28
mar
Seneste opdatering: 29/3-14 kl. 2042
36 kommentarer - Tryk for at kommentere!

A Jewish teacher was savagely beaten by a group of Arab men in a brutal anti-Semitic attack in Paris. The attackers – who shouted “death to the Jews” and “filthy Jew” during the assault – broke the victim’s nose and drew a swastika on his chest after tearing open his shirt.

“One of the perpetrators opened the victim’s shirt and with a black marker drew a swastika on the man’s bare chest,French Jew Brutally Assaulted in Paris Attackers beat Jewish teacher, draw swastika on his chest in savage assault.

Hvis man vil koge sovsen helt ind, kan man sige at Hitler fik udskiftet Europas jøder med muslimer. Set under den vinkel, går multikulturalisterne i Hitlers fodspor hvad angår de få tilbageværende jøder. Deres muslimske klienter sørger for, at pogromen ikke dør ud. Jeg vil benytte den triste anledning til at gøre opmærksom på et tidsskrift af høj kvalitet. Mosaic Magazine, som jeg selv læser. Og nej, jeg er ikke jøde, men jeg er sandelig heller ikke antisemit, som Klaus Wivel så frisk påstod.

Først troede jeg, han var i ond tro. Nu hælder jeg til, han ikke anede hvad han skrev om. Der er så meget ukvalificeret vrøvl i omløb, også i Weekendavisen. Om jeg er “et af de mest rabiate højrefløjssites i Danmark”, vil jeg overlade til hver enkelt at bedømme. EXPO mener det, men hvor mange i Danmark udover Klaus Wivel og ‘antifascisterne’?

Man havner nok der, at når man dokumenterer islam, og ikke bryder sig om det man ser, er man højrerabiat uanset man går ind for fri hash og heroin til hårdt ramte, prostitution, promiskuitet, ytringsfrihed for Hizb ut Tahrir og kommunister, homoægteskaber, velfærdsstaten, udflippet kunst og kunststøtte, public service, forsvarer jøder, kristne og homoseksuelle,  så er man ‘rabiat højre’ alligevel. Etiketten er til at leve med, det er i al fald gået hidtil.

Jeg har rigtignok problematiseret masseindvandringes demokratiske legitimitet, men det er en af de diskussioner, der ikke kan føres, ligesom diskussionen om dødsstraffen ikke kan føres, til trods for at der mange steder er et folkeligt flertal for den. Sådan er det bare. Det er stærkt højreorienteret, bare at løfte de spørgsmål.

Jeg synes  dødstrafsdiskussionen er interessant, selvom den har været død i Danmark i mange år.  Jeg er fra tidlig tid formet af Camus’ Reflections on the Guillotine og Orwells A Hanging, men de er skrevet i samfund, der ikke længere er de samme og ikke har de samme forbrydere. Den indflydelse bevirkede i mange år en automat-modstand imod dødsstraffen hos mig.

Men skulle Eichman og von Ribbentrop, Kaltenbrunner, Keitel og Rosenberg ikke være hængt, skulle Vidkun Quisling ikke være skudt? Skulle Auschwitz-bødlerne ikke være hængt?  Hvor går den nedre grænse for dødstrafmodstanderne, hvis der findes en? Hænger modstanden rationelt sammen, eller er den emotionel? Er den lige så lidt forankret i virkeligheden, som den ubetingede pacifisme?

Jeg mener som bekendt, at Breiviks forbrydelse er så monstrøs, at når han er kendt tilregnelig i juridisk forstand, hvad der sandt at sige kan diskuteres, er det ikke nogen samfundsmæssig dyd, at man ikke afliver ham på en venlig og human måde. Det er dog en ikke-diskussion. Hvor længe ville han overleve, hvis han blev sluppet ud fra sin treværelseslejlighed med fitness-room nu og blev udsat for, hvad den almindelige Ola Nordmand mener om ham?

