19
dec
Seneste opdatering: 19/12-10 kl. 2309
78 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Af Julia Caesar:

Copyright Julia Caesar, Snaphanen, HRS och document.no. Citera gärna delar av texten men iaktta gott bloggskick och länka till Snaphanen!

(fotos 1 og 3 © Photoimagine.)

Sverige är ett sjukt land. Sjukdomen är långt framskriden, symtomen allvarliga och prognosen oviss. Diagnos: den speciella form av förljugenhet och verklighetsförnekande som går under namnet politisk korrekthet. En vecka har gått sedan islamisten Taimour Abdulwahab, 29, sprängde sig själv i luften i Stockholms city. Under den veckan har rikoschetterna smällt överallt i Sverige. Allting tyder på att Abdulwahab hade planerat att ta ett stort antal julhandlande människor med sig i döden. Att självmordsattentatet inte blev en massaker med hundratals döda och skadade kan bara hänföras till hans amatörmässiga fumlighet med sprängmedel.

Hur mycket Taimour Abdulwahab egentligen sprängde kommer att framgå i ett längre tidsperspektiv. Men det är uppenbart att han lyckades spränga mer än sig själv i luften. Hans rörbomber fortsätter att detonera varje dag, i sinnena på den svenska allmänheten. Men det är framför allt i betraktandet av bombkrevaderna i svenska media jag drar slutsatsen att Sverige är ett svårt sjukt land med dyster prognos. Åtminstone är den svenska medieeliten mycket illa däran. Ett hopp om tillfrisknande känns avlägset.

Kommentariatets diktatur

På bara en vecka har de mest högljudda skrikhalsarna i den offentliga debatten lyckats med den remarkabla bravaden att på typiskt svenskt vis vrida perspektivet 180 grader. Från att en islamistisk terrorist var ytterst nära att ta livet av ett okänt antal människor och i den ljudfil han skickade till Säpo och TT säger:

”Nu ska era barn, döttrar och systrar dö lika som våra bröder och systrar och barn dör. Våra aktioner kommer att prata för sig själva. Så länge som ni inte slutar ert krig mot islam och förnedrande mot profeten och ert dumma support till grisen Vilks.”

Till att muslimers ständiga offer- och kränkthetsfixering står i fokus för hundrasjuttioåttonde gången och vi ser imamerna tåga in och avlösa varandra i radiosändningar och TV-soffor.

Det här är vad ledarskribenten Sanna Rayman på Svenska Dagbladets ledarblogg kallar ”kommentariatet” (”ofta ett vansinnigt avtrubbat släkte”) som breder ut sig i media och gör allt som står i deras makt för att avleda uppmärksamheten från vad som faktiskt har hänt. Det är kommentariatets diktatur, tyckarelitens egen lilla lekhage där de sin vana trogen debatterar uteslutande med varandra utifrån gamla cementerade positioner.

Likt kommandosoldater rycker proffsdebattörerna oombedda ut till muslimers försvar – som om muslimer i största allmänhet behövde försvaras. ”Det är inte muslimernas fel att en enstaka stackars sinnesförvirrad man tar livet av sig.” Nej, vem har sagt det? Har vi hört det förut? Den pensionerade islamologen Jan Hjärpe kastar sig till och med djärvt in på ett nytt vetenskapligt område, psykiatrins, och ställer diagnosen ”utvidgat självmord” på den explosive självmordsbombaren. Det är en psykiatrisk fackterm för familjetragedier där en person – oftast fadern och oftast i samband med en separation – dödar hela sin familj och till sist sig själv, vanligen utan några som helst jihadmotiv. Och Jan Hjärpe tillåts göra det, för svenska journalister ifrågasätter ogärna dem som de uppfattar som auktoriteter, i synnerhet inte islamologer – inte ens om de bokstavligen är ute och cyklar som amatörpsykiatriker.

Vältrande i kollektiv skuld

Svenska folket och dess självutnämnda företrädare i media vältrar sig i kollektiv skuld – men för vad?

• För att vi i vårt land har tagit emot omkring en halv miljon muslimer som säger sig ha flytt från krig och förföljelse och gett dem bostäder, social välfärd, försörjning, yttrandefrihet, religionsfrihet och demokrati – men just inte ställt några krav?

• För att vi inte är roade av islamisters politisk-religiösa extremism och ogillar tanken på att bli sprängda i luften som tack för kaffet?

• För att många muslimer energiskt och i enlighet med koranen segregerar sig själva från det svenska samhället och vägrar beblanda sig med ”otrogna”? (Att ta emot våra pengar i försörjningsstöd och andra bidrag verkar däremot gå alldeles utmärkt.)

Nej, det var inte bara Taimour Abdulwahab som sprängdes. Chockvågorna skakar hela PK-etablissemanget. Deras världsbild har fått sig en allvarlig törn. Enligt logiken i ”Om man förnekar problemen finns de inte” tävlar de i den ena mer fantasifulla avledningsmanövern än den andra, allt i syfte att limma ihop sprickorna i sin krackelerade världsbild och återta makten och tolkningsföreträdet. Så hoppas de kunna fortsätta styra den fåkunniga pöbeln i önskvärd riktning. ”PK-piskorna är desperata att återta sitt problemformuleringsprivilegium. Det sprängdes som bekant i luften tillsammans med Taimour Abdulwahab förra lördagenskriver bloggen Allra Underdånigast.

Imamerna och deras taqiyya

Det är en plågsam föreställning när imamerna marscherar in och blir gullade med av journalisterna. Uppenbarligen vet flertalet journalister ingenting om islam och dess politiska form islamism. På svenskt vis sväljer de okritiskt allt vad imamerna säger och bedyrar rakt in i radiomikrofoner och TV-kameror. I Sverige tror vi ju på vad folk säger.

Sådan är vår tradition och kultur. Hur skulle det vara att läsa på en aning? Vad jag kan se har journalister i allmänhet aldrig hört talas om taqiyya och kitman, de tillåtna formerna av lögn inom islam.

På den efterlämnade ljudfilen erkänner självmordsbombaren Taimour Abdulwahab själv sin taqiyya och exponerar sitt flexibla samvete. Han säger att han har ljugit för sin familj när han har sagt att han har rest till Mellanöstern för att arbeta. I själva verket tränades han i jihad för att ta livet av ”otrogna” svenskar.

Muslimer får lära sig att vara ärliga mot varandra, om inte lögnen är så liten så den inte räknas – ett högst ungefärligt mått, kan man säga. En helt annan logik gäller hur man handskas med sanning och lögn gentemot “otrogna”, det vill saga icke-muslimer. Då är det tillåtet att ljuga hur mycket som helst om syftet gagnar islam och en själv. Det är också tillåtet att vinna de ”otrognas” tillit för att sedan utnyttja deras sårbarhet och besegra dem.(Foto: Imam Abd al Haqq Kielan alias Leif Karlsson.)

”Gud, lämna ingen av dem i livet”

För fem år sedan avslöjade Dagens Eko i Sveriges Radio imamernas budskap, i efterdyningarna av terrordåden i USA 11 september 2001 (mer än 3 000 döda), Madrid 11 mars 2004 (191 döda, mer än 2 000 skadade) och London den 7 juli 2005 (52 döda och 700 skadade).

Med dold mikrofon spelade Ekots journalister in böner och samtal med imamer i 15 olika muslimska församlingar. Flertalet imamer tog avstånd från terrorism och att döda civila människor. Men reportrarna frågade givetvis inte om detta gäller även för ”otrogna”.
En imam uttalar följande under en inspelad fredagsbön i november 2005:

”Gud, håll islam och muslimer högt och skydda islam
Gud, förödmjuka de otrogna
Gud, förödmjuka fienderna till islam
Judar, amerikaner och britter
och alla dem som ger dem stöd
som samarbetar med dem
och som är i allians med dem
Gud, förstör dem alla
Gud, lämna ingen av dem i livet
Gud, skänk seger till mujahedin överallt”

Abdulkader Habib från Sveriges Unga muslimer förklarade imamens dödliga bön med ”okunnighet” – men medgav att liknande böner förekommer:

”Jag tror inte att det här är helt isolerat för en imam. Jag måste vara öppen och säga att det säkert är flera imamer som uttrycker sig väldigt klumpigt och fel. De måste utbildas och inte isoleras ännu mer.”

Är ”pursvenskt” rasistiskt?

Frågorna om risken för fortsatta terrorattentat i Sverige, imamernas trovärdighet och vad islam egentligen innebär får dock i tyckarelitens begränsade lilla PK-värld ge vika för den betydligt intressantare frågan huruvida Expressens mångårige medarbetare Ulf Nilson har gjort sig skyldig till ”rasism”, ”nazism” och ”brun sörja under tofflorna” sedan han använt ordet pursvensk i sin krönika.

Ulf Nilson skriver:

”Faktum är att vi, ja svenskarna, faktiskt är på väg att avskaffa oss, om än sakta. Obs! att nu raljerar jag inte längre. Sverige har sen länge minskande befolkning, ja om vi ser till pursvenskar. Varje par föder statistiskt sett färre än två barn, lika med minskning. Våra invandrare, numera omkring 20 procent, av vilka 400 0000 muslimer (varav de flesta naturligtvis inte är islamister) föder betydligt fler. Det är oundvikligt att det muslimska inflytandet växer. Kort sagt: vi befinner oss i krig, Sverige liksom alla andra europeiska länder (och naturligtvis ”den store satan”, USA). Det är ett krig på sparlåga men livsfarligt likafullt.”

