19
maj
Seneste opdatering: 19/5-10 kl. 2239
30 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Sverige diskuterer ytringsfrihed og  ingen diskussion  er  mere velkommen. Den danske efter “karrikatur krisen” var ikke om masseindvandringen, den var begyndt længe forinden. Man kunne f.eks. datere den til EB´s artikelserie om indvandringen i 1995 og DF´s opståen. I Sverige kunne Vilks blive den indirekte anledning til en debat om indvandringen, måske endda et valg. Et sådant er det mindst velkomne overhovedet, derfor hvisker  politikerne næsten uhørligt og med en uges forsinkelse. De er gennemsigtige som i et røngtenkamera på Arlanda. Som man kan se af danske Gallups fra firserne og halvfemserne, var der ikke på noget tidspunkt et folkeligt flertal for den førte fremmedpolitik. Den var et diktat fra oven. Det samme er uden tvivl tilfældet i Sverige. Svenske politikere har derfor al mulig grund til at være nervøse for, hvad Vilks kan sætte i skred, selvom et sådant politisk skred slet ikke er hans egentlige ærinde. De svenske, politiske kontrolfreaks har lagt landet og sig selv pivåbent for tilfældigheder. I dag hedder tilfældet Vilks, i morgen kan det hedde noget andet. Når der nu findes et “Stockholmssyndrom”, kan vi måske lancere udtrykket “svensk roulette,”  i betydningen “en vandkæmmet politikers hemmelige drift mod hasard.”

Alle svenske partiledere fordømmer angrebet på Lars Vilks , men to af de rødgrønne kvalificerer deres svar med kritik af kunstneren.To svenske partiformænd giver kunstneren Lars Vilks en del af skylden for de angreb, som vrede muslimer har udsat ham for. I en rundspørge foretaget af dagbladet Sydsvenskan tager alle svenske partiformænd tager afstand fra attentaterne, men Västerpartiets Lars Ohly og Miljöpartiets Peter Eriksson kvalificerer deres svar.

“Det er vigtigt at være bevidst om, at Vilks har til hensigt at styrke racismen og islamofobien med sin kunst,” påpeger Ohly efter først at have fordømt angrebet på kunstneren.Peter Eriksson fra Miljöpartiet er inde på samme linje, hvad gælder Lars Vilks tegning af profeten Muhammed som en såkaldt “rundkørselshund”, der har vakt nogle muslimers vrede.“Det kan være tåbeligt, unødigt usmageligt og dumt at provokere og håne. Men det indgår i vores ytringsfrihed,” siger han.To brødre fra Landskrona med albansk baggrund, Mensur og Mentor Alija på henholdsvis 21 og 19 år, blev i går varetægtsfængslet for forsøg på mordbrand. JP. Svenske politikere kritiserer Lars Vilks.

Jyllands Posten navngiver de sigtede attentatmænd, det gør eller kun ExpressenTvå partiledare ger Vilks del av skulden. Per Gudmundsson: Gissa vilka partiledare som inte stöttar Vilks. Der står altid en moské bag et attentat, tar´Sverige affære ? Behövs det tre gånger så mycket arbete för att garantera yttrandefriheten i Danmark som i Sverige? Sigtet for Vilks-attentat er ven med islamisk hadprædikant: (Svenske aviser indtil videre har strøget enhver henvisning til Khalifa, Expressen havde den oprindelig.)

Den ene af de to brødre med svensk-albansk baggrund, der er sigtet for forsøg på mordbrand på den svenske Muhammed-tegner Lars Vilks, er på Facebook venner med den berygtede islamiske hadprædikant Anas Khalifa. Mensur Alija har udover Anas Khalifa 40 Facebook-venner. Alle med ikke-svenske navne, og de fleste med meget islamiske profilbilleder.

De seneste måneders eksempler på terror i Vesten har lignet elendigt, men absolut ikke ufarligt, amatørarbejde, skriver Erslev Andersen i Politiken. Man går nok ingen for nær ved at sige, at lillebror Alija ligner en, der godt kunne  komme til skade med sin egen Molotovcocktail.

