29
jan
Seneste opdatering: 30/1-10 kl. 0804
28 kommentarer - Tryk for at kommentere!

“En majoritet af alle attentater rettet mod en sådan person som Palme, er enten en mindre konspiration i ofrets nærhed – og da er det vældig ofte netop personer som har haft til opgave at beskytte offerets sikkerhed. Det er den almindeligste kategori. Eller den næst mest almindelige kategori, den vi kalder den “ensamma galning” og det er den man har arbejdet mest med i Palme mordet, Christer Petterson. Alle andre forklaringer er vældig usandsynlige, men jeg udelukker at Petterson kan have gjort det.” prof. i kriminologi Leif. G.W. Persson.

Om en måned er det 24 år siden, om et år skal det præskriberes. Jeg husker jeg befandt mig i Nordskåne ved Osby, kendte intet til “Palme-hadet” og så fantombilledet, der havde enkelte ligheder med mig selv, og tænkte: “Nu kommer  jeg sgu ikke hjem til Danmark.” Vi poster weekendfilmen her, mens vi endnu husker den. Den udforsker det jeg også mener er det sandsynligste, politisporet, en mulig grund til at mordet aldrig bliver opklaret. Smerten vil vedblive at være indkapslet ligesom det egentlige motiv til Anna Lindh mordet, og det er  mit indtryk at det vil blive ved med at gnave, selvom der ikke tales meget om det mere. Der er der et sted, at det utænkelige kunne ske to gange på kun sytten år. Mon nogen ved om svensk TV har sendt den ? Video : Leif G.W. : Christer Petterson: Nej, vad  är det för  trams ? (Knapp, Klaus D & Nagel, Burkhard: “Der Olof Palme Mord, die verbotene Spur.2001, engelsk og svensk lyd.”) (Og idag: Carsten Jensen fick Palmepriset ur Lisbet Palmes hand.)

Geert Wilders’ eksplosive sandheder

Det er vist ikke så få forsøg der har været gjort i tidens løb på at anmelde Koranen for opfordring til vold, eller til at få den stadfæstet som hate speech. Ingen europæiske lande vil selv sagt risikere postyret ved overhovedet at åbne op for sådan en sag, men med Geert Wilders’ indkaldelse af vidner i spørgsmålet om parallellerne mellem dette skrift og Mein Kampf kunne dette blive et for anklagemyndigheden højst ubelejligt skift af fokus, og for os alle et tiltrængt sandhedens øjeblik. Der er som bekendt lammende enighed i samtlige medier herhjemme om at tonen er vigtigere end underliggende sandheder. Intet vil kunne rokke ved denne selvpålagte fortielse, og kan de ubekvemme sandheder derfor i de kommende år tvinges ud gennem diverse retssager, kan dette forum vise sig at blive en gave. Vi får se. Via Jihad Watch (LFPC):

[…] On trial is not so much Geert Wilders, but the Holy Book of Islam. On Jan. 20, the first day of the case, Mr. Wilders’s defense team presented the court with a list of expert witnesses. It is indicative of his strategy. The expert witnesses, a group of internationally renowned academics on the one hand and, on the other, radical Islamists (among them Mohammed Bouyeri, the killer of Theo van Gogh, and the influential Iranian Ayatollah Mesbah Yazdi, an outspoken anti-Semite and religious mentor of Iranian president Mahmoud Ahmadinedjad), are requested to testify about the Quran’s message and Mr. Wilders’s comparison of the Quran to “Mein Kampf.” As Mr. Wilders stated on the first and, so far only, session in court, if his statements about the Quran and “Mein Kampf” are correct, he cannot be convicted for telling the truth. So Mr. Wilders’s defense team will concentrate on the extreme and violent paragraphs in the Quran, and compare them to paragraphs in “Mein Kampf.” […] Leon de Winter: Stop the Trial of Geert Wilders ; Douglas Murray: Geert Wilders: on trial for telling the truth

Kapten Klänning og genusindustrien

Göran Lindberg är föreläsare med en bred palett av ämnen att välja från. Han föreläser både nationellt och internationellt, och har bl.a. föreläst för FN i såväl New York som Genève. Han arbetar även som moderator. Tidigare var han rektor på Polishögskolan, Länspolismästare och han är även ledamot av Krigsvetenskapsakademien. Görans föreläsningar kan t.ex. handla om jämställdhet, om sexuella trakasserier, varför vi behöver kvinnor som chefer och vad vi skall göra få att få dem (Göran har även kallats ”Kapten Klänning”). Andra ämnen är ledarskap, mångfald, konflikthantering, utanförskap och mobbing, bemötande, härskartekniker och respekt för att nämna några. Han talar även om vikten av etik och moral såväl privat som arbetsmässigt.

Det er ikke så godt når Sveriges præmie-genus-polis, en ægte rollemodel, så arresterers for grov bla. voldtægt af mindreårig. Alle vrider offentligt hænder, men folket ler  råt og hjerteligt, ikke så meget over Göran Lindberg, som over kleresiets hykleri, der er taget med bukserne nede. Læs tråden og få et godt grin, det er få debattråde der er underholdende. De er nemlig lede og kede af den poltisk støttede genus-industris herredømme, og de  behøver den slet ikke. Svenskerne behandler kvinder ordentligt, simpelthen fordi de er ordentlige mennesker, og landskabslovenes kvinnofrid fra 1200 tallet er uendeligt ældre og mere betydningsfuld end spaltemeter af konforme, kønspolitiske plusord, der strømmer fra forskere, politikere og medier, og stiller sig i vejen for diskussioner om virkelige problemer. Enhver almindelig svensker ved, at den industrielle genusforskning ikke gavner andre end dem, der lever af den, Drude Dahlerup for eksempel. Den er kostbar og overflødig og et typisk eksempel på en sund idé, der er kommet i hænderne på universitetshumanister og er kammet over i en farce. Et klassisk eksempel er afhandlingen ”Trumpeten som genussymbol”.

