Den nu løsladte norske nazist, morder og jødehader, Kristian “Varg” Vikernes, hvis kone havde købt fire lovlige salonrifler, – hun skal vel lave kaningryde eller stegte duer -, hĂĄnes i nordiske medier for at mene, at togulykken i Frankrig var en terrorhandling og ofrene blev plyndret af unge arabere. Det er nærliggende at tro, at hans forvirrede hjerne trods alt er er bedre til fransk end nordiske journalisters, men han bor der jo ogsĂĄ.
Når et højhastighedstog (TGV) kører af sporet, er det dramatisk. Det har måske kørt lidt langsommere end 270 km/t forbi stationen i Bretigny, men alligevel. Der har ikke været en lignende ulykke i 25 år, og der havde ikke indtil forleden været en eneste dødsulykke med TGV tog, hvad der blandt andet skyldes deres særligt lange, stive og forstærkede skinner.
Om de døde blev plyndret af ‘jeunes’ eller ej, det udgav Le Point et hemmeligt papir fra direction centrale des CRS om i gĂĄr eftermiddags. Redningsfolk pĂĄ stedet siger det stik modsatte af alle politikerne, inklusiv transportministeren: Der var stenkastning mod redningsfolk af jeunes, og der var plyndringer af ofres ejendele, selv af dødsofres. Man kan jo vælge, hvem man tror mest pĂĄ. Jeg ser ingen danske medier, der ikke har valgt franske politikeres version. The Local Fr bekræfter, at politikerne lyver: Thieves ‘stole from victims of train crash’.
Frankrig må indse, at afsporingen oveni kan være en terrorhandling. Det er endda så højt prioriteret, at det er tilsat tre uafhængige undersøgelser af ulykken. I centrum af interessen er en fotoserie fra Le Figaro.
Skinner sidder sammen med blandt andet pĂĄ ydersiden en skĂĄlkaldt cirelle, en svær jernplade der er fæstnet til hver skinne med to bolte i hver. Man kan se pĂĄ skinnen, hvor jernpladen og boltene har siddet. Tre af fire bolte var løsnet og væk, sĂĄ skinnerne ikke flugtede, og det regnes for sĂĄ usandsynlig en hændelse, at en forbrydelse er mere sandsynlig end det modsatte ifølge eksperter og ingeniører fra SNCF, de franske statsbaner, der er interviewet her pĂĄ Catastrophe ferroviaire Ă Bretigny : des scènes de vol et de caillassage ont bien eu lieu (masser af dokumentation – pĂĄ fransk). Vi kommer til at høre mere om den ulykke, i al fald i franske medier. Gallaia Watch har oversat fra referatet fra CRS rapporten:
The train derailment at Brétigny-sur-Orge was a criminal act. At least that is what the CRS (riot police) report indicates. The report is in contradiction with what all government officials have said, and with the statements of the Red Cross and Emergency personnel. Le Point provides the details in an article dated July 18:
Did they want to hide a disturbing reality? Contrary to the official version broadcast by the political, police and hospital authorities, there were indeed scenes of theft and rock-throwing after the derailment of the Paris-Limoges train. Le Point has obtained the summary of events from July 10 – July 16 from the DCCRS (Direction centrale des compagnies rĂ©publicaines de sĂ©curitĂ©) in which one page is devoted to the security operations that were implemented by the CRS 37-Strasbourg who arrived from the Meaux barracks after the rail catastrophe.
The account from the CRS is not ambiguous. “Upon arriving, the CRS 37 had to push back certain individuals, who came from neighborhoods near-by, and who were interfering with the progression of the rescue vehicles by throwing projectiles at them,” notes the summary. A very different story from that given by the Red Cross and the SAMU (emergency medics) who affirm they saw “no aggression, and worked in a completely normal manner” at the BrĂ©tigny station. Yet the summary goes even further: “Some of the troublemakers had managed to seize the personal effects scattered on the ground or on the victims.” And finally: “The police then protected the scene of the accident to help the job of the investigators and the engineers and to insure the safety of the numerous visiting government leaders.” se videre pĂĄ An Unambiguous Report
Læge: “Dette er ikke længere Frankrig” En kvindelige, praktiserende læge fra Belle de Mai i Marseille fortæller:
“I never imagined that in 2013 I would be kidnapped in an apartment surrounded by a dozen people demanding that I draw up a certificate of virginity for one of their daughters.”
…Several times, she explains that she notified the social services about the worst cases. But sometimes, faced with the reticence of some families, she admits she backpedalled. “I want to stay alive,” she says, admitting that she feels fear every day during her consultations. “You know, in this district, you’re no longer in the Republic.” …Since her arrival in Belle de Mai, Marie has learned to deal with violence, often verbal, sometimes physical. “At the start, they insistently demand prescriptions from you and then you’re faced with a Kalashnikov.”
