25
mar
Seneste opdatering: 28/3-16 kl. 1651
14 kommentarer - Tryk for at kommentere!

I år har jeg skiftet den normale version med Karl Richter fra 1971 med den formidable, analoge lyd ud med Otto Klemperer’s fra 1961. På denne synger en perlerække af den tids helt store navne: Peter Pears, Dietrich Fischer-Dieskau, Elisabeth Schwarzkopf, Christa Ludwig. Helen Watts og Nicolai Gedda.

Klemperer’s tempo er adstadigt og symfonisk, noget Thomaskirken i Leipzig ellers frabad sig da de bestilte deres nye værk hos Bach, men jeg synes, det gør sig rigtig godt, for siden 1700 taller den den trods alt blevet et monument over vestlig kultur, og hvilket monument i Klemperers hænder. Den er en halv time længere end de fleste indspilninger.

Jeg husker  forsiden af The Straits Times i juli 1973: “Conductor, maestro Klemperer dies in his sleep.” Jeg havde lige købt en stak af hans indspilninger, som var til at betale udenfor Danmark for en fattig student. Hans indspilning er i to dele, del 2 er her.

I lørdags var jeg i det gamle radiohus’ koncertsal og høre Matthäuspassionen. Det var et bevæget gensyn, for jeg har ikke været der siden slutningen af firserne, og flere af dem jeg var der med dengang, findes ikke mere. Herbert Blomstedt var chefdirigent, og Sergiu Celebidache kom tit ned fra Stockholm.

 Vilhelm Lauritzens sal er intim og varm i sin kombiation af birk, teak og lyse oksehud. Akustikken er sprød og varm, den er  det perfekte sted at høre stor musik og væggene ånder af alle de store musikere og dirigenter, der har spillet der i 70 år. Her lærte jeg, da jeg var helt ung, hver torsdag året rundt det klassiske repertoire. Her føler jeg mig hjemme.

P1010642

Matthias Grünewald 

The final flowering of the Gothic came relatively late, in the work of the German artist, Matthias Grünewald 1470-1528. He was possibly an exact contemporary of Dürer, but while Dürer was deeply influenced by the Renaissance, Grünewald ignored it in his choice of subject matter and style. Much of his work has not survived to this day, but even from the small amount that has come down to us, it is possible to see Grünewald as one of the most powerful of all painters.

No other painter has ever so terribly and truthfully exposed the horror of suffering, and yet kept before us, as Bosch does not, the conviction of salvation. His Crucifixion, part of the many-panelled Isenheim Altarpiece, is now kept in Colmar.

isenheim

It was commissioned for the Antoinite monastery at Isenheim and was intended to give support to patients in the monastic hospital. Christ appears hideous, his skin swollen and torn as a result of the flagellation and torture that He endured. This was understandably a powerful image in a hospital that specialized in caring for those suffering from skin complaints. Grünewald’s dark vision.  (detalje fra Isenheim alteret, helbillede her.)

Annoncer fra Danske Partner-Ads:






Donér engangsbeløb?Kan du forpligte dig til fast betaling?

  • Fisken

    Det gør helt ondt at blive mindet om gammel europæisk kultur af et kultiveret menneske sådan en Langfredag morgen med de sidste dages, ja, de sidste års begivenheder på nethinden. Men tak!
    Jeg gætter på, at Snaphanen i sin ungdom foruden at lytte til Karl Richter og Otto Klemperer også fulgte musikkritiker Hans-Georg Lenz i Information. – Tænk, hvis den avis i dag havde en politisk kommentator af Lenz’ kaliber. Så ville jeg overveje at genoptage mit for 30 år siden nedlagte abonnement. Han var ikke blødsøden.
    Nu taler selv “respektable” politikere om, at vi er i krig. Hvis vi under Anden Verdenskrig havde overholdt de menneskerettigheder og konventioner, alle i dag henviser til, havde der ikke været meget europæisk kultur tilbage. Over for religiøs og politisk idioti og barbari må man nogle gange lade den rå fornuft råde.
    Det vil ikke se kønt ud, men bombardementerne i Tyskland og Japan var sandelig heller ikke kønne at se på.
    Heldigvis behøver vi ikke at bombe i Europa. Vi kan nøjes med nogle humane repatrieringer af nogle millioner mennesker, der er gået forkert, og så ellers lukke grænserne for nye horder, der er kommet på afveje.

    • kenneth hovestøl

      Dette var “Spot On” som vi sier i Norge 🙂

      – Jeg sitter her i sofaen å leser hele Luckas evangeliet samtidig som jeg hører på Passionen som Snaphanen deler med oss her på denne langefredagen….. Har kapitel 23 og 24 igjen at lese.

      • invernes

        Amen 🙂

      • kenneth hovestøl

        Der var første del over. Og jeg ønsker på det sterkeste å få med meg del 2. Men nå er alle klar for en litt sen morgenmad….
        (kjenner på meg at jeg kommentere som folk flest gjør på FB, men det er ikke tilsiktet.)

