30
Nov
Seneste opdatering: 30/11-10 kl. 2149
22 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Søndag marcherede flere hundrede demonstranter gennem Zürichs bymidte. I begyndelsen demonstrerede de fredeligt mod udvisningsinitiativet. Senere smed nogle af deltagerne i demonstrationen sten og flasker mod avisen “Tages-Anzeiger”. Neue Zürcher Zeitung fortæller at kanonslag blev brugt. Politiet brugte gummikugler og tåregas mod demonstranterne.

I Bern gik angiveligt 500 mennesker på gaden, nogle var maskerede og med tændte fakler. Hoveddøren på et hotel og vinduerne i en stor bank blev smadret. Vreden rettede sig også mod nationale-konservative Schweiziske Folkeparti (SVP) partikontor. “Tages-Anzeiger rapporterer, at vinduer i SVP sekretariatet blev knust, væggene overmalet og biler blev vandaliseret. Kantonpolitiet taler om “betydelige skader”.

De fleste schweiziske aviser tolker “ja” til udvisningsdirektivet som et udtryk for usikkerhed blandt folk overfor hastige sociale forandringer. “SVP har endnu engang kapitaliseret befolkningens frygt gjort for deres sag. Folket har en fatal længsel efter idyl,” skriver “Tages-Anzeiger”. Avisen “Der Bund” fra Bern siger at beslutningen viser at “spørgsmålet om schweizisk identitet og kultur, er udløst af de bratte forandringer som migrationen har medført, og at de optager schweizerne som ikke noget andet emne. “Neue Zürcher Zeitung advarer om, at gennemførelsen af udvisningsdirektivet er fuldt af ” faktuelt, politisk konflikt potentiale.” Scharfes Ausländergesetz provoziert Krawalle, Linke randalieren gegen Schweizer Volkswillen. (Snaphanens oversættelse)

EU urges Switzerland to ‘respect obligations’ on expulsions.Swiss slammed as ‘black sheep’ over expulsion vote.

V.S. Naipaul: Persona non grata i Tyrkiet som i Rinkeby

Nopbelpristageren V.S. Naipaul fik ikke den obligatoriske ghetto-tour i Sverige dengang. Han mente det forkerte om islam og om prostitution. Forkerte meninger om islam har kostet mere end én jobbet. Sverige og Tyrkiets autoritære snerper tager hinanden i hånden:

After protests from some Turkish authors, Nobel Prize-winning author V.S. Naipaul decided against giving the opening speech at the inaugural European Writers’ Parliament last week. The European Writers’ Parliament was conceived by two other Nobel laureates — Jose Saramago and Orhan Pamuk — and was held in Pamuk’s home city, Istanbul.

The protests came from some authors who were uneasy about comments Naipaul has made about Islam. “The disgust he feels for Muslims in his books is appalling. I cannot attend the event given all of this,” Cihan Aktas told the media. Naipaul has both a history of being critical of religion, particularly Islam, and of speaking his mind.

Turkey has an uneasy relationship with free speech; in 2005, it implemented a new penal code making it illegal to insult Turkey and its institutions. For telling a Swiss magazine that Armenians and Kurds had been killed in Turkey, Pamuk himself faced trial. After much international attention, the charges against him were dismissed.Free speech: V.S. Naipaul, Hari Kunzru and WikiLeaks, Writers at Istanbul conference criticize attitude toward Naipaul,To invite or not: Turkey’s dilemma with controversial figures, Rinkeby? Nej, inte för Naipaul,Nobelpristagaren får inte besöka skolan: Vi måste tänka på barnen

For Krogerup imod befolkningsflertallet

Højskolen kunne i stedet revitalisere undervisningen i dens grundlægger Hal Kochs korrespondance med K.E. Løgstrup om demokrati.

