29
maj
Seneste opdatering: 7/6-14 kl. 0504
78 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Videoes: Gruß der Jungen Schwedendemokraten an alle freiheitsliebenden Europäer. I Østrig vækker den Identitære bevægelse stor opstand. – Jeg bryder mig ikke om det, alle de blågule faner, de vandkæmmede drenge med slips i marchkolonne til opulent Hollywood musik, den militante tone. Det smager forkert. Slagord som “Sverigevänlig” og “Sverigefientlig” sætter sig på tværs i mine ører. Jeg kan ikke lide folkrörelser eller begejstrede folkemasser af næsten nogen art. Slap dog af! Der er heller ingen i Danmark der frivilligt kalder sig selv eller andre ‘nationalister.’ Nationalisme er en ideologi der finder forskellige udtryk, og jeg er ikke ideolog.

Endnu engang må jeg tænke et stykke tid over, hvad historikeren Herman Lindqvist skrev forleden i Danskhat – en stolt tradition här i Sverige. (ægte skåninge tæller ikke med her og besindige Jimmie Åkesson heller ikke.) Det er trukket hårdt op, ligesom en ven i Gøteborg siger, ikke jeg: “Svenskerne er naturlige facister” – fra højre til venstre. Han regner Schyman, Miljøkommunisterne, main-stream feminismen, liberalisterne og hele dynen med, så sandt som fascisme er den nationale afart af kommunisme. Han mener antagelig, at svensken er meget glad for -ismer i en grad, så det ligner erstatningsreligion.

Sverige och Danmark ligger så nära varandra, men de kulturella skillnaderna är mycket stora. Huvudproblemet är inte språket. Chefen för det danska Nordea Peter Lybecker sa så här: ”Innan jag begav mig in i fusionsarbetet som senare resulterade i Nordea trodde jag att den största skillnaden mellan danskar och svenskar var språket. Nu vet jag att det är den enda lik­heten.”

0 0 votes
Article Rating


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

Subscribe
Notify of
guest

78 Comments
Most Voted
Newest Oldest
Inline Feedbacks
View all comments
HH
HH
9 years ago

Precis som du Steen står jag frågande inför namnet Fridolin. Jag misstänker på goda grunder att namnet kommit till i poetens fantasi. Karlfeldt arbetade ofta med ljudlikheter i sin diktning och själv är jag förtjust i honom. Mycket av dikterna bygger också på företeelser och ord i det Dalarna där han växte upp. En annan dikt som blivit tonsatt av Karlfeldt är den om Julia Djuplin. Det är en betvingande dikt och med en melodi som faktiskt t o m operasångare i Sverige sjungit. Ju mer jag såg namnet i dikten och hur Karlfeldt uppfattade hennes skönhet, förstod jag att… Read more »

trackback

[…] politisk modstander. Hun kan ikke skjule det. Også i dag har Expressen en artikel om videoen, jeg skrev om forleden: Upproret mot SDU:s hatfilm till Europa. Den går langt ud over grænserne for, hvad der […]

HH
HH
9 years ago

Nya triumfatoriska utrop från Miljöpartistiskt håll, hör jag i radion. Erik Axel Karlfeldt får verkligen ursäkta mig för att jag rumsterar om i hans vackra dikt om skördeanden. Faktiskt kan jag inte läsa den utan att genast börja nynna Peterson-Bergers melodi: Här dansar Fridolin, han är full av det galna vin, av lögnernas frukt, sin förljugenhets saft, av den vinande migrationsmelodien! Jag vet inte var Gustav Fridolins släkt fått sitt namn ifrån, men stygg som jag är kommer jag alltid att tänka på Hans Alfredssons “fioliiin, fioliiin”. Förlåt mig, man ska inte skoja om namn. Det bara kom över mig.… Read more »

Angela
Angela
9 years ago

http://www.sydsvenskan.se/kultur–nojen/en-bok-om-givandets-gladje/

Recension av boken ” Att ge”, av Tove Lifvendahl.

Belyser bra gangstrarnas människosyn och intellektuella nivå. Det är människor av denna kaliber som styr världen.

Angela
Angela
9 years ago

MUF-ordföranden Tove Lifvendahl om skuldavskrivning för världens fattigaste länder ur en DN-intervju.

