Kasper StĂžvring skriver videre pĂ„ sit blogindlĂŠg i en dyster kronik. “Vi var leoparderne, lĂžverne; det bliver sjakalerne, hyĂŠnerne, der kommer i stedet for os”, som vi lader Giuseppe Lampedusa sige i indlĂŠgget ovenfor. I Sverige nedenfor gĂ„r det over, men nĂ„r det kommer tilbage, bliver det en tand vĂŠrre:
Alt skrider, og det betyder, at alting eskalerer, og at kulturkonflikter som ovenstÄende nÄr som helst kan bryde ud igen. De er latente konflikter, og den nÊste konflikt bliver vÊrre end den foregÄende, skriver Kasper StÞvring.
Mit seneste indlĂŠg pĂ„ min blog her i avisen har pĂ„ kort tid fremkaldt adskillige reaktioner. Jeg mĂ„ have ramt noget, sĂ„ lad mig derfor i det fĂžlgende prĂžve at fremstille og udbygge mine synspunkter. […]
Grupper af venstreradikale autonome og uintegrerede indvandrere med muslimsk kulturbaggrund er ved at ÞdelÊgge landets stÞrre byer. Vi er nogle, der har taget konsekvensen og flyttet pÄ landet. Man skal bestemt have stor respekt for de mennesker, der bliver og forsÞger efter evne at gÞre noget ved problemerne. SpÞrgsmÄlet er bare, hvor lÊnge man vil lade sine bÞrn undgÊlde for det multikulturelle eksperiment.Politiet sÞger med sved pÄ panden at dÊmpe gemytterne og henviser til, at der ikke er mere uro end tidligere. Politiets opgave er jo at skabe ro, og her kan retorik vÊre en del af lÞsningen, og statistik over vold er notorisk vanskelig at tolke pÄ grund af de mange mÞrketal. Hvad der stÄr tilbage er dette: Der er sket en eskalering udi brutalitet, nÄr selv politiet angribes med skydevÄben. Kronik: Den molekylÊre borgerkrig
»NÀr ska det sluta?«
spĂžrger GĂžteborgs Posten afmĂŠgtigt om optĂžjerne i forstĂŠderne der har varet nĂŠsten uafbrudt siden 13 august. Formentlig aldrig, andet end mĂ„ske temporĂŠrt. Man skal vĂŠre religiĂžs, for at tro det slutter helt, dvs. kĂžbe den officielle ortodoksi, at det “Ă€r en klassfrĂ„ga“. Men man kunne dog begynde med at bure forbryderne inde i stedet for at invitere til bekymringssamtaler. Politiet har “lugtet en rotte”, men kan nĂŠppe sige  mere end dette:
Det borde finnas andra saker [Àn visitationer] att lÀgga som grund för oron i förorterna. Men vill man att detta skall vara den tÀndande gnistan, sÄ blir det förstÄs det. Jag Àr förvÄnad över att man skyller pÄ just detta, sÀrskilt eftersom det har varit oroligt i omrÄdet med larm om skottlossningar och skadegörelse Ànda sedan i vÄras.
Nya bilbrÀnder i Göteborgs förorter.Dörr sprÀngd i lÀgenhetshus i Göteborg, Flera greps efter bÀrsÀrkagÄng i Göteborg.
Bent BlĂŒdnikow anmelder Gunnar Ekberg
Gunnar Ekberg havde et nÊrt samarbejde med ikke mindst Jan Guillou, og det er ikke et smukt billede, der tegnes af den fanatiske Guillou, der helhjertet stÞttede de mest ekstreme blandt den palÊstinensiske bevÊgelse. Det er ikke blot billedet af propagandisten Jan Guillou, der dukker frem i skildringen, men ogsÄ af den farlige aktivist. Gunnar Ekberg beretter, at Jan Guillou allerede i 1969 var i KÞbenhavn sammen med den ledende palÊstinensiske aktivist David Kaloti pÄ en mission for PFLP for at fotografere sikkerhedsforholden e ved El Al-fly. Det fremgÄr ogsÄ af bogen, at Jan Guillou sammen med Göran Rosenberg i 1970 var i Israel for at inspicere Tel Avivs lufthavn for PFLP.
