25
mar
Seneste opdatering: 25/3-16 kl. 1838
60 kommentarer - Tryk for at kommentere!

Af Torben Snarup Hansen, historiker

Handlingslammelse

De første jihadangreb i vor tid i den vestlige verden begyndte i 1990’erne. Eksempelvis anbragte islamiske ritualmordere fra Algeriet bomber i et regionaltog i Paris. Derefter blev der foretaget massemyrderier i New York, Madrid og London. Aktiviteterne fortsætter – Paris, København, Bruxelles.

Der vil komme meget mere.

Vestens politikere er ude af stand til at dæmpe disse ritualmord og denne krigsførelse, men nøjes med sørgedemonstrationer og opfordringer til befolkningerne om at lade som ingenting.

Myndighedernes passivitet, fortielser og løgne skaber dyb utilfredshed med disse politikere. I en række europæiske lande opstår nye partier, der vil sætte effektivt ind og forebygge myrderierne og den islamiske folkevandring over Middelhavet (på grund af galopperende befolkningsvækst vil der komme langt flere fra Afrika og Arabistan i nær fremtid). Jihadisterne forbereder flere terrorhandlinger, og de opmuntres til at fortsætte ad dette spor, når regeringerne udstiller svaghed og handlingslammelse.

Den direkte tilskyndelse til krig og undertrykkelse af ikke-muslimer skyldes ikke islams hellige tekster, som kun ganske få har læst. Hovedårsagen er en kombination af kampbefalinger fra islams magthavere og aggressivitet blandt unge mænd, der kræver anerkendelse som en herskerkaste (jvf. Gunnar Heinsohns analyse af “ungdomspuklen”). Dette mål prøver de at opnå med vold og ritualmord – herunder det religiøst betingede selvmord.

Alle – ALLE – muslimske immigranters kulturbaggrund kendetegnes af lav eller ingen tillid til statslige myndigheder og til sammenslutninger udenfor deres respektive klan eller netværk. Et stort antal fravælger disse normer og pligter og tilegner sig moderniteten, civilsamfundet, lighed for loven og respekt for individet. De fastholder en religiøst begrundet identitet på basis af værdier som fred og tolerance. Mange af dem – og af eks-muslimerne – er potentielle hjælpere i et radikalt opgør med ritualmorderne. De er Mekka-muslimer. Men meningsmålinger tyder på, at de er i mindretal. Flertallet sympatiserer – eller adlyder blindt – Medina-islams befalinger.

Forslag til politiske indgreb

1) Muslimske selvvalgte ghettoer opløses. Ethvert parallelt lovsystem og enhver parallel myndighed forbydes. Kriminelle / dømte muslimer – med eller uden statsborgerskab – udvises for bestandigt. Også muslimer på varig kontanthjælp, men uden statsborgerskab, udvises (og regler for overførselsindkomster – herunder førtidspension – revideres tilsvarende). Medina-islams magthavere har skabt apartheid i Danmark og andre vestlige nationer. Hvis islamiske ritualmordere og snyltere skal nedkæmpes, må den danske stat også indføre apartheid.

2) Opfordring til vold forbydes – i overensstemmelse med Grundlovens bestemmelser om religionsudøvelse – og straffes med udvisning uanset statsborgerskab.

3) Deltagelse i jihad eller forberedelser dertil straffes med udvisning for bestandigt. Dette gælder også forældre til dømte personer under den kriminelle lavalder – eller i givet fald udøvere af tilsvarende myndighed over mindreårige.

4) Ingen muslimsk mand skal have tilladelse til at indgå ægteskab med en kvinde, der ikke hidtil har været muslim.

5) Af sikkerhedshensyn stilles enhver islamisk menighed / kulturforening under permanent politikontrol. Disse foreninger indregistreres med medlemslister og præcis, fyldestgørende redegørelse for økonomiske transaktioner. Alle aktiviteter – herunder prædiken og belæring – optages på video. Det offentliges udgifter til denne registrering og overvågning betales af den pågældende forening / menighed.

How Singapore culls its Muslim population

Torben Snarup Hansen.

Annoncer fra Danske Partner-Ads:






Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • invernes
  • Knut Dahl

    Mange bra og kraftfulle forslag, men jeg frykter vi er langt unna politisk konsensus for så harde virkemidler enda. I mellomtiden vokser islams makt eksplosivt via fødselsoverskudd og illegal innvandring.

    Jeg håper vi tar til vettet, men vi balanserer på en knivsegg, og slik jeg ser det kan vi falle ned på en hvilken som helst side slik situasjonen er nå.

    • snaphanen

      “vokser islams makt” – og via ægteskab med ikke-muslimer, som Torben Hansen nævner. Det er forbudt i Singapore

      • Knut Dahl

        Kineserne har skjønt det. De har innført forbud mot feiring av ramadan og mot burkaen.

        Mange asiatiske land nekter å ta inn flyktninger, og særlig muslimske flyktninger.

        Selv muslimske land nekter å ta inn disse migrantene.

        Suicidale og dumme Europa har derimot døren åpen, og som takk blir sivile slaktet og drept av bomber.

  • Breidablikk

    Meget bra. Men bedre å utvise og deportere hele den muslimske befolkning, og deretter bare invitere muslimer på kortvarige visum, eks tre måneder.

    • spirild

      Hvordan formulerer Eric Zemmour seg når han fyrer av som en scudrakett? (Nice metafor fra en fdesoucher)
      Betalingsartikkel i Figaro, ett utdrag på fdesouche.

      “Ne nous voilons pas la face : « des Molenbeek, la France en regorge », écrit Eric Zemmour.

      Les Molenbeek français, comme leur homologue belge, sont des territoires où les moeurs sont musulmanes, où les paysages commerciaux sont musulmans, où les vêtements sont musulmans, où la sociabilité (pas de femmes dans les cafés ni dans les rues) est musulmane. Les Molenbeek français ne sont plus en France mais dans un pays inconnu qu’on pourrait appeler la « Musulmanie », s’il n’avait déjà un nom en langue arabe : l’oumma.

      Ce n’est pas en accueillant toujours plus la « diversité » qu’on retrouvera la paix civile, mais en engageant la reconquête des territoires perdus de la France. Sinon, les Belges riront à leur tour, mais riront jaune : Molenbeek sera notre avenir à tous.”

      “La oss ikke tilsløre fakta. Frankrike har plenty av byer, bydeler, forsteder som Molenbeek.
      Den franske Molenbeek er en identisk kopi der muslimske normer er førende, butikker og handel er muslimsk, kleskoden er muslimsk og der den menneskelige interaksjonen er muslimsk. (Feks ingen kvinner på kafeene eller i gatene) De franske molenbeekerne er ikke lenger i Frankrike, men i et ukjent land som man kunne kalt “Muslimimania” hadde det ikke vært for at det allerede har et navn på arabisk: oummaen!
      Det sivile samfunnet vil ikke bli et fredelig sted å være ved å tillate alltid mer “mangfold” . Bare gjennom re-erobring av landets tapte territorier, vil dette være mulig.
      Hvis ikke vil Molenbeek bli vår felles fremtid.
      I Molenbeek kaster unger steiner på ordensmakten når den skal arrestere Abdeslam som nøt godt av et vennskapelig tilfluktsted.
      Som en mafiøs korsikaner eller sicilianer i landsbyen sin.
      Fransk politi opplever hver dag å bli spyttet på, steinet, bli møtt med kjøkkenredskaper som plutselig har fått vinger hvis de ikke blir møtt med ekte kuleregn.
      Frankrike oversvømmes av plasser som Molenbeek.
      Frankrike skaper dem, må De tusen Molenbeeker blomstre.