When she is not the victim, Marie is the witness of this violence. “I am confronted with situations of sordid intra-familial violence, concerning abused children and kidnapped women,” she acknowledges. Thus she reveals the case of wives who have come directly from North Africa, not speaking any French, transformed into “slaves” by their husbands, who justify this treatment by their religion. “Most of them don’t confide directly. Sometimes, they come to see me without their husbands knowing. I learn that their passports have been confiscated and that some came to France against their will,” she specifies. Se det hele via Le Point.
TGV-tog kører vel ikke gennem en lokalstation. Slet ikke for fuld fart.
Og selv i Danmark, hvor jernbanerne vist ellers er blevet ret forsømt de seneste ĂĄrtier, er skinnerne nu svejset sammen – tidligere var de lasket, hvilket gav den karakteristiske da-dong lyd.
Så det peger i mine øjne på, at årsagen var nedslidt skinnemateriel.
Men berigernes udplyndring er stadig bemærkelsesværdig – dog ikke for de gamle medier.
Men lasken var kilet ned mellem to skinner i sporskiftet. Det ser meget underligt ud!
Det var vel ikke et TGV-tog, men et almindeligt intercitytog. Svellerne, skinnerne og sporskiftet ser i øvrigt ud til at være noget gammelt merde, der trænger til vedligeholdelse.
lige den oplysning havde jeg fra danske medier, TV 2 var det vist, men det ligner det heller ikke pĂĄ video og fotos.
Nu gider jeg til gengæld ikke skrive det om. 🙂 Der kommer alligevel mere om det tog.
Som (poly)tekniker vil jeg indtil jeg ser boltestumper mm. fastholde at der er tale om dĂĄrlig vedligeholdelse – mange faktorer peger pĂĄ det. Billede nummer 2 i Figaro serie viser at hullerne i lasken, det stykke jern hvormed skinnerne er boltet sammen, er blankslidte. Det tyder pĂĄ at lasken har siddet løs i lang tid, og at boltene har siddet og raslet, nĂĄr et tog er passeret Lige netop denne laske, der sidder i sporskiftet, er meget stærkt belastet af træk- trykpĂĄvirkninger, der kan have forĂĄrsaget træthedsbrud i boltene. SĂĄ uden billeder af bolte, der klart viser tegn pĂĄ afskruning,… Read more »
Jeg er ikke polytekniker men “kun” anvendt matematiker og, pĂĄ det nuværende grundlag tror jeg heller ikke det er sabotage. Der er ogsĂĄ et andet aspekt. Det meste terror, inkl. “almindelig” “vise hvis territorie det er” ballade, er meget demonstrativ netop fordi det er ment som et signal til omverdenen.
Men men, hvis der er nyt i sagen sĂĄ bliver jeg mĂĄske klogere??
“Ulykken skete nærmest midt pĂĄ stationen, hvor toget Paris-Limoges ikke holder”
Bretigny er vel en stærkt kulturberiget forstad til Paris?
Og sĂĄ kan man fortsætte Morani ya Simba sandsynlighedsregning og stille sig selv spørgsmĂĄlet om hvor det er mest sandsynligt at en islamisk togterroraktion vil foregĂĄ – I Bretigny eller ude pĂĄ Lars tyndskids mark?
jep ! at dømme efter videoerne – de der typer, der altid stiller sig bag den interviewede person tyder pĂĄ det.
For det første, er det muligt at myndighederne vil forsøge et coverup og kan arrestationen af den norske ekstremist være et bevidst forsøg pĂĄ at aflede offentlighedens opmærksomhed? Et kort svar ville være ”Ja, det er fuldstændigt tænkeligt”. Det beviser naturligvis ikke at det er tilfældet. AngĂĄende de løse bolte og at det er usandsynligt at de er faldet ud, sĂĄ er det ikke sĂĄ simpelt. Lad os sige at sandsynligheden for at tre bolte falder ud i een kobling og at dette ikke bliver opdaget, er 0.000001. Dvs sige at sandsynligheden for at een kobling ikke har mistet tre… Read more »
Der rejser sig mange spørgsmĂĄl, og tak for dine pointer. Det er du god til, det er jo en mere videnskabelig udgave af af Tage Danielssons “Sannolikhet.” Her fremgĂĄr det f.eks. ikke, om TGV toget kørte pĂĄ sit særlige banelegeme, eller pĂĄ det almindelige “lignes classiques”, hvor uheldsfrekvensen har været noget større. Jeg kan heller ikke lige se, hvor hurtigt det kørte, men efter fotos at dømme, kan det ikke have været i topfart. Man mĂĄ næsten tro, at der pĂĄ togstationen i Bretigny er noget overvĂĄgningsvideo. Ulykken skete nærmest midt pĂĄ stationen, hvor toget Paris-Limoges ikke holder https://maps.google.dk/maps?q=Bretigny&ie=UTF8&ll=48.605982,2.30195&spn=0.000881,0.002642&hnear=Br%C3%A9tigny-sur-Orge,+Essonne,+%C3%8Ele-de-France,+Frankrig&gl=dk&t=h&z=19 det… Read more »