8
jan
Seneste opdatering: 8/1-10 kl. 1220
19 kommentarer - Tryk for at kommentere!

25 décembre 2009 – Noël – Prière islamique en pleine rue bloquant 5 rues – Paris 18ème – Barbès, video, fotos, fransk. Franska myndigheter utvisade på torsdagen en radikal imam som i flera månader uppviglat sina anhängare i Paris´ moskéer att “resa sig” mot västvärlden.

Tyskland vågner

Den bevægelse  Henryk Broder ser, er den samme  jeg ser i Sverige og England. Dele af pressen isolerer sig mere og mere fra befolkningen. Der skal snart løbes stærkt, hvis de dele vil indhente befolkningens virkelighed.

De tyske medier har i det hele taget været præget af intensiv omtale af attentatet, langt mere end de britiske og franske, og frem for alt føres der en meget principiel diskussion netop nu i Tyskland om ytringsfriheden og dens omkostninger.»Jeg er meget overrasket. Også over, hvor mange positive reaktioner jeg selv har modtaget for mine seneste historier i Spiegel. Det ser ud, som om stemningen langsomt vender. Det begyndte dog før denne hændelse. Men store aviser som f. eks.Frankfurter Allgemeine og Süddeutsche Zeitung har dog kørt en storvask, hvor f. eks. min blog “Achse des Guten” blev stemplet som “islamhadernes” holdeplads. Så kampen står stadig åben.« Süddeutsche Zeitungs kulturredaktør, Adrian Kreye, skrev, at et forsvar for Rushdie stadig var på sin plads, men at det er anderledes med Kurt Westergaard, for han har kun lavet en »plump« tegning – en argumentation, som dog også har indbragt Kreye verbale tæv fra andre medier. Det er stadigvæk tysk mainstream at køre ad den tangent, men jeg tror, at de redaktører er i færd med at isolere sig fra læserne. Men i det store og hele skal man rose den tyske presse for dens dækning den seneste uge. Interview: »Man skal fornærme« og Vesten er lammet af frygt for tredje gang, nu på dansk. (Norske Aftenposten trykker tegningene, det vil næppe ske i svenske aviser, der stadig tror på julemanden, dvs. en særlig svensk fribillet. Den tro kan få en brat ende.)

The world ignores the persecution of Christians in the Muslim world.

In Egypt, seven Coptic Christians were murdered yesterday by a Muslim gunman as they filed out of a midnight mass in the southern town of Nag Hamadi. In Pakistan, more than 100 Christian homes were ransacked by a Muslim mob last July in the village of Bahmaniwala. In Iraq that same month, seven Christian churches were bombed in Baghdad and Mosul in the space of three days. Such atrocities —and there are scores of other examples— are grim reminders that when it comes to persecution, few groups have suffered as grievously as Christians in Muslim lands. Fewer still have suffered with such little attention paid.  [..]

It might seem natural that at least some attention would be paid in the West to the plight of these Christians. Instead, attention seems endlessly focused on “Islamophobia,” not least at the U.N.’s misnamed Human Rights Council. In November, much of Europe went berserk over the Swiss referendum to ban the construction of minarets (though not of mosques). But the West’s tolerance for its large Muslim populations stands in sharp contrast to the Muslim world’s bigotry and persecution of its own religious minorities. That’s a fact that ought to be borne in mind the next time Westerners berate themselves about their own supposed “intolerance.” WSJ:  Islamic Christianophobia. (Dagens eksemplificering: Three malaysian churches fire-bombed.) Hør Kjell Albin Abrahamsons kronik om Østeuropas rapportering om kristenforfølgelser.

Rekordskatter – lavere pensioner

Hvor blev milliarderne af ? De gik til “grupper der aldrig havde  indbetalt noget til fondene” . Riksdagen holder fest for Svenssons  sparepenge. Det kaldes “alla människors lika  värde”, alternativt “forrædderi”:

I fjol hade Sverige faktiskt bara världens näst högsta marginalskatter – arvfienden Danmark ”slog” oss i den kategorin – men från och med årsskiftet är vi åter herre på täppan. Med en högsta möjlig skattesats på 56,7 procent är Sverige odiskutabel etta. Måste vi alltid vara värst?

»Sådan noget vil vi netop gerne have i vores land«

Filmmanden Mogen Rukov mener  i al korthed, at koranen strider imod Grundloven og Menneskerettighedserklæringen og beklager at der ligesom det var tilfældet med Mein Kampf, ikke er nogen politikere og journalister, der har gidet læse den:

Der er meget lidt, der bringer til erkendelse. Der kan stort set ske hvad som helst. Det sætter sig ikke spor. I realiteten giver det kun anledning til, at man yderligere fremmer omsorgen og lydhørheden for forbryderne. Den islamiske verden er blevet sakrosankt i offentligheden. Den er de store avisers egen lille baby-boy. Ingenting sker der. Kun små misfald.