      Hva skrev Der Spiegel i 1964:http://www.spiegel.de/spiegel/print/d-46174775.html
      (secundary oversettelse fra fransk))
      Grosso modo, Frankrikes nord-afrikansk kulturberikelse, er ikke av ny dato.
      Denne tyske reportasjen fra 1964 er “du deja vu”.
      1. Parisernes plaskegleder er ødelagt. En ensom bikini i offentlige basseng beholder ikke lenge sine tekstillapper på. Ti, tyve algeriske hender drar i badedrakten til den “utvalgte” til den befinner seg alene i vannet uten eieren.
      Det er som regel i helgene Nord-Afrikanerne herjer i bassengene, der de fort har blitt “kongene, herskerne”. Både i de mer luksuriøse variantene som de mer beskjedne bassengene i forstedene-

      2. Konsekvensen er at de kvinnelige badende holder seg vekk på disse dagene. Badevaktene som tør å intervenere mot disse kjeltringene blir truet etter arbeidstidens slutt.
      Jaget ut av Algerie av algerierne blir de også jaget ut av bassengene i sin egen hovedstad. De kan ikke regne med hjelp fra noen.

      3. Hver dag forlater 600 algeriere landet. Algerie har en galopperende arbeidsledighet og inflasjon.
      Det franske arbeidsmarkedet kan absorbere noen tusen, ikke flere. Men innmarsjen blir stadig mer intens:
      i 1956 bodde det 300 000 algriere i F, i 1961 var de 600 000. 30 000 av disse er idag arbeidsledige og lever på sosialtrygder- 13 000 sykehussenger er opptatt av algerere.

      4. Paris-politiet er nå konfrontert med 200 000 og problemene disse medfører. Dette er 3% av innbyggerne og deres aktiva omhandler bla dette:
      32% av alle mord
      39% av bilangrep
      58% av ran med våpen

      5. En del av migrantene bringer med seg sanitær og hygienevaner som har blitt et helseproblem. Også sykdommer som tuberkulose og MST.
      Franske helsemyndigheter har små tiltaksmuligheter, akkurat som politiet, som har store vanskeligheter med å håndtere kriminaliteten til de “brune”. (marron i teksten…) for etter Evianforliket nyter algererne de samme rettigheter som franskmenn, bevegelsesfrihet uten begrensninger. I 1965 kan 600 000 immigranter bestemme om de vil velge Algerie eller Frankrike. Velger de det første, kan Ben Bellas folk bli behandlet som utlendinger og derfor underlagt politi og sanitærkontroll/ overvåking.
      I Marseille har man foretatt en lettere medisinsk undersøkelse av de nyankomne. Men ikke for mye, Frankrike trenger Algeries olje og deres ørken for atomprøvesprengninger, så regjeringen i Paris gjør det den kan for ikke å bli anklaget for diskriminering av algerierne som bor i landet.
      De som ankom Frankrike via Spania, Italia eller med fly, ble aldri undersøkt eller kontrollert.

      6. For å spare Algerie for fraflytting og Frankrike for denne intense immigasjnsstrømmen, har landene blitt enige om at fra og med juli skal man foreta en slags “sortering” i Algerie. Man ønsker å sjekke fremtidige migranter for tuberkulose og kjønnssykdommer.

      De “brune” vil fortsette sin aktivitet i svømmehallene i hovedstaden. De kvinnelige badegjestene og deres bikini som er et uvanlig syn for muslimer vil få føle det kvinnelige underskuddet: Blant 600 000 menn er det 40 000 kvinner.
      Algerier in einem Pariser Bad: Unterwasserjagd auf Mädchen
      Algerier i et parisisk bad: Undervannsjakt på jenter.

      • Breidablikk

        Ja, hvis man tør å åpne øynene, da ser man alt dette!

      • Pluto

        Takk til deg, Spirild, for denne tekst-oversettelse og ditto lenker. Svært informativt dette, som du gjerne må poste andre steder også, slik at flest mulig får ta del av denne viten – for i vår tid er kunnskap makt overfor et fallert pk-system! – Takk også til signaturen Breidablikk for gode kommentarer i ærendet! Ønsker dere begge en fortsatt god påske. Mvh. Pluto 🙂

        • spirild

          Min godeste Pluto, du er alltid alt for snill med meg :))
          Mine (beskjedne) bidrag i denne store debatten er å smette inn her og der, nå og da, noen “spesialiteter” fra den franske sfæren som en påminnelse om hvor galt det kan gå. Når makta er til for maktas skyld, blir resultatet katastrofalt.
          Frankrike, det en gang så vakre landet, nå, et land i oppløsning OG som en uttrykte det; i Frankrike er det hver dag Nyttår!!
          Alle ordene som beskrev det sovjetiske totalitære regimet kan overføres til Frankrike. Men, istedet for straffeleire har man “hverdagsterror” fra innvandrere. Som alle franskmenn prøver å komme seg unna.-
          Og selvfølgelig, media, hånd i hånd med “regimet”.
          Kultdyrkelsen tar mediene seg også av, kjent som “kjendisstoff”.
          Og, en “første” i Historien: Vestlige politikere, makt”eliten” har bestemt at kontinentets innbyggere skal HJELPE til med invasjonen som for alltid vil ødelegge, hittil, ganske velfungerende nasjoner.
          Problemstillingene er komplekse, oppgaven er som du sier å contreagir med KUNNSKAP, med fakta!
          En kjent dissident, Soral, har dette å si om situasjonen for journalister i landet:
          En god journalist er enten død eller arbeidsledig!
          Hva “skjer” med de : Millionlønninger, berømmelse og champagne!
          En åndelig kastrasjon, kaller en anonym Polemia skribent/dissident Vestens uvesen.
          Hvor lenge vil europeeren tro på “candlepower” , Pluto?
          Mvh spirild

        • Pluto

          Kjære Spirild.

          Hjertelig takk for nok en omgang av gode, berikende, ettertenksomme ord fra deg! – Beklager mitt noe sene svar. Det er mye å gjøre for tiden, men du er ikke glemt (og glemmes aldri av meg 🙂

          Du har alltid vært utsøkt vennlig og snill mot meg, Spirild. Og gitt meg mye informasjon som jeg ellers ikke hadde fått ta del i. La meg slå dét fast, med takknemlighet! Og jeg vil gjerne få stadfeste følgende sannhet: Det å være «for snill» mot deg – og med deg, er faktisk ikke mulig, slik jeg ser det. Og jeg skal begrunne det litt her.

          Det er noe ekstraordinært ved deg som jeg beundrer, Spirild. Du har noe fint og godt i deg. Du har et herlig, befriende og eiegodt vesen. Du er selv en meget snill- og ikke minst; omtenksom person, og som sådan definitivt verneverdig, for du besitter en ånd, kraft og «spirit» (=Spirild) som en vår tids Valkyrie. Og de trenger vi mange av i disse vargtider! Du er sannhetens fanebærer, Spirild, engasjert, oppriktig og – ikke minst; en kvinnelig kriger for sannhet og rett i en tid da feighet og svik råder som global-diktatorisk konsensuspolitikk! Hadde de fleste nordmenn vært som Deg (og en del andre hedersverdige personligheter som du selv og jeg kjenner godt til gjennom kommentarfeltet), så hadde vårt land vært en nordisk perle av genuin kjærlighet, fryd, glede og fordragelighet, hvor «globalismens helvetesporter» aldri hadde fått inntrede på vår hellige europeiske jord (fritt omskrevet etter Jesu ord til St. Peter – «Klippen» :).

          Min politiske kommentarvirksomhet innebærer blant annet å bakke opp patriotiske, frimodige kvinner som deg, som jeg også gjør det for vårt kjære Mor Norge. Disse to momenter er synonyme for det fruktbare og livgivende – som vi tross alt kjemper for. Når jeg ser din idealistiske holdning, og de ting du interesserer deg for, som naturvern og kulturvern, samt vern om vårt fedreland og den norske folkestamme, samt din skarpe penn når du går til strid mot vår tids mest destruktive fiende; det globale oligarki og dennes kulturmarxistiske gift gjennom den multikulturalistiske tvangs-ideologi som Vesten lider under («Den lange ‘undergravende’ marsjen gjennom institusjonene» – Frankfurterskolen) – så kan du ikke få annet enn min absolutte respekt og beundring for din selvoppofrende innsats for fremme av opplysning og sunt folkevett.

