde troet på hans tal, og jeg har hele tiden syntes, at der er for meget skrækpropaganda over det. Men det går da helt galt end dag, hvis ikke der sker en kovending på hele indvandrerområdet, det har han ret i.

For et par uger siden havde JP en stor artikel over et par sider, der handlede om trossamfund og deres beskatning. I en faktaboks oplystes det, at trossamfundene for at blive anerkendt skal opgive, hvor mange medlemmer de har. Det var en oplysning fra justitsministeriet. Til Danmark Statistik kan de muslimske trossamfund angiveligt ikke oplyse såanne tal, men alligevel er mange af dem anerkendte i Danmark og foretager vielser. Det kan jeg ikke få til at stemme sammen.

Peter Buch

Posted: 30 August 2009 - 21:43 - Reply

Mette

Administrativ praksis eller procedure. fordi en myndighed (der kunne være justitsministeriet )får oplysninger, er der ikke nødvendigvis et krav om videregivelse af dem til offentligheden eller andre myndigheder, eksempelvis Danmarks Statistik, (der ikke MÅ registrere religiøst tilhørsforhold), formoder jeg. Men jeg er ikke sikker på det er på en sådan vis, at problematikken fortolkes og forklares bedst på.

Enkefru Madsen

Posted: 30 August 2009 - 21:50 - Reply

Når svenskerne sviner os til, så er det vel af indenrigspolitiske grunde. Det er nemmere at kanalisere hadet over sammenbrudet, overpå en ekstern faktor. Man kender ofte fænomenet fra mellemøsten.

Enkefru Madsen

Posted: 30 August 2009 - 21:54 - Reply

Ang. moskéerne. De har gjort et stort nummer ud af, IKKE at betegne Vibevejs-moskéen som ‘stormoské’. Jeg frygter det er taktisk spil, for så kan de senere kræve een! Man kunne jo affeje kravet, hvis der allerede eksisterede en stormoské. De vil helt sikkert forsøge at bygge stormoskeen på Faste Batteri. (Islands Brygge/Amager)

Enkefru Madsen

Posted: 30 August 2009 - 22:53 - Reply

Der skulle ikke gå længe, nu kom kravet om endnu en moske:
http://politiken.dk/indland/article778458.ece

Thomas Bolding Hansen

Posted: 30 August 2009 - 23:44 - Reply

Mette: Uanset hvad vokser de pt. med flere tusinde om året og føder omkring 10 procent af børnene, alene via fødsler og deres alderssammensætning, som er sådan, at der er få gamle, og løbende bliver flere i den fødedygtige alder.

Fra min demografipost i de udvalgte:

“Zoomer vi mere direkte ind og ser på kvinderne fra de seks udvalgte lande, Tyrkiet, Somalia, Afghanistan, Irak, Libanon, Pakistan.
Så var i 2005 deres andel af de samlede 18-42 årige kvinder i Danmark, 2,8 procent.
Deres andel alene som snit i perioden 2003-2007, af de ikke-vestlige indvandreres fødsler, er 3067 fødsler -ud af 6023 i alt. Over halvdelen altså.
Deres andel af de samlede fødsler i Danmark er 4,8 procent, altså 1,71 gange så mange fødsler som normalen.”

Den andel vil vokse til et langt større andel om 10-20 år, uden at deres tilbøjelighed til at flere børn, og gøre det tidligere vil forsvinde.

Omvendt er det for os, at vi bliver færre i alderen 18-42 år, markant færre, igen citat fra min demografipost:

“De danske kvinder som føder nu, tilhører de sidste store årgange:

40-44 årige danske kvinder i 2006 var i antal: 371.199
35-39 årige danske kvinder i 2006 var i antal: 359.855
30-34 årige danske kvinder i 2006 var i antal: 342.941
25-29 årige danske kvinder i 2006 var i antal: 291.209

Og de kommende mødre, som qua vores kultur først går sent i gang med at føde:

20-24 årige danske kvinder i 2006 var i antal: 251.887
15-19 årige danske kvinder i 2006 var i antal: 221.130

Altså 150.000 i forskel på de 40-44 årige og de 15-19 årige.”

Det alene gør at i løbet af en generation, er deres andel af de unge og fødslerne langt større.

