13
jul
Seneste opdatering: 13/7-13 kl. 1331
12 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Af Kai SĂžrlander

En replik til Kasper StĂžvrings Amerikansk professor forsvarer relativismen.

sorlander.kaiFindes der moralske principper, som er universelt gyldige, eller findes der ikke sĂ„danne principper? PĂ„ sin blog pĂ„ Berlingske (den 4. juli 2013) prĂŠsenterer Kasper StĂžvring en amerikansk filosof, Jesse Prinz, som argumenterer for det sidste, og som derfor hĂŠvder en kulturrelativistisk position, der indebĂŠrer, at vor dybeste moralske forpligtelse er kulturelt begrĂŠnset. Da dette spĂžrgsmĂ„l er helt centralt for forstĂ„elsen af vor situation i verden, er der grund til at se nĂŠrmere pĂ„, om Jesse Prinz’ argumentation holder.

Jesse Prinz udelukker selve muligheden for at begrunde en objektiv og universelt gyldig etisk fordring, som er forpligtende for alle personer uanset etnicitet, religion, kĂžn og andre partikulĂŠre forhold. Og det gĂžr han – ifĂžlge StĂžvring – ved at tilbagevise tre forskellige bud pĂ„, hvorledes man kunne tĂŠnke sig at begrunde en sĂ„dan fordring. Tre forskellige bud pĂ„, hvor universaliteten i en sĂ„dan fordring skulle komme fra. Det ene er fra religionen – fra Guds bud; det andet er fra den menneskelige natur – fra evolutionsbiologien; og det tredje er fra rationelle principper – eller begrebslogiske deduktioner. Og sĂ„ tilbageviser han i tur og fĂžlge, hvert af disse forsĂžg pĂ„ at begrunde en objektiv moral.

Da jeg er fuldstĂŠndig enig i, at man ikke kan begrunde et universelt forpligtende etisk princip pĂ„ religion, og at man heller ikke kan begrunde det pĂ„ evolutionsbiologi (menneskets natur), sĂ„ gĂ„r jeg direkte til det centrale spĂžrgsmĂ„l: Giver Jesse Prinz en gyldig – og universelt forpligtende – begrundelse for, at det er umuligt rent begrebslogisk at begrunde et universelt, rationelt forpligtende etisk princip? Hvorledes begrunder Jesse Prinz – ifĂžlge StĂžvring – at det er umuligt? Der er to hovedpunkter i Jesse Prinz’ argumentation.

For det fÞrste hÊvder han, at rationaliteten er et neutralt instrument i forhold til at vurdere menneskelige handlinger. Men er det rigtigt? Rationaliteten siger, at to plus to er fire. Rationaliteten er altsÄ ikke neutral med hensyn til, om man hÊvder eller benÊgter den pÄstand. Og det at hÊvde eller benÊgte pÄstande er ogsÄ menneskelige handlinger. SÄ det er ikke korrekt at sige helt generelt, at rationaliteten er et neutralt instrument til at vurdere menneskelige handlinger. SÄledes er rationaliteten heller ikke neutral med hensyn til, om man bÞjer sig for Gödels bevis eller ikke, selv om de fÊrreste forstÄr dette bevis.

SĂ„ langt er der altsĂ„ noget elementĂŠrt galt i Jesse Prinz’ argumentation, men lad os gĂ„ videre til nĂŠste punkt, som er det centrale. Her hĂŠvder Jesse Prinz, at i bedste fald kan rationaliteten fortĂŠlle os, hvilke af vore vĂŠrdier der er uforenelige, og hvilke handlinger der vil fĂžre til opfyldelsen af vore mĂ„l; men rationaliteten kan ikke sige noget om, hvilke af vore uforenelige vĂŠrdier vi skal opgive, og den kan ikke sige noget tvingende om, hvilke mĂ„l vi skal forfĂžlge.

Er dette sÄ korrekt? Det afgÞrende her er, at vi kan fÞlge mÄl, og at vi kan lade vor viden indgÄ i den kausale determination af de mÄl, som vi fÞlger. Og spÞrgsmÄlet er, om rationaliteten sÄ kan sige noget om, hvilke mÄl vi bÞr fÞlge. Eller mere prÊcist: om rationaliteten kan sÊtte nogle principielle betingelser for, hvilke mÄl vi bÞr fÞlge. Jesse Prinz hÊvder, at rationaliteten sÊtter én sÄdan betingelse. Den siger, at vi ikke bÞr have mÄl, som er uforenelige, og som derfor stÄr i vejen for hinanden. Men Jesse Prinz hÊvder i nÊste omgang, at rationaliteten aldrig kan sige noget tvingende om, hvilke af de uforenelige mÄl vi bÞr opgive.

