24
jul
Seneste opdatering: 24/7-11 kl. 1838
73 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Det er med ulyst, man begiver sig ind i det spil, her kun godt et dÞgn efter den ufattelige tragedie i Norge, men den har vÊret i gang et godt stykke tid, og da vi alligevel skal hÊve stemmen pÄ et tidspunkt, kan vi lige sÄ godt gÞre det nu. Det har gjort ondt at se den fine, norske blog Document.no blive forsÞgt kompromitteret i alle norske aviser, blot fordi forbryderen optrÄdte i kommentarsporet for et par Är siden. Hvis det er skyldpÄdragende, hvad gÊlder sÄ for norske frimuere og FRP-folk? Ikke bare er alle i Norge i chock og i sorg, nu skal de ogsÄ leve med at pressen Þjeblikkeligt benytter lejligheden til at gÞre gamle regnskaber op. Hvis det ikke var sÄ tragisk, ville det bare vÊre usmageligt. Hvis trangen til at finde enkle, opportune forklaringer, er en del af chockfasen, mÄ man leve med den til den forhÄbentlig gÄr over.

Man fornemmer tydeligt, at det er pay-back time for den norske presse, at den i en blanding af misundelse og politisk uenighed, forsÞger at fedte Document ind i denne forbrydelse. Document har reageret forbilledligt, og redegjort for den yderst spinkle forbindelse til Anders Behring Breivik. Document er ikke bare et sobert, nÞdvendigt supplement til den norske presse, den er kultur-, indvandrings- og samfundskritik pÄ et meget hÞjt niveau, og folkene bag er desuden er vores personlige venner gennem lang tid. Flere gange om Äret, har vi haft den glÊde at omgÄs dem i dage ad gangen. De er ikke ekstremister, de er sammen med Hege Storhaugs HRS en uvurderlig og uundvÊrlig del af det norske demokrati. Derfor skal det siges, at Document stadig har alle de venner, de havde fÞr denne forfÊrdelige udÄd. Vores tillid og venskab er urokket af den mediekampagne, de er udsat for, de har det bedste mennesker kan have: en ren samvittighed.

Den norske statsminister har talt om vigtigheden af at bevare det Ă„bne samfund. Netop, det er i tider som disse, at det skal stĂ„ sin prĂžve. Vi vil alle gerne forstĂ„, hvad der kan fĂ„ en hidtil rationel, normalt begavet og tilsyneladende ikke klinisk sindssyg person, til at Ăžve en sĂ„ monumental ondskab. Derfor – lad os fĂ„ alle kortene pĂ„ bordet og fuld Ă„benhed omkring massemorderen. Pil ham fra hinanden, undersĂžg ham, fortĂŠl om ham, og sĂŠt ham sammen igen. Hvilke komponenter indgĂ„r der i hans ekstremisme, hvem har leveret dem og er de til at forstĂ„, for os der aldrig kunne udfĂžre sĂ„dan en ugerning. Det er utilfredsstillende delforklaringer, at han har vĂŠret medlem her, skrevet der og beundret f.eks. den danske regering. Der mĂ„ vĂŠre et stĂžrre billede. Hvor skrĂŠmmende denne perverse massemorders tankegang er, giver hans 1500 sider lange manifest et rystende indblik i.

Breivik er 32 Ă„r, normal og upĂ„faldende i skolen, vokset op i et voldsomt og hastigt multikulturaliseret Oslo. Oslo er som bekendt betydeligt mere forandret end KĂžbenhavn, da norske indvandrere bor meget koncentreret i landet. Jeg tror, man skal hĂŠfte sig dette. Jeg ved af egen erfaring, at de kritikere af multikulturen, der er unge nok til at vĂŠre vokset op med den, udvikler en modstand der bĂ„de er mere uforsonlig og mere personlig, end den vi har, der ikke er opvokset med den. Her bĂžr der ringe en alarmklokke. Ved skolevalget i forbindelse med Riksdagsvalget i Sverige sidste Ă„r, fik Sverigedemokraterne voldsomt mange stemmer blandt de 15-18 Ă„rige, helt op til 40% pĂ„ nogle skoler. Hvem har skabt disse unge, for det kan vel ikke vĂŠre SD’s fortjeneste altsammen? Det er en nĂŠrliggende tanke, at de er skabt af omstĂŠndighederne, og omstĂŠndighederne er som bekendt skabt af politikerne. Og nej, dette bortforklarer eller minimerer ikke hans personlige skyld og ansvar. Hvis dette sammen med en personlig uforsonlighed er et fremtidens tegn, da gĂ„r vi mere radikaliserede tider i mĂžde, end jeg havde turdet frygte.

Helge LurĂ„s fra Norwegian Institute of International Affairs Ă„bner i videoen ovenfor for en bredere selvransagelse, for det er ikke blot en bestemt politisk flĂžj, der mĂ„ ransage sig selv – og tro mig, det gĂžr vi – det er alle. Det bliver smertefuldt, men der er i det mindste perspektiver og forhĂ„bninger i det, som gĂ„r udover mediernes blame game og ekstremistsnak lige nu. Heller ikke denne blog er gĂ„et ram forbi. Ekstra Bladet, som man kunne bede om at kigge pĂ„ sine egne kommentarer pĂ„ Nationen, finder at tidspunktet er inde til at kalde denne blog og dens kommentatorer for “ekstremister”.Hvori ekstremismen bestĂ„r, overlader Ekstra Bladet det til lĂŠserne at gĂŠtte. Det er ikke frugtbart med sĂ„dan en ekstremistdefinition, hvor mange ikke-ekstremister bliver der tilbage at diskutere med, hvis vi fĂžlger tankegangen til dĂžrs?

Lad os altsÄ dekontruere personen og symptomet Anders Behring Breivik uden forbehold, og se hvilke dele af ham, vi hver isÊr har aktier i, og lad sÄ den, der er uden synd kaste den fÞrste sten. Dette skriver vi, selvom stenene allerede har fÞget enhver kritiker af masseindvandringen om Þrerne i 24 timer.

To af mange. Aftenpostens – Nettet fungerer som en stor sĂžppelkasse for ekstreme synspunkter. RedaktĂžr Helge Øgrim i journalistenes fagblad Journalisten, gĂ„r hardt ut mot det islamkritiske nettstedet Document.no.

