8
jan
Seneste opdatering: 8/1-10 kl. 1220
19 kommentarer - Tryk for at kommentere!

25 dĂ©cembre 2009 – NoĂ«l – PriĂšre islamique en pleine rue bloquant 5 rues – Paris 18Ăšme – BarbĂšs, video, fotos, fransk. Franska myndigheter utvisade pĂ„ torsdagen en radikal imam som i flera mĂ„nader uppviglat sina anhĂ€ngare i ParisÂŽ moskĂ©er att “resa sig” mot vĂ€stvĂ€rlden.

Tyskland vÄgner

Den bevÊgelse  Henryk Broder ser, er den samme  jeg ser i Sverige og England. Dele af pressen isolerer sig mere og mere fra befolkningen. Der skal snart lÞbes stÊrkt, hvis de dele vil indhente befolkningens virkelighed.

De tyske medier har i det hele taget vĂŠret prĂŠget af intensiv omtale af attentatet, langt mere end de britiske og franske, og frem for alt fĂžres der en meget principiel diskussion netop nu i Tyskland om ytringsfriheden og dens omkostninger.»Jeg er meget overrasket. OgsĂ„ over, hvor mange positive reaktioner jeg selv har modtaget for mine seneste historier i Spiegel. Det ser ud, som om stemningen langsomt vender. Det begyndte dog fĂžr denne hĂŠndelse. Men store aviser som f. eks.Frankfurter Allgemeine og SĂŒddeutsche Zeitung har dog kĂžrt en storvask, hvor f. eks. min blog “Achse des Guten” blev stemplet som “islamhadernes” holdeplads. SĂ„ kampen stĂ„r stadig Ă„ben.« SĂŒddeutsche Zeitungs kulturredaktĂžr, Adrian Kreye, skrev, at et forsvar for Rushdie stadig var pĂ„ sin plads, men at det er anderledes med Kurt Westergaard, for han har kun lavet en »plump« tegning – en argumentation, som dog ogsĂ„ har indbragt Kreye verbale tĂŠv fra andre medier. Det er stadigvĂŠk tysk mainstream at kĂžre ad den tangent, men jeg tror, at de redaktĂžrer er i fĂŠrd med at isolere sig fra lĂŠserne. Men i det store og hele skal man rose den tyske presse for dens dĂŠkning den seneste uge. Interview: »Man skal fornĂŠrme« og Vesten er lammet af frygt for tredje gang, nu pĂ„ dansk. (Norske Aftenposten trykker tegningene, det vil nĂŠppe ske i svenske aviser, der stadig tror pĂ„ julemanden, dvs. en sĂŠrlig svensk fribillet. Den tro kan fĂ„ en brat ende.)

The world ignores the persecution of Christians in the Muslim world.

In Egypt, seven Coptic Christians were murdered yesterday by a Muslim gunman as they filed out of a midnight mass in the southern town of Nag Hamadi. In Pakistan, more than 100 Christian homes were ransacked by a Muslim mob last July in the village of Bahmaniwala. In Iraq that same month, seven Christian churches were bombed in Baghdad and Mosul in the space of three days. Such atrocities —and there are scores of other examples— are grim reminders that when it comes to persecution, few groups have suffered as grievously as Christians in Muslim lands. Fewer still have suffered with such little attention paid.  [..]

It might seem natural that at least some attention would be paid in the West to the plight of these Christians. Instead, attention seems endlessly focused on “Islamophobia,” not least at the U.N.’s misnamed Human Rights Council. In November, much of Europe went berserk over the Swiss referendum to ban the construction of minarets (though not of mosques). But the West’s tolerance for its large Muslim populations stands in sharp contrast to the Muslim world’s bigotry and persecution of its own religious minorities. That’s a fact that ought to be borne in mind the next time Westerners berate themselves about their own supposed “intolerance.” WSJ:  Islamic Christianophobia. (Dagens eksemplificering: Three malaysian churches fire-bombed.) HĂžr Kjell Albin Abrahamsons kronik om Østeuropas rapportering om kristenforfĂžlgelser.