Gunnar Ekberg fortÊller ogsÄ, at han selv og Jan Guillou ved flere lejligheder havde kontakt i KÞbenhavn med folkene i Kommunistisk Ungdoms Forbund (KUF), altsÄ de folk der blev kernen i Blekingegadebanden. Ekberg skriver: »Jan havde ogsÄ kontakt med KUF, Kommunistisk Ungdoms Forbund, hvilket var interessant, fordi organisationen havde nÊr kontakt med PFLP, et samarbejde som efterhÄnden fik et hemmeligt og konspirativt indhold.« Hvor tÊt forbindelsen mellem Jan Guillou og Appels folk var, skriver Gunnar Ekberg ikke om, men at Appel-gruppen havde gode kontakter til svenske ligesindede fremgÄr flere steder i bogen. Men Ekberg var ogsÄ selv flere gange i forbindelse med Appel-gruppen: »Jeg nÄede et hurtigt besÞg i KÞbenhavn for at besÞge KUF efter sommeren. Det var interessant. De talte mere om at danne hemmelige celler og at arbejde med kurerer og hemmelige meddelelser end om ideologi. Vi udvekslede en del information, og de spurgte, om jeg ikke skulle ned og besÞge PFLP snart.« [..]
I Sverige er der en skyhed i pressen oven pÄ publiceringen af Gunnar Ekbergs bog. Ingen tÞr gÄ rigtig til Jan Guillou, der er en slags ukronet debatkonge i folkehjemmet Sverige og i Þvrigt netop har udgivet endnu en selvbiografi, hvor han intet afslÞrer. Gunnar Ekbergs historie er en del af den mest dramatiske fortÊlling om Den Kolde Krig, der viser, at selv i det pÊne socialdemokratiske folkehjem foregik der skumle og farlige ting. Berlingske: Spion blandt fanatikere
Det sidste har BlĂŒdnikow sandelig ret i. Der er kommet lidt flere anmeldelser:  De ska ju Ă€ndĂ„ dö. Tio Ă„r i svensk underrĂ€ttelsetjĂ€nst. Osannolika berĂ€ttelser om den svenska vĂ€nstern. Ingen gĂ„r som VĂ€rlden Idag gjorde i dybden med Guillous pĂ„stĂ„ede KGB forbindelse: Boris Grigorjev, f.d. sovjetisk underrĂ€ttelseofficer i Sverige: âGuillous avslöjanden gjorde stor nytta för oss.â
Kunsten at holde kĂŠft
Fra valget i 2006 og frem, fÞrste Mona Sahlin den rÞde blok stort over den regerende  alliance i lang tid. Frem til forÄret havde svenske socialdemokrater stadig over 41  % af stemmerne uden rigtig at have gjort noget for det. SÄ lancerede Sahlin, Ohly og Wetterström  et fremstÞd, lidt lig det Thorning og SÞvndal netop  har gjort, og straks begyndte SAP Žs tal at vige kontinuerligt. Nu har Sahlin ikke sagt et kvÊk i flere mÄneder, sÄ styrtdykket er stoppet og partiet har stabiliseret sig pÄ omkring 32 procent, men Alliancen fÞrer stadigvÊk, hvis de vil bruge  Sverigedemokraternes stemmer. Hvad har Sahlin lÊrt af det ? Ingenting, for nu skal der satses igen (RÞd-grön.se) :
För Sverige var ett föregÄngsland, ett föregÄngsland för jÀmstÀlldhet, ett föregÄngsland för jÀmlikhet. Nu Àr det ett skattesÀnkarland bland andra, men högre arbetslöshet Àn vad EU-genomsnittet Àr.
