Kristelige, danske dialogfÊtre arbejder for en stormoské
“Religionsdialog, hvad er der at snakke om?” spurgte den tidligere biskop i Roskilde, Jan Lindhart for nogle Ă„r siden. Jeg tror han var lidt religionspolitisk uopdateret. Selvom jeg ikke husker der nogensinde har “vĂŠret behov for en stadig dialog mellem kristne og jĂžder i Danmark,” sĂ„ befinder vi os nu i en dialogtid, der ikke eksisterede da Lindhardt blev prĂŠst i en mere mediterende tid.
I diplomatiet findes tommelfingerregelen, at sĂ„ lĂŠnge der snakkes, drĂŠber man ikke hinanden. Derfor er dialogen meget vigtig. Det er mere underordnet hvad der snakkes om, bare der ikke bliver tavshed pĂ„ linjen. Alligevel siges der noget forstĂ„eligt af Hr. Asmat Mojadeddi, Danmarks Muslimske RĂ„d: “Her i samfundet har nogle politikere skabt flere grĂžfter end broer mellem muslimer og ikke-muslimer, derfor mĂ„ vi vise at vi kan arbejde sammen.” Det kan godt afkodes, det kan f.eks. betyde at Pia KjĂŠrsgaard har gravet grĂžfter mellem jĂžder og muslimer eller noget andet i den retning.
Personligt foretrak jeg de gamle, kedelige dage, hvor der ikke var ret meget at snakke om, som Lindhardt indledende antyder, men de kommer aldrig tilbage, som Mona Sahlin sĂ„ rigtigt sagde. Det gĂžr de ikke, fordi vi nu lever i tider med mange ‘fordomme’ og fordomme skal bekĂŠmpes, og kamp krĂŠver masser af dialog for ikke blive blodig.
Bag det tynde forhÊng af ord findes mÞrket og volden, skibskatastrofer og pludselig dÞd. Dét er Änderne, dialogfÊtrene og kusinerne vil mane bort med deres kodesprog, let truende og bebrejdende (islam), og undskyldende og retirerende (de kristne). 105.000 kristne drÊber islam om Äret, ikke et ondt ord om det fra pastor Mads Christoffersen. Vi lever i mÞrkerÊdde tider, spagfÊrdige, let lurede folk taler pÄ vores vegne. Vi Þnsker overhovedet ikke nogen stormoske i Danmark, tak. Vi Þnskede heller ingen masseindvandring, men til alt held for dialogfÊtrene sÄ man stort pÄ det syv gange Gallup- dokumenterede folkeflertal imod det fra 1983-2001.
En dialogkonference i KĂžbenhavn og Beirut med bla. de danske deltagere Prof. JĂžrgen S. Nielsen, Prof. Jakob Skovgaard-Petersen, Pernille Bramming, Imam Abdul Wahid Pedersen, Biskop Karsten Nissen, Domprovst Anders Gadegaard. – SE ogsĂ„ Kirkefolk vil arbejde for, at vi fĂ„r stormoskĂ©er i Danmark.Konferencen vedtog en fĂŠlleserklĂŠring. Her stĂ„r der blandt andet:
âVi forpligter os til at stĂžtte hinandens indsats for at udvikle religiĂžse faciliteter sĂ„som byggeri af moskĂ©er og kirker. I KĂžbenhavn stĂžtter vi specifikt Muslimernes FĂŠllesrĂ„ds bestrĂŠbelser pĂ„ at bygge en stormoskĂ©â.
Virker MAD (Mutual assured destruction) pÄ Iran?
Morten Things MalmĂž-nazister
Jeg har fotos, men nÄr de ikke er dÞmt, og gerningen ikke er grovere, holder jeg dem for mig selv:
De tvÄ 18-Äringarna kunde gripas efter att vittnen noterat registreringsnumret pÄ en bil. De anhölls pÄ fredagen skÀligen misstÀnkta för grov skadegörelse men slÀpptes alltsÄ senare samma dag. Stefan Dzudovic, född 1993, Goce Gjoreski, född 1994 Malmö tingsrÀtt, B 9501-12, MisstÀnkta för attacken mot judiska församlingen slÀppta
Gjoreski skulle vÊre makedoner.Dr. phil Morten Thing kom med fÞlgende ekspertanalyse af den antisemitiske chikane forleden, der allerede da den blev fremsat, var noget ude pÄ Lars Tyndskids mark, hvor RUC jo ogsÄ ligger. Havde den ikke drejet sig om de formodede gerningsmÊnd i MalmÞ, men om svenske hÞjreekstremisme i almindelighed, kunne man ikke sige den noget pÄ.
