19
okt
Seneste opdatering: 20/10-14 kl. 1945
10 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Lars Vilks i Deadline 2. sektion

Indspilning i fuld skærm 19-10-2014 230558

Hvad angår Dan Park og Sverige i dag, kan man ikke høre nogen bedre kvalificeret end Lars Vilks, som man også kunne høre på min lydoptagelse. – Deadline 2 sektion 28 minutter.

Peter Michael Hornung skriver bla. følgende i Politiken, hvor han konkluderer mere om Park, end der er belæg for i billederne: “sympati for det  yderste højre.”  Parks hovedmål er det offentlige hykleri i Sverige, i vid udstrækning medier og politikere, og han har skam satiriseret over Sverigedemokraterna. Han har aldrig udtrykt nogen politiske sympatier, jeg antager han afskyr dem allesammen. Synd Hornung ikke fordyber sig lidt mere i  det.

Vor tids omdiskuterede politiske kollager skabes ikke af kunstnere på venstrefløjen, men af kunstnere – som Dan Park – med sympati for det yderste højre.

Hvis vi tager den kunsthistoriske hat på, indskriver Parks værker sig i en politisk kollageog montagetradition, der tæller navne som John Heartfield og Klaus Staeck. Begge satte sindene i kog, på hver sit tidspunkt af Tysklands historie, men de gjorde det fra et noget andet politisk ståsted: Heartfield var medlem af det tyske kommunistiske parti, Staeck af SPD.

Det nye er, at den mest agitatoriske kollage ikke længere skabes af venstrefløjen. For det er bestemt ikke her, at Dan Park befinder sig. Det er ud fra holdninger, der ligner den radikale højrefløjs, at han retter sit skyts mod sorte og romaer og dermed mod det svenske samfunds flygtningepolitik og humane tolerance. Det er den politiske farve, der adskiller Parks nu beslaglagte værker fra de kollager, som venstre-fløjen tidligere har lagt holdning til. Dertil kommer, at Parks arbejder er meget ringere. Men tiden kan altid bruge en kunstnerisk martyr, og det er den rolle, svenskeren Dan Park har fået chancen for at spille.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:


Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Nils

    Nu har jeg ikke lige hørt, hvad Vilks siger på videoen, da 3 har lukket for gassen her sidst på måneden, men generelt om Dan Park, så synes jeg at man har gjort ham en bjørnetjeneste – eller han har selv gjort sig den – ved partout at ville vise hans billeder i dyre rammer med ens afstand i et lyshav på et galleri, så det minsandten ser ud som rigtig kunst, for i virkeligheden er det jo ikke den form for kunst eller “kunst”, han har frembragt fra begyndelsen.

    Den oprindelige Dan Park udtrykte sig ved at klæbe sin tegning eller kollage op på et elskab eller anden ydmyg flade i byrummet, derefter fotografere, offentliggøre på den ukendte blog lidlday og så afvente at værket bliver vandaliseret af hans fjender eller renset væk af kommunens folk.

    Zyklon B-stuntet er en kommentar til at nu kører de uopfndsomme jøder igen holocaustrutinen, det er de i deres gode ret til, men vi har også ret til at lade tankerne gå ud ad en tangent, og det må være på sin plads med en undertrykt fnisen i baggrunden og en forvirret fodnote i form af en anonymt henkastet falsk giftgasdåse tæt på synagogen. Dog er det en installation, der ikke tåler dagens lys, for så ændrer den helt karakter og bliver til nu skal de skide smovser ha dada, og det er jo ikke rigtig noget at komme med.

    Hvad ytringsfriheden angår er jeg for. Man skal kunne vise alt. Men Dan Park i galleriseret udgave bliver aldrig en interessant kunstner, da transformationen får ham til rent ud sagt at fremtræde plumpt racistisk og måske værre endnu: prætentiøs.

    • Det er muligt, man har gjort ham en bjørnetjeneste. Til gengæld tror jeg snart, han er tilbage i sit vante miljø igen. Denne periode bliver en parentes. Jeg tror ikke han har nogen ambition om at blive gallerikunstner.

    • Erling

      Den oprindelige Dan Park udtrykte sig ved at klæbe sin tegning eller kollage op på et elskab eller anden ydmyg flade i byrummet, derefter fotografere, offentliggøre på den ukendte blog lidlday og så afvente at værket bliver vandaliseret af hans fjender eller renset væk af kommunens folk.

      Men konteksten er en anden nu, derfor er Parks… kunst… ogsaa aendret. Nu handler det ikke laengere kun om at tage pis paa etablissementet, men om ytringsfrihed.

      Men Dan Park i galleriseret udgave bliver aldrig en interessant kunstner, da transformationen får ham til rent ud sagt at fremtræde plumpt racistisk og måske værre endnu: prætentiøs.

      Kunstnere er sjaeldent interessante og naesten altid praetentioese. En sjaelden gang imellem foraarsager de noget interessant kunst, men Vilks er interessant at hoere paa fordi han er intelligent og velformuleret, ikke fordi han er kunstner.

  • LarsS

    First they came….

    Først stak de en kniv i hjertet på Theo van Gogh, og jeg sagde ingenting –
    Fordi jeg er politisk korrekt.

    Så brændte de vores flag og ville myrde Kurt Westergaard, og jeg tav og sagde ingenting –
    Fordi jeg er politisk korrekt.

    Dernæst dødstrusler mod Lars Vilk for en kontroversiel hund, og jeg sagde stadig slet ingenting –
    Fordi jeg er politisk korrekt.

    Lars Hedegaard udsat for mordforsøg og en løsladt mistænkt gerningsmand, og jeg sagde og siger nada –
    Fordi jeg er politisk korrekt.

    I spjældet med Dan Park for lidt street performance imod elitens virkelighed, og jeg er pisseligeglad –
    Fordi jeg er politisk korrekt.

    Og lige nu terroriseres, halshugges og voldtages Islam´s navn, og jeg holder virkelig min kæft nu –
    Fordi jeg er politisk korrekt.

  • Svend Bent

    test

    • Bjovulf

      Hej, det er bare mig, der forsøger at komme igennem igen –
      det ser ud til, at det er min normale mail-adresse, som
      blog-systemet ikke anerkender længere af mystiske årsager.

  • God video af Condell!

    En af anti-racismens værste konsekvenser er, at ikke-europæere ikke ordentligt kan konfronteres med den vold de begår. Og dermed aldrig holdes egentligt ansvarlige i samfundsdebatten.

    Dette betyder reelt en slags “license to kill”, som både giver dække til den globale jihad og volden mod indfødte europæere i de vestlige multikulturelle stater.

    Dette tabu og dets stærkt samfundsnedbrydende konsekvenser er sammen med den uafbrudte masseindvandring de to største tikkende bomber under de vestlige staters fundament.

  • XY

    Ytterligare en fantastisk monolog av Pat Condell. Han kan, som förmodligen ingen annan, förmedla sylvassa sanningar elokvent och konsekvent.