27
jan
Seneste opdatering: 27/1-10 kl. 2219
31 kommentarer - Tryk for at kommentere!

men der er ikke noget der hedder “masseindvandring.” 3.000 irakere søgte asyl i Sverige i 2009, i 2007 søgte 7000 irakere er indskrevet i asylsystemet. Det er 10.000. I forvejen er der næsten 100.000 i landet med permanent ophold. “En masse” afhænger muligvis af, hvilken vej trafikken går, men er de 20-30 jøder der forlader Sverige så også en masse, eller er det bare jøder med en alternativ udrejsegrund og brugerbetalt billet ? (se nedenfor). FNs høykommisær for flyktninger reagerer svært kraftig på at Norge trosset FNs råd, Storberget varsler flere «charterfly», Tvangsutsendte irakere dømt for alvorlig kriminalitet, 11 av de 30 irakiske mennene var straffedømte.(voldtægt og narkotika). I svenske medier  er fællesudvisningen næsten usynlig: Natten till tisdagen avvisades en grupp irakier med chartrat flyg från Gardermoens flygplats utanför Oslo. Her 18 sekunder i SVT:

Godhedens pris

Enhver sag af denne slags falder øjeblikkeligt ind i fastlagte skemaer på begge sider af fronterne i kulturkrigen. Jeg vil begrænse mig til to pointer her: At det endnu en gang bliver understreget at det er aldeles formålsløst at vi lader os begrænse, endsige skræmme, af skrigeriet over tone og generaliseringer fra den anden side. Virkeligheden handler om langt mere alvorlige ting, og disse fortsætter med søvngængeragtig sikkerhed med at indtræffe uanset hvad. Dernæst skal det slås fast, og for min skyld gerne med hån og spot af de politikere der lige nu vrider hænder som det forventes af dem, at dette er et ledsagefænomen som de i stedet skulle erkende for hvad det er: Et menneskeoffer i godhedens navn.

Vi ved ikke hvad efterforskningen vil afsløre, vi ved ikke om gerningsmanden vil blive puttet i en bekvem kasse mærket sindslidelse (som derfor også kunne have overgået en dansk bistandsklient) eller krigstraumer, eller manglende forståelse for kulturelle koder, eller hvad ved jeg. Det afgørende er at det pågældende segment af klienter har en medbragt øget tilbøjelighed til at ende som gerningsmænd i sager som denne, i kraft af øget voldsparathed, foragt for kvindelig autoritet, og måske også personlig traumatisering. De hændervridende politikere burde, men vil ikke, tilkendegive, at godhedsregnskabet efter deres vurdering i sidste ende viser overskud. Her vil selvfølgelig også skulle indregnes øvrige røde tal: Andelen af klientellet der tager på ferierejse til det Somalia de er ‘flygtet’ fra, andelen der indrulleres i Al-Shabaab, andelen der påfører det danske samfund livslange udgifter uden at vise initiativ til ‘integration’, osv. Udmønter hændervridningen og fortielsen sig ikke efterfølgende i denne perspektivering, er den faktisk ganske frastødende (LFPC). Helle Thorning: En grusom forbrydelse; Minister dybt berørt over drab; Rystet borgmester: Hun var et ordentligt menneske, Han må være sindssyg. Drabssigtet var utilfreds med aktivering. [TV2-Nyhederne: Drabssigtet er kristen]

»Disse kvinder nyder at blive slået«

Politiet kan raide alle de moskéer de vil, bogen findes in toto på Google Scribd: Frauen im Schutz des Islam, (“Kvinder under islams beskyttelse.”)

Raid On German Mosques: In a nationwide raid, police impounded copies of a banned book which called for violence against women. Beating of women is justified as “discipline,” so long as no bones are broken and no bruises left on the body. In a raid on five mosques, prayer rooms and publishing houses as well as the private residences of three Islamic preachers, police impounded data storage units, computers and banned books. Thirty establishments were targeted in Baden-Württemberg, Bavaria, Berlin, Hessen, Niedersachsen, Nordrhein-Westphalen and Sachsen.

“Women under the Protection of Islam” is the German translation of a book published in Saudi Arabia. Descriptions in the chapter “Beating the Woman” have been declared by the Federal Department for Media Likely to Endanger Young People as both discrimination and incitement to violence. The book, which can be found on diverse Islamic internet sites, had already been indexed as dangerous to youth on January 15, 2009.