Vi andre tĂŠnker, at Sahlin dĂ„rligt kan undgĂ„ at blive den fĂžrste S partileder i mands minde, der ikke bliver statsminister. Ikke engang partiets egne, til dĂžden tro kernevĂŠlgere har hende som andet end tredje valg. Herhjemme synes Sohn-SĂžvndal at have perfektioneret kunsten at holde  kĂŠft, nĂ„r det behĂžves og nĂ„r de genkender et decideret ikke-emne: SF-top tavs om asylsag, sĂ„ deres chancer for bingo er nok bedre end Sahlins. Det mĂ„ vĂŠre surt for rigtige skakspillere at skulle trĂŠkkes med en glad amatĂžr som Kristen Touborg, hvis hĂŠderlige bondemoral byder ham at sige hvad han tĂŠnker. Wager: âEtt Ă„r kvar till valetâ. Pittelkow: LĂžkke vinder nĂŠste valg.
Burka: Et dybt had til kvinder
Martin Krasnik interviewer Mona Eltahawy:
»I har perfektioneret kvinders rettigheder. Jeg forstÄr ikke, at feminister i hele Skandinavien ikke instinktivt kan se, at den skal forbydes,« siger Mona Eltahawy.
[..]
Men Eltahawys mest opsigtsvÊkkende holdning drejer sig ikke om profettegninger. For nogle mÄneder siden skrev hun i en kommentar, at de muslimske klÊdedragter burka og niqab skal forbydes. Helt og overalt. Men hvordan hÊnger det sammen? Hvis frihed er et princip og ideal, der skal kÊmpes for, selv om det har omkostninger, hvorfor skal denne frihed da ikke udstrÊkkes til Eltahawys mere konservative trosfÊller?
»Burka og niqab er en decideret trussel mod muslimske kvinder , og derfor mÄ jeg som muslimsk kvinde klart gÄ ind for et forbud. Disse klÊdedragter udvisker kvinden. Menneskets ansigt og ansigtstrÊk er det mest basale for vores identifikation og kommunikation. At fjerne et menneskes ansigt er det ultimative overgreb.«
– Men hvad med princippet om individets frihed til at vĂŠlge? Kan du se, hvor stort et indgreb et forbud vil vĂŠre?
»Det forekommer det at vÊre, hvis dette liberale princip er sÄ akademisk, som det ofte er. I virkeligheden er der mange regler. Det er forbudt at gÄ nÞgen rundt i offentligheden. Mange steder mÄ man ikke bÊre maske. Staten har en mening om borgernes pÄklÊdning. Det liberale argument mod etforbud lyder godt, men det holder ikke. Det skyldes den stadige ÞmtÄlelighed for religiÞse skikke og krav. Sagen er, at burkaen er et ekstremt yderligtgÄende fÊnomen, som i store dele af verden pÄberÄber sig at vÊre autentisk. Jeg ved, det er et upopulÊrt argument i Danmark. Men Êrlig talt: Skandinaverne har perfektioneret rettigheder for kvinder . Den fÞrste gang, jeg sÄ en kvinde med burka, var i KÞbenhavn for tre Är siden. Jeg blev chokeret. Og jeg forstÄr ikke, at feminister i hele Skandinavien ikke instinktivt kan se, at det skal forbydes.«
Likvidering af kvinder
Mona Eltahawy siger, at »et civiliseret samfund ikke bÞr tillade et sÄ heftigt overgreb«. Men hun er imod, at man i nogle samfund presser kvinder til at tage noget bestemt tÞj pÄ. Et forbud i et demokrati vil presse kvinder til det modsatte: til ikke at tage det pÄ. Er det ikke et spejl af det, hun selv kritiserer?
»Jeg er selvfÞlgelig imod tvang. Jeg er imod forbuddet mod tÞrklÊder i Tyrkiet, jeg er imod iranernes krav om, at kvinder skal gÄ med tÞrklÊde, jeg hader, at Det Muslimske Broderskab har fÄet tre fjerdele af de egyptiskekvinder til at tage tÞrklÊde pÄ. Man kan ikke bruge lovgivning, nÄr det gÊlder tÞrklÊdet. Men en demokratisk stats grÊnse skal gÄ ved tildÊkningen af hele ansigtet. Det er sÄ Äbenlys en umenneskelighed, en likvidering af kvinden, at den ikke skal accepteres.«
– En klĂŠdedragt er ogsĂ„ en ytring. Nu vil du forbyde en ytring, der stĂžder dig. Det lyder pludselig dobbeltmoralsk.