The Blame Game II

Nogen havde desvĂŠrre prakket Deadline den obskure blogger, mytoman og (tidligere?) Radikale Shansen pĂ„, sĂ„ hun kunne sprede sin lamme, injurierende antagelse, at den norske massemorder er identisk med forfatteren Fjordman. Hun har i Ă„revis personforfulgt Kim MĂžller/Uriasposten pĂ„ nettet pĂ„ en rendestensfacon, der alene burde gĂžre hende utĂŠnkelig pĂ„ DR, og hvad hun ikke ved, kunne hun skrive tykke bĂžger om, hvis hun altsĂ„ kunne skrive. Det gjorde ondt at se for Deadlines skyld, er der nogen der har rĂžde Ăžrer over at have reduceret Deadline til Pladderballenews? TV 2 kontaktede en af Fjordmans danske venner, og sĂ„ var den and aflivet. – Den efterfĂžlgende diskussion med Jakob Mchangama var et slags plaster pĂ„ sĂ„ret.

Nye brikker til et puslespil af ukendt stĂžrrelse

Det er en balancegang uden brugervejledning: Hvor tit skal man indfÞje en disclaimer om at dette eller dette ikke skal opfattes som bortrelativisering eller bagatellisering af ondskab der slet ikke kan minimeres? MÄske det lige her og nu er bedst pÄ forhÄnd at droppe andet end den mest basale prÊsentation og disclaimers, og bare bringe relevant information, fordi det altsÄ skal ud. Vi har faktisk enkelte perspektiverende nyheder der os bekendt ikke har vÊret fremme fÞr i dansk mediesammenhÊng, og som ikke nÞdvendigvis kommer det.

I Anders Breiviks lange ‘manifest’, som vi selvsagt ikke kender i andet end bidder, er der denne vurdering af Documents Hans Rustad. Mentor eller taktisk her-og-nu-partner? Det burde ikke vĂŠre sĂ„ svĂŠrt at gennemskue. For lĂŠsbarhed er passagen brudt op i afsnit:

November – 2009 I’ve spent a few weeks contributing to set up a cultural conservative newspaper with national distribution in Norway. The idea is to develop Document.no, a cultural conservative blog into a newspaper company with 12 publications per year. I’ve developed a relatively complex strategy and forwarded it to Hans, the editor and manager. I have made a few attempts to seek funding although my efforts haven’t materialised yet.

I tried to formalise cooperation between the Progress Party and Document (both moderate cultural conservative entities), at least in an incubation period. However, after discussing this with both FrP and Hans it would appear as they do not want to take part in any form of cooperation with eachother.

I have spent approximately 50 hours developing potential strategies for Document.no, pro bono, but I will have to limit any further involvement due to my primary operation. Hans Rustad, the leader of Document.no, seems like an odd fellow. I’m usually excellent in psycho analyzing people but I haven’t figured him out at all. I know he has a Marxist background and I believe he is in fact something of a rarity – an actual national Bolshevik, and thus not a real nationalist. He likes to criticise the multiculturalist media hegemony in Norway but is completely unwilling to contribute to create any form of political platform or consolidation. He seems extremely paranoid and suspect of most people and he likes to attempt to ridicule and mock Fjordman, every time he writes a comment.

Document.no has developed into a kind of moderate cultural conservative think tank where moderate cultural conservatives exchange thoughts and make comments on the articles posted. Hans likes to criticise cultural Marxist media (MSM) but is unwilling to present any solutions or to contribute to any form of consolidation of an “alternative”.

Det har vĂŠret fremfĂžrt at Anders Breivik har defineret sig selv som “kristen fundamentalist”, men kildeangivelse har manglet. Betegnelsen er i sig selv tvivlsom, fordi egentlig kristen fundamentalisme er meget sjĂŠlden, vi taler om et par procent i USA, og hvad dette trossyn medfĂžrer skulle ogsĂ„ kunne forliges med hvad ellers vides om ham. Medlemskab af en frimurerloge mĂ„ siges at vĂŠre uforenelig med fundamentalisme, idet disse fordĂžmmer frimureri som okkultisme og hedenskab. Man kunne nok gĂŠtte pĂ„ at det er konstellationen af kristendom og konservatisme der i mainstreammedierne er morfet til “fundamentalisme” (tilgiv dem, ….). I hvert fald rammer denne passage i manifestet en nagle igennem pĂ„standen (s. 1403-04):

As for the Church and science, it is essential that science takes an undisputed precedence over biblical teachings. Europe has always been the cradle of science and it must always continue to be that way.

Regarding my personal relationship with God, I guess I’m not an excessively religious man. I am first and foremost a man of logic. However, I am a supporter of a monocultural Christian Europe.

Man kan ogsÄ henvise til denne video fra Drudge, der mÄske ikke helt vellykket forsÞger at udrede et europÊisk politisk landskab for et amerikansk publikum. NÊvnes skal ogsÄ grandiose fantasier som denne (s. 9 og 1474):

Sincere and patriotic regards,

Andrew Berwick, London, England – 2011

Justiciar Knight Commander for Knights Templar Europe and one of several leaders of the National and pan-European Patriotic Resistance Movement

With the assistance from brothers and sisters in England, France, Germany, Sweden, Austria, Italy, Spain, Finland, Belgium, the Netherlands, Denmark, the US etc. […]

ETA – Euskadi Ta Askatasuna: ETA propagates a Marxist-Leninist view and is therefore considered a hostile entity by default. However, no measures will be taken against them until we, our Nationalist Spanish and French Justiciar Knight Commanders have reasserted political and military control of Spain and France.

Vi er tydeligvis kun lige begyndt at kradse i overfladen, og det er et Äbent spÞrgsmÄl om fortÊllingen ender med at blive realistisk sammensat og modsÊtningsfuld, eller om den skal bruges i en politisk dagsorden og forsimples (LFPC).

Breivik: Jeg brugte moderate Document som cover

FĂžrste citat s. 855 i ‘manifestet’, via Levned og Meninger.