After “admonition” and “warning of Allah’s punishment,” the man should apply the sanction of “avoiding his wife’s bed.” If this is also ineffective, the next stage of discipline would ensue: “Beating without damaging, breaking bones, leaving bruises on the body and under no circumstances striking the face.” This treatment had proven as effective with controlling or domineering women as with submissive women: “These women enjoy being beaten.” German Mosques Raided Over Wife-Beating Manual. (Frauenfeindliche Schriften – Razzien in Moscheen, Polizei stellt frauenfeindliche Islam-Bücher sicher.)

UK: “Diskrimination” mod upålidelige jobansøgere ulovligt

When it comes to hiring staff, there are plenty of legal pitfalls employers need to watch out for these days. So recruitment agency boss Nicole Mamo was especially careful to ensure her advert for hospital workers did not offend on grounds of race, age or sexual orientation. However, she hadn’t reckoned on discriminating against a wholly different section of the community – the completely useless.

When she ran the ad past a job centre, she was told she couldn’t ask for ‘reliable’ and ‘hard-working’ applicants because it could be offensive to unreliable people. ‘In my 15 years in recruitment I haven’t heard anything so ridiculous,’ Mrs Mamo said yesterday.[…]

Even the woman at the jobcentre agreed it was ridiculous but explained it was policy because they could get sued for being dicriminatory against unreliable people. […] Employer told not to post advert for ‘reliable’ workers because it discriminates against ‘unreliable’ applicants. (Sverige: Det tar över 20 år för utrikes födda  när det gäller att hitta ett jobb.)

Kanariefuglen i Sveriges guldmine

“Tänk om mina barn om 20 år frågar: “Pappa, varför flyttade vi inte? Förstod ni inte var det skulle sluta?”

Malmöbor med judisk bakgrund känner sig inte trygga och allt fler väljer att flytta. Skånska Dagbladet har talat med två familjer som flyr en växande antisemitism. “Mina barn är inte säkra här. Det kommer bara bli värre,” säger Marcus Eilenberg.

Mäklarna har varit och fotograferat huset och bohaget skeppas snart iväg.Marcus Eilenberg, 32, fru och två små barn är på väg att emigrera till Israel. Att prova något nytt är lockande, men det är den ökande antisemitismen i hemstaden som varit en utlösande faktor. “Vi oroar oss enormt över den negativa utvecklingen. Det är en av huvudorsakerna till att vi flyttar. Marcus Eilenberg är optimistisk till sin natur. Men inte i det här fallet.” Jag tror inte att hatet kommer att minska. Snarare tvärtom, tyvärr. Malmös makthavare har misslyckats med att skapa hopp om framtiden för familjen Eilenberg.”Tänk att fantastiska Sverige inte kan få min familj att känna trygghet. Det är egentligen hemskt.”

Släkten Eilenberg – på mammans sida – har bott i Malmö sedan slutet av 1800-talet. Farföräldrarna kom 1945, som överlevare av Auschwitz. Stora delar av farföräldrarnas familjer mördades av nazisterna.
– Nu är det antisemitism här som starkt bidrar till att vi i vår tur flyttar.
Det som slutgiltigt fick dem att bestämma sig att flytta var funderingarna kring barnens framtid.
– “Tänk om mina barn om 20 år frågar: “Pappa, varför flyttade vi inte? Förstod ni inte var det skulle sluta?”.
– Jag leker med tanken om det går att bo i Malmö då, om man inte ens kan visa att man är jude i dag? På väg till synagogan har folk kört förbi och skrikit “jävla jude” till Marcus.Han har blivit vittne till hur vänner blivit allvarligt kränkta och hotade.Säger någon “död åt judarna” så riktas det även mot mig. Det går rakt in i hjärtat.”
Han känner ingen som vågar bära synliga tecken på att de är judar, som davidsstjärna eller kippa. Gudstjänster bevakas och det finns påbud om att aldrig gå ensam på begravningsplatsen.”Det är många polisanmälningar, visst. Men vad som inte registreras i statistiken är rädslan många judar känner.” [..]

En som redan lämnat Malmö för Stockholm är David och hans familj med två små barn.Beslutet fattades efter den hätska stämningen kring Davis cup-matchen mellan Sverige och Israel. “Jag såg inte längre Malmö som en trygg plats för mig och min familj.”