      • Lenn

        Så bra! I nogle kirker i Danmark går hele menigheden ud og råber “Kristus er opstanden” på Påskedag, mot alle fire verdenshjørner.. Synes, det er en fin tradisjon.
        Må jeg også ha lov at anbefale Matthæus kap. 24, som du sikkert kjenner; der står om den store trengselen og de siste tider. Vi befinner os helt sikkert i den tiden nu. Det er oppover… hvert 5. minut drepes en kristen i den muslimske verden, visste du det? Mørket hater lyset. Djevelen og dennes tjenere har travlt nu, for det lakker mot enden…

        • kenneth hovestøl

          Det skal jeg gjøre nu. Takker for anbefalingen.
          – Ja det er sant at det lakker mot enden. Jeg forventer at der blir mere naturkatastrofer også. Og tegn på himmelen. Men frykt ikke, Dere som tror!!

    • Fisken

      En tilføjelse:
      Jeg har i et par indlæg på Uriasposten og Snaphanen brugt det udtryk ”at gå forkert”. Vi har vist alle oplevet at gå forkert – i en offentlig bygning eller i skolen. – Undskyld, jeg er vist gået forkert. – Og følt os flove.
      Men hvis vi i stedet havde buset ind, sat os oppe foran og lavet en masse ballade, ja, så ville vi selvfølgelig være blevet smidt ud omgående.
      Jeg har et nært forhold til Italien. Tænker på, at hvis hundredtusinder af danskere havde bosat sig i Italien og vist sig meget vanskelige at integrere i det italienske samfund, med had til katolicismen og alt italiensk og kriminalitet til følge, også et par terrorangreb, ja, så tror jeg altså, at jeg med min fornuft ville være helt indforstået med, at alle danske – uden undtagelse – ville blive udvist. – Hvad skulle de stakkels italienere ellers gøre. Et kæmpe bureaukrati til at udskille de gode danskere fra de onde? Meget kostbart. Nej, ud med alle de satans danskere på en gang. Mig med.
      Jeg ville forstå dem, selv om jeg elsker Italien og er den pure venlige ydmyghed, når jeg er dernede og kun er blevet mødt med stor venlighed. Mange italienere ville sige, nej, ikke ham, men jeg ville bøje mig for mine landsmænds tåbeligheder og rejse tilbage til Danmark sammen med dem i stor skam.
      Med erkendelsen: Hvor er danskere dog dumme! Det må vi gøre noget ved.
      Jeg håber, selv tungnemme muslimer forstår mine allegorier. Men det er nok for meget at forvente. Og hvor mange muslimer læser Snaphanen? Det kræver jo, at man kan læse skandinavisk.

    • snaphanen

      jo, jeg stadig HG Lenz.

  • latmask

    Får jag föreslå Nikolaus Harnoncourts version? En bra kyrkokör på 32-40 personer delat på 2 halvor + solister, Bachs egen barockorkester med barockstämning 415 Hz samt genomfört på max 3 timmar klarar av verket.
    Eller vill Snaphanarna dväljas i kyrkobänkarna av trä i eftermiddag mellan kl 15-19? Jag lovar er riktig träsmak i ändan samt i ryggen 🙂

    • Fisken

      Har musik noget med 415 Hz at gøre? Det tror jeg ikke. Prøv også at lytte til Bob Dylans All Along The Watchtower med Jimi Hendrix, Ja, jeg er en gammel hippie, som prøver at forstå nutiden. Skæld ikke alt for meget ud på hippierne og 68-generationen. Mange af os var aldrig “venstreorientrede”. Alt det, vi hippier kæmpede FOR (jeg og mange andre blev aldrig marxister), er det, muslimer kæmper IMOD. – Jeg har aldrig fattet, hvorfor “venstreorienterede” ikke gik forrest i kampen mod islam. Islam er tusind gange mere reaktionær og fascistisk end kapitalismen.

      • latmask

        Ettstrukna A i barockmusik brukar ha frekvensen 415 Hz (klingar en halvton lägre än noterat).

  • Lenn

    Tak for denne 🙂 Sublim musik og tekst! Jeg har netop siddet og hørt det meste af den i aften, men denne version lyder jo fantastisk..

  • Tack för örongodiset och glad Påsk till er alla!

  • Lenn

    Man kunne lave et eksperiment: Stille gigantiske højttalere op på Kbh.s Rådhusplads og først spille noget af Matthæuspassionen, derefter noget af det, som muslimer fremstiller, fx isis. Hvilken forskel! Som himmel vs. helvede! Så kan man spørge folk, om de gerne vil have Matthæuspassionen udskiftet med isis-’sang’, for det kan blive konsekvensen, hvis importen af jihadister, og dermed islamiseringen, fortsætter.