22
sep
Seneste opdatering: 23/9-13 kl. 1431
8 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Af Kirsten Damgaard, psykolog

Ayatollah Khomeiny. Ha! He is one of the Fools! Undgå det kort, Khomeiny giver minus points ligesom Sai Baba og Scientology stifteren Ron L. Hubbard. Karl Marx? OK han tæller positivt.

P1040186I dag kunne man spille OPUS-DEI:Existence After Religion på Københavns Hovedbibliotek som et led i Golden Days festivalen. Vi var mange, der lod os introducere til det komplekse og strategiske filosofi-kortspil. Spiludviklerne Mark Rees-Andersen og Allan Schaufuss Laursen har begge grader i filosofi og på grund af spillets navn, der betyder Guds Værk – har de måttet igennem trusler fra advokater, patentudredninger og retssag anlagt af pavens personlige prelatur. Der er for så vidt intet nyt under solen –også for 2500 og 1000 år siden blev filosoffer forfulgt! Det nye er måske at paven for første gang i verdenshistorien gik af, hvilket sjovt nok skete mens de danske spiludviklere var ved at vinde retssagen anlagt af vatikanet…

Navnet OPUS-DEI = Guds Værk (også tolket som Det der er) kan en katolsk organisation, der i øvrigt virker som en temmelig ekstrem sekt, derfor ikke tage copy right på, og det kan andre heller ikke.

Filosofisk iver for at opildne andre til opnå viden ved at stille filosofiske spørgsmål udfra den tanke at horisonter skaber mening, drev de to studerende ,der således blev spiludviklere. Disse entreprenører udi filosofien vil gerne have folk til at tænke hvorfor og hvordan verden er. De siger, vi skal huske Life is a journey not at destination. Måske er nogle af de udbredte depressionsformer vi ser udfoldet i vort samfund rent faktisk filosofiske tilstande og slet ikke psykologiske, spørger de.

Spillere med nul forudsætning indenfor filosofi kan sagtens spille OPUS-DEI :Existence After Religion lige så vel som garvede filosoffer – faktisk vant denne artikels forfatter over begge spiludviklere! Man træner sin strategiske tænkning og får hen ad vejen mere viden om filosofiens begreber, om videnskabsmænd og altså Fools – de tænkere, der kun gør verden et værre sted at leve. Spillet er på engelsk – det gælder også instruktionen – og koster normalt 200 kr. (Billedtekst : her ses Sidsel Kjems fra Humanistisk samfund i fuld gang at prøve at undgå at få Khomeiny-kortet.)

Nairobi: Amerikanere, englændere, finner og svenskere

Ismail G., from Helsinki, Finland, Ahmed Nasir S., from London, UK, Mustafa N., from Kansas City, US, Abdishakur Sheikh H., from Maine, US, Abdifatah Osman K., from Minneapolis, US, Ahmad Mohamed I., from Saint Paul, US, Abdikarem Ali M., from Illinois, US, Shafie D., from Tucson, US, Abdirazak M., from Ontario (Canada), Eliko M., from Dagestan, Russia, Mohammed A., from Svalov, Sweden, Moulid A., from Sweden. The Al-Shabaab Terror Cell That Attacked Westgate, Finsk jihadist bland terroristerna i Nairobi. I Gøteborg mener de at noget lignende kan ske i Sverige, ja mon ikke det kan? BBC ser anderledes på det: Islamic Terror in Kenya? Not According to the BBC

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Breidablikk

    Opus Dei er en gedigen katolsk religiøs orden direkte underlagt paven. Altså en orden som jesuitter og lignende, men med det særtrekk at medlemmene beholder sine verdslige jobber, hvis jeg husker rett. Man kan jo gjerne være filosof og fritenker, og endog påberope seg “filosofforfølgelse”, men det er jo ganske søkt å bruke et så etablert og spesifikt katolsk “(merke-)navn” om et kortspill som ikke har noe med denne katolske orden å gjøre. Igjen, er man virkelig filosof og fritenker, endog antireligiøs eller postreligiøs, da unnlater man vel å snylte på religiøse organisasjoner ved å anvende deres veletablerne (merke-)navn?

  • Dispirited existence

    Helt enig med Breidablikk.

