25
jul
Seneste opdatering: 25/7-12 kl. 2206
28 kommentarer - Tryk for at kommentere!

The evidence is mounting that Syria has become a magnet for Sunni extremists, including those operating under the banner of Al Qaeda. An important border crossing with Turkey that fell into Syrian rebels’ hands last week, Bab al-Hawa, has quickly become a jihadist congregating point. It is the sort of image that has become a staple of the Syrian revolution, a video of masked men calling themselves the Free Syrian Army and brandishing AK-47s — with one unsettling difference. In the background hang two flags of Al Qaeda, white Arabic writing on a black field.

One Qaeda operative spoke to an Iraqi reporter for The New York Times. “Our big hope is to form a Syrian-Iraqi Islamic state for all Muslims, and then announce our war against Iran and Israel, and free Palestine.”

The video, posted on YouTube, is one more bit of evidence that Al Qaeda and other Islamic extremists are doing their best to hijack the Syrian revolution, with a growing although still limited success that has American intelligence officials publicly concerned, and Iraqi officials next door openly alarmed.Al Qaeda Taking Deadly New Role in Syria Conflict. German intelligence: al-Qaeda all over Syria. Terrible violence in Syria: a terror message from Al-Qaeda to Assad.

Ramadan i Bryssel: Trusler, skyderier og vold

Threats, clashes and gatherings of “jeunes” are shaking day-to-day life in certain districts, especially those in Brussels.The period of Ramadan is bringing its share of tensions and incidents in the streets of Brussels. It has only been six days since the month characterised by the Muslim fast has begun. However, the local police in Moelenbeek has already received threats in relation to this period – indirect, it is true – of attacks against public buildings. “These threats involved the possibility of grenades being launched at a police station in Moelenbeek or any other public building such as the town hall or community centre.” Threats which were taken very seriously. Suddenly, at the end of last week and this weekend, the western police zone raised its state of alert and reinforced its security regime. “We were all on guard. Police numbers were reinforced on the ground as well as technical resources, like cameras, to observe any excesses.“Belgium Shaken By Ramadan Crime Wave: Threats of Grenade Attacks on Public Buildings, La tension monte lors du ramadan

“Terrorens teater har ikke ændret Norge”

Det er utroligt, hvor hurtigt vi glemmer. Det ser ud til, at hvis der kom valg i Norge, ville Høyre og Fremskrittspartiet vinde stort. Utøya-begivenheden har ikke styrket Arbeiderpartiet eller venstrefløjen. Det politiske liv viser sig at være upåvirket.Sidste år forventede man i al fald på venstrefløjen, at der ville ske noget. Mogens S. Mogensen forudså, at det ville være sværere at være ”højrenationalist” i fremtiden. Deri tog han fejl. Han antog, at Anders Behring Breivik havde gjort, hvad han gjorde, fordi han var højrenationalist og dermed en, der lignede folk, der stemmer på Dansk Folkeparti. Med andre ord blev Utøya-massakren med det samme brugt indenrigspolitisk.

Man tog fejl, når man betragter Anders Behring Breivik som højrenationalist eller som kristen. Det sidste ord er også blevet brugt om ham og ikke uden en vis skadefryd. Mange var lettede over, at det ikke endnu en gang var en muslim. Fejlen består i, at man betragter hans Manifest 2083 som begrundelse af eller forklaring på hans handlinger. Manifestet er en science fiction-tekst eller en utopi. Problemet er, at teksten er blevet taget alt for alvorlig. Den er ikke forfattet af Breivik; den er et internetprodukt og som sådan noget nyt…….Hvad vil jeg med det? Vise, at Breivik i høj grad er et produkt af norsk samfund og historie og ikke af en eller anden global højrenational anti-islamisk bevægelse.