På Krogerup Højskole sætter festivalen Vinterlyd 2010 fokus på den danske asylpolitik. Den 4. og 5. december afholder Krogerup Højskole musikfestivalen Vinterlyd 2010. Det er en festival, der skal sætte fokus på den danske asylpolitik, og som afholdes under sloganet: “rethinking globality, putting people first”. Vinterlyd 2010 er en 24 timers festival, der vil bestå af en række koncerter, ligesom asylpolitikken vil blive debatteret i løbet af festivalen med mere.Derudover kommer VisAVis med indspark fra deres litterære magasin skrevet af asylansøgere, ligesom Aftryk, repræsenteret af omkring 30 uledsagede asylansøgere, optræder med deres musikprojekt fra fire forskellige asylcentre. Man vil også kunne debattere i et debatforum med særligt fokus på uledsagede asylansøgere, hvor der vil være repræsentanter fra Flygtninge Under Jorden, Ungdommens Røde Kors og Asylbureau. MUSIKFESTIVAL FOR FAIR ASYLKrogerup Højskole – også for muslimer,

Hal Kochs gamle højskole er nu omdannet til en tumleplads for islamister, shariatilhængere og modstandere af den grundlovssikrede orden. På Krogerup Højskole leder Mona Sheikh et undervisningsprojekt, og hun inviterede for nylig til debatmøde om politisk islam. Kronikørerne er kommet i besiddelse af en videooptagelse af dette møde – og de mener, det er klar dokumentation for den danske kulturelites fortsatte knæfald for islamismen. Lars Hedegaard og Helle Merete Brix: Krogerup – nu med bederum

“Hvorfor skal vi som venstrefløjspolitikere have dårlig samvittighed?”

Helle Thorning, Margrethe Vestager, Mette Frederiksen, Manu Sareen, Holger K. Nielsen og  Özlem Cekic. Hvorfor ? Det spørgsmål kan de fleste nok besvare med et skud fra hoften:

Bør man så som socialist lade sine børn gå i vinterkulden i stedet for at tage bussen, fordi man mener, at et busklip ikke bør koste mere end ti kroner? Hvorfor skal vi som venstrefløjspolitikere have dårlig samvittighed over at vælge de skoletilbud, som er bedst for vores børn? Hvorfor skal vores børn betale prisen, hvis den lokale folkeskole er udsultet med alt  for få ressourcer og alt for lidt fleksibilitet – eller hvis den bare ikke passer til vores børns behov?

Først var det Mette Frederiksen, der af hensyn til sit barns behov havde valgt en privatskole. Så var det Helle Thorning. Og nu er det Manu Sareen, der godt nok har valgt en folkeskole, men nu bliver skudt i skoene, at han burde have valgt en med flere etniske elever. Da min søn skulle starte i folkeskole på Nørrebro, blev jeg rigtig glad. Det var en fantastisk skole med engagerede lærere, der kunne bryde rammerne og havde mod og hjerte til at møde børnene, dér hvor de var. Det er sjældent, man møder så mange ildsjæle samlet et sted!

Desværre var det ikke det samme, da jeg siden flyttede, og min søn begyndte i en ny skole. [..]Derfor hev SF’er søn ud af folkeskolenÖzlem Sara Cekic: Er det rimeligt, at min søn skal leve med konsekvenserne af mine ideologiske valg!?

Barry Rubin: Vil islam kunne overleve reform og modernitet?

Et delvist svar kan man roligt fremsætte nu: Selv i det mest hypotetiske best case scenario vil ingen nulevende komme til at opleve en fredeligere verden som resultat af en ‘kinder, gentler’ islam. Det bedste reformscenarie vil indebære en intern borgerkrig i ummaen af en blodighed og varighed vi ikke kan forestille os, og det bliver med os  selv i arenaen, og ikke på tilskuerpladserne (LFPC).

[…] Western political, cultural, and intellectual elites today are, whatever patina of hypocrisy remains, overwhelmingly atheist. I’m not saying this is a good or bad thing. It’s simply my observation and analysis.

Still, it is necessary for at least those members of the elite engaged in politics to pretend they have some religious faith. “Paris is worth a Mass,” said the French king who switched from being a Protestant to Catholicism in order to rule. So is Washington.

Another intriguing question is whether the decline in religiosity in the West is an inevitable part of the modernization process, or something reversible. The former argument seems more likely.

None of this, however, is my point here. My interest is how this affects Islam and the Middle East. In light of this Western history, how strong is the motive to reform Islam?

The answer is that it is far less strong than outside observers may think. The year is 2010, not 1517 when Martin Luther proclaimed his revolt against the Catholic Church and could in full confidence believe his reform would strengthen Christianity, as it arguably did for several centuries. Can Muslims believe the equivalent of that idea today?