“…många av de som är hemlösa saknar ju bostad…”

Angela
Angela
9 years ago

Ju mer jag tittar på Fria Tiders foto på gangstrarna desto mer förbannad blir jag. Ta er en titt ni också. Ett lysande foto på skenhelighet och skamlöshet och egen gudomlig förträfflighet. En samling gangstrar som utnyttjar människor att föra deras krig för att sno pengar från varandra de pengar som de själva snott från vanligt folk. De står där och kramas och gullar med varandra för att i nästa minut sticka en kniv i ryggen på varandra för någon fördel eller bättre position genom att skicka den lilla människan att utföra deras smutsiga maktkamper om pengarna och härligheten. Och… Read more »

Angela
Angela
9 years ago

Läste precis http://www.friatider.se/europas-judar-bekymrade-ver-valresultat. De är fast i EU-tänkandet. Jämställer Europa med EU. De förstår inte ens att de EU-kritiska partierna inte ens vill vara med i EU. De förstår inte att EU och Europa är två olika saker. Europa är en världsdel och ingen stat och i Europa är vi “med i” vare sig vi vill eller ej. Våra länder ligger där de ligger – i världsdelen Europa – och det kan vi inte göra något åt. Men EU vill vi inte vara med i. De får hålla på med sitt projekt själva. Så oerhärt svårt att kunna tänka utanför… Read more »

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Angela

Då är de bara rädda för folken i EU som kan ödelägga deras planer om rika, bekväma lyxliv genom att inte rösta som herrarna behagar utan till och med vill lämna gödselstacken EU. TVI VALE!

Angela
Angela
9 years ago

Tim Pallis (Posted: 30 May 2014 – 21:24)Jag tycker faktiskt EU:s hjärntvätt med Habermas är värre. Mobilitet och spränga gränser och göra världen till en universal enhet. Ja du milde. Får de fortsätta lite till med sin propaganda och dumheter på sina Bilderbergmöten så har vi det snart likadant som i Ukraina eller Syrien. Det är en gigantisk hjärntvätt och lurendrejeri som världen aldrig skådat. “Man går från demokrati, till mediokrati och till idioti”, sa nobelpristagaren i sitt tacktal för några år sedan. Intressant att se att de danska tidningarna knappt nämnde mötet. I Politikken kunde jag inte hitta något.… Read more »

Torben Snarup Hansen
Torben Snarup Hansen
9 years ago

@ Tim: Der var en anden observant og politisk begavet person, som gennemskuede det franske vanvid, mens det stod på – Friedrich Schiller. De første par år efter 1789 var han positivt stemt over de revolutionære ledere i Paris. Her kendte man hans dramaer (f.eks. “Fiesco – Ein Republikanisches Trauerspiel” – om en oprørsleder i Genua år 1547) og hans appel til frihed. Derfor fik han fransk statsborgerskab. Men terror og krig bragte digteren på andre tanker, og han sendte det fine papir tilbage til afsenderen. “Det franske folk har vist sig at være umodent … ” skrev han. “Det… Read more »

Svend Andersen
Svend Andersen
9 years ago

For god ordens skyld skal det bemærkes, at der i kølvandet på DF’s jordskredssejr nu også debatteres nationalisme /patriotisme på Information: “Venstrefløjen mangler nationalfølelse” http://www.information.dk/499056

Alster
Alster
9 years ago

Nichts für ungut:
Bloggare skrämd av “onödigt välkammade män”:
http://avpixlat.info/2014/05/29/bloggare-skramd-av-onodigt-valkammade-man/#more-111770

Angela
Angela
9 years ago
Ludvig
Ludvig
9 years ago
Reply to  Angela

Tack för länken till Julia Caesars makalösa krönika från november 2010.
Den är mer dagsaktuell än någonsin.

Julias förmåga att förutsäga den svenska utvecklingen är helt enkelt a w e s o m e (alltså, man förundras och bävar nästan).

Kommentarsfältet till krönikan är också av mycket hög klass. Det blir till att skriva ut och distribuera den.

W O W !

Angela
Angela
9 years ago

Läs också Julia Caesars krönika från 2010 om Landsförrädarna.

Angela
Angela
9 years ago

Titta också på Alex Jones infowars på högersidan Most popular m m

Bilderberg Agenda Revealed: Elite Desperate to Rescue Unipolar World (591 comments)

Bilderberg 2014: Reporters Arrested as Cloak of Secrecy Descends (468 comments)

Plus, Caught On Camera: Bilderberg Police Beat Detained Reporter.

Angela
Angela
9 years ago

Alla borde läsa Riksdagsprotokollet om Bilderbergarna vars första möte hölls 1954. Inte bara svenskar utan alla borde läsa det och det borde översättas på övriga europeiska språk.

