29
nov
Seneste opdatering: 30/11-09 kl. 0813
25 kommentarer - Tryk for at kommentere!

norsk tv interviewer Sverigedemokraternes “nationalistiske” Jimmie Åkesson  i en hemmelig kælder. Der er ingen tvivl om, at Åkesson lever livet farligt, man tænker med bange anelser på Olof Palme og Anna Lindh. Det er på alle måder op ad bakke for SD. Schweizisk  demokrati i EU og i Sverige er utænkeligt.

Schweiz stemmer nej til islam

Vi skrev i går at man ikke skulle tage minareterne for bogstaveligt. De er symboler på en diskussion der trængte  sig på i landet, hvor man har en demokratisk mulighed ingen andre har, at kræve en folkeafstemning. Derfor overskriften. Schweizerne har kun gjort hvad andre europæere ville have gjort, hvis de havde fået muligheden for at protestere. Det burde ikke være opsigtsvækkende. Problemet er at det er et problem, at demokratiet vinder over institutionerne. Nu bliver der travlhed,  ikke mindst i FN , EU og Riyadh. Man ser, der var dissens i den franske del af landet:

Abstimmung-Schweiz-Resultat1

Swiss voters appear to have defied their government and churches today and approved a national ban on the construction of minarets. Early results showed that some 57 percent of voters had backed the proposal, ensuring international embarrassment for Switzerland and a possible backlash in the Muslim world. A majority of the 27 cantons supported the move, according to partial results. “The initiative would appear to have been accepted, there is a positive trend. It is a huge surprise,” said French-language Swiss television said after polls closed at mid-day. Swiss voters ‘back ban on building of minarets’, Schweizer stimmen gegen Minarett-Bau, Switzerland  backs minaret ban, The West Begins to Fight Back. Switzerland Says “No” to the Bayonets of Islam. Schweiziskt ja till minaretsförbud – svenska muslimer mycket besvikna. SVT og SR havde inviteret islamisten Mahmoud Aldebe til at kommentere.

57.47% voted for the ban, 42.53% opposed it. The majority of cantons supported the ban. Only 4 cantons opposed it: Vaud, Geneva, Neuchâtel and Basel-Stadt.68% of the Italian-speaking canton of Ticino supported the ban. Switzerland: Majority for minaret ban

Pænheden cremer bukserne i fimsede P1

sairaBilledet er ikke fra Irak, men Afghanistan, men er medtaget her for at illustrere kontrasten mellem følsom P1-snak om “dialog” og fredelig sameksistens mellem en irakisk muslim og en dansk katolik. I pæne P1 er problematikken “at leve med forskelligheder” og “dialog, kærlighed og respekt”. I Basra, Irak, derimod, er realiteten for kristne kvinder at de trues til at gå tildækkede, og ellers risikere at blive dræbt eller syreskamferet som den afghanske kvinde her (LFPC).

Hvordan overlever kærligheden mellem en dansk født katolik og en muslim fra Irak i en verden, hvor islam og kristendom ofte præsenteres som modsætninger og muslimer og kristne som hinandens fjender? Og kan vi lære at leve med vores forskelligheder i en globaliseret verden, hvor vi konfronteres med mennesker med en anden kulturel og religiøs baggrund end os selv?

Dialog, kærlighed og respekt er nøgleord i dagens Tro og eksistens. Første del af udsendelsen byder på en samtale med den danskfødte katolik og tidligere konservative folketingskandidat Lone Skov al-Awssi, der fortæller om sine erfaringer med at leve i et tværreligiøst og tværkulturelt ægteskab. […]

Den evne så hun gerne, at vi satte højere og hjalp hinanden med at udvikle på mange planer, lokalt, nationalt og globalt, for kun på den måde kan vi sikre en fredelig fremtid og skabe tillid mellem muslimer og kristne, mener hun. […]

Musikken i udsendelsen:

“I Danmark er jeg født” med Isam B. fra CD’en “Institution” (uddrag)

“Ave Maria” med Luciano Pavarotti (uddrag)

“Fagotkoncert” a-mol RV499 af Vivaldi m. Klaus Thunemann (uddrag) Tro og eksistens 29. november 2009 kl. 08:03 på P1: Kærlighed i en krigszone

