1
feb
Seneste opdatering: 2/2-13 kl. 0742
14 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Qaradawi er en ærlig mann. Særlig kjent for å ønske at hans følgere skal fullføre Hitlers Holocaust, og i Norge også kjent for å være det største forbildet til forstanderen i Det islamske forbundet, Basim Ghozlan, som er samarbeidspartner til Antirasistisk senter.I en video på Youtube, som ser ut til å være lagt ut i går, sier han følgende:

Hvis de (muslimer, min merknad) hadde kvittet seg med straffen for frafall, ville ikke islam ha eksistert. Islam ville ha opphørt med Muhammeds bortgang, fred bære med han. Så, å motsette seg frafall er hva som videreførte islam frem til i dag. Uten dødsstraff hadde islam vært utvisket


Venstre-politiker møder den virkeliggjorte multikultur

Vil det virke ? – Det burde måske have været en Radikal udlændingeordfører i stedet. På den anden side kommer Jakob Engel Schmidt fra samme høstak som en Radikal klidmoster:

For tre år siden undsagde den nyvalgte VU-formand Jakob Engel Schmidt Dansk Folkeparti, hvis indflydelse på dansk politik efter hans mening var’pinlig’. Det er på tide at sige fra – “Vi går ind for et multikulturelt samfund”.

Det var på et hængende hår, at venstre-politiker og direktør i Dansk Iværksætterforening, Jakob Engel-Schmidt, slap uden skrammer, efter han havde spurgt tre ikke-etniske danskere, om de ikke skulle betale for de varer, de var i gang med at stjæle.Hændelsen skete i Døgnnetto i Birkerød torsdag aften ved 22-tiden. Her skulle Jakob Engel-Schmidt bare ind for at købe et par liter mælk, da han opdagede tre mænd af arabisk udseende tage ting ned fra hylderne og putte ind i deres jakker.

– Da jeg kommer op til kassen, overhaler mændene mig og går ud af forretningen. Jeg tænker, at det er synd for kassedammen, da jeg har en formodning om, at hun også har set det. Så jeg spørger, om det ikke var en idé at betale for varerne i stedet for bare at stjæle dem. Det skulle jeg ikke have gjort, forklarer Jakob Engel-Schmidt til bt.dk. Herefter overfaldt de tre mænd den tidligere VU-formand verbalt og fortalte, at han ikke skulle beskylde dem for noget, og at de vil hævne sig og tæske ham. Det var ikke noget, Jakob Engel-Schmidt tænkte yderligere over, lige indtil han går ud af forretningen.

– Her står de så og er klar til at slås. Det er jeg ikke interesseret i og vender tilbage til Netto. Jeg tænker, de snart må forsvinde, men det gør de ikke. Så jeg tager chancen og begynder at gå min vej derfra. Og så begynder de at antaste mig. Jeg har ikke lyst til at bokse med tre temmelig tossede og store gutter. Jeg smider mine varer på jorden, slipper væk fra dem og løber tilbage til Netto, hvor de får låst dørene, siger Jakob Engel-Schmidt. V-politiker afslørede tyve-bande i Netto: Måtte flygte fra tæskehold

“The Economist lovpriser den nordiske »supermodel«

skriver danske aviser. Det er rigtigt nok. Ugebladet, der har været kendt for at holde folk uvidende på et højere Politiken-niveau, har en ud fra denne blogs synsvinkel en interessantere artikel i denne uge Immigration and growing inequality are making the Nordics less homogeneous:

Per Brinkemo is a former journalist whose life was changed when he wrote a book about a Somali boy who was brought up in war-torn Mogadishu. He now runs an organisation that specialises in helping Somali refugees from the basement of a Rosengard block of flats. The centre’s walls are decorated with pictures of high-ranking visitors and prizes awarded to Mr Brinkemo. But he is no fan of government policies, pointing out that politicians have little sense of how difficult it is to integrate Somalis into Swedish society. They hail from nomadic societies where trust is reserved for the clan, literacy is rare and timekeeping is rudimentary. Three-quarters of Somali children drop out of school. “For Somali immigrants [coming to Sweden] is like being transported to Mars,” he says. The sums that don’t add up

Mass immigration is posing serious problems for the region. For the Nordic countries to be able to afford their welfare states they need to have 80% of their adults in the workforce, but labour-force participation among non-European immigrants is much lower than that. In Sweden only 51% of non-Europeans have a job, compared with over 84% of native Swedes. The Nordic countries need to persuade their citizens that they are getting a good return on their taxes, but mass immigration is creating a class of people who are permanently dependent on the state.

