19
jan
Seneste opdatering: 19/1-10 kl. 2035
8 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Se del 1 nedenfor

Åh nej, vi kapitulerer

Jeg skal ikke gøre mig til dommer over bladredaktørers manglende mod i forhold til reelle trusler, men som et minimum må man kunne kræve af dem at de kalder en spade for en spade, og ikke prøver at pakke svigtet ind i udenomssnak (“alle har set de tegninger mange gange”), og ulden tale. Allerbedst ville det være hvis de benyttede kapitulationen som et springbræt til at kigge fremad: Nu er vi altså nået dertil at vi er så kuede at vi ikke tør trykke en harmløs tegning. Hvad kan dette give anledning til af overvejelser mht. fremtidige situationer, hvor europæiske lande udsættes for langt mere alvorlige trusler, f. eks. omfattende intifada i ghettoerne, eller trusler og afpresning fra et nukleart Iran?

Hegnspæle bliver muligvis flyttet i debatten, men andre flyttes i modsat retning i form af resignation og accept af religiøst tyranni. Medierne vil med garanti ikke begynde at kigge fremad, og dette er det værste. Det varsler ikke godt for fremtiden – og findes der en ‘Lex Hedegaard’ lyder den, at fremtidsscenarier er det farligste og mest tabubelagte emne  overhovedet (LFPC).

[Ansvarhavende chefredaktør på Morgenavisen Jyllands-Posten] Jørn Mikkelsen forklarer, hvorfor avisen ikke har genoptrykt Kurt Westergaards tegning i denne omgang: »Tegningen er velkendt af alle her i landet, og vi vil gerne have debatten videre. […]Vi har også sagt, at vi erkender, at der er en ny sikkerhedssituation, og at det betyder noget i overvejelserne.«. […]

[Lisbeth Knudsen:] »Alle har set de tegninger mange gange, og alle børn i Danmark kender i dag Kurt Westergaards tegning. Derfor er der ikke nogen grund til at bringe den igen som dokumentation.[…]. Vi må tage et ansvar på os og ikke bringe tegningen som en demonstration og som en provokation.« […] Vi går ind for ytringsfrihed, men… [Jyllands-Posten 19.1.2010, ikke online]

24 timer til W-dag

I morgen onsdag begynder den ulyksalige retssag mod Geert Wilders, der er en uskøn blanding af misforstået menneskerettighedsjura og beskidte politiske tricks med mange ubekendte, en sag der kan blive fatal for enhver af de involverede parter og for hele Holland. En af de ubekendte er, om Wilders overhovedet overlever en åben rettergang medkun sine livvagter, en disposition fra systemets side, der ligner en tanke. Et par år som en “sitting duck”. Van Goghs morder Mohammed Bouyeri blev retsforfulgt i justitsministeriets sikkerhedbunker! I dagens anledning bringer Gates of Vienna et højinteressant  interview med Wilders´ 1000 Euro-i-timen-stjerneadvokat Bram Moszkovic, der ikke kunne stå for fristelsen til at gå over i historien. Det er det eneste gode man kan sige om denne sag, den bliver ikke kedelig. Indsatserne er høje og der er meget der kan spinne ud af kontrol, selvom Wilders rent juridisk efter fagbedømmere, burde kunne vinde den med hænderne bundne på ryggen.

Did you doubt whether or not you should take on this case?

“I doubted for a short moment, because it imposes a significant drain on my time, but those doubts quickly vanished.”

Why?

“It is a challenge. Whoever wins or loses, this case will go down in history as one of the important trials for freedom of expression.”

Pulling Out the Stops Against Geert Wilders, Har man sikret sig også at læse Leggers Shrugging off Spinoza, er man godt klædt på fra start. Se også Daniel Pipes Why I Stand with Geert Wilders.