Breivik er også en ener og som sådan enestående. Han er ikke med i et netværk, sådan som han selv påstår, og sådan som mange mener. Han er efter alt at dømme udtryk for noget helt nyt, der har et eller andet med den omfattende verden af voldelige computerspil at gøre. Alle spil, selv for toårige, handler om at slå ihjel. Man skal være medieforsker for at påstå, at det ikke påvirker børn.Men Breivik er ikke norsk nationalist. Han henviser ikke til norsk historie eller litteratur; han henviser ikke til salmer og bibelsteder. Han skrev ikke på norsk, men på engelsk. Og man kunne fortsætte. Med andre ord: Hans tekst er ikke et udtryk for hans intentioner og ingen nøgle til hans indre….Han har som sagt ikke forandret det politiske liv, men han er blevet en del af mediekulturen og begivenhedskulturen, ganske som han selv er et produkt af de samme kulturer.Lektor Hans Hauge: Breivik har ikke for alvor ændret noget i Norge

SE også her, noget jeg selv kunne have sagt, hvis jeg ikke allerede har gjort det: Fri mig for et livssyn, for slet ikke at tale om ‘et menneskesyn’. Hvis mit syn skal undersøges, går jeg til øjenlægen.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Maria Due

    “Fejlen består i, at man betragter hans Manifest 2083 som begrundelse af eller forklaring på hans handlinger. Manifestet er en science fiction-tekst eller en utopi. Problemet er, at teksten er blevet taget alt for alvorlig.”

    Det var, hvad jeg ret forfærdet skrev for knap et år siden, og af samme grund lagde jeg mig kraftigt ud med mange mennesker, der ønskede at udnytte situationen til at påpege islams destruktive indvirkning på vore samfund og at forsvare Peder Nøstvold Jensen, som de beundrede.

    Meningen var således god nok, men de så ikke perspektiverne, og at de derved kom til at trække på samme hammel som dele af en ualmindelig aggressiv venstrefløj, der ikke var sen til at udnytte tragedien i propagandaøjemed og gå helt bananas hinsides al hensyntagen, hvilket bl.a. fik Jensen til at gå i landflygtighed. Efter min mening var heltene dem, der blev og satte hælene i, og det tror jeg, at de har vundet respekt på, selv om den måske kommer dumpende meget langsomt. Der findes situationer, hvor man står sig ved bare at holde ud og kæmpe sig igennem, selv om man næsten ikke kan, og i denne sammenhæng har der bestemt ikke været nemme løsninger for dem, der pludselig så sig udhængt i offentligheden.

    “Den er ikke forfattet af Breivik; den er et internetprodukt og som sådan noget nyt”

    Ja, det er ganske rigtigt nyt, at det er så nemt at google sig til stof om det emne, man ønsker at beskæftige sig med, men det er ikke nyt, at folk stjæler med arme og ben og misbruger andres skrifter.

    Jeg har hele tiden betragtet ABB’s forbrydelse som en form for hjælp til selvhjælp, en grusom terapi for at holde hans personlige dæmoner stangen. Derfor tror jeg også, at det passer ham ganske glimrende, at fængselsvæsenet eller et psykiatrisk hospital overtager den rolle, hans stakkels mor tidligere har haft som omsorgsgivende foranstaltning, mens han i ro og mag kan leve videre på internettet. Tager man nettet fra ham, tror jeg, at ABB bryder sammen i angst, men med nettet lever han videre i sin kunstige verden og bliver sikkert en skikkelig fange, der har gjort sit egentlige liv til noget perifert og i stedet koncentrerer sig om en endeløs overspringshandling i cyberspace. Men er farlig alligevel.

    Hans Hauge skriver også om computerspils indflydelse på ABB, og det kan jeg ligeledes følge ham i, for jeg synes hele tiden, at ABB har mindet mig om en animeret dræberrobot fra sådan et spil. Det er velkendt, at norske computerspil er en succes på verdensmarkedet, og det er han måske stolt over, ligesom sådanne spil kan være en udvej fra virkeligheden, hvis man har brug for det. I de fleste tilfælde uskadelig, fordi psyken er stærk nok til at holde rede på spil og virkelighed. Men ikke altid.

    Jeg synes, at bl.a. Claus Erholm har skrevet klogt om cyberspace’s evne til at mase sig ind i vor dagligdag, han fandt ud af, at facebook var kommet til at fylde alt for meget. Niels Lillelund har også været inde på det og især på de kunstige identiteter, der opbygges på facebook. Jeg har aldrig været der og har svært ved at forestille mig sådan en logbog kan have nogen værdi for nogen. Men gammeldags dagbøger kan være værdifulde venner.

    I øvrigt er jeg en af Jacob Mchangamas hidsige kritikere, når han forsvarer fremstilling og brug af animeret børnporno, selv om han ikke bryder sig om den, for jeg føler mig overbevist om, at den kan være skadelig.