Har tidigare tipsat men då från en länk från Partiet “de Fria”.

http://cyberliv.bloggplatsen.se/2014/03/06/10584649-sveriges-riksdag-1977-om-bilderberggruppen/

Machiavelli
Machiavelli
9 years ago

Fin video. Der er her ret meget forvirring om, hvordan vi skal forstå og tolke nationalisme og fædrelandskærlighed: Og det er ret utroligt, at vi ikke kan blive enige om disse begreber, fordi en sådan enighed er endda særdeles nødvendigt for at formulere den rigtige kritik af de multikulturelle politikere, der vil have multisamfundet til at hænge sammen ved at fjerne danskernes nationale følelse og forståelse for, hvor de hører til. Og angrebet på Nationalstaten er en del af denne taktik. Fin video for Europa tilhører os og ikke Afrika og Mellemøsten. Det som Steen skriver – undskyld – er… Read more »

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Machiavelli

Tack och amen.

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Machiavelli

Det är viktigt att prata om mötet i Köpenhamn. Där besluten tas utan oss. Vi måste vara medvetna om vad som händer. Och inte tillåta att våra nationer eller demokratiska val blir ett skämt. Redan nu talar man i public service om Europa som om det vore ett land och Bryssel som om det vore en huvudstad och EU-medborgare. Den officiella deltagarlistan för mötet i Köpenhamn är framtagen. För Sveriges del är det Wallenbergarna som vanligt, Carl Bildt, Svanberg… Det mest intressanta är Tove Liwendahl. Vad skall hon informeras i? Nästa ordförandeland blir Italien som valt Europas Förenta Stater som… Read more »

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Angela

Gör ytterligare ett försök att få in listan.

http://www.infowars.com/official-bilderberg-2014-membership-list-released/

Skåning
Skåning
9 years ago

Jag kan hålla med om detta. Liksom Tingeling och Robin Shadowes är jag uppväxt i Skåne och har mer känt Köpenhamn som min huvudstad. Danskhat är väldigt främmande för mig. Jag flaggar förstås stolt den skånska flaggan, men skulle aldrig få för mig att marschera i ett tåg med fanor och den skånska flaggan i spetsen. Det som alltid har fått mig att känna ett visst avstånd till SD är just det, den där inpiskade “nationalismen”. Jag måste dock säga att jag inte reagerade så hemskt mycket på den första filmen, men den andra är smått pinsam. Däremot är det… Read more »

Ludvig
Ludvig
9 years ago

“Slagord som “Sverigevänlig” og “Sverigefientlig” saetter sig på tvaers i mine örer”, skriver Steen. Men dessa ord har uppstått som ett försvar och en motreaktion mot det hatfyllda och djupt lögnaktiga bruk av ordet “främlingsfientlig” som Sverigedemokraterna utsätts för dagligen och stundligen från alla övriga riksdagspolitiker, från alla MSM-tidningar och från Statstelevisionens och Statsradions alla politiska journalister. Dagligen och stundligen, förresten. Under söndagens skandalösa EU-valvaka i SVT brukades ordet främlingsfientlig närmast minut för minut så fort SD kom på tal – som en trumeld av den vänstermaffia som helt behärskade scenen. SD har inte klarat av att få tyst på… Read more »

Ole Burde
Ole Burde
9 years ago

Det er ikke nemt at udmønte et begreb som dækker helt entydigt hvor den rigtige retning ligger henad . ”Nationalisme” er egentlig det begreb som ligger tættest på , men selv efter to generationer er forgiftnings-effekten stadig dominerende. Forgiftningen bliver helt klart vedligeholdt af de samme kræfter som er modstandere af Nationen i dens historiske betydning . Derfor er jeg til en afveksling ikke ening med George Orwell i hans skelenen melem den ”forsvarenede” patriotisme og den magtgale og angrebslystne nationalisme . Allerede på Orwells tid var begrebet nationalisme forgiftet af datidens sindsyge -ismer . Herudover er selve ideen om… Read more »

intetnavntak
intetnavntak
9 years ago
Reply to  Ole Burde

Der er næsten ingen tid tilbage til at rehabilitere nationalismen, i hvert tilfælde ikke i norden.