DR viste et meget interessant program om dødsstraffen, der ikke kan anbefales nok: Robert Blecker ønsker mig død. Her er alle de udfordringer til tanken, vi nu undviger ved at indtage det standpunkt, at dødsstraffen tilhører et lavere civillisatorisk udviklingstrin. Den dødsdømte børnemorder i programmet, som hellere end gerne vil henrettes, forekommer mig klogere end juristen, der også går ind for dødsstraf på en særdeles reflekteret måde. Den dødsdømte er praktiker, juristen er moralist, men deres diskussion er interessant.

Ved ikke at holde spørgsmålet åbent for debat, mener jeg vi begrænser vores stilling, som medlemmer af et samfund, vi er parate til at forsvare, og desuden mener jeg, multikulturen kommer til at sætte vores dødsstrafmodstand under stadig hårdere tryk. Multikulturalisterne vil komme til at fremme alt det, de mest afskyr.

Hvis ‘svenskerne’, der ville myrde så mange ansatte på JP og Politiken som muligt, og kaste deres hoveder ned på Rådhuspladsen, var lykkedes og havde overlevet, skulle de så have siddet 20 år i et komfortabelt dansk fængsel på skattebetalernes regning, eller skulle de have lidt den skæbne, enhver mand m/k på gaden ville mene, de fortjente?

Retsvæsnet skal balancere imellem hvad der er internationale idealer, og folkelig opfattelse af retfærdighed. Det skal forstå forbryderne, men den skal også imødekomme et legitimt krav om hævn, som er nødvendigt for at en retsstat overhovedet kan nyde tillid. Spørgsmålet er, om den gør det og kan fortsætte med at gøre det. Derfor introducerer jeg igen diskussionen om dødsstraf. Den er anfægtende, og ingen vil have den. Mig generer den ikke, men så kan man jo altid blive ‘kontroversiel,’ ved bare de mest spagfærdige argumenter for dødsstraffen.

Er det rimeligt, at Anders Behring Breivik skal have lov at leve 50 år endnu i en verden, han har berøvet 77 unge mennesker? Jeg mener det ikke. Min retsfølelse siger mig, han skal lide samme skæbne som dine ofre, hvis han ikke er sindssyg. Han bør ekspederes ud af den. Vi er ikke mere agtværdige mennesker, ved ikke at gøre det, vi sætter en grænse for, hvilket barbari vi vil tolerere.

Diskussionen handler formentlig, hvis vi overhovedet havde den, om hvorvidt vi bliver barbarer ved at slå barbarer ihjel, eller om vi tværtimod forsvarer humaniteten også når det gør ondt. USA eliminerede Bin Ladin eftertrykkeligt, ikke mange havde nogen problemer med det. Jeg mener ikke, det pletter os, selvom man naturligvis skal være anfægtet på sit lands vegne. Det er ikke så ligetil, at slå folk ihjel, som det var for Breivik. En stat skal tænke sig om, men den skal også kunne forsvare sig. Det er en afvejning, der ikke kan afgøres en gang for alle, den er kronisk til stede, og må justeres efter forholdene. Norge har ikke justeret sig, de har end ikke  bevæbnet politiet oven på Breiviks massemord.

Man skal ikke henrette den almindelige, affektstyrede hustrumorder, men man må overveje at applicere dødsstraffen på ekstraordinære forbrydere, som juristen i DR programmet også siger: “Vi bør henrette i USA, men efter langt snævrere kriterier.” USA henretter i global sammenhæng meget få, for mange efter min smag, men ikke nok til, at jeg kan fordømme dem.

Richard Kuklinski myrdede iskoldt over 200 mennesker for penge, men han fik lov at dø en naturlig død i fængsel, fordi New York ikke har dødsstraf. De mange ofre for hans uhæmmede psykopati, havde sikkert gerne set, at staten havde påtaget sig at gøre det af med ham.