Men her overser Jesse Prinz fuldstĂŠndigt det helt centrale punkt: at det at vĂŠre rationel selv er et mĂ„l – et mĂ„l, som rationaliteten rent logisk ikke kan vĂŠre neutral med hensyn til. NĂ„r dette kommer med, sĂ„ fĂžlger, at rationaliteten krĂŠver af os, at vi ikke sĂŠtter os mĂ„l, som interfererer med, at vi fortsat kan opretholde vor egen rationalitet. Og da dette – rent rationelt – gĂŠlder for enhver mulig person, og da rationaliteten bĂžr vĂŠre konsistent med sig selv, sĂ„ krĂŠver rationaliteten ogsĂ„, at ingen person bĂžr sĂŠtte sig mĂ„l, som er uforenelige med, at nogen person kan opretholde sin respektive rationelle uafhĂŠngighed. Det er en formulering af det etiske konsistenskrav, som er en universel, rationel betingelse for, hvilke mĂ„l vi som personer bĂžr sĂŠtte os. En betingelse, som alene afhĂŠnger af, at vi er personer og kan lade vor viden om de sandsynlige konsekvenser af vor handlen indgĂ„ i den kausale determination af, hvad vi beslutter os til at gĂžre. Og det kan derfor bruges som basis for kulturkritik – ganske uanset hvilken kultur der er tale om.

Det er et deprimerende udtryk for svagheden i nutidens vestlige kultur, at en amerikansk professor i filosofi ikke mÞdes med en kompakt og stringent modsigelse, nÄr han fremfÞrer sin logisk inkonsistente kulturrelativisme, men at han tvÊrtimod hyldes med tilslutning. Det er vestlig kultur, som har svigtet kernen i den arv, der gjorde Europa til hjemsted for den rationelle eftertÊnksomhed, som var kimen til det videnskabelige gennembrud. For Êgte videnskab er universel, ikke kulturrelativistisk. Kvantemekanikken kan ikke forstÄs kulturrelativistisk.

0 0 votes
Article Rating


DonĂ©r engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

12 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Bergfast
10 years ago

Vad kunde Ryssland, och för den delen ocksĂ„ övriga Europa, sĂ€tta emot kommunism och dess mördande och dödande framfart? Dess diktatur? Dess maktfullkomlighet? Dess rĂ„het och vulgaritet? Dess brutalitet och mĂ€nniskofientlighet i det godas namn och för den goda sakens skull? De som lĂ€t sig övertalas att kriga emot dem, de som lĂ€t sig dras in i krig, de som försökte motarbeta denna fanatiska farsot som kommunism och dess hotande förstörelse, hjĂ€lpte det? Nej, de motstrĂ€viga offrades alla pĂ„ kommunismens heliga altare . Som boskap, som kalvar, som getter. Till ingen som helst nytta. Ingen har tackat dem som försökte… Read more »

Ole Burde
Ole Burde
10 years ago

Maja-kulturen med dens bestialske mennskeofringer , behĂžves vi ikke at kunne ”modbevise” som ligevĂŠrdig element i den multikulturelle kaosteori , Heldigvis .
Den eksisterer ikke mere , og DET er tilsyneladende den eneste mÄde at undgÄ at den vil blive jublet over af dem som lider af den multikultirelle hjernevirus .
Er der nogen tvil om at den ville blive forsvaret af de samme tÄber som forsvarer Islaam , hvis den stadig havde et parhundrede millioner tilbedere ?

Anonymous
Anonymous
10 years ago

En rettelse: VĂŠrdifrihed er en helt anden diskussion og burde ikke af mig vĂŠre anvendt her. LĂŠs i stedet: …Den, der vil blive i Verden, kan ikke tĂŠnke noget mere kontraproduktivt end med udgangspunkt i alle tings lige gyldighed.

Med venlig hilsen

Emeritus
Emeritus
10 years ago

I en verden, hvor alt har lige gyldighed, er alt ligegyldigt. Lige gyldighed er det samme som at hĂŠvde, at alt er meningslĂžst, og det standpunkt kan vĂŠre nok sĂ„ sandt, men hvem kan bruge en sĂ„dan opfattelse for sig selv eller til noget produktivt for andre? Vi lever og overlever, overhovedet fordi vi kan skelne. Det er vor berettigelse i Verden, og evnen til at skelne fylder os med mening i en verden fuld af forskelle. Denne Verden tvinger os uafbrudt til at tage stilling til disse forskelle og forstĂ„ dem, hvis vi vil blive i Verden. Den, der… Read more »

traveler
traveler
10 years ago

Selvreferencen: ‘Rationaliteten kan ikke vĂŠre neutral med hensyn rationaliteten selv’ sprĂŠnger netop alle de rammer, som ellers intelligente og belĂŠste mennesker hele tiden har sĂ„ travlt med at sĂŠtte op. SĂ„ simpelt og sĂ„ universelt. Og ikke ringe, at det er grundlaget for Vestens bidrag til verden siden oplysningstiden eller lĂŠngere tilbage. Stort tak til Kai SĂžrlander for at minde os om vores universelle grundsten.