Dertil skal tillægges at de føder flere børn per kvinde, og begynder at føde dem tidligere.

Så det varer ikke længe, det bliver måske i vores levetid, at de runder en million – næsten udelukkende ved naturlig vækst.

For at slet ikke tale om, at det er spørgsmålet, om vi overhovedet får lappet de værste huller i vores indvandringspolitik i nogen nær fremtid, hvilket er af afgørende betydning.

    Niels Hansen

    Posted: 31 August 2009 - 00:11 - Reply

    Pakistanerne har fordoblet deres antal på de sidste lidt over tyve år og det i et land der ikke giver flere penge jo flere børn du får, så hvorfor skulle det samme ikke ske her?

    Samme uhyrlige befolkningstilvækst er sket i mange af de muslimske lande

Peter Buch

Posted: 31 August 2009 - 05:30 - Reply

http://www.uriasposten.net/?p=7545

kommentar 39 redigeret:

Indvandringspolitiks udgangspunkt kunne være, at lande skal behandle deres borgere godt. For nu at tage dette specifikke område.

Der findes flygtninge der- undtaget de fra naturens luner flygtende- er ofre for regeringers manglende evne til at behandle deres borgere godt. Manglende evne til opretholdelse af ro og orden. At lande behandler deres borgere godt og opretholder ro og orden kunne forudsættes, at være selve regeringers grundlag.

Verdenssamfundet og også Danmark vil hjælpe mennesker ved indgriben mod regeringer, der ikke formår at behandle deres borgere godt.

Selskabet har meddelt følgende:

At indgriben kan forventes for at fremme at lande behandler deres borgere godt.

Der kan forventes følgende.
Fra fredelig henstilling, over boycot, ultimativt militær invasion, landes styres fjernelse og nye regeringers indsættelse.

I områder hvor et lands regering ikke forudses, respektivt konstateres ikke at kunne holde landet samlet og opretholde en politik og myndighed, der resulterer i god behandling af borgerne i det pågældende land, sker der opdeling af pågældende land.

Dermed forventes de flere mindre lande bedre, at kunne behandle deres borgere godt.

Perspektivet kunne fra opmærksomhed på “skatteflygtninge”, “danskere flygtet til Sverige”, “danske myndigheders institutionelle sammensætning i Flygtningenævnet” se på grundlaget og udgangspunktet for indvandringspolitik inklusive flygtningepolitik.

Der herfra set ER- at stater som udgangspunkt skal behandle deres borgere godt.

Gør de ikke det. Gå til start af kommentaren igen. Tak.

Det er ikke Danmark, et i mine og andres øjne allerede overbefolket land, der på dansk territorie skal løse problemer for masser, masser svigtet af deres egene regeringer.

Der er i flygtningeproblematikken et felt hvor dansk hjælp kan forekomme til regeringers udskiften, materiel og humanitær hjælp i berørte lande og områder.

Men at masser af flygtninge skulle komme hertil.
Det har landet ligesom prøvet. En gang var nok.

Aldrig mere en 9. april og hvad det medførte.

Gud bevare Danmark.

Robin_Shadowes

Posted: 31 August 2009 - 05:53 - Reply

Mer elektrisk keltisk folk-pop, den här gången i irländska Clannads skepnad med ett litet medley från tv-serien Robin of Sherwood. Taskig bildkvalité fast å andra sidan är ljudet rätt hyfsat för att vara bootleg.

http://www.youtube.com/watch?v=i1vTEYxzlSs

Mer keltisk harp-musik, med Andreas Vollenweider och Molly’s Jig.

http://www.youtube.com/watch?v=NFA9sOIy-Qs

JensH

Posted: 31 August 2009 - 07:48 - Reply

OT

Morten Uhrskov Jensen har en glimrende kronik idag på JP.dk:

http://jp.dk/opinion/kronik/article1799214.ece

Den burde være obligatoriek læsning for alle de ‘anstændige’, som hævder de ‘skammer’ sig over at være Danskere.

