1
dec
Seneste opdatering: 2/12-11 kl. 1853
26 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Arbetskrafttillskott – 600 somalier till Borlänge, Somalier dömd för våldtäkter i Borlänge‏, Borlänge mobilserar för somalisk massinvasion, Borlänge kommun klarar inte inflödet av somalier, Motståndsrörelsen Dalarna – 1:a maj i Borlänge,Allt fler behöver hjälp i Borlänge. Julia Caesar kronik om byen: Søndagskrönika: Mina drömmars stad. Det er ligegyldigt om jeg skulle have lyst til at kalde de ansvarlige landsforræddere. Det er ikke min by, mit land, mine følelser. Problemet for dem opstår selvfølgelig den dag, de lokale får lyst til at sætte navn på landsforrædderne. Det bliver deres problem, held og lykke til dem og sikken en idyl, det bliver. Vi følger dem til dørs uden filter til den tid, for det er svært at forestille sig, den tid ikke kommer, selvom håbet endnu er lysegrønt. Nå ja, lad os kalde det lyserødt.

Sexchikaneret og bestjålet i busser: “Ny kynisk overgrebsform”

Oslo minder om Cairo for nogle år siden, og i dag for den sags skyld: Sexual Harassment on the Streets of Cairo.

To venninner i 20-årene ble angrepet og befølt av en gjeng med menn på nattbussen i Oslo. Voldsforsker advarer mot det hun kaller en ny og kynisk overgrepsform.

I september ble en 25 år gammel kvinne og venninnen hennes omringet på nattbussen. 25-åringen forteller til NRK at det var omtrent tjue menn som klådde på dem og forklarer at hun følte det var hender overalt, på brystene, på rumpa og mellom beina. Flere kvinner i Oslo har den siste tiden opplevd lignende hendelser. Venninnene prøvde å dytte unna mennene, men de var omringet. Og ved hvert busstopp gikk noen menn av, mens nye kom mot dem.Mens bussen manøvrerer seg østover holder jentene rundt hverandre. De er redde og tør ikke prøve å komme seg av, i frykt for at mennene skal følge etter dem. Hele tiden blir de blir tatt på, samtidig som mennene river ringene av fingrene deres og stjeler fra veskene.

Ved busstoppet på Sofienberg i Oslo kommer de seg ut av klyngen de står i. De vet at en kamerat venter på dem ved neste stopp. Der kommer de seg ut, og oppdager da at knokene er blodige. Kvinnene sier de tror verken medpassasjerer eller sjåføren oppdaget hva som hendte fordi gjengen stod så tett rundt dem, og de var små sammenlignet med mennene. Ble omringet og befølt på nattbussen, “Overfallsbeføling”.

Bør Anders Behring Breivik henrettes ?

Forleden argumenterede Marine Le Pen for, at Frankrig ser forbrydelser, staten ikke har noget strafferetligt, proportionalt svar på, og at genindførelsen af dødsstraffen derfor bør kunne diskuteres. Det i særklasse barbariske mord på den jødiske Ilan Halimi i 2006, er et sådant eksempel. Afskaffelsen af dødsstraf er grundlagt i samfund i en social harmoni, vi er ved at forlade. Hvad skulle vi have gjort ved London og Madrid bomberne, hvis ikke de havde været så hensynsfulde at ekspedere sig selv til himmels? Hvad ville befolkningerne og de ramte have fundet rimeligt, og hvad havde vores strafferetlige svar været? Bin Ladin blev de facto “dødsdømt”, men ikke af en domstol. Få havde noget at indvende imod det udenomsretslige mord. Han var en krigsførende kombattant, og han kendte indsatsen. Uviljen mod at diskutere dødsstraffen, vidner om et gigantisk hykleri. Vi er parate til at lade vores soldater skyde og bombe i tusindvis af afghanske 15-årige drenge, hvis eneste karrieremulighed er, at få en AK-47 i hånden og “kæmpe mod islams fjender”, fordi “kampen for vores frihed foregår i Helmand, (bare vi ikke ser for udpenslede billeder af det)” men når det kommer til hjemlig vold, så er vi fuldstændige bløddyr, der ikke vil påtage os noget ansvar over liv og død overhovedet.