Richard Kuklinski var morder for maffiaen fra 1948 til 1986, og slog over 200 mennesker ihjel, ingen ved helt hvor mange. Allerede inden han blev betalt for at dræbe, havde han han dræbt næsten 100 mennesker. Fuldstændig lidenskabløst, uden anger, uden frygt. Ikke som en seriemorder, der føler en seksuel eller sadistisk lettelse og fryd ved at slå ihjel. For Kuklinsky var det bare en opgave mindre, en ubehagelig forhindring mindre. At myrde, var som at gå til bageren efter morgenbrød, et lille job som ethvert andet. Han følte intet ved at myrde. Han var normalt begavet, måske over middel, og kunne indgive omverdenen et normalt indtryk, undtagen når hans heftige temperament tog over. Han dræbte med pistol, gevær, cyanid, kniv, armbrøst, hængning, ild – endda ved at lade rotter langsomt fortære ofret levende, det sidste indgav ham en smule ubehag. Langt inde fandtes resterne af noget menneskeligt.

Hvordan skal et samfund forsvare sig mod sådanne  individer? Holde seminarer om ondskaben? Én ting er sikkert. Statens og borgernes retfølelelse skal ikke befinde sig alt for langt fra hinanden, hvis staten skal bevare sin autoritet. Det var en digression fra »Dirty Jew«, men bloggen er en ‘log’, en dagbog, øjeblikkets indfald. I Malmø er Dirty Jew hverdag: Fem personer trängde sig in på judiska församlingshemmet på Kamrergatan på torsdagen och gjorde antisemitiska uttalanden.

Få har gjort mere opmærksom på det end undertegnede, men jeg er jo også rabiat .

 

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

36 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
Victor
Victor
9 years ago

Jeg er slet ikke imod dødsstraf. Landsforrædderi i krigstid bør kunne bonne ud med en arkebuseringspeloton. MEN: Hvad er den værste straf. At være i live – uden udsigt til at komme ud? Eller dødsstraf? Tag Tim McVeigh, der stod for bilbomben foran den føderale bygning i Oklahoma. I alle de interviews, jeg har set, havde manden det fint med udsigten til at blive henrettet. Til en slags suicide by cop. Da han blev henrettet var det over. Slut. Finito. Meeen HVIS han nu ikke havde været bag tremmer i seks år, hvis han havde siddet isoleret 24/7, hvis han… Read more »

Anonym
Anonym
9 years ago

Återigen har snaphanen fastnat på den 29/3. Finns ingen Söndagskrönika? Hindras folk att läsa den? En attack mot den populära Söndagskrönikan?

Machiavelli
Machiavelli
9 years ago

Så er det jo bare skadedyr, og skadedyr skal fjernes.

Kuffarten
Kuffarten
9 years ago

En sublim artikel! Man kan ikke andet end være enig, og mht. Breivik og andre i samme skuffe finder jeg det ligegyldigt, om de kan betegnes ‘sindssyge’ eller ej. De burde ikke have lov til at være på jorden, men hænges. Det samme gælder pædofile, sadistiske mordere og landsforrædere.

Thomas Nydahl
Thomas Nydahl
9 years ago
Thomas Nydahl
Thomas Nydahl
9 years ago

Steen, eftersom det just idag, den 29 mars, är 200 år sedan de danska judarna uppnådde fullständiga medborgerliga rättigheter (långt före Sveriges judar) så vill jag ta tillfället i akt att hävda, att de individer och organisatiuoner som stämplar dig och Snaphanen som antisemitiska saknar allt kunskap om vad som verkligen skrivs i bloggen. Snaphanen är i själva verket en av få samtida nätplatser där judisk kultur och historia hedras, och där den antisemitiska mellanösternmobben uppmärksammas,kritiseras och avklädes oavsett om den verkar i Danmark, Sverige eller i andra europeiska länder. När jag vill orientera mig om den samtida antisemitismen –… Read more »