Janne

Posted: 31 August 2009 - 08:53 - Reply

Det er bestemt ikke rart at se hvor meget krudt svenske kvindelige journalister bruger på Danmark, når der er så mange kvinder og piger der udsættes for voldtægt i Sverige. Hvorfor det springen-over-egne-problmer-fokus hos svenske kvindelige journalister? Er det for at slippe for at sætte fokus på den svenske multikulturs dårlige vilkår for kvinder og piger? At svensk multikultur har slået fejl i forhold til kvinders og pigers frihedsrettigheder og tryghed? Er det i virkeligheden ikke mænd der hader kvinder i Sverige, men kvinder der hader kvinder?

Janne

Posted: 31 August 2009 - 09:19 - Reply

Angående ‘Alan Stivell: Brian Boru’ musikken så var det en mærkelig oplevelse at høre den, for jeg synes ikke at der skete noget særligt i ørerne eller indeni i øvrigt, men de små hår på armene rejste sig straks. Så musikken fænger, gør den. På sin egen måde. Den fik mig desuden straks til at tænke på Toto’s “Africa” – hvor poleret den end er ved siden af, så er den forståeligt nok noget af en ørehænger.

http://www.youtube.com/watch?v=lPT_3PEjnsE

Jeg har i øvrigt været til flere små koncerter med keltisk harpe musik (hvor harpen ligner en lille kasse, der så ligger vandret på musikerens knæ) og sang i kirker og det er for mig at se den ægte, ægte vare, når vi taler om såkaldt keltisk musik og tradition. Traditionen lever altså videre, blot i mindre målestok. Også uden at der er strøm til.

JensH

Posted: 31 August 2009 - 09:53 - Reply

“Det alene gør at i løbet af en generation, er deres andel af de unge og fødslerne langt større.”

Jamen, det er jo en glimrende ‘nyhed’ for rød blok. Vi ved fra meningsmålinger at over 90 procent af de ikke-vestlige stemmer på centrum-venstre partierne, så dermed skulel de jo være sikret regeringsmagten, indtil deres (muslimske) allierede bliver stærke til selv at kunne klare den opgave med at regerere Danmarkistan. Derefter står den så også på evig opposition.

Peter Buch

Posted: 31 August 2009 - 10:24 - Reply

Alle kan være med i Selskabet nævnt i kommentaren 31 August 2009 – 05:30
De fleste synes jo regeringer skal behandle deres borgere godt.

Peter Buch

Posted: 31 August 2009 - 10:31 - Reply

Janne

Uden at være på noget som helst der ligner sikker grund- baggrunden for de svenske kvindelige journalisters optagethed af Danmark, kunne have med “se dog lige hvordan naboen gør, for her i Sverige…” at gøre, uden selv direkte at ville eller kunne udtrykke det- sådan.

milak

Posted: 31 August 2009 - 11:03 - Reply

Kære Thomas Bolding Hansen

Dine posteringer om dette vigtige (afgørende?) emne er fortrinlige.

Bliv endelig ved.

Mette

Posted: 31 August 2009 - 11:12 - Reply

Thomas Bolding. Det er godt, at du tager disse emner op, og bliv endelig ved med det.

Det er en kendsgerning, at de musimske generationer følger tæt efter hinanden, og at en muslimsk kvinde sagtens kan være bedstemor, når hun er i trediverne, hvor mange danske kvinder først begynder at tænke på, om børn kan passes ind i deres “liv”, eller om de hellere vil være ansvarsfrie teenagere endnu nogle år. For mange danske mænd varer det endnu længere,

Jeg venter mig store omvæltninger indenfor de næste tyve år.

Mette

Posted: 31 August 2009 - 12:19 - Reply

LFPC

Det er en fin udgave af Brian Boru marchen.

Jeg har ikke det mindste imod, at der sættes strøm til det “keltiske”, tværtimod kan man opnå en mere æterisk virkning. Vi er jo hyppigt ude i de mytologiske tåger. Long long ago. Ude mod vest, hvor himmel og hav glider sammen. Blandt andet i County Clare, der var en del af Munster, hvor Brian Boru kom fra og var søn af en lokal stormand. Jeg har været der og var selv mærkværdigt euforisk ved hjemkomsten.

Mytologien om Brian Boru fortæller, at han var den irske konge, der jog vikingerne ud af Irland. Det er en god historie, men sand er den ikke. Vikingerne var på det tidspunkt integrerede i Irland og blev, Dublin blev grundlagt af vikinger og var længe den stærke vikingeby mod øst. “The Oxford Illustrated History of Ireland” gør fx meget ud af at undertrege, at vikingerne levede i fred med de store kristne klostre omkring Dublin.

