I ĂĄr har jeg skiftet den normale version med Karl Richter fra 1971 med den formidable, analoge lyd ud med Otto Klemperer’s fra 1961. PĂĄ denne synger en perlerække af den tids helt store navne: Peter Pears, Dietrich Fischer-Dieskau, Elisabeth Schwarzkopf, Christa Ludwig. Helen Watts og Nicolai Gedda.
Klemperer’s tempo er adstadigt og symfonisk, noget Thomaskirken i Leipzig ellers frabad sig da de bestilte deres nye værk hos Bach, men jeg synes, det gør sig rigtig godt, for siden 1700 taller den den trods alt blevet et monument over vestlig kultur, og hvilket monument i Klemperers hænder. Den er en halv time længere end de fleste indspilninger.
Jeg husker  forsiden af The Straits Times i juli 1973: “Conductor, maestro Klemperer dies in his sleep.” Jeg havde lige købt en stak af hans indspilninger, som var til at betale udenfor Danmark for en fattig student. Hans indspilning er i to dele, del 2 er her.
I lørdags var jeg i det gamle radiohus’ koncertsal og høre Matthäuspassionen. Det var et bevæget gensyn, for jeg har ikke været der siden slutningen af firserne, og flere af dem jeg var der med dengang, findes ikke mere. Herbert Blomstedt var chefdirigent, og Sergiu Celebidache kom tit ned fra Stockholm.
 Vilhelm Lauritzens sal er intim og varm i sin kombiation af birk, teak og lyse oksehud. Akustikken er sprød og varm, den er  det perfekte sted at høre stor musik og væggene ånder af alle de store musikere og dirigenter, der har spillet der i 70 år. Her lærte jeg, da jeg var helt ung, hver torsdag året rundt det klassiske repertoire. Her føler jeg mig hjemme.
Matthias GrĂĽnewaldÂ
The final flowering of the Gothic came relatively late, in the work of the German artist, Matthias GrĂĽnewald 1470-1528. He was possibly an exact contemporary of DĂĽrer, but while DĂĽrer was deeply influenced by the Renaissance, GrĂĽnewald ignored it in his choice of subject matter and style. Much of his work has not survived to this day, but even from the small amount that has come down to us, it is possible to see GrĂĽnewald as one of the most powerful of all painters.
No other painter has ever so terribly and truthfully exposed the horror of suffering, and yet kept before us, as Bosch does not, the conviction of salvation. His Crucifixion, part of the many-panelled Isenheim Altarpiece, is now kept in Colmar.
It was commissioned for the Antoinite monastery at Isenheim and was intended to give support to patients in the monastic hospital. Christ appears hideous, his skin swollen and torn as a result of the flagellation and torture that He endured. This was understandably a powerful image in a hospital that specialized in caring for those suffering from skin complaints. GrĂĽnewald’s dark vision. Â (detalje fra Isenheim alteret, helbillede her.)
Man kunne lave et eksperiment: Stille gigantiske højttalere op pĂĄ Kbh.s RĂĄdhusplads og først spille noget af Matthæuspassionen, derefter noget af det, som muslimer fremstiller, fx isis. Hvilken forskel! Som himmel vs. helvede! SĂĄ kan man spørge folk, om de gerne vil have Matthæuspassionen udskiftet med isis-‘sang’, for det kan blive konsekvensen, hvis importen af jihadister, og dermed islamiseringen, fortsætter.
Tack för örongodiset och glad Påsk till er alla!
Tak for denne 🙂 Sublim musik og tekst! Jeg har netop siddet og hørt det meste af den i aften, men denne version lyder jo fantastisk..
Får jag föreslå Nikolaus Harnoncourts version? En bra kyrkokör på 32-40 personer delat på 2 halvor + solister, Bachs egen barockorkester med barockstämning 415 Hz samt genomfört på max 3 timmar klarar av verket.