It is 2010, not the 1820s or 1830s when Strauss and Paulus could believe that a thorough critical inquiry into Christianity would preserve its hegemony in European society. Can Muslims believe the equivalent of that idea today?

Islam suffers not due to any military or economic aggression of the West, but from the pervasiveness of apparently Western — but really more generically modern — ideas. For the great majority of believing Muslims, any serious reform of their religion is risky, probably too risky, to undertake and still expect the patient will survive. […] Barry Rubin: Islamists Know a Western Civilization Secret: ‘Progress’ Makes Religion Decline

Svenske liberalisters selvbedrag

Munkhammer er liberal Timbro-mand. Han mangler at gøre rede for det trecifrede milliardsbeløb, som ikke asylbehøvende, invaderende fra den 3 verden koster svenskerne. Han mangler at gøre rede for arbejdskraftsindvandringen, til jobs der ikke findes. Og han må sandsynliggøre at de forårsager et nationaløkonomisk plus, og at de ikke tilføjer landet et brat tab af social kapital, som har været manifest i 25 år. Hans artikel adresserer intet af dette. Timbro lever i en akademisk drømmeverden. De er ikke solidariske med deres landsmænd. På gement dansk kalder vi det “landsforrædderi”, lad os bare sige “på et højere og mere slikkent niveau.” Det er også sådan Timbros verdensfjerne slipsedrenge ser ud. Kald Mauricio Rojas hjem fra Spanien, Timbro og få noget blod tilført.

Bra – men allt är inte frid och fröjd. Stora sociala problem och utanförskap återstår, mer behöver göras – och med rätt utformning kan exempelvis nystartzoner bidra. Samma studie som visade att invandring höjer löner visade också att denna effekt är som starkast i länder med fri arbetsmarknad. Rörligheten kan öka.

Anders Johnson visar i den nyutkomna boken “Garpar, gipskatter och svartskallar” att invandringens roll för svenskt välstånd historiskt är underskattad. Spendrup, Zoega, Bonnier, Cloetta och Felix är några invandrare vars namn vi direkt associerar till de företag de grundade. Bicky Chakraborty med Elite Hotels är ett mer aktuellt exempel.Johnny Munkhammar: Utan invandring stannar Sverige


Victor

Posted: 30 November 2010 - 08:25 - Reply

“Hal Kochs gamle højskole”…jamen, det siger jo alt. Jeg havde et meget nært familiemedlem, som havde været med i HD. Må jeg lige minde om, at Hal Koch støttede samarbejdspolitikken og kaldte HDs og BOPAs folk for “mordere”.

Victor

Posted: 30 November 2010 - 10:51 - Reply

Hvis nogle af jer er interesserede i en analyse af, hvad AQ på den arabiske halvø går rundt og tænker, så falt jeg over denne analyse fra Londons Kings College:

http://www.icsr.info/files/blogs/1291039828ICSRInsight.pdf

Gunnar Biering

Posted: 30 November 2010 - 13:58 - Reply

Og hvad vedkommer det lige EU, at Schweiz vil udvise voldsforbrydere? Hvad har det med fri bevægelighed at gøre? Den drejer sig vel kun om lovlydige personer?

Reaktionerne fra de forskellige aviser viser så igen-igen, at der findes om muligt endnu værre PK-tosser i udlandet end her.

Er det ikke sådan efterhånden, at de fleste EU-magthavere er gamle kommunister? Og nu vil de docere demokrati og humanisme for os, der aldrig har hyldet en totalitær ideologi.

Johansen

Posted: 30 November 2010 - 14:35 - Reply

Jeg undrer mig over, hvorfor nogle menneseker kæmper for at beholde kriminelle personer, som ikke har statsborgerskab i det pågældende land.
Vi har også været vidne til dette fænomen på den hjemlige bane. På et tidspunkt var der nogle mennesker, som protesterede over, at nogle dømte pædofile uden dansk statsborgerskab blev udvist fra Danmark. Har desværre ikke link til sagen.
Gad vide hvad baggrunden er for, at nogle mennesker kæmper for at pædofile og voldtægtsforbrydere skal forblive i lande, hvor de ikke har statsborgerskab.
Kan nogen give en forklaring på dette selvmorderiske fænomen?