Ă rsagen kan vĂŠre, at Sverige aldrig har haft et naturligt brud med nazismen, som man har i Danmark, mener dr.phil. Morten Thing, der forsker i jĂždisk historie pĂ„ Roskilde Universitet.Nazisterne stod ikke over for et opgĂžr efter Anden Verdenskrig, fordi Sverige ikke har vĂŠret i krig som Danmark. Derfor har svensk nynazisme en ubrudt historie. Mange nazister⊠lang tradition for antisemitisme⊠var stĂŠrk allerede i 1800-tallet⊠stor modvilje mod jĂžderne fra de fastboendeâŠForskellen pĂ„ indvandrerdebatten i Sverige og Danmark spiller ogsĂ„ en rolle.
Det hĂžjreorienterede miljĂž i Sverige adskiller sig meget fra det danske. Dansk Folkeparti er pro-israelsk og har aldrig villet sige noget ufordelagtigt om jĂžderne, sĂ„ de har vĂŠret fredet her i landet. SĂ„dan har det ikke vĂŠret i Sverige, siger Thing. âŠHan tvivler pĂ„, at episoder som den i MalmĂž kunne ske i Danmark. Der har vĂŠret tilfĂŠlde, men ikke i samme stil. Der er kun smĂ„ nazistiske miljĂžer herhjemme, de udgĂžr kun en lille kraft. Bombe mod Den JĂždiske Forening i MalmĂž â Dr.phil. Morten Thing: âĂ rsagen kan vĂŠre⊠nazismenâ
Det dĂ€r var mycket intressant, Bergfast! Tack för det! Och vi ska inte glömma att de första kristna faktiskt var av judisk hĂ€rstamning. För de kristna har Messias kommit, judarna vĂ€ntar pĂ„ sin. Kanske denna lĂ€ngtan, som det judiska folket har, Ă€r och har varit en starkare drivkraft? Ett par böcker vill jag rekommendera: Singers “Shosha” som beskriver de förfĂ€rliga tiderna strax före andra vĂ€rldskriget. Historiskt finns Perry Andersons “ĂvergĂ„ngar frĂ„n antiken till feodalismen” Cavefors förlag. Mkt intressant Ă€r ocksĂ„ H D F Kittos bok “The greeks” dĂ€r jag finner klarare beskrivet grekernas storhet. Bl a för att inte hade… Read more »
Tack till HH för intressanta referenser, och perspektiv pÄ Dacke.
Ja, det var nog dramatiska tider och strider mellan katolicismen och protestantismen pĂ„ den tiden, likvĂ€l som idag pĂ„ sina hĂ„ll…
Skall verkligen försöka fÄ tag pÄ dessa böcker.
Helighet Det Ă€r intressant att reflektera över mĂ€nniskans olika religioner och dessas sprĂ„k och de förestĂ€llningar och bilder, (samt traditioner, seden och bruk), som de religionerna i sin tur skapar, (bĂ„de i samhĂ€lle, mellan mĂ€nniskor, och ocksĂ„ inom mĂ€nniskor). Det Ă€r ocksĂ„ intressant att se att mĂ„nga religioner kan likna varandra och inneha liknande förestĂ€llningar om âGudâ, (âSkaparenâ, âFadernâ, âDanarenâ, âAlltetâ, âElohimâ, âJahveâ, âAllahâ, âHelhetenâ, Helighetenâ, osv.) Att fundera över orden HEL-, och HEL-IGHET, samt orden TRASIG- och TRAS-IGHET Ă€r ocksĂ„ intressantâŠ. Att befinna sig i ett HEL-igt FĂRBUND, (som t ex inom judendom, men Ă€ven inom andra monoteistiska religioner… Read more »
Sprogligt korrekt tror jeg der skal stĂ„ at – islam drĂŠber 105.000 kristne om Ă„ret-, i en oversĂŠttelse af indholdet i det fĂžrste link.
Hvordan kan prĂŠster samle ind til en moske? Siger Jesus ikke: GĂ„ hen og gĂžr alle folkeslag til mine disciple. Han siger IKKE: GĂ„ hen og saml ind til en moske til de ikke-troende.
Og stĂ„r der ikke i prĂŠstelĂžftet, at en prĂŠst i Folkekirken skal: ” bekĂŠmpe sĂ„danne lĂŠrdomme, som strider mod folkekirkens trosbekendelse; samt at jeg troligt vil arbejde for ungdommens kristelige oplysning og vejledning.”