    Men bortset fra navnet lyder spillet sjovt at spille, hvis man kan udholde den ateistiske PK-fims… Det skal jo tydeligvis fortælle spillerne, hvad der er de rigtige meninger… “Existence after religion” har ingen endnu set (det er en utopi af samme kaliber som den socialistiske), og jeg tror ikke det nogensinde kommer til at ske. Som Chesterton beretter, var han engang med til et middagsselskab af højt oplyste, sekulariserede mennesker… Talen faldt på lykkeamuletter og anden overtro, og det viste sig, at alle som én havde en harefod i lommen eller en lykkemønt i bedste von And-stil… undtagen én: katolikken Chesterton.

  • NielsC

    Daily Mail mener at Samantha Lewthwaite ( ‘enke’ efter en af 7/7 bombemændene også er med i gruppen. Ikke overraskende, hun er flere gange i de sidste år undsluppet kenyansk politi.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2429644/Terror-Kenya-Chilling- claim-shocking-picture-shows-terrified-little-girl-fleeing-mall-massac re.html

  • Torben Caroc

    Spillet har et pudsigt navn, men hvad er det bemærkelsesværdige ved det for øvrigt ?

    • Kære Torben,

      Som jeg skrev i omtalen af spillet ” Man træner sin strategiske tænkning og får hen ad vejen mere viden om filosofiens begreber, om videnskabsmænd og altså Fools – de tænkere, der kun gør verden et værre sted at leve.”
      Da spillet også foregår på engelsk, så får man også udbygget/vedligeholdt sit engelske ordforråd. Man opererer
      med mange bolde i luften samtidigt , jeg ved ikke om spiludviklerne har klarlagt hvor mange lag og segmenter der kan være i spil samtidigt, jeg forventer over 10. Et alment accepteret mål på høj intelligens, er at personen kan operere med 7 parametre samtidigt.

      Med venlig hilsen
      Kirsten

  • Bjovulf

    Sandheden om de naive, uvidende og uansvarlige europæiske politikeres sociale multi-kulti-eksperimenter i fuld skala – helt uden sikkerhedsnet og uden den mindste skygge af et folkeligt mandat nogensinde!

    Multikulturelt mareridt: Franskmænd kræver hæren sat ind

    23. Sep 2013

    Marseilles er Frankrigs hårdest plagede by, når det gælder indvandrerproblemer og bandeopgør. Et meget stort antal nordafrikanere har slået sig ned i den sydfranske havneby, der er landets næststørste by.

    Den Korte Avis har flere gange berettet om byens enorme problemer med parallelsamfund af især muslimske indvandrere og en tårnhøj og meget voldelig kriminalitet. I områder af byen har bander reelt taget magten.

    Marseilles står således i dag som et multikulturelt mareridt.

    Opløsning

    Byen er et eksempel på, hvor galt det kan gå, når samfundet består af befolkningsgrupper, der lever isoleret fra hinanden.

    Deres levestandard og uddannelsesniveau er ekstremt forskellig – den rige verden og den tredje verden lever i hver deres kvarterer i den samme by. Befolkningsgrupperne har hver deres kultur, værdier og normer. [!!!!!]

    Sammenhængskraften er gået i opløsning [!!!], de forskellige dele af byens borgere har et fremmed og ofte fjendtligt forhold til hinanden, myndighedernes autoritet smuldrer, og selvtægt med våben i hånd bliver mere og mere udbredt.
    http://denkorteavis.dk/2013/multikulturelt-mareridt-franskmaend-kraeve r-haeren-sat-ind/

    • Bjovulf

      Vi gentager nu den frygtelig fejl fra 1983 med “Den åbne ladeports” politik

      http://denkorteavis.dk/2013/68898/

      23. Sep 2013

      I disse dage er vi vidne til en debat, som burde være afsluttet for længst. Debatten drejer sig om Flygtningenævnets ønske om at ændre praksis overfor syriske krigsflygtninge, sådan at de ikke behøver at være personligt forfulgte for at få asyl i Danmark. De skal bare komme fra et krigshærget område.

      Læren af flygtningeloven fra 1983

      Denne debat burde simpelthen ikke komme op i Danmark. Vi burde have lært af den historie, der har udspillet sig i Danmark fra 1983.