“Jeg føler mig som udlændingebetjent”

“… jeg ved hvad jeg hver dag ser og hører som gadebetjent i København. Og det er ikke et opløftende billede der tegner sig, når man bevæger sig på gader og stræder og i øvrigt hører med på en politiradio 8 timer pr. vagt. Når mine kollegaer og jeg sidder i bilen og lytter med på HS (HovedStationen – københavns radiotjeneste), hvor vi får vores opgaver fra, er det næsten en stående joke at gætte på, hvordan de rundkastede gerningsmænd signaliseres…

Faktisk vil jeg med min helt uvidenskabelige og tendiøse analyse gætte på, at 7 ud af 10 opgaver har med ”udlændinge” at gøre. Et typisk signalement af en gerningsmand kan lyde: A: Mand, ca. 20 år, andengenerations-indvandrer, kort sort hår og iført sort jakke og blå jeans. Når et signalement som ovenstående rundkastes, kan hverken jeg eller de fleste af mine kollegaer lade være med at trække på smilebåndet og med slet skjult undren tænke over hvorfor mon, at der er så mange i etaten, der stemmer på Dansk Folkeparti (Igen min helt egen subjektive vurdering af forhold, der næppe er uvildigt og videnskabeligt undersøgt)…………..Så som ivrig tilhænger af Liberal Alliance kan jeg kan jeg kun være glad for, at politiets nye radiosystem ”Sine” er krypteret. For hvis alle kunne lytte med ville DF med statsgaranti få sig en hel del flere medlemmer og ditto stemmer. Jeg spår f.eks. en mand som Nicolai Sennels til at blive en rigtig stemmesluger for mine kollegaer, og det er ren logik set med politi-øjne. Desværre.” Københavnsk politibetjent anslår at “7 ud af 10 opgaver har med ”udlændinge” at gøre”.  (Lars Kragh Andersen, Født i 1980. Ansat som politibetjent i Københavns Politi siden 2006.)

Lille fremskridt for marokkanske homoseksuelle

giver anledning til svær, religiøs erektion hos fundamentalister. Nu er  homoadfærd blandt hetero mænd ganske udbredt i Mellemøsten, så hvor mange af islamisterne føler deres hykleri gået for nær ?

Just 200 copies of North Africa’s first gay interest magazine have been sold in Morocco since April, but Islamists are already warning of a threat to traditional family values.Homosexuality is taboo in the Arab world and Moroccan law punishes “lewd or unnatural acts with an individual of the same sex” with prison terms of up to three years and a fine.The owners of the magazine Mithly (an Arabic word meaning “the same as me” which has come to mean gay) were prepared for a backlash and already had a back-up plan – a web version which will carry its second edition this week. Moroccan gay mag defies taboo. (Panbladet: Hollandsk kunstner trues efter overfald på Lars Vilks.)

»Sammmenhængskraft«

Er blevet et overvældende populært ord, og det er godt fordi det var tiltrængt og fordi det drejer sig om noget af det vigtigste, der er på spil i disse år. At miste tillid er værre end at miste milliarder. Det er mindre godt at det er blevet en kliché, at kokken bruger det når bearnaisen ikke skiller. Men det er underordnet. Det handler om tillid, møjsommelig at opbygge, hurtig at ødelægge og hvis fravær ingen love eller politistyrke kan kompensere for.Her en en rigtig veloplagt samtale på et højt niveau mellem Støvring og professor i filofofi Vincent F. Hendricks – uden forstyrrende indringere. Faglitteratur på P1 18. maj 2010 kl. 15:03 på P1, min 26:10. (Kasper Støvring medvirker også i Kulturkontoret sammen med Egon Clausen, Christian Schmidt-Rasmussen, og Suzanne Brøgger.)

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Asger Trier Engberg

    Det med sammenhængskraften knytter sig til et begreb, som vi endnu ikke har taget i vores mund, men vi måske ønsker at tage i vores mund. Det er begrebet “folkesjæl”. Dette begreb er på linje med folkeoplysning og poesi, i hvert fald i det Grundtvigianske perspektiv.

    Jeg tror, efter at have forsket lidt i Grundtvigs inspirationskilder, at Grundtvig havde ret. Der er tale om en “kollektiv ubevidst” størrelse, som måske har et element af spiritualitet. Det har det i hvert fald i Grundtvigs forståelse. Men det er ikke en aggressiv spiritualitet eller forståelse. Det er bare noget der er, og noget som vi som danskere er en del af.