Hvis alt dette blev taget alvorligt af de kompetente myndigheder, ville der da vĂŠre basis for en tjenestemandssag mod de involverede prĂŠster, incl. domprovst Gadegaard?
I Norge har biskoper og prester forlengst omfavet islam. Dhimmituden rĂ„der her. Til og med pĂ„ det sted i historien hvor landet ble kristnet i 1030, ved slaget pĂ„ Stiklestad, hvor Olav den Hellige falt, er tatt i bruk for “dialog” med den fascistiske ideologi islam. Flere imamer fra Midt-Ăsten og Nord-Afrika ble invitert hit, for Ă„ “samtale” med en biskop emeritus.Det fĂžles som en skjending at dette stedet som er nĂŠrmest hellig for mange av oss.Men dĂ„rskapen er sikkert klarert med hĂžyeste politiske hold.hos AP. En sogneprest har sagt til en avis at om hundre Ă„r er islam og… Read more »
Eh, unnskyld ! Det skal vĂŠre 3500 muslimer, ikke 35000 !
Der blĂŠser en stinkende og ildevarslende dhimmi-vind fra “danish-arab conference”-hallĂžjet. Den kĂžlige konvertit Helene Larsen er et tydeligt bevis pĂ„ hvem der konvertere hvem, i det lille post-kristne Dannevang. Kunne den danske delegation have medbragt et bedre eksempel pĂ„ hjemlandets kultur-moral nihilisme? Netop de mange dialog-kongresser og deslige med latterlige-venlige-ukristelige-kristne og fornĂŠrmede muslimer er en god illustration af hvem der har bukserne pĂ„ og krumsablen i bĂŠltet. Og iĂžvrigt ogsĂ„ af hvem der tror pĂ„ en blodtĂžrstig dĂŠmon og hvem der tror pĂ„ en vissen-fjoget floskel-humanisme ophĂŠngt i lyserĂžde snore i det der engang var en kristen kirke. Evangeliets vigen… Read more »
Og sÄ er Tyskland jo mange gange vÊrre end Sverige og England hvad angÄr censur:
http://www.pi-news.net/2012/09/rtl-surfstick-blockiert-pi/
Flere netselskaber blokerer uden videre for islamfjendtlige sider.
SĂ„ lige denne sag pĂ„ PI: http://www.pi-news.net/2012/10/ulla-dahmen-wz-hakenkreuze-am-jobcenter/#more-279428 Marokkaneren Ahmet C. drĂŠber 32-Ă„rig ansat ved tysk jobcenter. De tyske medier vil ikke rigtigt rĂžbe hans baggrund og sagen fĂ„r ikke rigtig opmĂŠrksomhed. NĂ„, men efter mordet blir der pĂ„ muren ved jobcentret natten over skrevet: “Eine Deutsche weniger, das wird nicht die letzte sein.” (=En tysker mindre, det bliver ikke den sidste) og en masse hagekors over alt. Og sĂ„ gĂ„r medierne amok og leverer gerne illusionen af nazister – uagtet at morderen er marokkaner. Ikke nok med det, men Statsschutz er nu ogs pĂ„ banen og der efterforskes for anti-semitismus… Read more »
Det er ret ufint at opstille den forstaaelsesramme at i Danmark er de hoejreorienterede ikke antisemitter fordi “DF er pro-israelsk..” En anden, og nok mere praecis, fortolkning er at DF og andre der er bekymrede over udviklingen, ikke er “staerkt hoejreorientede” men blot almindelige patrioter der toer sige hvad de mener men intet har med nazister og andre fanatikere at goere. Den fortolkning er dog ikke formaalstjenestelig for kultur-radikale….
Det er et fedt, nazisme og islamisme er jo ideologier med samme indhold.
Det kunne jo godt have vĂŠret nazisme.
Ud af to mulige scenarier, var islamismen mÄske den mest sandsynlige. Men sÄ skal man jo ikke henvende sig til RUC, for pÄ det felt har de ikke den store kompetence.
Det mÄ jo nok kategoriseres som bevidst misinformation.
Hvis det havde vÊret nazister, sÄ ville der nok komme et stort fakkeltog.
Det elsker svenskerne jo – bare spĂžrg Julia Caesar:
http://snaphanen.dk/2011/12/19/julia-caesar-var-kastrerade-sorg/