Brian Boru var oppe mod både irske og fastboende vikingekonger og stormænd. I 997 blev Brian konge over Dublin, men der blev ikke fred af den grund, og han blev dræbt i et blodigt slag ved Clontarf ikke så langt fra Dublin langfredag 1014, hvor også en af hans sønner og mange andre stormænd faldt. Men han vandt slaget.

Brian Boru fik samlet Irland. Han havde i tidens løb fire koner, og den smukkeste var Gormflaith, der var enke efter kong Olav Siggtrygson af York, Dublin og Northumbria. En af vikingekongerne på tågernes øer. Der synes at herske enighed om, at Brian Baro var en stor konge, han nævnes i Njals Saga, og der har engang eksisteret en særlig saga med hans navn. Hans efterkommere er klanen O’Brian eller O’Brien.

En gang i 800-tallet – da der var mange vikingeraids mod Irland, hvor klostrene tit blev plyndret, og irere taget som slaver – blev en irer, en munk antager jeg, beroliget af hårdt vejr og skrev i marginen på sit manuskript:

“The wind is fierce to-night
Ít tosses the sea’s white hair
I fear no wild Vikings
sailing the quiet main”.

    LFPC

    Posted: 31 August 2009 - 13:32 - Reply

    Interessant. Jeg kan huske jeg engang hørte, at de irske/bretonske sange der lyder som om de kommer direkte fra denne svundne tid, i realiteten kun har højst et par århundreder på bagen. Der var også et studium for nogle år siden der konkluderede at det ‘keltiske’ er en sen, romantisk konstruktion uden historisk belæg. Der var en del kontroverser i denne forbindelse, men jeg er ikke à jour med hvad den generelle konsensus er om spørgsmålet. Men sprogligt er gælisk og bretonsk vistnok beslægtede.

Mette

Posted: 31 August 2009 - 12:42 - Reply

http://jp.dk/indland/article1799878.ece

JP afviser kravet om undskyldning. Det er blot et af mange gennem de sidste fire år.

    LFPC

    Posted: 31 August 2009 - 13:33 - Reply

    Hvis nogen af aviserne giver efter her bliver de som spedalske.

JensH

Posted: 31 August 2009 - 13:45 - Reply

Jeg tror altså de Danske medier overdramatiserer denne Saudiarabiske advokats brev med krav om en undskyldning. Han handler på egen hånd, og ingen udenlandske medier, (heller ikke arabiske), har skrevet en lyd om sagen. Her er jeg faktisk noget så usædvanligt som enig med en Politken-Kommentator, (Anders Jerichow):

http://politiken.dk/debat/signatur/article778414.ece

    Janne

    Posted: 31 August 2009 - 14:10 - Reply

    “Tegningesagen er i praksis bilagt i muslimske lande. Det er ikke noget, man snakker om, ikke noget, der udløser heftige demonstrationer eller nogen voksende boykot mod Danmark og danskere. Det er heller ikke noget, som de lokale aviser tager specielt alvorligt.”

    Sådan står der i artiklen som du henviser til, JensH.

    Det kan godt være at det forholder sig sådan (det tror jeg dog ikke på), men sådan er det ikke i Danmark, for sådan her siges der angiveligt på Nørrebro, når muhammedtegninger omtales:

    “‘Ha, det var sgu mig, der sendte en masse e-mails med trusler til Jyllands-Posten, så alle journalisterne blev bange. Jeg ville straffe dem, fordi I havde fornærmet profeten og alle muslimer.’ Hans triumferende udbrudt blev mødt med anerkendende blikke fra de andre…”

    Citatet har jeg fundet på Uriasposten og de stammer fra en artikel, der findes på JP.

    h t t p://www.uriasposten.net/?p=7555#comments

    Det forekommer mig meget usandsynligt at der ikke skulle være nogen i islamiske lande, der er enig med fyren fra Nørrebro.

    Politiken lever fortsat i drømmeland, forekommer det mig. I Politikens multikult fiktion.

PeterK

Posted: 31 August 2009 - 15:15 - Reply

@Mette
Ang retten til at blive betegnet som godkendt ttrossamfund og få de skattefordele der er ved det.