David är uppväxt på Djupadal. En del bekanta menar att han överdriver sin rädsla.
“En judisk manifestation för fred attackerades av pöbel. Min fru bar inte davidsstjärna på jobbet för det kunde vara stötande. Är det “hitte på? Den judiska församlingen har krympt till 700 medlemmar. Att en så liten minoritet inte kan få leva i lugn och ro är bedrövligt, menar David. Den nonchalanta inställningen från kommunalrådet Ilmar Reepalu (S) när det gäller den ökande antisemitismen irriterar honom.Hans attityd är skrämmande. Det är en populist som inte kan sin egen stad. En orsak till att antisemitismen är värre i Malmö än i andra städer, tror David, beror på andelen muslimsk befolkning och en högre grad av radikalism.”
– “Många har låg utbildning, bor trångbott och saknar arbete. Grunden till problemet är en havererad integration. Ilmar Reepalu har fallerat totalt. “Utflyttningen av judar kommer inte att stanna av, tvärtom, tror han. Stenen är satt i rullning. Våra föräldrar kommer till exempel att följa efter.”

På judiska församlingen är man väl medveten om att judar flyttar. Rädslan för trakasserier är inte alltid huvudorsaken, men tankarna kring barnens framtid spelar en stor roll.
“Vågar jag låta mina barn växa upp här? Kan de gå på dagis utan att jag behöver vara orolig? Sådana frågor ställer föräldrar sig,” säger Fredrik Sieradzki, från judiska församlingen.
Om det är många barn från Mellanöstern på en skola finns risken att judiska barn trakasseras.
“Vi har medlemmar vars barn tvingats byta skola. De mobbades av ett enda skäl: de var judar.”

Fredrik Sieradzki har bott i Stockholm och förstår de judiska malmöiter som lockas dit. Församlingen är större där. Inslaget från Mellanöstern inte lika påtagligt. Det spelar en roll för hur man upplever antisemitismen. Det gör inte lika ont om gruppen judar är större. Judehatet får dem att lämna Malmö.

For fuldstændigheden skal nævnes, at også ikke jøder flygter fra byen: Malmöbor flyttar bort från invandrarna. Det er kun to dage siden, vi fik  en mail fra en halvdesperat Malmøbo, der bare ville væk efter endnu en dramatisk oplevelse. I Danmark har KrD set historien: Svenske jøder flygter fra chikane. I dag er det international Holocaust Dag, en sag Sverige har været drivende i, for at det ikke skal være lyv. Nazister och islamister förenas i hat mot judar. (Synagogen i Malmø i Maurisk og Art Nouveau stil fra 1903.)

Malmö_synagoga_2

JEWISH HERITAGE EUROPE, An Online Resource Centre SWEDEN, The Virtual Jewish History Tour.

DF til udenrigsministeren: Svenskerne må redegøre for stigende antisemitisme

Dansk Folkepartis udenrigsordfører Søren Espersen reagerer med stor alvor på ny rapport om hadeforbrydelser, som viser, at skånske jøder er udsat for massive overgreb fra især muslimske unge i regionen. I 2009 blev der anmeldt 79 hadforbrydelser mod jøder i Skåne, hvilket er en fordobling på et år. Derfor vil Søren Espersen bede udenrigsminister Per Stig Møller rette henvendelse til svenskerne og bede dem om en redegørelse.

”Jeg finder det urovækkende og dybt bekymrende, at den stigende muslimske antisemitisme synes at have slået dybe rødder lige på den anden side af Øresundsbroen, hvor befolkningsudviklingen går så stærkt, at hele 29 procent af borgerne i Malmø er født udenfor Sverige, som det fremgår af Kristeligt Dagblad i dag. Konsekvenserne af den massive muslimske indvandring er åbenbart, at svenske jøder nu er ekstremt udsatte for forfølgelse, hvilket er helt uacceptabelt, hvorfor Per Stig Møller må bede svenskerne om en redegørelse for omfanget af antisemitismen i Sverige” siger Søren Espersen. Pressemeddelelse.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Videnskab.dk har netop bragt et stykke skønlitteratur om den tyrkiske ekspansion i 1500-tallet:

    http://videnskab.dk/content/dk/kultur/teologer_kopierede_islamofobi_fr a_tyskland