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Ole Burde

Vi skall inte behöva rehabilitera nationen . Vi skall bevara den och skydda den från gangstrarnas angrepp. De globala gangstrarna som just nu håller möte i Köpenhamn. Där kan ni titta på dem om ni inte blir anhållna av överheten. Jag har inte sett filmen men kan gissa av kommentarer och inlägg något vad den handlar om. Nationalism och vad det är. Narcissism är ett beteendevetenskapligt begrepp, nationalism ett historiskt eller statsvetenskapligt, nationalsocialism ett politiskt begrepp för att göra det mer förståeligt. Det är INTE samma saker. Vad jag kan förstå vill man nu som Ole Burde säger behålla nationalismen… Read more »

Robin Shadowes
Robin Shadowes
9 years ago
Reply to  Angela

Jag tycker du använder det korrekta ordet här, gangstrar, för det är precis vad dom är. Jag ser ingen skillnad på globalisterna och Cosa Nostra eller Triaderna. Möjligtvis att man ses som lite finare om man kallar sig för Bilderberg istället. Men det är uppbyggt på samma sätt. Samma pyramid. Samma Muerta. Se bara på alla bankirerna som “begått självmord”. Man golar inte, då är det game over. Jag har till och med läst att Henry Kissinger varit internationellt efterlyst i många år för brott mot mänskligheten. Icke desto mindre har han besökt sådana länder där han hade kunnat riskera… Read more »

Torben Snarup Hansen
Torben Snarup Hansen
9 years ago
Reply to  Angela

Angela skriver: “Nationalism står för demokrati och de liberala idéer som pressfrihet, tryckfrihet, mötesfrihet, yttrandefrihet som fick kraft under 1800-talet. Det har sina rötter i den franska revolutionen och tack vare det kunde USA frigöra sig från England. “ Det var faktisk omvendt. Amerikanerne kom først, og d. 4. juli 1776 fremkom “Uafhængighedserklæringen”. “Oplyste” franskmænd – som Lafayette – blev inspireret, og i 1789 kom så den franske revolution. Den blev en dundrende fiasko med ensretning, terror, tvang, elendighed og død i næsten et kvart århundredes verdenskrig mellem Napoleon og stort set resten af Europa (ikke de uheldige polakker og… Read more »

Tim Pallis
Tim Pallis
9 years ago

Det er godt at vi har dig til at sætte hele denne marxistiske jakobiner totalitarisme på plads. Det er guld værd. Det burde være mellemskole og gymnasiestof. Din analyse af den amerikanske uafhængighedserklæring, som går forud for den franske revolution er meget vigtig. Min søn oplevede i sin skoletid tre gange at blive hjernevasket med den marxistiske fortolkning af den franske revolution betydning. Det glæder mig hver gang du nævner Edmund Burke. Han var ved Gud den eneste på den tid som forstod hvad der foregik. Dansk Folkepartis forlag har udgivet en oversættelse af hans værk. Jeg siger bare cirklen… Read more »

Angela
Angela
9 years ago

Tack för påpekandet, såg nu att jag tappat det “amerikanska”. Det blev kanske lite väl summariskt och snabbt skrivet.
Det skulle ha varit att nationalismen har sina rötter i de amerikanska och franska revolutionerna och deras idéer om mänskliga rättigheter.

Dessa staters erkännande av mänskliga rättigheter gjorde att människorna i staten blev medborgare, inte bara undersåtar. Människan blev myndig. Det som definierar medborgaren är just att man har både rättigheter och skyldigheter, till skillnad från undersåten, som bara har skyldigheter.

I det amerikanska frihetskriget uppkom en nationalistisk anda i USA, då amerikanarna slogs för sina rättigheter gentemot Storbritannien.

Menig 442
Menig 442
9 years ago

Der skal skrap lud til skurvede hoveder, for at de kan forstå idiotien i, at en hastig voksende fremmed minoritet gerne må kæmpe for at tage Sverige fra svenskerne, mens en svensk minoritet ikke må kæmpe for at få landet tilbage.
De gode og de onde og som Søren Kierkegaard skrev, så kræver det ikke ret meget at være god, men vil man være ond, så kræver det talent.
Mit råd til SDU: “Overspil ikke talentet.”