[…] In fact, I have never been happier than I am today and I do not find it problematical hide my true ideological agenda from everyone else. To all I know I am a moderate right-winger and not a resistance fighter. […]

Document.no has developed into a kind of moderate cultural conservative think tank where moderate cultural conservatives exchange thoughts and make comments on the articles posted. Hans likes to criticise cultural Marxist media (MSM) but is unwilling to present any solutions or to contribute to any form of consolidation of an “alternative”. […]

Breivik: Strategisk alliance og “fĂŠlles mĂ„l” med jihadister … og WMD

Mere fra ‘manifestet’:

An alliance with the Jihadists might prove beneficial to both parties but will simply be too dangerous (and might prove to be ideologically counter-productive). We both share one common goal. They want control over their own countries in the Middle East and we want control of our own countries in Western Europe. A future cultural conservative European regime will deport all Muslims from Europe and isolate the Muslim world. As a result, the Islamists will gain the necessary momentum to retake power in several countries: Egypt, Saudi Arabia, Turkey, Jordan, Syria, Yemen, Oman, Algeria, Morocco and a few others.

The Jihadists know this very well. An Islamic Caliphate is a useful enemy to all Europeans as it will ensure European unity under Christian cultural conservative leadership.

How this type of scenario could play out:

Approach a representative from a Jihadi Salafi group. Get in contact with a Jihadi strawman. Present your terms and have him forward them to his superiors:

1. Ask for “hudna” (temporary truce) during the discussions/proposal and demand assurances not to be harmed if they reject our offer. Ask if this is acceptable to them.

2. If they accept, try to meet at a neutral place (not like there is a neutral place on Muslim territory) or at least a relatively public place (which will make it harder for them to betray your arrangement) and present your offer. They are asked to provide a biological compound manufactured by Muslim scientists in the Middle East. Hamas and several Jihadi groups have labs and they have the potential to provide such substances. Their problem is finding suitable martyrs who can pass “screenings” in Western Europe. Anders Beivik imagined cautious alliance with Jihadists: “We both share one common goal”

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

73 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
trackback

[…] sĂ„ vil komme, og hvad de kan blive medskyldige i, hvis de agerer som de har gjort denne gang? Vi skrev allerede dag 2 om behovet for en bredere selvransagelse, som vi ikke friholder os selv fra. Lad dansk presse […]

Tom E
Tom E
12 years ago

Lars M er en landsmann av meg. Han er hĂžflig i formen og det skal man vĂŠre i en sivilisert debatt. Han vil ikke (han skjĂžnner det nok. Han kan bare ikke fĂ„ seg til Ă„ innrĂžmme det) innse at at det like vel kan vĂŠre muiltikulturalistenes innvandringspolitikk som har beredt grunnen for ekstremisme. Og bare sĂ„ det er sagt: Det fins ingen argumenter som rettferdigjĂžr vold. Derfor er hans sluttkommentar at siden venstresiden er en forrĂŠder mot sine egne verdier (riktignok litt utilsiktet kanskje), sĂ„ skal de……… Ja, hva skal de bli utsatt for tro? Her forsĂžker han igjen… Read more »

trackback

[…] bredere selvransagelse og refleksion, som vi efterlyste forleden, og som man ikke kan beskylde Sass Larsen eller Politiken for at vĂŠre i besiddelse af, er der plads […]

Lars M
Lars M
12 years ago

LFPC:

Takk for oppklarende svar. Jeg skjĂžnner hvor landet ligger. “Venstresiden ER forrĂŠdere”.
Hva gjĂžr man med forrĂŠdere forresten ?
Takk for meg.

LFPC
12 years ago
Reply to  Lars M

Nu er det sikkert i Norge som i Danmark at ‘forrĂŠder’ bĂ„de har en juridisk og en dagligtalebetydning, og vi taler nok mest om det sidste, uden at man skal lukke Ăžjnene for at der forekommer sĂ„ tĂŠt parlĂžb mellem socialister og totalitĂŠre mĂžrkemĂŠnd sydfra at det burde falde under straffeloven – George Galloway, Harry Bommels (?) i NL, “Hamas, Hamas, Jews to the gas”, find den pĂ„ YT, venstreflĂžjspartier med forbindelser til Fatah osv. Men som jeg ikke fik pointeret i min lange smĂžre fĂžr, sĂ„ er det en vigtig pointe for mig (i modsĂŠtning til loonien Breivik) at… Read more »

Tim
Tim
12 years ago

Testen skal stĂ„ ved om muslimer i DK vil skrive under pĂ„ at de ikke gĂ„r ind for sharialoven. Hvis de gĂžr er det direkte hjem til MellemĂžsten. Jeg forstĂ„r ikke at muslimer ikke kommer ud og taler omkring hvordan de vil leve deres liv og hvilken ĂŠndring det vil have pĂ„ samfundet. Det er ligesom de laver alt i stilhed og man skal tage dem i deres ugerninger og fange dem i pervese livsanskuelser.‹Man skulle lave fĂžlgende til alle muslimer i DK. De skal skrive at de tager afstand fra sharia og underskrive det (muligvis skal der vĂŠre flere… Read more »

Kulsoen
Kulsoen
12 years ago

When the shit hits the fan, run for cover. – Flot.
Reaktionerne her minder mig om et replikskifte i bĂžrnehaven:
Barnet: “Skal vi have dessert?”
PĂŠdagogen: “Ja, vi skal have frugtsalat”
B: “Jeg ka ikke li frugtsalat!”
P: “Ka Du Li ÆbLer?” B:”ja”
P: “Ka Du Li PĂŠRer?” B:”ja”
P: “Ka Du Li BaNaNer?” B:”ja”
P: “Ka Du Li ApPeLsInEr?” B:”ja”
P: “Ka Du Li FlØdEsKuM?” B:”ja”
P:”SÅ KA DU OSSE LI FRUGTSALAT”

Det var sÄmÊnd bare det.

EH
EH
12 years ago

Video…

Jamen der er da en forklaring, men sÄ sandelig ingen undskyldning.

Hvad angÄr Shansens optrÊden pÄ DR2, sÄ er det kun et symptom pÄ den sjuskede elendige journalistik som er blevet trenden pÄ bÄde DR og TV2.

Universalgeni
12 years ago
Reply to  EH

Det er ikke sjusk. Det er et valg. Shansen er ekstremist og derfor hÄndplukket til jobbet.