Kurder tiltalt for modtrusler mod Sveriges migrationsminister

Så här skrev han, enligt säkerhetspolisen, i ett brev den 20 juni 2007:

“Vi kan fånga er. Har adress, foto, bilnummer, jobbrum, i vilken stol ni sitter, men vill inte… Vi ska problem som krig. Ska döda diplomatiska personer som Eliasson, Billström och annat personer i alla plats sedan vi gå tillbaka till Irak för ni gjort svek…. Vi kan också hota er… Fånga era diplomatiska personer som minister eller advokater, men vi vill inte krig mellan oss… Två veckor sedan vi kunde ha dödat era ministrar lätt i Malmö men vi sagt låta bli det problem. Måste det bättre ni göra bra beslut, gamla irakiska flyktingar vill stanna utan problem.”

I ett annat brev, poststämplat i Malmö 27 mars förra året, skriver 39-åringen, enligt Säpo:

“Här idiot Tobias du kan sitta i hemmet det är bättre till dig eftersom du göra problem och krig med folk, därför vi lova och tusen gång lova vi skall döda dig i alla fall du vet hundra procent eftersom vi känner dig du är fienden emot oss… och om du byta inte det beslut till de 1700 personer tidigare har bott i Sverige som stanna här att permanent uppehållstillstånd och sedan tills fredag vi träffa dig som ska döda dig kan och vi lova lova lova lova vi ska döda dig sedan vi tillbaka och vi betala till en person mycket pengar bara ska döda dig i alla fall och varje dag vi ser på dig och lyssna på dig.” Tobias Billström skulle mördas – idag startar rättegången

Man kommer til at tænke på Hans Holmérs helkiksede “kurderspor”, som han indledte Palmeefterforskningen og spildte dyrbar tid med, men det er desværre for Holmér 24 år for sent. Se filmen om hans ven, den homoseksuelle, middelmådige bogforlægger Ebbe Carlson med smag for magtfulde mænd og dyre biler, der fik en justitsminister, en rigspolitichef og en SÄPO-chef fyret, inden han kort efter døde af AIDS. En farce for fantastisk til at nogen kunne hitte på den. Ebbe – the movie.

Den jødiske flugt fra Sverige

Numerisk er problemet ikke stort, men som man vil huske fra 2009, er bekymringen stor, især i Malmø. Det er dog stort nok til at man bemærker det fra Israel. “JSS beräknar att det sker ett hatbrott per dag riktat mot judar i Sverige. Extremvänstern är numera ett större hot än extremhögern, hävdar den nationella organisationen Judisk säkerhet i Sverige.” Vi mangler at se nogle danske jøder, der forholder sig til de svenske tilstande. Aliyah = udvandring til Israel, hebraisk. :

2009 may prove to be a peak year for immigration from Sweden, according to Jewish and Christian Zionist officials involved in facilitating this immigration, which they say may be connected with anti-Semitism and Israel-hatred in Sweden. “We are seeing an upward trend in interest in aliyah (immigration to Israel) from Sweden, possibly owing in part at least to various attacks on Jews,” said Howard Flower, director of aliyah for the International Christian Embassy Jerusalem. According to Aryeh Jacobson, who represents the Jewish Agency in Sweden, 24 immigrants from Sweden finalized their aliyah during the first eight months of 2009 ? exceeding the total of 16 during all of 2008. This figure also tops the average number of Swedish immigrants per year, totaling 19 new arrivals.

“There is suspicion that there maybe an increase in aliyah because of the events in Malmo,” said Flower, “but also because of other attacks by Islamic fundamentalists in Sweden and their non-Muslim Swedish sympathizers.Anti-Semitism may be spurring wave of aliyah from Sweden, Dec. 2009: Kraftig ökning av hatbrott mot judar, April 2009: Unga judar väljer bort Malmö.