    “…….Hvad vil jeg med det? Vise, at Breivik i høj grad er et produkt af norsk samfund og historie og ikke af en eller anden global højrenational anti-islamisk bevægelse.”

    Naaj, det er jeg nu ikke helt enig i, men det er rigtigt, at den skinhellighed, der er så åbenbar i Norge i disse år, byder sig til som et velegnet hadeobjekt. Det er min overbevisning, at ABB sagtens kunne have fundet noget andet at skyde sin dæmoni over på, hvis ikke det politiske i den grad havde ligget lige for.
    Jeg tror som sagt ikke på, at ABB’s egentlige drivkraft har noget med politik at gøre, den befinder sig i hans eget sind. Han er ikke helten, der ofrer sig for sit land, virkeligheden er selv sagt ikke så glamourøs, men det er muligt at han er lykkedes med at bilde sig selv det ind.

    Til slut. Jeg ved ikke, hvornår sagkundskaben er nået frem til, at man ikke kan spille på sine omgivelser og foretage sig nogle rationelle handlinger, samtidig med at man er splittergal. Jeg synes, at historien giver os mange eksempler på, at det lader sig gøre.

    • Alle synes at ha’ travlt med at tyde Breivik. Kunne det tænkes, at manden var blevet led og ked af masseindvandringens konsekvenser og den socialistiske tilgang til dem?

      Måske ligefrem så led og ked af det at han valgte at krerere et manifest, inden han gik berserk…

      • Maria Due

        Det er ikke nødvendigt at gætte, for det ved man.

        Men det er trods alt og heldigvis de færreste, der finder, at det er en undskyldning for at begå massemord, hvoraf de fleste var primitive likvideringer. Ansigt til ansigt med rædselsslagne og grædende børn, der var våbenløse, ikke kunne forsvare sig og bad for deres liv. Fatter du ikke den afgrundsdybe forskel mellem en sådan handling og at være led og ked af noget?

        • Maria Due

          Overlevende fra massakren har fortalt, at danske Hanne Fjalestad løb mod gerningsmanden og råbte “man skyder ikke børn.”

          Netop, det gør man ikke.

        • Så fik du det straks til at se ud som om jeg forsvarer hans “gerninger”…

          Gud fri mig vel!

          Jeg ser bare ingen grund til at tærske langhalm på mandens motiver når han selv, så tydeligt, har fremført dem.
          Vi, her i vesten, kan være nok så oprørte over hans ubegribelige massakre, men i den islamiske verden slår man altså rask væk flere hundrede ihjel om dagen – endda med islams velsignelse. Dét ku’ jo også ha’ inspireret manden…

        • Maria Due

          Peter Andersen.

          Det har du helt misforstået. Mit ærinde var at understrege, at der er alverden til forskel på at begå massemord og på at sidde i ro og mag ved sin pc og klippe og klistre fra google og kalde det et manifest, et credo eller hvad ved jeg.

          Det er vi nødt til at holde fast i, og det kan du læse som et forvar for ytringsfriheden, en blog som denne og andre kritiske politiske blogs, ikke mindst for Peder Nøstvold Jensen og de øvrige nordmænd, der er blevet hængt ud som ansvarlige for ABB’s ugerninger.

          Mordene var det primære, det føler jeg mig overbevist om, og vi skal ikke hoppe på limpinden og betragte “manifestet” som en legitim undskyldning eller forklaring.

    • Erling

      I øvrigt er jeg en af Jacob Mchangamas hidsige kritikere, når han forsvarer fremstilling og brug af animeret børnporno, selv om han ikke bryder sig om den, for jeg føler mig overbevist om, at den kan være skadelig.

      Frihed er, som Reagan sagde, også frihed til at gøre dårlige ting. Hvis man skulle forbyde alt hvad der var skadeligt, hvem skulle så afgøre hvad der var harmløst?

      Kritikere af masseindvandring burde forstå dette, for en sådan kritik bliver af magthaverne betragtet som skadelig for samfundslegemets helbredstilstand.

      • Erling

        Frihed er, som Reagan sagde…

        Ups. Det var GWB.

      • Maria Due

        Det er jeg slet ikke enig i, selv om jeg med mit liberale grundsyn er modstander af alle de forbud, som fx Socialdemokratiet, SF og DF plæderer for.