– Vores før så velopdragne Kjolekaptejn kunne for eksempel udbryde: “Bara genom att öka kunskapen om jämställdhet kan man få bort orättvisorna. Det är ett måste för hela jordens överlevnad,” det rejste han omkring og optrådte med mod betaling, samtidigt med at han voldførte sig på småpiger. Han var udnævnt af justitsminister Bodström, så han var også var en god og lydig sosse, men den officielle svenske damesag er derimod ude i en af sine værre kriser, den desværre nok vil overleve alligevel. – (Klänning= kjole, dametøj,  Kapten Klänning = figur i TV satire, Härskarteknik=magtkamp, Könsmaktsordning = mænd og kvinders magtkamp, begge “identificeret” af den norske socialpsykolog og medstifter af Socialistisk Venstreparti Berit Ås i 1979, (hun har senere hævdet at 9/11 var dataanimationer og  iscenesat af amerikanske myndigheder,)  mobning=drilleri, utanförskap = ghettoer, mångfald = kaos.) GW: Han hade många fiender, Göran Lindberg, 63, vigde sitt yrkesliv åt feminismen. På Svenska Dagbladet dukker en debatartikel op, der foreslår noget uhørt radikalt: At kønnet måske ikke bare er en social konstruktion.

Holland: Nej til krucifikser for buschauffører, ja til tørklæder

Engelsk oversættelse af artikel i Die Welt, på Gates of Vienna:

[…] Born in Egypt, Ezzat Aziz has had his own experiences. Since 1998 he has worked as a ticket inspector at the public transport company in Amsterdam. The 56-year-old in his work always bears a cross on his chest, because he is a Christian, a member of Egypt’s Coptic Christian minority. But then the company forbade its employees to wear Christian symbols. “For reasons of professionalism” no jewelry should be worn over clothing, said company spokeswoman Petra Faber.

Aziz emigrated to Holland in 1984 and no longer understands the world: “I’m living in a democratic country where one has the right to profess his faith.” It did not help; Aziz was suspended from duty. He complained but the judge upheld the view of the employer. Jacqueline Koops, an attorney for Aziz, sees his fundamental rights as violated. “Amsterdam is a multicultural city. My client is being discriminated against. There are tram conductors and bus drivers in service allowed to wear a head scarf.” Aziz maintains silence on the instructions of his psychological superiors now — he has been banned from speaking. Das Problem der Niederlande mit dem “Multikulti”

Fra mångfaldens Skåne

Åh mitt Nordafrika, idag stod du framför mig igen, men inte där jag brukat och velat möta dig. Nu stod du vid Resecentrum i Kristianstad. Min stad har blivit ett med Nordafrika och arabvärlden. När jag stiger av ettans buss går jag rakt in i Bagdads manskrets. De irakiska männen fyller platsen med sin rent fysiska dominans.

Mellan hållplatserna ilar unga irakiska och palestinska kvinnor med eller utan barnvagnar, alla beslöjade, också niqabdamerna är där. Utanför Stadium står de somaliska tälttanterna. Deras bruna och svarta tält fladdrar i vinden och avtecknar sig mot den moddiga snön. Jag känner inte igen en enda röst, inte ett enda språk (men vet med mitt förstånd att de heter arabiska och somaliska).

Det är januari på jorden, den isande vinden mot ansiktet försäkrar mig: Jodå, det här är Skåne, det här är Europa. Allt annat motsäger det: språken, rösterna, tälten, slöjorna, stadsbilden. Förvirrad ska jag sätta mig på ettans buss för att åka hem, jag står längst fram i kön när bussen stannar och öppnar dörrarna. En av tälttanterna tränger sig förbi och knuffar nästan omkull mig. Direkt efter mig kommer en av de gamla farbröderna från byn, hälsar med sitt vänliga leende och återupprättar en inre balans.

Somalia, Etiopien och Irak är svenskt territorium – eller om det möjligen är tvärtom. Farbrorn och jag försäkrar oss om två blygsamma utrymmen i den dragspelslånga bussen. Torsdag i Sverige, 2010.

Thomas Nydahl: Nordafrikanska tält en torsdag i Kristianstad. Snö, isvindar och andra språk.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Interessant konspirationsfilm om Palme-mordet. Jeg kan anbefale en bog om emnet, Jan Bondeson: Blood On The Snow, Cornell University 2005. Bondeson er svensk læge, nu bosat i USA, kritisk indstillet til sit hjemland. Han fokuserer ikke (som TV-filmen) så skarpt på politisporet, men afdækker sagens ejendommelige kendsgerninger og de mange teorier, der siden har været fremme. Hvad man får et tydeligt billede af, er svensk politis inkompetence fra mordnatten og frem til i dag.