De molekylære borgerkrige

pibler i det små mange steder og er  sandsynlig del af fremtidens Europa, nærmest uundgåelig så viseligt som politikerne nu har lagt kortene op. Det er ikke en dystopi, men en ekstrapolering ud af allerede indtrufne begivenheder, raceoptøjerne i England, særligt  siden Bradford i 2001 og Paris i 2005. Det er kun et år siden Rosengård i Malmø var i undtagelsestilstand i flere uger. Imellem de spektakulære begivenheder, synker  tidligere fredelige lande som England og Sverige for hvert år apatisk dybere ned i en sump af daglig kriminalitet og anarki uden at befolkningerne synes særligt opsatte på at gøre deres ledere ansvarlige for den irreversible ødelæggelse af deres lande. – Derimod er det uvist, hvem der i fremtiden vil for alvor vil bekrige hvem, selvom er kvalificeret gæt er, at fredens religion vil være den ene part i alle tilfælde. I Södertälje jagede kristne irakere muslimske irakerne ud af byen. I England gik muslimer og indfødte løs på hinanden i 2009. I Holland bekæmper muslimske marokkanere kristne molukker. Stadigvæk:

Police in the central Dutch town of Culemborg have arrested two people in the Terweijde district. One of them was carrying a baseball bat, while the other refused to leave the area when requested to do so. Terweijde is still subject to the emergency regulations and a ban on large public gatherings brought into effect in the wake of the recent increased tension between Dutch-Moluccan and Dutch-Moroccan youths. On Friday, a call to form a Moluccan civic patrol appeared on the internet. The call received answers from all over the country. Police have since informed the originator of the call that such a patrol is unacceptable. Read more about the unrest in Culemborg here. Fresh arrests in troubled Dutch town. (Muslimer flyr Södertälje efter hot, Södertälje: Muslims attacked by Assyrians.)

I 2050, når de der er 20 år idag er 60, og når hver 6 indbygger i Danmark er indvandrer eller efterkommer, er landet måske stadig fredeligt, skønt jeg ikke tror det, men det vil være et sårbart og labilt land, de er udleveret til. Forestiller politikerne sig hvordan befolkningen havde reageret på et “vellykket” mord på Kurt Westergaard? Eller på en “vellykket” terrorhandling, og ikke de fire større forsøg, der er forhindret ? De 20 årige har én trøst: Danmark vil til den tid ikke være nær så labilt som Sverige, Holland og England der efter mit skøn har passeret et point of no return for adskillige  år siden.

Dalrymple: Haiti’s Apocalypse

This week’s earthquake adds a nightmarish chapter to a tragic history.The news from Haiti is always terrible; when there is no Haitian news, it does not so much suggest that the news is good as that the long, slow catastrophe that is Haitian history is merely continuing as usual. But this week’s apocalyptic earthquake makes Haiti’s recent past seem almost like a golden age. No one who has been to Haiti ever loses his interest in the country. It is one of those places that, because of its history, because of its culture, because of its torments, captures the imagination and never lets it go. You respond to it not with tough, but appalled love. The American writer, Herbert Gold, summarized the country in the title of his wonderful memoir of his experiences there: The Best Nightmare on Earth.Theodore Dalrymple, a physician, is a contributing editor of City Journal.

Oriana Fallaci:   ‘Io Trovo Vergognoso’

“I find it disgraceful”. Oriana Fallci foredrager sin berømte  Panorama-artikel fra april 2002 som var den et digt eller en monolog fra Hamlet eller  Julius Ceasar, Markus Antonius´”For Brutus is an honourable man.”

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • I virkeligheden er det venstrefløjen, der udgør den støste hindring, når det gælder hjælp til ulande som eksempelvis Haiti. De placerer fejlagtigt ansvaret og skylden hos os. Vesten. Sålænge, de ikke erkender sandheden, vil at hjælp være utilstrækkelig. Sandheden er, at manglende udvikling er de berørte befolkningers egen skyld. Det handler om kultur. Citat fra New York Times 14. jan. 2010:

    Læsehjælp: capricious = lunefuld ¤ futile = nyttesløst ¤ child-rearing = børneopdragelse ¤ harsh retribution = hård straf (gengældelse)

    As Lawrence E. Harrison explained in his book “The Central Liberal Truth,” Haiti, like most of the world’s poorest nations, suffers from a complex web of progress-resistant cultural influences. There is the influence of the voodoo religion, which spreads the message that life is capricious and planning futile. There are high levels of social mistrust. Responsibility is often not internalized. Child-rearing practices often involve neglect in the early years and harsh retribution when kids hit 9 or 10.

    http://www.nytimes.com/2010/01/15/opinion/15brooks.html

  • Off topic:

    DEN GRIMME ÆLLING

    For et par hundreder år siden var min tip, tip, tip oldefader redaktør på Berlingske Tidende. Ja faktisk er han en slags grundlægger af avisen. Mendel Levin Nathanson var en fantastisk herre, intelligent, dygtig og en meget central skikkelse i den danske guldalder. Ja, der hænger et billede af Eckersberg på nationalmuseet som hedder “Den Nathansonske familie”. Guldalderens mæcen.