          Så er dette nevnt fra en som setter enormt stor pris på deg!

          ***
          Du spør (retorisk); ‘Hvor lenge vil europeeren tro på “candlepower”, Pluto?’ – Så jeg svarer; Ikke lenge slik alt nå utarter; bare dagens styggedom får fortsette litt til, hvilket det jo gjør siden dagens PK-regime ikke har tenkt å gi seg før Folket feier dem av banen i ren livsnød og ditto desperasjon! Men vi kan selvfølgelig håpe at patriotiske partier klarer å vokse seg så streke at de EU-globale kreftene får minsket sin makt gjennom stemmeseddelen. Dét er jo mitt «demokratisk»-sinnede håp. Men det er – som mange ganger nevnt – et betinget «men» her, for jeg ser at system-pampene alt oftere bruker våre nasjonale politistyrker mot landets opprinnelsesbefolkning for at forhindre legitim motstand overfor et politisk-korrupt regime som ikke lenger har noen særlig folkelig legitimitet. Og årsaken til system-pampenes desperasjon er åpenbar: De frykter Folkets voksende vrede – for de vet hva de har gjort og fortsatt gjør og er de facto direkte ansvarlig for, med hensyn til dagens enorme problemer – og katastrofen som venter om Selvmordsparadigmet får fortsette helvetes-marsjen!

          Det store europeiske spørsmål for den nære framtid er: Ønsker vi europeere undergangens død og forderv, eller ønsker vi å videreføre våre forfedres kultiverte liv som den gave det er oss inngitt gjennom våre generasjoners arv!? Europa er i en tilstand av krise som vår verdensdel aldri tidligere har opplevd. Og det er den kartell-politiske «elite» som har all skyld for den katastrofale tragedie vi opplever i dag. Leser man nyhetene via seriøse ikke-regjeringskontrollerte nyhetsformidlere så ser vi alle hva som er i ferd med å skje med Europa. Derfor må vi aldri gi opp oss selv. Du Spirild, er her et forbilledlig eksempel til etterfølgelse for oss alle!

          Med en frendelig, naturskjønn blomsterhilsen til deg, Spirild! 🙂

          Pluto

        • spirild

          Pluto, nå må jeg dra på jobb, snufsende. 🙂
          Men kommer tilbake til “saken” når plikten har fått sitt 😉
          Ønsker deg en fin pre-vårlig dag. Med de første timide grønntonene som allerede kan skimtes her på det sentrale Østlandet.
          Spirild i farta

      • Breidablikk

        Siste Zemmour. Det han sier er jo ikke spesielt originalt – men det oppsiktsvekkende er jo at han får sagt det på en stor mediekanal, RTL:
        https://www.youtube.com/watch?v=y6EGETHRk3Q

        • jasminum

          Noterte meg dette:
          “Kultdyrkelsen tar mediene seg også av, kjent som “kjendisstoff”.
          Akkurat som i Norden. “Ødeleggerne” av land vet hva som kan distrahere publikum Selv reagerer jeg f.t. ved bevisst ikke å lese dritten, om jeg besøker msm i det hele tatt.

          Idag kjenner jeg på panikken, hva redsel for vår framtid angår på våre alles vegne.
          Se dette, skrevet pr. 27.03.16:
          anthropocene.live

          Dette “uhyret” har fått herje ALT FOR lenge, skjult bak symptomer som søkes bortforklart som uvesentligheter, i beste fall som ikke vedkommende for oss. Og merke oss at dette alltid følges opp med haugevis av løgnaktige strategier for å hindre ubehagelige reaksjoner. Det siste fra norske PST er at vi skal ta asylsøkerne inn under armen vår, da vil radikalisering unngås!!!!

          Dette holder ikke lenger; gammeldags skingrende vekkerklokke MÅ få folket til å våkne, OM det kunne utgjøre en forskjell (?) Det motsatte skulle INGEN ønske å våkne til, eller ønske bli en virkelighet for våre etterkommere.

        • jasminum

          Her og nå maser seg panikken fram, idet jeg ser at vi har til og med et PST som går god for en villet, barbarisk utvikling. Vi står foran konflikter av dimensjoner, folket mot myndighetene i et sjakkspill hvor de siste har plassert seg i en overveldende og for oss folket skjebnesvanger posisjon Dette blir nesten for mye å ta inn. Se 27.03.16, her hva det handler om:
          anthropocene.live

          Det er ok snaphanen om du tar det bort. Doc.no kunne heller ikke tolerere dette – for eksplosivt (?)/farlig!

    • Vaeringen

      Breidablikk,
      100% støtte fra meg.
      For å redde Europa er en nødt til å være rede til å gjøre det som er nødvendig.

      • Breidablikk

        Takk! Jeg skulle jo gjerne ha tatt på meg moralske yppersteprestgevanter og forkynt “nestekjærlighet”, “alle menneskers brorskap” og “humanistiske verdier” – og fått applaus i Dagbladet! Problemet er jo bare at en slik diskurs i politikken bare skaper og forsterker problemer.

        Kom nå hjem fra påskegudstjeneste. Enda en preken med barmhjertighet for flyktninger. Sukk: for en naivitet! Ren tomprat uten føling for hva som virkelig skjer i verden og i landet. Jeg kan ha skrevet at det er presters oppgave å være barmhjertige – og det er en mening i at paven vasker flyktningers og fattiges føtter. Dette rent prinsipielt. ‘

        Men: er det ikke nå tid for at alle fornuftige personer, inkludert kirkens menn, tar til orde for bruk av fornuft? I Bibelen fins det jo tanker om “Jubelåret” – et slags eksepsjonelt år hvert femtiende år, hvis jeg husker rett, med tilgivelse av gjeld, forsoning osv osv. Det vi nå trenger er et “omvendt Jubelår” – nemlig, etter 49 år med tankeløs “godhet” og grenseløs “barmhjertighet” – et år hvor man i kollektiv aksjon setter tingene på plass. Ingen nåde, bare rett ferdighet!

        På skjærtorsdag bar man ut alterbekledningen i min lokale kirke – med lys, kors, endog duk. Alt kom på plass nå påskemorgen! Jeg spør meg: er det ikke tid for at Kirken – og Nasjonen som helhet – bærer ut lys og kors og kler seg i sekk og aske, et helt år, helt til problemet er løst?

        – Vel, dette bare fabuleringer ut ifra det kirkelige liv. Men det skulle ikke være vanskelig å ta poenget. Vi har valget: enten selvpålagt “fastetid” og hard disiplin, eller ulykker som rammer oss utenfra, som overraskelse, som terroranslag i et klima av jevnt pågående borgerkrig.

        – Selv går jeg iallfall rundt, som en “kirkelig Loke”, og leter etter den Misteltein jeg skal skyte mot “godhetens Balder”.

        • spirild

          Det ble nesten noe “zemmoursk” over denne kommentaren din her, Breidablikk 😉
          Lenger opp svarer du at hans tanker, det han sier, ikke fremstår som spesielt originalt, nei, mulig det, men måten han formulerer disse på er vel noe av årsaken til at han fremdeles er å høre på den offisielle eteren?
          Det var vel meningen at også han skulle skyves ut i det ytterste mørke i 2014 da han ble kastet ut av i-tele? (Han har jo et langt “rulleblad” som “rasist”, har blitt anmeldt flere ganger av “de prektige”, men han er her fremdeles. Mange ymtet frempå i 2014 at han måtte passe seg, på samme måte som noen engster seg for at Trump kan lide samme skjebne som Kennedy, dette er “frihet” a la Vest-Europa, USA anno 2000-tallet))
          Alle trodde han hadde blitt paria for godt, men allikevel overlevde han. Hvorfor, hvordan?
          Nå har han noen minutter 4 dager i uken på RTL der han kroniserer over aktuelle temaer på sin måte.
          For populær hos publikum, tross alle hatkampanjene fra “de gode”, disse som sammen med politikerne har laget et system som gjør det ekstremt vanskelig å skille sannheten fra løgnene?