Menig 442
Menig 442
12 years ago

Kan man da synke sÄ dybt, at man kontakter Shansen for at fÄ en udtalelse? Ja Äbenbart.
For vel 10 Är siden var jeg inde pÄ hendes Blog og lÊste om en israelsk massakre pÄ palÊstinensere, begÄet af en general ved navns nÊvnelse. Herefter var det let, at gÄ pÄ Nettet og verificere fakta.
Jeg gjorde hende, ironisk mÄske, men venligst opmÊrksom pÄ at alle disse dÞde palÊstinensere var slÄet ihjel i en ikke eksisterende massakre, ledet af en ikke eksisterende general. Hun havde Êdt et palÊstinensisk propagandanummer rÄt.
Jeg fik et mĂžgbeskidt svar.

Universalgeni
12 years ago

Lars M: alle her og pÄ Document er modstandere at terror og har altid vÊret det. Enhver anydning af, at nogen skulle vÊre enig i den gale massemorders metodevalg er helt og aldeles uforskammet. Du kan selv vÊre sÞppel.

LFPC
12 years ago
Reply to  Universalgeni

I det mindste er det underbygget kritik i modsĂŠtning til flĂžsen Svarteper, og tak for det. Men jeg vil gerne spĂžrge Lars M om ikke de veldokumenterede forhold i samfundet som vi (incl. Julia Caesar) beskĂŠftiger os med ikke i sig selv er sĂ„ alvorlige at de berettiger skarphed i debatten? Og er det ikke fokusflytning af groteske dimensioner at beskĂŠftige sig med budbringerens sprogbrug? Jeg vil her og nu vove den pĂ„stand at ingen form for retorisk tilbageholdenhed ville have forebygget loonien Breitvik i at gĂžre hvad han gjorde. MĂ„ske ikke engang hvis der ikke havde vĂŠret nogen islamdebat… Read more »

Lars M
Lars M
12 years ago
Reply to  LFPC

Takk for kommentaren. Til dine videosnutter skal bemerkes at jeg under siste Gaza-aksjon stĂžttet Israels rett til selvforsvar og at jeg ikke stĂžttet de demonstrasjoner i Oslo som du henviser til. Men var ikke dette bare demonstrasjoner ? Meningsytringer ?Riktignok knustes noen ruter, men skremmende ? FĂžrte disse demonstrasjoner til massakre, terror ? Jeg beklager like mye som deg at politikere som kun ytrer meninger mĂ„ ha livvakt. Men, det slĂ„r meg at ellers du ikke synes Ă„ erkjenne – eller ville erkjenne – dimensjonene i 22.7.11. Katastrofen er skjellsettende – markerer et tidsskille i likhet med 11.9.01. Scenariet er… Read more »

mette
mette
12 years ago
Reply to  Lars M

Lars M Alternativet til det du skriver er, at man blot skal lade andre – i dette tilfĂŠlde de pt. magthavende norske politikere og meningsdannere – uhindret kĂžre frem med deres ideologisk betingede handlinger, der forandrer samfundet i retning af skrĂŠmmende tilstande, som allerede findes andre steder i Europa. Med andre ord, at man skal underkaste sig magten og tie, selv nĂ„r man for fĂžler og har grund til at tro, at man for altid er ved at miste noget, man elsker meget hĂžjt. SĂ„dan tĂŠnker kun mennesker med slavesind eller mennesker, der mener, at de har ret til at… Read more »

LFPC
12 years ago
Reply to  Lars M

“Men var ikke dette bare demonstrasjoner ? Meningsytringer ?Riktignok knustes noen ruter, men skremmende ? FĂžrte disse demonstrasjoner til massakre, terror ?” Helt, helt uenig. Jeg vil ikke ind i nogen diskussion om relative grader af ondskab, for det er absurd, men det som videoerne her er dokumentation af er en fremadskridende oplĂžsning af vore lande og den tryghed vi er vokset op med og har taget for givet. Jeg ved ikke hvor gammel du er, men jeg kan sagtens huske en tid hvor brandbiler ikke skulle have eskorte til ghettoer, hvor blonde piger ikke blev tilsvinet i denne grad… Read more »

Lars M
Lars M
12 years ago

Hele Norge grĂ„ter. VĂ„r konge og dronning tĂžrker tĂ„rene i minnegudstjenesten i Oslo domkirke i dag. Jeg snufser foran TV-apparatet. VĂ„r statsminister Stoltenberg holder en tale i kirken, som jeg beundrer ham utrolig for i det hele tatt Ă„ greie Ă„ holde. Min kjĂŠre fĂždeby, fredelige, koselige Oslo er stygt ramponert. De snakker faktisk om at hele regjeringsbygget kanskje mĂ„ rives. Massemorderen var en fanatisk hĂžyreekstremist. Jeg har selv mer venstre-bakgrunn, men har fulgt, og stĂžttet, Document.no i Norge mye pga. irritasjon over at venstresiden har vĂŠrt dĂ„rlig i Ă„ motarbeide politisk islamisme. Men nettstedet domineres av markert hĂžyrevridde kommentatorer,… Read more »

anno
anno
12 years ago

BT – “SĂ„dan begyndte hans had til muslimer 24. juli 2011”

h tt p://www.bt.dk/udland/saadan-begyndte-hans-had-til-muslimer

Universalgeni
12 years ago
Reply to  anno

Aha. Det er altsĂ„ hhv. muslimer og marxister, der har ansvaret for den norske terror, synes artiklen at antyde? Det er deres skyld? Ja, de mĂ„ jo sĂ„ se at fĂ„ ryddet op i egne rĂŠkker. Muslimer er jo overvejedne venstreflĂžjens vĂŠlgere, sĂ„ der er tale om en slags internt anliggende, hvis ellers artiklen har ret. Egentlig er jeg mest tilbĂžjelig til at mere, at den gale mand alene er ansvarlig for sine handlinger, men jeg er jo ogsĂ„ borgerlig…

Carsten Agger
12 years ago

Der er ingen, der kan tillĂŠgges skylden for Breiviks og eventuelle medskyldiges handlinger ud over dem selv.