Ulf Nilson har rätt i sak. Svenskar föder för få barn (1,89 per kvinna) för att reproducera oss själva. Utrikes födda föder 2,2 barn per kvinna. Det är SCB:s siffror från 2009. Skillnaden låter inte anmärkningsvärd, men då ska man komma ihåg att siffrorna ligger på var sin sida av den gräns där man reproducerar sig själv, nämligen 2,1 barn per kvinna. Man ska också räkna in ett inflöde av utlänningar till Sverige i storleksordningen 100 000 personer per år. Men mer behövdes inte för att topplocket skulle flyga i luften och kräkreflexerna utlösas kollektivt hos PK-eliten. Att ens ha mage att påstå att det finns ett folk som heter svenskar – ja pursvenskar – är ett betydligt större problem än att Sverige och svenskarna uttryckligen hotas av fler islamistiska terrordåd låter tyckareliten förstå. Ulf Nilsons krönika har hittills föranlett fyra JK-anmälningar.

Långtidsmarinerade i nationellt självförakt

Vi svenskar finns inte, har en ihärdig PK-elit beslutat åt oss. Om vi inbillar oss att vi finns är vi självklart ”rasister”. Alla andra folkslag finns, men inte vi. Inte har vi någon egen kultur heller. Genom att under årtionden ständigt smutskasta, förneka och förlöjliga allt svenskt har politikerna och chefsideologerna inom tyckareliten systematiskt velat undergräva den svenska identiteten, beröva svenska folket dess nationella självkänsla och medvetet skapat ett nationellt självhat. Det har varit ett viktigt led i att psykologiskt bereda marken för massinvandring från andra länder och kulturer. Ett folk som fråntas rätten att vara stolta över sig själva och sitt land har ingenting att sätta emot utländska styrkor, vare sig de kommer som fientliga trupper i krig eller genom politiska beslut om massinvandring. Ett folk som har långtidsmarinerats i nationellt självförakt kan inte förväntas göra motstånd när främlingar tar över deras land.

De som skriker ut svenskfientliga budskap högst av alla är synnerligen förutsägbara (de mest förutsägbara bryr jag mig inte om att citera. Ingenting tråkar ut mig mer än förutsägbarhet.) De har givetvis fritt tillträde till medias megafoner. Ett exempel är Dagens Media.

“Det har länge varit obegripligt varför spaltutrymme ges åt Ulf Nilson. Kan han inte skriva på Politiskt inkorrekt, som sina meningsfränder?”, twittrar Andreas Ekström, PK-journalist på Sydsvenskan.

Johan Wirfält, chefredaktör för Rodeo: “Ulf Nilsons rader om “pursvenskar” bör vara bland det brunaste en svensk journalist tillåtits skriva sedan 30-talet. Någon form av gräns har passerats i och med publiceringen av Ulf Nilssons krönika i dagens Expressen. Ska bli intressant att se följderna”.

Övergrepp från Sveriges Radio

Men det överlägset mest ruttna lågvattenmärket utgörs av Sveriges Radios mediegranskande program Medierna. (min.18:10)

Martin Wicklin ”intervjuar” Ulf Nilson i ett exempellöst vidrigt inslag som är inget mindre än ett övergrepp. Det kommer att gå till radiohistorien och ha sin givna plats som avskräckande exempel i undervisningen på journalisthögskolorna, och Martin Wicklin själv kommer antagligen att vara stolt som en testosteronstinn tupp över att han är en sådan überdjävul till journalist. Kan trampa sönder vem som helst med stövelklacken! Ulf Nilson, 77, nestor med 60 års journalistkarriär, numera pensionerad världsreporter, bedrev kvalificerad journalistik decennier innan den här svårt PK-anfrätte medieplöjaren ens gick med blöjor. Martin Wicklin har en egen agenda, och på den står att det inte finns någonting som heter svenskar. PK-vallen går som en fullt hörbar hjärnbarriär genom hans huvud. Att påstå att det finns pursvenskar är mer än han orkar med, och han anser sig vara i sin fulla rätt att mästra Ulf Nilson – tills Nilson har fått nog och avbryter intervjun. Det är oerhört pinsamt, och pinsamheten är helt på Martin Wicklins sida.

Toleransfascisternas regim är dömd att kollapsa

Martin Wicklin är ett typiskt exempel på den allra mest högljudda gruppen åsiktsdiktatorer – toleransfascisterna. När deras tvärsäkra åsikter ifrågasätts tappar de, skummande av raseri, både masken och brallorna.

Ulf Nilsons krönika har lockat fram toleransfascisterna. De som menar att för att främja pluralism och tolerans måste vi skoningslöst straffa och censurera alla som tycker annorlunda.

Angreppen på Ulf Nilson och brännmärkandet av alla som har dragit ”fel” slutsatser av självmordsbombningen handlar om mer än ideologi för våra makthavare. De slåss för sina karriärer nu. Det är i slutänden deras feta löner och privilegier som står på spel. Deras ursinne kommer att stegras och tonläget bli allt gällare, men det är ingenting att låta sig skrämmas av. En ancién regime som är så murken som den hos Ann-Charlotte Marteus, Helle Klein, Jan Guiilou & Co är dömd att kollapsa. Nedräkningen har redan börjat” skriver bloggen Allra Underdånigast.

Själv skulle jag vilja sträcka mig ännu längre än Ulf Nilson och hans pursvenskhet. Jag kan gott tänka mig att dräma till med ”äktsvensk”. Eller ”ursvensk”. Det är vi som är födda i Sverige och lever här sedan många generationer tillbaka. Är det någon som tror att man kan göra anspråk på att kallas för ”saudiarabier” om man flyttar till Saudiarabien eller ”somalier” om man flyttar till Somalia? Knappast.

Svenskar finns, svensk kultur finns

Svenskar finns. Vi är ett folk med ett eget språk, egna traditioner och egen kultur, utvecklad under många århundraden. Ända till för 50 år sedan var vi ett land med en unikt homogen befolkning. Vi har all rätt i världen att hävda vår särart och vara stolta över vårt ursprung. Vi som har vuxit upp i en tid då den svenska identiteten var något självklart ska fortsätta att hävda den. Lone Nörgaard har i Jyllands-Posten fångat vad som är danskt. Jag har lånat lite av henne. Mycket skiljer sig från det svenska, annat är gemensamt.

Svenskt är eftermiddagskaffe med hembakade kanelbullar i en syrénberså. Det är att lägga ut ekan på en spegelblank sjö en sommarkväll när bergen blånar runtomkring. Det är gotländska raukar, öländskt alvar, höga fjäll, älvar, öar och hav. De ljusa sommarnätterna då ingen vill sova. Det är våra kyrkor och vårt kristna kulturarv. Friluftsvandringar med kaffetermos och smörgåspaket i ryggsäcken. En kall snaps till sillen. Det är faluröda stugor – en rik byggnadstradition skapad av skickliga timmermän. Surströmming, mandelpotatis, hackad lök och tunnbrödsklämma med mesost. Vår folkmusikskatt. Färskpotatis och jordgubbar. Allsång och spelmansstämmor. Att vi alla är du med varandra. Tungsinnet och ensligheten. Hantverket – trätäljandet, broderandet, vävandet, stickandet och virkandet. Den svenska flaggan som symbol för fest och högtid, inte som statlig maktsymbol. Samtal, dialog och förhandling – istället för diktat och bestraffning. Tro och religion som en privat angelägenhet som andra inte har med att göra. Att kunna vara vänner med det andra könet. Att som kvinna klä sig som man vill och gå med utsläppt hår. Att åsiktsfrihet och yttrandefrihet fortfarande råder.

Taqiyya är inte pursvenskt. Svensk kultur är våra författare, tonsättare och konstnärer; Karin Boye, Moa Martinsson, Esaias Tegnér, Carl Michael Bellman, Jenny Lind, Birgit Nilsson, Jussi Björling, Wilhelm Peterson Berger, Franz Berwald, Dag Wirén, Lars-Erik Larsson, Allan Pettersson, Hjalmar Gullberg, Gunnar Ekelöf, Artur Hazelius, Fredrika Bremer, Astrid Lindgren, August Strindberg, Elin Wägner, Ivar Lo-Johansson, Sara Lidman, Selma Lagerlöf, Gustaf Fröding, Nils Ferlin, Lille-Bror Söderlundh, Vilhelm Moberg, Greta Garbo, Wilhelm Stenhammar, Ingrid Bergman, Carl Milles, Gösta “Snoddas” Nordgren, Anders Zorn, Ulla Billquist, Carl Larsson, Helmer Osslund, Sven X:et Erixon, Sonja Åkesson, Tomas Tranströmer, Göran Sonnevi, Jan Johansson, Blå tåget, Thore Ehrling, Arne Domnerus, Totta Näslund, Alice Babs, Sven-Ingvars, Anita Lindblom, Bertil Boo, Siw Malmqvist, Lars Vilks och många många fler. De finns i vårt kulturarv, och jag kan inte tänka mig att de skulle nöja sig med att de inte finns.

Marxismens märkliga död

I en krönika på Fria Tider skriver Joakim Fredriksson om det närliggande ämnet marxismens märkliga död:

”Problemet (för marxisterna efter världskommunismens sammanbrott) är att det knappt har funnits några fascister att bekämpa de sista 65 åren. Istället stigmatiseras alla som har minsta anstrykning av etnisk partikularism eller nationalism som ”fascister”. (…) Det är inte den här världen, utan en kommande värld som räknas. Det leder till en systematisk vägran att urskilja verkligheten såsom den framträder här och nu. Det är som om anhängarna av religionen ser ut på världen genom en liten glugg i en pansarvagn. Genom gluggen uppfattar de bara slumpmässiga detaljer av verkligheten. Det begränsade synfältet gör att de överdriver illviljan hos dem som företräder andra synsätt än dem själva. De som tillbakavisar postmarxisternas program för mänsklighetens förbättring är inte en respekterad opposition. De är ”högerextremister” och ”fascister” som har glömt lärdomarna från Auschwitz och planerar att behandla invandrare från tredje världen, homosexuella och andra minoriteter på samma sätt som Hitler behandlade judarna.
Tolerans är ett ord vi hör ofta. Det är ett viktigt begrepp för den postmarxistiska vänstern. Men att förhärliga det utländska och antivästliga är inte samma sak som gästfrihet. Det är ett uttryck för ett avvisande av allt fäderneärvt, en kulturell och etnisk självförnekelse. Hur långt kan självförnekelsen drivas?”