          I denne siste videoen du henviser til bruker han for meg et nytt begrep, “télégénique”? Før var vi fotogene, idag skal man være “telegen” som forteller om du er attraktiv eller ikke for tv-ruta.
          Jeg syns Zemmour er knakende god i denne videoen. Han er virkelig et stort polemistisk talent og man hører at han elsker det franske språket. En fryd å høre på.

          http://www.ojim.fr/portraits/eric-zemmour/
          http://www.rtl.fr/auteur/eric-zemmour
          http://www.fdesouche.com/575959-ruquier-regrette-davoir-banalise-les-i dees-deric-zemmour

        • Breidablikk

          Han er god, jovisst. Men han tilbyr ingen løsninger. Han lengter tilbake til “assimilasjon”, den klassiske franske “integrasjons”-modellen. Men han tematiserer ikke denne modellens begrensninger. Du høren han helles aldri kritisere “jus solis”: prinsippet som gjør at alle som fødes i Frankrike er franskmenn. Han er jo selv jøde, og tematiserer aldri forholdet mellom det franske og det jødiske: – der hvor “multikulturen” begynner – på tross av stor grad av “assimilasjon” – fordi man har på fransk grunn en etno-religiøs “gruppe” som vanligvis ikke gifter seg bare innad i egen gruppe, og ikke med franskmenn. Selvfølgelig vet jeg at vi her er inne på et sensibelt tema. Det må likevel drøftes. Og det er her jeg har en annen posisjon: jeg tror på “jus sanguinis” som grunnleggende juridisk prinsipp: at alle som fødes tilhører foreldrenes folk og nasjon.: at en utlending som fødes i Frankrike og i Norge er fremdeles utlending, og ingen nordmann. Og jeg er ikke rede til å betrakte et folkeslag, som gifter seg kun innbyrdes og ikke med franskmenn/nordmenn, som noe annet enn utlendinger, uansett hvor lenge de har hatt opphold. Her står jeg på en patriotisk linje fra 1814, annerledes enn det franske assimilasjons-prinsipp som Zemmour svermer for.

          Derfor: på tross av all sympati med Zemmour og tilsvarende, jeg selv har en ganske annerledes posisjon. Det er der også jeg fundamentalt er uenig i de norske nettsidene Rights.no og Document.no – som ikke gjerne tematiserer eget utgangspunkt, og sjelden også foreslår koherente løsninger. Nå må jo disse gjerne frastå fra det. men den observante leser legger merke til begrensningene, på tross av alle utmerkede ytelser.

        • spirild

          Deler ditt syn på “jus solis” versus “jus sanguinis”- Også betrktningen apropos nettstedene document og rights. Det blir for “strilt”.

          Men mener du er for “hard” med Zemmour.

          http://euro-synergies.hautetfort.com/tag/eric+zemmour

        • Vaeringen

          Må skyte inn en kjapp kommentar her.
          I mitt forrige innlegg gjorde jeg fedrenes blod og jorden til et tema. Det følger derav at jus sanguinis også er min posisjon.
          Om man leser mellom linjene, så tyder det at den oppfatningen er rådende hos en god del av kommentatorene på begge de nevnte nettsteder, tross den offisielle posisjonen og den manglende problematiseringen.

        • Breidablikk

          Vel, på dette punkt er er vi ikke helt av samme oppfatning, men det blir for omfattende å ta diskusjon på det her.

        • Vaeringen

          Da tar vi den når det passer 🙂

        • Breidablikk

          – Vel, det er kanskje ikke verdt det. Jeg må helle litt vann i min vin: man kan jo vanskelig saklig kritisere folk for ytelser de ikke har til hensikt å levere. Og: det er viktigere å se faktiske gode ytelser, enn evt. mangler.

          – Og hvem er nå jeg, og hva gir meg “rett” i å kritisere folk som yter langt mer, enn meg selv? – Derfor: mye vann, denne gang, i min vin.

        • Vaeringen

          “- Vel, det er kanskje ikke verdt det. Jeg må helle litt vann i min vin: man kan jo vanskelig saklig kritisere folk for ytelser de ikke har til hensikt å levere. Og: det er viktigere å se faktiske gode ytelser, enn evt. mangler.”

          – Eksakt slik jeg ser det. Dette kan en gjøre uten å falle for naivitet og ønskedrømmer.

        • Vaeringen

          “Men: er det ikke nå tid for at alle fornuftige personer, inkludert kirkens menn, tar til orde for bruk av fornuft? I Bibelen fins det jo tanker om “Jubelåret” – et slags eksepsjonelt år hvert femtiende år, hvis jeg husker rett, med tilgivelse av gjeld, forsoning osv osv. Det vi nå trenger er et “omvendt Jubelår” – nemlig, etter 49 år med tankeløs “godhet” og grenseløs “barmhjertighet” – et år hvor man i kollektiv aksjon setter tingene på plass. Ingen nåde, bare rett ferdighet!”

          – Dessverre er de fleste kirkesamfunn også fullstendig uten fornuftens menn. Godhetsfanatismen har mer eller mindre tatt dem alle. På grunnlag en mer eller mindre kvalifisert spekulasjon (“I’ve been around”, som de sier på engelsk) våger jeg påstanden om at den fornuft du etterlyser i katolsk sammenheng bare finnes hos de tradisjonalistiske katolske miljøer (SSPX etc) samt hoveddelen av de ortodokse kirker, siden disse med få unntak fantes øst for jernteppet og dermed unngikk den kulturrevolusjonen vi i Vest har gjennomgått. Her er selvsagt unntak begge veier, men i hovedsak mener jeg det er tilfelle.
          I protestantisk sammenheng kan jeg ikke uttale meg med stor personlig kjennskap, men antar på basis av generell observasjon at situasjonen er katastrofal. Noe høykirkelig miljø med fornuft finnes ikke i Noreg, men en kan finne spor av fornuft hos læstadianerne, Samfundet, Strandebarm prosti og liknende, der fokus fremdeles er på lære og dogmatikk. Utenom det vil jeg anta at visse strømninger innen pinsebevegelsen skjønner noe, selv om de til vanlig går av skaftet med u-hjelp og liknende. Hva angår Danmark, vil jeg tro at situasjonen er den samme i folkekirken som jeg har beskrevet over for Norges del.

          Du skrev “ingen nåde, bare rettferdighet”.
          I dette tilfellet vil jeg påstå at nåden ligger i rettferden. Nåden for våre kvinner og barn. Nåden for våre samfunn og for de kommende slekter, de som som skal arve den jord deres forfedre eide og arbeidet på og hvis blod har beskyttet den i uminnelige tider.
          På samme måte som rettferdig rettergang og rettferdig straff er en nåde for samfunnet disse er satt til å beskytte.

          Til sist vil jeg kommentere det med pavens fotvasking.
          Mange som ikke har kjennskap til det katolske liv har antatt at det hele var et stunt paven fant på som en slags godhets-gimmick. De er overhodet ikke klar over – i motsetning til du og jeg – at fotvaskingen er et tradisjonelt rituale og alltid har blitt gjort.
          Gimmicken ligger ikke i ritualet, men at paven spesifikt valgte ut flyktninger og innvandrere i visshet om at dette ble kringkastet fjern og nær samt at han da sendte en klar beskjed til de troende: Er du mot dette, er du “ond”. Paven viste europeerne deres plass.
          Naturligvis er hele opptrinnet til å spy av. De voldtatte, de drepte, de frastjålne, de lemlestede og de mishandlede er ikke bryet verdt for paven, han som har hilst invasjonen velkommen.
          Aage Samuelsen sang en gang “Hvilken venn vi har i Jesus”. Det vi i alle fall nå vet er at vi ingen venn har i paven.

        • Breidablikk

          Mye fornuftig her. Bare et punkt: Du ville kanskje være enig i at østkirkenes mer fornuftige, nasjonale holdning ikke bare kommer av “negative” grunner, nemlig eksistens bak det kommunistiske jernteppe. Og: går man lenger, måtte man jo føye til både ulike former for kirkelig eksistens, enten som priviligert i det russiske imperium, eller undertrykt i det ottomanske. Stort tema dette – i hvilken grad kirkelig tenkning er påvirket av hisotriske omstendigheter, for omfattende her.