Hans video viser dog en sÄ kraftig pÄvirkning fra counter-jihad-bevÊgelsen, som bla. Lars Hedegaard reprÊsenterer den. Jeg har set rigtig mange af karikaturtegningerne pÄ Hodjas blog, hvor de skulle understrege de samme pointer.

Jeg synes, at en mand som Lars Hedegaard set i bakspejlet mÄske har et problem med sin retorik:

http://www.modspil.dk/wordpress/?p=1709

LFPC
12 years ago
Reply to  Carsten Agger

Jeg kender dig fĂžrst og fremmest som en perfid mestermanipulator, og din post for et par Ă„r siden “Uriasposten, en sump af racisme og fremmedhad”, eller hvad den hed, er legendarisk. Normalt ville jeg ikke gide svare dig, men det du skriver her er fair nok til at man kan forholde sig til det – om du sĂ„ reelt er blind for de Ă„benlyse forskelle mellem Hedegaard og Breivik skal jeg ikke kunne sige. Carsten, sahib: 1. Hedegaard opridsede nogle eventuelle defensive scenarier i en hypotetisk fremtid hvor statsmagten var brudt mere eller mindre sammen af indre, etniske konflikter. Han… Read more »

Carsten Agger
12 years ago
Reply to  LFPC

“Mester-manipulator” – jeg bliver jo helt rĂžrt. Men vi er forhĂ„bentlig ikke uenige om, at videoen viser en vis retorisk pĂ„virkning fra counter-jihad-bevĂŠgelsen. Som jeg lĂŠser Hedegaards tale ved counter-jihad-konferencen i 2007, opruller han et scenarie, som han ikke anser for at vĂŠre hypotetisk. Det er korrekt, at han udtrykte sig fredeligt og verbalt, og det har han selvfĂžlgelig lov til. Men det virker egentlig mere som, at han taler om, hvordan han hĂ„ber, at “vi” vil sejre igennem en modstandsbevĂŠgelse, end at han opruller et usandsynligt skrĂŠkscenarie. Her er han ogsĂ„ helt pĂ„ linje med f.eks. Ole Hasselbalchs og… Read more »

mette
mette
12 years ago

http://www.document.no/2009/02/bt_ofre_det_apne_samfunn/

Bergens Tidende tÞr gÄ mod strÞmmen. Bladet er det stÞrste udenfor Oslo og landets fjerde stÞrste.

Bergens Tidende er uafhĂŠngig og liberal.

Balder
12 years ago

Er der i Þvrigt nogen af jer der har hÞrt det telefon-interview med Hans Rustad der blev sendt i gÄr pÄ TV2-News? VÊrten var Janni Petersen.

Jeg kunne desvÊrre kun forstÄ det halve af det.

Balder
12 years ago

–> Universalgeni “Jeg kan ikke forstĂ„, hvor avisernes backlash-artikler bliver af. NĂ„r man tĂŠnker pĂ„, hvad de plejer at skrive i lignende situationer, mĂ„ journalisterne da vĂŠre skrĂŠkkelig bekymrede for de borgerliges, bloggernes eller de konservatives sikkerhed?” LĂžsningen ligger allerede klar: EU vil registrere bloggere Er politikerne bange for, hvad bloggerne kan bringe pĂ„ banen? Eller er en registrering af bloggerne en mĂ„de at sikre bloguniversets trovĂŠrdighed? År 2008. Alle bloggere skal registreres af myndighederne, og de skal tilmed betale en afgift for at fĂ„ lov til at blogge. Lyder det som en dĂ„rlig joke? Eller som en parodi pĂ„… Read more »

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  Balder

HVis ikke dere selv klarer Ä rydde opp i egne rekker spiller dere ballen over pÄ pÄ politiets banehandel. Terroristen deltok i en rekke debatter pÄ document.no og ogsÄ i mÞter med organisasjone uten at Hans Rustad merket hvor langt ute han var. Dette sier jo en del om ideologien til Rustad og resten av det ekstreme hÞyre.

Universalgeni
12 years ago
Reply to  Svarteper

Hvad er der at rydde op pÄ? Her er ingen ekstremister. Det er der heller ikke pÄ Document. Terrorister er et anliggende for politiet. De mÄ de tage sig af.

LFPC
12 years ago
Reply to  Svarteper

Svarteper:

Jeg har skrevet en henstilling til dig lÊngere oppe. Alle indlÊg fra din side der fra nu af kommer i form af tilsvininger og manglende accept af modpartens selvforstÄelse, og uden citater og anden dokumentation, bliver spammarkeret.

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Lars LĂžkke Rasmussens reaktion pĂ„ Breiviks udĂ„d er dybest set meget interessant, fordi manden rĂžber, at han et eller andet sted som politiker meget prĂŠcist fornemmer, at skyldsspĂžrgsmĂ„let ogsĂ„ rammer ham – bĂ„de personligt og politisk. Hvorledes? Jo, for alt det positive, Lars LĂžkke sammen med os andre tilsyneladende kun kan gĂ„ ind for, er i LLR’s optik, Ă„benbart lige netop det, Breivik og de ekstreme hĂžjrekrĂŠfter prĂžver at ramme. Men har LLR nu ogsĂ„ ret i , at det hĂŠnger prĂŠcist sĂ„dan sammen? – Har Breivik fx. udtalt sig specielt meget om Ă„benhed? Lad os pille dette tilsyneladende enkle… Read more »

mette
mette
12 years ago

http://www.honestthinking.org/no/index.html

Snaphanen citeteres pĂ„ HonestThinking i “Syndebukker”.

PK
PK
12 years ago

JP i dag. “Har Europa undervurderet truslen fra hĂžjre?” Stor artikel og der stĂ„r bl.a.” Men Europol advarer dog om, at det yderste hĂžjre i de seneste Ă„r er blevet langt mere aktiv pĂ„ internettet og mere professionel, nĂ„r det handler om at producere online-propaganda med fremmedfjensk og antisemitisk indhold.” Jamen , er det ikke bare herlig lĂŠsning. NĂ„r EU lukker for en stor rapport, der viser at at muslimerne stĂ„r bag antisemitisme i EU, og det siden kun bliver fremlagt at det yderste hĂžjre er skurken i dagens EU. Lyver JP/ journalisten bevidst eller ved de ingenting? De politikere… Read more »

Universalgeni
12 years ago
Reply to  PK

Ja, socialdemokrater er jo vor tids jĂžder. Det uhyggeligt som det gĂ„r. 🙁 Det er de lede konservative, der er ondet rod.