    Teologer kopierede islamofobi fra Tyskland

    Danske teologer tog i reformationstiden ‘tyrkerfrygten’ til sig og udbredte den til folket på trods af, at Danmark slet ikke lå inden for osmannernes rækkevide. … I de lande, som befandt sig tæt på fronten, skrev og prædikede både katolske og protestantiske præster løs om faren fra øst. … »De kopierede fuldstændig de tyske teologers propaganda og fremførte de samme påstande om, at når tyrkerne kom, ville soldaterne eksempelvis voldtage kvinderne og kaste spædbørn op i luften,« siger Martin Schwarz Lausten, som er professor emer. i kirkehistorie … Han forklarer, at det skete på trods af, at der reelt set ikke var nogen fare for, at muslimerne ville invadere Danmark, fordi fronten lå helt nede ved Wien. Men de danske teologer kunne ligesom de øvrige europæiske teologer bruge ‘tyrkerfrygten’ til at formane sognebørnene om, at de skulle opføre sig bedre. … Martin Schwarz Lausten er den første, som er gået i dybden med islamofobi i reformationstidens danske teologiske tekster. … »Det var et rent importeret problem. Der var ikke nogen, der havde set en muslim i Danmark på det her tidspunkt,« siger professoren og fremhæver, at den osmanniske hær befandt sig langt herfra. … VIDSTE DU – Osmannerne tvangs-islamiserede som regel ikke kristne i de områder, som det lykkedes dem at erobre. De kristne skulle blot betale en særlig skat for at få lov til at dyrke deres egen tro.

    Jeg har lagt en fyldig kritik. Kan nogen huske konkrete navne på etniske europæere der konverterede til islam og gik i osmannisk tjeneste?

    • Peter Buch

      Gwai Lo (鬼佬) literally means “ghost man”[2]. The term is sometimes translated into English as foreign devil.
      http://en.wikipedia.org/wiki/Gweilo
      Ligheden – den umiddelbare- mellem det i ytinger i Europa forekomne og i Kina forekommer mig oplagt, nærmere undersøgelser er naturligvis nødvendige for en bedre bedømmelse af fænomenet.

  • @ Casper: Billedet af islam heroppe går vel helt tilbage til, da de tog slaver så langt oppe som på Island. (hvis ikke det går tilbage til Vikingerne). “Islamofobi” skulle stamme fra Kate Millets mislykkede forsøg på at befri iranske kvinder for sløret på sin rejse dertil efter Khomeynis magtovertagelse- altså 500 år inden Kate Millet og før slaget ved Wien. Det skulle være opfundet om hende til hendes ære. Men det kan være at Videnskab dk gerne vil have fat i Politiken-segmentet, og derfor taler deres sprog ?

    De glemte islandske slaver i Algier. Det anslås, at slavejægere fra Nordafrika indfangede over en million europæere i perioden 1530-1780. Nogle af disse var den danske konges undersåtter

    • Jeg tror slet ikke Videnskab.dk spekulerer over at tækkes sine læsere. Jeg tror at journalisterne mener det de skriver, og de er jo mikrofonholdere for forskere der mener det samme. Det er et i særklasse elendigt websted som drives for skattepenge. Gå hellere ned og køb “Illustreret Videnskab”.

      Journalisten er slet ikke interesseret i islam og muslimer, men kun i at aflive danskernes såkaldte “myter”. Altså: det er slet ikke fordi de elsker indvandrere med problemer (som primært huserer ude i forstæderne, langt fra KUA). Motivet er snarere at man bruger enhver lejlighed til at undergrave danskhed, kristendom og europæiskhed.

      Jeg var i øvrigt på Vestmannaøerne i september. Museet har en prima udstilling om “tyrkerranet”. Kommandanten for algererne var faktisk en islam-konverteret hollænder. Der var mange konvertitter som førte jihad. Det minder for meget om nutiden. Jeg tror ikke teksterne på museet ville have været godkendt i Danmark, England osv. Men Island har ikke så store problemer med islam, eller også er ekstrem politisk korrekthed ikke nået til Vestmannaøerne.