          For meg som norsk lutheraner har østkirkene alltid vært interessante, særlig fordi det tilbyr alternativ kirkelig tenkning i et Norge med massiv, kirkelig konsensus, i det siste preget av “tyranni” – og karriærestans for annerledestenkende. Jeg har fortalt om det før, men jeg har i en sammenheng hatt den sentrale prost Bakkevig som foredragsholder., på tema forhold mellom Kirke og Stat (Statskirkeutredningen) Jeg tok ordet og foreslo østkirkelig type “nasjonalkristendom” som foretrukket modell. Jeg ble prompte stemplet som “religiøs nasjonalist” med tilnermet nynazistisk tankegang. Ord framsagt med stor autoritet og strenghet. – Det var da jeg skjønte at det gjaldt å holde en lav profil for alternative tanker.

          Når det gjelder norsk kirkelig utenfor statskirken er du tydeligvis bedre informert enn meg, og jeg melder pass.

          Ellers korrekt om Pavens ritual. Jeg har sett det mange ganger før i katolsk sammenheng. I vatikanet er det tolv katolske menn, fra kardinaler til legfolk, utvalgt, som har blitt fotvasket, hvis jeg husker rett. Altså innad i den katolske tro og menighet. Men her utvides altså ritualet til en slags “forbrødring over alle lande-, kultur- og religionsgrenser) Noe har gått feil i Romerkirken siden andre vatikankonsil, og dokumentet Lumen Gentinum (hvis jeg husker rett), med brudd mot all tradisjon idet begrepet om “Guds Folk” utvides fra det tradisjonelt begrenset katolske: “extra ecclesiam nulla salus (est)” (Jeg har skrevet om det før, for 1-2 mnd siden)

          – Vi har jo samtalt om de katolske tradisjonalister mm. før. Desverre er jeg altfor lite informert om slike har noen innflydelse overhodet ut over de smale kretser. Det jeg dog finner interessant er den populære katolske kulturen. Hvor iallfall i Frankrike de ungdommer som organiserer seg i “patriotiske bevegelser” samtidig sverger til lokale katolske helgener og festdager. Så kan man jo legge til den massive fransk-katolske protest mot de nye ekteskapslovene. Poenget: jeg tror på oppvåkning av både fornuft og realisme, tradisjon og patriotisme “nedenfra”, og spontant – i en slags trengselssituasjon. Altså ikke via dekret “ovenfra”, fra en kirkelig ledelse og høytravende teologer. Noen teologer har jo formulert tanker om en grunnleggende form for “apostolsk suksesjon” som ikke skjer via biskoper og prester, men gjennom selve “Guds folk” – altså Guds folk som helhet. Altså ikke det andre-vatikanskutvidede “Guds Folk” over hele verden, men i de konkrete, europeiske kjernefolk for tradisjonell kristen tro.

        • spirild

          PS. Til dere begge. Et svært interessant intervju her med Philippe de Villiers.
          Ex-politiker som har klart å få ringen til Jeanne d’Arc tilbake til Frankrike og til slottet Puy du Fou.
          http://lerougeetlenoir.org/opinions/les-inquisitoriales/philippe-de-vi lliers-la-france-est-dans-une-sorte-d-assoupissement-mental-pire-que-j uin-40

          Og hans siste bok: Øyeblikket har kommet for å fortelle det jeg har sett/opplevd
          http://www.albin-michel.fr/Le-Moment-est-venu-de-dire-ce-que-j-ai-vu-E AN=9782226319067

        • Vaeringen

          Kjære Spirild,
          Takk for interessante lenker.
          Philippe de Villiers mener jeg er blant SSPX’ kirkegjengere og jeg har hørt ham tale ei gang i Frankland på et politisk arrangement. Ikke at jeg forstod så mye, men jeg var nå der 🙂

        • spirild

          Hei Vaeringen.
          Fransk politikk er omfattende greier, i hvertfall for meg:)
          Og det franske språket er også en innfløkt “sak” pga sine mange idiomer. Bla.
          Fransk historie, fransk politikk, fransk kultur, fransk bla, bla.
          Ja, men også fascinerende for så komplekst-
          Jeg har tenkt på det fine du sa om…”no livnar det i lundar” når motløsheten tar en når verden der ute blir for mye..og ville gjerne skrive noe fint tilbake. Men det går treigt, skrivingen. Skylder både deg og Pluto noen ord.
          Har prøvd med katten på bordet slik som Karen Blixen gjorde når hun skrev sine fantastiske historier, men det hjalp ikke meg 😉
          Allikevel er det jo det grønne som redder en, naturen og kraften vi bevitner hver eneste vår. Og skjønnheten, ikke minst.

          Jeg har dårlige kunnskaper om kirkehistorie, men det er jo også en viktig ingrediens i fransk historie. (der avslørte jeg meg ..)
          Philppe de Villiers og Jean Marie Le Pen er to store personligheter i dagens franske landskap og begge konservative katolikker..er det riktig?
          Aprops de mange gotiske kirkebygg i Paris. Man tror de er under restaurering fordi de er omringet av stilaser, men det er egentlig fordi de faller fra hverandre.
          http://www.franceculture.fr/societe/le-triste-etat-des-eglises-parisie nnes#
          Det er ganske vanskelig å ta innover seg den manglende respekt franske politikere de siste 40 årene har utvist overfor sin egen kulturhistorie.
          Landet ligner mer og mer USA, med det mener jeg noen få ikoniske byer, landemerker, resten forslummes i rakettfart-
          http://www.lefigaro.fr/vox/culture/2014/07/14/31006-20140714ARTFIG0010 7-perico-legasse-pourquoi-la-france-est-devenue-moche.php
          Takk for interessant info om SSPX
          Les forøvrig denne, på engelsk som gir en oversikt over franske “hendelser” nyere tid.
          Vet du og Breidablikk er “innviet”, men for de fleste andre er det ikke lett å forstå hva som skjer der og hvorfor det har gått så langt som det har. Vestlig politisk media vil jo aldri avsløre råttenskapen, de er jo selv medlem av den sekten.

          http://www.counter-currents.com/2014/02/2013-a-dark-year-before-the-da wn/

          (Idag ble det bakt franske Madelaines, kan anbefales ;))
          mvh spirild

        • Pluto

          Bare et lite innspill fra meg her, Spirild; Du skylder meg ikke noen ord, men jeg skylder deg det, hvilket du får i morgen vedrørende den kommentar du skrev til meg her under. 🙂 Ellers, så må jeg takke for særs interessante kommentarer fra deg selv, Vaeringen og Breidablikk. Jeg har den fulle forståelse og ditto sympati med dere alle vedrørende det temaet som her spesifikt diskuteres. Er nemlig svært så enig i sak, samt at jeg kjenner en del til det som dere her har tatt opp. – Med en god hilsen til deg fra Pluto! 🙂

        • Vaeringen

          Hei Spirild,

          Skylder deg et lite svar. Har ikke vært noe særlig pålogget sist uke.

          Interessant og trist utvikling i Frankrike. Det ser ut som om franske politikeres manglende respekt for egen kulturhistorie mer eller mindre starter samme tid som de Gaulles avgang?
          Hans prosjekt -stanse amerikaniseringen – tapte i alle fall så det sang, jfr sammenlikningen din.

          Kirkehistorie er utrolig interessant lesning og er en essensiell del av et generelt historiestudium av europeisk historie.

          Hva gjelder Le Pen, så er han ikke så religiøs av seg. Han er mer en reint politisk type. Han er formelt katolikk og slik sett naturligvis en “tradisjonell” katolikk siden han ( når han først skal i kirken) går i tradisjonalistiske kirker.
          De Villiers er iht hva jeg kjenner til, en ordentlig religiøs mann(som LePen ikke er) og etter hva jeg vet, er han ikke å finne innenfor Novus Ordo på søndagene, men i tradisjonalistiske menigheter.
          En må ha klart for seg at “konservativ” og “tradisjonalist” er to helt forskjellige ting. “Konservativ” i dette landskapet er det samme som neokonservativ, mens “tradisjonalist” er en som er “klassisk konservativ”, dvs katolisismens Edmund Burke, om du vil.

