5
feb
Seneste opdatering: 6/2-10 kl. 1340
22 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Farsartad rättegång mot Geert Wilders. Åtalet har väckt  uppmärksamhet i Europa, även om det varit förvånansvärt tyst här i Sverige.

Karikatur-manifestation blandt norske taxi-chauffører

Selvom chaufførerne forklarer at “Det er misbruket av ytringsfriheten vi reagerer på. Det vi gjør er ikke noe brutalt opplegg, men vi vil vise at vi er imot at våre verdier blir misbrukt, ” står det ikke klart, hvad det er de demonstrerer imod. Er det Dagbladets publicering, er det at politiet linker til Muhammed-grisen eller bare det, at det er en svinsk Stürmer-tegning af den slags man kan se i arabisk presse i bundter hver dag om jøder og kan fodre…øh, får med? Måske har chaufførerne kun set billedet og ikke læst teksten i Dagbladet, vi ved jo fra Hamid El Mousti at ikke alle  læser så lange tekster som en kronik. Det er pærelet at se hvorfra tegneren Tatiana Soskin har hentede sin inspiration i 1997. Hun fik to års fængsel. Det gør arabiske bladtegnere ikke. Taxisjåfører streiker i karikatur-protest. (se evt.: Cartoons from the Arab World eller  Anti-Semitic Motifs in Arab Cartoons.)

Muhudiin M. Geele melder politiet til politiet

Den 28-årige mand, der nytårsdag trængte ind til Kurt Westergaard, melder PET til politiet ikke at have holdt fortrolige oplysninger for sig selv. Berlingske.

Geele skulle overveje at melde  kenyanske aviser til politiet for at publicere hans navn og hans foto. Vel er han ikke  dømt, som hans sagfører siger, men han er til overflod grebet in  flagrante delicto. Benyt evt. lejligheden til at læse N.Y.T´s  The Jihadist Next Door om en ung mands rejse fra high school til en Shabab terrorvideo i 2009.

OUTLANDISH: I demokratiets og diplomatiets tjeneste

Outlandish kommer nu unge i Sarajevo til gode i forbindelse med en Outlandish-koncert og et cafearrangement i Bosnien-Hercegovinas hovedstad. Her deltager Isam Bachiri i en paneldebat med lokale kunstnere, der skal diskutere og svare på spørgsmål fra publikum om politisk deltagelse.

”Det er bydende nødvendigt, at man forholder sig politisk til sin omverden, og det er et privilegium at kunne være med til at bestemme. Derfor kan vi kun opfordre til, at unge mennesker giver deres mening til kende og påtager sig et ansvar. Her er kunsten et enestående redskab, der kan bruges på mange forskellige måder”, siger Isam Bachiri på vegne af Outlandish, der er inviteret til Sarajevo af den danske ambassade…… Outlandish fremstår som en modhistorie og som rollemodeller for de unge bosniere. De tre andengenerationsindvandrere af marokkansk, pakistansk og honduransk afstemning har skabt en politisk platform uden for den etablerede politiske arena. Deres albums indeholder ofte temaer om islam og problemer for unge muslimer i Vesten samtidig med budskabet om at fremme religiøs tolerance og -forståelse. Udenrigsministeriet: For yderligere info kontakt den danske ambassade i Sarajevo.

Mere Outlandish – Homoseksuelle skal straffes med døden. Jøderne vil møde deres endeligt. Outlandish-forsanger Isam B støtter terrorsigtet i Glostrup-terrorsagen, Outlandish: Islamismens musikalske budbringere.

Islamolog: “Tveksamt om Danmark i längden kan räknas som en demokrati”

Saudiarabien ställer krav både på religion och härstamning för att ge medborgarskap. I Israel är härstamning en förutsättning för fulla medborgerliga rättigheter. I Danmark vill Dansk Folkeparti lagstifta om att 30 procent av allt kött som tillagas inom äldrevården ska vara danskt fläskkött. Den danska regeringen inför allt fler av Dansk Folkepartis på ethnos grundade krav. Det är därför tveksamt om Danmark i längden kan räknas som en demokrati, anser Jan Hjärpe….De islamofobiska ideerna är en parallell till antisemitismen. Muslimerna eller judarna utgör ett hot, de ska ta över. Man utgår ifrån att religionstillhörighet är genetisk. Det handlar om makt. Människor är inte medvetna om att islamofobi handlar om maktutövning, säger han. Jan Hjärpe om rädslan för islam av Per Roijer

(Er “islamofobi” gangbart fagsprog på Lunds Universitet?) Jan Hjärpe vidnede i 1989 til fordel for Ahmed Ramis Radio Islam i Stockholm “Den grövsta pronazistiska och antisemitiska radiostationen i Europa efter andra världskriget försökte Hjärpe fria från alla misstankar om hets mot folkgrupp.Rami blev dømt seks måneders fængsel.