  • Victor

    Til dem af jer, som kan læse vores arvefjenders muddermål, har Welt i dag et interview med sociologen og forfatteren Necla Kelek – “Den Muslimen fehlt die Selbstkritik”

    Enjoy….som vores venner siger:

    http://www.welt.de/die-welt/debatte/article5996026/Den-Muslimen-fehlt- die-Selbstkritik.html

  • En sagsbehandler er blevet stukket ihjel af en klient i Holstebro. Det skete klokken 08 i morges foran Holstebro Jobcenter af en 28-årig somalisk mand.

    http://nyhederne.tv2.dk/article/28100598/?forside

    • Snowball

      Politiken undlader at fortælle, at den anholdte er somalier. Hvis det er racistisk/nationalistisk at fortælle at han er somalier, er det så ikke også kønsdiskriminerende at fortælle at han er en mand? Eller aldersdiskriminerende at fortælle at han er 28 år gammel?

  • Netop som Kjærums nye rapport er kommet:

    Danskere er hårde ved mindretal,Hver tredje somalier i Danmark udsættes for personlig forfølgelse, som ifølge en rapport er mere udbredt end antaget.

    bortset fra det, endnu en tragedie med folk hvis agressioner fuldstændig mangler hæmninger.

    • Victor

      “kun 80 procent af de overfaldne somaliere melder episoden til politiet.”

      Kun – det er da vist ret mange….

    • Snowball

      Og også folk, hvis opfattelse af, hvad der er en krænkelse, mobning, et overgreb, er ude af proportion.

    • Det vi ved er, at somalier især mobbes og chikaneres af arabere. Det siges ikke i artiklen. Tæller de som “danskere” ?? Desuden er hver anden somalier narkoman. At man går udenom en skæv narkoman eller beder vedkommende om at forføje sig, har ikke noget med hudfarver at gøre. Det har rådgivningscentret lige valgt at se stort på…

      • somaliere. Irriterende tastatur her. Slidt og defekt…

  • Jeg tvivler stærkt på rapportens proportioner. Men jeg vil nok anse det for realistisk at vi ikke ligger i bund hvad angår krænkelser mod udlændinge. En del danskere kan godt finde på at komme med “racistiske” overgreb, dog mest i småtingsafdelingen. På det punkt tror jeg danskere er lidt værre end vore nabofolk. Vi er jo ikke ligefrem høflige og venlige altid.

    En præcis registrering af såkaldte hadforbrydelser ville kunne give et billede af situationen. Men man skulle naturligvis registrere både gerningsmandens og ofrets etnicitet, herunder forbrydelser mod danskere.

  • Henrik Jørgensen

    OT

    En øjeåbner for OBO’en og resten af de lalleglade liberalister:

    Massivt rødt flertal blandt indvandrere

    http://www.information.dk/telegram/222764

    DF og K ud af folketinget sølle seks mandater til V

    • Snowball

      Det forklarer jo de venstreorienterede partiers begejstring for indvandring. Tidshorisonten går ved næste valg, og regeringsmagten er det højeste mål. Problemet er, om der er noget land at regere ret længe endnu.

      • Snowball

        Om der så ryger en bladtegner eller en sagsbehandler i svinget, så kan man godt leve med det. Så længe det bare er de anstændige og stuerene, der kommer i regering.

      • Snowball

        Der var engang et land, der var i krig. Så hyrede de nogle lejesoldater og vandt krigen. Men derefter angreb lejesoldaterne landet, og indførte deres egen religion med tvang.

        Der var engang et parti, der var ved at være utidssvarende. Så inviterede de noget stemmekvæg til landet og gik frem i meningsmålingerne. Men bagefter…

  • Pk

    I disse religiøse tider, så føler jeg nogen gange, at “De sidste Tider” er i gang.
    Min opfattelse, af vores stakkels land i de sidste 25 år, er ikke følelsen af fred og fremgang.
    Burde det ikke stå højt på den politiske dagsorden?
    Er løbet kørt? Nu venter Borgerkrigen?
    P.S. jo fremgang , men freden er væk.

  • Liva

    Det er et flot billede I viser af den malmø’ske synagoge. Bygningen er meget dejlig at skue og der er virkelig kælet for de små deltajer og for helheden som der er på mange religiøse bygninger.

  • Liva

    Må jeg have lov til at fortælle om en oplevelse, selvom det ikke rigtig har noget med trådens emne at gøre.