Torben S. Hansen
Torben S. Hansen
10 years ago

Faktisk flugter argumentationen i din artikel fint med citaterne fra Weber, da du selv skriver “bĂžr”. I Ăžvrigt er kulturrelativisme en forvrĂžvlet universalistisk ideologi, som bygger pĂ„ den illusion, at alle normer er lige gyldige. Den er et afstumpet resultat af Frankfurternes “kritiske teori”, som reelt gik ud pĂ„ at nedbryde Vestens institutioner og traditioner. Dette kan vi garanteret blive 100 procent enige om. Jeg gentager mit spĂžrgsmĂ„l: Hvorfor leder du efter det endegyldige argument mod totalitĂŠre ideologier? Det ses jo gang pĂ„ gang, at netop reprĂŠsentanter for disse sataniske bevĂŠgelser er aldeles uinteresserede i dialog. Du mener selvfĂžlgelig ikke,… Read more »

Kai SĂžrlander
Kai SĂžrlander
10 years ago

Svar til Torben S. Hansen. SpĂžrgsmĂ„let er, om kulturrelativismen er en gyldig teori. Hvis den er gyldig, sĂ„ har man ingen gyldige argumenter imod totalitarismen i en totalitĂŠr kultur. Det kan man kun vĂŠre ligeglad med, hvis man mener, at der ikke findes anden ret end magtens. Men der skal ogsĂ„ fĂžres politik med fredelige midler – og dĂ©r behĂžver vi at kunne skelne mellem, hvad der holder rationelt, og hvad der ikke holder rationelt. Dine Weber-citater har ingen vĂŠgt i forhold til spĂžrgsmĂ„let, om kulturrelativismen er en gyldig teori. Det undrer mig, at nogen stadig kan tro, at man… Read more »

Anonymous
Anonymous
10 years ago

Kulturrelativisme fÞrer efter min mening til altings ligegyldighed. Derfor er -ismen kontraproduktiv i sit udgangspunkt og ikke vÊrd at bygge sin tilvÊrelse pÄ.

Med venligt hilsen

Emeritus
Emeritus
10 years ago

Om rationaler. Mogens Camre skriver en udmĂŠrket kronik i gĂ„rsdagens JP, der bestemt ikke er baseret pĂ„ et kulturrelativistisk verdenssyn. Temaet er kendt og stemmer nĂŠrmest lige sĂ„ dĂ„rligt overens med DF’s gammel-socialdemokratiske politiske profil. Der er fra Camres side tale om et helt andet, kontant og mere nĂžgternt rationale, som har meget lidt at gĂžre med vĂŠlgerpleje i sommervarmen. Men kronikken fik mig virkelig til at genoverveje rĂŠkkevidden af den omfordelingspolitik, som uomtvisteligt har medvirket til at opfylde Grundtvigs Ăžnske om at fĂ„ her til lands har for meget og fĂŠrre for lidt. I en verden med knaphed pĂ„… Read more »

falkeĂžje
falkeĂžje
10 years ago

FĂžrst havde vi Ase Troen.
Den var underholdende og morsom.
SĂ„ fik vi Kristendommen, den var god i musik, digtekunst
og arkitektur.
Nu vil man prakke os Islam pÄ, det gider vi ikke.
Til Helvede med et hele, det var bare overtro fra ende til
anden!!!

falkeĂžje

Torben S. Hansen
Torben S. Hansen
10 years ago

Unge mennesker har det hĂ„rdt. De er blevet groft svigtet af Kais og min generation. De har ikke lĂŠrt tysk! Men her er et par citater fra Max Weber: Det fĂžrste har aktualitet, fordi en svĂŠrm af Gutmenschen forsĂžger at benĂŠgte, skjule, relativisere eller bagatellisere den ondskab, som skyldes en bestemt religion: “Det lader sig ikke gĂžre at holde fred med troskĂŠmpere. Man kan kun uskadeliggĂžre dem”. (Mit GlaubenskĂ€mpfern ist kein Frieden zu machen, man kann sie nur unschĂ€dlich machen). Og i forlĂŠngelse: “En empirisk videnskab sĂŠtter ingen i stand til at lĂŠre nogen, hvad han bĂžr, men kun hvad… Read more »

Torben S. Hansen
Torben S. Hansen
10 years ago

KĂŠre Kai. Hvad kan dit rĂŠsonnement sĂ„ bruges til? For tiden hĂŠrges den halve menneskehed af en morderisk og fordummende ideologi, hvis fortalere henviser til befalinger fra en gud. Er disse ideologer logisk konsistente? Og hvilken forskel gĂžr det, om de ikke er det? Hvad med de to totalitĂŠre katastrofer i det 20. Ă„rhundrede – kommunismen og nazismen? Var det rationelt og logisk konsistent at hhv. gasse jĂžder og systematisk sulte ukrainske bĂžnder ihjel? Det er en kendsgerning, at nazismen (plus de japanske militarister og Mussolini) blev nedkĂŠmpet med en massiv militĂŠr indsats, som blev gennemfĂžrt pĂ„ grundlag af patriotisme… Read more »

12
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x