Torben Tranaes, of Denmark’s Rockwool Foundation Research Unit, calculates that in the mid-1990s immigrants in their 40s—the age group that generally contributes most to the public budget—paid only marginally more in taxes than they received in benefits. In Sweden 26% of all prisoners, and 50% of prisoners serving more than five years, are foreigners. Some 46% of the jobless are non-Europeans, and 40% of non-Europeans are classified as poor, compared with only 10% of native Swedes. Immigrants are so closely associated with the Million Programme, and hence with public housing, that the Gringo, a Stockholm newspaper for immigrants, calls them Miljonsvenskar, or “Million Swedes”.

High immigration is threatening the principle of redistribution that is at the heart of the welfare state. Income inequalities in the Nordic countries are generally lower than elsewhere (see chart), but Matz Dahlberg, of Uppsala University, reckons that immigration is making people less willing to support redistribution. The decline is particularly marked among high-income earners. Immigration is also causing culture clashes. …… Is it more enlightened to impose secular values on devout Muslims or to dilute liberal values in the name of multiculturalism? Immigration and growing inequality are making the Nordics less homogeneous

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • JensH

    “Venstre-politikl der møder den virkeliggjorte multikultur. Vil det virke?”

    Nej, denne unge Venstre-‘løve’ har sin politiske karriere at tænke på, og så går den ikke at sæte spørgsmåls-tegn ved visdommen i det multikulturelle samfund hans eget partis ledelse har medvirket til at påføre landet.

    • tror jeg heller ikke. Han er født i 1983 – året for Udlændingelovens revolution af Danmark. Han er medlem af Venstres Hovedbestyrelse.

      Til gengæld er han så ung, så han får mange andre meget voldsommere lejligheder til at komme til besindelse.

  • Menig 442

    Jamen sådan er de jo ikke alle sammen. Nu har Jakob Engel Schmidt bare mødt nogen fra dette uanseelige mindretal, der var sådan og det skal han som direktøren i Dansk Iværksætterforening nok finde en plausibel forklaring på, når han igen har fået pusten tilbage.
    I virkeligheden udviser disse herlige unge mennesker stor evne som iværksættere og ekstrem udholdenhed, når de har et mål. Lige hvad et samfund som vores, der er på vej ned, har brug for.

    • hilmar

      Hahaha.
      Så sandt, så sandt.

      Genialt at importere etnisk og kulturelt total-fremmede grupper ind i landet i hundredtusindvis for at kompensere for vor egen demografiske tilbagegang. Det skal nok hjælpe.

      Det kan bare umuligt være dilettanteri det hele.

      Politiske initiativer, årti efter årti, med så åbenlyst katastrofalt skadelige konsekvenser for den oprindelige befolkning, være udtryk for en tildels bevidst dagsorden.

      Ingen kan være stupide, ikke engang politikere.

  • Morani ya Simba

    “Uden dødsstraf havde islam været udslettet”

    Det var da en stjerne-kommentar. Det er jo det samme som at sige at islam er et fængsel som folk ville forlade hvis de ikke blev tvunget eller truet. Ekstremisterne skal bare have lov at tale så meget de overhovedet orker. De kan overbevise nogle som islam-kritikere aldrig vil kunne nå.

  • Mackety

    Qaradawi: “Hvis de hadde kvittet seg med straffen for frafall, ville ikke islam ha eksistert.”

    Qaradawi mangler at forklare, hvorfor noget skal bevares, som kun kan overleve ved rå vold og undertrykkelse. Qaradawi giver jo her faktisk selv et fantastisk godt argument for, hvorfor islam bør udslettes hurtigst muligt.

    Vær desuden opmærksom på, at for blot 6 år siden var Qaradawi et stort set ubeskrevet blad indenfor religionsvidenskaben, hans enorme indflydelse gennem årtier til trods – er der så noget at sige til, at især danske religionshistorikere, bl.a. den berygtede Tim Jensen ikke fatter en hujende fis, når de reelt ikke interesserer sig for, hvad der foregår blandt de religiøse.

    Det sætter mediernes brug af “ekspert” titlen i perspektiv.