»Det er ikke en ytring. Det er et fysisk overgreb. Det sÊtter lighedstegn mellem fromhed og kvindens totale forsvinden. Jo mindre du kan se af mennesket, desto frommere er det. Det er sygt. Det kommer fra den saudiarabiske salafi-islam. Jeg boede i Saudi-Arabien i seks Är og har oplevet, hvordan de opfatter kvinden som syndens legemliggÞrelse. Jeg har set den mÄde, de omtaler og opfatter kvinder pÄ. Det er misogyni, et dybthad til kvinder , der fÞrer til dette forsÞg pÄ at kontrollere deres krop og seksualitet. Det er en grotesk infantilisering af mennesket.«
– Du kalder burkaen for et overgreb, men det er det jo ikke nĂždvendigvis. Du ved ikke, hvor mange der selv accepterer denne pĂ„klĂŠdning. En del kvinderer konvertitter, der selv har valgt det liv. De siger, at det er en frihed fra Vestens overseksualiserede samfund, der opfatter dem som objekter.
»Det Êndrer ikke ved, at samfundet mÄ sige klart nej til det. Hvis det overseksualiserede samfund er et fÊngsel for kvinder , lÞser man det ikke ved at anerkende en ny form for fÊngsel. Mit argument er, at det er farligt for muslimske kvinder , uanset om de selv vÊlger det. Dermed bliver det ikke bare et individuelt valg. Det undergraver det fundament, kvinders rettigheder bygger pÄ. Jeg ved godt, at mange ikke Þnsker, at staten skal blande sig. Men her er det nÞdvendigt.«
– Den amerikanske feminist og forfatter Naomi Wolf skrev for nylig om et besĂžg i Marokko, hvor hun dĂŠkkede krop og hoved til . Hun skriver: »Jeg bevĂŠgede mig gennem markedet – mine brysters kurver var tildĂŠkkede, mine bens former var glattet ud, og mit lange hĂ„r flĂžj ikke om mig – og jeg fik en ny fĂžlelse af sindsro. Jeg fĂžlte mig, ja, pĂ„ en mĂ„de, fri.«
»Den slags gĂžr mig dĂ„rlig. Det sker hele tiden, at vestlige kvindelige forfattere eller journalister tager tĂžrklĂŠde eller burka pĂ„ en enkelt dag, for nu skal de mĂŠrke, hvordan det er. Bullshit! De romantiserer noget, der er helt absurd og meget uromantisk. De aner ikke, hvordan det er at leve i etsamfund, hvor kvinder per definition er undermennesker. Hvor man siger: ‘Det er sĂ„dan, en muslimsk kvinde skal se ud.’ De bruger kvinder til at sendeet socialt og politisk budskab, som vi mĂ„ forkaste. Og det er netop det, etforbud vil gĂžre. Heldigvis er det ikke kun i Danmark, man taler om det. Der er flere og flere i Europa, der mener det samme.« (Weekendavisen, 4 september 2009)
Â
Det er utroligt ! Sverige kan sende 10.000 Irakere hjem. Danmark har for mange Politisk Korrekte Gutmenschen
som forpurrer hjemsendelse af Irakere som har fÄet afslag pÄ asyl i Danmark.
http://politiken.dk/udland/article783138.ece
Og sÄ alle de GODE som vil skjule de afviste Irakere, og dermed bryde gÊldende lov.
For hver dag der gÄr udvandes stedse Danernes befolkningsandel.