Et attentat til volleykamp i Pakistan, 94 dræbte. Et mordforsøg på dansk tegner som reaktion på hans tegning. En lille fireårig Maryam bortført i Malmø til Irak. Over 1.000 biler sat i brand nytårsaften i Frankrig, især i Paris’ (islamiske) forstæder. Voldsomme opstande mod det islamiske ayathollastyre i Iran. To franske reportere bortført i Kabul. Attentat mod fly ved Detroit med omkring 300 passagerer.

Det er bare nogle af overskrifterne fra de sidste dage. Det har selvfølgelig intet med islam at gøre. Det må man ikke sige. Islam er en fredens religion. Man må ikke sige, at islam foreskriver mord på ikke-muslimer. Det er klart, at muslimske kredse skal sige, at mordforsøget er anti-islamisk.

I realiteten er forsøget helt efter opskriften. I koranen står der:

47:4. Når I møder dem, der er vantro, så giv dem hug over halsen! Når I så har slået dem ned, stram da lænkerne, indtil krigen lægger sine byrder, med henblik enten på benådning eller på løskøbelse bagefter. De, der bliver dræbt for Guds sag, deres handlinger vil Han ikke lade gå tabt.

Fordi det står i bogen, skulle Kurt Westergaard hugges ned med en økse. Sikkert over halsen. Måske politiet ville se efter, om drabsmanden skulle have en kæde eller lænke på sig – eller opbevarer den i sin taske. Selvom dette naturligvis intet har med islam at gøre.

Den eneste fornuftige bemærkning jeg har set citeret i aviserne, kommer fra en repræsentant for det somaliske samfund i Danmark, Mohamed Gelle. Han siger: »Man skal gå efter de lidt ældre ”bønneledere” eller imamer, som rekrutterer de her mennesker, ikke de unge.«

I den anden ende ligger visse danske politikere.

Margrethe Vestager (R): »Sådan noget vil vi ikke have i vores land.«

Det er meget opmuntrende at høre. Men for at sige det forsigtigt: mener hun nu det? Jeg tvivler. Sådan noget vil vi netop gerne have i vores land. Vi vil netop sikre os, at vi får sådan noget i vores land. Vi er glade for at åbne en tolerant mulighed for den slags handlinger. Vi anser det for at være inhumant at tage forholdsregler imod sådanne handlinger. Vi vil ikke anerkende, at der er noget fremmed og uvedkommende for Danmark i islam. Islam skal have en ligeordnet mulighed.

Vi ser hvordan. Enhedslisten får lov til i Politiken at spørge: »Hvordan kunne det lade sig gøre?« Det er, som jeg demonstrerede ved ovenstående citat, meget let at se, hvordan det kunne lade sig gøre. Man skal bare lade være med at beskæftige sig med islam, ikke læse islams lovbog, denne bog, som selv Churchill erklærede, svarede til Mein Kampf. Heller ikke Mein Kampf læste man. Heller ikke den tog man højtideligt.

Det politiske Danmark har accepteret islam som en religion, mens islam ser Danmark – og Vesten – som en politisk slagmark.

Det politiske Danmark har anerkendt islam i modstrid med Menneskerettighedserklæringen af 1789, Danmarks Riges Grundlov af 1953 (§ 67), den europæiske Menneskeretskonvention 1950 (art. 9), der alle omfatter en religionsfrihed med en væsentlig indskrænkning, nemlig den undtagelse, at den ikke gælder religioner, der truer sædeligheden eller den offentlige orden.

Dette grundlovs- og konventionsbrud har islam sikret sig ved den simple manøvre, at en stats- og retspolitisk traktat anses for at være en hellig bog. Og danske og europæiske politikere har ikke orket at læse skriftet. Og anerkender ikke de råd, de får af læsende folk. Så Margrethe Vestagers påstand om, at sådan noget vil vi ikke have i Danmark, skulle ændres til, at vi i Danmark selv ved grundlovsbrud vil tilvejebringe alle betingelser også økonomiske for, at sådan noget vil vi have i Danmark.

»Errare humanum est (sed in errore perseverare turpe)«, »Det er menneskeligt at fejle, men at holde fast på fejlen er en dumhed«.

[..]

Det ironiske er, at man kan vælge mellem det ene eller det andet, terror eller indfald. I begge tilfælde er der organisation bag. I det ene tilfælde en gruppes organisation i det andet, en bogs organisation. Enten en flok på nogle 1.000 eller 10.000, eller bogens tro tjenere, 1,3 milliarder mennesker.

Hvis der er tale om et indfald eller en enkelt persons beslutning, så er inspirationen den samme. Bogen. Det er bogen, vi hæfter os ved. Det er anvendelsen af den. Det er den, vi skal frygte. Der er ikke noget fejlsyn, ikke nogen fobi, ikke nogen fanatisme bag den frygt.