  • Le Chiffre

    Bondesons bog er, ganske rigtigt, glimrende – den der klart bedst opsummerer mordet. Han påviser dog også, at grunden under politisporet er svagt. En ting er inkompetence, noget andet er direkte, aktivt engagement i mordet på Palme. Det betvivler både Bondeson og jeg selv, at politiet begav sig ud i. Morderen var altså sekunder fra at løbe lige durk ind i en politpatrulje på Malmskillnadsgatan. Man skal være forsigtig med at falde i den grøft, der siger, at fordi politiet ikke har magtet at opklare mordet er det fordi de nok selv er involverede.

    Brødrene Poutianinen er meget, meget grundige i deres “Inuti Labyrinten”, hvor de påviser politiets samlede gøren og laden i forbindelse med mordet. Der er en masse, der ikke stemmer, jovist. Men koger man deres historie ned, drejer det sig om to minutters uregelmæssighed i politiets protokoller. Ikke meget at bygge en politikonspiration på.

    Jeg skal have set filmen i ro og mag – Palmemordet er usandsynligt spændende.

  • Tak for anbefalingen, begge. Jeg husker godt anmeldelserne. Jeg har selvfølgelig ikke nogen fast idé om, hvem der myrdede Palme, men bemærk lige at Leif GW begrunder i dette finske interview, hvorfor han udelukker Christer Petterson. GW har dog siddet med sagen i hånden og talt med flere af de involverede, bla. Petterson, “for hvad det nu er værd” som han siger. Petterson er set et andet sted i byen, af en der kendte ham godt. Lisbeth Palmes identifikation – tja, det er mørkt, hun går nogle meter bag Palme, da hun kigger på butiksvinduer, og hun kendte ikke Petterson i forvejen.

    Én af de påfaldende ting ved politisporet, er at det afvises af myndighederne hele vejen igennem, (Hans Ölvebros afvisning i filmen virker ret tynd, når man først har fået de kritiske briller på) ,selv da Kjell -Olof Feldt skriver i DN i 1995 (tror jeg) og indtrængende beder om at det bliver efterforsket.

  • Mette

    Flere eksplosive sandheder, som allerede er nået til Norge, ser jeg

    Kvindelig JP-journalist må ud af Pakistan. Der må være tale om Puk Damsgaard Andersen, der har boet flere år i Pakistan og skrevet en bog om forholdene “De renes land”. Jeg havde ikke set JP-artikel om hendes vanskelige forhold, men undrede mig virkelig i morges over hendes helt atypiske artikel, hvor hun skriver at det meste af den pakistanske hær består af islamister. Det er da virkelig noget nyt, men egentlig ikke en stor overraskelse. Link er indtil videre ikke til at finde.

    Hun er en modig pige, og knalddygtigt.

    http://jp.dk/udland/asien/article1961489.ece

    • Prøv at google “friend and ally” sammen med Pakistan, på Jihad Watch. Det er virkelig en bande slyngler der ikke skulle have en krone fra vestlige lande.

      • Mette

        Enig, og nu skal danske skatteydere formodentlig også til at betale direkte til Taleban.

        Jeg fandt Puk Damsgaard Andersens artikel fra i dag “Pakistan lukker det ene øje”, side 12, som ikke er tilgængelig for alle i øjeblikket. Tillader mig at citere lidt, for det er en interessant artikel:

        “Store dele af hæren og befolkningen ser stadig Indien som fjenden, og derfor bliver langt det meste af den militære energi spenderet på den østlige grænse mod ærkefjenden. Hæren kan således ikke lægge yderligere kræfter i grænsen til Afghanistan.

        Eller som senioranalytiker og Pakistans ”enfant terrible” redaktør på den ugentlige sekulære avis, Friday Times, Khaled Ahmed, siger det:

        »Hærens leder er bange for sine egne folk, hvoraf de fleste er islamister. Han vil aldrig kunne argumentere for, at den virkelige fjende findes i os selv og i de områder, hvor staten har mistet magten, og ikke i Indien. Vi er ignoranter, når det kommer til at definere fjenden,« pointerer Khaled Ahmed.

        Men Vesten kan næppe diktere, hvilke strategiske overvejelser Pakistan bør have. Landet er godt nok afhængigt af amerikanske dollars, men vil ikke sætte nationalismen over styr og opgive den indiske ærkefjende for vestlige støttepenge…”

      • Mette

        prøv politiken.dk lige nu. Hedegaard har meldt sig ud af DF, der henvises til jer. Og Carsten Jensen vil som tak for 400.000 kr. file videre på “Hedegaard-balladen”. Sandelig, sandlig, de er ude på rov.

        Men jeg tager det nu roligt, lad os bare få en rødt regering, så ramler det hele langt hurtigere, og vi kan begynde at bygge noget bedre op. Hvis vi får chancen. Det er i alle tilfælde et spørgsmål om tid. JP har i dag flere artikler om offentligt ansatte, fx politibetjente, der får trusler i privatlivet, brændt biler af og må under politibeskyttelse. Politi under politibeskyttelse! Det er DK 2010, så dybt er vi faldet.

        • PB

          JP har idag også, fuldstændig umotiveret , et helsides billede af , Asmaa Riyad Abdol-Hamid, hvor læseren får oplyst at hun både ejer og kan bruge en ” foodprocessor ” men ikke en grydeske.
          Jeg har lige betalt abonnement for næste kvartal men tænker alligevel, hvad i himelens navn var den dybere årsag til det stunt på JP? Godt nok på den mest underlødige del, nemlig puls man alligevel, der er grænser for hvad jeg gider abonnere på.