        Der findes rimelige og nødvendige forbud. At hidse pædofile op vha. animeret børneporno kan ikke med rimelighed begrundes med kommercielle hensyn, sådan som vulgærliberalisterne gør det. Faktisk anser jeg dem slet ikke for at være liberalister, når de fremfører sådanne synspunkter, for frihed bygger på ansvar, og børneporno er ikke et nødvendigt samfundsgode men med overvejende sandsynlighed til fare for uskyldige børn, som samfundet burde forsvare mod den slags perversiteter. Men sagen er, at der er få, der i disse år tale børnenes sag. Man lader bare som om.

      • Erling

        At hidse pædofile op vha. animeret børneporno kan ikke med rimelighed begrundes med kommercielle hensyn, sådan som vulgærliberalisterne gør det.

        Ikke af kommercielle hensyn, af hensyn til ytringsfriheden. Som een eller anden berømt person har sagt, så er ytringsfrihed for de ikke-stuerene; de stuerene har ikke brug for den. På skræmmende mange måder er dagens pædofile i samme situation som bøsser var for 100 år siden. Faktisk var argumenterne mod homoseksuelle de samme som man i dag anvender overfor pædofile: det er unaturligt, det smitter og det skal kureres med det gode eller det onde.

        Forskellen er naturligvis at et pædofilt forhold altid er et ulige magtforhold fordi den voksne er en autoritetsfigur, så pædofili skal naturligvis ikke lovliggøres, men at forbyde animeret børneporno er unødig hetz mod et seksuelt mindretal – så at sige det eneste mindretal hvor der stadig er jagtsæson hele året og med alle tilgængelige våben.

        …børneporno er ikke et nødvendigt samfundsgode

        Og hvad så? Vil du forbyde alt det du (eller hvem der nu måtte sidde som overdommer) ikke mener er et samfundsgode?

        • Maria Due

          Du har åbenbart ikke styr på, at det er et liberalistisk dogme, for så vidt den slags findes, at ens frihed ikke går længere end til det punkt, hvor man krænker et andet menneskes fundamentale rettigheder, og at slå mønt af sådan en handling er afskyelig med ganske rigtigt meget brugt. Dette land fyldt med plattenslagere, der udnytter andre mennesker.

          Jeg er da sikker på, at pædofile, der måtte læse dit forsvar for dem, herefter vil kaste sig styrket over deres perverse interesser.

        • Erling

          Hvilke ‘fundamentale rettigheder’ bliver krænket ved animeret børneporno?

        • Maria Due

          Erling, meget tyder på, at animeret børneporno kan bidrage til pædofile forbrydelser, og pædofiles overgreb på børn, derunder fremstilling og besiddelse af børneporno, betragtes da heldigvis stadig som en forbrydelse. Pædofile har den mulighed, at de kan søge behandling, men undlader for det meste at gøre det, så du får ikke mig til at tage dem i forsvar. De ødelægger liv.

          Animeret børneporno er i dag så tæt på virkeligheden, at skellet er minimalt. Jeg finder det modbydeligt, at en jurist med udgangspunkt i menneskerettighederne i frihedens navn himler op om retten til at starte en pornoindustri på det grundlag. Mchangamas argumenter er efter min mening i den sammenhæng billige og umoralske, og det er derfor jeg skriver om vulgærliberalisme.

          I andre sammenhænge har jeg sat pris på JM’s juridiske kompetencer, men når han forsøger sig på nogle af de pt. overophedede debatemner, såsom kristendommens betydning for oplysningstiden, som han helt afskriver, synes jeg, at det kikser for ham. Ligeledes altså her, hvor der er tale om et alvorligt moralsk anliggende. Det er måske et spørgsmål om alder og livserfaring. I øvrigt er jeg agnostiker og ikke i felten for at forsvare kristendommen. Jeg har heller ikke en fasttømret moralkodeks og lytter, inden jeg tager stilling til et emne.

          Hvis man læser kulturstof, vil man hurtigt opdage, at diskussionen om sex og vold i underholdningsindustrien og litteraturen er et varmt emne. Som flere har påpeget, er krimier – både bøger og film – i disse år karakteriseret ved, at plottet især bygger på tiltagende ekstreme volds- og sexscener. Det er et tegn i tiden og som sådan værd at hæfte sig ved. Jeg synes fx at Stig Larsson filmen om manden, der hadede kvinder, var modbydelig, uinteressant og opstyltet, og at det er uhyggeligt, at den er så populær.