Fanatismen er helt og holdent på deres side, der siger, at sådan noget vil vi ikke have her i landet og alligevel tillader det. Ligesom der er fanatisme bag spørgsmålet om, hvordan sådan noget kunne ske.

Jeg værdsætter de islamiske organisationers fordømmelse af handlingen. Men ikke deres påstand om, at det er anti-islamisk. Det her er ikke en teologisk debat. Ikke engang en debat om et retssyn.

Jeg er ski.. ligeglad med jeres tolkning af islam. Jeg er optaget af vores tolkning af et mordforsøg. Jeg er optaget af sædeligheden og den offentlige ordens tilstand i marken og i hovedet. Jeg spytter dem ud, der mener de skal forklare mig noget om fascismens væsen, om deres lovbogs tolkning.

I sin indsættelsestale sagde præsident Obama: »Vi vil ikke undskylde for vores livsform, vi vil heller ikke vakle i forsvaret af den. Og dem, der søger at fremme deres mål med terror og nedslagtning af enkeltindivider, til jer siger vi nu, at vores ånd er stærkere og kan ikke nedbrydes, I kan ikke overmande os, og vi vil overvinde jer.«

Men for at det kan ske i marken, må det først komme ind i hovedet, danske politikere og dansk presse.

Kronik: Vi vil ikke vakle.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Bøddel

    Det er jo umuligt at parkere cyklen når de stiller stativerne så tæt sammen!

    • Vagn Henning

      🙂

  • Liva

    “Den bevægelse Henryk Broder ser, er den samme jeg ser i Sverige og England. Dele af pressen isolerer sig mere og mere fra befolkningen. Der skal snart løbes stærkt, hvis de dele vil indhente befolkningens virkelighed.”

    Det er særlig slemt på DR2 Deadline. Det eneste sted der ikke sker noget i Tyskland – er i DR2 Deadline. Det er virkelig en smal kanal, så smal at der ikke er plads til virkeligheden.

  • Liva

    Godt at se at der er flere og flere der sætter koranens indhold til debat. Efter god dansk tradition og skik kan og skal ALT sættes til debat. Det har vi borgere lært af bl.a. de gode og frisindede samfundsrevsere Georg Brandes og PH.

  • Liva

    Og nu vises der solidaritet med den dyrebare vestlige ytringsfrihedskultur i det norske. Tak for det, Norge. 🙂

    “Fire år efter, at Morgenavisen Jyllands-Posten offentliggjorde Muhammed-tegningerne, bliver fem af de danske tegninger trykt i den norske avis Aftonposten fredag.”

    h t t p://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1279519.ece

    • Liva

      “Næstformanden i det norske Sosialistisk Venstreparti opfordrer nu norske medier til at genoptrykke Jyllands-Postens Muhamed-tegninger. ”

      “Det skal ske for at vise solidaritet med Kurt Westergaard, som nytårsdag blev udsat for et økseattentat i sit eget hjem.”

      h t t p://jp.dk/udland/europa/article1940764.ece

      Venstrefløjen er flytbar. 🙂 Det batter at kritisere den. Og religionskritik batter.

      • Liva

        Hvor gør det f.eks. Zentropa sekterisk; filmselskabet som angiveligt laver film der er respektfulde overfor islam. 🙂

  • Victor

    “Tyskland vågner”……uuuups. Er du fuldkommen historieløs? Nogle gange kan jeg blive forbløffet over, hvor små huller der er i folks uvidenhed.

    • Det afhænger vel af hvilke sider af historien man vælger at fokusere på. While Germany Sleeps fragmenteres samfundet, parallelsamfund vokser ud af kontrol, og al historisk erfaring siger at det vil ende galt.

      Vend det derfor om om spørg om det er i noget vestligt lands interesse at Tyskland ikke vågner? Eller skal man tilskrive Tyskland en iboende ondskab der altid vil blive sat i spil hvis landet vågner?

      Vi ved hvad konsekvensen af islamisk undergravning og fragmentering er. Ved vi omvendt med lige så stor sikkerhed at en evt. tysk opvågnen vil føre til en gentagelse af Det Tredje Rige – hvilket vel er hvad du antager?

    • @ Victor: Kreativ læsning, du laver der. Jeg mener der er to post WW 2 Tysklande (når man ser bort fra DDR.)

      Et skyldbetynget Tyskland der i årtier bearbejde sin egen fortid og førte sig forsigtigt frem i verden. Mange er enige om, at den periode delvis sluttede i 2006. Det mener jeg også. Jeg var selv i Tyskland i 2006, og det var et delvist forandret land, det var mærkbart for mig, der husker Tyskland fra 60 erne og 70 erne. Du husker måske du mine fotos af tyske flag fra huse og biler. En ny generation er kommet til, den er tysk med en større selvbevidsthed. Det er også evident, når man følger tyske medier i dag.