Systematiske fordomme og legitimeret had

Den  engelske ateist Martin Willet har en god hjemmeside her, Millet.org. Det var Robert Spencer  jeg første gang hørte beskrive Koranen som verdens første, systematisk nedskrevne opskrift på diskriminering. Det er et tema Millet  tager op i denne video:
Islam is not a race, but it is an imperial threat, and it has been a threat since it first began.
Video: Islamic Imperialism

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Jonny

    Er “islamofobi” gangbart fagsprog på Lunds Universitet?

    Är detta ett allvarligt menat spörsmål? Självklart är “islamofobi” en vanligt förekommande fackterm på Lunds universitet! Både bland forskare och studenter:
    “Med tanke på den rapportering, uppmärksamhet och debatt som följt i rapportens spår och de konsekvenser som kan bli resultatet, vi tänker bland annat på kränkningar av mänskliga rättigheter som följer på tilltagande islamofobi, är det viktigt att slentrianmässiga schabloner och hörsägner undviks i dessa för demokratin så viktiga frågor. Vikten av god forskning och vetenskaplighet är en grundsten i detta arbete”
    http://www.lu.se/o.o.i.s?id=1187&news_item=3321

    Den andra delen fokuserar på synen på muslimer ochislam. Här diskuteras s.k. islamofobi men också relationen mellan olika myndigheter och muslimska organisationer.
    Religionsvetenskap: Islam i dagens samhälle
    http://www.teol.lu.se/pdf/kursplaner/ht09/islam/ISL%20D01.pdf

    Islamofobi – En studie av begreppet, ungdomars attityder och unga muslimers utsatthet
    http://www.lu.se/o.o.i.s?id=12573&postid=1300523
    http://www.teol.lu.se/islamologi/forskning/otterbeck.html

    Jyllandsposten och islamofobin – en postkolonial studie av diskursen om muslimer som “de Andra”
    http://www.lu.se/o.o.i.s?id=19464&postid=1327148

    • Liva

      Jeg håber at der en dag er en forsker der forsker i forskeres systematiserede brug af begrebet islamofob om meningsmodstandere. Kan forskere ikke se at de ødelægger det for sig selv. Deres troværdighed klasker sammen. Hvis de er så usaglige, stemplende og fordomsfulde i deres omtale af meningsmodstandere, hvad siger det så ikke om deres forskning og saglighed i det hele taget.

      • ordet er ikke til at udrydde. De er så glade for det at det må glæde de mullaher der opfandt det.

        Yttrandefrihet och Islamofobi – två heta ämnen som Teater Tamauer i Göteborg valt att uppmärksamma i sin nya pjäs Parasomnia.

        Huvudpersonerna får träffa en gammal vän som blivit Sverigedemokrat – och de håller inte alls med om hennes nya åsikter.Pjäsen Parasomnia är en del av Teater Tamauers satsning på pjäser om religions- och yttrandefrihet. Regissören Andreas Friberg säger att han vill att publiken ska börja fundera. Vad är yttrandefrihet? Och vem har rätt att uttrycka sina åsikter? Han tycker att partierna inte vågat ta debatten med sverigedemokraterna – men själv bjuder han in till diskussion för publiken efter pjäsen.
        – Från mitt perspektiv kan jag tänka mig att prata med sverigedemokrater efter föreställningen – både inofficiellt men kanske också officiellt.

        Der er en vis logik i at Jan Hjärpe anvender ordet. For det første har han taget islamisters side siden Rami sagen, hvad også rimer med hans yderlige venstre-engagement. Desuden er der vedholdende rygter om, at han er konverteret. Jeg skal ikke kunne sige det. Det er blot hvad jeg hører med melemrum.

        • Liva

          Udrydde begrebet? Det er vel ikke nødvendigt. Men det er godt at prøve at indkredse i hvilke kredse og blandt hvilke personer det er udbredt at kalde meningsmodstandere for islamofober. Nu kan vi se at det altså er vældig udbredt i akademiske kredse – og i teaterkredse. Jeg synes at det er en pattebarns kultur der breder sig – både på universiteter og hos nogle teatre. Hvis det så bare var sjovt, men det er ikke sjovt – det er bare kedeligt og ensformigt.