Universalgeni
12 years ago

Jeg kan ikke forstÄ, hvor avisernes backlash-artikler bliver af. NÄr man tÊnker pÄ, hvad de plejer at skrive i lignende situationer, mÄ journalisterne da vÊre skrÊkkelig bekymrede for de borgerliges, bloggernes eller de konservatives sikkerhed?

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  Universalgeni

Dere er verken “borgerlige” eller “konservative”, men befinner dere pĂ„ ytterste hĂžyre flĂžy.

PBr
PBr
12 years ago
Reply to  Svarteper

SÄ du er her simpelthen for at pisse pÄ omgivelserne?
Meninger og konklusioner er givet pÄ forhÄnd , jamen det behÞver du sÄmÊnd ikke bruge tid pÄ, det klarer div. massemedier fint iforvejen.

Universalgeni
12 years ago
Reply to  PBr

NĂ„, der ved jeg da ikke. Politiet har endnu ikke fĂ„et sat nogle af de konservative i kasjotten. SĂ„ lĂŠnge de stadig gĂ„r lĂžs derude, er ingen sikker. Og i Danmark er det mere end halvdelen af befolkningen, der stemmer borgerligt! De mener tilmed at et demokatisk flertal burde hĂžres. Fascister sĂ„ langt Ăžjet rĂŠkker. đŸ˜„

Bjovulf
Bjovulf
12 years ago
Reply to  Svarteper

Nej, faktisk ikke 😉 Jeg plejede at stemme pĂ„ S, indtil det gik op for mig, at de da absolut ikke havde tĂŠnkt sig at gĂžre noget seriĂžst og virkningsfuldt ved de massive indvandringsproblemer, de havde skabt i fĂŠllesskab med andre uansvarlige partier (isĂŠr R = Radikale Venstre = Socialliberalt “midterparti” ) – herunder det enorme omfang af indvandringen fra visse meget fjerne og som oftest uintegrerbare kulturer med normer fra den allermĂžrkeste middelalder, vanvittige religiĂžse sĂŠrkrav og tydeligt ubehag ved den “urene”, “vantro” vĂŠrtsbefolknings vĂŠrdier, kultur, omgangsformer og love – til trods for de store lidelser, de enorme byrder… Read more »

PK
PK
12 years ago
Reply to  Bjovulf

KĂŠre Bjovulf.
Jeg kunne ha skrevet det du skrev.
Jeg forlod venstre side pÄ grund af dets ligegyldighed med de lidelser,
der blev pÄfÞrt danskere.

Og sÄ bliver een kaldt racist og nazist og andet idioti.
SUK.

Bjovulf
Bjovulf
12 years ago
Reply to  Bjovulf

Mange tak, kére PK 😀

Det er altid rart at vide, at man trods alt ikke er helt alene i sin “paranoia” 😉

LFPC
12 years ago
Reply to  Svarteper

Svarteper: Festen er ved at vĂŠre slut for dit vedkommende. Du er meget vred, og det er vi ogsĂ„, og du er meget velkommen til at give udtryk for vrede mod os her. Men vi pĂ„ vores side vil naturligvis ikke acceptere at blive brugt som syndebukke for noget vi ingen del har i, eller sympati for, uden at der fremfĂžres den mindste dokumentation. Jeg har allerede gjort dig opmĂŠrksom pĂ„ dette, men det er ikke trĂŠngt ind: Det tilkommer ikke dig at fortĂŠlle folk hvad de virkelig mener og stĂ„r for. Tager du ikke folks ord for pĂ„lydende, har… Read more »

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  LFPC

Jeg sier ingenting om hva dere “virkelig stĂ„r for”, men hva dere virkelig sier. Progagandaen deres er alarmastisk og vilt overdrevet og nĂžrer opp under hatet som gjĂžr slik terrorhandlinger mulig. Det er selvsagt ikke dere alene som er ansvarlige, men dere er en del av det hele.

LFPC
12 years ago
Reply to  LFPC

Og det var sĂ„ din slutsalvo her – i denne form.

Du er som sagt meget velkommen til at skrive her fortsat, vÊre vred pÄ os og skÊlde ud, men fra nu af foregÄr det med 1) citater af noget vi eller vores kommentarskrivere har skrevet, 2) ved kildekritik af de kilder vi tager udgangspunkt i, og 3) du gÄr ind i en diskussion om evt. citater med en forhÄndsrespekt for at det som skribenten fortÊller er oprigtigt.

Capiche?

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Til Svarteper.
Det ville hjĂŠlpe, hvis du adresserer dine kommentarer, sĂ„ den ‘forvirrede’ vĂ©d, hvem du taler til. Han er jo forvirret.

Med venlig hilsen

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  Emeritus

Kommentarene mine er rettet til dere alle. Du forsÞker Ä vri deg unna nÄ, din sleipe mark.

Emeritus
Emeritus
12 years ago

Det er skadeligt for en dybere forstĂ„else af denne forfĂŠrdelige sag fra Norge, hvis man forsĂžger at bortforklare Breiviks handlemĂ„de alene som et udslag af hĂžjreekstremisme. Begrebet ekstremisme er alt, alt for nemt at bruge, alt for vĂŠrdiladet og kan i denne sammenhĂŠng ikke bruges til ret meget andet end at prĂŠcisere et politisk spĂŠnd til modladningen – venstreekstremisme. Begge begreber har intet med Ă„rsager (og dermed forklaring) at gĂžre, men er symptomer, der som hovedregel dĂŠkker over alvorlige, underliggende, politiske spĂŠndinger, som politikere har ladet ligge der – under det hele, fordi man politisk ikke kan eller vil gĂžre… Read more »

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  Emeritus

Hva mener du? Mener du at det er ungdommene selv som er den underliggende Ärsak pÄ samme mÄte som jÞdene var den underliggende Ärsak til nazismen? Du er meget forvirret.