    Vi har for nylig været til et underholdende – postmodernistisk – foredrag – om krigen 1864. Nej, det var ikke særlig underholdende i sig selv, men det blev underholdende – og ret funny – da foredraget var slut, for da viste det sig nemlig at…

    Foredraget blev holdt af en lektor, der har skrevet bogen Slagtebænk Dybbøl. Han startede med at vise os et kæmpestort foto af sig selv ved Dybbøl (det foto hang længe bag ham mens han holdt foredraget) og at snakke en hel masse om sig selv og processen med at skrive bogen. Det undrede mig lidt (selvom billedet af ham selv da var ganske godt). For hvornår ville den gode mand mon nå til selve historien – om Dybbøl? Så kom han da endelig i gang med indholdet. Men inden da skulle vi lige høre lidt om konens reaktion på noget af det han gjorde under processen med at skrive bogen. Hvilket jeg egentlig finder lidt irrelevant – og ret kedeligt – for historien om Dybbøl.

    Undervejs i foredraget slog det mig at Danmark blev fremstillet påfaldende entydigt negativt – med nogle militærfolk, som blev fremstillet som mindrebemidlede på flere måder, nogle ledere lige så, nogle konger lige så – og i øvrigt vist på flere latterfremkaldende fotos, hvor de da også så groteske ud. I det hele taget blev danske mænd med magt i det foredrag skildret som nogle dovne nogen, nogen med livsstilssygdomme, depri anfald eller simpelthen bare som ikke særligt godt fungerende/funderede. Der gik lidt dameblad i foredraget, forekom det mig. En enkelt militær mand, der bar fez, blev dog fremhævet som både begavet og dygtig, tyske Bismarck ligeså og en kvinde ditto, men resten… Man fik helt klart det indtryk, at dem der bestemte var nogle fjolser og dem der ikke fik lov til at bestemme var the good guys. Og krigen i 1864 blev i øvrigt stort set fremstillet som noget danskere selv havde rodet sig ud i. En vestlig – nej rettere sagt en dansk – klovnekrig.

    Jeg syntes at foredraget virkede noget ensidigt og gav et trist, flæbende og negativt billede af noget af dansk/vestlig historie. Det er også helt okay, men alle danske mænd med magt kan vel ikke have været idioter og dompapper dengang? 🙂 Der blev f.eks. overhovedet ikke sat fokus på hvad befolkningen – mænd som kvinder – i området hvor krigen foregik – ville og ønskede. Heller ikke rigtig talt om nogle storpolitiske linier.

    Et af forfatterens fixpunkter var at se på Danmark som aggressor (modsat det store land mod syd) og så ellers se på krigen fra både tysk og dansk side – fra sårede soldaternes synsvinkel og hospitalslægers ditto. Meget sympatisk – og bestemt meget spændende – og en meget feministisk metode, er det ikke? Det er synd for dem der ikke må bestemme og (vestlige) mænd er ofte noget skidt. 😉 Det er ikke sjældent set at akademiske, postmodernistiske og radikalt opdragede mænd – og kvinder – bruger det fokus. Problemet er bare at det gør så MANGE – og har gjort i så MANGE år efterhånden.

    Der var åbenbart andre end mig der syntes at det var et noget kedeligt, ensidigt og selvcentreret syn på den krig – og mænd – for da foredraget var slut var der en ældre gut der spurgte om forfatteren så selv var soldat eller havde været det – og så svarede den mandlige foredragsholder – noget forfjamsket – at han var – militærnægter. Det satte ligesom hele foredraget – og dets fokus – lidt i perspektiv, synes jeg. 🙂 Al respekt for militærnægtere – jeg kender flere af slagsen – søde, rare og begavede mennesker – men det var faktisk som om foredragsholderen stod og – MED foredraget om et stykke Danmarks historie – forsvarede det at han var militærnægter. Jeg siger ikke at det var hans hensigt, men det virkede som om han brugte netop et stykke dansk historie som sit eget ego projekt. Et objekt for sit eget nægter projekt. Men hvor faen blev så lige objektiviteten – og selvdistancen – og det akademiske blik af…?