Bergfast
9 years ago
Reply to  Thomas Nydahl

Thomas Nydahl skrev: …”Jackie Jakubowski från Judisk Krönika skriver om antisemitism idag i Expressen och han säger bland annat: Fan ta er, att vi judar än en gång skulle behöva bry oss om er!”…. ? Jackie Jakubowski skrev: …”Ja, fan ta er som tvingar mig och andra judar att befatta oss med ert hat!”…. Arnold Weskers drama “Köpmannen” citeras av Jackie Jakubowski: “Jude, jude, jude… Jag hör ordet överallt, på alla håll och kanter. Era krig slår fel – det måste bero på judar. Era ekonomiska system bryter samman – det måste vara juden. Det finns inget vi kan göra… Read more »

Bergfast
9 years ago
Reply to  Bergfast

Tack till Steen för formatförändring/justering av text.

Bergfast
9 years ago
Reply to  Bergfast

Ps. Man kan också säga att om man vill vara människovänlig, samt också förespråka att den mångfald som förekommer inom människosläktet runt jordklotet skall få fortsätta att leva och finnas, så tillerkänner man alla olik folkstammar, alla olika folk, med alla sina olika språk, melodier, musik, kulturella ideal, livsstilar, traditioner, seder och bruk, som präglar deras identiteter och gör dem benägna att kunna känna sig som mest hemma med just dem som uppvisar just de kulturella signalement, såväl som etniska signalement som de själva just råkar vara präglade på, att just få föredra sina egna, före andra, när det kommer… Read more »

Bergfast
9 years ago
Reply to  Bergfast

PPs. Ps. F.ö. kan man fundera lite över Jakubowskis ord, som säger:…” Glöm inte att antisemitism är en sjukdom hos icke-judar, men som judar får plågas av.”…. Ja, att judar har plågats av människor som är anti-judendom, och kanske också då anti-judar, s.k. antisemiter, (fastän t ex araber även de är s.k. – semiter – ), och kanske då inte endast vad gäller ett allmänt motstånd mot judendom, och judar, utan då också just ett slags allmänt – hatande – , av judendom, inklusive judar, som då kan ses som både ett oförklarligt och ett obegripligt – hatande -, som… Read more »

Bergfast
9 years ago
Reply to  Bergfast

Det blev visst lite väl mycket, och lite väl långa, insändarkommentarer av mig här, i detta ämne…

Jag ber om ursäkt för det.

Tack till Steen, för tålmodigheten….

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Bergfast

Tack, Bergfast, tack, för att du konkretiserar det jag bruka sammanfatta i två ord – produktion och reproduktion. För det handlar det om. Och det ligger nedärvt i allt levande. Växter, djur, människor. Det är DET som ÄR själva livet. Snuttifieringen får till följd att det gynnar abstraktioner men för att alla skall förstå så krävs att någon konkretiserar. Skolan som kulturell institution har svikit sitt uppdrag. Illasinnade människor är snara att utnyttja den kunskapsbrist som uppstått. Kunskapsföraktet breder ut sig och ersätts med en yta i vilken vi skall spegla oss och varandras ofullkomliga beläten och tomheten, likgiltigheten, handlingsförlamning,… Read more »

Bergfast
9 years ago
Reply to  Bergfast

Tack till Angela, för uppmuntrande ord. Ps. I anslutningen till – modernism – så började hos många judar ett allt större engagemang i – det världsliga, dvs. i det övriga samhället, utanför den judiska enklaven och den egna sammansvetsade sfären, i ofta egna bostadsområden inom städer. Inte enbart inom tidigare nämnda verksamheter, utan också inom ett flertal andra områden utöver forskning inom sociologi, psykolog, musikindustri, filmindustri och övrig massmedieindustri osv. Där fanns också aktivitet och engagemang inom den ekonomiska sektorn, t ex inom pantbanksindustri och senare även inom bankindustri. Också såsom förvaltare och skatteindrivare, t ex hos storgodsägare med många… Read more »

Machiavelli
Machiavelli
9 years ago

Fin dom – han fik som han fortjente og indser det selv. Alt går op i en højere enhed.

