28
dec
Seneste opdatering: 30/12-11 kl. 0647
3 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Her i den søde juletid kan det være på sin plads at sende en opfordring til dem, der lider af den globaliserede dødskult, som også er en dødbiderkultur. Den fremkom i rendyrket form hos afdøde ayatollah Ruhollah Khomeini, som skrev et digt om et blomstrende frugttræs skønhed, der ødelægges af Allah. Så kan de lære det! “Islam har ikke plads til morskab,” meddelte gnavpotten. Men skønhed, forelskelse, poesi, sjov, satire, fest og farver er ældgammelt persisk kulturgods, som ikke engang Khomeinis revolutionsgardister har formået at udrydde.

Poesi er der også i den italienske sang “sarà perché ti amo”, som blev kendt i Danmark i 1982, da sangduoen Laban serverede den med en dansk tekst, som er mere håndfast og mindre poetisk end den italienske, der ligner persiske kærlighedsdigte. Lyt og læs selv her. – Godt nytår – Ghostbuster

Portrætfrækhed

Man går gennem Ny Carlsberg Glyptoteket, givetvis Nordens eneste museum i virkelig verdensklasse, og kommer til den enorme samling af romerske portrætter., og pludselig står man overfor dem lyslevende. Der er ingen forsøg på portrætlighed hos egypterne, sumererne og etruskerne i samlingen, hos grækerne begynder ansatser til virkelighedsgengivelse, den slår først ud i fuldt flor som rene fotografier hos romerne. Nogle portrætter er ganske vist udført kort efter personens levetid, men man tænker alligevel, hvordan turde de beskrive den kendte verdens herskere så ubesmykket? Det er reportage 1500 år før den indfinder sig i f.eks. danske kongeportrætter. Psykopatien lyser ud af Nero og Caligulas ansigter, Marcus Aurelius og Augustus er muligvis idealiseret noget, – selv i dag kan man opleve gamle romerske kvinder der nærmest tilbeder Augustus ved hans mausoleum, – men Pompejus og Vespasian have set sådan ud. Det er umuligt andet. For fødderne af det første portræt foregik mordet på Julius Cæsar i år 44 f.kr.: Det ville have glædet Pompejus, hvis ikke han var dræbt fire år forinden. (Fotos © Snaphanen, klik f. helskærm)

Næstnederst Caligula, nederst “romersk dreng.” – Aktuelt fra i dag: Move over, Caligula and Nero! A compelling book reveals the story of the cross-dressing boy emperor Elagabalus whose savagery and sexual hedonism matched them both

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Gott nytt år, lite i förväg 🙂

  • Aisha

    De tre personer, der ville myrde Lars Vilks, er blevet sat på fri fod.

  • Niels Munk

    Portrætligheden i romersk skulptur kan meget vel henføres til, at i patricierfamilierne tog man dødsmasker og hængte dem frem som en påmindelse om slægtens bedrifter. Et bedre romersk hjem har rummet et anegalleri og mon ikke kunstnere har haft adgang, når en afdød skulle portrætteres ? Desuden var politik og jura mundtlig. Alle som havde interresse eller ærinde, havde hørt og set primaterne på Forum.

    Måske skulle vi indføre, at vore politikere fremlagde deres anliggender på Christiansborg Slotsplads og at man dér afgjorde sagen ved håndsoprækning. (Naturligvis kun danske borgere, der kunne føre deres slægt fire generationer tilbage).

    Godt nytår !