Jeg mener også dødstraf må kunne overvejes under særligt skærpede omstændigheder, alene for at komme retsfølelsen i møde og undgå selvtægt, men ingen vil gribe bolden endsige argumentere imod det. Sverige har oplevet “dødsstraf ved selvtægt” her og her, fordi mennesker ikke føler, at retssystemet yder en morder en adækvat straf. Det er ikke nogen ønskelig løsning i et retssamfund, at et land presser forbryderes straf ud i privat entreprise. Breivik kommer selv til at leve i akut livsfare fra det private initiativ resten af sit liv. Dør han af det, er det retssamfundets udeladelsessynd.

“Det gør humane samfund ikke”, men det er ikke lige præcis noget retsfilosofisk argument. Breivik har taget 4.500 leveår fra unge mennesker, han erklærede sit land krig, og selv Norge har i krig dødsstraf. En forråelse, javist, men forråelsen er helt på forbrydernes side, og en stat kan blive tvunget til at følge truslernes optrapning og forbrydelsernes uhyrlighed. Er han rablende utilregnelig, – og det er han da forhåbentlig, – skal han naturligvis ikke aflives, men er han ikke, bør han have den strengest mulige straf, og det er ikke livsvarig indespærring i en treværelses-lejlighed med TV og træningsudstyr…….. Alan Lake mener, Norge bør henrette ham. I sig selv nok til at mistænkeliggøre ham i norsk presse, der ikke selv har noget der blot ligner et svar på barbaren Breivik. Vi tøver med at mene noget definitivt, men vi beskriver, hvad der presser sig på, for spørgsmålet i rubrikken forsvinder ikke af sig selv. Tilpas mange finder ham værdig til den skæbne, han beredte 69 andre. Man kan sidde det overhørigt, men ikke i uendelighed.

Jeg mener at enhver som har begått mer enn to drap bør henrettes, sier Lake som svar på spørsmålet om hva slags straff Breivik fortjener…..Han hevder at han ikke var blant dem som fikk tilsendt nordmannens manifest og understreker igjen at han aldri har møtt Breivik. Han har imidlertid møtt den norske bloggeren Fjordman, og omtaler samtalene med ham som «interessante». Alan Lake var i forrige uke i politiavhør i England i forbindelse med Breivik-saken. 47-åringen regnes som en nøkkelperson i den antiislamske organisasjonen English Defence League. Påstått mentor mener Breivik fortjener dødsstraff

Moralsk relativisme når den er allerværst

Her er et mysterium: Hvordan kan de opvoksende generationer der oplever at de tilvandrede tredjeverdenskulturer de møder i deres hverdag ikke selv er moralrelativistiske, forestille sig en fremtid hvor det fælles grundlag er ‘live and let live’? Man kan vedtage med sig selv at værdidomme er relative; styrke og voldsparathed kan derimod aldrig relativeres, og har man altså selv frasagt sig retten til at handle på vegne af ens egen kulturs værdier er der problemer forude. Via PJ Media (LFPC).

“Moments Of Startling Clarity” Dr. Stephen L. Anderson

“The picture is horrific. Aisha’s beautiful eyes stare hauntingly back at you above the mangled hole that was once her nose. Some of my students could not even raise their eyes to look at it. I could see that many were experiencing deep emotions.

But I was not prepared for their reaction.

I had expected strong aversion; but that’s not what I got. Instead, they became confused. They seemed not to know what to think. They spoke timorously, afraid to make any moral judgment at all. They were unwilling to criticize any situation originating in a different culture.

They said, “Well, we might not like it, but maybe over there it’s okay.” One student said, “I don’t feel anything at all; I see lots of this kind of stuff .”

Another said (with no consciousness of self-contradiction), “It’s just wrong to judge other cultures.”

“While we may hope some are capable of bridging the gap between principled morality and this ethically vacuous relativism, it is evident that a good many are not. For them, the overriding message is “never judge, never criticize, never take a position.” […] “It’s just wrong to judge other cultures.”