          Det er også populært i mange sammenhænge at dyrke en personkult, hvor der “sprænges grænser”. Den opviser for længst mange af de tegn, som vi tidligere betragtede som oplagt psykopatiske. Flere af vore mest kendte politikere fremviser ligeledes disse tvivlsomme egenskaber, og i og med de sætter en samfundstrend, er det i høj grad foruroligende.

  • Victor

    Et spørgsmål til jer borgerlige: Er det ikke lidt besynderligt at se, hvordan så mange med et støtter iraneren Amin Badrbeigis kampagne mod de danske fagforeninger..? Hader I 3F så meget, at deres fjender er jeres venner?

    • PBr.

      Du forveksler åbenbart medie med medium og oven i hatten forsøger at gøre det at være Iraner, suspekt. Jamen så…

    • Anonym

      @ Victor

      Et hurtigt svar der vist primært består i et spørgsmål til venstrefløjen;

      Er det ikke besynderligt at se, hvordan så mange af Jer med et pludseligt nærer så stort had til en indvandrer fordi han rent faktisk arbejder hårdt, forsøger sig selv, i stor stil er assimileret og i det hele taget slet ikke passer ind i Jeres racistiske offerrolle-dyrkende multikulti-verdensbillede. Hvad bilder han sig ind; han opfører sig slet ikke som en rigtig indvandrer skal gøre.
      Elsker I 3F så meget, at deres fjender er Jeres fjender.

      Du finder ikke selv dit spørgsmål en anelse fjollet ?

      Man kan måske ikke være imod masseindvandringen, multikulturalismen, islam m.m., og samtidigt anerkende at der findes flittige og assimilierede indvandrere ?
      Men om så han opførte og udtalte sig som en gennemsnitlig muslimsk immigrant, og man var ganske træt af deres iver efter at slå sig ned her, hvorfor skulle man så ikke kunne anerkende at en af dem kan blive udsat for en tydelig urimelighed.

      Men vigtigst af alt; det handler slet ikke om at han er iraner/muslim/indvandrer, men derimod om noget så banalt som selve sagens indhold.

      Det er mærkeligt og interessant at du overhovedet stiller spørgsmålet. Mærkeligt fordi, det jo netop burde være en øjenåbner for venstreorienteredes fordomme om de “onde” – du burde reagere med et “hov, de går op i sagen og ikke hudfarver som vi ellers altid påstår” eller “hov, de forsvarer jo folk, når der er noget at forsvare dem imod, uanset hvor de er fra. De giver jo slet ikke de “fremmede” skylden for alt lort i samfundet”.
      Og interessant fordi, det er dig der tydeligvis er så optaget af mandens baggrund, og slet ikke kan begribe hvordan nogen kan forholde sig til sagens substans uden at inddrage mandens baggrund.

  • Maria , Breivik har ikke adgang til internettet, og jeg tvivler på, at han får det de første årtier selvom man jo ikke skal undervurdere norsk retsvæsen, hvis de finder ud af at off line tilværelsen er tortur for ham. Så finder de vel ud af at børnesikre det for ham.

    Flere af få, der har læst hans manifest, skriver at han mest af alt ligner en af disse ’skoleskydere’, som vi jævnligt ser. Og som Peder siger, “han udviser en nærmest seksuel ophidselse, når han skriver om at dræbe.”

    Om dette også er en del af hans problem, skal jeg ikke kunne sige:

    Knausgård: – At han er homoseksuell er Breiviks hemmelighet

    Victor: Jeg kender intet til historien, og jeg ved heller ikke om jeg falder ind under kategorien ‘vi borgerlige’. Jeg er ‘racist, højreekstremist, DF” er og alt muligt, hvis man ser omkring på nettet. Jeg må snart være den eneste, der ikke ved, hvad for en -isme jeg er medlem af.

    • Maria

      Steen, har ABB ikke adgang til internettet, er du sikker på det? Det kan godt være, at han ikke selv kan skrive på nettet, men jeg mener da flere gange at have læst, at han følger med på nettet og fik sit “medieforbud” hævet i slutningen af 2011. Han modtager også en masse fanpost, folk sender han endda penge, men dem får han dog ikke udleveret.