Rekordskatter – lavere pensioner

Hvor blev milliarderne af ? De gik til “grupper der aldrig havde  indbetalt noget til fondene” . Riksdagen holder fest for Svenssons  sparepenge. Det kaldes “alla mĂ€nniskors lika  vĂ€rde”, alternativt “forrĂŠdderi”:

I fjol hade Sverige faktiskt bara vĂ€rldens nĂ€st högsta marginalskatter – arvfienden Danmark ”slog” oss i den kategorin – men frĂ„n och med Ă„rsskiftet Ă€r vi Ă„ter herre pĂ„ tĂ€ppan. Med en högsta möjlig skattesats pĂ„ 56,7 procent Ă€r Sverige odiskutabel etta. MĂ„ste vi alltid vara vĂ€rst?

»SÄdan noget vil vi netop gerne have i vores land«

Filmmanden Mogen Rukov mener  i al korthed, at koranen strider imod Grundloven og MenneskerettighedserklÊringen og beklager at der ligesom det var tilfÊldet med Mein Kampf, ikke er nogen politikere og journalister, der har gidet lÊse den:

Der er meget lidt, der bringer til erkendelse. Der kan stort set ske hvad som helst. Det sÊtter sig ikke spor. I realiteten giver det kun anledning til, at man yderligere fremmer omsorgen og lydhÞrheden for forbryderne. Den islamiske verden er blevet sakrosankt i offentligheden. Den er de store avisers egen lille baby-boy. Ingenting sker der. Kun smÄ misfald.

Et attentat til volleykamp i Pakistan, 94 drĂŠbte. Et mordforsĂžg pĂ„ dansk tegner som reaktion pĂ„ hans tegning. En lille fireĂ„rig Maryam bortfĂžrt i MalmĂž til Irak. Over 1.000 biler sat i brand nytĂ„rsaften i Frankrig, isĂŠr i Paris’ (islamiske) forstĂŠder. Voldsomme opstande mod det islamiske ayathollastyre i Iran. To franske reportere bortfĂžrt i Kabul. Attentat mod fly ved Detroit med omkring 300 passagerer.

Det er bare nogle af overskrifterne fra de sidste dage. Det har selvfÞlgelig intet med islam at gÞre. Det mÄ man ikke sige. Islam er en fredens religion. Man mÄ ikke sige, at islam foreskriver mord pÄ ikke-muslimer. Det er klart, at muslimske kredse skal sige, at mordforsÞget er anti-islamisk.

I realiteten er forsÞget helt efter opskriften. I koranen stÄr der:

47:4. NÄr I mÞder dem, der er vantro, sÄ giv dem hug over halsen! NÄr I sÄ har slÄet dem ned, stram da lÊnkerne, indtil krigen lÊgger sine byrder, med henblik enten pÄ benÄdning eller pÄ lÞskÞbelse bagefter. De, der bliver drÊbt for Guds sag, deres handlinger vil Han ikke lade gÄ tabt.

Fordi det stĂ„r i bogen, skulle Kurt Westergaard hugges ned med en Ăžkse. Sikkert over halsen. MĂ„ske politiet ville se efter, om drabsmanden skulle have en kĂŠde eller lĂŠnke pĂ„ sig – eller opbevarer den i sin taske. Selvom dette naturligvis intet har med islam at gĂžre.

Den eneste fornuftige bemĂŠrkning jeg har set citeret i aviserne, kommer fra en reprĂŠsentant for det somaliske samfund i Danmark, Mohamed Gelle. Han siger: »Man skal gĂ„ efter de lidt ĂŠldre ”bĂžnneledere” eller imamer, som rekrutterer de her mennesker, ikke de unge.«

I den anden ende ligger visse danske politikere.

Margrethe Vestager (R): »SÄdan noget vil vi ikke have i vores land.«

Det er meget opmuntrende at hÞre. Men for at sige det forsigtigt: mener hun nu det? Jeg tvivler. SÄdan noget vil vi netop gerne have i vores land. Vi vil netop sikre os, at vi fÄr sÄdan noget i vores land. Vi er glade for at Äbne en tolerant mulighed for den slags handlinger. Vi anser det for at vÊre inhumant at tage forholdsregler imod sÄdanne handlinger. Vi vil ikke anerkende, at der er noget fremmed og uvedkommende for Danmark i islam. Islam skal have en ligeordnet mulighed.