    Der var bare et enkelt lille aber dabei med Nathanson. Han brød sig ikke om H.C. Andersen. H.C. Andersen var også sådan en irriterende fyr, som hele tiden mente at hans talent krævede en ekstra opmærksomhed, og det uden en fin titel! Min forfader reagerede prompte på denne imposante herre, og udelukkede ham konsekvent fra Berlingske Tidendes spalter, ja i det hele taget var man ikke glad for den iltre herre med de internationale ambitioner. Ikke i andedammen!!!

    Måske er det karma. For nu er Nathansons arving i samme situation som H.C. Andersen. I dag er det den unge Trier som ingen kan lide. Han puster sig op, siger mange. Tænk, han kalder sig platonisk filosof, det er alligevel for meget! Nej han kan ikke få spalteplads i Berlingske Tidende. Næh, han må vente, er holdningen. Alt imens snakker den unge Trier om Kejserens nye klær (Islam) og mener at han er den grimme ælling. Det er en svær problemstilling.

    Så skete det desværre at flere betydende meningsdannere i Berlingske regi kom til at angribe Trier i et interview. De havde sikkert ikke lige opdaget at det var Trier der havde lavet det. Men de var godt knotne over at ham der blev interviewet (Hedegaard) ikke accepterede at kejseren ikke har noget tøj på (Islam). Det på trods af at Hedegaard faktisk havde brugt meget tid på at sætte sig ind i sagen, og de ikke vidste noget om det. Men, sådanne bagateller betyder ikke noget i andedammen. Og så fik han en over nakken, for det havde han da fortjent – ikke!!

    Så fandt ællingerne ud af, at Hedegaard desværre havde ret, og så ville de ikke snakke så meget mere om det. Og ville de give Trier spalteplads, da de nu uretmæssigt havde forsøgt at dukke hans interview, NEJ! Hvorfor skulle de dog det. Trier er jo som bekendt bare fyldt med fup, han ved kun begrænset, og de ved jo meget bedre – eller hvordan var det nu?

    Men som bekendt er interviewet jo ikke interessant ved det der bliver SVARET. Det har man kværnet rundt i, men det der bliver SPURGT OM. Det er interessant, for det afslører en virkelighed vi bør forholde os til i næstekærlighedens lys.

    Nå, men jeg har skrevet en forklaring på mit motiv for at stille spørgsmålet omkring de stakkels piger. Men det måtte kun komme i Berlingske Tidende i mikroform, helt præcist 1000 anslag, ca. en tredjedel af den nedenstående tekst. Det synes jeg var useriøst.

    Så derfor, kære læser, får du nu teksten ubeskåret.

    YTRINGSFRIHEDEN

    Sandheden er ilde hørt, det er ganske vist. Jeg foretog inerviewet med Hr. Lars Hedegaard, som nu efterhånden er nået det meste af verden rundt. Nu også til USA, hvor den kendte blogger Charles Johnson er blevet involveret. Reelt kan man sige, at jeg stod for halvdelen af interviewet da jeg planlagde det og eksekverede det. Det var mig der spurgte hvorfor vi ikke forholder os til den overrepræsentation af muslimer der begår voldtægt. En simpel sandhed man kan dokumentere ved at slå op i aviserne. Laver man en gennemgang af f.eks. det sidste års aviser, dokumenteres det klart hvor mange overfald er har været begået af muslimer. Så har man et validt empirisk materiale at dokumentere påstanden på. Da avisartikler er et anererkendt videnskabelig dokumentationsmateriale, så er påstanden videnskabeligt underbygget. Ja, faktisk burde det være angribernes opgave at dokumentere at muslimerne ikke voldtager ekstra meget. Beviserne er helt klart på min side.

