30
Nov
Seneste opdatering: 1/12-11 kl. 1727
17 kommentarer - Tryk for at kommentere!


(Videos kan ses i HD 1080 p , indstilles i nedre højre hjørne.) – Siv Jensen, norsk politiker f. 1969, gæst i tænketanken Cepos, den ikke usandsynlige, kommende norske statsminister. Hun kom ind på Breivik og overfaldsvoldtægter, sexkøbslov og kvindekvotering og virkede ikke helt så konfliktsky og præget af de rådende norske tilstande, som jeg på forhånd havde ventet. Selvom hun vaklede lige efter 22.7, er hun en stærk kvinde, som burde forlige sig med Jimmie Åkesson og Pia Kjærsgaard, men det ligger ikke i kortene i øjeblikket. Der er mindre teflon over hende, end da Adam Holm interwievede Stoltenberg i Deadine forleden. Intet fik han lokket ud af det professionelle, socialdemokratiske stenansigt.

Jeg havde trangen til at blande mig mere, hvis ikke jeg blot var fotografen. Fotografer skal være fluen på væggen, selvom de læser norske aviser, har norske venner og har Norge nærmere på sig, end de havde anet. Man skal fremvise, uanset hvilke ord der presser sig på. Man skal ikke blande rollerne, man er ører eller øjne. Deltager eller iagttager. Hvad har jeg læst om hende siden den 22.7? Glemt. Norges demografiske ændring, ikke et ord. Hvad med “dem der misbruger islam”, som hun siger? Hører det ikke, hun er en offentlig figur, hun gør den godt, hun er fremtiden. Hun taler klingende norsk, publikum forstår det, selvom hun tvivler. Hun er et billede, som det skal være. Et godt motiv. I videoerne får hun selv får ordet. Min. 17:40 video I kommer hun ind på Breivik. Siv Jensen, måske kommende norsk statsminister: Islam er blevet ‘kidnappet’ af ekstremister Klik fotos f. helskærm.


Th. Mortensen

Posted: 30 November 2011 - 17:49 - Reply

Siv Jensen virker som en helstøbt, sympatisk og bomstærk person, og hun har bestemt ikke haft det nemt i de seneste måneder.

At Jens Stoltenberg har afskaffet kapitalismen i Norge er meget, meget norsk . Hvad olie og nu også guld dog kan gøre ved folk! Gudskelov, at vi ikke er så demoraliserende rige.

Men i øjeblikket interesserer vore nordlige naboer sig som sagt mest for lavkarbokuren, hvor kulhydrater næsten bandlyses, og man vælter sig i smør, fløte og creme fraiche eller rømme, som det jo hedder deroppe. Hylderne er tomme i supermarkederne, hvor andre tykke går forgæves og er desperate efter at købe. Det har sin pris med alle de indvandrere, der arbejder.

Eyvind Dk

Posted: 30 November 2011 - 18:09 - Reply

Kom Siv Jensen ind på den ikke ubetydelige disputs hun havde med Pia Kærsgård efter Breivik-terroren?

    steen

    Posted: 30 November 2011 - 18:46 - Reply

    Nej, ikke med et ord. Kim Møller siger hun “talte længe uden at sige noget som helst.” Det synes jeg ikke helt rigtigt, men der var lidt langt mellem snapsene set fra vores perspektiv. Jeg var der egtl. mest for at se giraffen og få nogle fotos til arkivet, og så det glimrende selskabelige samvær bagefter :-) men jeg håber da for Norge, hun bliver statsminister. Hun har format, det kan ikke skjules.

th. mortensen

Posted: 30 November 2011 - 20:31 - Reply

Helt uenig med Kim Møller. Siv Jensen sagde meget både ligeud og mellem linjerne om en rystende mangel på effektivitet og om en grotesk stupiditet blandt dorske socialdemokrater.

Siv Jensen blev partiformand, fordi hun er realist. Et parti som DF ville ikke have en chance for at komme til orde i Norge, og selv om Høyres Jern Erna nok løber med statsministerposten ved næste valg, er det ikke så lidt af en bedrift, hvis Fremskrittspartiet lykkes med at komme med i en ny regering.

DF risikerer derimod at tabe sin indflydelse, fordi de øvrige borgerlige partier vil kunne danne regering uden om partiet, som de betragter som socialdemokratisk. Den situation har Fremskrittspartiet været i, siden partiet blev oprettet, men med økonomen Siv Jensen bevægede man sig fra det socialdemokratiske mod det liberale, ikke mindst pga. partiets ungdom, og dermed forøgedes chancerne for at blive opfattet som “stuerene” og få indlydelse.