          Som en total avsporing til slutt, så nevner jeg at tomatene spirer her nå 🙂

        • Vaeringen

          Er naturligvis enig i at det ikke bare er “negative” grunner til østkirkenes mer fornuftige og nasjonale holdninger. Tvert om. Den vesentligste grunnen er jo dogmatikken. Før det Annet Vatikankonsil var det også tilfellet i den katolske kirke, men der var det lettere å gjennomføre en læremessig revolusjon nettopp pga toppstyringen. Innen ortodoksien er dette vanskeligere, for ikke å si umulig. Ecclesiologien forhindrer slikt.

          Husker historien din om Bakkevig fra tidligere. Hovedproblemet for lutheranere er at ikke bare de praktiske ordninger er statsstyrte (eller “demokratisk” styrte, om du vil), men også at læren blir til ved flertallsbeslutninger…. Hvordan kan en lære til slutt ende opp som sin egen negasjon? Hvor er trosgrunnlaget der, mon tro?
          Komisk med den stemplingen, egentlig. I praksis betyr det at hele østkirken dermed er stemplet som rasistisk av Det Godes representant Bakkevig.

          Jeg leste stykket ditt om Vatikankonsilet. Ja, det er Lumen Gentium som er styrende her. Og ja, det er et apostatisk stykke lesning, stikk i strid med tradisjonen. Alle mulige intellektuelle krumspring og mentalgymnastikk som “kontinuitetens hermeneutikk” og liknende kan aldri bortforklare at svart ble til hvitt og hvitt til svart.

          Dette med tradisjonalistene er interessant, som vi har samtalt om tidligere. Nasjonal Front i Frankrike har vært et samlingspunkt inntil nylig, selv om der er mange igjen der ennå. Marine Le Pen er ikke den mest populære i traddis-krinsar, men far hennes var svært populær. Mange yngre er også med i generation Identitaire og liknende.
          Er helt på linje med deg i tanken om oppvåkning nedenfra. Det interessante her er at det i så fall ville være et utviklingstrekk mer i tråd med østkirken enn med vestkirken etter tridentinerkonsilet (som bare fastslo tendenser som dukket opp mye tidligere og som var blant årsakene til det store skismaet.
          I østkirken er et dogmes gyldighet avhengig av “mottakelsen” dette får ute i kirkene heller enn at et konsil sendte ut dekretet om det.
          Når vi innen vestkirken ser trekk som ser ut til å følge de mer østlige linjene her (“godkjenning” nedenfra), så er noe på rett veg.
          Det samme ser man med de postkonsiliære pavene. Deres egen postkonsiliære lære (om blant annet kollegialitet) kan rett og slett komme og bite dem i baken, for å bruke et folkelig uttrykk.
          Jeg vet med sikkerhet at pave Frans egentlig blir mer og mer “irrelevant” blant de katolikker som kjenner sin egen kirkes egentlige lære. Disse menneskene finner man normalt ikke på den kirkelige liberale fløy. Det er slutt på de tider da “Roma locuta, cause finita est” var gjeldende.

          På tampen; hvilke teologer har formulert de tankene du refererer til om apostolisk suksesjon via “Guds Folk”? Dette er tanker som flyr i fjeset på all tradisjonell lære på området og ( i alle fall) på overflaten ser ut som typisk protestantiske resonnementer.
          Er dette tanker fra katolske teologer? Hans Küng, kanskje? Det høres ut som ham.

        • Breidablikk

          Mye jeg burde ha kommentert her. Foreløbig bare kort: apostolsk suksesjon “nede” – en type protestantisk tanke, da den relativiserer den klassiske måte å tenke suksesjon på, gjennom en uavbrutt rekke av biskoper. Men hva da med kirker som den greske, eller bulgarske, hvor kirkeorganisasjonen fullstendig opphører gjennom en viss tid – på grunn av ytre omstendigheter? Men jeg kan ikke huske hvor jeg har lest det: det kan godt ha vært hos en “protestantisk” inspirert katolsk teolog. – Mer generelt må jeg si at jeg har interessert meg for forsøk på å “nytenke” endog de strammeste dogmer. Ut ifra et meget enkelt utgangspunkt: at folk i andre kirkesamfunn, og folkeslag, ikke på noen måte er dummere enn meg/oss selv. Alt som har vært følt, tenkt, formulert i kristen tradisjon har hatt en forklaring, en beveggrunn, har tilsvart en erfaring. For nye generasjoner er det det en oppgave å oppdage alt dette – istedet for å gi alt på båten, og hovmodig, som “opplyst og moderne” lutheraner/protestant, se ned på alskens ortodokse og katolske rariteter. Ganske enkelt: fordi opplevelsen av det “rare” og “fremmede” mest av alt skyldes egen uvitenhet og umodenhet.

          Altså: ikke “nytenke” i liberal mening, hvor tradisjonen studeres i dekonstruksjonens blikk (for å finne strukturer for overgrep og undertrykking), men “nytenke” i betydningen finne den originale mening og troserfaring, og kunne formulere denne i dagens språk.

          Derav også eget farvel til en viss type kristen ekumenikk, som forsøk på å komme fram til felleskristne trosformuleringer. Jeg tror på motsatt vei: respektere de ulike trossystemer – eller trosspråk. Alle gyldige og verdifulle i seg selv, på egne forutsetninger.

          Jeg har også hatt et annet utgangspunkt: alle kirker “har alt”. Derav interessen av å “nytenke” tanken om en “apostolsk suksesjon”. Hvor fenomenet suksesjon må tenkes på ulike nivå, og ikke bare det “offisielle” nivå av biskopsstafett.

          Slike tankeforsøk korrelerer jo også med mine posisjoner hva gjelder folkeslag, migrasjon og multikultur. Jeg ser ikke ned på muslimer. Jeg mener ganske enkelt at kristne og muslimer, nordmenn og pakistaner (osv) ikke er skapt til å leve sammen, akkurat som katolikker og ortodokse har sine distinktive veier.

          En apostolsk suksesjon “nede”, og en kristen kirke som gjenfødes “nedenfra” – til det korrelerer også et positivt syn på de “lavere” samfunnsklasser, endog hooligans, fotballpøbel, vektløftere, sjauere, tømmerhoggere, sveisere, slaktere, smeder, motorsykkelbander og mye annet “eliten” gjerne ser ned på. Hvis man aksepterer paralellen har man i dagens Norge et brudd på “suksesjonen” på elitenivå: det er elitene, de verdslige “bisper”, som fører oss inn i det multikulturelle helvete. Mens de så ofte forhatte snauskaller og fotballpøbler, identitære og patrioter, der ser jeg fornuft og forstand, realisme og nødvendig handling.

          Jeg må innrømme at jeg i min studietid hadde svært sansen for latinamerikansk frigjøringsteologi. Selvfølgelig berettiget i enkelte latinamerikanske land (og fullstendig pervertert som vestlig modell for kirke- og samfunnsliv) Jeg mener: i teologien, som i samfunnstenkning, må man kunne tenke en kompleks situasjon uten å ty til dichotomi mellom “nedenfra” og “ovenifra”, mellom biskopssukesjonen og de enkle bonde som bærer kristendommen videre – bare på annen måte en bisper og professorer.

          Dermed blir også opposisjonen til Bakkevig tydeligere. Han som en toppfigur i Kirkenes Verdensråd og i interreligiøs dialog. Jeg som ubetydelig flue på ekumenikkens vegg – gjør meg ingen illusjoner om egen rolle. Men det jeg håper på, det er at de store “ekumeniske konstruksjonene” av kristen enhet, frambragt gjennom “dialog” og “erklæringer” som frukt av internasjonale konsekvenser…. jeg håper at disse forsøkene blir gjennomskuet som blindveier. Og at det hele er langt enklere: at en vennlig innstilt ordinær kristen kan føle seg vel i hvilken som helst kirke i Europa, bare bare med den rette hjertets innstilling.