    Det kunne have været spændende hvis der havde været en soldat med til sådan et foredrag. Og en historiker med en anden – og måske mere objektiv, kølig – indfaldsvinkel og et andet – og større fokus. Jeg synes at der gik lidt Ekstrablad i foredraget. Nå, men på vej hjem fra foredraget hørte vi en ældre mand sige til en følgesvend at det kunne være godt at bruge den bog om Dybbøl i folkeskoleregi (det bliver den sikkert også), for bogen gjorde godt og grundigt op med dansk nationalromantik. Der blev da også vist et stort nationalromantisk (meget flot lavet) maleri, som der blev grinet godt af. Tja, tjo, men er sådan et foredrag der viser Danmark og danskere (mænd) i et latterligt, ynkeligt klumpedumpe lys (og måske også forfatteren selv i et latterligt lys?) ikke netop meget dansk nationalromantisk på en venstrefløjsagtig og radikal måde? Det synes jeg. Jeg kender en del der er hamrende ’nationalromantiske’ om (har et helt fast glansbillede af) at Danmark og danskere SKAL være anti-nationalromantiske. 🙂

    Der var noget meget 1970’er og museumsagtigt over foredraget om 1864 – over den måde at fremstille Danmark, danskere (og sig selv) på, synes jeg. Dybbøl forfatteren er ikke ene om at fremstå museal – og lidt latterlig – og lattervækkende. For nyligt var vi til et andet foredrag hvor vi hørte en mandlig akademiker sige, at han synes, at Klaus Rifbjerg og mange af hans bøger er gammeldags og museumsagtige. Tænk at det skulle blive sådan at både 1968’ere og kulturradikale er blevet museumsagtige og støvede – og lattervækkende. Det havde de nok aldrig selv troet. Jeg havde i hvert fald ikke. Det til trods er PH stadigvæk en STOR dansker for mig. 🙂 Han var så fri og åbensindet, rummelig og afslappet at han introducerede os for bl.a. en skøn bar dame med banan skørt. Og rigtig god jazz og kunst.

    Nu kender jeg ikke så meget til historien om Dybbøl, udover den mest almindelige viden, men det var meget interessant at høre noget om historien set i et neo mandligt, postmodernistisk og radikalt lys. En mand der nærmest taler og tænker som en feminist. Han var bestemt godt postmodernistisk og radikalt afrettet af en mand at være. 🙂 Feminister – og radikale – af den gamle skole har i den grad formået at fremelske akademiske (og journalist) mænd der tænker som en kvinde og taler som en kvinde og skriver/formidler som en kvinde – eller rettere som en feminist, har de ikke? Det er bestemt ikke kedeligt at se hvordan yngre vestlige mænd har lært at skildre vestlige(historiske) mænd med magt.

    Gad vide om der bliver skrevet om Dybbøl af ikke-radikale og ikke-feminiserede mandlige historikere og journalister i dag? A ved det ikke. Men det kunne være vældig interessant – og dejlig demokratisk pluralistisk – og give plads til forskellige måder at opfatte den vestlige (og historiske) mand på.

    • Victor

      Dybbøl – ikke så meget…..Slagtebænk Dybbøl er den første bog i mange år. Det minder mig om en bemærkning, hvis ophavsmand jeg desværre ikke kan huske: “Når man en gang har talt med tre vidner efter en trafikulykke, skal man ikke blive forundret over, at historien hele tiden må skrives om”.

    • Peter Buch

      Tidligere har jeg her på Snaphanen nævnt noget om bemærkninger jeg ytrede dels om danske militære konfrontationer gennem tiderne dels om at jeg anså tabet af Skånelandene for Danmark, og hvad slag angår, slaget ved Lund som værre end andet dansk militær har været ude i indtil videre, ved Louisiana-arrangementet med hr. Tom Buk-Swienty.
      Du skulle have været der Liva, her omtalen af værket fra historie-online:
      http://www.historie-online.dk/nyt/bogfeature/slagtebaenk.htm

    • De fleste er slet ikke interesserede i hvad der skete 1864. De bruger blot krigen som udgangspunkt for at nedgøre Danmark.

      Jeg plejer at være offensiv, jeg siger til dem: Hvis du mener Danmark var skurken i 1864, så holder du med Preussen og den stortyske militarisme.

      Vi kan være glade for at vore forfædre kæmpede, og det vakte også beundring ude i Europa. Tænk hvis det var lykkedes os at stoppe Bismarcks imperialisme, så havde den tyske historie set anderledes ud, og verden havde været forskånet for meget.

      P.S. Titlen “Slagtebænk Dybbøl” er nysprog, det er kommet på mode at vende den slags konstruktioner på hovedet: Region Sjælland, Område Nord, Nationalpark Thy osv. Dette revisor- og teknokratsprog er ikke godt dansk. Det stammer vist fra tysk.

      • Victor

        Casper – slagtebænken er nu et gammelt udtryk. Jeg har hørt det for en del ti-år siden. I øvrigt har jeg læst hvad min oldefar skrev – han var med ved Dybbøl. Ordet passer. Desværre er ods nede – jeg har en formening om, at det har en bibelsk oprindelse.