Med den opfattelse af begrebet liberalisme, der gives udtryk for af de såkaldte nationalkonservative i Danmark, et udtryk der på norsk er “fett på flesk”, må man naturligvis tage afstand fra Siv Jensen. Pia Kjærsgaard har været dygtig, men Siv Jensen skal være endnu mere dygtig, hvis hun skal opnå noget. Sådan ligger landet, og så kan man spille med eller lade være.

Vivi Andersen

Posted: 30 November 2011 - 22:13 - Reply

HVIS Siv Jensen er realist, hvordan kan hun så sige, at islam er blevet kidnappet af ekstremister ?

Det må sørme da efterhånden være sevet ind hos de fleste, at det ekstremisterne udtrykker, verbalt og i handlinger, ER islam – hverken mere eller mindre !

    Anonymous

    Posted: 30 November 2011 - 23:17 - Reply

    Nej, nej, der er langt igen. Det ses også af udtalelser, som Siv Jensen kom med, da Pia Kjærsgaard angreb hende på det mest sårbare tidspunkt efter Utøya. Jensen slog syv kors for sig og understregede, at Fremskrittspartiet intet har tilfælles med DF. Findes let ved at google.

    Sådan er det bare i Norge, og det lagde Siv Jensen jo også stor vægt på, da hun i starten af den anden video talte om, at man er nødt til at tage ganske små skridt. Det er ikke fordi jeg har lyst til at være ubehagelig, jeg skriver det. Danskere kan blive ret ophidsede over den sendrægtighed. Det er jo også besynderligt, at Norge kun har ganske få kilometer med motorvej, stor efterspørgsel efter dem og tusinder af milliarder “på bog”. Landet er et af de største i Vesteuropa, vel det mest udstrakte og er næsten ni gange så stort som Danmark og mange steder særdeles uvejsomt. Erhvervslivet tigger om bedre infrastruktur, men nej. Men nu skal moskéerne til gengæld renoveres, der bliver åbenbart bedt meget. Eller også politiseres der. Der er ikke det trossamfund, som ikke er statsstøttet.

Vivi Andersen

Posted: 30 November 2011 - 23:51 - Reply

ANONYMOS

Så er det sgu da heldigt for nordmændene at de har olien som financierings grundlag – når de ikke vil efterkomme f.eks. deres erhvervsliv , som jeg kan forestille mig gerne så Norge blive forbundet, fra nord til syd + øst til vest, af veje .

Åbenbart er veje ikke et behov for politikerne !

Skåning

Posted: 1 December 2011 - 00:04 - Reply

Utöya eller ej. Jag ser faktiskt inte problemet med att tala klarspråk om massiv invandring från väldigt främmande kulturer, och muslimer i synnerhet. Carl I Hagen lät oftast mer som Glistrup än Jensen och det tycks inte ha förändrat opinionsläget för partiet. Många anti-immigrationspartier faller i fällan av att slipa sig istället för att försöka flytta debatten i rätt riktning, och tror det är något slags mästerskap i att ta avstånd från partier av samma typ i andra länder.

    Marit

    Posted: 1 December 2011 - 15:55 - Reply

    Jeg mener Siv Jensen er på ville veier når hun så sterkt tar avstand fra både DF og SD. Hun mister derfor stemmer til Demokratene.

Tim Pallis

Posted: 1 December 2011 - 08:24 - Reply

Jeg er helt enig med Vivi Andersen. Islam er ikke blevet kidnappet af ekstremister. Islam er Sharia-islam og i sig selv ekstremistisk. De moderate er kultur-muslimer uden anelse om, hvad islam er for en størrelse. DF ved det, hvis Siv Jensen ikke ved det, ja så er der stor forskel på de to partier. Hvis Norge skal have et bedre motorvejslignende vej-system, skal bores mange huller igennem bjergene – det er hunde dyrt.

    t. mortensen

    Posted: 1 December 2011 - 11:24 - Reply

    Tim Pallis, selvfølgelig er islam islam, men i Norge skal der meget til at få mosten til at glide ned, og en forståelse af det, er en erkendelse af virkeligheden og første step mod noget nyt. Det troede jeg, fremgik tydeligt af det skrevne.

    Det er nemt at se tornene i naboernes øjne, men synes du, at det er bedre, når en dansk partileder igen og igen udtaler, at hun bestemt ikke har noget imod muslimer, at det er islam, der er problemet. Den påstand glider ganske vist ned hos hendes vælgere, selv om det turde være åbenbart, at islam ikke er et selvstændigt monster; uden muslimer ingen islam. Eller hvad med den hyppige jammer over de stakkels muslimske kvinder? Nok er der mange af dem, der efter vor målestok mishandles og burde have det bedre, men der mange flere, der afviser at gøre noget ved det, og som direkte eller indirekte støtter muslimske mænd i den adfærd, som vi finder forkastelig. At undlade at handle kan også være en ansvarspådragende. Desuden er der i høj grad de muslimske kvinder og også de unge, der er opvokset og uddannet i Danmark, som står for den sociale terror vha. sladder. Derom udtale Kristina Khader sig for nylig.