Vi ser hvordan. Enhedslisten fÄr lov til i Politiken at spÞrge: »Hvordan kunne det lade sig gÞre?« Det er, som jeg demonstrerede ved ovenstÄende citat, meget let at se, hvordan det kunne lade sig gÞre. Man skal bare lade vÊre med at beskÊftige sig med islam, ikke lÊse islams lovbog, denne bog, som selv Churchill erklÊrede, svarede til Mein Kampf. Heller ikke Mein Kampf lÊste man. Heller ikke den tog man hÞjtideligt.

Det politiske Danmark har accepteret islam som en religion, mens islam ser Danmark – og Vesten – som en politisk slagmark.

Det politiske Danmark har anerkendt islam i modstrid med MenneskerettighedserklÊringen af 1789, Danmarks Riges Grundlov af 1953 (§ 67), den europÊiske Menneskeretskonvention 1950 (art. 9), der alle omfatter en religionsfrihed med en vÊsentlig indskrÊnkning, nemlig den undtagelse, at den ikke gÊlder religioner, der truer sÊdeligheden eller den offentlige orden.

Dette grundlovs- og konventionsbrud har islam sikret sig ved den simple manÞvre, at en stats- og retspolitisk traktat anses for at vÊre en hellig bog. Og danske og europÊiske politikere har ikke orket at lÊse skriftet. Og anerkender ikke de rÄd, de fÄr af lÊsende folk. SÄ Margrethe Vestagers pÄstand om, at sÄdan noget vil vi ikke have i Danmark, skulle Êndres til, at vi i Danmark selv ved grundlovsbrud vil tilvejebringe alle betingelser ogsÄ Þkonomiske for, at sÄdan noget vil vi have i Danmark.

»Errare humanum est (sed in errore perseverare turpe)«, »Det er menneskeligt at fejle, men at holde fast pÄ fejlen er en dumhed«.

[..]

Det ironiske er, at man kan vÊlge mellem det ene eller det andet, terror eller indfald. I begge tilfÊlde er der organisation bag. I det ene tilfÊlde en gruppes organisation i det andet, en bogs organisation. Enten en flok pÄ nogle 1.000 eller 10.000, eller bogens tro tjenere, 1,3 milliarder mennesker.

Hvis der er tale om et indfald eller en enkelt persons beslutning, sÄ er inspirationen den samme. Bogen. Det er bogen, vi hÊfter os ved. Det er anvendelsen af den. Det er den, vi skal frygte. Der er ikke noget fejlsyn, ikke nogen fobi, ikke nogen fanatisme bag den frygt.

Fanatismen er helt og holdent pÄ deres side, der siger, at sÄdan noget vil vi ikke have her i landet og alligevel tillader det. Ligesom der er fanatisme bag spÞrgsmÄlet om, hvordan sÄdan noget kunne ske.

Jeg vÊrdsÊtter de islamiske organisationers fordÞmmelse af handlingen. Men ikke deres pÄstand om, at det er anti-islamisk. Det her er ikke en teologisk debat. Ikke engang en debat om et retssyn.

Jeg er ski.. ligeglad med jeres tolkning af islam. Jeg er optaget af vores tolkning af et mordforsĂžg. Jeg er optaget af sĂŠdeligheden og den offentlige ordens tilstand i marken og i hovedet. Jeg spytter dem ud, der mener de skal forklare mig noget om fascismens vĂŠsen, om deres lovbogs tolkning.

I sin indsÊttelsestale sagde prÊsident Obama: »Vi vil ikke undskylde for vores livsform, vi vil heller ikke vakle i forsvaret af den. Og dem, der sÞger at fremme deres mÄl med terror og nedslagtning af enkeltindivider, til jer siger vi nu, at vores Änd er stÊrkere og kan ikke nedbrydes, I kan ikke overmande os, og vi vil overvinde jer.«

Men for at det kan ske i marken, mÄ det fÞrst komme ind i hovedet, danske politikere og dansk presse.

