26
feb
Seneste opdatering: 29/2-12 kl. 1311
7 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Erland Josephson har avlidit En af Sveriges helt store skuespillere, kendt fra utallige Bergman film, hele to Tarkovskij film, arbejde med Peter Brook, István Szabó, Peter Greenaway og mange andre roller i udlandet, hvor han ikke som visse andre svenske skuespillere, solgte ud af sit kunstneriske talent. Hør nogle af udsendelserne på SR´s mindeside.

August Strindberg

I hundredeåret for hans død i år i 1912, er der en stor mængde opsætninger og arrangementer, som svensk teater byder på. De har det svært med ham, han var et geni, men han siger sig mange foruroligende ting, der ikke rigtigt gør sig i dag. Det interessanteste jeg derfor fandt lige nu, var dette radioarkiv hvor man kan høre både Harriet Bosse og Fanny Falkner fortælle om den aldrende Strindberg: Röster om Strindberg. Fanny Falkner flyttede til København, hvor hun boede i Sølvgade 104 og døde i 1963. Jeg kan have mødt hende på gaden som dreng, min skole lå lige ved siden af. Min ven Erik har skrevet bogen Fanny Falkner En opslagsbog. Her fortæller Strindbergs husholderske Tea Nilsson som 80-årig Lennart Hyland om Strindberg i 1963. Se mere her Lennart og Tea:

“Civillisationernes kaos”

Den tyrkiskfødte tyske socilog Necla Kelek udgiver 12 marts bogen Chaos der Kulturen: Die Debatte um Islam und Integration. Her uddrag et et interviewet “Fundamentalisme er ikke en model for fremtiden.” (Snaphanens oversættelse.)

Sociologen Kelek har vendt sig imod islamiske de organisationer, der ser sig selv her som vogtere af en konservativ islam og hovedsagligt fremstiller muslimer i en offerrolle. Det ubehag et flertal af tyskerne har overfor traditionelt præget islam, skal tages alvorligt, siger Kelek i et interviewet..

CBA: Fr. Kelek, hvornår var De sidst i en moske?
Kelek: For nylig, jeg rejste for to måneder Nordafrika, jeg var i den store moske i Casablanca. I Cairo var jeg i Al-Azhar moskeen, og deltog i den store fredagsbøn.

CBA: Debatten om islam her i landet har varet i ti år varighed. Hvor befinder vi os nu?

Kelek: Ved en skillevej. På den ene side er der flere og flere unge muslimer og muslimske kvinder, der er vokset op i dette samfund, som har sociale ambitioner og som identificerer sig med individualistiske værdier. I mange tyrkiske familier er ligestillingen mellem kønnene vokset. Dette tilskriver jeg islamdebatten.

CBA: Og den anden side ?

Kelek: … er konservativ islam blevet mere indflydelsesrig. Stærke indvandrergrupper i de større byer vægrer sig imod enhver åbning mod liberale værdier. De forsvarer af al magt en patriarkalsk, machokultur og kvindekontrol. Det bliver fortærket af, hvor let det er at gifte sig med ægtefæller fra de oprindelige hjemlande. Konservative organisationer som DITIB og Tysklands Muslimske Råd defamerer ethvert forsøg på at bryde disse miljøer op og kalder det “islamofobisk og fremmedfjendsk”, de ser sig som de sandere vogtere af islam. Deværre har de overfor staten stået som islams talsmænd. [..]

CBA: Under Sarrazindebatten dominerede islam i måneder TV’s talkshows …

Kelek: … Denne debat var ikke nyttig, for der blev kun blev talt om Sarrazin og nogle fundamentalt forkerte uddrag fra hans bog, ikke om integration og konsekvenserne af en forkert forståelse af islam. [..]

CBA: Hvad er Koranen for dig?

Kelek: En bog, der er skrevet af mennesker og som indeholder meget, som ingen relevans har i dag, f.eks. hvad angår kvinders rettigheder og religionsfrihed. Islam kan kun ændre sig, hvis den løsriver sig fra forestillingen at alle koranvers er bogstavelige åbenbaringer fra Allah, som er evigt gyldige og skal følges nøje. Religion eksisterer for mig for at hjælpe folk med at finde en personlig mening i tilværelsen. Den bør ikke opdele folk i kollektiver, såsom mand-kvinde, troende-ikke-troende. De, der indser det, kan finde noget positivt i Koranen, som kan forenes med ideen om menneskets frihed.

CBA: En liberal forståelse af Koranen kan altså kun lykkes, hvis den sætter sig igennem i de centrale områder af troen Islam. Fandt du din rejse gennem landene i det “arabiske forår” nogle tilløb til dette?

Kelek: I Tunesien, Egypten og prøver repræsentanter for traditionel islam med kun begrænset held at udnytte den revolutionære bevægelse til deres egne formål. Men revolutionerne var intet andet end et råb om personlig frihed og fremskridt, og det er på længere sigt uforeneligt med islam på længere sigt i disse menneskers forståelse. Jeg tror ikke, at er fundamentalisme i Nordafrika, er en model for fremtiden. Og jeg tror heller ikke, den er det blandt muslimer i Europa.

Interview af Christoph Schmidt. dom.radio.de

Chaos der Kulturen: Die Debatte um Islam und Integration udkommer 12 marts 2012

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?