Selvom jeg havde haft TV, havde jeg ikke spildt min tid pĂ„ Blachman, hvis maniske selvovervurdering er omvendt proportional med hvad han har at tilfĂžre omverdenen udover sit fine trommespil, men kan han ‘chockere’ svenske medier og feminister, har han gjort Ă©n ting, der er vĂŠrd at more sig over. De er mere snerpede end hele det amerikanske bibelbĂŠlte. Som et bibelbĂŠlte opfattede man som dansker ogsĂ„ Sverige, nĂ„r man kom derover omkring 1970: Store amerikanereflydere, hilbillies, dyb religiĂžsitet og mange frikirker ude i den uendelige provins. Nu hedder frikirkerne ‘universiteter’.
Den fÄr ikke for lidt med forargelse i svenske medier om Thomas Blachmans aktuelle tv-serie, hvor han og en indbuden gÊst betragter en nÞgen kvinde og vurderer, hvad de ser. Jens Liljestrand ser programmet som et udtryk for klimaet i det danske kulturliv, hvor brud med normerne er vigtige.
‘Danskerne ser sig selv som Europas anarkister, og store dele af kulturen hylder normlĂžsheden. Der findes en slags dansk sex- og pornoliberalisme som gĂžr, at der ikke findes nogen grĂŠnser i frihedens navn’.Han mener, at et tilsvarende program ikke kan laves i Sverige.
‘Indenfor det svenske kulturliv er det uforeneligt med intellektuel opfattelse at stille op til denne uforblommede sexisme – i det mindste mĂ„ man hĂ„be det’. Svenskerne forargede over Blachmans nĂžgen-tv, Sverige chockas över danskarnas sexist-tv. Jens Liljestrand svĂ€r över den sexistiska avgrunden mellan Danmark och Sverige.
Kulturkollision 2: Desperation
Siden internettets fremkomst er den mediepolitiske svenske elite ikke rigtig blevet sig selv igen. Nu kan alle deltage i samfundsdebatten, ligesom man altid har kunnet i Danmark og Norge – hvad skal det ligne? Jeg har skrevet i danske aviser siden jeg var 17 Ă„r, og aldrig mĂždt noget afslag fĂžr jeg prĂžvede at gentage succesen i svenske. Der mĂždte jeg ikke andet og gav op, hvilket netop var meningen, skulle jeg opdage.
I Sverige er en blog, Avpixlad, stĂžrre end mange statsstĂžttede aviser, et marked der af helt indlysende grunde slet ikke er i resten af Norden. Svenske mediers oplag styrtdykker, og de opfĂžrer sig som langskĂŠggede imamer, der ikke kan kontrollere unge brystsvingende kvinder. “Ha! endelig,” siger vi der husker deres monopol og tyranni i de onde, gamle dage. Antropologen Thorgeir Kolshus skriver:
Bak skjellsordene skjuler seg desperasjonen over at det monopol de har hatt over virkelighetsbeskrivelsen er i ferd med Ă„ renne ut mellom deres fingre. Velkommen etter, Sverige! Nordisk brysterskap blir snart lettere
Skinn bedrar. Vi har lett for Ä tro at folk som ligner hverandre deler mer enn folk som ser forskjellige ut. Desto stÞrre blir overraskelsen nÄr naboen under krangelen om den derre hekken viser seg Ä vÊre fra en annen planet.For oss nordmenn er det de siste Ärene blitt stadig tydeligere at Sverige faktisk et helt annet land hva den offentlige samtale angÄr. Ordskiftet over KjÞlen har ogsÄ gÄtt en kule varmt: Svenske kommentatorer er like lykkelige for at de ikke er norske som norske er for at de slipper Ä vÊre svenske. PÄ dette punktet er UnionsopplÞsningen komplett. Danskene har svenskene gitt opp for lengst.
Den store nordiske mur er under oppfÞring, reist av svenskene for Ä hindre smitte fra norsk og dansk debattbarbari. Det er ikke bare europapolitikken som gjÞr at et nordisk samarbeid virker fjernere enn pÄ lenge.