    Dette teoretiske perspektiv er, på alle måder, blevet stigmatiseret og holdes udenfor. Det er farligt. Vi kan sige “sammenhængskraft”, fordi det er en mild version af folkesjælen, men så heller ikke mere.

    Underligt egentlig, når man nu tænker over hvor smukt et begreb det egentlig er.

    Det er det som lider, og som politikerne, og magthaverne forsøger at slå ihjel. Det er folkesjælen.

    De gør det måske ikke bevidst, men de gør det uanset. Og et eller andet sted, så ved de det godt. De skyder måske skylden på DF eller noget, men i sidste ende er det dem selv der fører kniven.

    I går var jeg til møde med Dansk Erhverv, der fik jeg hele bandbullen med multikultur osv. Det var forfærdeligt. Fuldstændig langt ude, at Dansk Erhverv, som ellers er konservativt, skal høre Clement Kjærsgaard føre 47 socialistet og multikulturalister op på scenen.

    Nå, men det man fortrænger kommer tilbage i langt stærkere form. Det er det, når endelig at den nationalkonservative ideologi får lov at blomstre igen, knægtet af det hemmelige politi, muslimer, socialister og andet skidtfolk, så bliver det som en flod på en gylden sommerdag.

    Vi får lov at være os selv igen, danskere i poesi, sang og kærlighed.

    Indtil da, må vi se i øjnene, at det socialistiske parnas bruger alle kneb i bogen for at knægte det danske.

  • Asger Trier Engberg

    Mht. tillid, så er det det Løgstrupske perspektiv der her præsenteres. For dem som ikke kender, Løgstrup, så var han Danmarks sidste store metafysiker. Altså en spirituelt orienteret filosof. Til forskel for en filosof som Kierkegaard, så opererede han bevidst med en med “psykologisk” orienteret filosofi. I erkendelsen af det pres der reelt er imod den spirituelle opfattelse af verden, så lavede han en acceptabel “moderne” version af filosofien.

    Hans filosofi er meget enkel, og også meget smuk, synes jeg. I hans perspektiv er mennesket født med et sæt “spontane livsytringer”, det vil sige et sæt psykiske grundkompetencer. Vi fødes allesammen med følgende spontane livsytringer: Tillid, åbenhed og barmhjertighed. Disse livsytringer kan lutres eller ødelægges. Måden man lutrer dem på er ved at sætte et etisk hegn op omkring dem. Man sørger altså for at vise hinanden respekt, være et ordentligt menneske osv.

    Løgstrup er i øvrigt dronningens filosof, siges det.

    Så er der, til de filosofi interesserede, en masse snak omkring Løgstrups forhold til hans vidunderlige kone Rosemarie. Jeg har kun hørt lidt rygter, men i følge dem skulle hun have været helt fantastisk. Smuk, karismatisk og ligeså kvik som Løgstrup. Hun var tysker, og der er en del halløj med Løgstrup og Rosemarie under besættelsen. Løgstrup var leder af modstandsbevægelsen, og Rosemarie var jo tysker, så der var der selvfølgelig lidt af et dilemma. Men de klarede det fint igennem krigen, og det er jo et eksempel på et kærlighedsforhold som er til efterfølgelse. Sammenligner man med Kierkegaard og Regine Olsen, Kierkegaards kæreste, så gik det jo meget bedre for den herre Løgstrup 🙂

    Sådan er der så meget, og når vi en gang kommer ud på den anden side af denne krig, så vil vi fortælle eventyr om de helte og skurke der er her nu.

    Jeg forestiller mig:

    Den grumme skurk Seidenfaden i ledtog med EU og Islam forsøger at knægte det danske. De modige helte Steen, Kim, Asger, Kasper og mange andre kæmper med ryggen imod muren.

    Fjenderne er det hemmelige politi, muslimer, socialisterne og Det radikale Venstre.

    Det skal nok blive nogle opbyggelige og fantastiske historier. Ja, man kan stadig nå at få helterolle hvis man skynder sig lidt 😉

  • tavsen

    Var det ikke Karen Jespersen, der først brugte ordet Sammenhængskraft??