          Og så har vi set at det mange gange er mennesker der bekender sig til vestlig kultur der kaldes for islamofober. Så det er ikke bare mennesker der tager afstand fra islam – eller aktivt kritiserer islam – der kaldes det – det er i lige så høj grad mennesker som bare vælger noget andet end islam – mennesker som vælger den vestlige kultur og tradition TIL. Interessant at forskere og teaterfolk nu ser sådan på mennesker i Vesten, der synes godt om vestlig kultur og synes at denne kultur fungerer godt i Vesten.

        • Liva

          Det kunne også være interessant at se hvor mange forskere der er religiøse. Og se hvor stor en indflydelse religion har på det der forskes i og måden der forskes på – og de resultater forskningen ender op i. Er en religiøs forsker i stand til at se på sit stof med objektive og saglige og stringente øjne ? Det kunne også være godt at finde ud af hvor meget religion i det hele taget skal fylde på vestlige, sekulære universiteter. Nu er der bederum på mange universiteter – og det er ikke vestlig moderne kultur at blande universiteter og bederum/religiøse følelser sammen, så der må kunne laves vestlige universiteter i Vesten der ikke drukner i religiøse hensyn og særhensyn til religiøse følelser og forbud og påbud etc.

          Vi har set at en læge på et dansk sygehus var meget stor tilhænger af tørklæder som del af arbejdsdresskode til sygeplejersker. Siden viste det sig at hans egen datter var konverteret.

  • PeterK

    Pat Condell – en hædersmand. Jeg kunne ikke have udtrykt det bedre selv.

    Retssagen i Holland er intet mindre end en skandale,og et lærestykke i hvordan fremtiden under EU vil blive. Forbrydelsen består ikke i om det man siger er sandt eller usandt, forbrydelsen består i at det er forbudt at tænke og sige det.
    Som det siges hen imod slutningen, tiden til høflighed, snak og dialog er ovre. Nu skal den selvudråbte elite have kamp til og over stregen hvis vi vil redde resterne af vores frie og demokratiske samfund, inklusive de småskavanker det har. Alternativet er værre, og man kan køre til Malmø og se det.

    Start med at give Marianne Jelved tørt på, hun er en af hovedpersonerne bag den katastrofale indvandring, og som det kan ses i aviserne idag, har hun intet lært. Opfør et asylcenter i Store Kongensgade i København i nærheden af Marmorkirken.

  • Victor

    Nå – nu er der endnu en gang en lærer, som har fået bank af en ophidset far….skal vi vædde på, han ikke kommer fra Herning?

    http://ekstrabladet.dk/112/article1294784.ece

    • Bjovulf

      haha, Victor – der var du et par numre for hurtig for mig. Jeg skulle lige til at spørge,
      om der er nogen her, der har et kvalificeret bud på hans etnicitet 🙂

      Jeg synes lizzom, “stilen” virker ret bekendt på en eller anden måde …

      http://politiken.dk/indland/article895092.ece

      En lærer fra Tjørnelyskolen i Greve hev i spisefrikvarteret i dag en ung gut ud af en mælkekø, fordi han ikke opførte sig ordentligt.

      Han blev derefter trukket i armen med på kontoret, hvor han fik en skideballe og en lektion i at opføre sig ordentligt, skriver eb.dk.

      Vi har haft en meget kedelig episode. Læreren måtte en tur på skadestuen.

      Niels Nørbo, skolechef, Greve Kommune
      Men det var ikke lige noget, der passede drengen, som kort tid efter ringede hjem til sin familie.

      Få minutter efter stod drengens familie på skolen og råbte af både viceinspektøren og læreren, som forsøgte at tale familien til ro.

      Løb efter lærer og sparkede
      Det lykkedes ikke, og læreren endte med at forlade optrinnet. Troede han.

      For kort efter kom drengens far løbende og plantede et spark i ryggen på læreren.

      »Det er rigtigt, at vi har haft en meget kedelig episode. Læreren måtte en tur på skadestuen. Der er ingen varige men, men både han og de elever, der så optrinnet, er blevet tilbudt psykologhjælp«, siger Greves skolechef, Niels Nørbo, til eb.dk.

