af Henrik M. Jensen
Efter direktør og mangemillionær Klaus Rifbjergs alt for tidlige bortgang er spekulationerne gået i gang i det kulturradikale miljø: Hvem kan løfte arven efter den faldne kæmpe?
Fra David Trads og Hanne Vibeke Holst er der allerede kommet et bud: Yayha Hassan. Og dette forslag er ikke helt ved siden af.
I sin sidste offentlige fremtræden (Deadline 2.11.2014) erklærede Store Klaus: “Der er 2000 begavede mennesker i Danmark og resten er dumme. Politisk dumme, menneskeligt dumme, uformĂĄende.”
Og noget må der unægteligt være om snakken, når den dumme del af befolkningen (99,9%) gennem årtier har akcepteret at betale hans livslange ydelse fra Statens Kunstfond og dermed bl.a. finansieret velhaverens sommerhuse i Skagen og Spanien.
Og nĂĄr Yayha Hassan i sin første offentlige fremtræden som politiker sammenligner Danmark med “en lillebror, som gylper i tide og utide, tisser i sengen, skider i bukserne, smitter med bændelorm” osv. osv., Han pisser altsĂĄ (for nu at blive i terminologien) pĂĄ det Danmark, som har hjulpet hans flygtningefamilie til bedre levevilkĂĄr og som helt gratis forsyner ham med de meget dyre livvagter, der beskytter ham mod hans muslimske “venner” og lægger sig dermed helt pĂĄ linje med Rifbjerg,
OgsĂĄ puberteten har de til fælles: Hassan er midt i den – med bumser og filipenser; Rifbjerg kom aldrig ud af den.
Og dog vover vi at give et bud på en anden kandidat, der kan gøre Hassan rangen stridig som Rifbjergs afløser: Sherin Khankan.
For Rifbjeg handler ikke kun om den kroniske pubertet, han var ogsĂĄ modernismens tro væbner. Og hvor Rifbjerg repræsenterede 50’ernes kulturradikale modernisme, stĂĄr Khankan for 10’ernes islamiske modernisme, og udnævnelsen af hende til Rifbjergs arvtager ville dermed samtidig repræsentere kulturradikalismens og socialismens bevægelse de sidste 20 ĂĄr i retning af islamo-multikultien.
Khankan er netop sprunget ud som imam og er i gang med at organisere en moskĂ© “kun for kvinder”. Derfor blev hun 6.4. interviewet i Deadline af Nynne Bjerre Christensen, og vi bringer her et uddrag af samtalen.
Khankan: “Der er ligesom tre overordnede positioner i tilgangen til spørgsmĂĄlet om fortolkningen af koranen: Den traditionelle, den islamistiske og den modernistiske position.”… “SpørgsmĂĄlet om ligestilling af mand og kvinde er centralt for alle, der har en modernistisk tilgang til fortolkningen af koranen.” …”I vores komitĂ© i dag, der har vi ogsĂĄ mænd, som bakker op om projektet, som har set frem til en moskĂ©, der prædiker denne her modernistiske tilgang til islam.”
NBC: “Jeg sætter spørgsmĂĄlstegn ved moderniteten i projektet, nĂĄr I ikke engang vil pĂĄtage jer at prædike for mænd.”
Khankan: “Jamen… jamen jeg bruger heller ikke ordet modernitet. Jeg bruger altsĂĄ… jeg taler om en modernistisk tilgang til en fortolkning af koranen.”
NBC: “Hvad er forskellen?”
Khankan: “Forskellen er altsĂĄ, at det her skel mellem det traditionelle og det moderne, altsĂĄ man kan godt være traditionel og samtidig have nogle moderne principper altsĂĄ, fordi de traditionelle i dag, ja, de er ogsĂĄ en modernitet. Men nĂĄr jeg taler om en modernistisk tilgang, sĂĄ taler jeg om at vi gerne vil, øhm, promovere en spirituel tilgang til en fortolkning af koranen.”
Herefter tager samtalen en drejning i retning af det kropslige, da NBC med henvisning til en artikel i Information spørger:
“Er det rigtigt forstĂĄet, at du akcepterer, at nĂĄr kvinden har menstruation, kan hun ikke lede bønnen?”
Khankan: “Jamen, som muslim sĂĄ har vi nogle rammer, vi har nogle mindste definitioner pĂĄ det at være muslim (…) Der er nogle rammer, der er helt naturlige for det at være muslim, og det behøver man ikke at problematisere og sætte spørgsmĂĄlstegn ved.”
NBC: “Hvis du gerne vil være med til at modernisere opfattelsen af islam, hvorfor sĂĄ ikke gøre op med det middelalderlige dogme, der taler om. at kvinder er urene i bestemte perioder?”
Khankan: “Det mener vi heller ikke, det har intet med urenhed at gøre (…)
NBC: “Hvorfor kan du sĂĄ ikke være imam, nĂĄr du har menstruation?*”
Khankan: “Jamen der er nogle ting, der skal være opfyldte. før man udfører sin bøn.”
NBC: “Det bestemmer du jo selv i den moderne udgave.”