    Når det så er sagt, så kan man spørge sig selv hvorfor i alverden jeg lavede interviewet? Hvorfor brugte jeg en uge på at forberede mig? Læste Hr. Lars Hedegaards bog fra ende til anden? Var det fordi jeg ville opfordre til had? Var det fordi jeg ville skubbe krigen med muslimerne nærmere? Eller er jeg bare en af de der irriterende tidligere marxister, nu neo con, der laver ballade?

    Lad mig forklare mit motiv med interviewet.

    Trykkefriheden, eller ytringsfriheden er blevet diskuteret op og ned af stolper. Mange mener at Hr. Lars Hedegaard ikke kæmper for ytringsfriheden men udelukkede imod Islam.

    For at føre denne argumentation til ende bliver man nødt til at forholde sig til hvad ytringsfrihedens funktion og ide er.

    Lad os kigge på princippet ud fra et idehistorisk perspektiv.

    Den sidste store frontkæmper for ytringsfriheden i Danmark var, efter min mening, den kulturradikale Poul Henningsen, eller PH som han også blev kaldt. Det karakteristiske for PH var hans evne til at søge sandheden i den situation han stod i, og bekæmpe den offentlige mening hvis han syntes at den var forkert. Han er kendt for at sige “Rend mig i den offentlige mening!”. Et af de bedste eksempler på PH’s metode var hans stærke afstandstagen til nazismen, som kostede ham hans ansættelse på Politiken. Og hans stærke kritik imod den behandling de tyske flygtninge modtog af den danske stat efter krigen. I begge tilfælde gik han imod den offentlige mening.

    Hans arbejde var stærkt inspireret af Georg Brandes, som ligesom PH gik imod strømmen, og i øvrigt også derfor var stærkt upopulær, og stadig er det.

    Georg Brandes var igen inspireret af Kirkegaard og Voltaire. Begge filosoffer som i deres tid gik imod strømmen og søgte det gode. Kirkegaard gjorde det i et endeligt opgør i bladet “Öieblikket”. Et opgør med den statslige kirke, et opgør som nogen mener brændte det sidste lys ud i Kirkegaard. Voltaire var også en forfulgt mand, der med humoren udfordrede den offentlige mening.

    Fælles for Kirkegaard og Voltaire var deres fascination af en meget central klassisk skikkelse ved navn Sokrates. Så for at forstå ytringsfriheden må man forsøge at sætte sig lidt ind i hvad denne filosofiske superstar egentlig var for en størrelse.

    Vi ved ikke det store om Sokrates. Den primære kilde til Sokrates tanker er Platons skrifter. Der er få andre kilder til Sokrates liv, men den primære opfattelse af Sokrates får vi igennem Platons lille dialog “Apologien”, et skrift som indeholder en forsvarstale Sokrates holdt i en dramatisk rettergang imod ham. Sokrates beskriver her sine argumenter for sine handlinger. Tvistet ved hele historien er, at Sokrates sandsynligvis var leder af den spartanske koalition imod Athen, samtidig med at han var athensk borger. Han var altså, reelt, en form for forrædder imod det athenske demokrati. Sparta var et kongedømme.

    Men alligevel kæmpede han altså for noget, og hvad var det? Ja, som han sagde. Jeg er en den bi der sidder på den ædle ganger som Athen er. Athen som er ledende indenfor filosofi og kultur. Hvis ikke jeg sidder der, så vil denne smukke by fare til himmels og brænde op i hybris. Han får altså igennem sine skarpe spørgsmål Athen til at forholde sig til sandheden, og tvinger dermed Athen til at holde sig ved jorden.