Vejledningen kan findes på kirkeministeriets hjemmeside, og jeg har postet dem et par gange. Det er ikke kun medlemsantallet IT har det svært med, de har det mere end svært med bestemmelsen om at for at blive godkendt, skal der være fri adgang til at fravælge troen og vælge sig en anden, eller slet ingen.

Hovedmanden bag IT’s godkendelse var tidligere kirkeordfører for Venstre Birthe Rønn-Hornbech, der er tavs som en østers, når hun spørges om materiale derom.

Mette

Posted: 31 August 2009 - 16:47 - Reply

PeterK

Det vil sige, at vi som udgangspunkt må regne med, at de islamiske trossamfund ikke opfylder lovens betingelser for at blive anerkendt men alligevel er blevet det. Det er noget svineri, og det betyder bl.a., at når de fx får 50-150 millioner til moskébyggeri, kan de modtage disse penge uden beskatning.

Kirkeministeriet kan da umuligt have ret til dispensere fra vedtagne skatter ved at give muslimske trossamfund særrettigheder.

Men der findes jo andre muligheder. Det er muligt, at de godkendte muslimske trossamfund har indgået en aftale med den danske stat om, at deres medlemmer frit kan skifte tro, hvis de ønsker det. Lidt behændig taqiyyja for at snøre den danske stat.

Dette bør endevendes i offentligheden.

JensH

Posted: 31 August 2009 - 16:58 - Reply

@Janne

“Sådan står der i artiklen som du henviser til, JensH.”

Jamen, det tror jeg sæmænd Anders Jerichow har ret i. Jeg tror ikke de befolkningerne i de muslimske lande går specielt meget op i JP’s tegminger mere. Måske hvis man minder dem om det, så vil de brokke sig et kort øjeblik, men ellers tror jeg ikke den almindelige befolkning skænker tegningerne nogen tanke mere. Al apologeternes snak om at Danmarks Renommé er ødelagt i mange årtier frem har jeg altid fundet latterlig. Danmark er for lille og ubetydeligt et land for den muslimske verden til at den slags følelser kan blive ‘holdt i kog’. Anderledes forholder det sig naturligvis med lande som USA og Israel. Havde det været en avis i et af disse to lande havde disse (harmløse) givetvis stadig været et ‘hot issue’ i den muslimske verden.

Derimod tror jeg stadig at JP’s tegninger betyder noget for de herboende muslimer. Specielt vil de gerne hive tegningerne frem når de skal sætte sig selv i offerrollen. Så bruger de dem som et ‘bevis’ på hvordan de bliver forfukgt af Danskernes “rascisme” og “islamofobi”.

PeterK

Posted: 31 August 2009 - 17:54 - Reply

@Mette

Yep, sådan er det. Her et par relevante klip fra vejledningen, der i øvrigt er et seriøst og sobert værk.

Vejledende retningslinjer
udarbejdet af det rådgivende Udvalg vedr. Trossamfund
2. rev. udgave, januar 2002

Side 4 om vielser
“Ligeledes vil det ved hen­ven­delse til politiet blive søgt oplyst, om der foreligger ufordel­agtige oplysninger om den foreslåede vielses­for­retters vandel. Eventuelt vil der også kunne blive tale om at fordre til­vejebragt vandelsattester og om at søge attestanternes troværdighed bekræftet af poli­tiet. Det må endvidere godt­­gøres, at den pågældende, hvis han ikke er dansk, har lovligt ophold her i landet, og at han – af hensyn til afgivelse af pligtmæssige indberetninger til myn­dig­hederne – er det danske sprog mægtig i skrift og tale.”

Abu Laban foretog retsgyldige vielser, og mig bekendt lærte han aldrig dansk.

Side 5 om rettigheder.

“Trossamfund uden for folkekirken kan i medfør af begravelseslovens §15 med Kirke­minis­teriets tilladelse få overladt en del af en folkekirkelig kirkegård til eget brug eller i medfør af samme loves §16, stk. 2, af Kirkeministeriet få tilladelse til at anlægge egen begravelsesplads. Ud­lændinge, som er præster eller missionærer inden for det pågældende trossamfund, vil kunne opnå opholdstilladelse.”