  • Anonym

    Bilder, från massmedia, som blixtrat förbi: Egypten: tre flinande gossar som springer efter tre unga kvinnor. Den som är längst fram tafsar på en av kvinnornas bakdelar. Hon vänder sig avvisande. Bild nummer två, en bild igen från Egypten och det berömda torget: man har nu en motrörelse som ska sätta kvinnorna på plats. Det här är en film och man ser en ung kvinna slitas in i en hop bestående av enbart män. Allt är filmat uppifrån och man ser hur kvinnan kastas mellan männen medan de sliter av henne kläderna…

    Nästa gång är det ett reportage från Afghanistan. Tittaren får en berättelse till livs. Den handlar om en flicka som är 13 år som gifts bort – mot pengar! – till en äldre man. Hon blir gravid och barnet visar sig vara dödfött. Hennes man slår henne och hon vill inte längre leva. Hon går till sin far och ber om hjälp, men för pengarna han fått för henne har han köpt ett hus… Han säger till henne att tåla sig. Flickan försöker därefter ta sitt liv, äter råttgift men överlever, hon frågar vänner till råds hur man lättast och med minsta smärta kan ta livet av sig…

    Det här är alltså kulturer vi ska anamma! Jag säger inte att allt och alla är sådana, men uppriktigt sagt är jag inte ett DYFT intresserad av Afrika eller länder som Afghanistan och Pakistan! Jag vill inte höra deras konstiga musik eller se dem klädda på sitt underliga vis. Jag vill inte se deras moskéer eller höra deras rop från minareter. Jag är skandinav, nordbo, jag är glad och nöjd över att ha danskar, norrmän och finländare som närmsta grannar. Jag är vidare mer intresserad av Europas historia och skulle gärna vilja få tillfälle att komma till Goethes hus och andas in minnena från en stor europé.

    En pianosonat av Schubert säger mig mer om min tillhörighet än någonting annat. Det är den tillhörigheten jag anammar! Jag vill inte ha vårt Europa utsuddat till en orientalisk basar. Jag ger dessa folk full rätt att ha sin egen kultur, det respekterar jag. Men jag vill inte ha den här!

  • HH

    Bilder, från massmedia, som blixtrat förbi: Egypten: tre flinande gossar som springer efter tre unga kvinnor. Den som är längst fram tafsar på en av kvinnornas bakdelar. Hon vänder sig avvisande. Bild nummer två, en bild igen från Egypten och det berömda torget: man har nu en motrörelse som ska sätta kvinnorna på plats. Det här är en film och man ser en ung kvinna slitas in i en hop bestående av enbart män. Allt är filmat uppifrån och man ser hur kvinnan kastas mellan männen medan de sliter av henne kläderna…

    Nästa gång är det ett reportage från Afghanistan. Tittaren får en berättelse till livs. Den handlar om en flicka som är 13 år som gifts bort – mot pengar! – till en äldre man. Hon blir gravid och barnet visar sig vara dödfött. Hennes man slår henne och hon vill inte längre leva. Hon går till sin far och ber om hjälp, men för pengarna han fått för henne har han köpt ett hus… Han säger till henne att tåla sig. Flickan försöker därefter ta sitt liv, äter råttgift men överlever, hon frågar vänner till råds hur man lättast och med minsta smärta kan ta livet av sig…

    Det här är alltså kulturer vi ska anamma! Jag säger inte att allt och alla är sådana, men uppriktigt sagt är jag inte ett DYFT intresserad av Afrika eller länder som Afghanistan och Pakistan! Jag vill inte höra deras konstiga musik eller se dem klädda på sitt underliga vis. Jag vill inte se deras moskéer eller höra deras rop från minareter. Jag är skandinav, nordbo, jag är glad och nöjd över att ha danskar, norrmän och finländare som närmsta grannar. Jag är vidare mer intresserad av Europas historia och skulle gärna vilja få tillfälle att komma till Goethes hus och andas in minnena från en stor europé.

    En pianosonat av Schubert säger mig mer om min tillhörighet än någonting annat. Det är den tillhörigheten jag anammar! Jag vill inte ha vårt Europa utsuddat till en orientalisk basar. Jag ger dessa folk full rätt att ha sin egen kultur, det respekterar jag. Men jag vill inte ha den här!

    • Robin Shadowes

      Kunde inte ha sagt det bättre själv. På senare år har jag blivit mindre nyfiken på omvärlden, mindre intresserad av den och föredrar på att fokusera på just Skandinavien och Norden först och på Europa i övrigt i andra hand. Är totalt ointresserad av deras märkliga och emellanåt avskyvärda och primitiva kulturer och seder. Framför allt vill jag absolut inte ha hit dem här. Hjälp dem på plats eller hjälp dem inte alls. Upphör med all u-landshjälp så kanske dom skärper upp sig efter några hundra år när det naturliga urvalet har sorterat ut dom mest levnadsodugliga och inavlade avarterna. Har aldrig förstått varför deras problem skulle vara våra. Dom får väl själv lösa sina problem. Om vi hade drabbats av en tsunami, vilken hjälp hade vi då fått från Afrika och Mellanöstern? Absolut ingen alls! Möjligtvis hade mohammedanerna skickat tonvis med koraner till sina egna som bodde här.