        Der er en radioudsendelse om bogen, som jeg linker til:
        http://www.dr.dk/P1/Kulturkontoret/Udsendelser/2009/04/14144518.htm

        • Mon ikke det er en reference til Kurt Vonneguts surrealistiske roman Slaughterhouse 5, om bl. a. bombningen af Dresden? Det var i hvert fald den association jeg øjeblikkeligt fik.

        • Jeg mener ikke ordet slagtebænk, men den grammatiske sammensætning “Slagtebænk Dybbøl”. På ægte dansk ville det være Slagtebænken Dybbøl. På bl.a. tysk skriver man derimod rask væk substantiv i ubestemt form + egennavn: Brennpunkt Hamburg, Raum Berlin osv. Det er denne teknokrat-floskel der er blevet mere og mere almindelig i dansk i de senere år.

  • Anonym

    OT

    Hodja har fulgt op på den socialdemokratiske folketingsmand Yildiz Akdogans skandaløse indlæg på JP Blogs om Holocaustdagen., og det er der forhåbentlig mange, der får lyst til. Hun er født i Tyrkiet og formår ikke at skrive om andet end muslimer, som sådan er hun ganske typisk.

    Havde Akdogan heddet Langballe, Krarup, Hedegaard, Brix, Urias Kim eller Snaphane ville forargelsen være skyllet igennem medierne i de næste dage, der ville være blevet forlangt dementier af hende, og hun ville være blevet opfordret til at forlade folketinget.

    Modreaktionen har forståeligt nok været stærk. Det er et afskyeligt udspekuleret indlæg, men det ligger sikkert over Yildiz Akdogans formåen at indse det, skønt hun af titel er cand.scient.pol.

    Til trods for at hun mange gange er blevet opfordret til at tage afstand fra Tyrkiets folkemord på kristne, har Akdogan forbigået dette emne i tavshed, ligesom hun ikke har et ord til overs for den tragedie, der er overgået hendes partikammerat, der blev myrdet i dag i Holstebro af en mand fra Somalia. Ikke så meget som et lille bitte ord om medfølelse med den myrdede kvindes mand og børn.

    Jeg væmmes ved Yildiz Akdogan.

    http://tiny.cc/QYjgk

    • .cc er Kokosøerne, som er muslimske, .ly er Libyen. Bit.ly for eksempel. Bruger dem aldrig selv. Det er ikke noget at støtte…

    • Benjamin

      Jeg væmmes også ved hende. Allermest fordi hun tilsyneladende ikke kender sin “religion”. Hun betragter muslimer som stakkels ofre for de racistiske danskere, men hvad med alle islams ofre gennem tiderne? Alle de myrdede vantro, de afrikanske slaver, for slet ikke at tale om kvinderne under islam den dag i dag:
      http://www.mahomettube.com/video/4358/Women-in-the-Middle-East

  • Benjamin

    Angående det med islam og vold mod kvinder: Når de pirrelige muzzier kommer med deres påstand om at kvinder kan lide at få tæv (og at Allah derfor var en forudseende kvindeekspert, da han sendte sine “åbenbaringer”), er der jo også det aspekt ved sagen, at islam måske har den indvirkning på kvinder, at de får lyst til en omgang klø? Nu er jeg jo ikke psykolog eller noget, men er det ikke en mulighed, at kvinder kan få lyst til en knytnæve i synet, hvis hun er blevet indoktrineret til at tro at det er godt for hende, fordi Allah ved bedre? Muslimernes pirrelighed hvad det langhårede køn angår kunne jo evt. også have noget at gøre med at kvinder simpelthen er anderledes på arabernes breddegrader. Det kan jo være at varmen gør kvinderne mere drilske, så at de får mere brug for en irettesættelse. Eller at et liv i en ørken gør én mere adspredt, når man nu ikke har markarbejde at tænke på?
    http://www.youtube.com/watch?v=NtXtd3uawVI
    http://www.youtube.com/watch?v=uTPGwAyEQZ8
    http://www.youtube.com/watch?v=eB3Sg6cgU9w
    http://www.youtube.com/watch?v=Alc6cS3nF_o
    Det lyder sikkert usandsynligt, men man er jo nødt til at tage alle vinkler med i betragtning.