Muslimer kan altså med bekendtgørelsen i hånden få overladt en del af enhver kirkegård til muislimsk begravelsesplads. Imamer får automatisk opholdstilladelse. Desuden følger en række begunstigelser i henhold til skattelovgivningen: Dels retten til at modtage gaver og løbende ydelser med fradragsret for yderen og dels undtagelse fra selskabsskat, fonds­beskatning, ejendomsskat, arveafgift, lønsumsafgift samt indbetaling af bidrag til Arbejds­givernes Elevrefusion. Desuden har godkendte trossamfund mulighed for at opnå støtte fra tips­mid­lerne gennem Kul­turministeriet.

Side 7 om dokumentation og pligter.

“Godkendelse som trossamfund rummer såvel rettigheder som forpligtelser. Ud fra ovenstående ­konkluderer udvalget, at en godkendelse som trossamfund må bero på tillid til, at gudsdyrkelse er organisationens hovedformål, at der er udpeget ansvarlige repræsentanter, åbenhed i for­hold til lære og ritualer, samt kontinuitet i forhold til trossamfundets størrelse og præsternes ud­dan­nelse. Der­udover betragtes det som en forudsætning, at godkendte trossamfund i lighed med det øv­rige samfund respekterer menneskerettighederne, navnlig religions- og trosfrihed, herunder ret­ten til at skifte religion.”

Her er det kikset lidt for udvalget, idet man har glemt at definere hvilke menneskerettigheder, FN’s eller Cairo Deklarationen? Specielt dette afsnit diskvalificerer ethvert islamisk trossamfund.

Og til slut denne liste
“Følgende dokumentation bør være medsendt ansøgningen:

1. En trosbekendelse eller tilsvarende, som henviser til religionens centrale dogmatiske tekster, tradi­tioner eller skoler og som klarlægger, hvorledes der er tale om ‘gudsdyrkelse’ i forhold til udvalgets retningslinjer, og ­hvorledes denne tro giver retningslinjer for medlemmernes etik og moral.
2. De centrale religiøse tekster (uddrag eller beskrivelse er dog tilstræk­keligt i for­bin­delse med større tekst-traditioner).
3. En beskrivelse af vielsesritualet samt andre vigtige ritualer.
4. En beskrivelse af organisationsstrukturen hvis den er anderledes end beskrevet i ved­tægterne.
5. En kopi af vedtægterne.
6. En kopi af seneste reviderede årsregnskab, revideret af en anerkendt revisor.
7. Oplysninger om antal medlemmer med fast bopæl i Danmark.
8. En beskrivelse af præsternes eller vielsesforretternes uddannelse.
9. Eventuelle oplysninger om, hvorvidt trossamfundet er offentlig anerkendt eller god­kendt i et andet nordisk land.

Den 1. januar 2002

Professor, dr.phil. Armin W. Geertz (formand)
Professor, dr.jur. Eva Smith
Lektor, cand.theol. Jørgen Stenbæk
Lektor, mag.art. Margit Warburg

Jeg har nok skrevet 10-15 veldrejede indlæg om dette, men emnet er absolut tabu i pressen, mere tabu end euromed.

Mette

Posted: 31 August 2009 - 19:11 - Reply

PeterK

Tak, dette må frem i medierne. Det er meget interessant og viser, hvordan der er fiflet. Endda af Eva Smith, der netop har beskyldt Birthe Rønn Hornbech for at fifle med loven.

Mon ikke moskébyggeriet kan virke befordrende på den sag?

    PeterK

    Posted: 1 September 2009 - 07:42 - Reply

    Ja fiflet er der, ogsåp i den frad. Men det er ikke Eva Smith eller de 3 medforfattere til retningslinierne. De tager i vid grad hensyn til religion i forskellige former og sørger omhyggeligt for at være upartiske og opstiller et sæt fornuftige regler for hvornår man er et trossamfund der fortjener den særbehandling alle trossamfund, inklusive folkekirken, har.

    Fejlen er at Islamisk trossamfund, af frygt for følgerne, politisk korrekthed, pres fra EU – what knows I – har givet islamisk trossamfund en status som de ikke opfylder betingelserne for at få. Man skal fjerne godkendelsen, der er en administrativ afgørelse, fordi den er givet på et forkert grundlag.