  • Tim Pallis

    Qaradawi: “Hvis de hadde kvittet seg med straffen for frafall, ville ikke islam ha eksistert.”

    Denne udtalelse er den mest markante jeg i flere år har hørt. Den er et stort “vågn nu op!” til vore religionshistorikere, som Mackety siger. Og hans bemærkning om at “Qaradawi mangler at forklare, hvorfor noget skal bevares, som kun kan overleve ved rå vold og undertrykkelse” er guld værd. Ja Morani ya Simba “Det var da en stjerne-kommentar”. Jeg håber også inderligt, at alle nu kan begynde at forstå, “at islam er et fængsel, som folk ville forlade, hvis de ikke blev tvunget eller truet”. Dette er skelsættende i forståelsen af, hvad islam er – sagt lige ud af posen. Gud være lovet, at selv “paven” over alle sunni muslimer er så klar i mælet. Han er ikke ekstremisk, undskyld mig, han er islams stemme.

  • Allan Hansen

    Uden had, vold, blod og terror
    ville islam være utænkelig!!
    Kort sagt: Uden dødsstraf ingen islam!!

  • Morani ya Simba

    Mackety, ” Vær desuden opmærksom på, at for blot 6 år siden var Qaradawi et stort set ubeskrevet blad indenfor religionsvidenskaben, hans enorme indflydelse gennem årtier til trods…“

    Det er i mine øjne et stort problem at der er visse ”eksperter” hos nogle samfundsvidenskabsfag der er de ”autoriserede” ”eksperter” i visse områder som de ikke reelt har special-indsigt i. Det jeg mener er følgende: min egen baggrund er i naturvidenskaben (og sundhedsvidenskab) og jeg mener ikke noget er videnskabeligt bevist før det er empirisk dokumenteret. Problemet opstår når der er hele fag der ”er sat til” (på samfundets vegne) at undersøge områder som jeg mener er fuldstændigt gedigne områder for seriøs hypotese-formulerende / empirisk undersøgelse, altså legitime områder for videnskab. Men hvor de ansvarlige fag langt hen ad vejen har forladt den videnskabelige metode, særligt kravet om at hypoteser skal kunne dokumenteres ud fra data. Det er særligt akut i dele af antropologien, sociologien, psykologien og religionsvidenskab. Alle kan undersøges seriøst og påstande gøres til genstand for sammenligninger med indhentede fakta. Men ofte forbigåes dette. Tim Pallis har skrevet en essay om Frankfurterskolen her på Snaphanen som analyserer et vigtigt eksempel på dette. Og det er forklaringen på at religions”forskere” ikke har hørt om ham. Men problemet gøres værre ved at disse ”eksperter” har hele videnskabens og dens akademiske verden’s prestige bag sig når de udtaler sig uden at vide mere om emnet end belæste lægfolk (derimod ved de meget om hvad gamle autoriteter mente/mener om emnet men uden at nogen har ubelejliget sig med at undersøge om disse havde ret). Derved monopoliserer de området med vrøvl og det kan være svært at trænge igennem for andre.

    Problemet kan sammenlignes med lægevidenskab derved at det svarer til at alternative medicin og heksedoktorer, som stadig er aktive i fx. dele af Afrika, fik autoriteten til at være dem der behandlede sygdomme som samfundets ”eksperter”, altså blev mainstream. Forskellen på moderne og alternativ medicin er netop (teoretisk, ikke altid 100% i praksis) at moderne medicin er baseret på dokumenterede effekter for behandlinger. Det ville de fleste kunne forstå ville være irrationelt at bytte om på alternative og moderne medicin. Men det er, langt (igen ikke 100%) af vejen hvad vi gør i samfundsvidenskaberne.