Kronik: Vi vil ikke vakle.

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

19 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Universalgeni
14 years ago

Den diskussion om sprogbrug er dybt useriĂžs. Hvad det sĂ„ end var, nazisterne tog, er det alles opgave at tage det tilbage. Hinduerne har i mere end et halvt Ă„rhundrede skullet leve med, at symbolet for hinduisme associeres med nazisme, pga. ligheden med hagekorset. Vildt uretfĂŠrdigt overfor mere end en milliard mennesker. Dertil Kommer, at forbudte ord er venstreflĂžjens vĂ„ben. Det er ved at forbyde ord, at de skaber racister. Man fik tabuiseret er ord som perker. Derved kunne man skrige racist efter enhver, som brugte det. I USA har man gjort det samme med en lang rĂŠkke ord om… Read more »

Benjamin
Benjamin
14 years ago

Victor: Din tankegang afslĂžrer jo alt for godt din type logik, eller skulle man mĂ„ske snarere sige; mangel pĂ„ samme. Du mener, at fordi nazisterne brugte ordene “Deutschland erwache”, sĂ„ betyder dette, at vi i dag ikke mĂ„ skrive “Tyskland vĂ„gner”, fordi vi dermed tilkendegiver vores sympati med nationalsocialismen? Jeg ved ikke om du selv kan se fĂžlgerne af din egen argumentation? Nazisterne brugte jo ogsĂ„ ordet “ostemad” ved flere forskellige lejligheder. Dermed bliver man jo i dine Ăžjne nazi-sympatisĂžr ved at bruge dette ord i dag, hvorfor det (selvfĂžlgelig?) bĂžr glide ud af det danske sprog. Desuden har vendingerne… Read more »

Victor
Victor
14 years ago
Reply to  Benjamin

Benjamin – du kan godt nok ikke lĂŠse inden ad. Jeg har vist ret tydeligt sagt, at jeg sgutte beskylder nogen for at vĂŠre nazister. Bare at det er en satans uheldig overskrift at bruge – isĂŠr nĂ„r man taler om Broder.

I Þvrigt burde du kende forkel pÄ imperativ og konjunktiv.

Benjamin
Benjamin
14 years ago
Reply to  Victor

Allright: Jeg indrĂžmmer at jeg mistolkede imperativen med “Tyskland, vĂ„gn op!”

Men jeg synes nu stadigvĂŠk dine betragtninger er ude af proportioner. At sige “Tyskland vĂ„gner” i dag burde jo svare til “Danmark vĂ„gner” og sidstnĂŠvnte er der jo intet nazistisk over. Ellers mistĂŠnker jeg dig for at hoppe i de rĂždes fĂŠlde ved at pĂ„stĂ„ at skyld er arveligt, sĂ„ledes at en 18-Ă„rig tysker i dag bĂžr fĂžle sig medansvarlig for det tredje riges forbrydelser, hvilket jo selvfĂžlgelig er galskab at sige.

Victor
Victor
14 years ago

Uden polemik – men det var det, jeg frygtede. Du kender helt Ă„benlyst ikke begrebet “Deutschland erwache” og hvordan det er blevet brugt i historien. Bl.a. i sang og film og som indskrift pĂ„ SAs standarter. (I Ăžvrigt var fortsĂŠttelsen ganske ofte “Juda verrecke”.

Et af versene i sangen Deutschland Erwache gÄr i Þvrigt sÄdan her:

All diese Heuchler, wir werfen sie hinaus,
Juda entweiche aus unserm deutschen Haus!
Ist erst die Scholle gesÀubert und rein,
Werden wir einig und glĂŒcklich sein!

En beskrivelse af hvordan det blev brugt her:
http://www.time.com/time/printout/0,8816,745087,00.html

Victor
Victor
14 years ago
Reply to  Victor

Lad mig lige gĂžre det helt klart, at jeg ikke beskylder nogen for nazi-sympatier. Kun for historielĂžshed. Som nĂ„r Nokia i en reklame i Tyskland bruger vendingen “Jedem das Seine”.