Nils
Nils
9 years ago

Hvilken stat vil man have? Jeg vil ikke have en stat, som bestemmer, om jeg skal være i live eller ej. Så har staten fået for stor magt. Öslem Cekic og Marianne Jelved kan bestemme om der skal bygges en ny jernbane eller om smågrisene må få kappet halen af, det går an, men de skal ikke rode med, hvem der skal være i live eller ej, for det er en fundamentalt anderledes form for stat. Jeg vil ikke skylde staten mit liv. Jeg vil heller ikke have, at staten slår nogen ihjel på mine vegne, for jeg går ikke… Read more »

Prudentius
9 years ago
Reply to  steen

Tja, ikke dødsstraf. Heller ikke hvis Bush en dag skulle komme til at stå til regnskab for sine hovedløse eskapader i landet.

Og jeg tilslutter mig altid gerne det humanistiske mindretal. Det har ofte ret. Og det er netop som medlem af et sådan mindretal, som jeg tror også indbefatter dig Steen (om du kan lide det eller ej), at jeg vender mig mod en ideologi som islam.

intetnavntak
intetnavntak
9 years ago
Reply to  Prudentius

Tilslut dig massemorderne, de er også mennesker. Ikke guder.

Prudentius
9 years ago

Dødsstraf er noget bras! Og det har været et soleklart fremskridt at afskaffe den. De myrdede kommer ikke tilbage af at gerningsmanden også bliver aflivet og staten bliver rodet ind i at tage livet af sine egne borgere. Noget staten iøvrigt sagtens kan finde på at misbruge. Lad os et øjeblik forestille os en EU-domstol med ret til at henrette folk for forræderi. Det ville sørme være muntert. Dertil kommer at svækkede-destabiliserede starter heller ikke kan reddes af at slå omkring sig med dødsstraffe. Bare se på Syrien og givetvis snart Egypten. Af nogenlunde de samme årsager burde den fri… Read more »

Prudentius
9 years ago
Reply to  steen

Jo, det gør jeg (“Dødsstraf er noget bras!”). Nej, selvfølgelig skulle de ikke det. Heller ikke Saddam og heller ikke Gaddafi osv. osv. osv. Man kunne have dem dræbt som helt legitime mål under krigen, men som fanger og som dømte gerningsmænd er jeg 110% imod deres henrettelse. Der er ingen nedre eller øvre grænse, jeg er helt, komplet og sammenhængende imod dødsstraf.

Og krig er som du selv skriver noget helt andet.

Machiavelli
Machiavelli
9 years ago
Reply to  Prudentius

En interessant indstilling. Til gengæld mener jeg, at tager man koldt og kynisk et andet menneskes liv, så har man samtidig mistet retten til sit eget. For når man dræber et menneske i et civiliseret samfund, så har man frivilligt fravalgt sig dette samfunds regler og begivet sig ud i junglen. Her kan man også tilføje det nye, at samtidig med at sammenhængskraften – kulturen – i dag falder fra hinanden, udvikler sig flere og flere renlivet psykopater, som betragter et menneskeliv som en flue. Humanisme er godt, men mordere har sat sig selv uden for samfundet. Livet er kun… Read more »

Peter Andersen
9 years ago
Reply to  Prudentius

Jeg hylder heller ikke dødsstraffen. Jeg opfatter den som en slags desperation, fra samfundets side. Slår man en ihjel og risikerer at blive henrettet, kan man jo ligeså godt fortsætte indtil man bliver fanget. Så har vi allerede indført noget af et skråplan. Jeg siger, ligesom visse andre, at grunden til mit had til islam netop er den barbarisme der ligger i det, i forhold til vores tankegang. Det skulle bare ikke være her. Man kan sagtens smide folk i fængsel i lang tid, uden den store bekostning eller nogen former for luksus overhovedet. Men folk må have lov til… Read more »

Peter Andersen
9 years ago
Reply to  Peter Andersen

I øvrigt ærgrede det mig inderligt, at amerikanerne ikke bare hev ham Bin Laden op i deres helikopter og fløj hjem til USA med ham. Det kunne der være kommet en verdensklasse af en retssag ud af. Men her var døden jo bekvem for både islamister og bedsteborgere.