Henrik
Henrik
12 years ago

Skabt af omstÊndighederne? Meget interessant at omstÊndighederne nu er en forklaringsmulighed, mens omstÊndigheder sjÊldent har sidens bevÄgenhed nÄr det drejer sig om radikale islamister.

FÞrst afvisning af reel relation til manden og hans gerninger, dernÊst pÄvisning af at han nok bare er et symptom.

HĂ„ndvasken bliver sgu beskidt af al den vasken hĂŠnder.

T. Snorrason
T. Snorrason
12 years ago

PĂ„ Ekstrabladet kan man – i hvert fald til videre – se Breiviks video samt downloade hans Manifest. LĂŠser man manifestet lĂžseligt, fĂ„r man hurtigt et billede af en begavet tosse, som har skabt sin egen fantasiverden med ham i centrum. Han optrĂŠder som “founding member” af en hemmelig “korsridderorden”, som kun findes i hans egen fantasi, og hans anvisninger for dit og dat er temmelig tĂ„belige og vĂŠrdilĂžse. Eksisterede der en sĂ„dan hemmelig ridderorden, var deres “manual” aldrig blevet lagt ud pĂ„ nettet. Indholdet synes at vĂŠre skabt pĂ„ grundlag af diverse internetkilder og Breiviks egne drĂžmme. Alene billederne… Read more »

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  T. Snorrason

Dere er alle “begavede tosser”.

Bjovulf
Bjovulf
12 years ago
Reply to  Svarteper

Tak, det er jo sĂ„ i det mindste mere, end man kan sige om dig 😀

Tro IKKE, at der er EN ENESTE deltager her, der sympatiserer med Breivik & co.
Du mĂ„ lĂŠse pĂ„ lektien Ă©n gang til – skriftligt dansk burde vel vĂŠre til at forstĂ„ for en
nordmand eller hvad?

Det er bla. uvidende, naive og uansvarlige naivister som dig, der bĂŠrer ansvaret for,
at det DESVÆRRE nu er kommet sĂ„ langt. Der var bare INGEN grĂŠnser for jeres
endelĂžse selvgodhed pĂ„ andres bekostning, vel? 😉

Universalgeni
12 years ago

Citat: for jer “som beviselig stĂ„r i tett forbindelse med terroristen”. Vor herre bevars. Enhver kan smide en kommentar pĂ„ en blog eller i en avis. Bombemanden har aldrig kommenteret pĂ„ Snaphanen. Folk herinde skal ikke syndebykke for en gal bombemands vĂŠrk. Smid Svarteper ud herfra, han lyver og vidner falsk. Det er en troll!

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  Universalgeni

Hvor ble det av “ytringsfriheten” som dere sĂ„ tappers pleier Ă„ forsvare? NĂ„r sannheten blir ubehalig for dere er dere like fundamentalistiske som Taliban.

Universalgeni
12 years ago
Reply to  Svarteper

Vi er ikke fortalere for ulovligheder herinde. Injurier er ulovlige. For at vĂŠre her, skal man overholde gĂŠldende lov. Det har du ikke gjort.

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  Universalgeni

Nettsteder som snaphanen er som fundamentalistiske koranskoler for islamistiske terrorister. Dere er jorda som ugresset vokser frem i. Dere er jo selv svÊrt sÄ nÞye med Ä pÄpeke at koranen og islam i seg selv er Ärsak til terrorismen. NÄ er det dere selv som fÄr sÞkelyset pÄ dere.

Universalgeni
12 years ago
Reply to  Universalgeni

@ Svarteper: Man kunne jo spĂžrge, om ikke sĂžgelyset i stedet bĂžr rettes imod de humanitĂŠrpopulister, der har foranstaltet den islamisering, du snakker om i flere af dine kommentarer? Med multikultur som fredens ideologi? Det har jo vist sig ikke at holde. De rĂžde skaber splittelse med deres import af fremmede. Ved sidste valg i Norge svandt midten af norsk politik kraftigt ind. Multikulturalisterne har ogsĂ„ voldtaget demokratiet i Danmark for at kunne importere 350.000 ikke-vestlige indvandrere. Indvandringen begyndte tidigt i 60’erne her i landet og der har ikke vĂŠret en eneste meningsmĂ„ling, der viste flertal for denne indvandring i… Read more »

En Mand
En Mand
12 years ago

Ja nu gÄr de norske MSM efter Dokument.no og Fjordmand, nÄr man ikke kan modargumentere fordi ens kulturhistoriske kompetence er nul kan man jo altid forsÞge sig med bagvaskelse. Hvis der sker noget ligende i Sverige (Hvilke jeg ikke hÄber, det vil vÊre for tragisk) sÄ skal i bare se de svenske MSM gÄ hÄrdt efter Julia CÊsar, Ham/hende kan de svenske medier heller ikke komme intellektuelt pÄ omgangshÞjde med.

Bo
Bo
12 years ago

VÄra vÀrdelösa politiker för en extrem politik som destabiliserar vÄrt samhÀlle och skapar splittring och otrygghet för alla.

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  Bo

Jada, sĂ„nn kan man ogsĂ„ argumentere… Det er barnas egen skyld at de ble skutt. Hadde det ikke vĂŠrt for jĂždene ville ikke Hitler ha laget konsentrasjonsleire, ergo er jĂždene selv ansvarlige. ForstĂ„r dere ikke hvor latterlig dere er?

Svarteper
Svarteper
12 years ago

Du kjenner ikke documents betydning for den norske hÞyreekstreme sumpen. Det er naturlig at avisene forsÞker Ä kartlegge de politiske holdningene til terroristen. Ville ikke du vÊre interessert i hvilke fora som publiserer innlegg fra islamistiske terrorister? Hvorfor skal dere pÄ ytterste hÞyre behandles annerledes?

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  steen

Du minner meg om disse muslimene som pĂ„stĂ„r at islam er “fredens religion”. Du vet selv godt at du har skapt grobunn for dette hatet.