    Hun lærte eet og andet som socialdemokratisk socialminister i 90’erne. Var det ikke også hende, der oplyste, at over 30% af alle socialudgifter på landsbasis gik til indvandrere? Eller var det økonomiminister Jelved? Sidstnævnte udtalte i alt fald, at hvis vi løftede erhversfrekvensen hos indvandrerne, kunne der spares 2 cifrede milliardbeløb hvert år.

    I starten af firserne brugte den populære borgmester Thorkild Simonsen i Århus over 20% af socialbudgettet til indvandrere. Mine venner var kommunister. De mente ikke, det var noget problem 😉

    • tavsen

      Fik også lige tjekket Karen Jespersen. Hun var Socialminister fra 25. jan. 1993 til 28. feb. 1994. Socialminister fra 27. sep. 1994 til 23. feb. 2000.

      Så det kan meget vel være hende, der brugte det først her i DK

  • @ Tavsen: Det kunne være interessant at spore ordet, hvis nogen vil hjælpe ? Selv tror jeg det var kredsen omkring tidsskriftet Nomos, der har skrevet en del om social kapital, og som mente at man måtte finde på et dansk ord, der kunne blive mere almindeligt spiseligt. Jeg daterer det til cirka 2002, men jeg er ikke sikker.

    • Victor

      Ordet har haft en længere “karriere” – jeg tror det kommer fra de latinamerikanske kirkekredse….hørte det vist i starten af 90´erne. Derfra gik det over i sociologien og endte i den angelsaksiske verden – mon ikke via Frankrig.

    • tavsen

      Jeg bemærkede først ordet, da Karen Jespersen brugte det. Syntes, det var et godt argument.

      En søgning på google. giver disse 3 resultater

      Undervisningsministeriets tidsskrift “Uddannelse”
      19. feb 1996 – Den anden væsentlige grund til at det er overordentligt vigtigt at opprioritere kendskabet til egen kultur vedrører samfundets sammenhængskraft. …
      udd.uvm.dk/gammel/jan2.htm
      http://udd.uvm.dk/gammel/jan2.htm

      Institut for Filosofi, Pædagogik og Retorik
      24. apr 1996 – 2.11 Sameksistens uden common sense – fortsat arbejde med manuskript, der behandler det moderne samfunds sammenhængskraft og normativitet med afsæt i …
      http://www.ku.dk/aarbog/96/4/4451.html

      Klasseanalysen og den ny “underklasse” / Solidaritet 3 – 1997
      5. mar 1997 – Også regeringens Velfærdskommission har advaret imod, at udgifterne til velfærdsydelserne kan blive en trussel mod samfundets sociale sammenhængskraft. …
      http://www.solidaritet.dk/soli97-3/1997-3-5.htm

    • Peter Buch

      Ikke helt samme ord stavet, men noget nært relateret vil jeg mene, der er i følgende: ODS-

      Sammen-hængen-hed, en. (afl. af -hængende; sj.) det at være sammenhængende || (jf. Sammenhæng 2.1 slutn.) m. h. t. personer: sammenhold. Der er rigtig noget Rørende i disse to Stubejseres (dvs.: natmændsfolks) indbyrdes Sammenhængenhed. Blich.(1920). XXX.51.

  • Victor

    “Alvorlige brandskader” —- er det det, vi andre kalder for flamberet fæhoved.

    • 🙂

      • Victor

        Det man ser her er en funktionsfejl – og resultatet af Uday Husseins korruption. Han stod for en stor del af Iraks våbenproduktion og havde, for nu at sige det pænt, nået niveauet for sin inkompetence. I Bob Woodwards bog-serie om Irak-krigen er det beskrevet nøje.

        • Bjovulf

          Jeg vil gætte på metaltræthed, forårsaget af dagevis af jammer og skrål fra fanatiske islamister 😉

          Er sådanne morterer overhovedet beregnet til at affyre med så høj frekvens under normale forhold?
          Skal de ikke lige have nogle sekunder til at køle af mellem hvert skud?