      Familien anmelder også læreren for vold
      Politiet blev efter episoden kaldt til skolen, men ifølge eb.dk har familien hurtigt lavet et modtræk.

      De har nemlig anmeldt læreren til politiet for vold. [ Sådan !!! ]

      ….

      —————————————————————————————————————————————————-

      Næh, man skal jo meget nødigt forstyrre de små “prinser” i deres “kulturberigende” aktiviteter, vel? 🙂
      Nu ved læreren så det til en anden gang …

    • Jeg gætter på Gaza, og retur med skidtet.

  • Bjovulf

    Det er da lige denne form for “kulturberigelse”, vi står og mangler desperat her i det kedelige, “fremmedhadende” DK 🙂
    Enhedslisten & Carsten Jensen-typerne har jo helt ret ….

    Hvordan kan vi danskere og andre vestlige lande dog også være så onde at bekæmpe udbredelsen af sådanne interessante, alternative kulturer og spændende juridiske systemer?
    Hvem ved ? Måske kan vi endda få ham halalfætteren her til DK som ekspert under forskerordningen, så vi kan genindført lov og orden i “ungdomsklubben” Medina og lignende steder …. 🙂

    http://ekstrabladet.dk/112/article1294818.ece

    Taleban-krigere har straffet to mænd og en teenager med pisk i fuld offentlighed i en by ved den afghansk-pakistanske grænse. Den barbariske afstraffelse fandt angiveligt sted onsdag og blev filmet med et mobiltelefonkamera.

    Personen, som har overdraget videoklippet til Associated Press, oplyser til nyhedsbureauet, at episoden fandt sted i Mamozai-området i stammeregionen Orakzai.

    Sharia-loven
    Taleban-bevægelsen er kendt for at håndhæve Sharia-loven med stor brutalitet i områder, som fortsat er under den islamiske bevægelses kontrol. Selv små overtrædelser straffes med pisk og tæv. Mere alvorlige overtrædelser kan straffes med døden.

    …..

    ——————————————————————————————————————————————————–

    Fandeme godt at jeg ikke bor dernede – jeg var ret sen til at kunne gro et bare nogenlunde rimeligt jihad-skæg 🙂

  • PerH

    @Bjovulf
    Læreren er med stor sandsynlighed venstreorienteret eller kulturradikal, så ingen medlidenhed her fra. Lærerstanden høster xsom den har sået på vegne af hele samfundet.
    Lærerstanden er inficeret af humanisme, og derfor lærer den aldrig af virkeligheden, for hvis man generaliserer voldsmandens adfærd til hele kulturen eller endda tilregner individet moralsk ansvar, har man svigtet dogmet om, at alle mennesker grundlæggende set er gode og kun øver ondt somfølge af dårlige sociale forhold. Bemærk italesættelsen af sagen som en kedelig episode, hvilket er et bevis for, hvis et sådant ellers var påkrævet, at den ansvarlige intet har lært af sagen.

    • Bjovulf

      Ja, PerH, god pointe – nu du siger det, så ligger de, som de har redt 😉

      Ja, man skulle da tro, at den slags klassisk “sovjetisk” enstemmighed havde fået dem til
      at blive bare lidt bekymrede, ikke? ( nå ja, når bare der ikke er over 100 % stemmer,
      så går den vel lige, ikk ? 🙂 .

  • @ Johnny: “Är detta ett allvarligt menat spörsmål? ” Ja, det var det. Det undrer mig ikke at Hjärpe bruger islamisters sprog, men jeg ville viden noget om universitetet i almindelighed. Så jeg takker for dine oplysninger.

  • Det er længe siden, jeg spontant er brudt ud i latter på grund af en overskrift. Men denne her tager virkelig kegler. “Tveksamt om Danmark i längden kan räknas som en demokrati” – er de totalt galne i deres huvudor derovre i Sverigstan? Ak…

    • Liva

      “Tveksamt om Danmark i längden kan räknas som en demokrati”

      Det er da et godt spørgsmål. Hvor længe formår Danmark (og andre vestlige lande) at forblive et demokrati med de anti-demokratiske tiltag danskere i højere grad udsættes for.

      Nu senest forældremøder i folkeskole regi hvor forældre forbydes adgang alene i kraft af deres køn. Af hensyn til ‘integration’ og ‘multikultur’ ideologi. (Og af hensyn til de mange kvindelige lærere? – dem er der rigtig mange af på skolen) Jo mere multikultur jo mindre demokrati og jo færre vestlige frihedsværdier i det hele taget. Jo mere multikultur – jo mere apartheid og parallelsamfund og jo mere adskillelse af mænd og kvinder – og drenge og piger.