      Vi burde have lært, at vi selvfølgelig ikke skal give asyl til uintegrerbare flygninge, bare fordi vi har ondt af dem. På langt sigt kommer det nemlig til at gøre ondt på flygtningene og på danskerne. Meget mere ondt end det ville gøre at gøre det rigtige: at hjælpe flygningene i nærområdet.

      Flygtningeloven fra 1983

      Den del af Danmarkshistorien, jeg hentyder til, er naturligvis historien om flygtningeloven fra 1983, – “den åbne ladeport” – der lod enhver, der ønskede det, komme ind i landet. Først i 2002 blev ladeporten lukket, men da var der allerede sket en meget stor skade: Vi havde opbygget minoritetsgrupper i Danmark, der ikke vil og kan integreres i landet. [!!!]

      • Skåning

        Sverige har faktiskt en liknande historia, men den diskuteras aldrig. Och de som känner till det är de som har läst ouppmärksammade böcker som “Exit Folkhemssverige” eller den nyutkomna “Invandring och mörkläggning”.

        1985 gjorde Folkpartiet ett strålande val och erövrade 15%+ av rösterna, under ledning av Bengt Westerberg. Vänsterblocket var fortfarande i majoritet, men under diverse parlamentariska dribblerier fick Folkpartiet ändå igenom en av de frågor man gått hårdast ut med i valrörelsen, nämligen att införa begreppet “de facto”-flyktingar, alltså att inte bara konventionsflyktingar skulle få en fristad, utan även de som flydde från krig o dyl. Ert 1983 är alltså vårt 1985.

        Vad som sedan hände är att Socialdemokraterna (!) under Ingvar Karlsson insåg vart det håll på att barka. Så 1989 tog man det så kallade Lucia-beslutet, som upphävde “de facto”-begreppet och återigen enbart accepterade konventionsflyktingar. Detta skedde helt utan offentlig debatt i frågan. Situationen i landet var fortfarande sådan att (S) kunde ta en del kontroversiella beslut i egen räkning, utan att ifrågasättas.

        Så blev det val igen 1991. Märkligt nog så var det första gången ett invandringskritiskt parti kom in i riksdagen, nämligen Ny Demokrati. Med indirekt stöd av detta (i grunden relativt borgerliga parti), kunde det borgerliga blocket, med moderaternas Carl Bildt i spetsen, bilda regering. Men samarbetspartnern Folkpartiet, fortfarande under ledning av Bengt Westerberg, ställde ett ultimatum. Antingen återinför vi “de facto”-begreppet i flyktinglagen, eller så spräcker vi regeringssamarbetet. Och så blev det. Resultatet känner vi till. En ohejdad ström av flyktingar från främst Balkan, vällde in i landet och tilldelades permanenta uppehållstillstånd. Det var kaos överallt. Man smällde upp tältläger till höger och vänster för att ens kunna inhysa alla som anlände.

        I valet 1994 skiftades regeringsmakten tillbaks till vänsterblocket och det splittrade Ny Demokrati åkte ur riksdagen (med mycket god hjälp av media). Men socialdemokraterna återinförde inte sitt Lucia-beslut denna gången. Och så har det varit sedan dess.

        Dörrarna har stått på vid gavel. Ett galopperande vansinne har fått fortgå utan någon som helst offentlig debatt i frågan. Först 2010 kommer Sverigedemokraterna in i riskdagen och frågan är uppe på tapeten igen. Men denna gången är positionerna totalt fastlåsta. De etablerade partierna och medierna är fast beslutna att försvara sina förda vansinnesbeslut och till varje pris förhindra ett “främlingsfientligt” parti från all form av inflytande. Samtidigt bygger vi upp en krutdurk med 1000 “syrier” i veckan som inte ens identitetskontrolleras och slentrianmässigt ges permanent uppehållstillstånd och slussas ut till kommuner som går på knäna. För att inte tala om vågen av “ensamkommande” från Afghanistan och “anhöriga” från Somalia. Det är bara en tidsfråga innan allt brakar ihop, ekonomiskt som socialt.

        Alltså. Vi hade ert 1983, 1985. Ert 2001 hade vi i smyg 1989, men helt utan offentlig debatt. Ert 2001 har aldrig inträffat i Sverige, ett land som blir mer och mer extremt och går medvetet mot avgrunden, för att till varje pris förhindra “främlingsfientlighet”.