Pursvenskt och negerbollar är inte rasistiskt

”Att använda ordet pursvenskt är inte rasistiskt” skriver Elaine Bergqvist, författare och retorikkonsult.

”Jag har en svensk pappa och en brasiliansk mamma som är svart. Båda är sena 40-talister och uppvuxna under en helt annan tid. När min pappa växte upp lyssnade man på ett program som hette ”Frukostklubben” med Sigge Fürst. I kyrkan kunde man ge pengar till negerbarnen i Afrika” och man kunde köpa ”negerbollar” i butikerna. Ingen sa att det var rasistiskt då, och ingen hade/har heller en rasistisk mening bakom orden. Varje lördag gick jag och pappa hand i hand till kiosken i Bredäng centrum. Jag stod som femåring framför kiosken med mitt enorma afro och tittade med stora ögon på min idol – pappa. Tillsammans chockade vi kvinnan i kiosken när pappa sa ”Jag vill ha en negerboll till min negerunge”. Sen skrattade vi så vi kiknade åt kvinnans chockade min. Är min pappa rasist? Nej knappast, däremot är han 40-talist.”
”Kära politiskt korrekta Ulf-Nilson-hatare. Tänk dig att det kommer en dag då alla dina vardagsord plötsligt fylls med negativ laddning och du får inte yttra ett ord. Du ska prata framtidssvenska trots att din hjärna cementerar ord från tiden då du växte upp. Så låt Ulf Nilson vara, ta en negerboll och koppla av!”

För läsarnas kännedom: Ulf Nilson är född i början av 1930-talet.

En god pursvensk terrorfri jul

Till Elaine Bergqvists ära vill jag ge läsarna ett recept på pursvenska, för att inte säga äktsvenska negerbollar. Det kommer här: Negerbollar:

100 g smör
3 dl havregryn
1 1/2 dl strösocker
1 msk kakao
1 msk starkbryggt, kallnat kaffe
pärlsocker eller kokosflingor

Smält smöret, eller rör det någorlunda mjukt. Blanda alla ingredienser. Forma smeten till små runda bollar. Rulla dem i pärlsocker eller kokos. Lagras kallt.

En riktigt god pursvensk, purdansk, purnorsk och terrorfri jul önskar jag alla Snaphanens läsare!

Af Julia Caesar

Tidligere kronikker af samme forfatter

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Tack, Julia, för att du stångas mot pk-prettona, och för länkarna till dem som faktiskt har uttryckt en avvikande åsikt, även om de är få och aldrig får komma till tals i den offentliga debatten. Ja, efter förra lördagens attentat har debattklimatet blivit helt hysteriskt, fullständigt totalskruvat. Och få tar en sakdebatt. Det mesta har cirkulerat kring muslimernas självömkan. DDR-muren har fått en rejäl bräcka. Den som rasar den är de själva, då de nu har tagit i så mycket att det gått för långt. Beror på när korthuset rasar.

  • nobody

    “handlar om mer än ideologi för våra makthavare. De slåss för sina karriärer nu. Det är i slutänden deras feta löner och privilegier som står på spel.”

    Jag känner i min magtrakt att mer än så står på spel för dessa våra makthavare som utför ett brott mot mänskligheten.

    P.S. Finns en fin sång (lyssna och känn en rysning av välbehag) av Alf Robertsson – Mitt land: http://www.youtube.com/watch?v=4eIq_yui1c8

  • nobody

    Ännu ett “rasistiskt” inlägg från Alf Robertson – Tacka Vet Jag Vanligt Folk: http://www.youtube.com/watch?v=y3cVUJ96AlM

  • Anonym

    Kære Julia,

    Jeg har den største agtelse for det herlige svenske sprog, som jeg har elsket i over 40 år. Jeg har altid tænkt, hvor underligt det er, at disse to skud af den østnordiske sprogstamme, svensk og dansk, kunne blive så forskellige.

    Jeg har læst dine indlæg her i mange måneder og respekterer dit engagement. Jeg ved, at du i mange år var journalist, men at du nu har sagt fra og vil tale frit fra leveren. Det er vi mange, der er glade for. Jeg selv har en ganske anden historie end din. Jeg har ikke beskæftiget mig med muslimsk indvandring. Derfor står jeg alligevel på din side. Jeg bor nu i Danmark og ser omkring mig, hvordan landet forfalder, og jeg forstår på dig, at det måske er endnu værre i Sverige.

    Jeg elsker svensk litteratur og svensk poesi, altså de rigtige, ikke de falske. (Söderberg, Sjöstrand). Blandt andre holder jeg meget af Ulf Lundell. Dertil har jeg skrevet en erindringsbog, som givetvis vil interessere dig, hvis jeg bare vidste, hvortil jeg skulle sende den. Den handler om en dansk-amerikansk mands udvikling igennem 70’rne-80’rne.90’rne-00’rne. Meddel webmaster, hvortil jeg skal sende bogen.

  • Humanist

    Tack Julia, för ännu en utmärkt, välskriven krönika! Jag vill dock kommentera/problematisera den del i texten där du försöker definiera svensk kultur.

    Jag håller naturligtvis med dig om att det finns en distinkt svensk kultur och en svensk identitet. När man använder sig av begreppet “kultur” för att definiera t.ex. vilka särdrag som präglar en viss befolkning bör man emellertid komma ihåg två saker:
    1. Kulturer är aldrig statiska och oföränderliga, utan dynamiska och föränderliga. 2. Kulturer är alltid i någon mån heterogena.

    Detta innebär i praktiken att det som uppfattades som typiskt svenskt för 20, 50 eller 100 år sedan inte nödvändigtvis behöver uppfattas som typiskt svenskt idag, samt att uppfattningar om vad som är typiskt svenskt kan variera beroende på kön, ålder, social bakgrund, utbildningsnivå, var i Sverige man bor osv.

    I mina far- och morföräldrars generation antar jag att det togs för givet att man skulle kunna recitera dikter av 1800-talspoeter som Tegnér och Geijer, eftersom dessa texter ansågs utgöra en central del av det svenska kulturarvet. I min generation är det få som kan svensk 1800-talslyrik utantill, men vi har istället lärt oss texter av visdiktare och rockpoeter som Evert Taube, Cornelis Vreeswijk eller Ulf Lundell. På så sätt förändras hela tiden det vi kallar vårt kulturarv. På motsvarande sätt uppfattade min morfar som växte upp i Norrland surströmming som en självklar del av svensk matkultur, medan jag som vuxit upp i södra Sverige inte uppfattar det som en del av min matkultur och därmed inte heller kommer att föra vidare någon “surströmmingstradition” till mina barn.

    Kulturers föränderlighet och heterogenitet gör att det blir svårt att i detalj definiera vad som är t.ex. svensk kultur. Om man – som t.ex. vissa sd-politiker varit inne på – ska formulera något slags svensk kulturell kanon hamnar man oundvikligen i hopplösa konflikter. I den pågående debatten om svenskhet och svensk kultur tror jag därför att det blir en återvändsgränd att alltför detaljerat försöka definiera vad som är svensk kultur, t.ex. genom att nämna specifika författare, kompositörer, maträtter eller vad det nu kan vara.

    Istället bör vi – anser jag – fokusera på värderingar, sociala normer och uppförandekoder som vi anser vara typiskt svenska och som är starkt förankrade i svensk majoritetskultur. Du nämner några sådana exempel i din text:

    “Samtal, dialog och förhandling – istället för diktat och bestraffning. Tro och religion som en privat angelägenhet som andra inte har med att göra. Att kunna vara vänner med det andra könet. Att som kvinna klä sig som man vill och gå med utsläppt hår. Att åsiktsfrihet och yttrandefrihet fortfarande råder.”

    Man skulle kunna lägga till ytterligare några:

    Respekt för individens frihet, i motsats till kollektivistisk/tribalistisk klankultur där släktens/klanens intressen är överordnade individens frihet. Respekt för sexuella minoriteters rättigheter. Respekt för barns rättigheter (t.ex. att vi inte accepterar våld som uppfostringsmetod och inte heller accepterar arrangerade äktenskap mellan minderåriga). Respekt för kunskap, bildning och utbildning i motsats till kunskaps- och vetenskapsfientlighet grundad i religiös dogmatism och vidskepelse.

    Det finns förmodligen ytterligare punkter som borde läggas till i en lista över “svenska” värderingar, men detta är några jag kom på på rak arm. Min huvudpoäng är dock det jag skrev ovan; alltså att vi en en diskussion om svenskhet bör fokusera på värderingar och sociala normer.

    • Naivtive

      Kulturen växlar och förändras med tiden och folk. Men oavsett med vad tycker om surströmming, Esias Tegnér eller Geijer så vet jag att det är äktsvensk kultur även om jag också anser att Lundells Öppna Landskap symboliserar nationen väl så bra som Du gamla du fria. Varför inte Idas sommarvisa. Men det är inte det som är frågan, det är det som alla ler och känner igen sig i vare dig det är positivt eller negativt, “det är typiskt svenskt” som är kultur.