Hvislede mafiøse trusler – nu fra akademiske enablers

Vi er til ulidelighed bekendt med kitman-formuleringer i stil med ‘hvis de vantro gør sådan-og-sådan, så kan det føre til alvorlige konsekvenser’. Årsag og konsekvens – ingen frie mennesker der ved benyttelse af deres frie vilje vælger at gøre forfærdelige ting helt ude af proportion med anledningen. Det er et stadig uafklaret spørgsmål helt præcist hvor indfedtede hjemlige apologeter som Tim Jensen, Jørgen Bæk Simonsen og Jørgen S. Nielsen egentlig er i den ideologi de forsvarer med næb og kløer, hvad der driver værket. Måden de udtrykker sig på hænger formentlig sammen med personlighed og temperament. Bæk Simonsen med det mærkelige udtryksløse gummiansigt, har gjort det til sit speciale at aflede ubehagelige problemstillinger med absolut indholdsløs snak. Tim Jensen er vistnok noget af en kolerisk herre, hvilket deltagerne i debatten i Forfatterforeningen i februar 2008 om Kim Møllers speciale Vejen til Damaskus fik en uforglemmelig demonstration af, da Jensen dukkede op midt i løjerne og kom med tilråb til Farshad Kholghi. Måske er det derfor egentlig logisk nok at denne udmelding ovenpå afstemningen i Schweiz er nøje kopieret fra det temperamentsfulde herrefolk som Jensen har gjort det til sin mission at forsvare i et og alt (LFPC).

[…] Tim Jensen advarer regeringen mod at sætte fuld blus under symbolpolitikken rettet mod muslimer i Danmark. Det kan nemlig give bagslag.

– Det her kan føre til boykot af schweiziske varer, og der vil være muslimer rundt om i verden, der synes, det går for vidt. Også herhjemme vil et forbud kunne skabe vrede og frustration, og det kan være farligt, uddyber forskeren. […] Minaretforbud kan skabe vrede herhjemme

Albert Camus

Har gymnasiaster hørt den støj i dag ? Han skrev overkommeligt tynde bøger, døde i en bilulykke i 1960, muligvis selvmord i en depression, tog del i den franske modstandsbevægelse, mens Sartre sad og pludrede marxisme og bollede udenom Simone på Paris´caféer.

Sarkozy said in Brussels last week that he thought it would be an “extraordinary symbol” to transfer the Algerian-born author’s remains to the Panthéon, the resting place for heroes of France, on the 50th anniversary of his death in January.

“I thought it would be a particularly pertinent choice,” he told journalists, while cautioning that no decision had yet been taken. “[It is] a project which is extraordinarily close to my heart.” An Élysée adviser, Georges-Marc Benamou, told journalists last month that Camus’s “non-conformism in relation to France’s elites” appealed to the president, the son of a Hungarian immigrant who prides himself on not having come from the conventional politician’s background. Nicolas Sarkozy provokes French left by honouring Albert Camus, Albert Camus, The Myth Of Sisyphus.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • PB

    Albert Camus “Det første menneske” er ihvertfald et godt sted at begynde, hvis man vil stifte bekendtskab med denne forfatter.

    • Janne

      Pesten er nok ikke den bedste at starte med hvis man er meget ung og ikke har en hærdet skal følelsesmæssigt. Jeg syntes i hvert fald at det var hård kost at læse da jeg var helt ung. Den og så Kvalme af Sartre er de to bøger der står som de dårligste læseoplevelser jeg har haft som helt ung. Meningsløshed og livslede er så forfærdeligt gennemgribende i bøgerne. Selvom der da er en læge i Pesten som kæmper som en gal for at redde mennesker fra pesten. Men det er sågu en kamp op ad bakke.

      Bortset fra det så er den nye TV kanal DR K i fuld gang med at sende gamle franske film. Hold da fest det er en, ja, fest. Muskelfilm er det! haha..

      • PB

        Ja “Pesten” er sej at komme igennem.

  • morlille

    Nu hvor Tim Jensen blandt meget andet sludder udtaler, at valgets udfald kan føre til boycut af varer fra Schweitz, skal vi alle til at proppe os med ost og andet godt derfra.

  • Peter Buch

    OT emner, men-
    Var lige ved at udelade:
    http://www.youtube.com/watch?v=bM2Ql3wOGcU

    En russer formoder jeg, der for mig virker begavet, med en kort film om EU og Sovjet.
    Kunne laves med dansk tale eller tekst af dygtige folk…

  • Kräv att moskéerna rivs ner så faller frågan om minareter automatiskt!