    Det vil rejse en proteststorm, og vi vil blive beskyldt for alverdens ting, hvilket vi som nation burde være fløjtende ligeglade med, og holde os til bogens bogstav.

    Et islamisk trossamfund uden status som godkendt, kan fortsætte præcist lige som nu, de kan dyrke muhammed og allah som det passer dem, holde ramadan, bede 5 gange dagligt til Mekka, businness as usual. De kan også forrette alle de vielser de har lyst til, de skal bare lige en tur rundt om rådhuset og få foretaget en absolut irrreligiøs verdslig stadfæstelse af ægteskabet, og så mister de de økonomiske fordele.

Mette

Posted: 31 August 2009 - 19:19 - Reply

LFPC

KIelterne var et jernalderfolk, der engang levede på de britiske øer og i det hele taget over en stor del af Europa og derfor kaldes Europas fædre. Cæsar var meget optaget af deres druider, som han skrev om i sit værk om gallerkrigene. Han fik aldrig erobret Britannien, forsøgte et par gange, og det må have været et spektakulært syn, da de romerske skibe lå og vuggede ud for the white cliffs of Dover med briterne ventende øverst oppe med deres kavaleri og stridsvogne.

De gamle keltere efterlod sig intet skriftligt men en rig mytologi og arkæologiske fund, der vidner om et højt udviklet formsprog og en overklasse af fint udstyrede krigere. Som det så ofte er sket i historiens løb, men vore politikere ikke synes at kunne forestille sig, blev deres kultur imidlertid overlagt af andre. Romerne kom til, dog ikke til Irland, saksere, angler og vikinger. Men mange stednavne vidner stadig om kelterne.

Aht. Janne vil jeg lige nævne, at mænd og kvinder havde ligestilling hos kelterne, og at heltinden over dem alle er icenernes dronning Boudicca fra East Anglia, der gjorde oprør mod romerne og begik etnisk udrensning af dem i Colchester. Det var den første rigtige by i England og blev grundlagt af romerne, der også byggede et tempel der. Det findes ikke mere, men på bymuseet er der nogle smukke keltiske guldmønter med heste og kornaks. Boudicca er stadig en engelsk heltinde og omspundet af skønne beretninger og grusomme myter. Høj og rødhåret anførte hun selv sin hær i sin stridsvogn og med sine døtre ved siden af sig. En statue står i dag ved parlamentet i Westminster.

http://en.wikipedia.org/wiki/File:Boudiccastatue.jpg

Du har ret i, at der skete en romantisering af kelterne i langt senere tid, som ikke har så meget med virkeligheden at gøre, men man må sige, at den har haft stor indflydelse. Hvor mange film har vi ikke set, hvor “the celts” blev sat ind, når det rigtigt kneb! Et krigerfolk hvis arv til eftertiden bl.a. kan spores i “designet” af illuminerede middelalderbøger som “Book of Kells“, men også i en evne til at tale til fantasien. Kennedyerne trak hårdt på det “keltiske” i deres lobbyvirksomhed.

Myterne kan føles mere sande end virkeligheden, mente Platon, og vi kan bruge dem aktivt, hvis vi tør. I Bretagne bruges det “keltiske“ stadig som et samlende element i en national manifestation, ligeså i Irland og Skotland. I det hele taget er den fælles myte af stor betydning for en nation, men vi har ingen fælles myte med de folk, der nu invaderer Europa.

Alwyn og Brinley Rees beskriver ganske godt i “Celtic Heritage – Ancient Tradition of Ireland and Wales”, hvad der foregår i mit hoved, når jeg hører “keltisk“ musik:

In diverse ways, myth and ritual loosen the grip of the temporal world upon the human. Under the spell of the storyteller‘s art the range of what is possible in this world is transcended: the world of magic becomes a present reality and the world of everyday is deprived of its uniqueness and universality. The storyteller like the juggler and the illusionist, by convincingly actualizing the impossible, renders the actual world less real. When the spell is over the hearer comes “back to earth” but the earth now is not quilte so solid as it was before”.

Frank Delaney afslutter sin bog “The Celts” med dette citat og tilføjer: So it is with the Celts, and with any pursuit of them – the real Celts, the fathers of Europe. And yet, they offer the most tantalizing glimpses. They believed in the suspension of reality. And they feared that the sky might fall.