Henrik Gade Jensen: Ræven går derude, mor (anmeldelse)

Lars Hedegaard engagerede sig energisk for EU i Europabevægelsen i 1990’erne til nutidig fortrydelse. Fatwaen mod Salman Rushdie i 1989 blev ingen øjenåbner og først 10 år senere i 1999 skrev han sin første islamkritiske artikel. Og så det gik ellers hurtigt, og siden følger bøger og indlæg om den trussel, som islam udgør for Europa.Samtidig er han med til at udvikle Berlingskes Groft Sagt-spalte med daglige slag i bolledejen. Undervejs uddeles der lussinger, som når Anders Fogh Rasmussens kulturkamp sammenlignes med en generals kommando til angreb, hvorefter han selv gemmer sig i nærmeste busk.
Mange navngivne journalister bliver også spiddet: De ved ikke, hvad de snakker om, de kommer med grove beskyldninger, og de vil altid blive støttet af deres kollegaer.
Lars Hedegaards erindringer er som en frisk vin, der bliver mere spændende at åbne om få år. For så kan det konstateres, om han fik ret i sine profetier. Indtil da indgår den i rækken af gedigne selv- og venstrefløjs-opgør, fordi marxisten og ateisten Hedegaard skriver som en kristen kirkefader, der ved, at han har syndet.Et fremragende opgør og et præcist tidsbillede.Lars Hedegaard: Ræven går derude, mor

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Robin Shadowes

    Jag har då inget problem med att döma andra kulturer. Islam är ren skär barbarism och inget annat.

    • Josefina Bergfast

      För muslimerna själva är väl islam dels en ”kulturell koncensus för överlevnad genom attack mot potentiella fiender”, och dels ett slags självbevarandesystem, med en ”religiös auktoritet”, (koranen), som riktmärke?

      Detta ”kulturella fenomen” är väl egentligen inte något unikt, för någon “kultur” genom världshistoriens alla olika “kulturer”?

      Alla olika kulturer har väl på olika sätt och i större eller mindre grad beroende på olika faktorer, en För muslimerna själva är det väl dels en kulturell koncensus för “överlevnad genom attack mot potentiella fiender”, och dels ett slags självbevarandesystem, med en religiös auktoritet som riktmärke.

      Detta fenomen är väl egentligen inte någonting unikt, för någon “kultur” genom världshistoriens alla olika “kulturer”. Alla har på olika sätt, och i större eller mindre grad beroende på olika faktorer, ett slags inneboende vilja till självbevarande.

      Det slags självbevarandesystem som finns inom islam är väl i jämförelse med den västerländska dekadensen och självföraktet samt det västerländska långsamma självmördandet i alkohol, droger och oansvarighet i största allmänhet vad gäller familjära relationer, samt i det gränsöverskridande vad gäller det privata och intima rummets sfär, och därmed oförmågorna att skydda familjelivet, kanske på sätt och vis en starkare kultur för “överlevnads-” och “fortplantningsförmågorna”, än vad den “västerländska” är?

      För “fiender”, av olika slag, som aktivt vill hota, förolämpa, kränka eller förnedra, har man väl inom islam, liksom också inom många andra “kulturer”, också “rättigheter att försöka försvara och bevara sig själv? Konstigt vore väl annars?slags inneboende vilja till självbevarande och självförsvar, och de är alla på olika sätt, mer eller mindre efterföljare av en ”religiös auktoritet”, eller flera.(T ex bibeln, med alla dess olika ”profeter”).

      Det slags självbevarandesystem som finns inom islam är väl i jämförelse med den västerländska dekadensen och självföraktet, samt i jämförelse med det västerländska långsamma självmördandet i både krig, alkohol, droger och oansvarighet i största allmänhet vad gäller familjära relationer, samt i det gränsöverskridande som tillåts försiggå i det allmänna massmediala rummet och också inom skolan, vad gäller respekten för privatliv och det privata rummets sfär, vilket i sin tur har satt sina spår i efterföljande oförmågor att kunna skydda familjeliv och i förlängningen fortplantning, vilket medför att islam kanske på sätt och vis en starkare kultur för “överlevnads-” och “fortplantningsförmågorna”, än vad den “västerländska” är?