  • Nils

    Eftersom Camus var passager i bilen er det svært at tro på selvmord. Det ville i hvert fald være en meget usædvanlig form for selvmord. Og ikke specielt sympatisk over for chaufføren.

  • Benjamin

    Et minaretforbud hjælper jo ingenting overhovedet, selvom symbolværdien i forbudet er fin nok. Så længe de 400.000 muslimer fortsætter deres skattefinansierede tilstedeværelse i Schweiz med deres hadpropaganda og kriminalitet, er vi lige vidt. Minareter eller ej.

    Så i stedet for at forbyde minareter skulle man i stedet beskæftige sig med sagens kerne, nemlig den kæmpe økonomiske og sikkerhedsmæssige belastning, som hundredetusindvis af ørken-analfabeters tilstedeværelse udgør for samfundet. Men det er nok desværre endnu for tidligt til at kunne vinde en folkeafstemning om “ja eller nej til islam i Europa”, dertil er de etablerede gutmenschens magt endnu for betydelig overfor den dhimmificerede befolkning. Desuden vil diverse instanser for “menneskerettigheder” og religionsfrihed, anført af EUSSR, forhindre forbudet i at træde i kraft og dermed tilsidesætte det schweiziske folks egenbestemmelse, således som også det danske folk ikke længere er herre i eget land. Behøver man at nævne overfor fortalerne for religionsfrihed, er der indenfor islam ikke er religionsfrihed?

  • Der er rigeligt med mulighed for at købe Nestlé.

    Men jeg vidste faktisk ikke at Logitech er fra Schweiz:

    http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_companies_of_Switzerland

    Jeg har nu alligevel altid foretrukket Logitech, hvorfor støtte Microsoft, selv om WIndows 7 vist endeligt er et ordentligt styresystem,

    At Tim Jensen mener at Schweiz bør boykottes, fordi de har folkeafstemninger. Det siger alt om nutidens kleresis indstilling til “pøblen”.
    Demokratiet kan med andre ord rende dem, for de har ret.

  • Robin_Shadowes

    Att förbjuda minareter är bara ett första steg. Andra steget är att förbjuda Moskéer och det tredje att förbjuda islam och koranen helt och hållet. Om inte muslimerna gillar läget så står det dom fritt att flytta till valfritt MENA-land där dom kan fritt utöva sin ökenpedofils böjelser obehindrat och dessutom som grädde på moset slippa oss smutsiga kafirer på köpet.

  • Niels Hansen

    Climategate på forsiden af JP, tak for det: http://jp.dk/klima/videnskab/article1902800.ece

    • Niels Hansen

      Øv det var skuffende, det er nærmest et dementi af climategate, sig mig kan de læse noget jeg ikke har adgang til? Jeg har endnu ikke fundet en eneste artikel der afkræfter den skandale på en bare nogenlunde overbevisende måde, men der er hundredevis af sider der bekræfter den fra respektable kilder. Ved de det ikke? Har de ikke sat sig ind i sagen det? Tror de ikke på det? Tør de ikke? Er det imod deres overbevisning? Mister de penge?. Jeg forstår det ikke…

    • Niels Hansen

      Det er også nærmest pest eller kolera, hjælpe venstrefløjserne med at omfordele vestens penge til ulandene så de bliver endnu flere og presset på europa endnu større eller hjælpe oliediktatorerne i alle de religiøse diktaturstater. Suk

  • Niels Hansen

    Da jeg var barn havde jeg tit mareridt og atomkrig om bomber der faldt. Nu ved jeg hvorfor: http://www.youtube.com/watch?v=ApRPz9FzkQM

  • Victor

    I øvrigt minder dagens folkeafstemning om en af de mere morsomme episoder under hele Muhammed-krisen. Det var i Istanbul, hvor en gruppe vrede, meget vrede, unge mænd, viste deres foragt for danmark ved at sætte ild til flaget:

    http://blogs.reuters.com/faithworld/files/2009/09/swiss-flag-burning.j pg

    Uups.

  • Janne

    “Også herhjemme vil et forbud kunne skabe vrede og frustration, og det kan være farligt, uddyber forskeren..”

    Vi skal netop ikke lade os skræmme. Vi skal handle som vi finder det bedst og rigtigt.