    Googler man på Pia Kjærsgaard og Siv Jensen, vil man bl.a. finde en artikel fra DR, der viser, at Siv Jensen på det stærkeste understreger, at Fremskrittspartiet ikke har noget med DF at gøre. I Danmark har der længe hersket en opfattelse af det modsatte, men det er jo ikke hendes skyld. Siv Jensen er nødt til at tage hensyn til, hvad norske vælgere ved om DF, og den viden har de i alt overvejende grad fra deres medier og politikere, der er tæt på at omtale Pia Kjærsgaard som Fanden selv.

    Alle, der har fulgt med i, hvordan islamkritiske nordmænd er blevet jagtet siden 22/7 ved, at Siv Jensen en overgang så både hærget og forgrædt ud. Det er klart, at hun har måttet tænke dybt over, om hun var medansvarlig for det skete, sådan som hun fra mange sider fik skudt i skoene. Nu har hun gennemlevet den krise og er godt på vej igen, og det er vel ikke op til os at komme stikkende med den ideelle fordring. Hun har også meget intern ballade med medlemmer, der bliver “afsløret” af pressen.

    At Cepos ville tale økonomi med en økonom, er der ikke noget underligt i. De er jo hyper liberalister. At Siv Jensen ikke ville sætte tal på som i værste LA stil, forstår jeg godt, det ville være utroværdigt, synes jeg.

Steinadler

Posted: 1 December 2011 - 11:48 - Reply

Siv Jensens foredrag bar tydelig preg av at hun representerer partiets mer liberalistiske fløy. Det synes ganske åpenbart at denne fløy, desverre vil jeg si, har styrket seg etter 22. juli. Blant disse finner man jo også en del mennesker som intet har imot masseinnvandring, rent prinsipielt. Liberalister er man jo rent i sin alminnelighet i Fremskrittspartiet. Men det er ikke denne del av politikken som under Carl I. Hagen brakte partiet opp over de 20%. Jeg er redd den tilpasning til Høyres program som man her ser konturene av sier noe om hva som kan komme til å skje med Frp i regjeringssamarbeid. Det kan bli samme skjebne som har blitt både Senterpartiet og Sosialistisk Folkeparti til del under Arbeiderpartiets vinger.

En liten detalj: Norske bønder har faktisk kapasitet til å produsere mer enn nok melk og smør. Men man opererer med kvoter som skal hindre overproduksjon basert på subsidier. (Disse kvotene har ikke blitt økt i takt med smørforbruket de siste par år.) Slik sett ligner norsk landbruk adskillig på det man finner innenfor EU. I Norge produserer man likevel bare ca 50% av maten selv, om man da unntar fisk som der eksporteres enorme mengder av.

    t. mortensen

    Posted: 1 December 2011 - 14:03 - Reply

    Mit tidligere svar til Tim Pallis ligger i filteret, men jeg vil da svare Steinadler, at hvis det går, som han frygter med så stort et parti som Fremskrittspartiet, der ikke kan sammenlignes med de nævnte små partier, så må det være fordi nordmændene vil det sådan.

    Der har jo også i mange år – i hvert fald hvis man skulle tro pressen og politikerne – været en udpræget vilje til og ligefrem et ønske om at omdanne Norge til et multikulturelt land. Om man stadig hævder det, ved jeg ikke? På den måde har Norge mindet om storebror Sverige men bestemt ikke om Danmark. Måske var det bare bragesnak, der forstummer nu, hvor konsekvenserne er begyndt at vise sig. Ret beset kan man vel heller ikke vide, om det er liberalistiske holdninger eller større frygt for indvandringen, der kommer Siv Jensen til gode. Rapporten fra Nordisk Råd om en indvandring på ca. 944.000 de næste tretten år må da have gjort indtryk, skulle man tro.

PK

Posted: 1 December 2011 - 14:05 - Reply

Hvad islam er?
Her i landet er der f.eks. Socialdemokraties islam.
Så findes der også SFs islam.
Og ikke mindst de radikales islam.
Da de tre partier jo består af følsomme humanister, så består deres islam af
mennesker med samme åndelige støbning.
Det gør også det politiske arbejde så nemt.

Mogens Jensen, soc, er et meget fint eksempel udi islam.

Leave a Comment