      Mot “fientliga attacker”, av olika slag, som aktivt eller indirekt vill hota, förolämpa, kränka eller förnedra den egna ”kulturen”, och därmed indirekt utövarna själva, alltså de som är bärare och utövare av ”kulturen”, har man väl inom islam, liksom också inom många andra “kulturer”, också “rättigheter att försöka försvara och bevara sig själva?

      Konstigt vore väl annars?

      Om ”västvärlden”, och ”den västerländska kulturen”, vore livskraftig och stark, så skulle väl Europa, och europeiska stater, inte minst Sverige, över huvud taget inte befinna sig själva i den situation som föreligger? Då skulle väl ”självbevarandeförmågorna”, och förmågorna till ”självförsvar” och ”självrespekt”, ha varit betydligt bättre?

      Dessvärre verkar dessa inte finnas i den ”västerländska kulturen”? Där verkar istället finnas ett slags inbyggt ”självmördandemönster”?

      Beror det på ”västerlänningarna själva”, eller beror det på ”de andra kulturerna”?

      Är det ”de andras fel”, att ”vi” inte kan försvara och bevara oss själva tillräckligt? Är det t ex ”de främmande kulturerna” som släpper in ”sig själva” till de västerländska nationerna i den omfattning och den storlek, och den hastighet och under de ekonomiska villkor som har skett, eller är det de västerländska nationerna som själva röstar för och därmed beslutar om ”självupplösande och självförstörande”?

      Är det främst de ”främmande kulturerna”, och t ex islam, samt muslimer, som har tillgång till det massmediala rummets alla kanaler för påverkan av både tankar, åsikter och livsstilar i ”västerlandet”, som i sin tur påverkar ”västerlandets”, och Europas, förmågor, eller oförmågor, till självbevarande och självförsvar mot ”invasion av främmande kulturer”, eller är det inte det?

      • Josefina Bergfast

        Denna felaktiga, (och oredigerade text, Posted: 3 December 2011 – 10:47 ),har jag bett Snaphanen att “sudda”.
        Varför suddas den inte?

      • Josefina Bergfast

        Ovanstående text, Posted: 3 December 2011 – 10:47, av mig, där textraderna hopblandats på ett felaktigt sätt, och som gör texten plågsamt oläsbar, försökte jag ta bort, då jag felaktigt postat den. Men Snaphanen har ändå publicerat den. För att skona eventuella läsare, så ber jag Snaphanen ta bort den. Går inte det?

    • Josefina Bergfast

      För muslimerna själva är väl islam dels en ”kulturell koncensus för överlevnad”, och dels ett slags självbevarandesystem, med en ”religiös auktoritet”, (koranen), som riktmärke, precis som många andra ”kulturer”?
      .

      Detta fenomen är väl egentligen inte någonting unikt, för någon “kultur” genom världshistoriens alla olika “kulturer”? Alla olika kulturer är väl på olika sätt, och i större eller mindre grad påverkade av ”religiösa auktoriteter”, (t ex bibelns alla profeter), och har samtidigt ett slags inneboende vilja till självbevarande?

      Det slags självbevarandesystem som finns inom islam är väl i jämförelse med västerländsk dekadens, självförakt, västerländskt långsamt självmördandet i alkohol, droger och oansvarighet i största allmänhet vad gäller familjära relationer, samt gränsöverskridande i det offentliga rummet av det privata och intima rummets sfär, och därmed utbredda oförmågor att skydda familjeliv, kanske på sätt och vis en starkare ”kultur” för “överlevnads-” och “fortplantningsförmågor”, än vad den “västerländska” är?

      För “fientliga attacker”, av olika slag, som aktivt vill hota, förolämpa, kränka eller förnedra, har man väl inom islam, liksom också inom många andra “kulturer”, också “rättigheter att försöka försvara och bevara” sig själv?

      Konstigt vore väl annars?

      Om ”västvärlden”, och ”den västerländska kulturen”, vore livskraftig och stark, så skulle väl Europa, och europeiska stater, inte minst Sverige, över huvud taget inte befinna sig själva i den situation som föreligger? Då skulle väl ”självbevarandeförmågorna”, och förmågorna till ”självförsvar” och ”självrespekt”, ha varit betydligt bättre?