  • Stefan K

    Det finns inga svenskar, hävdar pk-eliten sedan lång tid tillbaks. Däremot finns det somalier, irakier, afghaner, norrmän, danskar, finnar, tyskar, japaner, kineser, chilenare osv…. och det märkligaste av allt är att det finns nysvenskar.
    Jag undrar om det finns något land på detta jordklot, där makteliten och journalistkåren nedvärderar sitt eget land och dess befolkning så till den grad som man gör i Sverige? Sedan går man ut och förfasas över att folk blir förbannade och röstar på SD. Denna ständiga nedvärdering av allt som vi i decennier kallat för svenskt, gynnar absolut inte samförståndet mellan svenskar och nysvenskar. Begriper inte pk-eliten att de själva skapar dessa motsättningar?

    • Naivtive

      Vi kan väl konstatera att makteliten inte representerar fler än sig själva och detta genom att förråda sina egentliga uppdragsgivare. Det är svårt att se detta som något annat än förräderi. Och det är väl fortfarande ett brott även i Sverige?

  • Jag känner mig hedrad av att bli citerad av dig. Tack för krönikan.

    Här är en vacker och mycket sorglig sång från en fransman:

    http://www.youtube.com/watch?v=VyTLYLNc8XE

    Engelsk översättning:
    “Goodbye my France, goodbye my sweet friend
    You raised me on the most beautiful melodies
    That are being replaced by a cacophony
    Of voices that will never be your own, that will never be your own!

    O beautiful France, that I had loved so much
    You were sacrificed on the altar of the “right thinkers”
    Who despised you and cared less for you
    They slit your throat like the sacred lamb, like the sacred lamb!

    1500 years, was it all for naught?
    Our kings, our queens, our churches and châteaux
    From Poitiers to Orleans, from Verdun to Normandy
    All the blood that was spilt, our art, our beauty – all for naught?

    Goodbye my France, goodbye my dear homeland
    Goodbye my eternal and infinite soul
    Can our voyage really be at an end?
    I pray for you, that it is not too late, for one last hope!

    Goodbye my France…”

  • Pingback: Ingen støtte for terror i islam? « www.willy.no()

  • Bjovulf
  • Bjovulf

    Et mycket stort grattis til Sverige – detta var ju helt fantastisk 😀

    http://www.nyhetskanalen.se/1.1952652/2010/12/18/sverige_till_final_ef ter_em_rysare

    Kanske finns det ändå hop för svensk handball? 😉
    ( DK blir bara 3’a eller 4’a SUK )

  • Pingback: Taqiyya är inte pursvenskt « IMAGINE()

  • Tony Ingman

    För en tid sedan skickade jag ett mail till Sveriges Radio TV , där jag undrade över varför man säger sig vara
    politiskt neutral när 75-80 % av alla dom som deltar i debatter är svårt vänstervridna.
    Jag fick till svar att så var det inte, utan man tyckte sig ha en ganska blandad åsiktsinriktning.
    Detta är ju som alla kan konstatera kvalificerat skitsnack när sådana som denne Martin Wicklin får husera fritt och
    torgföra sina egna åsikter. Vad har svenska folket med hans egna åsikter att göra?? Han jobbar ju på ett monopolföretag
    som dessutom säger sig vara neutrallt, och då skall hans egna åsikter helt komma i skymmundan.
    Det verkar snarare som om det är ett krav att ju längre till vänster man befinner sig ju lättare får man anställning på SVT.

    Med hopp om att du även nästa år fortsätter att vara en nagel i ögat på den vidriga PK eliten, och dom nyttiga idioterna inom
    vänstern , får jag önska en riktigt GOD JUL.

    • Stefan K

      Statlig TV och Radio är allt annat än neutrala och det vet alla som ser och lyssnar på programmen som sänds. Jag förstår inte vilka de försöker lura?

    • Magentan

      Tony skriver: “Detta är ju som alla kan konstatera kvalificerat skitsnack när sådana som denne Martin Wicklin får husera fritt och
      torgföra sina egna åsikter.”

      Stämmer exakt! Och för att gräva ned sig riktigt djupt i vänsterdiket på Radio-P1, så vände sig vänstermannen Martin Wicklin dessutom till “PR-experten Paul Ronge”, som verkligen kunde lägga ut texten och med patetiskt upprörd stämma ytterligare understryka hur fruktansvärt “nazistisk” Ulf Nilssons artikel var.

      Vem är Paul Ronge? I Wikipedia kan man läsa följande: “1975 blev han redaktionschef för den marxist-leninistiska tidningen STORMKLOCKAN. 1979 anställdes han som politisk reporter på socialdemokraternas tidningskoncern A-Pressen. 1982 blev han arbetsmarknads- och politisk reporter på Aftonbladet, där han också blev facklig klubbordförande 1991. Han har även arbetat som reporter för Rapport och Expressen.”

      Det är sådana personers åsikter som SR gör allt för att tvinga på lyssnarna.

    • Naivtive

      I ett reportage från Almedalsveckan och i ett sidospår kom SVT opartiskhet fram och en professor sa helt lakoniskt att SVT vet vem som är deras ägare och agerar därefter. Á pro po att Åkesson inte fick deltaga i partiledardebatten i TV.

  • Victor

    At der – på nogle områder – er enorm forskel på den danske og svenske venstrefløj kan man sæl forvisse sig om. I organet for den højeste oplysning, har Lars Olsen kommentaren: “Tag dog den ærlige indvandrerdebat” –

    Et par afsnit:

    “Man skulle tro, at et kig ud over ligusterhækkene gav lidt stof til eftertanke. Det danske samfund kæmper stadig med massive ghettoproblemer, som er konsekvensen af 1980’ernes og 1990’ernes liberale indvandringspolitik.

    Dengang langt de fleste i de etniske miljøer fandt ægtefællen i det gamle hjemland, ofte som resultat af aftaler mellem familier og klaner.

    Dengang titusinder kom hertil uden de uddannelse og andre forudsætninger for at begå sig i et moderne samfund.

    Dengang analyser viste, at over halvdelen af de familiesammenførte røg direkte på langvarig kontanthjælp – og mange af de øvrige på andre ydelser.”

    Læs selv videre

    http://politiken.dk/debat/ECE1145940/tag-dog-den-aerlige-indvandrerdeb at/

  • PURSVENSK

    @ Julia Ceasar
    I blogghuvudet till Jan Millds blogg http://janmilld.wordpress.com/
    har du en egen flik som innehåller endast en länk hit till Snaphanen och din aktuella krönika.
    Hur vore det om du vore tillgänglig i form av en ePostadress också, t.ex julia.ceasar@gmail.com.
    Det kan ju faktiskt förhålla sig så att seriösa personer skulle vilja kommunicera med dig,
    lämna tips och förslag till dig etc.
    Också en hänvisning på samma ställe till Cavatus’ förträffliga förteckning över dina krönikor skulle vara på sin plats.
    Eftersom ordet är vårt enda vapen, måste vi tillse att ordet görs virulent och likt en fågelinfluensa sprids över Nya Sverige.

  • Svante

    Uppenbarligen vet flertalet journalister ingenting om islam och dess politiska form islamism.

    Men snälla, det här är ju islamvänligt skitsnack. Det finns ingen opolitisk form av islam, därför är det meningslöst att prata om en “politisk form” för islam, och ännu mer meningslöst att använda ordet “islamism” som vore det något annat än islam.

    Om ni fortsätter använda er av ordet “islamism”, så visar ni att ni är islams allierade, och därmed också fiender av vårt samhälle. Vill ni verkligen vara det? (Om ni fortsätter använda det, eller om ni försvarar ordet, så är svaret tydligen ja.)

    • Naivtive

      Ja du har rätt i sak men det är som att debattera stavfel i stället för sakfrågan vilket sker rätt ofta här på nätet. Det är rätt få som känner till att Islam och Islamism är samma sak. Likaså att moderat muslim inte kan existera möjligtvis förväxlad med sekulär muslim. Men det krånglar till det i nuläget att fastna definitioner som tar lång tid att förklara. Låt oss ta ett steg i sänder och arbeta för att sprida budskapet på ett förståeligt sätt och ta den akademiska debatten lite senare.

      • Svante

        Det är rätt få som känner till att Islam och Islamism är samma sak.

        Det gör det ju ännu viktigare att sluta krångla till det med 2 olika ord och endast använda “islam”.

        Förresten, det vore bra om Julia Caesar berättar huruvida hon känner till att islam och islamism är samma sak, och förklarar antigen varför hon ej vet trots att det snart är 10 år sen 9/11, eller varför hon använder 2 olika ord om hon faktiskt vet detta.

  • per

    EU har som mål å utslette nasjonalstatene i Europa. De vil innføre Europas forente stater. All nasjonalisme anses skadelig og må fjernes. Muslimsk innvandring anses som bra fordi det gjør de europeiske landene likere. På sikt er det planer om å slå sammen det nåværende EU-området med Nord-Afrika og Tyrkia. Derfor passer det bra at europa islamiseres.
    Våre demokratiske nasjonalstater skal byttes ut med en byråkratstyrt superstat hvor parlamentet bare er proforma.

  • Delicious

    Tack Julia. Jag har reagerat starkt på gammelmedia senaste veckan. Det är en katastrof att Ulf Nilsson blivit anmäld för sin krönika. Det han skrev är ju sant! Vi blir snart i minoritet.Oavsett om vi stoppar invandringen så är de som redan är här mycket mer “produktiva.” Varför inte hädanefter kalla oss själva för pursvenskar? Sedan blir jag rädd för medias förringande av allvaret i självmordsbombaren. Kom också att tänka på den yngre generationens inställning till mångkultur och hur de skriver pk. Att de sedan ska försöka mästra en äldre journalist är beklämmande. Pinsamt var ordet. Är Wicklin helt ovetande om att somalier oftast har åtta barn? Och varför döljs fakta om etnicitet hos SCB? För att vilseleda folket förstås. För mig är ett medborgarskap inte samma som att vara svensk. För övrigt borde det vara förknippat med språkkrav, allra minst. Och varför inte ge invandrare TUT, Tillfälligt uppehållstillstånd? Och aldrig i livet till dem som inte har giltigt ID. Varför inte täppa till gränserna nu? Sverige är ett godtroget land med naiva politiker. Reinfelt är en skymf för landet.