    Tim Pallis, når jeg bruger udtrykkene ”islamist” og ”ekstremist” så er det ikke fordi dine essays er gået (helt 🙂 ) hen over hovedet på mig men er en ”taktisk” overvejelse om at vi ønsker at undgå at forene de mere radikale muslimer med dem der ”er til at nå med fornuft”. Hvis vi omtaler alle som ”muslimer” vil vi forene fjenden (og splitte egen lejr yderligere når folk protesterer over dette foruden at miste potentielle allierede blandt ”reelt moderate” muslimer). Jeg tror du har faktuelt ret i at ”islamister” er de mest ”autentiske” muslimer men nogle gange er det bedre at give folk en kattelem ud for at undgå at tabe ansigt snarere end at holde sig stringent til fakta. Det er ikke altid rimeligt men, lidt jvf. ovenstående, så er strategi bestemt heller ikke en eksakt videnskab.

    • Tim Pallis

      Tak for din kommentar. Jeg kan godt se din pointe. Den minder om det følgende af en “unavngiven videnskabsmand”. Kan det være dig?:

      “Grunden til at verdens ledere ikke har det store fokus på truslen ved islam er, at man forsøger at havne på den rigtige side af historien, når den islamiske verden “uværgeligt” vil kollapse. Derfor kommer kritikere af islam til at fremstå som grus i maskineriet, da dette kan føre til et “os” imod “dem” billede, som egentligt ikke er ønskværdigt i situationen.
Indtil nu har ræsonementet været, at bryde islam op i to forskellige dele. Den “moderate” og “ufarlige” islam, på hvilken et fremtidigt samhørighedsforhold skal bygges og den “ekstreme” og “fundamentalistiske” islam, som fuldstændig strider mod det værdigrundlag, på hvilket man forsøger at opbygge en globaliseret verden. Hvis den moderate udgave skal have en chance, er det derfor nødvendigt at tage afstand fra en generel og nedsættende tone overfor islam i almindelighed.
Problemet er bare at tingene hænger sammen. Derfor er det nødvendigt at gå på listesko i bekæmpelsen af den såkaldt fundamentale islam, ved bl.a. at refererer til den som terror og misforståede budskaber, herunder hvor ødelæggende denne udlægning er for de “rigtige” muslimer. Vi skal altså lave en opsplitning og en addressering. Hvis øvelsen holder, er det langt nemmere at tage fat om de problemer der er, gennem marginalisering. Og her er kritikken af det islamiske tankesæt altså ikke særligt god at få udbredt til et større publikum. Det skader simpelthen muligheden for marginalisering. I forbindelse med dogmatiske regler omkring broderskabsfølelse og social kontrol, vil en alt for generel kritik nemlig kunne føre til forstærkelse af dette. Man rykker ligesom tættere sammen.
Det man skal forstå er, at islam bygger rigtig meget på frygt. Også blandt dens tilhørere. Verdens ledere fokuserer altså på at gøre islam til en ufarlig størrelse for dens tilhørere og selv ignorere faren gennem, at nedtone og bortforklare den. På den måde håber man at grebet omkring islams ca. 1,5 milliarder tilhørere vil løsnes og islam vil opleve stort frafald. I den proces, spiller de globale forhold for ikke-muslimer, desværre, en sekundær rolle.
Hvis projektet skal lykkes, kræver det altså at 1,5 milliarder muslimer og 5,5 milliarder ikke-muslimer er med på spøgen.”

      Jeg forsøger at undgå at tale om muslimer, det lykkes ikke altid. Jeg vil helst tale om islam på grund af skellet mellem islamister og moderate muslimer. De moderate muslimer er for mig blandt andet kulturmuslimer, som egentlig ikke kender til islam, men følger shariaens familiepolitik. De går måske sjældent i moskeen og beder ikke 5 gange om dagen. Så er der de ortodokse muslimer, som er meget religiøse, men ikke politiske aktive, fordi de holder troen blandt familien og venner. Dernæst er der dem vi kalder de radikaliserede, som er religiøse og politiske aktivister. Det er også dem, der bliver terrorister i vor forstand, men ikke i deres egen selvforståelse, da de blot følger Koranen og hadithernes bud. Tilsidst er der en gruppe, som vi aldrig hører om, fordi de er vanskelige at forstå både for traditionelle muslimer og islamforskere og islamkritikere, og det er sufierne. Sufierne har jeg beskæftiget mig meget med, og der kommer senere et essays om dem. Nogle af dem er vaskeægte mystikere med en fin spirituel erkendelse. Sammenlignende mystik er for mig det mest interessante område indenfor religionsforskning. Der findes virkelig dybdeborende værker af Toshihiko Izsutsu og Robert J. Dobie om dette emne. Det er meget svært tilgængeligt stof, fordi det står på skuldrene af nyplatonisme og skolastik. Sufierne er blevet og bliver stadig forfulgt af wahabitter, salafister og broderskabet. Hvis der er noget i islam, som virkelig er værd at forske i og sammenligne med andre kulturers spirituelle og mystiske traditioner er det sufierne. Det er kedeligt at islamkritikerne ikke er kommet ind på livet af dem endnu. Sufiernes mystik kan efter min opfattelse redde muslimer fra at gå til grunde, når sharia islam falder.