Khankan: “Jamen det bestemmer vi som muslimer, at det er en af vore rammer (…) Det er ikke noget vi behøver at problematisere.”
NBC: “Hvad er det problematiske ved at have menstruation, hvorfor kan man ikke lede bønnen?”
Khankan: “AltsĂĄ jeg synes ikke vi skal fortsætte diskussionen om det her, for det er fuldstændigt irrelevant for majoriteten af verdens muslimer.”
NBC: “Du siger I gerne vil basere ogsĂĄ jeres imamer pĂĄ viden; dem der har viden skal ogsĂĄ have jobbet, men hvor er det videnskabelige bevis for, at kvinder ikke kan lede en bøn, nĂĄr de menstruerer?”
Khankan: “AltsĂĄ, det er slet ikke et tema for muslimer.”
Khankans stålsatte forsvar for modernismen må gøre hende til en oplagt kandidat som Rifbjergs arvtager.
Og mon ikke også Rifbjerg, PH og alle de kulturradikale koryfæer, der dyrkede frisindet, ville have frydet sig over Khankans frimodige tale om menstruation og muslimers bønneliv?
Godt indlæg, ikke mindst fint at Khankans sorte snak blev udstillet. Der var bare en lille fejl: kulturradikalismens endemĂĄl er ikke “islam multi-kulti”, det er islamistisk monokultur.
Se Gintbergs interview med John Cleese fra DR. “Man ejer ikke retten til ikke at blive fornærmet”. Utroligt, at det er sluppet igennem censuren i Statsradiofonien, hvor vi jo ved, at alle muslimer er en gave til Danmark og syriske flygtninge er læger og ingeniører, der kun kan blive en kæmpe gevinst for os alle. Faktisk mangler vi næsten disse mennesker heroppe, og var de ikke flygtet af sig selv, havde det næsten været nødvendigt, at hente dem op.
Om Sherin Khankan, se http://gallerisvinestien.dk/?p=15734
ot:
Dukke mig her og dukke der, kommentar fra Uhrskovs side:
Peter Buch siger:
april 11, 2015 kl. 14:47
Dukkepartiet synes mig nu være det første parti der fik den elektroniske vælgererklæring på plads…
http://dknyt.dk/sider/artikel.php?id=71693#.VSkyiTf7tC0
Om Dansk Samling er uvidende om dette, eller hvad der er bag partiet
ikke forlængst har opnået samme status som dukkerne ved jeg ikke.
Bare det at der tales og skrives så meget om Rifbjerg i disse dage understreger vel blot, at vi er en nation af åndelige pygmæer. Ellers var det fjols heller aldrig kommet til ære.
Sherin Khankan har jeg skrevet om før. I en intelligent befolkning kunne hun ikke engang begĂĄ sig som pauseklovn – sĂĄ at DR kan bruge hende siger vel alt…
Jeg må give Rifbjerg ret. Der er højst 200 intelligente mennesker i Danmark.det var så hans konklusion et langt og åndrigt liv. Det er jo egentlig lidt sørgeligt, at ende så desillusioneret. Han afslørede sig selv fuldstændig i sin sidste optræden i deadline med Adam Holm.
Ja, verden vil bedrages. Tænk på alle disse såkaldte begavede mennesker, der udråber Y. H. som en gave til Danmark. Vores selvrevselse er uden grænser. Han er en farlig mand, en dæmagog,
Der har før i historien været lignende personer.
Jeg vil give Rifbjerg ros for et formfuldt sprog, ellers har jeg ikke sĂĄ meget i lommen for hans del.
Forøvrigt var jeg med bagom fotografen pĂĄ trappen i folketinget, da Klaus og Ebbe fyrede den ‘fede’, det efter stormningen af tinget under en demo for fri hash.
Der er løbet meget vand i Gudenåen siden den gang 🙂
Opfattelsen af og henvisningen til det var Kulturministeriets tappe er da forkert.
Hehe, kan sgu ikke huske hvilken ‘trappe’ det var, det var for ganske mange ĂĄr siden og alderen trykker lidt efterhĂĄnden 🙂
Ha det Peter.
Fupmodernisering af en splatterreligion har ikke så meget med modernisme at gøre ud over ordet. For at afløse Klaus Rifbjerg skal man kunne skrive, plus at man skal skrive noget, så dermed er begge kandidater udelukkede.
NU har Villy Sørensen ĂĄbenbart sagt om Rifbjerg, at “han ikke kan tænke.”
Hvis det er sandt, matcher Khankan ham meget godt. Hun har sine universitære floskler, men tankevirksomheden ligger det lidt tungt med. Jeg kan gribe mig i at få lidt ondt af hende, når hun stripteaser offentligt.
Selvfølgelig kunne Rifbjerg tænke, men han var efter min mening et offer for den og efterfølgende tiders politiserede kultursnobberi og med tanke på antallet af intellektuelle i Danmark, må det ha været næsten umuligt at gå udenfor kredsen og overleve som kunstner.
Rifbjerg var ingen Wilhelm Freddie eller nogen lignende, han var en stor fisk der drev med strømmen.