  • Pingback: Sverigedemokraterna i Svedala » Taqiyya är inte pursvenskt()

  • Lotta008

    Tack Julia för en som alltid en lysande krönika. Jag tycker vi kan kalla oss, ursprungsbefolkning eftersom våra anfäder var här långt innan samerna som lögnaktigt genom tiderna kallats för det.

    • Naivtive

      Vi får lära av Amerikas Indianer och inse att vi är på väg mot reservaten om vi inte reagerar i tid.

  • Krönikan är suverän som alltid. Äktsvensk är ju svårt att definiera. I min släkt har vi alltid trott att vi var vallonättlingar, på grund av familjenamnet. Vid släktforskning verkar det som en man tog sig ett vallonnamn (för att kanske få högre social status). Vi är nog äkta bonnjävlar sedan 1500-talet och troligtvis ännu tidigare (det förkom ju inte så mycket resande och interkontinentalt utbyte på medeltiden). Det är jag stolt över.

    Blackedvard

  • Utlandssvensk

    Det kan ju vara kul att notera att i Schweiz så kan man överallt köpa Mohrenkopf som bäst kan översättas till “nerger skallar”.

    http://de.wikipedia.org/wiki/Mohrenkopf_(Geb%C3%A4ck)

    Om något politikt parti i Schweiz fick för sig att det inte finns några schweizare skulle de knappast överleva nästa val.

    PK journalister och politiker finns i alla länder i västvärlden. Det som skiljer Sverige från andra länder är att PK journalisterna inte får mothugg samt att befolkningen röstar på politiker som öppet nedvärderar ursprungsbefolkningen och som ser det som sin absolut viktigaste uppgift att ersätta denna med nya folkgrupper.

  • PURSVENSK

    Åh faan, det hade jag inte en aaaning om!

    “Säpo klargör att “antidemokratiska handlingar såsom att inte erkänna alla människors lika värde, men utan att använda eller stödja våld” kan vara “problematiska ur andra perspektiv”, men det är inte Säpos uppgift att bevaka detta.

    Formuleringen om alla människors lika värde är förstås intressant – sharia tillämpar könsapartheid, påbjuder angreppskrig mot icke-muslimska stater, och bestraffar äktenskapsbrott, utlevd homosexualitet och byte av religion med döden, och är således inte kompatibel med varken Sveriges grundlag, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna eller Europa-konventionen om de mänskliga rättigheterna.

    Det bör man ha i åtanke när man hör islamister förespråka tillämpning av sharia, om än endast i vissa frågor. De islamister som vill att sharia skall tillämpas i äktenskapslagstiftningen gör samma sak som al-Qaida: de kämpar för sharia; förvisso andra aspekter av sharia, men systemet är detsamma i båda fallen.

    Personligen menar jag [Reinhard, från nedlagda FOMI] att de demokratiska islamisterna – de som “accepterar och arbetar politiskt inom existerande parlamentariska system” – är långt farligare än jihadisterna, eftersom de till skillnad från dessa uppfattas som relativt ofarliga. Det Muslimska brödraskapet, världens mäktigaste islamistiska organisation, arbetar för att med demokratiska medel införa sharialagar och islamisera västvärlden. (De muslimska riksdagsledamöterna *Mehmet Kaplan* och *Abderisak Waberi* har båda samarbetat med FIOE, det Muslimska brödraskapets europeiska samarbetsorganisation.)

    Al-Qaida sitter inte i Sveriges riksdag [än!]; i Sveriges riksdag sitter däremot personer som öppet samarbetar med det Muslimska brödraskapet, vars chefsideolog, Sayyid Qutb, formulerade den moderna jihadistiska ideologin och vars väpnade gren heter Hamas. Det torde vara uppenbart vilken av dessa organisationer som representerar det allvarligare hotet mot Sveriges demokrati.”

    https://politisktinkorrekt.info/2010/12/18/sapos-rapport-om-valdsbejak ande-islamsk-extremism/#more-71390
    http://meritwager.wordpress.com/2010/12/15/sapos-rapport-om-valdsbejak ande-islamistisk-extremism-i-sverige/

  • Wimarg

    Tack för en härlig krönika JC
    Jag tror jag ska göra äkta svenska Negerbollar ikväll och ta mig en äkta svenska kopp kaffe med äkta svensk grädde i.
    När jag sitter och läser om pursvenskar så funderar jag på om man får kalla sig “en vanlig Svensson” numera. Det kanske inte finns några såna heller, fast jag känner mig som en sån. Men jag kanske inte existerar och då undrar jag vad är då jag? Finns jag? Måste filura på detta. Intressant är också att ordet finns i Svenska Akademins ordlista men med en uppmaning: “Använd hellre chokladboll”.
    Så tänker jag på allt annat pursvenskt som vi har. Midsommarfirande med Folkdans, Julskyltningar med dans kring granen mm. Vad kommer att hända med det?
    Försöker sprida JC´s texter vidare och pratar med folk. När jag sitter och tänker efter vad folk säger till mig, så räknar jag ut att om alla som tänker som jag, skulle rösta på SD (det gjorde inte jag heller) då vore ju SD ett enormt stort parti. För det finns massor med folk uti stugorna som röstar på en massa olika partier, men tänker som jag.

    • Arvid Falk

      Den här boken verkar mycket läsvärd

      Shariah: The Threat To America: An Exercise In Competitive Analysis (Report of Team B II)

      Islam är – till skillnad från kristendomen – en lagreligion.

      “.. it would be a mistake to think of Shariah as a ‘religious’ code in the Western sense because it seeks to regulate all manner of behavior in the secular sphere — economic, social, military, legal and political”

      Islam saknar en central, erkänd hierarkaisk makt dvs islam saknar en kyrka. Det finns ingen motsvarighet till Påven inom den romersk-katolska kyrkan, det finns m.a.o. ingen erkänd auktoritet som skulle kunna ta initiativ till en reformation av islam. Islam är därför i praktiken synnerligen resistent mot reformation.

      http://www.amazon.com/Shariah-America-Exercise-Competitive-Analysis/dp  /098229476X

      Om du klickar på “look inside” så kan du läsa: Executive summary, Key findings, Key tenets of sharia, What is sharia och början av “The sources of sharia”, vilket innehåller en värdefull beskrivning av hur koranen är uppbyggd.

      Detta material – som författarna generöst låter oss kunna läsa utan att köpa boken – är en föredömlig sammanfattning, mycket läsvärt och rekommenderas varmt.

  • Vad är skillnaden i sprängkraft mellan Julia Caesars krönika och Taimour Abdulwahabs rörbomber?
    Den ena väcker liv och den andra dödar.

    Tack Julia Caesar för krönikan fjärde söndagen i advent!
    / Imagine

  • PURSVENSK

    The crux of the matter

    Jag beklagar Ulf Nilsson, en åldrig och erfaren man med sitt ekonomiska
    på det torra, att han inte besitter så mycket civilkurage att han kan stå för
    sin helt korrekta uppfattning, utan nesligt, som en usel gummirygg, måste
    göra avbön och begå en sk pudel.

    ”Jag vill gärna slå fast att jag betraktar invandrare från
    Somalia, Kroatien eller varsomhelst som precis lika svenska
    som jag själv så snart de fått medborgarskap”, sade Ulf.

    -Varför klöv du då överhuvudtaget näbb, Ulf?

    • Naivtive

      Trist epilog men vi får hoppas på att han trots allt kan fortsätta med en och annan välbehövlig brandfackla in i den Bonnierska palatset. Än så länge finns det inte så många av hans frispråkighet i yrkeskåren. Sen får vi be en stilla bön om att få läsa Julias krönikor i även Expressen vart det lider.

  • Hans Nilsson

    Vår egen Polstjärna på den annars så NATTSVARTA mediahimlen Julia Caesar har talat och givit oss en Julklapp av den HÅRDA typen och önskar oss en riktigt God Pursvensk, Purdansk, Purnorsk, Purfinsk, Purislänsk och terrorfri Jul och VI önskar dig det samma Julia. Jag har onda aningar vad det gäller de Högtider som VI ovanstående Länder firar på samma vis med små avvikelser.
    Det gäller nog att passa på att fira så länge som vi får ha vår Jul, Nyår, Påsk och liknande som vi är vana vid och som vi känner.
    När dagen kommer att MUHAMMEDANERNA känner sig KRÄNKTA av vårt firande har utan tvekan DO Katri Linna något i rock-
    ärmen att plocka fram först kan det ändras till VINTERFEST istället för JULHELG och JULKLAPPAR kan ju kallas VINTERGÅVOR. Några mer LÄTTKRÄNKTA JÄVLAR än Muhammedanslöddret får man leta länge efter så det går kanske betydligt snabbare än vad vi någonsin kan ana för Linna att agera till förmån för MUHAMMEDANERNA och därmed stärka sin ställning som Medlöpare inför sina uppdragsgivare Landsförrädarna 7klövern(nn). Tack för ytterliggare en BRA KRÖNIKA..

    • Delicious

      De är redan kränkta av julen. Skolor får inte fira Lucia, inte ha skolavslutningar i kyrkan med mera. Gäller inte alla skolor men det lär ju sprida sig tyvärr.

      • Marit

        Den Norske Kirke er i ferd med å konvertere til islam. En prest i Oslo skulle holde juleavslutning i kirken for en skole. Presten kom på den geniale ideen at barna kunne lese høyt fra koranen under seansen. Foreldre fikk nyss om dette, og protesterte. Presten leste da selv opp fra koranen. Hun mente dette var helt OK fordi Jesus er nevnt i koranen. Den Norskr Kirke har prostituert seg.