  • Forskeren dæmoniserer jo de stakkels muslimer. Alle ved da, at de er noget så lovlydige, moderate osv. Danskerne bliver ikke farlige, når man indskrænker klokkeringningen fra kirker, hvilket sker hele tiden. Muslimer vil da være ligeså rolige. Burde man ikke melde manden for racisme. Eller noget? Nå, ikke…

  • Superman

    Tim Jensen er et fjols. Mest grotesk er jo hans selvmodsigelser. Hvordan kan islamiske lande og muslimer blive sure over dette, når nu ingen kan bygge kirker hos dem selv. Det må jo betyde at der er en omfattende boykot af varer fra arabiske lande f.eks. Dette har vi dog ikke kendskab til skulle være tilfældet. Ergo må Tim Jensens grundpræmis jo være at muslimer er nogle hyklere der kræver respekt m.m. fra andre, mens de end ikke overvejer at udøve tilsvarende respekt og tolerance over andre. Med andre ord; Tim Jensens grundpræmis er at muslimer er racistiske herrefolk.

    Jeg har aldrig hørt historien om Tim Jensen i forfatterforeningen. Er der nogen der kan uddybe den historie ????

    • Du kan faktisk høre tilråbet på Steens videooptagelse. Jeg ser senere om jeg kan finde linket.

  • Jamen, tænk nu på hvordan kristne over hele Europa brændte byerne af og alt muligt andet af, da den Den Europæiske Muslimrettighedsdomstol forbød krucifikser i skoler. Nå nej…

  • Emeritus

    Albert Camus var en raffineret, eksistentielt-psykologisk forfatter. I bogen ‘Den fremede’ (L’Étranger) for eksempel præsenterer Camus læseren for et ubegribeligt og supersimpelt (minimalistisk) problem – kan solen være den skyldige? Samfundet kan ikke takle spørgsmålet. Til behandling af sit spørgsmål vælger han med fransk esprit og konsekvens en superminimalistisk sprogbehandling, der i funktionalitet kan minde om den ligeledes minimalistiske svenske sprogbehandling i romanen om den mentalt afstumpede psykopat, ‘Dværgen’ af Pär Lagerkvist. Udover ‘Sisyfosmyten’ er også den deprimerende moralske diskussion i ‘Faldet’ en fremragende gennemført psykologisk studie.
    Hovedpersonen, Clamence’s høflighedsfrasering er gammeleuropæisk-distingveret, hvad Clamence langtfra selv er.
    Camus er dybsindig på en anti-filosofisk måde. Han skriver til ‘hin enkelte’, som også Kierkegaard gjorde. Albert Camus har meget at sige os i dag. Han rækker bagud men gør det med en mærkeligt aktuel tankegang.
    Hvis man ikke kun søger action, men også lidt at tænke over, kan forfatterskabet varmt anbefales.

    Med venlig hilsen

  • Emeritus

    Til Steen.
    Jeg glad for, at vi deler beundringen for Pär Lagerkvist. Jeg nævnte selvfølgelig ‘Dværgen’ i sammenhængen fordi den er et uovertruffent mesterværk, hvor sandheden hele tiden befinder sig under overfladen, mellem linjerne, og kun ganske kortvarigt kommer op til overfladen for at snappe efter lidt frisk luft. Pär Lagerkvist er lettere at forstå end Camus, fordi han som forfatter ikke samtidigt har bundet sig op på en særlig idé om Verden, som man er nødt til at have rede på.

    Men det var Camus, jeg kom fra. Han var som vi modstander af enhver form for totalitarisme og derfor svær at komme udenom. Hans udgangspunkt var den franske eksistentialisme. Jeg fornemmer dog i modsætning til Lagerkvist, at bag ateisten, Camus forfatterskab lå hele tiden en nødvendig ‘forpligtelse’, som ind imellem hæmmede, men som skulle overholdes, og som styrede, hvordan han kunne skrive.

    —-

    Nej, desværre, jeg kender ikke det essay, du nævner.

    Her er til gengæld nogle få appetizers fra Camus’ måde at tænke på. De afslører i glimt hans menneskelige, moralske og filosofiske tilgang til livet:

    Jeg kender kun én pligt, og det er den at elske.

    Det er kun uheld ikke at være elsket, men det en en ulykke ikke at kunne elske.

    At elske et menneske vil sige at indvillige i at blive gammel med vedkommende.