JensH

Posted: 30 November 2010 - 15:33 - Reply

@Johansen

Er det denne sag du tænker på:

“Det lykkedes ikke den 38-årige iraker Mustafa Ahmed at få sløjfet sin udvisningsdom, da Københavns Byret torsdag behandlede sagen.
Mustafa Ahmed er dømt til udvisning oven i en straf på to et halvt års fængsel for seksuelle overgreb på et barn under 15 år.
Mens 30-40 aktivister fra initiativ Stop Udvisningerne stod på gaden under retsbygningens åbne vinduer og råbte “asyl til alle,” læste dommeren kendelsen op for Mustafa Ahmed.”

http://www.information.dk/161300

    Johansen

    Posted: 30 November 2010 - 19:08 - Reply

    Ja JensH, det var præcis den sag, jeg tænkte på. Helt og aldeles grotesk.
    Godt den børnemishandler blev sendt tilbage til det dysfunktionelle samfund, han kom fra.

Skjoldungen

Posted: 30 November 2010 - 17:40 - Reply

Hvor må Holger K. Nielsen ikke være med i NIMBY-klubben? – “Også SFs tidligere formand Holger K. Nielsens datter er netop skiftet fra den lokale Ålholm Skole, hvor 47 procent af eleverne har anden etnisk oprindelse, til Sankt Annæ Gymnasiums Grundskole med 21 procent to-sprogede, cirka ti kilometer fra hjemadressen i Valby.”

steen

Posted: 30 November 2010 - 17:55 - Reply

Vi tilføjer Nimby – Holger, nogen der kender flere humane Nimbyer ?

NIMBY er et akronym for “Not In My Back Yard”, ikke i min baghave

    LarsS

    Posted: 30 November 2010 - 23:41 - Reply

    Godt vi fandt Holger ;)

    Steen, mon ikke også MSM indtager solide førerpositioner deroppe i toppen af NIMBY´s hitliste?

    Dovent klikkede jeg ind på INFORMATION´s pæne hjemmeside og scrollede stille og roligt igennem de +40 ansatte i bestyrelse, direktion og administration + de 130 redaktionelle medarbejdere for at få et indtryk at den etniske sammensætning, (ikke Wikileaks-niveau, I know!) i en virksomhed der har det som et vartegn at vi alle har et ansvar for at integration skal lykkes – og hatten af for dét, for det har vi da!

    Information er en smuk og henrivende udstilling af danske, nordiske og europæiske medarbejdere og man må spørge sig selv, hvorfor de ikke har plads til lidt mere kulturelt islæt i deres organisation?

    Hvis de skal lege “Hvor er Al-Hussein?” til julefrokosten på information, kan det godt gå hen og blive en lang, lang nat!

JensH

Posted: 30 November 2010 - 18:28 - Reply

@Steen

“nogen der kender flere humane Nimbyer”

Det er ganske vist ikke en ny NIMBY, men jeg synes der er en tendens til, at man glemmer den første (kendte) NIMBY, nemlig Enhedslistens mangeårige skoleborgmester i København, Per Bregengård. Ganske vist er hans børn gået ud af skolen for længst, men han er trods alt den førstkendte af de ‘humane NIMBY’er’

    Bjovulf

    Posted: 1 December 2010 - 00:32 - Reply

    Ja, en trendsætter som fhv. skoleborgmester Per Bregengård, som i den grad var forud for sin tid, bør uden
    tvivl udnævnes til æresborger i Nimby :D

    Man burde jo faktisk lave en happening med nogle ægte udseende byskilte med navnet “Nimby”, som man
    så anbragte foran disse evigtgode – på andres bekostning – Nimby-borgeres huse, så enhver kan se, at her
    er porten ind til en særligt eksklusiv del af Danmark, for hvilken der gælder helt at andre regler og normer
    end for alle os andre dødelige.

Peter Andersen

Posted: 30 November 2010 - 20:04 - Reply

Özlem Sara Cekic er det rimeligt, at vi skal leve med konsekvenserne af dine – og resten af venstrefløjens – ideologiske/idiotiske valg???!!!