  • Eftersom vårt etablissemang nu med sådan kraft har konstaterat att det inte finns något dylikt som svenskar, hur länge till kommer man då att tillåtas heta Andersson, Pettersson och Lundström? När kommer man konstatera att dylika pursvenska namn är ett utslag av strukturell rasism och förbjuda dessa? Kommer man tvinga oss att anta mer mångfaldiga efternamn? Helst då utomeuropeiska?

  • Anonym

    Når jeg hører, eller læser, hvad muslimer som f.eks. denne imam udtalte i en fredagsbøn i november 2005 :

    så jeg føler et raseri boble op i mig !

    Jeg bliver rasende over at muslimer, der frivilligt er kommet hertil fra arabisk-islamiske lande eller er fødte og opvoksede her, gang på gang intimiderer de oprindelige befolkninger!

    Hvad bilder de sig ind ?

    Jeg får lyst til at sige til dem, at de kan skrubbe af hjem til deres oprindelseslande skamløse, som de er!

    De er så blottede for almindelig pli og dannelse at det koster anstregelser ikke at sige ret op i deres ansigter, hvad man tænker og føler for dem, at man ikke kan fordrage dem og deres ideologi og man hellere så deres hæl end deres tå!

  • Lotta

    Mordbombaren kunde inte önskat sig en bättre utgång av det misslyckade terrordådet han hade planerat som en överraskning åt svenska folket. Nu hör man röster om hur hårt de ”stackars” muslimerna kommer drabbas. Leffe Karlsson var livrädd för att nu kommer vi alla rasister slita slöjan av alla muslimska tjejer. Alla muslimer kommer skuldbeläggas och de är så rädda. På Rapport igår kunde man i en manifestation i Tranås mot terror se några muslimer? bärandes plakat med texten ”mot rasism”. Visst är det konstigt att man så målande kan beskriva den ena skräckbilden efter den andra om vad som nu kommer drabba muslimerna i medierna, samtidigt som man inte kan eller vill inse vad som faktiskt var mycket nära att inträffa. Vi som anser att enda anledningen till att det inte blev det massmord som mördaren tänkt är att han inte fick ordning på sina bomber. Jag är helt övertygad om att han tänkte spränga sig själv och alla i närheten i luften när bomben klickade. Han gick då in på en sidogata för att rätta till problemet och råkade utlösa bomben av misstag. Hade inte bomben utlösts är jag övertygad om att han gått tillbaka till Drottninggatan för ett nytt försök.

    Till sist kan man fråga sig hur det kommer sig att mordbombaren med familj kan vara skrivna i Sverige när de troligtvis bott i England i flera år?

    • För att ta del av Europas mes generösa bidrag. Vad trodde du?

  • Vivi Andersen

    Denne imams tale i november 2005 ….

    jeg føler en stor, stor vrede over, at en sådan muslimsk slambert tillader sig noget sådant !

    Han og hans islamiske trosfæller er totalt blottede for pli og dannelse og det koster store anstrengelser for ikke at sige dem, disse muslimer, lige op i ansigterne hvad man tænker og mener om dem :

    at man gerne så at de rejste tilbage til deres oprindelseslande og det uanset om de er nyankomne eller 2.eller 3. osv. generations efterkommere !

    De er tålte fordi det er, hvad vi bliver nødt til !

    Men de vil ikke blive accepterede – for hvordan skulle de blive det med den daglige intimidering som de har udsatte de oprindelige befolkninger for i ca. 40 år – og som de fortsætter med at udøve dagligt !

    Ikke andet end bøvl, besvær, vold, ødelæggelser og død har muslimerne trukket med sig foruden årlige mega-store ekstra udgifter som værtslandenes befolkninger er blevet påført netop på grund af dem og deres adfærd !

    Stakkels vores børn og børnebørn – hvad har vi dog ikke tilrettelagt for dem !

  • Victor

    Det her skulle angiveligt være Fjordmans kommentar til stakkels Taimours præmature udløsning…

    Tager jeg fejl – det lyder ikke som ham:

    http://sheikyermami.com/2010/12/17/fjordman-why-islam-must-be-expelled -from-the-west/

  • Bjovulf

    Svensk opvågnen til virkelighedens verden:
    “Nu skal svenskerne bekæmpe ekstremister”

    http://jp.dk/udland/europa/article2281756.ece

    Nu skal svenskerne bekæmpe ekstremister

    Offentliggjort 17.12.10 kl. 19:53

    Svensk minister har været i Danmark for at drøfte radikale muslimer og har fået forslag til at bekæmpe dem.

    Sverige har ingen handlingsplan til bekæmpelse af ekstremistiske muslimer, men det kan komme.

    Sveriges minister for demokrati, Birgitta Ohlsson, har været på besøg i Danmark og har blandt andet talt med Politiets Efterretningstjeneste PET. Hun er rejst hjem igen, og med i bagagen har hun et forslag om at lave en sådan plan.

    – Dette er endnu ikke forankret i regeringen. Men jeg vil rejse spørgsmålet. Mine rejser har overbevist mig, siger Ohlsson efter fredagens besøg i København.

  • Dogge

    Jag tyckte Thomas Mattson gav svar på tal i intervjun och för första gången, på mycket länge, stod upp för icke politiskt korrekta åsikter. Hoppas att han fortsätter med det och inte viker ner sig under pk-artilleriets bombardemang.
    Martin Wicklin har all rätt i världen att inte hålla med Ulf Nilsson. Däremot är sättet han “läxar upp” Ulf Nilsson på totalt respektlöst och aningen aggressivt. Det var knappast en intervju det handlade om utan tvärtom ett rent och skärt förhör. Den som borde rannsaka sig själv är knappast ansvarig utgivare, Thomas Mattson (Expressen) utan snarare VDn för Sveriges Radio, Mats Svegfors.

    Avslutningsvis kan jag bara buga och bocka Julia Caesars klarsynta krönikor.

    Mina fem ören

    Doggelito

  • K

    Jag får även jag säga att jag är hedrad och glatt överraskad av att ha blivit citerad av Julia Ceasar! Hon visar att det finns hopp inför framtiden!

    • C

      Oj, vad nyfikna vi blir om du är Sanna Rayman, Joakim Fredriksson, Elaine Bergqvist eller Allra underdånigast (vem du nu är) …

      • K

        They seek him here, they seek him there… 😉

  • Lysande Julia Caesar!
    I en mörk tid för friheten tänder du ett hoppets ljus!
    Dum spiro, spero!

  • Andra alternativ är Janne Josefsson eller varför inte Ulf Nilson?

    • Tony Ingman

      Ja Janne Josefsson är säkert en man som hade kunnat satt drag under galosherna på alla gele’ryggar, men
      frågan är vilken kanal hade visat hans program, vilken Pk tidning hade lämnat spaltutrymme åt hans reportage?
      allt som andas kritik mot det politiskt korrekta blir ju effektivt nertystat, och då har ju Janne ingen försörjning.

  • Robert

    Bevisligen är det så att när “moderata” imamer, dem som skall vara föredömen och bevis på lyckad mångkultur intervjuas i media ger dessa ofta uttryck för värderingar som stämmer dåligt med deras egentliga åsikter. Vi har sett det gång på gång, imamer som tex Kielan som hyllas i media samtidigt som han är kritisk till att kvinnor skall få ha ett socialt liv utanför hemmet, anser stening är ok eftersom kraven på antal vittnen är så högt etc. Imamen som sydnytt intervjuade nyligen(storyn finns att läsa på PolitisktInkorrekts hemsida) som står för könssegregering, ej accepterar hans dotter skulle träffa en icke muslim, är emot musik, anser yttrandefriheten måste begränsas etc.
    När det kommer till hur utbredda denna typ av åsikter är har det gjorts undersökningar i tex England som visade allt annat än uppmuntrande resultat. Kort sagt rörde det sig inte om några fåtal procent… http://news.bbc.co.uk/2/hi/6309983.stm

    Vad jag undrar dock är om det verkligen är frågan om “Taqiyya” eller enbart allmän lömskhet, fast spelar väl egentligen ingen som helst praktisk roll?

  • LN

    KUNSKAP ÄR LITET MAKT!

    “Thanks to your democratic laws, we will overtake you;
    thanks to your religious laws, we will rule over you.”
    — Imam from Izmir
    Citation according to Gernot Facius, DIE WELT, 6 October 2001.

    – – –
    Islamisering av Europa är i full gång. De flesta européer åser intet ont anande utvecklingen. De har varken kunskap om Islam eller vet något om bakgrunden till den politik som muslimerna bedriver på europeisk mark. Muslimerna har faktiskt inte kommit hit för att låta sig integreras i de europeiska samhällena. Deras mål är att omvandla Europa till ett islamskt välde, i vilket sharia – den islamska lagen – är allenarådande.

    Den följande serien document avslöjar viktig information som gäller denna fråga och förhoppningen är att muslimernas expansionistiska strävanden, som också omfattas av deras medlöpare och supportrar bland västvärldens makteliter, skall kunna bemötas med högst nödvändigt motstånd.

    [Så talar en äkta och inflytelserik miljöpartist!]
    I början av 1990-talet, bekantgjorde företrädaren för Bündnis90/Die Grünen [Koalition90/’Miljöpartiet De Gröna’ i Tyskland] och en av de ledande politikerna på vänsterkanten, Daniel Cohn-Bendit [känd från ‘Paris 1968’; röde Carlberg, senare på Fryshuset, var en blek kopia av ‘röde Danny’] för det Fransk-Tyska Europa:

    “Vi gröna måste i detta syfte sträva efter att så många utlänningar som möjligt införlivas med Tyskland. När de väl är i Tyskland, måste vi kämpa för deras rätt att rösta. När vi har åstadkommit detta, har vi den röstpotential som krävs för att förändra förbundsrepubliken.”