      • Morani ya Simba

        Tak for svar. Jeg så godt den kommentar og nej, det er ikke min. Kommentatoren beskriver lidt en langt mere ekstrem udgave af det jeg lidt har forsøgt fordi at “eliten”, som jeg læser kommentaren, godt ved at der er noget “galt” med islam men forsøger helt at undgå et “os og dem” scenarie og det tror jeg er helt umuligt. For mig er det mere et spørgsmål om hvem der kan blive til “os”og hvem der må være “dem,” “Vores” lejr, både i Danmark og generelt i vesten, er utroligt splittet idag. Det kan man fx. se ved at konstatere hvor mange af disse her diskussioner der ender i skænderier. Islam’s lejr er også splittet men det kan være svært for en udenforstående at forstå nuancerne i disse brudlinier og hvordan de præcis løber og hvad der ville kunne åbne og lukke dem. Men basalt psykologisk tror jeg at hvis man bredt kritiserer “muslimer” så skaber man præcis det udefrakommende pres der samler dem og det er ikke i vores interesse. Dertil kommer at jeg ikke har noget ønske om at angribe (altså verbalt) folk for at være muslimer hvis de ikke gør noget galt, dvs. støtter sharia, terror eller anden barbari.

        Men selv indenfor den islam-kritiske kreds er der splid. Jeg er fx. ikke specielt interesseret i det etniske og der tror jeg der er andre der er mere fokuserede på at “forsvare” en gammel dansk “urstamme.” Jeg tror etnicitet kan betyde noget. Fx. ved at der nemmere at have sammenhængskraft som det vist nok hedder nu, i et etnisk homogent samfund. Men jeg tror ikke det etniske er det centrale. Det er ikke det etniske der får nogle muslimer til at opføre sig som psykopater og tyskerne, der for 70 år siden havde gang i noget der kunne sammenlignes med islamisme på flere måder, er omtrent dem der etnisk er tættest på danskere. Så jeg tror ikke etnicitet er nøglen her. (Og du ved jo bedre end jeg at buddhister, uanset etnicitet, ikke har tendens til massevold på samme måde som islamister eller nazister.)

        Samtidig så ved jeg ikke hvor det etniske spørgsmål skulle ende. Jeg tror ikke de inde på Uriasposten jeg lige har diskuteret det med, egenligt vil helt derhen, men i sidste ende kunne det jo føre til at vi skulle til at gå med “ane-pas” når vi skulle have kontakt til myndighederne. Men hvordan undgår man at komme helt derud hvis man skal til at se på forfædre når danskheden skal defineres?? Alt efter definioner på “dansk-sindet” og “tysk-sindet” i grænseområdet hvor grænsen mellem Danmark og Preussen/Tyskland jo kørte lidt som en elevator mellem 1848, 1864 og 1918, er jeg ca. 1/4 eller 1/3 “etnisk tysk.” Hvor mange danske familier har ingen ikke-danske aner ca. 500 år tilbage?? Og så er der folk der siger “ja men hvis dine forfædre er europæere så er der ingen problemer” men så er det jo en europæisk og ikke dansk “urstamme” man vil bevare.

        For mig at se er sagen at islam giver nogle konkrete problemer fordi det i bund og grund er en ekstremistisk og totalitær ideologi ved siden af det “rent” religiøse. Og dertil at indvandringen er sket ALT for hurtigt og fra for få områder (som samtidig har kulturer (islamistiske) der er meget svære at få til at fungere i demokratier). Jeg ser den førte udlændingepolitik som en reaktion på kollektive traumer fra Anden Verdenskrig. Nu må man overhovedet ikke “diskriminere”, knap nok se på om folk er statsborgere. Og der er vi helt klart kommet for langt ud. Men det er ikke en god ide at så overreagere tilbage igen og blive etnisk fikserede mener jeg. Vi skal tilbage til noget “jordnær sund fornuft” mener jeg. Undskyld hvis svaret var for farvet af at jeg lige har den anden diskussion i hovedet 🙂
        http://www.uriasposten.net/archives/44725#comment-1378953