Angela
Angela
9 years ago

“Jeg kan som nævnt heller ikke døje “Sverigevänlig” og “Sverigefientlig”, som man hele tiden hører i SD regi rigtignok i de lavere lag af partiet, men jeg er heller ikke noget foreningsmeneske.” Jag tror inte att man skall hänga upp sig på de orden. Orden uppstod nog som “svar på tal” för att de ständigt blev kallade för främlingsfientliga. Något annat står det inte för. T. Snorrason Posted: 29 May 2014 – 13:50 – ” Ja, vi får krig, men ikke krig mellem nationer i Europa, derimod borgerkrig med religiøst/politisk indhold, hvilket er værre og mere brutalt end ordinær krig.”… Read more »

Angela
Angela
9 years ago

Intressant diskussion som är en fortsättning på föregående “Hedegaard & Carlqvist: EU in deep trouble Efter valget”. Man tar över etablissemangets “nyord” och låser in sig i begrepp som främlingsfientlighet, nationalism etc. Vi skall inte svara dem med deras nyord för då får de tolkningsföreträde för vad de menar att orden betyder. Och övertaget. Då blir vi inlåsta i lögner som i statistiken i valet. “Lögn, förbannad lögn och statistik”. Vi godkänner deras bild av valet där etablissemanget helt negligerar att inte ens hälften av EU:s befolkning röstar. EU saknar legitimitet som jag skrev i Hedegaards och Carlqvists debatt: Efter… Read more »

Stefan Borg
Stefan Borg
9 years ago

“By ‘patriotism’ I mean devotion to a particular place and a particular way of life, which one believes to be the best in the world but has no wish to force on other people”. Min kommentar: jag trodde aldrig att det Sverige jag föddes i var “best in the world “. Tvärtom, det var en pärs bara att överleva som människa redan från början. Men — och det är det viktiga — jag trodde att det fanns en avsikt med att just jag föddes där jag föddes. Uppgiften var en historisk uppgift, och den var bara min egen, min “identitära”,… Read more »

Angela
Angela
9 years ago
Reply to  Stefan Borg

Våra kommentarer kom ungefär samtidigt så jag såg inte din. Naturligtvis är det så.

Torben Snarup Hansen
Torben Snarup Hansen
9 years ago
Reply to  Stefan Borg

@ Stefan: “Ingen föds i ett tomrum, alla föds vi till ett historiskt nexus …” Netop denne påvisning benægter venstrefløjen og multikulti-ideologerne. På den fløj dominerer en tro på “det serielle menneske” (jvf. Lenin). Enhver kan udskiftes med en hvilken som helst anden. Der er ingen reel – altså praktisk – opfattelse af tid. Fortiden stemples som ond og dum. Derfor ideologiserer de historiefaget. Burkes opfattelse af en kontrakt mellem generationerne anerkendes ikke. Marx ville nedkæmpe naturen ved hjælp af historien. Nietzsche ville afskaffe historien med naturen. For revolutionære og frankfurtere er nutiden en dårlig udgave af den fremtid, de… Read more »

Alster
Alster
9 years ago

Nu er det mit oversatte indlaeg paa den tyske blog. Jeg har laenge overvejet, om tonen var for meget “nazimässig”, som vi siger. Jeg synes, disse unge er noed til at kaempe meget haard i Sverige, saa jeg har kun hoert det, jeg ville hoere til fordel for et friere Europa med en ungdom, som elsker sine hjaemlande! Som nogen (Ole?) skrev her, den “elskede blide og selvironiske danskhed” hjaelper ikke altid, selvom jeg foretraekker den, og vi skal alle passe paa, at vi ikke taenker alt for politisk korrekt-det er jo en sygdom. De har i oavrigt diskuteret det… Read more »

Torben Snarup Hansen
Torben Snarup Hansen
9 years ago

@ Steen: Nationalisme er en ideologi, men ikke patriotisme, nationalt sindelag eller sammenhold. Menneskeheden er ingen aktør. Det er derimod flokke eller fællesskaber som stammer, klaner eller nationer, som kan sammenlignes med et forsikringsselskab. Det er der intet ideologisk i.

Thomas Nydahl
Thomas Nydahl
9 years ago

Förlåt Torben, att jag kallade dig “Hansson” – jag vet ju vad du heter!

Torben Snarup Hansen
Torben Snarup Hansen
9 years ago
Reply to  Thomas Nydahl

@ Thomas: Nema problema, som de siger sydpå! Egentlig skulle jeg have heddet Knudsen.

Torben Snarup Hansen
Torben Snarup Hansen
9 years ago
Reply to  Thomas Nydahl

Nazismen var det modsatte af patriotisme. Sekunder før pelotonen fyrede mod Claus von Stauffenberg efter kupforsøget 20. juli 1944, råbte han “Es lebe das heilige deutschland!”