JensH

Posted: 30 November 2010 - 20:18 - Reply

Svenskerne kan bare det der med ‘integrationen':

http://svt.se/svttext/web/pages/113.html

Til gengæld er de ikke så gode til det der med at skaffe unge mennesker job:

http://svt.se/svttext/web/pages/109.html

Prudentius

Posted: 30 November 2010 - 21:12 - Reply

“Barry Rubin”

Mon ikke det kommer til at gå islam som kommunismen. Jeg tror det. Den ser ud som om den skal holde århundreder endnu og så pludselig en formiddag klasker den sammen, som en våd avis. Givetvis i vores levetid. Ønsketænkning? Måske.

    LFPC

    Posted: 30 November 2010 - 23:57 - Reply

    Det vil være alt for optimistisk. ‘Den muslimske gade’ kan slet ikke sammenlignes med ‘den kommunistiske gade’. Millioner af mennesker verden over ser faktisk deres identitet i kosmiske termer, endda med evig fjams i det hinsidige. Tager man illusionerne fra dem – dvs. påfører dem kognitiv dissonans – bliver det ikke et kønt syn, og slet ikke så ynkeligt som en våd avis eller karklud (den passer bedre til Haiku-Herman i Brussels).

    Men påføring af kognitiv dissonans er ikke desto mindre en fantastisk mulighed der ikke skal lades uprøvet – endeløse tilfælde af ‘krænkelse’ viser jo hvor skrøbelig den muslimske psyke er. Påvisning af Koranens historiske tilblivelse – af de slibrige sandheder om Muhammeds liv – karikaturer. Det er meget smukt, enkelt og uvoldeligt. Dét må være vejen frem. Men ikke noget der kan overstås i vores levetid.

      Prudentius

      Posted: 1 December 2010 - 16:55 - Reply

      Ja, tja, det er nok ikke helt forkert.

      Det er nemlig rigtigt at islam kører på en anden mental frekvens end kommunismen og helt mangler det kristne kulturfundament man havde under sig i østeuropa. Og det gør det unægteligt mere svært.

      Man kan så netop forestille sig en langstrakt opslidning, givetvis hjulpet på vej af en eventuel vestlig modreaktion.

      Men ja, jeg giver mig, det bliver desværre nok en langsommelig affære.

      Gud bedre det…

    Peter Andersen

    Posted: 1 December 2010 - 00:20 - Reply

    Problemet med islam er jo også, at det meste af hele ideologien er baseret på et had til alle os andre. Så er den jo ret svært at reformerer. Jeg er sådan set ret ligeglad med om de tror de får 72 jomfruer eller de går med tørklæde og ber 5 gange om dagen. Det der gør dem problematiske er deres opdeling i rene og urene og det kan man aldrig pille ud uden at hele møget ryger. For så er vi jo lige gode allesammen og så gider de da ikke at tro på det mere.

    Måske man, gennem menneskerets-systemet, skulle gøre denne opdeling forbudt. Og samtidig forbyde, at man ikke kan forlade sin tro uden det får følger. Så ville der sgu komme et opgør vi andre kunne finde ud af at stå sammen om.

Vivi Andersen

Posted: 30 November 2010 - 22:48 - Reply

PETER ANDERSEN

Det er da utroligt at hun kan få sig selv til at stille det spørgsmål !!

Gu skal hendes søn da leve under det hun medvirker til at få indført – hvad havde hun ellers tænkt sig : særregler også på dette område fordi hvad ?

Hun er en 1. klasses k…… og naturligvis et 1. klasses menneske i forhold til ikke-muslimer – det siger hendes Allah jo.

Men hvis hun vil alle disse særregler for udvalgte mennesker er hun havnet i det forkerte land !

Menig 442

Posted: 1 December 2010 - 10:50 - Reply

Nobelpristageren i litteratur V. S. Naipaul (skulle holde åbningstalen ved mødet med 65 forfattere) er uvelkommen i den Europæiske Kulturhovedstad 2010, Istanbul.
Hvor fanden ligger Istanbul, måske er mit kort over Europa forældet?