LFPC
14 years ago
Reply to  Victor

Jeg er beklageligvis nok reelt historielÞs, og mere anglofil end germano-ditto, sÄ jeg kendte ikke din reference. Du implicerer med andre ord at vendingen nÊrmest er en slags besvÊrgelse der vÊkker slumrende dÊmoner til live hvis man ytrer den, ligesom den magiske bog i starten af Evil Dead II?

Victor
Victor
14 years ago
Reply to  LFPC

Nu tror jeg ikke ret meget pĂ„ hverken nisser eller dĂŠmoner. Det er bare ret uheldigt at bruge den parole, som stod over Det brune Hus i MĂŒnchen.

Victor
Victor
14 years ago

“Tyskland vĂ„gner”……uuuups. Er du fuldkommen historielĂžs? Nogle gange kan jeg blive forblĂžffet over, hvor smĂ„ huller der er i folks uvidenhed.

LFPC
14 years ago
Reply to  Victor

Det afhĂŠnger vel af hvilke sider af historien man vĂŠlger at fokusere pĂ„. While Germany Sleeps fragmenteres samfundet, parallelsamfund vokser ud af kontrol, og al historisk erfaring siger at det vil ende galt. Vend det derfor om om spĂžrg om det er i noget vestligt lands interesse at Tyskland ikke vĂ„gner? Eller skal man tilskrive Tyskland en iboende ondskab der altid vil blive sat i spil hvis landet vĂ„gner? Vi ved hvad konsekvensen af islamisk undergravning og fragmentering er. Ved vi omvendt med lige sĂ„ stor sikkerhed at en evt. tysk opvĂ„gnen vil fĂžre til en gentagelse af Det Tredje… Read more »

Liva
Liva
14 years ago

Og nu vises der solidaritet med den dyrebare vestlige ytringsfrihedskultur i det norske. Tak for det, Norge. 🙂

“Fire Ă„r efter, at Morgenavisen Jyllands-Posten offentliggjorde Muhammed-tegningerne, bliver fem af de danske tegninger trykt i den norske avis Aftonposten fredag.”

h t t p://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article1279519.ece

Liva
Liva
14 years ago
Reply to  Liva

“NĂŠstformanden i det norske Sosialistisk Venstreparti opfordrer nu norske medier til at genoptrykke Jyllands-Postens Muhamed-tegninger. ”

“Det skal ske for at vise solidaritet med Kurt Westergaard, som nytĂ„rsdag blev udsat for et Ăžkseattentat i sit eget hjem.”

h t t p://jp.dk/udland/europa/article1940764.ece

Venstreflþjen er flytbar. 🙂 Det batter at kritisere den. Og religionskritik batter.

Liva
Liva
14 years ago
Reply to  Liva

Hvor gþr det f.eks. Zentropa sekterisk; filmselskabet som angiveligt laver film der er respektfulde overfor islam. 🙂

Liva
Liva
14 years ago

Godt at se at der er flere og flere der sĂŠtter koranens indhold til debat. Efter god dansk tradition og skik kan og skal ALT sĂŠttes til debat. Det har vi borgere lĂŠrt af bl.a. de gode og frisindede samfundsrevsere Georg Brandes og PH.

Liva
Liva
14 years ago

“Den bevĂŠgelse Henryk Broder ser, er den samme jeg ser i Sverige og England. Dele af pressen isolerer sig mere og mere fra befolkningen. Der skal snart lĂžbes stĂŠrkt, hvis de dele vil indhente befolkningens virkelighed.”

Det er sĂŠrlig slemt pĂ„ DR2 Deadline. Det eneste sted der ikke sker noget i Tyskland – er i DR2 Deadline. Det er virkelig en smal kanal, sĂ„ smal at der ikke er plads til virkeligheden.

BĂžddel
BĂžddel
14 years ago

Det er jo umuligt at parkere cyklen nÄr de stiller stativerne sÄ tÊt sammen!

Vagn Henning
Vagn Henning
14 years ago
Reply to  BĂžddel

🙂

19
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x