Eller vill Snaphanarna dväljas i kyrkobänkarna av trä i eftermiddag mellan kl 15-19? Jag lovar er riktig träsmak i ändan samt i ryggen 🙂
Har musik noget med 415 Hz at gøre? Det tror jeg ikke. Prøv ogsĂĄ at lytte til Bob Dylans All Along The Watchtower med Jimi Hendrix, Ja, jeg er en gammel hippie, som prøver at forstĂĄ nutiden. Skæld ikke alt for meget ud pĂĄ hippierne og 68-generationen. Mange af os var aldrig “venstreorientrede”. Alt det, vi hippier kæmpede FOR (jeg og mange andre blev aldrig marxister), er det, muslimer kæmper IMOD. – Jeg har aldrig fattet, hvorfor “venstreorienterede” ikke gik forrest i kampen mod islam. Islam er tusind gange mere reaktionær og fascistisk end kapitalismen.
Ettstrukna A i barockmusik brukar ha frekvensen 415 Hz (klingar en halvton lägre än noterat).
Det gør helt ondt at blive mindet om gammel europæisk kultur af et kultiveret menneske sĂĄdan en Langfredag morgen med de sidste dages, ja, de sidste ĂĄrs begivenheder pĂĄ nethinden. Men tak! Jeg gætter pĂĄ, at Snaphanen i sin ungdom foruden at lytte til Karl Richter og Otto Klemperer ogsĂĄ fulgte musikkritiker Hans-Georg Lenz i Information. – Tænk, hvis den avis i dag havde en politisk kommentator af Lenz’ kaliber. SĂĄ ville jeg overveje at genoptage mit for 30 ĂĄr siden nedlagte abonnement. Han var ikke blødsøden. Nu taler selv “respektable” politikere om, at vi er i krig. Hvis vi… Read more »
Dette var “Spot On” som vi sier i Norge 🙂
– Jeg sitter her i sofaen ĂĄ leser hele Luckas evangeliet samtidig som jeg hører pĂĄ Passionen som Snaphanen deler med oss her pĂĄ denne langefredagen….. Har kapitel 23 og 24 igjen at lese.
Amen 🙂
Der var første del over. Og jeg ønsker pĂĄ det sterkeste ĂĄ fĂĄ med meg del 2. Men nĂĄ er alle klar for en litt sen morgenmad….
(kjenner på meg at jeg kommentere som folk flest gjør på FB, men det er ikke tilsiktet.)
SĂĄ bra! I nogle kirker i Danmark gĂĄr hele menigheden ud og rĂĄber “Kristus er opstanden” pĂĄ PĂĄskedag, mot alle fire verdenshjørner.. Synes, det er en fin tradisjon.
MĂĄ jeg ogsĂĄ ha lov at anbefale Matthæus kap. 24, som du sikkert kjenner; der stĂĄr om den store trengselen og de siste tider. Vi befinner os helt sikkert i den tiden nu. Det er oppover… hvert 5. minut drepes en kristen i den muslimske verden, visste du det? Mørket hater lyset. Djevelen og dennes tjenere har travlt nu, for det lakker mot enden…
Det skal jeg gjøre nu. Takker for anbefalingen.
– Ja det er sant at det lakker mot enden. Jeg forventer at der blir mere naturkatastrofer ogsĂĄ. Og tegn pĂĄ himmelen. Men frykt ikke, Dere som tror!!
En tilføjelse: Jeg har i et par indlæg pĂĄ Uriasposten og Snaphanen brugt det udtryk ”at gĂĄ forkert”. Vi har vist alle oplevet at gĂĄ forkert – i en offentlig bygning eller i skolen. – Undskyld, jeg er vist gĂĄet forkert. – Og følt os flove. Men hvis vi i stedet havde buset ind, sat os oppe foran og lavet en masse ballade, ja, sĂĄ ville vi selvfølgelig være blevet smidt ud omgĂĄende. Jeg har et nært forhold til Italien. Tænker pĂĄ, at hvis hundredtusinder af danskere havde bosat sig i Italien og vist sig meget vanskelige at integrere i… Read more »
jo, jeg stadig HG Lenz.