      • Bjovulf

        Allah – hu ….. [ not so ahkbar ]

        Gad vide, om man når at opdage det, før lyset slukker? 😀

        • Victor

          Bjowulf – ja, det gør man. Nok. Har en gang set en fyr blive ramt midt mellem øjnene….der gik lige et par sekunder, før han kippede om. Jeg er stensikker på, at han vidste, hvad der var sket – selvom halvdelen af hans grå allerede var væk. Mit gæt er noget i retning af Shit. Hvad skete der. Curtain.

  • Jag får sätta min inlaga här på Snaphanen då ingen svensk tidning eller Newsmill låter denna släppa genom, så håll tillgodo bästa läsare.

    Oavsett vad man menar om Vilks, är hans teckning av Muhammed som rondellhund ett gränssökande verk där ligger i tiden.
    Man kan inte använda argument om kränkta religiösa känslor när ett konstprojekt som Vilks debatteras då knappast någon kan, vill eller vågar placera verket i det sammanhang det bör, Rushdie, Westergård, filmen Fittna, Theo Van Gogh med flera där alla genom gränsöverskridande projekt har villat uppmärksamma människor på den begränsning av uttryck och yttrandefriheten med muslimska förtecken och kränkning som argument genom hot och våld vill filtrera våra yttringar genom ett religiöst filter.
    Detta är ett ”Islam only” fenomen, inga buddister, kristna eller hinduer kränks på samma sätt och Vilks med flera gör sitt för att gemena man, politiker och media skal vakna till och med öppna ögon observera hur censur och självcensur har blivit en del av vardagen.
    Förövrigt håller inte argumentet att flertalet, de så kallade ”moderata” muslimer inte tar åt sig i denna process då tystnaden som vanligt är öronbedövande från ett vart icke-Islamistisk muslimsk håll, inga moderata muslimer på gator och torg i försvar av yttrandefriheten, inga indignerade artiklar på tidningarnas kulturbloggar från moderata muslimer och inom bloggsfäran är det lika glest med muslimska uttryck till konsten och yttrandefrihetens försvar, så det är lockande att få den tanke att dessa moderata muslimer är en konstruktion av Vilks och Westergårds belackare och att de sålunda inte finns alls.

    Sen kan man jo i eftertankens bleka lys mena att den nyss väckta debatten i media kommer för sent och är förutan få undantag (Per Gudmundson SVD) helt lam och mest verkar föras av de vanliga apologeter där från sina reservat terroriserar utan att i klarspråk uttrycka sitt stöd för yttrandefriheten, ett klart minus för svensk media, kultureliten och våra politiker där i traditionell stil gömmer sig bak andra och hoppas allt blåser över så man släpper att stå upp för det skrämmande och ta oförbehållen ställning för yttrandefriheten då man inte kommer runt det faktum att varje angrepp på Vilks är en attack på våra grundlagar.

  • Bjovulf

    Der er lys for enden af tunnellen – trods alt 😉

    Frankrigs regering vedtager burkaforbud – forhåbentligt kan dette skridt sprede sig til andre
    europæiske lande og føre til mange flere hårdt tiltrængte begrænsninger på muslimernes
    evindelige provokerende affærd og endeløse krav – samt strenge krav ( for muslimer ) mht.,
    hvad man kan og ikke kan komme til Europa med.

    http://jp.dk/udland/europa/article2072930.ece

    Frankrigs regering vedtager burkaforbud
    Offentliggjort 19.05.10kl. 14:45

    Den franske regering har vedtaget et forslag om ved lov at forbyde kvinder at bære det heldækkende muslimske slør, burkaen, i det offentlige rum. Den positive behandling baner vejen for, at forslaget kan fremlægges for parlamentet i juli.

    Relaterede artikler
    Frankrig på vej mod burkaforbud- I denne sag har regeringen valgt en vanskelig vej, men også en retfærdig vej, siger Frankrigs præsident, Nicolas Sarkozy.

    Mens hans højreorienterede flertal ventes at kunne få loven vedtaget i parlamentet, så har eksperter i forfatningsret advaret om, at den kan blive afvist af dommere og måske endda komme i konflikt med EU-retten. [!!!]

    – Vi er en gammel nation med en fælles opfattelse af menneskelig værdighed og især af kvinders værdighed [!!!!!],
    plus en fornemmelse for, hvordan man lever sammen, påpeger Sarkozy og tilføjer:

    – Det heldækkende slør, der skjuler ansigtet, er ødelæggende for de værdier, der er så grundlæggende for os og for republikkens følelse af samhørighed. [Sådan !!!!!]