[..]
En av verdens mest anerkjente antropologer, den svenskgiftede amerikaneren Jonathan Friedman, forlot i 2008 sitt professorat ved Universitetet i Lund etter i mange Ă„r Ă„ ha utholdt det han kaller en kvelende politisk korrekthet, som gjorde det umulig Ă„ bedrive nysgjerrighetsdrevet samfunnsforskning.
Hans kone Kajsa Ekholm, ogsĂ„ hun antropologiprofessor, hadde en gang pĂ„ nittitallet holdt et foredrag for en gruppe som var blitt stemplet som fremmedfiendtlige. Hun uttrykte ogsĂ„ et Ăžnske om Ă„ forstĂ„ hva det var som fikk denne gruppen til Ă„ fĂžle seg satt pĂ„ siden av «folkhemmet» – pĂ„ samme vis som antropologer i sin allmenhet forsĂžker Ă„ studere hvordan folk ser pĂ„ seg selv, sine omgivelser og verden forĂžvrig.
Man skulle kanskje tro at det endog ville vÊre i offentlighetens interesse Ä fÄ vite mer om hvordan verden sÄ ut fra et slikt stÄsted, for Ä kunne nÄ frem med mÄlrettede budskap og mulige tiltak. Den gang ei. Nordisk forbrystring
Hele sagen om antropologen Kajsa Ekholm-Friedman. Hun trak sig fra samfundsdebatten:
Elit och massa
KÀnsla för nationen
Nationell solidaritet
Varje förÀndring inte kliv uppÄt
Yrkesförbud
[…] muslimer og en fire fem millioner kvinder. Folk der har tid til det her, er ikke livsduelige. Jeg skrev igĂ„r, at Sverige er nordens bibelbĂŠlte i snerpethed. Reklamebureauet spiller pĂ„ snerperne som pĂ„ en […]
Tjah, det er et shock. Intet mindrre. Men SVT og DR har altid vÊret fÊlles om eksproprieringen af pengene tilhÞrende nordiske lommer. NRK er ogsÄ et medlem af landevejsrÞverklubben. At de kommenterer hinandens brÊk, gÞr det ikke interessant.
Programmet skulle efter sigende vĂŠre forargende da der er nĂžgne kvinder med i det…PĂ„ hvilken mĂ„de? At se en nĂžgen kvinde pĂ„ tv, virker omtrent lige sĂ„ forargende som at se en fuldt pĂ„klĂŠdt kvinde pĂ„ gaden for en gennemsnitlig dansker. Hvis programmet skulle have haft den Ăžnskede effekt, sĂ„ ville en kvinde i burka der fĂžrst viser anklerne, sĂ„ resten af kroppen, vĂŠre langt mere forargende…for nogen befolkningsgrupper…IfĂžlge Jeremy Clarkson fra Top Gear, sĂ„ ville vi have set lidt frĂŠkt lingeri, og et ansigt med fuld makeup under hĂŠtten. Se, det ville have vĂŠret provokerende tv, og Thomas Blachman… Read more »
” Nu hedder frikirkerne âuniversiteterâ.” đ
Takker for dagens gode grin đ
Hvem er Thomas Blachman?
@steen Nu har Snaphanen jo beskĂŠftiget sig indgĂ„ende med ‘Labour-gate’ (“Rub diversity in their faces…”), sĂ„ derfor vil jeg tillade mig at henvise til Frank Gaffney’s Radio-show igĂ„r aftes, (Radio Secure Freedom), hvor han havde en gĂŠst i studiet ved navn MARK KRIKORIAN fra “The Center for Immigration Studies”: “As the Senateâs âGang of Eightâ reportedly nears a deal on immigration reform, the Center for Immigration Studiesâ MARK KRIKORIAN describes how the UK Labour Party used immigration in the 2000s as a means to get payback against Margaret Thatcherâs scaling back of socialism in Great Britain.” http://www.securefreedomradio.org/2013/04/09/the-world-after-margaret-thatcher/ (MARK KRIKORIAN er… Read more »
takker !