      Og nu vender SF baglandet i øvrigt tommelen nedad til Søvndals kritik af forbud mod mænd/fædre til forældremøder på skole på Nørrebro. Søvndal bliver atter undsagt af sit eget bagland – når det gælder vestlige frihedsværdier. Vi så det samme da Søvndal ville lave demonstration mod religiøse mørkemænd. Det blev aldrig til noget.

  • Robin_Shadowes

    Bjovulf, du får väl skaffa ett lös-skägg hehe!!

    • Bjovulf

      Ja, Robin – hahah – har du et jeg kan låne næste
      gang jeg skal på reportagetur til Afghanistan og
      de “lovløse” dele af Pakistan ? 🙂

  • Pk

    kære snaphaner.
    Husk lige at på en Lærer-Kongres i midt 90-erne stemte
    100% af de delegerede FOR DET MULTIKULTURELLE SAMFUND.
    Blomsten af Danmarks lærere.
    Som en lærer skrev bagefter i ugebladet “Folkeskolen” var der ikke bare een som sagde nej. NEJ DESVÆRRE.
    De danske lærere havde alle sammen set lyset og skuede med glæde udi fremtiden.
    SUK.

  • morlille

    Vedr. de islamistiske importerede taxachauffører, der demonstrerer imod offentliggørelsen af en muhammed-tegning, så har danske medier på det seneste nægtet at offentliggøre vores karrikaturtegninger af den pædofile profet med henvisning til, at ALLE jo vidste, hvilke tegninger der er tale om. Nu, hvor en norsk karrikaturtegning er aktuel ved at “såre” norske taxa-chauffører, ville det da med henvisning til mediernes form for logik være indlysende, om disse medier viste den norske karrikaturtegning. Vi er jo INGEN, der ved, hvordan den ser ud! Eller vil medierne påstå, vi ALLE ved hvordan den ser ud?

  • Emeritus

    Til Pk.

    Intet er politisk forandret hverken i DLF, og blandt lærerne, i BUPL eller blandt pædagogerne, uanset om vi skriver 90-erne eller 2010. Erhard Jacobsen havde bestemt en pointe.

    På gymnasierne er det politiske landskab sikkert det samme.

    Gymnasielærer Morten Uhrskov er formentlig en undtagelse, og jeg gætter på, at han blandt gymnasielærere får lov at høre for sine synspunkter.

    Det er i de kredse, som om man ikke kan være menneskelig, med mindre man enten er radikal eller venstrefløjser.

    Med venlig hilsen

  • Robin_Shadowes

    “Der er en vis logik i at Jan Hjärpe anvender ordet. For det første har han taget islamisters side siden Rami sagen, hvad også rimer med hans yderlige venstre-engagement. Desuden er der vedholdende rygter om, at han er konverteret. Jeg skal ikke kunne sige det. Det er blot hvad jeg hører med melemrum.”

    Det skulle knappast förvåna mig. Han beter sig mer som en genomsnittlig taqyyia-mohammedan än en kristen pastor. Oavsett hur det ligger till i verkligheten så betraktar jag honom som en förrädare.

  • Vivi Andersen

    Ja, nogen medlidenhed får lærerne ej heller fra mig !

    På det tidspunkt, hvor jeg underviste i Folkeskolen var der gang i begejstringen, hos hovedparten af lærerne, over det multi-kulti samfund som Danmark forhåbentligt ville udvikle sig til.

    Lærerværelset viste på det tidspunkt en splittelse som bestod i, at et par, eller 3, af de ældre lærere havde en lidt anden opfattelse af projektet, som de holdt kæft med, men som jeg kendte til.

    Om det var fordi de var bange for at blive slået i hartkorn med de Ikke-Stuerene eller fordi de så overhovedet ikke ville blive talt med hvis deres yngre kolleger blev bekræftigede i deres formodninger om, at de ikke var for projektet……

    I hvert fald er der gået den vej hønsene skaber – sådan som nogle af os dengang tænkte det ville gå .

    Glistrup fik ret – og jeg vil vædde på, at de Gode Mennesker virkelig afskyer den sandhed og at de ikke kan få det over deres læber, eller via deres tastatur, at vedgå dette.