Adolf foragtede tyskerne. I foråret 1945 beordrede han Speer til at ødelægge al infrastruktur. Nationen havde svigtet ham – og skulle dø med ham.

Hans Und
Hans Und
9 years ago

Ja Hitler var jo født og opvokset i det multikulturelle Østrig-Ungaren. Hvilket bare viser hvor farlig uhæmmet multikulti og immigration er.

Thomas Nydahl
Thomas Nydahl
9 years ago

Steen, jag finner din kommentar så intressant och av så principiellt intresse att jag vill att också mina läsare ska ta del av den, varför jag just denna bloggpost om din och norska Documents analytiska kommentarer: http://nydahlsoccident.blogspot.se/2014/05/hojt-tonlage-och-stark-kritik.html

Thomas Nydahl
Thomas Nydahl
9 years ago
Reply to  steen

Steen, i detta är vi helt överens. Och Torben Hansson är också inne på samma tankegång. I min bok om Identitärerna skriver jag bland annat: Vad patriotismen beträffar delar jag John Lukacs uppfattning, så som han formulerar den i Democracy and Populism : ”Vi har sett att medan den verkliga patriotismen är defensiv, så är nationalismen aggressiv; patriotism är kärlek till ett speciellt land, med sina speciella traditioner; nationalism är kärlek till något mindre påtagligt, till myten om att ett ”folk” rättfärdiga allt, ett politiskt och ideologiskt substitut för religion; både modernt och populistiskt (… ) Patriotismen är alltid mer… Read more »

Svend Andersen
Svend Andersen
9 years ago
Reply to  steen

Grunden til Støvring’s ambivalens over for Génération Identitaire kunne skyldes, at Støvring er en varm fortaler for nationalstaten, mens [dele af] GI afviser denne; Arnaud Delrieux – initiativtager til GI og en af de ledende personer i bevægelsen – har således udtalt: There is no “identitarianism.” Génération Identitaire is not a club for ideologues fantasizing about the “Grand Soir” (the general upheaval to come) or “glorious tomorrows.” We are young and pragmatic, both in our methods and worldview. This does not, however, keep us from having an ideal: we want to live in peace on our land according to our… Read more »

Børge
Børge
9 years ago

Jeg er som Steen ikke glad for sammenstimlende ismer, men jeg synes, at der er for meget sur hønsestrik i Steens kommentar.

Vi er i krig, og i krig uniformerer vi os for at understrege sammenholdet, og for synligt at adskille os fra fjenden.

Gunnar Biering
9 years ago

Jeg synes godt om videoen, efter omstændighederne. Musikken finder jeg ikke særlig svulstig – den minder om musikken fra de uforglemmelige amerikanske TV-serier “Band of Brothers” og “Pacific”.

De unge SDU’ere går vel heller ikke i marchkolonne. Flere af dem ser tværtimod lidt trykkede ud, hvilket man udmærket forstår, når man kender det officielle Sveriges uanstændige behandling af dem.

Og en genial pointe at vise, hvem der er deres modpart: De rød-brune tæskehold fra den yderste venstrefløj. Det er dem, der er fascisterne. Det er dem, politiet må beskytte de fredelige borgere mod.

Tim Pallis
Tim Pallis
9 years ago

Jeg kan ikke se noget svulstigt eller national-chauvenistisk i den demo. Svensk middelklasse har altid været velklædte i modsætning til danskere. I det hele taget er der stor forskel på, hvordan man går klædt i Danmark og Sverige. Det oser ikke af fascisme. Prøv at se på deres milde smil med lidt selvironisk humor i. Det er bare veluddannede unge svenskere fra de borgerlige rækker med nogle gule flag. Musikken er heller ikke pompøs. Se så på mod-demoen, de ligner antifa-unge fra jagtvejen. OK en DFU demo vilde nok se anderledes ud i Danmark, for stilen er ret traditionel svensk.… Read more »

Svend Andersen
Svend Andersen
9 years ago
Reply to  Tim Pallis

Enig. Vel talt, Tim.

norje
norje
9 years ago

Imo, så når ikke originalen til anklene engang:)

Svend Andersen
Svend Andersen
9 years ago

Vedr. den første video: det ser ud til, at SDU er blevet inspireret af Génération Identitaire’s første video “A Declaration of War” – flot video, godt gået, SDU 😉

Santor
Santor
9 years ago
Reply to  Svend Andersen

Jeg ser det på samme måde som dig, men jeg kan godt forstå dem der drager parallellen til fortiden. Man skal måske forstå deres fremgangsmåde som et forsøg på at finde deres egen stil fordi de ingen tillid har til deres forældres generation og kan ikke hente hjælp fra deres erfaringer.