Jeg tror nok, at der findes nogle lovende felter tĂŠt pĂ„ Nordpolen, som Frank Jensen ikke fik forĂŠret vĂŠk. đ
“Vi mĂ„ indse, at vi fra naturens side er et ressourcefattigt lille land, og at olien ikke rĂŠkker meget lĂŠngere, medmindre vi fĂ„r del i de arktiske rigdomme pĂ„ havbunder, der formodentlig findes.” Det gĂžr vi ikke đ Vi er det smilende anti imperie og relativt set godheden selv, som heller bruger penge pĂ„ GrĂžnland, end krĂŠver noget tilbage. Ligeledes betragtede vi det som smĂ„ting – eller HĂŠkkerup over nogle flasker vin, gjorde det – at afhĂŠnde Olierigt farvand til Norge. Hvor hurtigt det gĂ„r ned af bakke, det afhĂŠnger af sĂ„ meget, S/SFs politik virkeliggjort, accelerer det betragteligt. Jeg… Read more »
Fra en anden tid med andre problematikker end de aktuelle, krise var dog fĂŠlles for dengang teksten blev skrevet og nu: http://www.nomos-dk.dk/skraep/martin_moller.htm uddrag: Poul Martin MĂžller: GlĂŠde over Danmark (1820) Rosen blusser alt i Danas have, Liflig flĂžjter vist den sorte stĂŠr, Bier deres brune nektar lave, Hingsten grĂŠsser stolt pĂ„ fĂŠdres grave, Drengen plukker af de rĂžde bĂŠr. Ja vor danske jord er sommerfrodig; Der er krĂŠfter ved det danske brĂžd. Derfor er den danske mand sĂ„ modig; Derfor var normannens kniv sĂ„ blodig; Derfor er den danske kind sĂ„ rĂžd. Under lyse bĂžg den danske bejler Med sin… Read more »
Thomas Bolding Er ganske enig i din fremstilling, blot tror jeg, at det gĂ„r hurtigere nedad, end du regner med. Vi mĂ„ indse, at vi fra naturens side er et ressourcefattigt lille land, og at olien ikke rĂŠkker meget lĂŠngere, medmindre vi fĂ„r del i de arktiske rigdomme pĂ„ havbunder, der formodentlig findes. Desuden mĂ„ vi indse, at der fx i Asien findes mange, som er endnu mere flittige for lavere lĂžnninger, som uddanner sig pĂ„ alle mĂ„der, og som vi ikke skal regne med at kunne styre efter vort Ăžnske. Det bliver omvendt. Vores rigdom har vĂŠret en jĂŠvn… Read more »
-> Thomas Bolding Hansen: Du rammer sĂžmmet pĂ„ hovedet! Indvandrings- og asylsproblematikken er alvorlig, men sandsynligvis lĂžser den sig af sig selv, nĂ„r Danmark – lige som det Ăžvrige EU – rammes af af virkeligheden som en forhammer for panden. Du har fuldstĂŠndig ret i, at vores Ăžkonomier har redet pĂ„ ryggen af en fantom-Ăžkonomi, der nu endegyldigt er afdĂžd; vi har bare ikke opdaget det endnu. De forĂ„rstegn i Ăžkonomien, som Ăžkonomier ser herhjemme og udenlands, er blot smĂ„ udsving pĂ„ en kurve, der simpelthen MĂ gĂ„ nedad. Hverken politikere eller landets “elite” synes, lige som befolkningen at fatte,… Read more »
Jeg hĂ„ber mere end noget andet at du fĂ„r ret i at uafviselige Ăžkonomiske omstĂŠndigheder vil sĂŠtte en kĂŠp i hjulet for eftergivenheden og selvafviklingen. Lige nu kan jeg ikke se det: Ingen overbevisende vĂŠlgerskred, ingen pres pĂ„ mainstreampartierne over Ă©n kam, stadig EU-planer om massiv import af arbejdskraft fra Mali, stadig store grupper af Gutmenschen der arbejder i dĂžgndrift – med voldsparate venstreekstremister som supportere – pĂ„ at forpurre ethvert assertivt tiltag. Og Europas galehus Storbritannien er kaglende pĂ„ vej ned i afgrunden som altid. Der er mange supertankere der skal skifte kurs, sĂ„ at sige. Men som sagt… Read more »
»Det er ikke en ytring. Det er et fysisk overgreb. Det sĂŠtter lighedstegn mellem fromhed og kvindens totale forsvinden. Jo mindre du kan se af mennesket, desto frommere er det.”