        • Cantor

          Mette
          Men jeg tager det nu roligt, lad os bare få en rødt regering, så ramler det hele langt hurtigere, og vi kan begynde at bygge noget bedre op

          – jeg har samme mening, et valg – jo før jo bedre, vi skal helt sikkert igennem denne proces, Venstre og Konservative er efterhånden så splittede og lunkne med hensyn til at foretage sig noget mod muhamedanernes åbenbare mere og mere optræden som “Herrefolk” med krav efter krav som vi bare har at efterkomme, ellers bliver nogle af dem ikke bare sure, nej de blir’ voldelige og så rasende at de dræber.
          – hvis oppositionen muligvis kan samles og få held til at danne en regering, baseret på slyngelpartier og slingrefise så vil det kun blive en kort overgang, der selvfølgelig vil kræve endnu stærkere indgriben når der skal ryddes op efter dem, så vi må tro på at de partier der har Fædrelandskærlighed til Danmark og Danskheden som 1.ste prioritet, også har styrke og mod til en VIRKELIG oprydning.

  • Mette

    PB. Ja, det spekulerede jeg også på. Fotografiet viste grydeskeenfordi hun aldrig bruger den. Måske er det en ny slags satire. Måske troede hun, at der ville komme en artikel/et interveiw med hende.

    ROFL – så du artiklen “Khader: En enormt stor sejr”? (om burkaer) Man må sige, at manden har lært af Lene Espersens retorik.

    • PB

      Ja, han(Khader) men desværre også C, fremstår mere og mere som en souffle der falder sammen når den varme luft lukkes ud.

  • Pk

    Genusindustrien i Sverige.
    Har denne industrigren en del af ansvaret ad indvandringen og ødelæggelsen af Sverige.
    Lidt enkelt kunne det se sådan ud.
    Feministerne i Sverige opstiller denne rangliste over mennesker:
    1.Svenske kvinder.Ofre. ja også i den grad. Det er næsten ikke til at fatte hvor meget de er ofre.
    2.Udenlandske kvinder. Ofre. Især efter de er kommet til Sverige.
    3.Udenlandske mænd. Ofre. DO.
    4. Svenske mænd. Dumme brutale svin, hvis magt må brydes, og det gøres bedst ved at
    udskifte de dumme svenske svin med ædle udlændinge. Helst de følsomme muslimer.
    Mon det ikke er Drudes indgang til at forstå livet…
    Hun er jo også et offer.

  • Svensk feminisme er dybt racistisk. Den handler jo om, at muslimske kvinder ikke må have de samme rettigheder som dem selv. Muslimske kvinder skal rette sig efter sharialoven, mens svenske kvinder har ligestilling. Arv, lederstillinger og en masse andre områder er involveret.

    • @Universalgeni: Jeg er ikke ekspert på den, jeg bliver helt træt i masken, bare jeg ser genus- overskrifterne, så jeg hopper normalt over det. Men når det at være kvinde, er blevet en karriere og en kvalitet i sig selv, så er det at undertegnede, der er helt med på ligestilling osv., blir kontrær og mopset. Jeg er også mopset over at p 1 i Danmark er gået fra en ægte kulturformidling for snart 20 år siden, til at blive det jeg kalder kællingeradio, når ingen andre lytter.
      Det var der ivørigt en fornuftig mand, der kritiserede på P 1 idag, jeg har glemt i hvilket program. – Jeg mangler nok et Genusblick på historien og Danmark, en artikel af dem man kan fodre svin med, eller Foreningen af Kvindelige Skovbrugere osv. ad infinitum. Jeg er en “gubbe”, det værste man kan være i svensk journalistik. Det bekymrer mig ikke, de ved hvad jeg mener om dem, det er langt værre 🙂

      @ Mette: Jeg vidste ikke engang at Hedegaard var medlem af noget parti. Berlingske fortsætter med Hedegaard idag, nu de er så godt i gang.. Det ligner et gammelt regnskab og tak for sidst.

      • Liva

        I linket Genusblick på historien og Danmark skrives der bl.a.:

        “- För att kunna ta makten över definierandet av det normala räcker det inte med att blicka framåt – vi måste också gå tillbaka till arkiven och leta fram det som förtigits i historien.”

        Der er en del der forties nu, er der ikke? Eller forsøges fortiet. Den vestlige mand, hans vestlige, sekulære, demokratiske og pluralistiske og ikke mindst kritiske blik på verden og hans vestlige historie er ved at blive gjort til noget unormalt, er det ikke?

        • Liva

          Meget apropos: Mens den vestlige mand (og hans kulturhistorie) i stor grad latterliggøres i nyere vestlig historie, kunst og kultur, så ser vi at der med nye indbyggere og kravet om en ny religiøs (islamisk) verdensorden træder et ikke-vestlig og meget tydeligt mandebillede ind på den europæiske scene. Ikke engang en dalarhest kan nu få lov til at være uden køn. Nej, den gøres til en ikke-vestlig han. Den mister sin (kulturelle) forhud så at sige. Der er en kønskrig i gang. Ikke primært mellem mænd og kvinder, men mellem kulturkøn – af hankøn – og mellem sharia lov og vestlig lov. Vestlige mænd har efterhånden pænt lært at lade sig (kultur og religions) bedække, har de ikke?

          “…står en dalahäst, en symbol för en svenskhet som allt mer påminner oss om en gången tid då etnisk renhet var lika klar som färgerna på träfiguren. På huvudet bär hästen en vit turban som för att markera att det är en hingst.”