      Dessvärre verkar dessa inte finnas i den ”västerländska kulturen”? Där verkar istället finnas ett slags inbyggt ”självmördandemönster”?

      Beror detta på ”västerlänningarna själva”, eller beror det på ”de andra kulturerna”?

      Är det ”de andras fel”, att ”vi” inte kan försvara och bevara oss själva bättre eller tillräckligt bra?

      Är det t ex ”de främmande kulturerna” som släpper in ”sig själva” till de västerländska nationerna i den omfattning och den storlek, och den hastighet och under de ekonomiska villkor som har skett, eller är det de västerländska nationerna själva som har röstat för detta, och som därmed själva beslutat om ”självupplösande och självförstörande” åtgärder för ”sina” nationer?

      Är det främst de ”främmande kulturerna”, t ex islam samt muslimer, som har tillgång till det massmediala rummets alla kanaler för påverkan av tankar, åsikter och livsstilar i ”västerlandet”, eller är det inte det?

  • Vivi Andersen

    Hvad skal f.eks. somalierne heroppe i det Nordiske område ?

    Der er vel lande, områder der er tættere på deres eget hjemland og deres egen kultur, der vil kunne modtage dem !

    Jeg kan ikke med min bedste vilje se HVORFOR det skal være nordmænd, svenskere, danskere, finnere, islændinge, færinger og grønlændere der skal tage imod dem !

    De har overhovedet ingen tilknytning til vores kulturer – hverken på den ene eller den anden måde.

    De der er her – SEND DEM RETUR !

  • Limewoody

    Henrik Gade Jensen…….hmmmmm……var det ikke ham der for nogle år siden “blev gået” som pressesekretær i kirkeministeriet pga falske anklager ( fra DRs autonome darling Rene Karpantchop) om nationalsocialistiske sympatier???? Af en politisk venstrefløj (Information mfl.) som nu ikke ser noget problem i at en forhenværende formand for DKP sidder som minister i en rød regering.

    Moral er godt…..men dobbeltmoral er dobbelt så godt.

  • PK

    Læste dette citat : ” Der er fejl på begge sider, siger de, der er for dovne til at undersøge en sag og for feje
    til at vælge side”.
    Sagt/ skrevet af een ved navnet HOHLENBERG.

    Ikke dårligt, bestemt ikke dårligt.

  • Menig 442

    Noget har ændret sig siden 50′ og 60’erne konstateres det lakonisk. Om det er godt eller skidt for Sverige, hvem interesserer sig for det? At det bliver værre og værre med den multikulturelle harmoni og at finansiere vanviddet er åbenbart ikke noget flertallet af svenskerne bekymrer sig om.
    Eller også gør svenskerne det, som i dagens Ægypten, man stemmer ikke på dem man er mest enige med, men på dem man er mest bange for.

  • tavsen

    HOHLENBERG

    at læse ham er et åndeligt brusebad, al vanetænkning forsvinder

    “Hvis en politiker taler om, at vi er i samme båd, saa vogt dig. Det betyder, at han vil være kaptain, og du maa ro”

    “Der er to slags mennesker, som man aldrig hører et godt ord om undtagen af dem selv. Det er politikere og journalister. “Vi er ikke saa slemme, som folk tror”, siger de. Det skulde ogsaa bare mangle”

    “Man skal ikke blande sig i andre landes indre forhold, siger politikerne, og haaber dermed at sikre sig frihed til uhindret at kunne gøre med deres eget folk, hvad de vil”

    “Det gamle enevælde var saa rigt, at det havde raad til en hofnar. Diktaturet er saa fattigt, at det behøver en propagandaminister”

    “Det er klog handling af staten først at tage alt fra folket og siden give en lille del af rovet tilbage. Saa faar den ord for at være folkets velgører”

    “Idiot betød paa græsk privatmand: en der var ubrugelig til at beklæder offentlige embeder. Nu har det fået den modsatte betydning”

    UGLEÆG

  • Johansen

    Bandeoverfald på unge kvinder som i Norge minder om sjakaladfærd. Man jager et svagt bytte i flok.
    Et fingerpeg om at angrebsmandslingene tilhører et lavere civilisationstrin. Det næste bliver vel at de trækker kvinderne i håret og slæber afsted med dem for at fornøje sig.