Thomas Bolding Hansen

Posted: 31 August 2009 - 20:22 - Reply

Jeg har nu fundet, og kigget på opholdtilladelser givet til uddannelse og arbejdsophold.

Det er korrekt, der kommer flere tyrkere og pakistanere ind, end i 2001. Men generelt kom der 3.5 gange muslimer, fra de store indvandringslande i 2001.

Så jeg tror at de tal, der viser at antallet af muslimske indvandrere kun er steget med omkring 5000 de sidste 3 år er reelle nok. Givet at det er et nettoregnskab.

Har lavet en post om det nu:

http://logisksnit.blogspot.com/2009/08/ladeporten-har-huller-men-vidta ben-nej.html

Til gengæld er der kommet næsten ti tusind efterkommere til de sidste 3 år.

Peter Buch

Posted: 31 August 2009 - 20:51 - Reply

Mette

Relateret kelterne- fantastisk bog i anledning af den i Venedig på Palazzo Grassi stedfundne udstilling 24/3-8/12 1991. I Celti uden ISBN nummer Bompiani forlag 795 sider.
Fantastiske farvebilleder, sort/hvide, tegninger, kort og tekst- dog kun på italiensk. FIAT var sponsor. Tre Agnellier nævnt, en var præsident for udstillingen, to medlemmer af Comitato som også hjemlige Knud W. Jensen var iblandt – 29 ialt.
Artikel med omtale af udstillingen af Alfredo Tesio i Politiken, (desværre skrev jeg ikke dato ned på artiklen).

Mette

Posted: 31 August 2009 - 21:09 - Reply

Peter Buch

Jeg tvivler ikke om, at det ern en flot bog. Der er mange flotte bøger om kelterne, fordi stoffet taler så stærkt til både glæden ved smukke ting, det eventyrlige og i det hele taget fantasien. Mine er mest fagbøger om det romerske Britannien

Vivi Andersen

Posted: 31 August 2009 - 22:55 - Reply

Thomas B.H.

Der er et forhold ved de tal du nævner som jeg ikke kan få til at passe og det er, at det anslåede antal af herboende muslimer faktisk har stået mere eller mindre på samme antal siden …..i hvert fald siden 2002- 2003.

Det er ikke utænkeligt at Jon Ebbe Vig kan have kalkuleret ved siden af, men det undre mig at antallet af muslimer næsten er statisk.

http://www.lilliput-information.com/katrocia.html

Jeg skal være forsigtig med at vove mig ind på de talmæssige områder, da det ikke lige er mit gebet.

Alligevel – eller måske derfor er jeg ikke helt med i forhold til de anslåede 200.000 -250.000 .

Jeg tror at tallet ER højere.

Gid Jan Plousing ville agere whisleblower !

Thomas Bolding Hansen

Posted: 31 August 2009 - 23:48 - Reply

Tallet er bestemt ikke statisk, fra de her lande:

Albanien
Bosnien-Hercegovina
Tyrkiet
Algeriet
Egypten
Libyen
Mali
Marokko
Somalia
Sudan
Tunesien
Afghanistan
Bangladesh
Irak
Iran
Jordan
Libanon
Mellemøsten uoplyst
Pakistan
Palæstina
Syrien

Er antallet vokset med omkring 11.000 bare mellem 2006 og 2009.

Thomas Bolding Hansen

Posted: 31 August 2009 - 23:49 - Reply

Den største andel af væksten er dog efterkommere.

Thomas Bolding Hansen

Posted: 31 August 2009 - 23:56 - Reply

Og fra de her lande, dem vi har flest muslimske indvandrere fra:

Bosnien-Hercegovina
Tyrkiet
Algeriet
Marokko
Somalia
Afghanistan
Irak
Iran
Libanon
Pakistan
Syrien

Er antaller vokset siden 1989 fra 60.045 til 210.821.

Igen væksten i efterkommere har været større, end væksten i indvandrere. nemlig fra 14.178 til 77.185.

Og tallet er i hvert fald ikke 200.000 som du kan se, da ovennævnte lande ikke repræsenterer alle muslimer i Danmark, men det bliver meget svært at finde noget som helst sagligt grundlag, for at de skulle være over 300.000.

Leave a Comment