        • Liva

          Det er værd at bide mærke i at den svenske, nordiske og meget vestlige dalarhest netop fremstod som noget der ikke havde med køn at gøre. Der var ikke blandet seksualitet/køn ind. Men det bliver det nu af en sharia tilhænger. Sharia og islam tilhængere insisterer voldsomt på køn. Det har de tilfælles med feminister.

          Hvis Vesten skulle være kunstnerisk – og maskulin – i dag kunne f.eks. islamiske symboler sættes sammen med noget typisk vestligt maskulint. Hvad kunne det være? Ja, det må kunstnere – mænd – finde ud af. Men kan mænd finde ud af det – mere? That’s the question today. To be or not to be – af western male artist.

          Vestlige mænd er – generelt set – historisk og kunstnerisk kastrerede i dag, kan man lidt provokerende hævde. Der tales MEGET og tegnes/males – og vides – meget lidt. Velansete mandlige kunstnere maler mønstre uden figurer og uden vestlig kontekst/viden eller de viser ulands hjælp malerier/foto med et socialt sigte. Det er sødt og venligt. Og det er lige ved at den gode Picasso er ved at blive politisk ukorrekt. haha.. Det nøgne menneske i kunsten – set af mandlige, vestlige kunstnere – er ved at være yt – i Vesten. Så popper det nøgne menneske op i reklamer, men det er snart en saga blot idet hijabfeminister m/k’er snart skal få lavet om på det. Men hvor er der så plads til det nøgne menneske – set af f.eks. kunstnere, af mandlige OG kvindelige af slagsen?

        • Liva

          Se hvordan vestlig kunst/kunstnere gentager sig selv. Vestlige kunstnere kigger tilbage til 1970’erne – i metode – og det er skægt – men tilsyneladende helt uden at bruge netop det revolutionerende fall out i forhold til islam – som om noget er et system.

          “Vinterens store udstilling på Gl Holtegaard præsenterer international samtidskunst i særklasse. Udstillingen FALL OUT er tilrettelagt i samarbejde med Malmö Konsthall og undersøger systemet – og systemnedbruddets natur.”

          Det er faktisk skægt at se hvor pæn og mainstream 1970’er kunst er blevet – i Vesten.

          h t t p://glholtegaard.dk/side.asp?side=2&id=317

        • Liva

          Så er der Helsingør Teater der har Von Scholten på tapetet.

          “Vi er tilbage i 1848. Hele Guldalder-Danmark sidder i Det Kgl. Teater for at fejre teatrets 100 års jubilæum, og imens står Von Scholten som dansk Generalguvernør i en krigslignende situation med slavernes oprør i Dansk Vestindien. Von Scholten er splittet mellem sin loyalitet overfor konge, kone og fædreland og sin erotiske besættelse af mulatten Anna Heegaard og hendes krav om slavernes frigivelse.”

          h t t p://www.helsingor-teater.dk/forestilling.asp?side=3&forestilling=1&vis =324

          Helt i neo vestlig tidsånd. Og det er P2 også – hvor jeg hørte en teater anmelder tale om at Von Scholten stod i et dilemma om han skulle vælge sin – som det blev sagt – blege, anæmiske og fornuftige kone – eller sin elskerinde. Sig mig kan man nu ikke være fornuftig som mulat? Og hvornår har slavehandel været forbundet med fornuft?

        • Liva

          “Men kan mænd finde ud af det – mere? That’s the question today. To be or not to be – af western male artist.”

          Er dette noget af et vestligt, maskulint kunststykke?

          “Med ultrakort varsel meldte Løkke fra til arrangementet og lod udviklingsminister Ulla Tørnæs (V) holde mødet med det diplomatiske korps.

          Ifølge en central kilde har Statsministeriet begrundet fraværet med, at Lars Løkke Rasmussen populært sagt havde barnets første sygedag, fordi hans datter havde forvredet foden. Statsministeriet nøjedes fredag med at henvise til, at udeblivelsen skyldtes “private årsager”.”

          h t t p://www.bt.dk/politik/lars-loekke-tog-barnets-foerste-sygedag

          Hvorfor skulle den kvindelige udviklingsminister ikke kunne klare ærterne lige så godt som statsministeren? 🙂

        • Liva

          Her er et vestligt, multikulti og venstreorienteret bud på hvad kunst skal være i dag:

          »Personligt kender jeg ikke til nogle seriøse udslag af selvcensur blandt vore medlemmer, men diskussionen har været præget af mangel på klare definitioner. Der er jo forskel på censur og selvcensur, og der er også noget, der hedder takt og formbevidsthed eller bare almindelig omtanke,« siger Egon Clausen, medlem af forretningsudvalget i Dansk Kunstnerråd, som repræsenterer 16 forskellige kunstnerforeninger. Heraf deltog 12 i mødet.”

          h t t p://www.berlingske.dk/kultur/kunstnere-undersoeger-censur

          Men gider vi den form for snævre kunstopfattelse? Vil vi som vestlige borgere den form for ensidig kunstopfattelse? For er den ikke bare ret venstreorienteret, anti-vestlig Lektor Blomme-agtig? Venstreorienterede og magtfulde kulturpersonligheder har fået et venstreorienteret territorium at passe på, har de ikke? Der er tabserfaring og dogmer i den gamle venstreorienterede avantgarde, er der ikke?

          Så præl dog lidt, kære gamle venstrefløj! Spræl! Uden spræl ingen venstrefløj. Det bliver blot en ny form for borgerlighed. En anti-vestlig borgerlighed.