Morten - - -
Morten - - -
9 years ago
Reply to  Santor

Koreograferet “spontantinet”, effekter, samt villethed og anstrengthed, er altid sådan lidt … Det må vel tilskrives dannelsestabet, at filmmagerne ikke selv fik den oplagte association til “Cabaret”.

– – –

Anonymous
Anonymous
9 years ago
Reply to  Morten - - -

S p o n t a n i t e t skulle der vel have stået 😉

du mener vel s p o n t a n e i t e t ? 🙂 S

http://ordnet.dk/ods/ordbog?query=spontaneitet

– – –

Ole Burde
Ole Burde
9 years ago

Jeg er enig Med Steen i at tonen i videoen er noget som INDTIL NU ikke helt passer ind i vores elskede blide og selvironiske danskhed .
Den som ikke er på mode mere…
Uheldigvis er det bare for sent at græde over spildt mælk ,alt for sent .
For Sverrige er der kun ET valg tilbage : Enten en selvsikker og brutal nationalisme , eller også en giftig kombination af post-national ”progressivisme” og Islaam .
For mig er valget en selvfølgelighed …”Come Hell or High Water! ”

Tingeling
Tingeling
9 years ago

Som gammal Malmöbo kan jag bara säja att Köpenhamn alltid varit “min” huvudstad och det danska kungahuset varit “mitt” kungahus.
Och i min släkt kände alla likadant.
Det danska folket var så nära, och så lätta att förstå sej på….mycket humor….stor integritet….varmt hjärta.
Det bara var så.
På den tiden.
Innan Malmö invaderades av folk som varken bryr sej om Sverige eller Danmark.

Robin Shadowes
Robin Shadowes
9 years ago

Jag har aldrig känt av något danskhat men så är jag också infödd skåning. NV-skåning till och med. Uppfödd i en tid då vi hade två färjelinjer, Vikingbåtarna och dom kanske mer kända Scarlett-färjorna. På lite över en timme, tror det tog 75 minuter så var man inne i ett annat lands huvudstad. Som trots det kändes mer som min/vår huvudstad, då Stockholm var väldigt avlägset för oss. En enda gång råkade vi ut för en otrevlig pölsehandler men det är också det enda jag kan dra mig till minnes. Kanske var han trött på alla fulla ungdomar, vad vet… Read more »

Voldposten
9 years ago

Den video er nok det mest præcise skud i egen fod, jeg hidtil har set. Hvis det på nogen måde tegner Sverigedemokraternas talent for politisk agitation, så siger jeg ‘tak skævben’! – Den giver mindelser, som får det til at vende sig i mig..
http://www.youtube.com/watch?v=29Mg6Gfh9Co

ny kommentator
ny kommentator
9 years ago
Reply to  Voldposten

@Voldposten (jeg er fast follower) Uden at vide det, tror jeg ikke man umiddelbart kan billedtolke på disse typer som man gjorde i 70’erne.. Bob Glitter (Bitterblog).. Har en del ganske sjove beskrivelser af disse “hipster” fashion statements… Disse Hitlerjugend frisurer kan udemærket dele holdninger/politik med fuldskæg og langt hår i “mig og Charlie” læderjakke… Den totale opløsning af sammenhængen mellem “uniform” og indhold.. Gik fløjten da SF fik “stylet” den tomme “raslebøsse” Villy Søvndal.. Så han kunne passe et job (uden at blive grinet af) i udenrigsministeriet og samtidig “appellere” til hans vælgergrundlag i storbyerne.. SE LINK og læs… Read more »

Voldposten
9 years ago
Reply to  ny kommentator

Jovist… jeg tror da heller ikke at dengserne på den video deler ret mange meninger med Hitlerjugend, men altså!… udseendet alene er stærkt associassionsgivende til den video, jeg henviser til, ikke? – Hvad værre er – i det mindste for mig – det totale fravær af humor, for slet ikke at tale om selvironi. Men hvad, de er er vel svenskere….