          – Så også når det gjelder verdens kulturer og religioner. Det vennlig innstilte kan forstå alt og respektere alt. Og alt går bra, så lenge man ikke blander folkene, kulturene og religionene.

          Hva da med alt det jeg ikke har sansen for andre steder? Da igjen utgangspunktet: enhver skikk, tanke, tradisjon, har et utgangspunkt, en fornuft, en forklaring. Og hvis det fremmede forblir fremmed, ja endog motbydelig, som omskjæring av barns kjønnsorganer, da vender jeg bare jeg og nøyer meg å konstatere at det “ikke er min sak”. Lite heroisk, dog realistisk.

          – Det du skriver om “resepsjon” i Østkirkene er jo også et katolsk prinsipp. Jeg vet ikke i hvilken grad et er formulert, teoretisk og teologisk. Men det er jo en kjensgjerning at katolikker som ikke har særlig sansen for “pavens ufeilbarlighet ex cathedra” lever godt videre, på tross av dogmet. De tillegger det bare mindre vekt. Så kan jeg også fortelle om egen erfaring fra en Romatur: en av kongregasjonene hadde liten sansen for pave Johannes II. Ingen sa noe. Men stilltiende ble ikke portrettene av paven, tilsendt av Vatikanet, hengt opp i klosterets ulike forsamlingsrom. De pavelige lærebrev som ble oppfattet som “jesuittiske” ble også elegant oversett. Altså ikke mottatt. En slags “romslig” holdning til Autoritet og Lære som protestanter har problemer med. Vårt problem – særlig tyskernes – er at vi tar alt dette altfor alvorlig – og dermed skaper skandale idet vi slår opp teser på Wittenbergs slottsdør, og brenner Pavens bulle. Italieneren bukker istedet høflig og fortsetter sitt liv, som om intet var hendt.

          – Jeg vet ikke hvorvidt dette var godt svar på dine spørsmål og bemerkninger. Det var iallfall en kort redegjørelse for mitt utgangspunkt.

        • Vaeringen

          Har ikke vært pålogget på noen dager, så derfor seint svar.

          Resepsjonen innen ortodoksien er et prinsipp, men innen katolisismen er den en “ukatolsk” praksis. La meg forklare det nærmere…
          Rent prinsipielt SKAL pavelige lærebrev mottas med minst “religiøs tilslutning”.
          (På engelsk snakker de om de forskjellige kategoriene av tilslutning en pavelig encyklica skal ha fra menighetene, noe Troskongregasjonen -fortidens “Det Hellige Kontor” – utbroderte da de skilte mellom “the assent of faith” og “religious assent”. Der var også et par kategorier til, men de husker jeg ikke.
          Hva som skiller disse to er jeg ikke i stand til å fatte, men jeg antar at det første betyr at ” du skal tro på dette” mens det neste betyr noe sånt som at “du motta det som om du tror på det”.
          I det siste ligger en mulighet til å ha den takhøyden du viser til.
          Disse pavelige lærebrevene er tross alt ikke ex cathedra-saker og dermed er det mer lempelig. Problemet oppstår når og hvis noe faktisk er ex cathedra. Da handler det overhodet ikke om resepsjon, men bare om å adlyde.
          Det siste synliggjør klart forskjellen mellom katolisismen og ortodoksien på dette punktet.

          Tankene dine om “suksesjon nedenfra” lyder i utgangspunktet klassisk anti-hierarkisk. Jeg er brennende tilhenger av hierarki, av det naturlige hierarki. Derfor er jeg intuitivt skeptisk til slike tanker og det var derfor jeg spurte mer om det, siden jeg aldri gir det du skriver noen overfladisk bedømmelse. Når det er sagt, så mistenkte jeg overhodet ikke at der lå noen “nytenkning i liberal mening” (sitat fra deg) i det du skrev. Jeg har fulgt deg og det du har skrevet i lange tider og vi har ofte utvekslet meninger, derfor vet jeg hvor du står. Videre beskriver du komplekse problemstillinger som er meget interessante og jeg vil aldri bruke simple moralske kategorier i vurderingen av dem slik våre politiske motstandere gjør når de ønsker noe tilintetgjort. Jeg var bare fryktelig interessert i det du skrev, rett og slett.

      • Lenn

        En mand har engang sagt, at for at få fred, skal man nogle gange drage i krig. Europa vil sikkert angre det en dag, at de ikke gik i direkte krig mod de muslimske lejre i Europa, fx Moelenbekk. Det onde må udslettes, hvis Europa skal bestå.

        • Vaeringen

          Garantert. Nå man velger å la fienden etablere brohoder, så inviterer man fienden inn og kampen blir lang og hard i stedet for kort.

  • Peter Zichau

    Det eneste positive man kan sige om vores nuværende situation er, at “svesken er kommet på disken”. Nu begynder “de sidste dages hellige” så småt, at sætte sig ind i hvad islam og muslimer egentligt er for noget.
    Vi har en præsidentkandidat i USA, som vil forbyde muslimer. Vi har et Frankrig og Belgien i permanent undtagelsestilstand og en tysk kansler, der er lagt for had alle steder. Desuden har vi et Østeuropa, som rent ud siger de ingen muslimer vil have og islamkritiske partier der vinder bred opbakning i samtlige europæiske lande.
    Men sideløbende med det, vælter det altså stadig ind med muslimer og terrortruslen over Europa er overgået til at være en tilstand.
    Det er status lige nu. Where do we go from here..?
    Vi kan jo sagtens sætte os ned og diskuterer, indtil det næste terrorangreb. Vi kan også prøve at lukke grænserne, på alle tænkelige måder. Men uanset hvad vi nu gør, har vi stadig fået os et problem på halsen, som kun kan løses via lovgivning. Og den lovgivning vil komme til, at stride mod alt hvad etablissementet og et større vælgersegment hidtil har stået for. Så derfor kan vi ligeså godt sige det lige ud. Vi træder vande pga. simpel forfængelighed og Europa går stille og roligt under hver dag.
    Hvis vi nu, for god ordens skyld, skal tage “de forfængeliges” argumenter med, så kan vi sagtens klare det. Vi skal bare fange terroristerne, integrerer muslimerne og stoppe mistænkeliggørelsen af samme. Den taktik har vi formentligt også prøvet de sidste tredive år eller mere. Men det har jo ført os til hvor vi er nu, så det kan vi selvfølgelig godt fortsætte med, men hvorfor skulle resultatet blive anderledes nu, hvor problemet er blevet endnu større..?
    Det ville være dejligt om nogen gad at stille det spørgsmål. Det ville være dejligt om nogen gad at prøve at svare på det. Det ville i det hele taget være dejligt om vi kunne komme ud af denne “deadlock”, men forfængeligheden tillader det nok ikke…

    • tavsen

      “at sætte sig ind i hvad islam og muslimer egentligt er for noget.”
      Det kommer aldrig til at ske, danskerne er for ugidelige til selv at undersøge noget som helst
      Hellere tro på det gode i alverdens mennesker og fortsætte med at håbe på, de om 20 år ligner os andre. For det siger Zenia Stampe

      • Lenn

        Ja, for danskerne vil hellere se X-factor og Toppen af poppen, og hvad de nu ellers hedder, de hjernedøde programmer. I dag beretter BT om en dansker, som frivilligt er taget ned for at bekæmpe Daesh-bags i Syrien. http://www.bt.dk/udland/dansk-familiefar-i-krig-i-syrien-det-er-skraem mende-let-at-slaa-is-ihjel Der findes altså modige danskere.

        • spirild

          Dette overrasker meg for jeg er ofte i Danmark (elsker eders vakre land) og da benytter jeg alltid anledningen hvis det passer å pensle innom emnet. Jeg har bare møtt 1, en danske som ville ha mer muslimsk kultur fordi vi hadde så mye å lære af dem!!!!
          Han begynte midt i en bursdagsfeiring å synge nidviser om den franske befolkningen som han kalte rasister og høyresvin. Han var forferdelig, men selvfølgelig veldig kuul (sic)

          Ellers har danskene kommentert på en bitter måte hva de mener om muslimske innvandrere og danske politikere.
          Norge er nok fortapt, men jeg håper Danmark kan reddes.