  • Ole Burde

    Jeg har kun eet lille bitte spørgsmål til de stakkels piger som blev “befølt” i bussen i Oslo : Hvorfor SKREG de ikke bare ? At skrige om hjælp er en kvindes mest naturlige forsvar . Enhver som har hørt et ægte kvindeligt angsskrig for fuld volumen , ved at det er en ting som ikke sådan lige kan ignoreres , ikke engang af en flok mer-eller-mindre hjernevaskede nordmænd . I det øjeblik de valgte IKKE at skrige op ,fravalgte de enhver form for indgriben mod voldsmændene ….Hvorfor mon ?

    • Marit

      Fordi vinordmenn er så hjernevasket og paralysert gjennom årtider med politisk propaganda av de røgrønne rettroende. Å gjøre anskrik ved overfall, ville derfor være rasisme og stigmatisering. Det er en dødssynd i Norge. Vi skal bare finne oss i å bli kuet og trakkasert av berikerne. Det mener både politikere og politi.

  • Vivi Andersen

    Ole Burde

    Angst ?

    Bange for at blive eksponeret – at blive hængt ud ?

  • Stirner

    Haha, mærk kulturberigelsen, stupide kællinger! Hvornår mon der kommer en kommentar om, at det er synd for disse stakkels kulturberigere, thi de ved ikke hvad de gør pga. posttraumatisk stress og kulturchok? (Som der gjorde ved voldtægterne,hæ!). Næh, de to parter fortjener hinanden, så giv den gas drenge; de kan li’ det. De har fået hvad de stemte på, da virkeligheden altid sætter sig igennem, som den kan blive, glem romantisk vås om kontingens – det kunne netop ikke være anderledes, I religiøse får. Man kan ikke være uskyldig, når det er selvvalgt, og sætter man magisk/religiøs/romantisk tænkning før Darwin, følger der som regel en nominering til The Darwin Awards med.

  • Stirner

    Forresten, kunne vi lave en konkurrence om hvem der kan konstruere det bedste begreb for disse morsomme episoder? Vi kunne tage udgangspunkt i, at der er tale om en softcore version af Bangbus med flere mandlige skuespillere, og så inkluderer temaet tyveri. Mine ydmyge bud: Gramsebussen eller Gramseekspressen?

    Måske jeg kan sælge konceptet til NT, det er jo ren oplevelsesøkonomi,hæ!

  • LarsS

    Hvor sørgeligt!

    Endnu en antændt brand – Gävle Bukken op i flammer!

    Jeg bliver nedtrykt af denne video med “Glade Jul, Dejlige Jul” som underlægningmusik:

    http://www.artifacting.com/blog/2011/12/02/the-gavlebocken-gavle-goat- has-once-again-gone-up-in-flames/

  • Tim Pallis

    Limewoody – Det er godt at du tager den frem. Det var nemlig en af Rene Karpantchops første alvorlige anklager. At den mand i dag er en akademisk ekspert er en journalistisk skandale af format. Selv JP er faldet til patten. Jeg lægger mærke til, at der er ingen, som på nuværende tidspunkt tør kommentere Snaphanens indlæg om dødstraf. Det er et af de mest vanskelige spørgsmål, man kan tænke sig. Jeg er meget imponeret over, at Snaphanen tør give et bud. Det er skarpt, menneskeligt og rationelt. Jeg er helt enig. Jeg er buddhist, hvis man kan være det. Alligevel er Steens oplæg så forstandigt og formuleret så gennemtænkt, at jeg køber det helhjertet. Hvad fanden skal man gøre i den situation. Igennem hele den menneskelige historie ville Breivik allerede være halshugget. Nu om dage får han 21 år i en lejlighed med med TV, netadgang og fitness-room. Det er humant og moderne, men ikke i overensstemmelse med de flestes fornemmelser. Du må ikke slå ihjel. Nej og hvilken statsansat skal gøre det. Opgaven er et sådant dilemma, at den sikkert ikke kan genneføres – måske heldigvis. Men det stiller os i en uløselig moralsk konflikt, som kun politisk korrekte naivister kan overse. Hvorfor kan man ikke ifølge menneskerettighederne og de moderne kulturradikale profeter henrette en morder, som i fuld bevidsthed og med god samvittighed har dræbt 70 unge mennesker. Nej det kan man nok ikke! Men det, at man ikke kan gøre det, kan blive en pind til vor egen ligkiste. Man kan alså ikke bekæmpe terrorisme og en livsanskuelse, som går ud på med vold og magt at ville udslette et rationelt demokratisk samfunds etiske konsistens niveau. Steen har givet os kimen til en debat, som man bør gennemdiskutere. Hvad fanden skal man stille op med de uhyrlige forbrydelser vi oplever i denne kulturrelativistiske tid? Er Steen den eneste, som tør tage stilling?