ny kommentator
ny kommentator
9 years ago
Reply to  Voldposten

Associationen fra “din” video, deler jeg helt… Men når man ser Johanne S Nielsen i dueblå skjorte, mørke bukser med pressefolder og ultrafeminine stiletter (som workingclass Hellerup)… Og når Villy dresses op som “yngre ledende” medarbejder i Danske Bank… Så ophører associationen og image fortolkningen efter nutidens forståelse… Inden i dem begge er en Jette Gotlieb men dette er glemt…. 2100 Spelt typerne stemmer RV, SF og EL… Ikke fordi de absolut deler deres politik.. Selv “stemmesedlen” er vel efterhånden bare et “fashion statement” (de har alle deres børn i “whites only” skoler… Derfor synes jeg også at Steen dømmer… Read more »

T. Snorrason
T. Snorrason
9 years ago

Jeg kan ikke lide folkrörelser eller begejstrede folkemasser af næsten nogen art. Der er heller ingen i Danmark der frivilligt kalder sig selv eller andre “nationalister”. Det er var dog en slem gang uigennemtænkt ævl. Du farer rundt, søger efter og fotograferer netop motiver, som er klart nationalistiske. Du klager over EU udsletter nationalstaternes egenart. Du bryder dig ikke om, at blive påtvunget sharia. Osv, osv. Med andre ord du er nationalt sindet, helt naturligt som alle andre også er det, man kan bedst lide sine nærmeste, som man kender bedst. Det er da interessant at besøge fremmede lande, men… Read more »

Svend Andersen
Svend Andersen
9 years ago
Reply to  steen

Jesper Langballe havde engang et smukt lille indlæg om patriotisme og nationalfølelse på Nomos: http://www.nomos-dk.dk/skraep/1983_idag/langballe.html

Børge
Børge
9 years ago
Reply to  Svend Andersen

Fremragende kommentar af Langballe.

De radikale er så indskrænkede, at de tror, at tilværelsen er noget man vælger.

Kernen i vi konservatives verden er familien. Den er kernen vi bygger vor tilværelse op omkring, samtidig med at vi inds3er fordelene ved at “dele” med naboerne. Så med læsebrillerne ser vi familien, og uden ser vi nationen.

Konservative bygger og de radikale vælger, hvad andre har bygget. Afskyelige mennesker.

T. Snorrason
T. Snorrason
9 years ago
Reply to  steen

Der er intet galt i krig, voldelige opstande osv. Som bekendt er krig blot politik med andre midler. Omkostningerne er mere synlige ved krig end ved andre politiske omvæltninger, men derfor kan de stadig være et nødvendigt onde for at få balancer genskabt i samfundene. Ja, vi får krig, men ikke krig mellem nationer i Europa, derimod borgerkrig med religiøst/politisk indhold, hvilket er værre og mere brutalt end ordinær krig. Årsagen dertil er som altid politisk ledelse ude af trit med befolkningen, sådan har det altid været, så længe der har eksisteret mennesker. En eller flere terroraktioner vil have en… Read more »

T. Snorrason
T. Snorrason
9 years ago
Reply to  T. Snorrason

Nationalisme er en ideologi – nej det er det ikke. Det er et alment, evigt og naturligt menneskeligt sammenhold med sine egne. Ordet har fået New Speak, venstreorienteret betydning efter Adolfs nationalsocialisme, nu har det en klang af masseudryddelser, hvilket den internationale socialisme så afgjort også stod for. Men det udelades behændigt. Nationalisme er ikke ondt, tværtimod. jeg er ikke følger af nogen ideologi – det er jo også en ideologi. og så er jeg måske mere følsom for sprog, end du åbenbart er. – helt klart, ganske som i Animal Farm. Du retter ind efter New Speak og formulerer… Read more »

T. Snorrason
T. Snorrason
9 years ago
Reply to  T. Snorrason

Det er hverken Wikipedia eller en ordbog, der afgær, hvad jeg mener!

Svend Andersen
Svend Andersen
9 years ago
Reply to  T. Snorrason

Hic patria, hic bene. Semper custodio.

Machiavelli
Machiavelli
9 years ago
Reply to  T. Snorrason

Fuldstændig enig.

Prudentius
9 years ago

Svulstighed eller ikke svulstighed, jeg kan nu godt lide videoen!

EU er skabt for at knuse de europæiske nationer og har igangsat en masseindvandring der paradoksalt nok vil forvandle vores stater til endnu mindre enheder af evigt krigende enklaver.

Vi behøver blot at se til Ukraine for at skue vores egen fremtid.

Og hvis Europa ikke tilhøre europæerne, ja så ved vi jo godt hvem det så kommer til at tilhøre.

Op for drama-musikken og frem med flaget! 😉

78
0
Would love your thoughts, please comment.x
()
x