  • Liva

    Vedr. at Carsten Jensen har fået en pris i Sverige. Så ønskes han tillykke med prisen. (For at holde sin mund?)

    Det overrasker ikke at det netop er ham der får en pris. Han gør vel blot som hijabfeminister, socialister og ultraliberalister bedst kan li’ det.

    Efterhånden som vi vesterlændinge masseonduleres med hijabfeministers, centrum-venstres og ultraliberalisternes ‘multikultur’ ideologi – så er der mindre og mindre vi (og vore børn og børnebørn) – må og kan kritisere – altså ud over egen kultur og traditioner og mennesker der ligner os selv. Religions- og kulturkritik er f.eks. mere eller mindre blevet tabu – med mindre det altså er kritik af traditionelt set vestlig religion og kultur. Så hvis en vesterlænding skal kunne gives OG modtage en pris, så skal der laves kritik af Vesten og vestlige fænomener og kultur og religion – og ikke mindst kritik af vestlige mænd – nulevende som afdøde. Særligt de europæiske mænd der har betydet noget for Vestens udvikling. Således står både den industrielle kulturrevolution og Darwins udviklingslære og vestens filosofi for skud nu. Det samme sker med store, vestlige kunstnere af ældre dato. Som Jalving skriver på sin JP blog så gås der nu op i om kunstnere er homoseksuelle eller ej. Som om det er et problem. Jeg hørte det samme på P2 i dag hvor der blev spurgt om det kunne høres på musikken at en komponist af klassisk musik var bøsse. Who ever cares. Gå dog ind og undersøg og formidl musikken for dens musikalske og kunstneriske kvaliteter i stedet for komponistens seksualitet hvad den så er.

    Nå, men det er så gennemgribende i multikulti ideologi Vesten efterhånden, at hvis man kritiserer, så er det kun rettet mod den der ligner en selv eller er rundet af samme kultur eller religion. Hvis man gør andet, så får man som vesterlænding ikke nogen pris eller hæder. Så sker der det, der er sket for bl.a. Hedegaard, Westergaard, Vilks etc. De tre musketerer gik over den usynlige multikulti ideologi grænse og vovede at se med egne, vestlige, satiriske og maskuline øje på ikke-vestlig kultur og normer. Dét mås man ikke i dag. Unge stand-up mænd har lært, at, det gør man ikke hvis man vil have flere jobs i liden multikulti ideologiske Danmark. Det er således næsten kun gamle, gæve gutter der endnu ikke har fået munden syet sammen med multikultur ideologi tråd, der vover pelsen. Og det er generelt set flest – ældre – mænd der i dag vover sig OVER den af feminister, socialister og ultraliberalister skabte usynlige grænse. Det skal de have tak for. Det er ikke bare deres eget syn på verden de viser – det er et vestligt m/k syn (som ellers er ved at uddø) på verden som de nu giver tiltrængt førstehjælp.

    Netop kultur- og religionskritik (også den maskuline) er en væsentlig del af den vestlige kultur. Og det er den moderne, vestlige udgave af ligestilling også. Alt skal kunne debatteres og der skal ALTID kunne gås til alle primærkilder – uanset hvor de stammer fra og hvem der mener at have krav på dem. Også koranen.

    På DR2 vises der en del udsendelser om religioner og kulturer fra alle steder i verden. Spændende bestemt. Men der laves aldrig satire over samme – på samme kanal. Der laves til gengæld en masse satire om danskere og Danmark – og så selvfølgelig kristendom. Men stort set ikke om andet. Det viser hvor ensidig – nærmest propagandistisk – DR2 er blevet. DR2 har ingen humor og satire – og selvdistance – når det gælder kultur og religion, der ikke er vestlig. Præcis det samme gælder for store dele af venstrefløjen, hijabfeminister og ultraliberalister.

    Så – jo flere priser til f.eks. Carsten Jensen & Co. – og jo mere ensidig DR og andre store kulturbastioner i Vesten er, jo vigtigere er f.eks. Trykkefrihedsselskabets arbejde. Og Snaphanens ikke at forglemme.

    • Beezy

      Netop, Liva. Jeg er også dybt taknemmelig for alle de udholdende, flittige, underfundige og dygtige Snaphaner, som kan hamle op med dette menageri af underlødig medie-manipulation, vi udsættes for af uvidende, dovne og manipulerende journalister. Carsten Jensen og co. kan man vel ikke kalde dem dovne, kun amoralske hyklere. Lad dem blive gennemskuet. Klø på med jeres skarpsindige kommentarer – om det er fra Snaphanen eller Sappho. Jeg nøjes med at klikke ind næsten hver dag. Man kan blive helt afhængig.

  • Mette

    Liva

    Når slægtshistorie bliver misbrugt af andre som politisk propaganda, kan det undertidem holde hårdt at holde sin mund. Men det er jo ikke første gang med Massa Peter.

    Nuvel, jeg fotograferede Anna Heegaards store gravsten, da jeg var på St. Croix efter en skøn tur med vandflyver i turbulens, Jeg har sjældent moret mig så godt og lo hele vejen fra St. Thomas, efter at vi var rullet ud i havnebassinet. Piloten grinede også, han lignede en Marlborough reklame, og han og min mand blinkede til hinanden, hver gang amerikanerne bag os skreg, konen græd hele vejen.