      Jeg læste Knausgaard konklusion i går og tænkte selv på at henvise til den, men på den anden side synes jeg, at den er et nummer for snagende. Blot har jeg hele tiden været ret sikker på, at ABB’s psykiske drivkraft har noget at gøre med fortrængninger af vold og seksualitet, dæmoner som skræmmer ham, og som han i stedet får projiceret over på noget andet. Det lyder endog meget sandsynligt, at han bliver seksuelt ophidset af at beskæftige sig med vold. Det passer ind i billedet, og dybest set er han et stakkels skrog, der efter min mening har fået for meget opmærksomhed.

      • Knausgaards DN artikel er meget ordrig og freudiansk. Jeg kan ikke finde nogle faste holdepunkter for hans spekulationer i Breiviks eventuelle homoseksualitet.

        Jeg mener ikke man kan ’snage’ for meget i Breivik. Jeg mener ikke engang, at han skulle have lov at nægte at blive hjernescannet. Han har med størrelsen af sin forbrydelse i mine øjne fortabt de fleste normale menneskers rettigheder til et privatliv, selvom han selvfølgelig juridisk stadig er beskyttet af loven. Hvis hans seksualitet er vigtig, bør den lægges åbent frem, men det præsterer Knausgaard ikke. Jeg ved ikke, hvorfor han fyrede 3000 ord af om Breivik, andet end fordi han selv – som han selv indrømmer – ‘er narcissist. Det er altid godt med lidt introspektion.

        og Breivik har en pc, men den er kun forbundet til el nettet.’

        Jeg mener iøvrigt stadigvæk, at Breivik bør henrettes. Diskussionen er en død sild, for der er ingen, der vil føre den, men vort humane retsvæsen tager ikke højde for ekstraordinære forbrydelser som hans. Derfor burde Norge have en Lex Breivik, for der kommer andre som ham, der vil sprænge straffelovens moralske og juridiske grænser. Ikke at have døddsstraf, er ikke nogen naturlov, selvom vi behandler tilstanden, som om den var det.

        Breivik har i mine øjne fortabt sin ret til at leve. Der er nordmænd, der er enige med mig, men som sagt: De aller fleste vil ikke have noget med tanken at gøre, de kan overhovedet ikke tage den ind. Jeg håber for dem, at de får lov at leve videre i det humane, tilgivende univers, men jeg tvivler at det er fremtidssikret.. De – vi – kommer til at trække en streg i sandet, det bliver bare lidt senere end jeg foreslår, de indser det. I fremtiden kommer vi til at slå sådanne monstre ihjel. Når vi har set nok af dem, kan ingen politikere ignonore kravet, hvis de vil bevare statens voldsmonopol.

        Det interessante ved os nu, er at vi lever i en smal, historisk tidslomme, der end ikke vil overveje muligheden. Ligesom du, Marie, ikke begrunder din modstand med en eneste filosofisk prut. Statens vold eller selvtægt – er det ikke værd at overveje ? Selvtægtsmord er forekommet i Sverige. Er det ikke det værste af to onder ?

        Mordet på Jennifer Anderssons mördare

        • Maria Due

          Vi er enige bortset fra det med henrettelsen. 🙂

          Jeg har bare lidt svært ved at forestille mig en vellykket hjernescanning af en modvillig person, men det er da muligt, at det kan lade sig gøre.

        • Maria Due

          Nuvel, Steen, jeg har ofte forklaret mig syn på dødsstraf, og man kan blive træt af at gentage sig selv. Der er – set fra mit ståsted – to aspekter i den sag. Det ene er hævnmotivet og det andet er mine personlige følelser overfor det at fratage noget levende livet.

          Ang. hævn. Jeg har to gange i mit liv kunnet tage en hævn, der ville have slået benene bort under en person, der vitterligt havde fortjent det. Der var begge gange tale om kriminelle forhold. Den anden gang opgav jeg, fordi det var oplagt, at jeg dermed også ville ramme uskyldige, og en af dem havde et meget dårligt hjerte og ville muligvis ikke overleve det. Så dyrebar var hævnen ikke for mig, at jeg ville tilsidesætte hensynet til de uskyldige.

          Samme indstilling har vi desværre ikke fundet belæg for i det race, som de store norske medier og Arbeiderpartiet har kørt i opgøret mod ABB, der stadig står og tramper på stedet. Hver sten skulle vendes, det har vi hørt masser af gange, men de store sten er ikke blevet vendt, og det så vi demonstreret på Utøya den 22. ds., da Stoltenberg ivrigt sang med på Michael Wiehes gammelkomunistiske hadevise om “fascister”.