    – – –
    ovanstående ur inledningen till:

    *Eurabia: The Planned Islamization of Europe*
    av Michael Mannheimer

    finns oavkortad på:

    http://gatesofvienna.blogspot.com/2010/12/eurabia-planned-islamization -of-europe.html

    • Utlandssvensk

      “De flesta européer åser intet ont anande utvecklingen”

      Jag håller inte riktigt med dig, LN. Efter att ha bott i 5 olika länder i Europa de senaste15 åren är det min uppfattning att de flesta europeer faktiskt har börjat reagera. Danmark, Holland, Schweiz har kanske fått mest uppmärksamhet men reaktionerna är starka i de flesta länder. Italien skriver man inte så mycket om i Sverige, förutom nedsättande idiotförklaringar om den politiska ledningen, men faktum är att de har genomfört väldigt kraftiga skärpningar av immigrationsreglerna. The rage and the pride har sålt miljontals ex i Italien och denna bok får Julias krönikor att framstå som synnerligen försiktig kritik av mångkulturen!

      Tyvärr är nog sanningen snarare att:

      De flesta SVENSKAR åser intet ont anande utvecklingen samtidigt som övriga Europa vidtag åtgärder och röstar bort sina PK eliter.

  • LN

    > Utlandssvensk

    Möjligen har du rätt!
    Men hade du läst noga, hade du uppmärksammat att påståendet inte var mitt;

    —>ovanstående ur inledningen till:<— kan man läsa — jag står bara för översättningen.

    -Klickka dig vidare till GoV och läs det HELA!

    KUNSKAP ÄR LITET MAKT!

    Sedan kan du klicka dig hit: http://www.box.net/shared/f52saocbof
    och ladda hem hela boken:

    "Shariah:The Threat To America" – 1.6 MB pdf

    Det är samma boken som Arvid Falk (här strax ovanför) rekommenderar.

    LITE MERA KUNSKAP ÄR LITET MERA MAKT!

    Vill du sedan kosta på dig ett skratt åt löjets företrädre,

    hans löjlighet Nya Sveriges statsminister Fredrik Reinfeldt,

    – som idag har jultalat till sina medlöpare –

    och hans första bok: DET SOVANDE FOLKET,

    klickar du dig hit och laddar ner boken: http://www.box.net/shared/ku5yrfjt6m

    Köp sedan Julia Ceasars bok och läs den också,

    SÅ HAR DIN MAKT ÖKAT AVSEVÄRT I JMF MED INNAN.

    God Jul!

  • LN

    <Utlandssvensk!

    Vilket fint tipps du gav. Tack! Jag gick genast på jakt efter ett nedladdningsbart ex på Google,
    men det krävs mer tid än jag har just nu.

    Hittade följande som är intressant:
    —————————————————————————————————————-
    Mr. Harris argues that by failing to characterize Islamist warfare accurately, the West deludes itself, even employing another Enlightenment idea — tolerance — to grant harbor to those who seek to destroy it. And the West implicitly affirms that, in the end, reason will triumph.
    http://www.nytimes.com/2007/08/06/arts/06conn.html
    ———————————————————————————–
    http://www.openlettersmonthly.com/tribal-failings/
    ———————————————————————————–
    Editorial Review
    Library Journal vol. 132 iss. 19 p. 73 (c) 11/15/2007
    Recommended.
    —Sandra Collins, Byzantine Catholic Seminary Lib., Pittsburgh

    Extremist Islam today, says Harris, represents the revival of earlier fanatical movements—the Crusades, Hitler's Nazis, Stalinist Russia. Harris (Civilization and Its Enemies: The Next Stage of History ) defines a fanatic as "someone who is willing to make a sacrifice in his own self-interest for something outside himself." All such zealous movements, fueled by righteous belief in a cause or an idea, directly threaten the integrity of Western rationalism and reason, he says. He intends here to challenge as ill-conceived Western culture's efforts to grapple with fanatical Islam. Accessible in thought and language, his work presents compelling historical, intellectual, and political arguments. The author contends, for example, that the West is experiencing a leadership crisis because political parties, rather than popular acclaim, supply potential candidates. Harris's thesis is that "an exaggerated and hopelessly unrealistic overestimation of the power of reason alone to settle differences and prevent conflict" amounts to a "suicide of reason," exemplified by the U.S. invasion of Iraq and America's desire to export liberal democracy to the Islamic world. Though his defense of Iran's President Ahmadinejad is more than a bit troubling, this is a thought-provoking and insightful book sure to challenge debate.
    ——————————————————————————————-
    Boken finns här (men är hopplös att läsa om man har liten skärm=Eee):
    http://books.google.com/books?id=3L5gc953HZUC&printsec=frontcover&dq=t he+suicide+of+reason&source=bl&ots=E7IyLJrEe0&sig=u3cauZ_bxhmgYN_Cl1rZ FFZSJs0&hl=en&ei=v7UPTaOhHoahOrSzmIoJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&re snum=5&sqi=2&ved=0CD0Q6AEwBA#v=onepage&q&f=false
    —————————————————————————————

  • ell-en

    Steen! Har du något sakligt skäl för att censurera mig? Ja, det är riktigt, jag har sagt åt Baron Bodissey att han är en “old woman” = kärring, men det angår ju knappast dig – jag har ju än så länge inte fällt omdömet om dig.
    ———————————————————————————————————————–

    > Utlandsvensk!

    Tack för tipset! Begav mig omedelbart ut på Google för att försöka hitta ett nedladdningsbart ex, men hann inte fullfölja idag. Hittade emellertid följande, som nog kan intressera också dig.
    ———————————————————————————————————————

    Mr. Harris argues that by failing to characterize Islamist warfare accurately, the West deludes itself, even employing another Enlightenment idea — tolerance — to grant harbor to those who seek to destroy it. And the West implicitly affirms that, in the end, reason will triumph.
    http://www.nytimes.com/2007/08/06/arts/06conn.html
    ———————————————————————————–
    http://www.openlettersmonthly.com/tribal-failings/
    ———————————————————————————–
    Editorial Review
    Library Journal vol. 132 iss. 19 p. 73 (c) 11/15/2007
    Recommended.
    —Sandra Collins, Byzantine Catholic Seminary Lib., Pittsburgh

    Extremist Islam today, says Harris, represents the revival of earlier fanatical movements—the Crusades, Hitler’s Nazis, Stalinist Russia. Harris (Civilization and Its Enemies: The Next Stage of History ) defines a fanatic as “someone who is willing to make a sacrifice in his own self-interest for something outside himself.” All such zealous movements, fueled by righteous belief in a cause or an idea, directly threaten the integrity of Western rationalism and reason, he says. He intends here to challenge as ill-conceived Western culture’s efforts to grapple with fanatical Islam. Accessible in thought and language, his work presents compelling historical, intellectual, and political arguments. The author contends, for example, that the West is experiencing a leadership crisis because political parties, rather than popular acclaim, supply potential candidates. Harris’s thesis is that “an exaggerated and hopelessly unrealistic overestimation of the power of reason alone to settle differences and prevent conflict” amounts to a “suicide of reason,” exemplified by the U.S. invasion of Iraq and America’s desire to export liberal democracy to the Islamic world. Though his defense of Iran’s President Ahmadinejad is more than a bit troubling, this is a thought-provoking and insightful book sure to challenge debate.
    ——————————————————————————————-
    Boken finns här (men är hopplös att läsa om man har liten skärm=Eee):

    http://books.google.com/books?id=3L5gc953HZUC&printsec=frontcover&dq=t he+suicide+of+reason&source=bl&ots=E7IyLJrEe0&sig=u3cauZ_bxhmgYN_Cl1rZ FFZSJs0&hl=en&ei=v7UPTaOhHoahOrSzmIoJ&sa=X&oi=book_result&ct=result&re snum=5&sqi=2&ved=0CD0Q6AEwBA#v=onepage&q&f=false
    —————————————————————————————

  • Delicious

    Nu är amerikanska ambassaden i Stockholm hotat.
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/usas-ambassad-hojer-sakerheten

  • Europas enda hopp är Polen. Polackerna är de verkliga europeerna med stake. Ett folk med kurage och stolthet, som genom sitt mod
    bröt en elektriker strömmen för kommunisterna. Notredamus förutsåg detta med musslingarna i Europa och om tolkar honom rätt så är det det polska folket, som stoppar detta vansinne. Svenskarna däremot ingår i islams hjälptrupper med Fredrik Glanskopf , som fûrer
    för de nya nazisterna eller stalinisterna, vad man nu vill kalla dem.

  • Pingback: ”Synen på de otrogna är avslöjande” « Varjager's Weblog()

  • Färsk rapport om partnervåld: ”Män som hatar kvinnor”

    ”Och att det finns ett samband mellan patriarkala maktstrukturer i samhället och våld mot kvinnor innebär inte att alla attityder, som stöder dessa maktstrukturer per automatik utgör riskfaktorer för att enskilda män ska göra sig skyldiga till partnervåld. Detta är en helt ovetenskaplig sammanblandning av samhällsnivå och mellanmänsklig nivå.”

    ”Bland resultaten framgår att kvinnomisshandlare ofta har ett påtagligt behov av att känna sig som ”herre på täppan” och förknippar manlighet med auktoritet, dominans och kontroll.”

    […]en av de mest centrala beståndsdelarna en generellt negativ kvinnosyn.

    ”Studien pekar också på att det finns stor variation mellan hur partnervåld betraktas i olika kulturella sammanhang. Klart är att våld i nära relationer är mer vanligt i miljöer där kvinnors sexuella dygd, trohet och tillgivenhet är avgörande för mäns heder.”