  • Bjovulf

    svensk roulette =
    russisk roulette med revolveren rettet mod en anden persons hoved, for en sikkerheds skyld 😀

    • Victor

      Jeg har altid troet at svensk roulette var 5 p-piller og en lækkerol. (Og at finsk roulette var fem patroner og et tomt kammer).

      • Bjovulf

        Ah, ja – den version, som jeg beskrev, er en moderiseret udgave for politikere &
        journalister, hvor man bare tørrer regningen for og konsekvenserne af sin endeløse
        godhed af på andre.

        LMAO @ finsk roulette – ja, det skal nok passe. Victor.
        De bliver vel mærkelige af at rende rundt ude i de store, dybe skove
        og så af al deres hjemmebrændte træsprit … 😀

  • Bjovulf

    og så er der “tysk roulette”: her bruges 6 øldåser (burker), hvoraf en er rystet meget grundigt 😀

    • Victor

      Tysk Roulette – jeg troede det var at besætte fem naboer og lade en være i fred.

      • Bjovulf

        Ja, min er så den milde version.

  • Pingback: Kunstavisen » Blog Archive » Iværksætter Vilks()

  • Här i Svedistan skulle jag snarare tro att dom politiskt korrekta politikerna skulle ropa:
    Låt ropen skalla! En burka åt alla!

    • Bjovulf

      Ja, och en burka åt Allah 😉

  • Det är så det är. Ingen är förvånad över att det visar sig vara kosovoalbanska ungdomar. Det är mer naturligt än att det skulle vara svennar. Vilken svensk/skåning/dansk skulle få för sig att driva detta till mordförsök?

  • Speciellt inte när det gäller Landskrona. Stan är ökänd för att hysa en mycket stor population av kosovobabianer.

  • JensH

    “Stan är ökänd för att hysa en mycket stor population av kosovobabianer”

    Burde landskrona så ikke rejse en skamstøtte for Brigitta Friggebo på byens hovedtorv??

  • “svensk roulette =
    russisk roulette med revolveren rettet mod en anden persons hoved, for en sikkerheds skyld”

    Man kör med fullt magasin redan från början.

    “Burde landskrona så ikke rejse en skamstøtte for Brigitta Friggebo på byens hovedtorv??”

    Det är obligatoriskt att stå på rådhustorget varje lördag klockan 12, “on the pain of death” och sjunga We shall overcome. Bara i diktaturen Sverige.

  • Emeritus

    Om Sammenhængskraft på P1

    ‘…Her en en rigtig veloplagt samtale på et højt niveau mellem Støvring og professor i filofofi Vincent F. Hendricks – uden forstyrrende indringere…’

    Kasper Støvrings bog er en velargumenteret gave. For at forstå et begreb, må man kunne folde det ud, og det kan Kasper Støvring, så enhver kan forstå, hvad han skriver og mener. Ingen tilløb til fagslang. Og så er han hæderlig i fremstillingen. Dertil får han bogen til at fungere lidt på samme måde som den viittige forklaring på, hvad distraktion egentligt er for noget. Jo, ser I, det er, når man opdager, at man længe har vidst, at ens snørebånd er gået op!
    Altså:
    Hvad er kultur for noget uhåndgribeligt noget. Jo, nu kommer Kasper, og forklarer det hele på en så selvfølgelig måde, at jeg siger til mig selv, at det vidste jeg faktisk godt, men jeg har aldrig lagt rigtigt mærke til det og kunnet sætte ord på. Hans understregning af det kulturelle aspekt er en afgørende vigtig pointe.
    Dem har han flere af.

    Den velbegavede plattenslager, Engelbreth Larsen, synes modsat KS ikke, at multikulturalisme er problemet, men derimod fraværet af tolerance.

    Til det har Kasper Støvring følgende enkle kommentar: ‘Problemet er bare, at tolerance vanskeligt kan opstå i et multikulturelt samfund.’ – Se det er logik på elementært og konkret plan, mens EL kommer til at virke dum, fordi han afslører, at han ikke har fjerneste forstand på gruppedynamik.

    Med venlig hilsen