          Den anden gang, jeg var fristet til at hævne, var jeg ude i mange og lange overvejelser af den type, som du finder maser af i litteraturen før og efter Anden Verdenhyppskrig og hos digtere som Arnulf Øverland og Pär Lagerkvist, som jeg af og til citerer. Mit problem bestod i, at jeg til en vis grad
          påtog mig et ansvar ved at være tavs. Så skete der en dag det, at jeg, der hverken er troende eller bibelstærk, pludselig huskede noget var biblen. Hævnen hører Gud til. Jeg kan kun sige, at det føltes som en befrielse at rette mig efter det.

          Så er der det med at tage liv. Jeg var engang halvvejs i en uddannelse til farmaceut og kvittede studiet, fordi jeg ikke ville deltage i dyreforsøg. Jeg er i den grad indstillet på at bevare liv ikke at tage dem, jeg kan heller ikke sætte en musefælde op. Så længe det ikke er bydende nødvendigt at udrydde ABB, finder jeg ikke grund til det, og jeg er da ikke sikker på andet, end at det ville være det bedste for ham. Derom ved vi dog intet.

          Så er der spørgsmålet om ære. Det er et emne, som vi danskere nødigt diskuterer, og af samme grund er der tilflyttere, som ikke tror, at vi har nogen ære at forsvare endsige er interesseret i det. Det er en stor fejltagelse, vi har æresbegreber, vi flagrer bare ikke med dem ved hver en lejlighed, og det er forbundet med blufærdighed at udbrede sig om det emne.

          For mig er det æreløst at tage et andet menneskes liv, når dette menneske er i min vold. Hvis den norske stat ønskede at likvidere ABB, ville han ikke kunne værge det. Han ville være i samme situation som de arme mennesker, han tog livet af, og så ringe vil man ikke gøre sig. Ej heller jeg.

          Forsvar er en helt anden sag, men indtil videre behøver vi ikke at aflive mennesker for at forsvare os.

  • Maria

    Steen, du har ret, ABB har ikke adgang til nettet, men der er vel intet til hinder for, at han kan have en pc, hvor han kan spille computerspil.

  • Ingen panik! Syrien bliver jo bare et islamisk demokrati, styret af moderate islamister.

    At påstå det er problematisk, er det samme som at sige islam er en farlig ideologi.

    Og hvis Villy og alle de andre fæhoveder, fra højre til venstre i salen, ved noget, så er det at islam er religionernes svar på lammet fra vaskepulver reklamerne.

  • Erling

    An important border crossing with Turkey that fell into Syrian rebels’ hands last week, Bab al-Hawa, has quickly become a jihadist congregating point.

    Jeg tvivler. Det tyrkiske militær er muligvis ikke hvad det har været, men den flok udisciplinerede lømler dér, ville de kunne udslette på tyve sekunder rent.

  • Erling

    Fejlen består i, at man betragter hans Manifest 2083 som begrundelse af eller forklaring på hans handlinger. Manifestet er en science fiction-tekst eller en utopi.

    Det afgørende er ikke kvaliteten af hans manifest eller hvorvidt mainstream nationalkonservativt tankegods motiverede Breivik, det afgørende er at manifestet intet har med forbrydelsen at gøre. Hvis en Greenpeacer myrder 75 mennesker fordi han var modstander af hvalfangst, betyder det ikke at modstand mod hvalfangst er ondt.

    • Maria Due

      Netop.

  • Charles Nielsen

    Man behøver ikke at være lektor, for at vide at breivik for alver ikke har ændret noget. Nej, ganske enkelt: Dårlig timing og folk var ikke møre. Kort sagt: det var for tidlig.
    Jeg forstår ham udmærket, men ikke lige hans handlinger. Men jeg ved at der er rigtig mange der er på grænsen til at deres ventiler ryger af.
    Grunden til dette er særdeles let at forstå.
    Ser man lidt i historien, om kristendom, Islam og korstogene, så hjælper det på forståelsen af hans Manifest.

    Mindehøjtideligheden på øtøya: Hvor var alle de muslimske venner, de vidste jo godt at socialdemokraterne holder hånden over dem. De Kunne da i det mindste have kondoleret.
    MEN NEJ. Islam er noget rigtig lort og muslimerne ligeså.!

  • Pingback: Ingrid Carlqvist in Brussels « Snaphanen()