    • Hur vååågar Kriminalvården dra dessa slutsatser (ens från vederhäftiga fakta)??? Nu kommer Gudrun Schyman att gå till storms och anklaga dem för rasism! Det som antyds i texten är ju just inget annat än rasism, eller …..? (OBS! ironi – måste tillägga detta så jag inte blir missförstådd)

      Tack Gunnar för att du sprider sådana här fakta till oss. Media lär inte ta upp sådana kontroversiella saker. De fjäskar hellre för Gudrun, nämligen.

  • Bliv åter, Svea folk, bliv åter, vad du varit;
    lär av vad andra land, av vad du själv erfarit!
    Det frihet är och rätt och ljus du vakar för:
    hör mänsklighetens bön, om du ej skaldens hör!

    Se tiden! Är han gjord för svagheten och flärden?
    Erövrare gå fram, som jordskalv, genom världen.
    Europas gamla form ej längre hålla vill,
    den nya skapelsen med svärdet yxas till.

    Vad troner störtas om! Vad riken sönderstyckas!
    Förtrycket nämns försvar, och rätt är det, som lyckas.
    Tror du dig ensam trygg? Så är ej våldets art.
    Var viss, det klappar ock uppå din fjällport snart.

    Betänksamt ödet står, med griffeln höjd, att rista
    i kopparn in vår dom, den eviga, den sista.
    Ett ögonblick ännu! Det plånar ut med köld
    de nötta kronorna, o Svea, från din sköld.

    Upp, ännu är det tid att deras helgdom bärga,
    än har du kung och stat och gravar till att värja,
    och vålnan av ett namn, som minnets stolthet gör.
    Kan du ej rädda dem, så kan du dö därför.

    – Esaias Tegnér

  • Elisabeth Bergqvist

    Jag har förgäves sökt på radion för att få höra intevjun med Ulf Nilsson. Den verkar vara borttagen. Hoppas idioten som gjorde den får sparken.
    Dessutom verkar det som han inte hade någon som helst respekt för attUN är så gammal och att han borde visa respekt för en så erfaren journalist. UN gjorde rätt som avbröt intervjun liksom Jimmie Åkesson avbröt en TV-intevju med ett spanskt Tv-bolag som gav Jimmie en katt som var blågul med en ansikte som Hitler. Dessa PK-iter i alla länder tror jämt att de har rätt att förnedra personer som inte tror som de själva.

    • @ Elisabeth: Nej, den finns fortfarende. Gå ind på länken her minut 18:10

    • Retorikexperten och unga Elaine Bergqvist har ett debattinlägg på svtdebatt.se där hon tar Ulf Nilson i försvar. Hon eftersöker respekt för den gamla generationen som inte ska tvingas använda en ny vokabulär för att de unga har bestämt att det och det får man inte säga. De ska inte behöva förnedras för sitt ordbruk som var ostraffbart när de var unga. Den är mycket läsvärd. Gå gärna in och ge henne cred för detta ställningstagande.

  • Jag har förgäves sökt på radion för att få höra intevjun med Ulf Nilsson. Den verkar vara borttagen. Hoppas idioten som gjorde den får sparken. Dessutom verkar det som han inte hade någon som helst respekt för attUN är så gammal och att han borde visa respekt för en så erfaren journalist. UN gjorde rätt som avbröt intervjun liksom Jimmie Åkesson avbröt en TV-intevju med ett spanskt Tv-bolag som gav Jimmie en katt som var blågul med en ansikte som Hitler. Dessa PK-iter i alla länder tror jämt att de har rätt att förnedra personer som inte tror som de själva.

  • Retorikexperten och unga Elaine Bergqvist har ett debattinlägg på svtdebatt.se där hon tar Ulf Nilson i försvar. Hon eftersöker respekt för den gamla generationen som inte ska tvingas använda en ny vokabulär för att de unga har bestämt att det och det får man inte säga. De ska inte behöva förnedras för sitt ordbruk som var ostraffbart när de var unga. Den är mycket läsvärd. Gå gärna in och ge henne cred för detta ställningstagande.

  • Thomas Lindvall

    Efter att ha följt bloggosfären i denna fråga (Vad skulle kunna anses som typiskt svenska värderingar?) har jag sammanställt följande förslag. Givetvis är svenskar inte ensamma om dessa värderingar; några delas förmodligen av andra folkgrupper, några inte. Inte ens i Sverige kan vi förvänta oss att alla är överens, men kanske en majoritet är det.

    ( se också
    Lone Nörgaard,31 okt 2010 http://jp.dk/opinion/kronik/article2230380.ece
    Julia Caesar, 19 dec 2010 http://snaphanen.dk/2010/12/19/s%c3%b8ndagskronik-taqiyya-ar-inte-purs venskt/#more-82204
    Humanist, 19 dec 2010 http://snaphanen.dk/2010/12/19/s%c3%b8ndagskronik-taqiyya-ar-inte-purs venskt/#more-82204)

    Tio svenska värderingar

    1 Demokratiska spelregler skall respekteras
    I Sverige gäller demokrati, samtal, dialog och förhandling – istället för diktat och bestraffning. Man kan argumentera och uttrycka sitt ogillande. Men ska man bo i Sverige måste man visa respekt genom att fullt ut acceptera demokratiska beslut. Man får inte hota, inte tillgripa våld och inte störa den demokratiska processen.

    2 Frihet att tycka och skriva vad man vill
    I Sverige råder åsiktsfrihet och yttrandefrihet. Det måste alla tåla och respektera, även religioner, politiker och statsledning.

    3 Religion och politik hör inte ihop
    Tro och religion är en privat angelägenhet som andra inte har med att göra. Sverige är ett sekulariserat samhälle, här gäller endast statens lagar och förordningar. Religiösa regler, som Sharia eller kyrkliga påbud, har ingen plats utanför privatlivet.

    4 Individens frihet viktigast
    I Sverige är individens frihet den viktigaste frihetligheten. Släktens/klanens/religionens intressen är aldrig överordnade individens frihet. Tvång och övergrepp är förbjudna, i dem finns ingen heder. Endast staten får använda våld och då endast under lagarna.

    5 Kvinnor och män är lika värda och har lika friheter
    I Sverige kan män och kvinnor vara vänner med varandra och umgås på lika villkor. En man är inte mera värd än en kvinna. Vad en man kan tillåta sig kan också en kvinna göra, och tvärtom.

    6 Alla får klä sig som de vill men inte maskera ansiktet
    En svensk får klä sig som hon vill och gå med utsläppt hår. På allmänna platser får ingen maskera sitt ansikte såvida inte säkerheten kräver det, t.ex. hjälmvisir för motorcyklister, eller när det är fråga om karneval eller maskerad.

    7 Respekt för HBT
    Sexuella minoriteter har fulla medborgerliga rättigheter och skall respekteras.

    8 Barns rätt i samhället
    Barns rättigheter skall accepteras villkorslöst. I Sverige accepterar vi inte våld som uppfostringsmetod och inte heller accepterar vi arrangerade äktenskap med minderåriga. Sex med minderåriga är förbjudet. Nära släktingar får inte gifta sig med varandra.

    9 Respekt för kunskap
    I Sverige respekteras kunskap, bildning och utbildning. Kunskaps- och vetenskapsfientlighet grundad i religion, ideologi eller vidskepelse accepteras inte.

    10 Solidaritet med det svenska samhället
    Välfärdssamhället kräver att alla medborgare bidrar till det gemensamma, att man arbetar och försörjer sig själv efter förmåga. Sverige tillåter dubbelt medborgarskap men förutsätter att lojaliteten till det svenska samhället sätts främst.

    Thomas Lindvall

  • Du skriver sååå bra!!!!!! Du öppnar upp tankar som jag inte tänkt på… smart kvinna! Jag gillar dig enormt mycket!!!

  • småkritisk

    Vi får lyfta ut politikerna tillsammans med de massmedia som gjort dem så rädda att de låter vansinnet fortgå. Skräpvänstern som infiltrerat media och myndigheter ska bara bort. Sverige blir mer och mer ett skitland som jag känner en stor avsmak för. Svensken verkar så hjärntvättad av självförakt och skall ständigt överträffa sig själv i värnande av andras avkomma på egen bekostnad att jag helt tappat hoppet om svenskens förståndsgåvor. Vad är meningen att ställa upp på samhällskontraktet då våra folkvalda gör sitt bästa att ta bort svensken och ersätta dem med än mera lågpresterande. En välfärd som byttes ut mot andras barnalstring för att vi minsann skulle ha dem till att torka skiten på oss innan sista vilan. Jag vill inte ha dessa i min närhet, varken förr eller senare! Moder svea är en infertil våldtagen sugga som numera trivs i att ligga rullande i sin egen avföring. Mer skit och mer rullningar i denna dynga och svensken blir lyrisk av sin självpåtagna roll som världens samvete.Vi ska rädda världen! Skeppet sjunker och tar in allt mer vatten. Skönt! Äntligen blir vi renade grymtar svensken och fortsätter dödsrullningarna där parasiterna gnager av det sista av levande kött från Häxan Sveas benrangel. Föd mina små nya telningar skriker hon i falsett då skeppsråttorna gnager av benen på sattyget. Det enda som återstår är bara hennes fula tryne som basunerar ut hur bra hon lyckats tillfredställa sina nya krabater. Allt annat är bara barbariskt rasistiskt . Likt en Vikingahövding tog hon sina närmaste med sig i dödsbålet där de alla lydigt och fogligt gick rakt in frivilligt. Allah o Akbahr sluddrar hon i tungomålstalande haranger samtidigt som sina medpassagerare extatiskt gormar Frihet Jämlikhet Broderskap! plikten framför allt! Vi är inte dumma… bara svenskar…..

  • Pingback: Taqiyya! « Malte on the Roxxx()

  • Pingback: Taqiyya! « Malte on the Roxxx()

  • Pingback: Cirkus Mustafa « Snaphanen()