      Hos Gertrud juni 2006 104

  • Victor

    Uden polemik – men det var det, jeg frygtede. Du kender helt åbenlyst ikke begrebet “Deutschland erwache” og hvordan det er blevet brugt i historien. Bl.a. i sang og film og som indskrift på SAs standarter. (I øvrigt var fortsættelsen ganske ofte “Juda verrecke”.

    Et af versene i sangen Deutschland Erwache går i øvrigt sådan her:

    All diese Heuchler, wir werfen sie hinaus,
    Juda entweiche aus unserm deutschen Haus!
    Ist erst die Scholle gesäubert und rein,
    Werden wir einig und glücklich sein!

    En beskrivelse af hvordan det blev brugt her:
    http://www.time.com/time/printout/0,8816,745087,00.html

    • Victor

      Lad mig lige gøre det helt klart, at jeg ikke beskylder nogen for nazi-sympatier. Kun for historieløshed. Som når Nokia i en reklame i Tyskland bruger vendingen “Jedem das Seine”.

    • Jeg er beklageligvis nok reelt historieløs, og mere anglofil end germano-ditto, så jeg kendte ikke din reference. Du implicerer med andre ord at vendingen nærmest er en slags besværgelse der vækker slumrende dæmoner til live hvis man ytrer den, ligesom den magiske bog i starten af Evil Dead II?

      • Victor

        Nu tror jeg ikke ret meget på hverken nisser eller dæmoner. Det er bare ret uheldigt at bruge den parole, som stod over Det brune Hus i München.

  • Du er velkommen til at foreslå en anden rubrik, hvis du mener den nuværende er umuligjort a historien.

  • Benjamin

    Victor: Din tankegang afslører jo alt for godt din type logik, eller skulle man måske snarere sige; mangel på samme. Du mener, at fordi nazisterne brugte ordene “Deutschland erwache”, så betyder dette, at vi i dag ikke må skrive “Tyskland vågner”, fordi vi dermed tilkendegiver vores sympati med nationalsocialismen? Jeg ved ikke om du selv kan se følgerne af din egen argumentation? Nazisterne brugte jo også ordet “ostemad” ved flere forskellige lejligheder. Dermed bliver man jo i dine øjne nazi-sympatisør ved at bruge dette ord i dag, hvorfor det (selvfølgelig?) bør glide ud af det danske sprog.

    Desuden har vendingerne “Deutschland erwache” og det danske udtryk “Tyskland vågner” intet med hinanden at gøre. Sidstnævnte er i hvert fald ikke en oversættelse af førstnævnte, idet denne står i konjunktiv og derfor svarer til det danske “lad Tyskland vågne” eller “gid Tyskland måtte vågne” eller tilsvarende … Men man læser jo selvfølgelig (desværre) ofte kun hvad man selv ønsker at læse.

    • Victor

      Benjamin – du kan godt nok ikke læse inden ad. Jeg har vist ret tydeligt sagt, at jeg sgutte beskylder nogen for at være nazister. Bare at det er en satans uheldig overskrift at bruge – især når man taler om Broder.

      I øvrigt burde du kende forkel på imperativ og konjunktiv.

      • Benjamin

        Allright: Jeg indrømmer at jeg mistolkede imperativen med “Tyskland, vågn op!”

        Men jeg synes nu stadigvæk dine betragtninger er ude af proportioner. At sige “Tyskland vågner” i dag burde jo svare til “Danmark vågner” og sidstnævnte er der jo intet nazistisk over. Ellers mistænker jeg dig for at hoppe i de rødes fælde ved at påstå at skyld er arveligt, således at en 18-årig tysker i dag bør føle sig medansvarlig for det tredje riges forbrydelser, hvilket jo selvfølgelig er galskab at sige.

  • Den diskussion om sprogbrug er dybt useriøs. Hvad det så end var, nazisterne tog, er det alles opgave at tage det tilbage. Hinduerne har i mere end et halvt århundrede skullet leve med, at symbolet for hinduisme associeres med nazisme, pga. ligheden med hagekorset. Vildt uretfærdigt overfor mere end en milliard mennesker.

    Dertil Kommer, at forbudte ord er venstrefløjens våben. Det er ved at forbyde ord, at de skaber racister. Man fik tabuiseret er ord som perker. Derved kunne man skrige racist efter enhver, som brugte det. I USA har man gjort det samme med en lang række ord om sorte. “The n-word” for eksempel.

    Det ved forbud imod ord, at samfund definerer hvormange racister, man vil have. Hvis man forbød ordet indvandrer ville vi allesammen være racister. Se på Sverige. Der må man ingenting sige.

    At Tyskland vågner kan kun være positivt i den forbindelse. Også hvad sprogbrug angår.