    Hvordan Annes gravsten endte på en plantage, der i dag er et interessant trækplaster for turister, ved ingen. Derimod ved vi jo ret meget om hende, og hun var bestemt ikke en erotisk golddigger. Tværtimod lånte hun Peter penge, og efter hans endelige afrejse til Danmark, slog hun en streg over gælden og skrev, at gælden til fulde var betalt. Hun var en kultiveret og stolt dame i gode kår, og familien Heegaard fra Samsø findes skam stadig. Også den kender jeg.

    Der var på ingen måde tale om, at Anne Heegaard udkonkurrerede fru Scholten, for sidstnævnte ville slet ikke bo i Caribien, og sådan var det med mange af de danske fruer, hvis mænd havde deres arbejde derude og derfor anskaffede sig elskerinder, der tålte klimaet. Danskere tålte gennemgående forholdene dårligt, det var fx ikke ualmindeligt, at søfolk døde af den berygtede “feber”, når danske skibe lagde til i Charlotte Amailies skønne naturhavn. Scholtens forælde døde begge derude og deres grav findes stadig, faderen var kommandant på St. Thomas.

    Peter var easygoing lige fra starten, han var meget længe om at komme fra start, og hans økonomi var altid noget rodet for ikke at sige småkorrupt, fordi hele den caribiske økonomi fungerede sådan. Men Ole Ernsts’ portræt af ham som en jovial fagforeningsboss holder ikke en meter. Peter kom forresten til verden hos sine bedsteforældre på Vestervig Kloster, der dengang var en af Danmarks pænt store herregårde, som hans tipoldefar erhvervede, hvorefter han som mange andre i familien kom i forfærdelig modvind. På et tidspunkt blev han af en kommissionsdomstol fradømt alt, hvad han ejede, men da Fr. 4. døde, gjorde Chr. 6. det lynhurtigt godt igen. Peters tipoldemor voksede op i den borgmestergård, der i dag er genopført i Den gamle by i Århus, og hendes fars navn er malet på væggen.

    Retssagerne fulgte som en ond forbandelse i hælene på denne slægt, der i århundreder har haft det med at ryge ud med “eliten” vedr. nationale og retlige spørgsmål. De var nok altid gode at sende i krig, selv om de foretrak at leve i fred og ro. Peter døde hos sin datter og svigersøn i Altona, der den gang var rigets næststørste by. Dette par var i datiden kendt for deres lange og længe ulykkelige lovestory, for den slags klæber nemlig også til den familie. Krig, kærlighedshistorie, oprør og retssager.

    Svigersønnen var Claude du Plat, der var en dansk officer, som på et tidspunkt trådte i russisk krigstjeneste og deltog i et felttog i Kaukasus, hvorefter han blev hædret med en guldkårde for udvist tapperhed. Han kom hjem og deltog i krigen 1848, kampen ved Bov og slaget ved Slesvig, deltog i stormen på Isted og blev kommandant i Slesvig. November 1848 fik han så endelig lov til at gifte sig med sin elskede Elisabeth Cathrine, der var opkaldt efter Peters mor.

    Du Plat fik i 1864 befalingen over 2. Division, der først samledes nord for Ejderen men senere skulle forsvare den højre fløj af Dannevirke. Da du selv skrev om 1864 forleden, tager jeg tråden op og citerer C. F. Brickas “Dansk Biograifk Lexikon”, bd. XIII, s. 138:

    “I krigsraadet 4. Febr. udtalte du P. sig for, at Hæren uden Tøven burde tiltræde Tilbagetoget, ligesom han også 25. Febr. sammen med General Gerlach og andre indsendte et Andragende til Kongen om, at Genereal de Meza måtte gjenindtræde ved Overkommandoen (det var ham med fez’en, Liva, Mette).”

    Den 15. april kom du Plat desuden til den konklusion, at stillingen ved Dybbøl heller ikke kunne holdes. Da var general Gerlach blevet syg, og du Plat forsøgte forgæves at overtale ham til at fragive sig overkommandoen, som derefter ville tilfald du Plat, der var den ældste divisionsgeneral. Han ville i givet fald have rømmet Dybbøl, reddet mange menneskeliv og taget skammen på sig. I stedet blev han den, der modtog stormen på skanserne den 18. april.

    “Generalen, som ledsaget af sin Stabschef, Major Schau til Fods var kommen Fægtningslinien nærmere, saa kort efter vore Tropper strømme tilbage til Brohovederne: Under Forsøget på at forhindre, at Tilbagetoget udartede til Flugt – med en stok i Haanden raabte han: “Bliv staaende, Folk, skyd! – blev han dødelig saaret på Landevejen tæt ved Barakkelejren.”

    Du Plat var sikkert ligeglad, for hans livs kærlighed var død kort forinden, og børn fik de ikke. Andre leksika udnævner ham i malende vendfinger til at have “lidt heltedøden”.

    Derefter er vi fremme ved Ernst Frederik Schau, der også blev dødeligt såret, blev taget til fange og udåndede på et lazaret i Flensborg. Han var den ene af E.F. Schau’s og hustru Dorothea Catharines syv sønner. To af sønnerne faldt i den Første slesviske krig, og to i Anden Slesviske krig ved Dybbøl. Det ville jeg have fortalt dig forleden, Liva. Vi har nemlig her en dansk parallel til den amerikanske tragedie, der blev filmem “Saving Pivate Ryan”. Jeg kan ikke forestiille mig, hvordan en mor overlever den slags, men denne danske mor blev kendt over hele landet og bar efter sigende sin skæbne tappert.
    .

    http://www.dkconsulateusvi.com/HDC/stThomas/thewall/thewall.html

    • Liva

      Du er da vist noget af et omvandrende bibliotek, Mette. 🙂 Spændende læsning. Tak for det. Det er aldrig kedeligt at læse hvad du har at fortælle.