Islam skulle have været hudflettet bigtime, så menneskeheden – måske – kunne være kommet et lille skridt videre. Men sådan skulle det ikke være.

Nemo
Nemo
9 years ago

Jeg tror godt, vi kan blive enige om dødsstraf. Tag nu Breivik: Han ER sindssyg. Vi kan ikke henrette folk, hvis sygdom har været medvirkende til deres forbrydelse. Jeg ville ikke have noget problem med at aflive Dahmer eller andre seriemordere, hvis skyld er hævet over enhver tvivl. Problemet er, hvor katastrofalt det vil være at henrette en uskyldig. Der ER blevet henrettet uskyldige. Sporene skræmmer. Og så er der det, at dødsstraffen, selv når skylden er hævet over enhver tvivl, vil blive anvendt selektivt. Flere kvinder vil slippe end mænd, flere rige end fattige (OJ!), og flere kønne, unge,… Read more »

intetnavntak
intetnavntak
9 years ago
Reply to  Nemo

Jeg går ind for dødsstraf, så kan vi altid snakke om det kun skal gælde sager med 100% sikkerhed eller sager med flere drab involveret, eller begge dele.

Breivik var ikke sindssyg i sin handling, det var politisk. Jeg forstår dog stadigt ikke hans ideologiske grundlag fra 1940.

“Tag nu Breivik: Han ER sindssyg. Vi kan ikke henrette folk, hvis sygdom har været medvirkende til deres forbrydelse.”

Det der er på mental plan, som ikke kan kureres, er ikke en sygdom. Lad være med at lyve om sandheden.

intetnavntak
intetnavntak
9 years ago
Reply to  intetnavntak

Lad mig uddybe.

Sæt fængsels straffen fra 20 år maks, til 40 eller 60 for et drab.
flere drab med 100 procents sikkerhed burde give dødsstraf.

Selvforsvar 0 år, hvilket er vigtigt at inkludere fordi man ikke må forsvare sig i Sverige, eller begå selvtægt i Danmark.

Machiavelli
Machiavelli
9 years ago
Reply to  steen

Jeg tror Breivik var alvorlig skadet i barndommen, dvs. han var psykotisk grundet sin barndom. Men jeg indrømmer den er svær, for man dårligt kalde alle mordere og terrorister for syge og behandle dem derefter. Men et menneske der bliver mishandlet i barndommen kan meget let udvikle et hadefuld forhold til mennesker og hævne sig på dem, når han bliver voksne. Til gengæld tror jeg også, at i takt med at samfundet udvikler sig til det værre, bliver man mere og mere nødt til at se væk fra barndommens misvækst. Da jeg var barn, måtte jeg ikke få en iskage… Read more »

intetnavntak
intetnavntak
9 years ago
Reply to  steen

Ikke alle stater har dødsdom i USA.
Man behøver ikke være sindssyg for at få en dødsstraf, politisk motivation.

Peter Buch
Peter Buch
9 years ago

Det højrerabiate minimum er næppe opfyldt med din støtte til ikke alene velfærdsstaten men tillige -kunststøtte.

Utflyttad svensk
Utflyttad svensk
10 years ago

Är det någon här som kan förklara för en oförstående svensk. Varför tillåter de europeiska folken dessa trassakerier, överfall och våldtäckter av mena folken? Varför sitter dem inte i fängelse eller utvisas? Finns det ingen med en ryggrad längre?

36
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x