    Det er det ytringsfriheden reelt skal bruges til, til at give plads til de sokratiske spørgsmål, som reelt trækker sandheden frem. Det var derfor jeg spurgte om hvorfor vi tillader muslimske drenge at voldtage, det var det sværeste sokratiske spørgsmål at stille i dag. Og siden må man vel også sige, at den ædle ganger som Danmark er har slået sig en del i tøjret. Men hvis ikke jeg stillede det spørgsmål, så ville det måske aldrig blive stillet, og samfundet var fortsat i en retning som ingen ville være glade for, hverken muslimer, danskere, jøder, kristne eller andre.

    Og lad mig lige understrege hvem der i sidste ende vinder mest ved denne diskussion. Det gør pigerne, deres tarv er reelt den vigtigste i denne sag. Det var for deres skyld, at jeg stillede spørgsmålet.

  • Liva

    Ja, man kan spørge: Skal den vestlige kultur og verden til at have lændeklæde – i overført betydning – på eller ej? Skal den til at have burka på eller ej? Skal Vesten til at af med sin kulturelle, ytringsfrihedsmæssige og kunstneriske synlighed og tradition? Skal den vestlige verden til at forbyde spiser eller ej? Skal Vesten turde stå fast på sin åbne, mangfoldige og tolerante kultur og værdier eller ej? Skal den turde at bruge humor eller ej? Skal den tillade den vestlige mand (f.eks. Westergaard og Hedegaard og deres holdninger) at være synlige (og dermed også den vestlige kvinde og holdninger) eller ej?

    Dette lille galleri har i hvert fald en dejlig og meget synlig humor. 🙂 Hvor er det flot gjort at de støtter Kurt – og dermed alles ret til at sige hvad de mener – kvinder som mænd. Som det er skik og tradition i Vesten.

    “Alle elsker Kurt – undtagen Lauritz !!” – Står der på galleriets hjemmeside.

    h t t p://www.galleri-draupner.dk/default.asp?id=197

    Kurt rimer på smurt. Hvad er auktionsfirmaet smurt med?

    Forhåbentlig får det lille galleri samlet rigtig mange penge ind til Haiti!

    PS

    Det siger en del at Westergaards tegning er figurativ og følger nogle principper for kunst/tegning. Det er den vestlige, figurative (og maskuline – se tilbage i kunstens historie – det er flest mænd der historisk set har fået lov til og haft mulighed for at tegne og male) tegnetradition – og kampen om samme, der synliggøres lige nu – også. Det er den vestlige tegne- og udtrykstradition der nu er på spil – i Vesten. Det kan det lille galleri sikkert sagtens se. De er meget solidariske med ALLE kunstnere – og os andre – og vores kulturelle frihedsværdier – lige nu. Og glædeligt nok også med Haiti.

  • ole burde

    Naar man ser paa hvor stor eller lille den joediske emigration fra Sverrige (eller andre europaeiske lande) til Israel er ,er der en lille detalje man lige skal have med . Israel kommer om kort tid til at leve under truslen af iranske atombomber ,altsaa ovenpaa alle de andre slags trusler som allerede ER en del af dagligdagen. Saa dem som kommer hertil alligevel , udtrykker maaske en mening om , at Sverrige er mer GROTESKT end summen af alle problemerne og faremomenterne ,som er en del af livet i Israel…

  • Vi har helt desperat brug for de klistermærker! 👿 Hvordan gør vi? Westergaard skal give tilladelse og nogen skal sælge online….

  • PeterK

    Desværre har jeg ikke taælentet, men hvorfor skal det være Westergaards tegning? Muhammeds bryllup med bruden i klapvogn? Så er vi helt fri for alt med copyright. Problemet er logistikken. Der må man misunde venstrefløjen, det kan de bare. Men så er talentet også brugt op.

  • Vi ved ikke, hvad Rambøll-undersøgelsen fortæller, når vi ikke kender spørgsmålet.

    Er de adspurgte imod genoptrykkelse af tegningen ? Eller synes de blot det ikke er den optimale reaktion ? Vi ved det ikke, før vi kender spørgsmålet, man har sparet på.

    Men nu ved vi da, at Rambøll har stillet et spørgsmål. Så har vi mulighed for med tiden at få oplyst hvilket.

    – – –

    • “Sparet” var lige ordet 🙂

      Men der skulle nu have stået svaret.

      – – –