      Sjovt at du slutter med at nævne hvad en mor skulle stå model til under 1864-krigen. Det var netop mit indtryk – og min pointe – at den yngre mandlige lektor havde skruet foredraget sammen som en mor. Ikke at der er noget skidt i det. Det er der bare så mange der gør efterhånden. Både mænd og kvinder. Det giver ikke et helt billede af vores historie eller af hvem der sidder på vidensmagten i DK i dag. Akademia er ved at være en kvinde – en mor – er det ikke? Jeg er heldigvis selv mor, så det er ikke en kritik. Det er bare en konstatering, et spørgsmål og et indtryk jeg har når jeg møder akademikere ansigt til ansigt og på skrift. Hvor blev den vestlige mand af i den akademiske verden? Evt. den akademiske far. Hvor blev de store linier af?

      • Liva

        Og ikke mindst hvor blev akademikeren af der kan tænke ud over sin rolle som forældre – og som familie? Som kan holde sig strikt til emnet – også uden at skulle bruge emnet politisk. Der mangler tilstræbt objektivitet.

      • Mette

        Liva. Tak. Det er jo mit fag. Det startede tidligt, da jeg var blåmejse, vandt jeg altid hvem-hvad-hvor-konkurrencerne. 🙂

        Du skulle bare vide, hvor mange gode og spændende historier, der ligger gemt i arkiverne, og som der kunne laves film om, som sikkert både unge og gamle gerne ville se. “Flammen og Citronen” bliver ved med at trække publikum, og det er ikke tilfældigt, der er et stort publikum til film med nationalt indhold, og når krisen nu snart begynder at trykke rigtig hårdt, kommer producenterne måske i tanke om det.

        Din foredragsholder havde læst Ernst Frederik Schau’s breve til hustruen og var stærkt påvirket af dem, lader det til. Det er vist meget almindeligt, at læsning af de mange soldaterbreve gør dybt indtryk i nutiden, solgt til stanglakrids som de stakkels soldater jo var med deres dårlige udstyr og i alle henseender svagere position. Og de vidste det. Den ældre for Schau trøstede sig med, at sønnerne faldt for fædrelandet. Hun var gift med en oberst.

        En meget stor del af den danske befolkning har en eller flere forfædre, der oplevede dette inferno, jeg havde to. Den ene var ikke meget mere end en teenager og udlært tømrer og snedker, han havde næppe nogensinde været ombord på et rigtigt skib, men da han var født i et kystområde, kom han i sørullen. Han var ikke krigerisk men filosofisk anlagt og havde netop stiftet en grundtvigiansk missionsforening, for i næste øjeblik at blive sendt ombord på fregatten Jylland og deltage i danmarkshistoriens indtil videre sidste søslag, det ved Helgoland. Jeg har spekuleret på, hvad han kunne bidrage med, om han fløj rundt og hamrede brædder på hullerne? En anden meget ung mand, der netop havde forlovet sig med pigen på landsbyens største gård, blev sendt som ordonans for en officer ved Dannevirke. Midt i krigens hede lykkedes han med at købe en lille broche i sølvfiligran til sin kæreste, og siden gik den videre til både min oldemor, mormor og mor. Da vi for få år siden havde en offentligt udnævnt bobestyrer til at stå for arven efter min mor, ønskede jeg mig brochen og fik lovning på den. Da jeg modtog pakken fra advokaten, var brochen og også et guldur forsvundet. Jeg ringede til retten og udbad mig en forklaring, fik et møgfald og aldrig vores ting tilbage.

        Ang. fru Scholten, som blev kaldt Lise, var hun en kaptajnsdatter og ser sund, glad og fyldig ud på billeder. Det var efter alt at dømme et inklinationsparti, for det var under Peters stand, som man sagde, og hans familie deltog ikke som bryllupsvidner. Parret fik hurtigt en børneflok, som ikke kunne få en uddannelse i Dansk Vestindien, og det var også en af grundene til, at fruerne i hvert fald mens børnene ikke var voksne, tit valgte at blive i Danmark. Jeg har godt set en plakat for den forestilling, som du henviser til, men jeg kommer ikke til at overvære den og dens tværen rundt i “erotisk besættelse”. Tror, at Etta Cameron havde fat i noget af det rigtige i filmen om Scholten. Den rigtige Anne Heegaard var ikke specielt smuk på det billede, som jeg har set af hende, men smuk af væsen lader det til, og hun var ikke slave, men det man noget usmukt kaldte frikulørt.

        Jeg forestiller mig, at du har hørt eller læst om psykologiprofessoren Bobby Zachariae, der er en interessant mand. Han har en stammor, der var slave i Dansk Vestindien, og det er der ikke så få danskere, der har, mange ved det slet ikke. Hans far Hugh Zachariae har skrevet om den del af deres familie, og også refereret private breve om forholdene i Vestindien på Scholtens tid, Efter frifindelsen blev et barnebarn – så vidt jeg husker – dansk admiral, og det er i det hele taget gået dem vældig godt, så mere “racistiske” er vi da ikke.

        Nå, nu skal jeg til at arbejde.

  • Mette

    “Slagtebænk Dybbøl” fik med rette mange fine anmeldelser.

    http://tinyurl.com/yaczwrd