    Gunnar Biering

    Posted: 1 December 2010 - 13:59 - Reply

    “First we take Konstantinopel, then we take the rest…”
    Wiki:
    “Istanbul (tyrkisk: İstanbul) er Tyrkiets tættest befolkede by, og hed tidligere Konstantinopolis (græsk: Konstantins by) (dansk: Konstantinopel) og før det Byzans. Tyrkerne indtog Konstantinopel i 1453, med det daværende Osmanniske rige, med Fatih Sultan Mehmet som Sultan, og gav byen navnet Istanbul og gjorde den til hovedstad for det osmanniske imperium. Byen blev kaldt Miklagård af især de svenske vikinger.

    Byen ligger på begge sider af Bosporusstrædet og dermed i både Europa og Asien. Den ældste del af byen, på tyrkisk kaldet Stamboul, ligger på den europæiske side. Et mindre stræde, Det gyldne Horn, skiller denne fra det mere moderne erhvervs- og velhaverkvarter Taksim mens størstedelen af byens beboere bor i de mange forstæder på den asiatiske side.”

    PK’erne ser intet problem i Konstantinopels historie.

Emeritus

Posted: 1 December 2010 - 11:55 - Reply

‘…Vil islam kunne overleve reform og modernitet?…’ – Nej, næppe, for så er der ikke længere tale om Islam. Alt, hvad vi kommer til at se fra den kant, er forskellige former for skintilpasning.

Problemet i dag er måske heller ikke så meget Islam, som globaliseringen og tankesættet bag. Ser man billedligt-fysisk på globaliseringen, anskues alverdens lande, (racer) og folkeslag nærmest som et utal af væskefyldte kar af forskellige størrelser og former. Når blot de forbindes, vil farver, størrelser og trykforskelle til sidst flyde harmonisk sammen og alt blive udlignet. Kun arrogance, vestlig intelligentsia og indbildt overlegenhed kan komme op med noget så tåbeligt og urealistisk, men det er billedligt, hvad globalisering og EU’s regler om fri bevægelighed og sammenføring handler om. Det jævner sig, mener man, men tager selvfølgelig noget tid.

Der er selvfølgelig helt andre kræfter i spil end læren om forbundne kar.

Med venlig hilsen

Emeritus

Posted: 2 December 2010 - 11:33 - Reply

Jeg bør nok til min kommentar fra i går føje – …kun i den mest håbefulde af alle teoretiske verdener ville man turde forestille sig muligheden af vor verden som et samlet harmonisk hele af forbundne kar. Ikke desto mindre er det, hvaf intelligentsiaen forestiller sig. En vidunderlig Verdenshandel synes allerede opstået med overbevisende bevægelighed af varer, tjenesteydelser og arbejdskraft.

I betragtning af det kolossale omfang og det fællesmenneskelige udgangspunkt er de forbundne kars strategi selvfølgelig en overordnet set både stor og intellektuelt meget fristende plan, fordi den med nutidens samfærdselsmidler synes både indlysende enkel, let at forholde sig til og rigtig at forfølge. Problemerne viser sig dog, desto mere man forsøger sig med i praksis at få alle brikkerne til at falde på plads. Varerne vil godt, tjenesteydelserne kan godt, menneskene derimod?… De vil ikke, de passer ikke rigtigt i systemet. Derfor behovet for nationale hjemmesider som Snaphanen – behovet for at komme ud af Afghanistan med æren i behold – behovet for økonomiske reformer i EU for ikke at tale om alle de andre endnu større ideologiske, mentale og nationale forskelles behov, som er begravet både herhjemme, i Afrika, Mellemøsten, Sydamerika og Asien.

I en fix og færdigt globaliseret verden forsvinder naturligvis totalt individets fundamentale behov for – og mulighed for – geografisk at høre til noget sted. Det er helt nødvendigt (lige som med varerne) af hensyn til bevægeligheden, men det vil ske i takt med, at ligegyldigheden over for, hvor man bor, vokser. En ustyrligt depressiv følelse af forladthed kan gribe det enkelte ‘globale’ menneske, eller en global følelse af tomhed, af at det hele kan være lige meget, vil kunne brede sig verdensomspændende, fordi den enkelte overalt savner det samme, et hjemsted, hvor man hører til. Systemets behov for en totale arbejdskraft-instrumentering af individets frie bevægelighed har som bagside, at individet får langt sværere ved at høre til noget sted og langt lettere ved at føle sig fremmedgjort overalt. En farlig global tilstand.

Med venlig hilsen

Leave a Comment