    Den, der fortvivler over en begivenhed, er en kujon, mens den, der sætter sin lid til menneskets egenskaber, er en tåbe.

    Frihed er intet andet end en mulighed for at forbedre sig.

    Tro ikke dine venner, når de beder dig sige din ærlige mening. Alt, hvad de ønsker, er at blive bestyrket i den mening, de allerede har om sig selv.

    Vent ikke på dommedag, thi den finder sted hver dag.

    Vi undrede os over, hvor krigen kom fra, og hvad der gjorde den så modbydelig. Og nu ved vi det; den er inde i os selv.

    For enden af mørket er der uundgåeligt et lys, som vi allerede kan skimte, og som vi blot skal kæmpe for at nå.

    I lidelsen, bag illusionerne, mærker man som det eneste, at man lever.

    Det er de tænkendes arbejde ikke at være på bødlernes side.

    Hvad er en oprører? Et menneske, som siger Nej.

    Trangen til at have ret er et tegn på et vulgært sind.

    Stil, på samme på som almindeligt silkeundertøj, kan nogle gange skjule udslæt.

    Man kan ikke erhverve sig erfaring ved at gøre eksperimenter. Man kan ikke skabe erfaring. Man må få den ved at leve.

    Charme er en måde at få et Ja på uden at stille et præcist spørgsmål.

    Gå ikke foran mig, måske kan jeg ikke følge med. Gå ikke bag mig, måske kan jeg ikke føre an. Gå ved siden af mig og vær min ven!

    Den, som påstår at ligge inde med sandheden, gør det i hvert fald ikke.

    Med venlig hilsen

  • Vivi Andersen

    Benjamin.

    Jo- det hjælper !

    Folk er så ikke tvunget til fra solopgang og frem til solnedgang = 5 gange om dagen, at skulle høre indkald til bøn blive bræget ud over området på arabisk!

    Desuden ligger der en masse signalværdi i forbuddet – som muslimerne burde tænke lidt over hvad mon kunne være.

    Folk må tro hvad de vil så længe de ikke vil tvinge andre til at tro det samme.

    Og muslimer kan da være udmærkede mennesker – men det hjælp ikke på at PROBLEMET er deres ISLAM !

    Islam vil ikke være til at holde ud for menneskene – også muslimer – før denne har været igennem en revision.

    Da islam er skruet sammen som den er ligger mulighederne for en revision sandsynligvis lige så langt væk som Hestehoved Tågen.

    Dette efterlader os med en farbar vej og den består i med alle midler at bekæmpe Islam NÅR denne, som den gør nu, udbreder dens rodnet her i den vestlige del af verden.

  • Emeritus

    Til Vivi Andersen / symbol og symbolsk snak.
    Ja, hvorfor skulle muslimer ikke være udmærkede mennesker. De kan sikkert også bygge nogle meget høje og flotte spir. Men det var politisk utilgiveligt ligefrem at spørge schweizerne på demokratisk vis, om ikke de synes, at islamiske potensforlængere er flotte.
    Normalt spørger man ikke i EU. Der udsteder man kun direktiver. Det synes man. Basta.
    Problemet i det demokratiske Schweiz har været, at politikerne er gået for vidt. Ikke blot afholder de demokratiske valg – af alle steder komplet omringet af EU, de gik videre end til at belemre befolkningen med at polere Islams gravide kupler. Politikerne forventede ligefrem, at når folk nu havde vænnet sig til kuplerne, så ville man nok også finde sig i voldtægt – derfor gik valget herom galt – fok ville ikke have jaget de der muslimske potensforlængere skråt op, som det var tanken. I stedet klemte flertallet resolut balderne sammen. Det forstår man jo godt. Mindretallets accept er dog efterfølgende mest interessant, for de må have følt sig skuffede. Hvorfor ville de gerne have, hvad de ikke fik? Ingen forløsning der. Ren elendighed for de schweiziske politikere er jo også blevet snydt og selvfølgelig meget skamfulde især på folkets vegne over, at de er så islamofobe, dernæst over at deres EU-nedlagte proformademokrati var reelt og faktisk fungerede alligevel, og dybt bekymrede over det tab af anseelse, som uvægerligt må blive følgen især i de muslimske lande. Nej, det er aldrig rart for nogen, at måtte nøjes med sådan en.. en ……interruptus.

    Med venlig hilsen