JS
JS
12 years ago
Reply to  steen

Ah, det er nu ikke helt korrekt. Fredag aften var der et citat af en kilde, som mente der kunne vĂŠre forbindelse til noget islamisme, pĂ„ forsiden af snaphanen.dk. Jeg vil ikke gĂ„ nĂŠrmere ind i hvad der stod, da jeg simpelthen ikke kan huske det. Men det havde noget med islam at gĂžre, og var postet i forbindelse med nyheden om Oslo-drabene. Det blev dog fjernet hurtigt igen fra snaphanens forside samme dag. Derudover er jeg nu enig i, at de mange beskyldninger om at snaphanen og slig andre blog-medier har et medansvar for Norge-morderens udĂ„d, er fuldstĂŠndig langt… Read more »

Universalgeni
12 years ago
Reply to  JS

Der er ingen tvivl om, at den borgerlige halvdel af Danmarks 5,5 millioner indbyggere har det fulde ansvar for hvad en norsk galning laver i Norge. Der er ikke andet at gĂžre end at dĂžmme og fĂŠngsle hele banden.

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  Universalgeni

Snaphanen er ikke “den borgerlige halvdel” men en ekstremistgruppe som i flere Ă„r har fremmet en sĂŠrlig irrasjonell og usaklig hets mot innvandrere generelt og muslimer spesielt. Dere har ogsĂ„ fremmet vanvittige og ubegrunnede konspirasjonsteorier om “venstrevridde” medier. Dere er helt klart en premissleverandĂžr for terrorister av dette slaget.

Universalgeni
12 years ago
Reply to  Universalgeni

KĂŠre ven: Der har ikke vĂŠret en eneste meningsmĂ„ling i over et halvt Ă„rhundrede, der har vist flertal for indvandring. Ikke en eneste. Og masser af mennesker er ligeledes imod islam. Og Ăžnsker at bekĂŠmpe islam. Med karikaturtegninger. For nu at nĂŠvne et af de demokratiske midler, danskerne fortsat Ăžnsker at kunne anvende. Kampen imod indvandring og kampen imod islam skal naturligvis fortsĂŠtte uĂŠndret. Kampen imod fascisme ligesĂ„. BĂ„de pĂ„ den yderste hĂžjreflĂžj og pĂ„ den yderste venstreflĂžj. Norge har jo fĂ„et en del at rydde op i, som den seneste udvikling viser. De kunne lĂŠre noget af Danmark. Her… Read more »

Svarteper
Svarteper
12 years ago

Det er feil Ă„ si at document.no blir “forsĂžkt kompromittert” fra alle norske aviser. Du henviser til Ă©n eneste kronikk. Samtidig bĂžr du tenke over om ikke du selv og tilsvarende blogger gir nĂŠring til ekstremister som Anders Behring Breivik. Dere stĂ„r i samme forhold til terroristen som madrassene til Al Qaida eller Taliban. Dere er den jorden som faenskapen springer ut av. Tenk litt over det i stedet for Ă„ vri deg unna som en sleip mark.

LFPC
12 years ago
Reply to  Svarteper

Nu skal jeg fortÊlle dig hvordan det plejer at foregÄ: Vi er ikke som udgangspunkt skyldige uden nÊrmere prÊcisering hvorfor. Det pÄhviler dig at komme med henvisninger og citater til noget vi har skrevet der kunne pege i denne retning. Men det kan du ikke, for denne massivt nihilistiske forbrydelse hÊnger ikke pÄ nogen mÄde logisk sammen med noget vi stÄr for.

Du mÄ beslutte dig: SÞger du at finde frem til noget der er sandt, eller Þnsker du bare at vÊre et moralsk korrumperet dumt svin der profilerer sig ved at svÊrte andre?

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  LFPC

For dere pĂ„ ytterste hĂžyre er alt retorikk. For meg som bor i Oslo er det virkelighet. I flere Ă„r nĂ„ har dere lĂŠrt oss at koranen, “multikulturalister” og det ene med det andre er direkte ansvarlig for 11. september. Hvorfor skal vi ta med silkehansker pĂ„ “patrioter” og hĂžyreekstremister som beviselig stĂ„r i tett forbindelse med terroristen?

LFPC
12 years ago
Reply to  Svarteper

Jeg er ikke hĂžjreekstremist. Jeg er ganske almindelig gammelborgerlig demokrat. At du gentager en lĂžgn og stadig ikke har fremlagt dokumentation i noget vi rent faktisk har skrevet gĂžr det ikke sandt.

Det er meget enkelt: Det er ikke dig der fortÊller mig hvad jeg mener eller tror pÄ.

Bjovulf
Bjovulf
12 years ago
Reply to  Svarteper

Hvor ser du dog det henne?!?!? Jeg tror faktisk ikke, du finder ret mange fra det yderste hĂžjre her pĂ„ bloggen. Og jeg har absolut IKKE sympatier i den retning! Vi er alle fredelige demokrater med stort D! – vi tillader os sĂ„mĂŠnd bare at advare om, hvad en del uansvarlige poltikere har af vanvittige planer og de meget alvorlige konsekvenser heraf for vore fĂžrhen sĂ„ sikre og harmoniske samfund. MĂ„ske har du bare brug for et socialt kompas / GPS? Du virker meget forvirret … selv af en nordmand at vĂŠre 😀 Dine fantasier er i hvert fald helt… Read more »

Svarteper
Svarteper
12 years ago
Reply to  LFPC

Jeg vet ikke hva du tenker i ditt stille sinn, men snaphanen, document og stort alle pÄ link-listen er full av dritt og befinner seg langt ute pÄ ytterste hÞyre flÞy. Jeg forholder meg til hva dere skriver og ikke hvordan dere privat definerer dere selv.

Bendt Weinstein
Bendt Weinstein
12 years ago

Anders Breivik har skrevet en bog, han har lagt pÄ nettet i lejligheden af massakren :

http://hotfile.com/dl/124843184/2315d8e/2083-AEuropeanDeclarationofIndependence.docx.html

Universalgeni
12 years ago

Pointen er, at bombemanden forlod det borgerlige miljĂž og blev ekstremist. Han tilhĂžrer jo ikke den demokratiske, almindelige hĂžjreflĂžj. Document.no er jo bare en almindelig borgerlig blog.

Den er ikke mere hÞjreekstremistisk end Twitter og Facebook, hvor terroristen jo ogsÄ skrev. Og med mindre nogen har slettet det, vil jeg vÊdde pÄ, at bombemanden ogsÄ har kommenteret i kommentarsporet i de norske aviser.

73
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x