    • th. mortensen

      Breivik bliver aldrig rask, og han vil formodentlig også vedblive med at være så syg, at han er farlig for sig selv og sine omgivelser, i bedste fald kan han dopes til sløv ligegladhed. Jeg mener, at Breiviks diagnose ret beset er meget hårdere, end hvis han havde fået en dom på mange års fængsel, manden er i jævnt sprog erklæret skingrende gal på livstid, medmindre der sker et mirakel.

      Man skal – ifm. forbrydelser – efter min mening ikke underkende, at et hævnmotiv er legitimt og styrker moralen for så vidt en straf efterlader folk med det indtryk, at det ikke skal/må være gratis eller billigt at være kriminel. Den nuværende fængselsluksus med mobil og internetforbindelse bør ikke være en ret. I Breiviks tilfælde skal han ikke have den, hvis det står til mig, men man kan give ham en pc med spil af den fredelige art, hvis det hjælper med til at berolige ham.

      At aflive sådanne håbløse tilfælde er mig imod, skønt han fra nu af og til sin død sandsynligvis vil være en samfundsbelastning. Det er ikke et spørgsmål om ikke at turde gå ind for dødsstraf. Men jeg er på den anden side ikke sikker på, at det er det mest “humane”. Jeg vil kunne gå med til tvangssterilisering af seksualforbrydere.

  • Skulle inte förvåna om det var en Muslim som brände upp julbocken i Gävle , allt som är omuslimskt stör dom sig på.

    • Robin Shadowes

      Finns ju en sak dom retar sig mer på än kristendom och judendom och det är hedniska religioner. Julbocken är ju helt klart inte kristen utan rotar sig i vår för-kristna tro. Förmodligen en av Tors bockar kanske?

  • Rummelsburger

    Norge har ikke dødsstraff, selv ikke i krig – den ble opphevet på 70-tallet.

  • EAM

    Steen;
    Det er forkert at antage, at det humane ikke kan være et argument i en retsfilosofisk betragtning. Du kan med fordel læse “Dei delitti e delle pene” af Markis Cesare Beccaria. Denne har skam spillet en rolle i retsfilosofien.

    Hævnmotivet bør man ikke være bange for at diskutere heller – det er et hensyn om retssystemet ligeledes skal kunne adressere. MEN, man må ikke lade sig rive med udelukkende fokusere på forbrydelsens modbydelighed. Det er fx. dér David Gress går galt i byen når han plæderer for døddstraf.

    • Stirner

      Haha, du tror på ‘retfærdighed’ jf. en retsreligiøs betragtning!? Breivik modtager hvad man vil have han skal modtage, det er, ganske som hans handlinger, ikke et spørgsmål om retfærdighed. Der er tale om vilje, intet andet. Beccaria opfinder, eller følger opfundne, idealer (det humane), og alle der ikke er enige hermed er forkerte på den? Åh, ja at være filosof – at skabe fikse ideer og derefter skose alle, der ikke er enige med disse fantasier.

      • EAM

        Venligst lad være med at lægge mig ord i munden. Jeg tillader mig at korrigere Snaphanens ideer om retsfilosofi. Jeg har ikke udtalt mig om hvad der er retfærdigt eller ikke retfærdigt.

  • Ördög

    test
    [b]test[/b]