Burka og niqab er dehumanisering af kvinder. Burka og niqab er karaktermord pÄ kvinder i det offentlige rum.
Eltahawy siger videre: “»Den slags gĂžr mig dĂ„rlig. Det sker hele tiden, at vestlige kvindelige forfattere eller journalister tager tĂžrklĂŠde eller burka pĂ„ en enkelt dag, for nu skal de mĂŠrke, hvordan det er. Bullshit! De romantiserer noget, der er helt absurd og meget uromantisk. De aner ikke, hvordan det er at leve i et samfund, hvor kvinder per definition er undermennesker. Hvor man siger: âDet er sĂ„dan, en muslimsk kvinde skal se ud.â De bruger kvinder til at sendeet socialt og politisk budskab, som vi mĂ„ forkaste.” OgsĂ„ derfor skal TV2 stoppe med at give sine kvindelige journalister tĂžrklĂŠde… Read more »
Enig! Og derved viser de ogsÄ seerne hvilke samfund der er kvindefjendske og intolerante. Hvis de ikke kan lave rapportager fra Afghanistan uden tÞrklÊde, ja sÄ skal de simpelthen ikke lave rapportager!
“Herhjemme synes Sohn-SĂžvndal at have perfektioneret kunsten at holde kĂŠft, nĂ„r det behĂžves og nĂ„r de genkender et decideret ikke-emne: SF-top tavs om asylsag,…”
Tavshed i den forbindelse er IKKE at holde kĂŠft. Jeg vil huske at partiet ikke sagde fra overfor overtrĂŠdelse af dansk lov.
Nu er det ikke lĂŠngere kun bilbrande de oplever i GĂžteborg. OgsĂ„ en sprĂŠngladning blev bragt til eksplosion i gĂ„r nat: “Strax innan midnatt samlades ett 20-tal ungdomar för att kasta sten pĂ„ spĂ„rvagnar vid vĂ€ndslingan pĂ„ Komettorget i Bergsjön. Bomben som sprĂ€ngde en ytterdörr pĂ„ ett hyreshus pĂ„ LĂ„ngströmsgatan rubricerar polisen som allmĂ€nfarlig ödelĂ€ggelse. Polisen hade pĂ„ söndagseftermiddagen Ă€nnu ingen gripen för dĂ„det och visste heller inte varför laddningen placerades just dĂ€r. Bomben exploderade vid tretiden pĂ„ natten. NĂ„gra personer hade setts springande lĂ€mna platsen. -Brottsplatsundersökningen Ă€r gjord och vi har hört vittnen. Nu ska materialet sammanstĂ€llas, sade polisens… Read more »
De har desvĂŠrre en stor del af folket pĂ„ deres siden, nĂ„r de vil save den gren over som velfĂŠdssamfundet stĂžtter sig pĂ„, og indfĂžre millionĂŠrskat og ekstra skat pĂ„ erhvervslivet. Heldigvis er dog kun S/SF/EL for forslaget, sĂ„ det kan vĂŠre, at det ikke bliver gennemfĂžrt, selv under en S/SF regering. For nogle Ă„r tilbage, advarede jeg mod den opfattelse af os selv som et rigt land. Dengang levede vi hĂžjt pĂ„ den kunstige vĂŠkst forĂ„rsaget af vĂŠkstboblen i byggebranchen og frivĂŠrdi-surfingen. IndevĂŠrende har vi sĂ„ stadig det betragtelige input i form af oliepenge, op til over 30 milliarder… Read more »
Muslimske aktiviteter tÊller ekstra i ramadanmÄneden, og bilafbrÊndingerne er til fordel for den mere korrekte kameltransport. Der er derfor hÄb om fÊrre bilafbrÊndinger efter ramadanmÄneden.
Vi brukar sĂ€ga hĂ€r i Sverige att Mona Muslim Ă€r Sverigedemokraternas bĂ€sta kampanjledare. đ