        • Lenn

          Tak for de pæne ord om Danmark, og jeg kan kun sige, at jeg har det på samme måde med Norge og skulle gerne bytte land 🙂
          Ja, heldigvis er der mange fornuftige danskere, som med rette afskyr islam og denne ondskabs repræsentanter, men hvis du spørger danskerne om, hvad de ved om islam, så er mange ufatteligt dårligt oplyste. Det er i høj grad deres egen skyld, men selvfølgelig også mediernes og politikernes skyld, pga. fortielser og løgne. I Vesten ved man ikke nok til at kunne forsvare sig, og her mener jeg, at vellevned og nydelsesygen – herunder det enorme behov for hele tiden at lade sig underholde og kun tænke tomme tanker – er undergravende.

          Jeg har oplevet, at veninder, som jeg anser for at være både rimeligt veluddannede og kosmopolitiske, er blevet mere eller mindre skrækslagne, blot fordi jeg i venlighed har sendt links og artikler. En veninde sagde, at sådan noget turde hun slet ikke få ind på sin computer, for ‘tænk, hvem der kan se med’, eller noget i den retning. Hun er netop typen, som kun tænker på, om hun nu skal til Bali eller Korsika på ferie, hvilke dyre, italienske tasker, hun nu skal have osv osv. Og ser hjernedøde underholdningsprogrammer. Sådanne folk kommer nok til at blive gevaldigt overraskede en dag inden længe.
          Se dette link, som jeg sætter på, fordi man her ser udtalelser fra en klam imam, som siger sandheden om islams agenda: http://www.barenakedislam.com/2016/03/28/after-the-latest-muslim-terro rist-attack-in-brussels-the-muslim-in-chief-warns-americans-against-st igmatizing-muslims/

  • Margrethe

    Ja lad os da endelig spilde år på at rende i hælene på de flinke mekkamuslimer, der kun indeholder 72 procent muslim. Eller er det kun, når varedeklarationen siger et indhold på 68-procent-muslim- resten er fedt og vand – at de er ufarlige?
    Terrorens aggressioner er det mindste problem. Det er den daglige islamisering via salamimetoden, der er altødelæggende. Hvornår har de flinke 68-procent-mekka-muslimer stået vagt om vores værdier? Hvornår har de tænkt sig at gøre det, ved for eksempel at kræve forbud mod tørklæder på hovedet af offentligt ansatte? Den flinke mekkasmulim Naser Khader kan ikke engang overbevise sin egen mor om, at hun skal smide den shariaklud. Han er et godt eksempel på, hvor svag en sådan 68-procent muslim er, når det kommer til et opgør med den ægte vare.
    De skal alle sammen ud . Så kan de bevise, hvor meget power deres flinkhed kan mobilisere, når det gælder deres evner til at skabe tålelige samfund, der hvor de stammer fra. Når de ikke kan dér, hvorfor skulle de så kunne her? Hvad angår sangen om vores tilstand som “retsstat”, så er Saudi Arabien også en “retsstat”. Det siger ingenting i sig selv.
    – Og ja. Det bliver sgu blodigt. Men det gør det alligevel.

  • tavsen

    Muslimers ekstreme egoisme er totalt uforståelige for vestlige mennesker. Den ekstreme egoisme gør selvfølgelig deres lande utålelige at leve i. Men selverkendelse er en mangelvare hos dem. Hvis der ikke findes selvkritik kan et samfund ikke udvikle sig, derfor står koranen i vejen.

    Radioavisen har lige viderebragt en amerikansk muslims
    “For første gang er han bange for at være muslim i USA”

    De 5 punkter bliver aldrig så meget som overvejet, så hellere følge paven
    snuppet fra Hodja

    https://youtu.be/ztX7nBEaVDM

    • Er paven gal ?

      • invernes

        Meget sannsynlig, han er gal etter å slikke føtter, en pervers form for galskap. 🙂

      • Breidablikk

        Paver og bisper har jo som jobb å være gode, mot alle mennesker. Vårt store problem, der at våre politikere opptrer som sjelegode prester – noe som er direkte forkastelig. Religionens tid er ikke over: den blomstrere for fullt idet vestens folk skal være “et folk av prester” og “snu det annet kinn til” mot alle verdens luringer.

  • Torben S Hansen

    Kommentar til en katolsk tradition + en replik til Margrethe

    Pave Francisco kommer fra Argentina, og han dummer sig i lange baner! Det kan mistænkes, at han er venstreorienteret og påvirket af den såkaldte “befrielsesteologi”, der står stærkt i Sydamerika. Den blev lanceret af Sovjetunionens KGB. Læs mere her: http://www.catholicnewsagency.com/news/former-soviet-spy-we-created-li beration-theology-83634/

    Former Soviet spy: We created Liberation Theology

    Washington D.C., May 1, 2015 / 03:34 pm (CNA).

    Men i katolicismen er der mange forskellige stemmer. Netop i påsken er der massive optog i Spanien. Set og hørt med en protestantisk baggrund ligner denne fejring af “la semana santa” ikke et kristent ritual. Her optræder lokale brandmandskorps, professionelle soldater, Civilgarden og særlige klubber eller foreninger – “hermandades” (broderskaber – af “costaleros”, mænd, der løfter noget tungt). De bærer statuer af Jesus og Den Hellige Jomfru rundt i byen. Det ligner mest af alt en militærparade og en dominansmarkering. Der er masser af uniformer, og musikken kommer fra trompeter og trommer. Spanierne har fulgt denne påsketradition i næsten1000 år under den lange kamp mod den islamiske besættelse. (Se og lyt ved at søge på nettet med ord som “semana santa” og “hermandades” – og tilføj eventuelt “Cádiz”, “Sevilla” eller “Córdoba”).

    Fortidens krige mod islam fejres også d. 2. januar i Granada, hvor borgmesteren minder om, at byen blev generobret i 1492 – “el día de la toma”. Venstrefløjen er naturligvis rasende.

    Da generalísimo Francisco Franco havde vundet borgerkrigen i 1939 forfremmede han jomfru Maria fra kaptajn til oberstløjtnant. Spansk katolicisme er ikke aggressiv på gadeplan, men stemmer overens med den romerske anbefaling “si vis pacem para bellum” – hvis du ønsker fred, skal du forberede krig.

    Margrethe skriver bl.a.: “Ja lad os da endelig spilde år på at rende i hælene på de flinke mekkamuslimer.

    Hvornår har de flinke 68-procent-mekka-muslimer stået vagt om vores værdier? Hvornår har de tænkt sig at gøre det, ved for eksempel at kræve forbud mod tørklæder på hovedet af offentligt ansatte? Den flinke mekkasmulim Naser Khader kan ikke engang overbevise sin egen mor om, at hun skal smide den shariaklud. Han er et godt eksempel på, hvor svag en sådan 68-procent muslim er, når det kommer til et opgør med den ægte vare.

    De skal alle sammen ud . Så kan de bevise, hvor meget power deres flinkhed kan mobilisere, når det gælder deres evner til at skabe tålelige samfund, der hvor de stammer fra.”

    Nærlæs venligst min formulering: “Et stort antal fravælger disse normer og pligter og tilegner sig moderniteten, civilsamfundet, lighed for loven og respekt for individet. De fastholder en religiøst begrundet identitet på basis af værdier som fred og tolerance. Mange af dem – og af eks-muslimerne – er potentielle hjælpere i et radikalt opgør med ritualmorderne. De er Mekka-muslimer.”

    Dette er ikke et normativt udsagn, men en konstatering af en kendsgerning.

    • jasminum

      Takk for markeringen.

  • Max Karl

    Det er rett at jihad-angrep startet i vesten, etter at Rambo 3 var i Afghanistan å lærte muslimene å drepe hvite mann.